Neontetrat kuolee??

Swoop

Minulla on pienen pieni akvaario, (75litraa), siellä oli taistelukala, joka kyllä sekin kuoli, mutta luultavammin vanhuuteen.
Jäljelle jäi 6 neontetraa, johon ostin uusia pieniä neontetroja 5 kappaletta.
Aikomuksena hankkia vielä joku pienen akvaarion kala, mikä litroihin sopisi...
Mutta nyt, kaksi uutta ja 1 vanha neontetra kuoli ja yhtä neontetraa seuratessani, olen huomannut siinä tietynlaisia muutoksia.
Sille on kasvanut ns. patti sen alapuolelle ja sen "häntään" on ilmestynyt tumman punainen/ruskea läikkä. Sen "selkäranka" on alkanut vääntymään selkäevästä alkaen pyrstöön päin hieman.
Onko akvaariossani joku tauti, APUA!?!

12

2492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Swoop

      Vein näytteen vedestä lemmikkieläinliikkeeseen ja he kertoivat että arvot on OK.
      He eivät osanneet vastata tähän kyseiseen ongelmaani...

    • fish KING

      Saitko liikkeen mittaamat arvot paperille?
      Mitä ovat numeromuodossa?

      Minkä ikäinen taisto oli mennessään?

      Myrkytyksen oireita... vastaatko linkin takaa löytyviin kyssiin tähän ketjuun niin koitan keksiä missä mättää??? .. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001104&posting=22000000023242476

      Epämuodostumat ovat aina kyse vääristä vesi olosuhteista tai myrkkyjen kerääntymisestä akvaarioveteen. Patit ovat johdannaisia huonoista olosuhteista. Jokin nyt mättää mutta mikä, vastaa kysymyksiin... ZAO!

    • fish KING

      Kauppias saattaa olla oikeassa sun siivous käytännön kanssa mutta noi vesi arvot eivät silloin ole missään tapauksessa hyviä, ainakaan nitraatti ja ehkä nitriittikin... hoitorutiiniin kuuluu:

      Päivittäin
      Tarkista, että tekniikka pelaa ja kalat käyttäytyvät normaalisti. Ruoki aikuiset kalat 2-3 kertaa päivässä, keskenkasvuisia useammin. Valojen päivittäistä sytytystä ja sammuttamista varten kannattaa hankkia ajastin.

      Viikottain
      Vaihda 1/2 - 3/4 akvaariovedestä. Vedenvaihdon voi useimmiten suorittaa suoraan letkulla hanasta. Käytä tarvittaessa vedenparannusainetta. Karsi liiat kasvit ja huonokuntoiset lehdet sekä puhdista laseista levät. Jos sinulla on sorapohja, lappoa se samassa yhteydessä. Monet suosittelevat kaloille paastopäivää kerran viikossa. Älä kuitenkaan paastota, jos sinulla on keskenkasvuisia kaloja. Lisää kasveille nestemäistä lannoitetta.

      Harvoin
      Puhdista suodattimet. Sopiva puhdistusväli oikein akvaarioon mitoitetulle sisäsuodattimelle on 2-3 viikkoa ja ulkosuodattimelle 3-4 kk. Puhdista mahdolliset kalkkijäämät kansilaseista. Tarkista silikonisaumojen kunto säännöllisesti. Pohjalannoita kasveja tarpeen mukaan.

      Ei koskaan
      Varsinaisia suursiivoja ei ole koskaan syytä tehdä.


      Mitä teet siivouksen aikana ja kuinka usein teet noita yllä mainittuja hommia?

      Miksi siivoat suodattimesi niin usein, eikö akvaarion vesi pysy kirkkaana vai tukkutuuko suodatin noin nopeasti?

      Nyt enemmän oikeita kasveja ja niille kasviputkella varustettu valaisin. Kaikki tekokasvit roskiin!
      Ne eivät yhteytä ja ole akvaarion käymis ketjussa millään lailla tarvittavia. Oikeat kasvit ovat osa ketjua joka pyörittää akvaarion tasapainoa.

      Neontetrat eivät sovellu samaan lämpötilaan taiston kanssa, mikä sulla on? mitä C

      Taisto taisi tosiaan kuolla vanhuuttaan, ne eivät elä kovinkaan pitkään, vain muutaman vuoden, max. viisi.

      Olisi hyvä tietää nuo vesi arvot numeroina, hankitko ne?

      Mikä tabletti tuo tasapainon akvaarion puhdistamisen jälkeen takaisin?

