Paras merikajakki

köllikkäpoika

No mikä se olisi asiantuntijoiden mielestä paras merikajakki ?
Onko sen materiaalilla sitte mitään väliä ?
Kertokaas asiantuntijat ...

14

10552

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parasta...

      Olipa vaikea kysymys.

      Vastaus riippuu siitä että kuinka iso olet ja mitä kajakilla ajttelit tehdä, lähinnä kuinka paljon tavaraa sinne täytyy saada mahtumaan.

      Pitkille matkoille tehty ison miehen kajakki on hyvä suurikokoiselle retkeilijälle, mutta erittäin huono valinta pienempikokoiselle päiväretkeilijälle.

      Itselläni on valleyn nordkapp joka on minulle sopivankokoinen soikko. Itse pidän kuiturakenteesta enmmän kuin muovista, mutta kuitukajakkia pitää käsitellä varoen, muovikajakit on huolettomia.

    • Kuten edellä kirjoittanut totesi, merikajakkikaan ei ole yksiselitteinen käsite, vaan niitä on erilaisia erilaisille melojille erilaisiin käyttövivahteisiin, vaikka ne kaikki ovat merikajakkeja.

      Tärkeä kriteeri on melojan koko: 155cm nainen tarvitsee erikokoisen kuin 195cm mies. Ja samoista malleista on harvoin eri kokoversioita. Samoin toiset melojat painottavat nopeutta, kuormattunakin, eivätkä tarvitse isoja tavaratiloja. Toiset taas arvostavat isoja tavaratiloja ja helppoa pakattavuutta. Toiset ovat kajakinkäsittelyn virtuooseja, mutta toiset kokemuksestaan huolimatta arvostavat suhteellista vakautta.

      Varmaan taitaville pienille tai keskikokoisille melojille Nordkap on yksi hyvämaineisimmista, mutta ei sovi kaikille.

      Ei oi sanoa mikä on paras, ellei ominaisuuksia jotenkin arvoteta, pisteytetä ja summata, ja sittenkin tulos voi olla kompromissi, joka ei mielleytä ketään.

      Kuitukajakki on ymmärtääkseni haavoittuvampi, mutta helpompi korjata, polyetyleeni on kestävämpi, mutta korjaaminen on hankalampaa, revi siitä!

      Etsi omasi kokeilemalla ja vertailemalla. Muuta keinoa ei ole.

      • J K

        Yhdynpä edellisen keskusteluun, vaikka en niinkään vastaajana vaan kyselijänä. Itsekin olen samankaltaisen pulman edessä, eli sopivaa merikajakkia haeskelen.

        Olen pieni kokoinen mieshenkilö, mitat 170 cm ja 60 kg. Käyttö tulisi pääosin olemaan päivän tai parin mittaisten retkien teko eli päätarkoitus ei ole pitkät (viikon tai yli) reissut ja käyttöalue on meri länsirannikolla.

        Pelkän koon puolesta olen ajatellut seuraavia malleja: Sardinia, Point-65 X-lite, Eski 475 ja 530, Viking exp, Nordkapp jubilee LV ja P&H Quest LV jota voisi olla hankalaa testata kun ei vissiin ole suomalaista maahantuojaa. Kaikkien tilavuus pyörii siinä 300l molemmin puolin. Sen suurempia kokoja en ole ajatellutkaan. Leveydet (ja kiikkeryys) vaihtelee 53-58 cm välillä ja pituudet 498-533. Nordkapp LV:tä on testeissä pidetty kovasti kiikkeränä ainakin ilman kuormaa. Onko se sitten paljonkin kiikkerämpi noita muita malleja? Ainakin X-lite näyttäisi vakavuus käyrien perusteella olevan aika lähellä sitä. Miten on käytännössä...

        Mielelläni kuulisin kokeneempien kokemuksia ja mielipiteitä kyseisten kajakkien ominaisuuksista ja sopivuudesta täälläiselle PIENELLE melojalle.


      • vaikeus
        J K kirjoitti:

        Yhdynpä edellisen keskusteluun, vaikka en niinkään vastaajana vaan kyselijänä. Itsekin olen samankaltaisen pulman edessä, eli sopivaa merikajakkia haeskelen.

        Olen pieni kokoinen mieshenkilö, mitat 170 cm ja 60 kg. Käyttö tulisi pääosin olemaan päivän tai parin mittaisten retkien teko eli päätarkoitus ei ole pitkät (viikon tai yli) reissut ja käyttöalue on meri länsirannikolla.