      Muuta nyt hoitorutiineitasi ja hanki Tetran tippa mitta laitteet noista mainitsemistani testeistä tuolla jutussani.

      • Swoop

        Yritän vastata mahdollisimman useaan kysymykseesi ja oppia tärkeät neuvosi.
        Ensimmäisenä kiitos siitä, ettet alkanut haukkumaan, kynnykseni oli suuri kirjoittaa tänne, koska olen aikaisemmin saanut vain haukut kysymyksiini, enkä paljoa vastauksia itse ongelmiini.

        1. Tarkista, että tekniikka pelaa ja kalat käyttäytyvät normaalisti.
        - Joka aamu painan valot päälle ja tarkistan kalat ja yleisesti akvaarion kunnon.

        2.Ruoki aikuiset kalat 2-3 kertaa päivässä, keskenkasvuisia useammin.
        - Ruokin kalat heti aamusta että illalla ennenkuin sammutan valot. Tässä siis tein jo ensimmäisen virheen... Joku on jopa sanonut ettei kaloja saisi syöttää kuin 1 kerran päivässä, mutta minä olen tehnyt toisin ja ehkä senkin takia ottanut kauhean stressin siivouksen kanssa...

        3. Valojen päivittäistä sytytystä ja sammuttamista varten kannattaa hankkia ajastin.
        - Valot ovat aina päivisin päällä ja illalla ennen nukkumaan menoa sammutan ne, mutta voin hankkia kyllä ajastimenkin!!! Mitä vain että saisin pitää nuo kauniit kalat hyvinvoivina.

        4. Viikottain
        Vaihda 1/2 - 3/4 akvaariovedestä. Vedenvaihdon voi useimmiten suorittaa suoraan letkulla hanasta. Käytä tarvittaessa vedenparannusainetta.
        - Kerran viikossa tein sen siivouksen, jolloin lappoan pohjan ja samalla vanhaa vettä poistuu ainakin sen 1/2 osaa.

        5. Karsi liiat kasvit ja huonokuntoiset lehdet sekä puhdista laseista levät. Jos sinulla on sorapohja, lappoa se samassa yhteydessä.
        - Minulla on ollut tuo akvaario sen pari vuotta ja vasta nyt ensimmäisiä kertoja levää on ilmestynyt sinne.. Olisiko tämäkin jo yksi oire siitä, että siivoan liikaa??

        6.Monet suosittelevat kaloille paastopäivää kerran viikossa. Älä kuitenkaan paastota, jos sinulla on keskenkasvuisia kaloja.
        - Olen kuullut tuosta, mutta en pysty siihen. Enhän mäkään voi olla syömättä päivää... huh...

        7.Lisää kasveille nestemäistä lannoitetta.
        - Minulla on lannotetta, jota käytän aina siivouksen yhteydessä!

        8.Harvoin
        Puhdista suodattimet. Sopiva puhdistusväli oikein akvaarioon mitoitetulle sisäsuodattimelle on 2-3 viikkoa ja ulkosuodattimelle 3-4 kk.
        - HERRANJESTAS!!! Minulle on puhuttu taas ihan hölynpölyä. Luulin ja kuulin että suodattimen pitää olla puhdas kuin pulmunen...
        Voi että kun nyt ottaa päähän taas...

        9. Puhdista mahdolliset kalkkijäämät kansilaseista.
        - Juu, minulla on pieni "sieni" jolla puhdistan lasit.

        10.
        Tarkista silikonisaumojen kunto säännöllisesti.
        - JEP, tämän teen.

        11. Ei koskaan
        Varsinaisia suursiivoja ei ole koskaan syytä tehdä.
        - Eli, minä olen siivonnut edelleen liikaa...
        Taidanpa nyt hetken hengähtää ja aloittaa kokonaan alusta, että saisin kaikki loput tetrat pysymään hengissä!

        LOPUT KYSYMYSKET:
        1.Mitä teet siivouksen aikana ja kuinka usein teet noita yllä mainittuja hommia?
        - Normaalin siivouksen aikana, lappoan pohjan ja jonka yhteydessä poistuu samalla n.1/2 vedestä. Tällaisen siivouksen teen viikon välein, aina maanantaisin. Joka päivä tarkistan tietysti ulkoisesti, näkyykö akvaarion pohjalla/vedessä pinnalla mitään, jonka takia tulisi hoitaa siivousta akvaariossa.

        2. Miksi siivoat suodattimesi niin usein, eikö akvaarion vesi pysy kirkkaana vai tukkutuuko suodatin noin nopeasti?
        - Olen saanut tällaisen infon lemmikkieläin liikkeestä, että akvaario kannattaa siivota viikon välein ja tähän kuuluu myös suodattimen putsaus.
        Tein siis omasta mielestäni oikein, koska neuvottiin näin...