        Pelkän koon puolesta olen ajatellut seuraavia malleja: Sardinia, Point-65 X-lite, Eski 475 ja 530, Viking exp, Nordkapp jubilee LV ja P&H Quest LV jota voisi olla hankalaa testata kun ei vissiin ole suomalaista maahantuojaa. Kaikkien tilavuus pyörii siinä 300l molemmin puolin. Sen suurempia kokoja en ole ajatellutkaan. Leveydet (ja kiikkeryys) vaihtelee 53-58 cm välillä ja pituudet 498-533. Nordkapp LV:tä on testeissä pidetty kovasti kiikkeränä ainakin ilman kuormaa. Onko se sitten paljonkin kiikkerämpi noita muita malleja? Ainakin X-lite näyttäisi vakavuus käyrien perusteella olevan aika lähellä sitä. Miten on käytännössä...

        Mielelläni kuulisin kokeneempien kokemuksia ja mielipiteitä kyseisten kajakkien ominaisuuksista ja sopivuudesta täälläiselle PIENELLE melojalle.

        Onhan kajakin valinta aika vaikeaa hommaa kun on useampi hyvä malli tarjolla.

        En kuitenkaan kiinnittäisi huomiota kajakin leveyteen, koska se ei välttämättä kerro sen kiikkeryydestä yhtään mitään.

        Vesilinjan pituus on mielestäni tärkeä koska se kertoo kajakin runkonopeuden, eli pitempi on parempi. Toinen tärkeä on kajakin tuulipinta-ala jos ei halua että kajakki sortaa tuulen puhaltaessa.

        Suosittelen että käyt koemelomassa kajakit mieluummin huonossa kelissä kun tyvenellä että saat sen omiaisuuksista paremman kuvan.

        Welhonpesällä myydään myös nelon kajakkimalleja joissa voisi olla sinunkokoisellesi melojale hyviä vaihtoehtoja.


      • J K kirjoitti:

        Yhdynpä edellisen keskusteluun, vaikka en niinkään vastaajana vaan kyselijänä. Itsekin olen samankaltaisen pulman edessä, eli sopivaa merikajakkia haeskelen.

        Olen pieni kokoinen mieshenkilö, mitat 170 cm ja 60 kg. Käyttö tulisi pääosin olemaan päivän tai parin mittaisten retkien teko eli päätarkoitus ei ole pitkät (viikon tai yli) reissut ja käyttöalue on meri länsirannikolla.

        Pelkän koon puolesta olen ajatellut seuraavia malleja: Sardinia, Point-65 X-lite, Eski 475 ja 530, Viking exp, Nordkapp jubilee LV ja P&H Quest LV jota voisi olla hankalaa testata kun ei vissiin ole suomalaista maahantuojaa. Kaikkien tilavuus pyörii siinä 300l molemmin puolin. Sen suurempia kokoja en ole ajatellutkaan. Leveydet (ja kiikkeryys) vaihtelee 53-58 cm välillä ja pituudet 498-533. Nordkapp LV:tä on testeissä pidetty kovasti kiikkeränä ainakin ilman kuormaa. Onko se sitten paljonkin kiikkerämpi noita muita malleja? Ainakin X-lite näyttäisi vakavuus käyrien perusteella olevan aika lähellä sitä. Miten on käytännössä...

        Mielelläni kuulisin kokeneempien kokemuksia ja mielipiteitä kyseisten kajakkien ominaisuuksista ja sopivuudesta täälläiselle PIENELLE melojalle.

        Kuulut siihen onnelliseen ryhmään, jolle on paras tarjonta (ja siis valinnanvaikeus on suurin). Kapeus on kiikkeryyttä vai jos taidot ovat kehittymättömät ja liikutaan tyynellä. Merikajakin muodot saavat sen vakavoitumaan aallokossa ihmeellisellä tavalla. No, tosi on lisäksi: hyvä ratkaisu vähemmän kokeneelle, on käyttää (ainakin aluksi) hiekkapusseja painolastina istuimen takana ja takatavaratilan etuosassa. 10-15kg hiekkaa aivan pohjalla tasapainoittaa todella hyvin.
        Eihän merikajakkia ole suunniteltukaan melottavaksi tyhjänä. Älä siis edes kokeile sitä tyhjänä: ota painolastia mukaan.

        Siis, jos sinulla on edes jonkinlainen alkukokemus, muutamia satoja melontakilometrejä yksiköllä, niin jopa Nordkapilla voi varovasti aloittaa tällä menetelmällä. Kilometrien kertyminen tasapainoittaa sitten kummasti.

        Kokeile, keskustele ja valitse.


      • vaikeus kirjoitti:

        Onhan kajakin valinta aika vaikeaa hommaa kun on useampi hyvä malli tarjolla.

        En kuitenkaan kiinnittäisi huomiota kajakin leveyteen, koska se ei välttämättä kerro sen kiikkeryydestä yhtään mitään.

        Vesilinjan pituus on mielestäni tärkeä koska se kertoo kajakin runkonopeuden, eli pitempi on parempi. Toinen tärkeä on kajakin tuulipinta-ala jos ei halua että kajakki sortaa tuulen puhaltaessa.