        3.Kaikki tekokasvit roskiin!
        Ne eivät yhteytä ja ole akvaarion käymis ketjussa millään lailla tarvittavia. Oikeat kasvit ovat osa ketjua joka pyörittää akvaarion tasapainoa.
        - Tätä en tiennyt, koska minulle sanottiin, että noin pienessä akvaariossa riittää tuo yksi kasvi, kun sen ostin, kysyin vielä että tarvitsenko toisen?? Minulla on ollut aikaisemmin 2 kasvia, mutta partaimumonni pätki sen palasiksi.
        (Kyllä, minulla on partaimumonni tuolla akvaariossa, joka ei ole löytänyt vieläkään uutta kotia...)

        3. Neontetrat eivät sovellu samaan lämpötilaan taiston kanssa, mikä sulla on? mitä C
        - Lämpötila akvaariossa on 25'C.
        Tämäkin oli TÄYSIN uusi tieto, kerroin Kekee ostaessa, mitä akvaariossani on... Hitto mitä touhua... NYT ÄRSYTTÄÄ!!!

        4. Taisto taisi tosiaan kuolla vanhuuttaan, ne eivät elä kovinkaan pitkään, vain muutaman vuoden, max. viisi.
        - HUH, no, tämä sentään helpotti tätä asiaa...

        5. Olisi hyvä tietää nuo vesi arvot numeroina, hankitko ne?
        - Hankin! Lapset ovat nyt sairaina, joten tänään en pääse minnekään, toivottavasti jo ensiviikolla.

        6. Mikä tabletti tuo tasapainon akvaarion puhdistamisen jälkeen takaisin?
        - Se oli joku valkoinen iso tabletti, joka paransi vedenlaatua ja sisälsi jotain juttuja???
        Mä olen nyt ihan häkeltynyt, enkä muista nimeäkään... ANTEEKSI!!!

        7. Muuta nyt hoitorutiineitasi ja hanki Tetran tippa mitta laitteet noista mainitsemistani testeistä tuolla jutussani.
        - Minä muutan, kiitoksia asiantuntevasta ja asiallisesta vastaamisestasi. Ostan ne tippamitta hässäkät oitis, kun pääsen keskustaan.

        MINÄ KIITÄN!!!


      • Rihma
        Swoop kirjoitti:

        Yritän vastata mahdollisimman useaan kysymykseesi ja oppia tärkeät neuvosi.
        Ensimmäisenä kiitos siitä, ettet alkanut haukkumaan, kynnykseni oli suuri kirjoittaa tänne, koska olen aikaisemmin saanut vain haukut kysymyksiini, enkä paljoa vastauksia itse ongelmiini.

        1. Tarkista, että tekniikka pelaa ja kalat käyttäytyvät normaalisti.
        - Joka aamu painan valot päälle ja tarkistan kalat ja yleisesti akvaarion kunnon.

        2.Ruoki aikuiset kalat 2-3 kertaa päivässä, keskenkasvuisia useammin.
        - Ruokin kalat heti aamusta että illalla ennenkuin sammutan valot. Tässä siis tein jo ensimmäisen virheen... Joku on jopa sanonut ettei kaloja saisi syöttää kuin 1 kerran päivässä, mutta minä olen tehnyt toisin ja ehkä senkin takia ottanut kauhean stressin siivouksen kanssa...

        3. Valojen päivittäistä sytytystä ja sammuttamista varten kannattaa hankkia ajastin.
        - Valot ovat aina päivisin päällä ja illalla ennen nukkumaan menoa sammutan ne, mutta voin hankkia kyllä ajastimenkin!!! Mitä vain että saisin pitää nuo kauniit kalat hyvinvoivina.

        4. Viikottain
        Vaihda 1/2 - 3/4 akvaariovedestä. Vedenvaihdon voi useimmiten suorittaa suoraan letkulla hanasta. Käytä tarvittaessa vedenparannusainetta.
        - Kerran viikossa tein sen siivouksen, jolloin lappoan pohjan ja samalla vanhaa vettä poistuu ainakin sen 1/2 osaa.

        5. Karsi liiat kasvit ja huonokuntoiset lehdet sekä puhdista laseista levät. Jos sinulla on sorapohja, lappoa se samassa yhteydessä.
        - Minulla on ollut tuo akvaario sen pari vuotta ja vasta nyt ensimmäisiä kertoja levää on ilmestynyt sinne.. Olisiko tämäkin jo yksi oire siitä, että siivoan liikaa??