        Suosittelen että käyt koemelomassa kajakit mieluummin huonossa kelissä kun tyvenellä että saat sen omiaisuuksista paremman kuvan.

        Welhonpesällä myydään myös nelon kajakkimalleja joissa voisi olla sinunkokoisellesi melojale hyviä vaihtoehtoja.

        "Vesilinjan pituus on mielestäni tärkeä koska se kertoo kajakin runkonopeuden, eli pitempi on parempi. "

        Tämä pätee vain, jos aikoo meloa paljon normaalia retkivauhtia kovempaa, siis "kuntomelontaa". Normaalissa retkivauhdissa, kajakki kuormattuna, viskoosinen kitkavastus on hallitseva, eli tärkein suure on vedenalaisen märkäpinnan suuruus, mitä pienempi vedenalainen pinta-ala, sen kevyempi meloa: kylläiset, pyöreät muodot ovat paremmat kuin kulmikkaat tässä suhteessa. Tämä ei koske niinkään V-muotoista keskiosaa, kuin esim keulan tarpeettomia "evämuodostumia", joista on kiusaa surffissakin. Minun mielestäni hyvässä merikajakissa keula ja perä ovat selvästi erimuotoisia, esim toisin kuin perinteisessä länsigrönlantilaisessa, joka onkin metsästyskajakki. Etnokajakeista aleuttien baudarka on tarkoitettu pitkille avomerimatkoille ja sen huomaa jo muodosta.

        Kylläiset muodot mahdollistavat myös isommat tavaratilat.

        Allonmuodostusvastus, johon runkonopeus liittyy, alkaa vaikuttaa vasta isommissa nopeuksissa.

        Hmm. tuliko sohaistua? Anteeksi.


      • J K
        Yusa kirjoitti:

        Kuulut siihen onnelliseen ryhmään, jolle on paras tarjonta (ja siis valinnanvaikeus on suurin). Kapeus on kiikkeryyttä vai jos taidot ovat kehittymättömät ja liikutaan tyynellä. Merikajakin muodot saavat sen vakavoitumaan aallokossa ihmeellisellä tavalla. No, tosi on lisäksi: hyvä ratkaisu vähemmän kokeneelle, on käyttää (ainakin aluksi) hiekkapusseja painolastina istuimen takana ja takatavaratilan etuosassa. 10-15kg hiekkaa aivan pohjalla tasapainoittaa todella hyvin.
        Eihän merikajakkia ole suunniteltukaan melottavaksi tyhjänä. Älä siis edes kokeile sitä tyhjänä: ota painolastia mukaan.

        Siis, jos sinulla on edes jonkinlainen alkukokemus, muutamia satoja melontakilometrejä yksiköllä, niin jopa Nordkapilla voi varovasti aloittaa tällä menetelmällä. Kilometrien kertyminen tasapainoittaa sitten kummasti.

        Kokeile, keskustele ja valitse.

        Jonkin verran onkokemusta kajakilla ja inkkarilla enemmän.

        Toinen askarrusta herättävä seikka on aukon koko. Kun olen tällainen kärpässarjalainen niin miten pieni ja kapea on sopiva aukko. Ei kai sama aukko voi sopia 170/60 ja 185/95 henkilöille...Tai ainakaan olla sopiva molemmille. Onko sellainen liian iso jos mahtuu sisälle "luikertelematta"? ja paljonko lantion ja aukon reunojen väliin voi tai saa jäädä tilaa? Myyjien sanaan en aina luota joka asiassa, heillä kun on vähän oma lehmä mukana ja koittavat myydä ommaansa. Asiantuntemusta varmasti heillä on, mutta onko kaikki puolueetonta. Vai olenko väärässä tässä(kin) asiassa?


      • räätälöinti
        J K kirjoitti:

        Jonkin verran onkokemusta kajakilla ja inkkarilla enemmän.

        Toinen askarrusta herättävä seikka on aukon koko. Kun olen tällainen kärpässarjalainen niin miten pieni ja kapea on sopiva aukko. Ei kai sama aukko voi sopia 170/60 ja 185/95 henkilöille...Tai ainakaan olla sopiva molemmille. Onko sellainen liian iso jos mahtuu sisälle "luikertelematta"? ja paljonko lantion ja aukon reunojen väliin voi tai saa jäädä tilaa? Myyjien sanaan en aina luota joka asiassa, heillä kun on vähän oma lehmä mukana ja koittavat myydä ommaansa. Asiantuntemusta varmasti heillä on, mutta onko kaikki puolueetonta. Vai olenko väärässä tässä(kin) asiassa?

        Kajakeissa on erikokoisia aukkoja. Suuresta on helppo mennä sisälle ja tulla pois. Pienestä joutuu pujottautumaan ja sisäänmeneminen onkin eräänlainen taitolaji. suuressa aukossa on se mukava puoli että jalat voi välillä laittaa koukkuun jos melonta-asento rupeaa puuduttamaan.