        6.Monet suosittelevat kaloille paastopäivää kerran viikossa. Älä kuitenkaan paastota, jos sinulla on keskenkasvuisia kaloja.
        - Olen kuullut tuosta, mutta en pysty siihen. Enhän mäkään voi olla syömättä päivää... huh...

        7.Lisää kasveille nestemäistä lannoitetta.
        - Minulla on lannotetta, jota käytän aina siivouksen yhteydessä!

        8.Harvoin
        Puhdista suodattimet. Sopiva puhdistusväli oikein akvaarioon mitoitetulle sisäsuodattimelle on 2-3 viikkoa ja ulkosuodattimelle 3-4 kk.
        - HERRANJESTAS!!! Minulle on puhuttu taas ihan hölynpölyä. Luulin ja kuulin että suodattimen pitää olla puhdas kuin pulmunen...
        Voi että kun nyt ottaa päähän taas...

        9. Puhdista mahdolliset kalkkijäämät kansilaseista.
        - Juu, minulla on pieni "sieni" jolla puhdistan lasit.

        10.
        Tarkista silikonisaumojen kunto säännöllisesti.
        - JEP, tämän teen.

        11. Ei koskaan
        Varsinaisia suursiivoja ei ole koskaan syytä tehdä.
        - Eli, minä olen siivonnut edelleen liikaa...
        Taidanpa nyt hetken hengähtää ja aloittaa kokonaan alusta, että saisin kaikki loput tetrat pysymään hengissä!

        LOPUT KYSYMYSKET:
        1.Mitä teet siivouksen aikana ja kuinka usein teet noita yllä mainittuja hommia?
        - Normaalin siivouksen aikana, lappoan pohjan ja jonka yhteydessä poistuu samalla n.1/2 vedestä. Tällaisen siivouksen teen viikon välein, aina maanantaisin. Joka päivä tarkistan tietysti ulkoisesti, näkyykö akvaarion pohjalla/vedessä pinnalla mitään, jonka takia tulisi hoitaa siivousta akvaariossa.

        2. Miksi siivoat suodattimesi niin usein, eikö akvaarion vesi pysy kirkkaana vai tukkutuuko suodatin noin nopeasti?
        - Olen saanut tällaisen infon lemmikkieläin liikkeestä, että akvaario kannattaa siivota viikon välein ja tähän kuuluu myös suodattimen putsaus.
        Tein siis omasta mielestäni oikein, koska neuvottiin näin...

        3.Kaikki tekokasvit roskiin!
        Ne eivät yhteytä ja ole akvaarion käymis ketjussa millään lailla tarvittavia. Oikeat kasvit ovat osa ketjua joka pyörittää akvaarion tasapainoa.
        - Tätä en tiennyt, koska minulle sanottiin, että noin pienessä akvaariossa riittää tuo yksi kasvi, kun sen ostin, kysyin vielä että tarvitsenko toisen?? Minulla on ollut aikaisemmin 2 kasvia, mutta partaimumonni pätki sen palasiksi.
        (Kyllä, minulla on partaimumonni tuolla akvaariossa, joka ei ole löytänyt vieläkään uutta kotia...)

        3. Neontetrat eivät sovellu samaan lämpötilaan taiston kanssa, mikä sulla on? mitä C
        - Lämpötila akvaariossa on 25'C.
        Tämäkin oli TÄYSIN uusi tieto, kerroin Kekee ostaessa, mitä akvaariossani on... Hitto mitä touhua... NYT ÄRSYTTÄÄ!!!

        4. Taisto taisi tosiaan kuolla vanhuuttaan, ne eivät elä kovinkaan pitkään, vain muutaman vuoden, max. viisi.
        - HUH, no, tämä sentään helpotti tätä asiaa...

        5. Olisi hyvä tietää nuo vesi arvot numeroina, hankitko ne?
        - Hankin! Lapset ovat nyt sairaina, joten tänään en pääse minnekään, toivottavasti jo ensiviikolla.

        6. Mikä tabletti tuo tasapainon akvaarion puhdistamisen jälkeen takaisin?
        - Se oli joku valkoinen iso tabletti, joka paransi vedenlaatua ja sisälsi jotain juttuja???
        Mä olen nyt ihan häkeltynyt, enkä muista nimeäkään... ANTEEKSI!!!

        7. Muuta nyt hoitorutiineitasi ja hanki Tetran tippa mitta laitteet noista mainitsemistani testeistä tuolla jutussani.
        - Minä muutan, kiitoksia asiantuntevasta ja asiallisesta vastaamisestasi. Ostan ne tippamitta hässäkät oitis, kun pääsen keskustaan.

        MINÄ KIITÄN!!!

        Näin se taas nähtiin, akvaariokauppiaat(Useimmat) suoltavat pelkkää p*skaa.
        Kuunneltaa varauksella niitä kauppiaiden suosituksia ja myyntipuheita.
        Ennen ostoa tai toimintaa kannattaa OTTAA ITSE selvää asian oikeellisuudesta kokeneemmilta harrastajilta. ;)


      • Swoop
        Rihma kirjoitti:

        Näin se taas nähtiin, akvaariokauppiaat(Useimmat) suoltavat pelkkää p*skaa.
        Kuunneltaa varauksella niitä kauppiaiden suosituksia ja myyntipuheita.
        Ennen ostoa tai toimintaa kannattaa OTTAA ITSE selvää asian oikeellisuudesta kokeneemmilta harrastajilta. ;)

        Selvähän se taas on...
        Otanpa sinuun sitten suoraan yhteyttä, kun saan ne arvot ja tulee muutenkin jotain ongelmia.
        PS: Mites mä tuon sairaan näkösen kalan kanssa nyt teen? Hoituuko asia oikeanlaisella hoidolla vai pitääkö minun tehdä vielä jotain muuta???


      • Rihma
        Swoop kirjoitti:

        Selvähän se taas on...
        Otanpa sinuun sitten suoraan yhteyttä, kun saan ne arvot ja tulee muutenkin jotain ongelmia.
        PS: Mites mä tuon sairaan näkösen kalan kanssa nyt teen? Hoituuko asia oikeanlaisella hoidolla vai pitääkö minun tehdä vielä jotain muuta???

        "Sille on kasvanut ns. patti sen alapuolelle ja sen "häntään" on ilmestynyt tumman punainen/ruskea läikkä. Sen "selkäranka" on alkanut vääntymään selkäevästä alkaen pyrstöön päin hieman. "

        Lopettaisin kalan armollisesti. :(


      • fish KING
        Swoop kirjoitti:

        Yritän vastata mahdollisimman useaan kysymykseesi ja oppia tärkeät neuvosi.
        Ensimmäisenä kiitos siitä, ettet alkanut haukkumaan, kynnykseni oli suuri kirjoittaa tänne, koska olen aikaisemmin saanut vain haukut kysymyksiini, enkä paljoa vastauksia itse ongelmiini.

        1. Tarkista, että tekniikka pelaa ja kalat käyttäytyvät normaalisti.
        - Joka aamu painan valot päälle ja tarkistan kalat ja yleisesti akvaarion kunnon.

        2.Ruoki aikuiset kalat 2-3 kertaa päivässä, keskenkasvuisia useammin.
        - Ruokin kalat heti aamusta että illalla ennenkuin sammutan valot. Tässä siis tein jo ensimmäisen virheen... Joku on jopa sanonut ettei kaloja saisi syöttää kuin 1 kerran päivässä, mutta minä olen tehnyt toisin ja ehkä senkin takia ottanut kauhean stressin siivouksen kanssa...

        3. Valojen päivittäistä sytytystä ja sammuttamista varten kannattaa hankkia ajastin.
        - Valot ovat aina päivisin päällä ja illalla ennen nukkumaan menoa sammutan ne, mutta voin hankkia kyllä ajastimenkin!!! Mitä vain että saisin pitää nuo kauniit kalat hyvinvoivina.

        4. Viikottain
        Vaihda 1/2 - 3/4 akvaariovedestä. Vedenvaihdon voi useimmiten suorittaa suoraan letkulla hanasta. Käytä tarvittaessa vedenparannusainetta.
        - Kerran viikossa tein sen siivouksen, jolloin lappoan pohjan ja samalla vanhaa vettä poistuu ainakin sen 1/2 osaa.

        5. Karsi liiat kasvit ja huonokuntoiset lehdet sekä puhdista laseista levät. Jos sinulla on sorapohja, lappoa se samassa yhteydessä.
        - Minulla on ollut tuo akvaario sen pari vuotta ja vasta nyt ensimmäisiä kertoja levää on ilmestynyt sinne.. Olisiko tämäkin jo yksi oire siitä, että siivoan liikaa??

        6.Monet suosittelevat kaloille paastopäivää kerran viikossa. Älä kuitenkaan paastota, jos sinulla on keskenkasvuisia kaloja.
        - Olen kuullut tuosta, mutta en pysty siihen. Enhän mäkään voi olla syömättä päivää... huh...

        7.Lisää kasveille nestemäistä lannoitetta.
        - Minulla on lannotetta, jota käytän aina siivouksen yhteydessä!

        8.Harvoin
        Puhdista suodattimet. Sopiva puhdistusväli oikein akvaarioon mitoitetulle sisäsuodattimelle on 2-3 viikkoa ja ulkosuodattimelle 3-4 kk.
        - HERRANJESTAS!!! Minulle on puhuttu taas ihan hölynpölyä. Luulin ja kuulin että suodattimen pitää olla puhdas kuin pulmunen...
        Voi että kun nyt ottaa päähän taas...

        9. Puhdista mahdolliset kalkkijäämät kansilaseista.
        - Juu, minulla on pieni "sieni" jolla puhdistan lasit.

        10.
        Tarkista silikonisaumojen kunto säännöllisesti.
        - JEP, tämän teen.

        11. Ei koskaan
        Varsinaisia suursiivoja ei ole koskaan syytä tehdä.
        - Eli, minä olen siivonnut edelleen liikaa...
        Taidanpa nyt hetken hengähtää ja aloittaa kokonaan alusta, että saisin kaikki loput tetrat pysymään hengissä!

        LOPUT KYSYMYSKET:
        1.Mitä teet siivouksen aikana ja kuinka usein teet noita yllä mainittuja hommia?
        - Normaalin siivouksen aikana, lappoan pohjan ja jonka yhteydessä poistuu samalla n.1/2 vedestä. Tällaisen siivouksen teen viikon välein, aina maanantaisin. Joka päivä tarkistan tietysti ulkoisesti, näkyykö akvaarion pohjalla/vedessä pinnalla mitään, jonka takia tulisi hoitaa siivousta akvaariossa.

        2. Miksi siivoat suodattimesi niin usein, eikö akvaarion vesi pysy kirkkaana vai tukkutuuko suodatin noin nopeasti?
        - Olen saanut tällaisen infon lemmikkieläin liikkeestä, että akvaario kannattaa siivota viikon välein ja tähän kuuluu myös suodattimen putsaus.
        Tein siis omasta mielestäni oikein, koska neuvottiin näin...

        3.Kaikki tekokasvit roskiin!
        Ne eivät yhteytä ja ole akvaarion käymis ketjussa millään lailla tarvittavia. Oikeat kasvit ovat osa ketjua joka pyörittää akvaarion tasapainoa.
        - Tätä en tiennyt, koska minulle sanottiin, että noin pienessä akvaariossa riittää tuo yksi kasvi, kun sen ostin, kysyin vielä että tarvitsenko toisen?? Minulla on ollut aikaisemmin 2 kasvia, mutta partaimumonni pätki sen palasiksi.
        (Kyllä, minulla on partaimumonni tuolla akvaariossa, joka ei ole löytänyt vieläkään uutta kotia...)

        3. Neontetrat eivät sovellu samaan lämpötilaan taiston kanssa, mikä sulla on? mitä C
        - Lämpötila akvaariossa on 25'C.
        Tämäkin oli TÄYSIN uusi tieto, kerroin Kekee ostaessa, mitä akvaariossani on... Hitto mitä touhua... NYT ÄRSYTTÄÄ!!!

        4. Taisto taisi tosiaan kuolla vanhuuttaan, ne eivät elä kovinkaan pitkään, vain muutaman vuoden, max. viisi.
        - HUH, no, tämä sentään helpotti tätä asiaa...

        5. Olisi hyvä tietää nuo vesi arvot numeroina, hankitko ne?
        - Hankin! Lapset ovat nyt sairaina, joten tänään en pääse minnekään, toivottavasti jo ensiviikolla.

        6. Mikä tabletti tuo tasapainon akvaarion puhdistamisen jälkeen takaisin?
        - Se oli joku valkoinen iso tabletti, joka paransi vedenlaatua ja sisälsi jotain juttuja???
        Mä olen nyt ihan häkeltynyt, enkä muista nimeäkään... ANTEEKSI!!!

        7. Muuta nyt hoitorutiineitasi ja hanki Tetran tippa mitta laitteet noista mainitsemistani testeistä tuolla jutussani.
        - Minä muutan, kiitoksia asiantuntevasta ja asiallisesta vastaamisestasi. Ostan ne tippamitta hässäkät oitis, kun pääsen keskustaan.

        MINÄ KIITÄN!!!

        Jatketaas... niin kuin Rihmakin totesi, akvakaupiasita 90% sucks ja tuo sairas kalasi kannattaa lopettaa jos se alkaa käyttäytyä erittäin apaattisesti eikä jaksa selkeästi enää elää!

        Hyvin jaksoit vastailla... eikä kannata ottaa hernettä nenään jos joku välillä moittii, selavii sano Mattiki. Meitä on moneksi ja ite koitan olla asia linjalla, tosin mun kirjotus tyyliä on kyllä moitittu aikas suoraksi, mutta minkäs teet!

        Tuo 2-3 kertaa päivässä on todella minimaalisi annoksin, kaloille tulee kerralla antaa niin paljon, vain niin paljon kuin ne jaksavat syödä. Liikaruokinta rehevöittää akvaarion pohjaa jos sielläkään ei jakseta ruoan jämiä syödä. Sitten ollaan pian levä ongelmissa. Ruoki ennemmin maltillisesti ja PIDÄ SE PAASTO PÄIVÄ jos kalasi ovat nuoria... mulla on paasto päiviä periaatteessa kolme sillä en anna enää perjantaina kaloille ruokaa ja vasta sunnuntaina pidän survias päivän kaloille joka sislältää paljon rasvaa joten en anna sitten muuta ruokaa sinäkään päivänä.

        Valaistuksesta, mitä lukee sun valaisimien putkissa (putken päässä on tekstiä). Pidä valoja päällä 8-10h. Eihän tropiikissakaan ole valoisaa, täysin kirkasta ikinä ja täysin valooisaa aikaa n. kuutisen tuntia mutta harrastaja joutuu lähinnä kasvien takia tekemään kompromisseja tässä asiassa. Kalat pärjää muutaman tunninkin valon tarpeella komeasti, päivärytmi on tärkein.

        Siivous neuroosi ei saa olla lemmikki harrastajan hyve. ;)

        Paljonko tuota lannoitetta laitat, Merkki ja ohjeet esiin...

        KEKE vaati sen 27-29C lämpötilalta!

        Selvitä sen puhdistus tabun nimi, epäilen pahinta...

        Nättiä tyttöä on aina ilo auttaa. Kiva kieli! 8O


      • Swoop
        fish KING kirjoitti:

        Jatketaas... niin kuin Rihmakin totesi, akvakaupiasita 90% sucks ja tuo sairas kalasi kannattaa lopettaa jos se alkaa käyttäytyä erittäin apaattisesti eikä jaksa selkeästi enää elää!

        Hyvin jaksoit vastailla... eikä kannata ottaa hernettä nenään jos joku välillä moittii, selavii sano Mattiki. Meitä on moneksi ja ite koitan olla asia linjalla, tosin mun kirjotus tyyliä on kyllä moitittu aikas suoraksi, mutta minkäs teet!

        Tuo 2-3 kertaa päivässä on todella minimaalisi annoksin, kaloille tulee kerralla antaa niin paljon, vain niin paljon kuin ne jaksavat syödä. Liikaruokinta rehevöittää akvaarion pohjaa jos sielläkään ei jakseta ruoan jämiä syödä. Sitten ollaan pian levä ongelmissa. Ruoki ennemmin maltillisesti ja PIDÄ SE PAASTO PÄIVÄ jos kalasi ovat nuoria... mulla on paasto päiviä periaatteessa kolme sillä en anna enää perjantaina kaloille ruokaa ja vasta sunnuntaina pidän survias päivän kaloille joka sislältää paljon rasvaa joten en anna sitten muuta ruokaa sinäkään päivänä.

        Valaistuksesta, mitä lukee sun valaisimien putkissa (putken päässä on tekstiä). Pidä valoja päällä 8-10h. Eihän tropiikissakaan ole valoisaa, täysin kirkasta ikinä ja täysin valooisaa aikaa n. kuutisen tuntia mutta harrastaja joutuu lähinnä kasvien takia tekemään kompromisseja tässä asiassa. Kalat pärjää muutaman tunninkin valon tarpeella komeasti, päivärytmi on tärkein.

        Siivous neuroosi ei saa olla lemmikki harrastajan hyve. ;)

        Paljonko tuota lannoitetta laitat, Merkki ja ohjeet esiin...

        KEKE vaati sen 27-29C lämpötilalta!

        Selvitä sen puhdistus tabun nimi, epäilen pahinta...

        Nättiä tyttöä on aina ilo auttaa. Kiva kieli! 8O

        Kiitoksia neuvoistasi ja siitä että olit asiallinen, suorakin mutta hyvällä tavalla.
        Minäpä lopetan reppanan ja pyrin nyt toimimaan oikein...
        Joo, enpä taida enää hirveemmin kuunnella niiden sepustuksia, kohan saan akvani kuntoon ja terveeksi, kysynkin sinulta suoraan, mitä kaloja ja monta saan ottaa...

        Otan selville sen tabun ja lannote on Ferropol nimistä ja ohjeen mukaan olen laittanut, eli
        ulkokorkillinen/15l. ja sisäkorkillinen/30l. vettä ja koska akvaarioni on 75litraa, olen laittanut sitä mukaa (2*sisä- ja 1*ulkokorkillinen)
        Toivottasti edes se on mennyt oikein...

        On taas niin paljon muistettavaa, että on pakko kirjottaa ylös :)


      • fish KING
        Swoop kirjoitti:

        Kiitoksia neuvoistasi ja siitä että olit asiallinen, suorakin mutta hyvällä tavalla.
        Minäpä lopetan reppanan ja pyrin nyt toimimaan oikein...
        Joo, enpä taida enää hirveemmin kuunnella niiden sepustuksia, kohan saan akvani kuntoon ja terveeksi, kysynkin sinulta suoraan, mitä kaloja ja monta saan ottaa...

        Otan selville sen tabun ja lannote on Ferropol nimistä ja ohjeen mukaan olen laittanut, eli
        ulkokorkillinen/15l. ja sisäkorkillinen/30l. vettä ja koska akvaarioni on 75litraa, olen laittanut sitä mukaa (2*sisä- ja 1*ulkokorkillinen)
        Toivottasti edes se on mennyt oikein...

        On taas niin paljon muistettavaa, että on pakko kirjottaa ylös :)

        Toi päiväkirja on tosi hyvä juttu, pysyt mukana hoitamissasi asioissa. Kun tulee rutiiniksi jää päiväkirjan pitäminenkin sivuun ellei siitä tule tapa.

        Ehdottomsti kysymään AINA ensin ennenkun on kuset housussa!


      • fish KING
        Swoop kirjoitti:

        Kiitoksia neuvoistasi ja siitä että olit asiallinen, suorakin mutta hyvällä tavalla.
        Minäpä lopetan reppanan ja pyrin nyt toimimaan oikein...
        Joo, enpä taida enää hirveemmin kuunnella niiden sepustuksia, kohan saan akvani kuntoon ja terveeksi, kysynkin sinulta suoraan, mitä kaloja ja monta saan ottaa...

        Otan selville sen tabun ja lannote on Ferropol nimistä ja ohjeen mukaan olen laittanut, eli
        ulkokorkillinen/15l. ja sisäkorkillinen/30l. vettä ja koska akvaarioni on 75litraa, olen laittanut sitä mukaa (2*sisä- ja 1*ulkokorkillinen)
        Toivottasti edes se on mennyt oikein...

        On taas niin paljon muistettavaa, että on pakko kirjottaa ylös :)

        Jos kasvisi näyttävät hyvältä vastaisuudessa eikä levä ongelmia ole, olet onnistunut tuon kasvilannoitteen annostelun kannalta.

        Vähennä jos tulee onkelmia!


      • Swoop
        fish KING kirjoitti:

        Jos kasvisi näyttävät hyvältä vastaisuudessa eikä levä ongelmia ole, olet onnistunut tuon kasvilannoitteen annostelun kannalta.

        Vähennä jos tulee onkelmia!

        Tippatestejä en löytänyt koko kaupungista, joten ostin noita tikkuja lisää, (5 test in One Strip, Quick Dip) joita minulla oli jo aiemminkin, jotka siis loppuivat toissa viikolla.

        värien mukaan testi näyttää tältä ->
        NITRATE hennon vaaleanpunainen, listan mukaan SAFE
        NITRITE valkoinen, listan mukaan SAFE ja CAUTION välimaasto...??
        (Märkänä se on valkoinen mutta kuivuessaan se on hennon vaalenpunainen)
        Veden kovuus on SOFT ja HARD välimaasto???
        TOTAL ALKALINITY on kumman vihreä, lähelle kohtaa IDEAL
        ja FRESHWATER on murrettu vaalenpunainen ja osuu lähelle ALKALINE

        Mulla on nyt tuolla sellainen lääkekuuri menossa kuin LIFEGUARD, All-In-One Treatment.
        Kalat ovat eloisempia, vaikka aloitin hoidon eilen.

        Pitikös mun vastata vielä johonki muuhun???
        Pää on ihan sekasi ja ärsyttää...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1378
    Aihe