        Istuinaukon koko ei mielestäni ole kovin ratkaiseva, vaan tärkeämpi on istuimen sopivuus melojan takapuolelle. Jos istuin tuntuu liiaan väljälle, voi sitä kutistaa liimaamalla siihen kiinni solumuovia. Tällä tavalla istuimesta saa itselleen sopivankokoisen ja samalla hieman pehmeämmän ja lämpöeristetyn.


      • Aika aloittelija
        räätälöinti kirjoitti:

        Kajakeissa on erikokoisia aukkoja. Suuresta on helppo mennä sisälle ja tulla pois. Pienestä joutuu pujottautumaan ja sisäänmeneminen onkin eräänlainen taitolaji. suuressa aukossa on se mukava puoli että jalat voi välillä laittaa koukkuun jos melonta-asento rupeaa puuduttamaan.

        Istuinaukon koko ei mielestäni ole kovin ratkaiseva, vaan tärkeämpi on istuimen sopivuus melojan takapuolelle. Jos istuin tuntuu liiaan väljälle, voi sitä kutistaa liimaamalla siihen kiinni solumuovia. Tällä tavalla istuimesta saa itselleen sopivankokoisen ja samalla hieman pehmeämmän ja lämpöeristetyn.

        Tässä sama miettiminen kajakin suhteen.
        Todella vaikeaa valita sopiva. Olen 172 76 ja melonta olisi saaristossa lähimmä päivän parin retket.


      • J K kirjoitti:

        Jonkin verran onkokemusta kajakilla ja inkkarilla enemmän.

        Toinen askarrusta herättävä seikka on aukon koko. Kun olen tällainen kärpässarjalainen niin miten pieni ja kapea on sopiva aukko. Ei kai sama aukko voi sopia 170/60 ja 185/95 henkilöille...Tai ainakaan olla sopiva molemmille. Onko sellainen liian iso jos mahtuu sisälle "luikertelematta"? ja paljonko lantion ja aukon reunojen väliin voi tai saa jäädä tilaa? Myyjien sanaan en aina luota joka asiassa, heillä kun on vähän oma lehmä mukana ja koittavat myydä ommaansa. Asiantuntemusta varmasti heillä on, mutta onko kaikki puolueetonta. Vai olenko väärässä tässä(kin) asiassa?

        Kovan luokan merimelojat suosivat pientä aukkoa, se kestää paremmin kajakin yli vyöryvät aallot. Siis aukkopeite pysyy paremmin ja tiiviimmin paikallaan. Minusta "normaalimelojan" ei tarvitse liioitella tätä tarvetta. Oikea leveys on mukavan melomisen kannalta tärkeää ja eskimon tekeminen edellytää jonkinlaisia reisitukia, jotka kyllä tukevoittavat melomistakin. Mutta pitkä aukko on mukavempi kuin lyhyt. Makuasia taas. Kokeilemista.


      • päre
        J K kirjoitti:

        Yhdynpä edellisen keskusteluun, vaikka en niinkään vastaajana vaan kyselijänä. Itsekin olen samankaltaisen pulman edessä, eli sopivaa merikajakkia haeskelen.

        Olen pieni kokoinen mieshenkilö, mitat 170 cm ja 60 kg. Käyttö tulisi pääosin olemaan päivän tai parin mittaisten retkien teko eli päätarkoitus ei ole pitkät (viikon tai yli) reissut ja käyttöalue on meri länsirannikolla.

        Pelkän koon puolesta olen ajatellut seuraavia malleja: Sardinia, Point-65 X-lite, Eski 475 ja 530, Viking exp, Nordkapp jubilee LV ja P&H Quest LV jota voisi olla hankalaa testata kun ei vissiin ole suomalaista maahantuojaa. Kaikkien tilavuus pyörii siinä 300l molemmin puolin. Sen suurempia kokoja en ole ajatellutkaan. Leveydet (ja kiikkeryys) vaihtelee 53-58 cm välillä ja pituudet 498-533. Nordkapp LV:tä on testeissä pidetty kovasti kiikkeränä ainakin ilman kuormaa. Onko se sitten paljonkin kiikkerämpi noita muita malleja? Ainakin X-lite näyttäisi vakavuus käyrien perusteella olevan aika lähellä sitä. Miten on käytännössä...

        Mielelläni kuulisin kokeneempien kokemuksia ja mielipiteitä kyseisten kajakkien ominaisuuksista ja sopivuudesta täälläiselle PIENELLE melojalle.

        Olen hyvin lähellä JK:n mittoja ja melontaintressinikin jokseenkin samat.Olen omistanut puolisen tusinaa erimerkkisiä kajakkeja ja kokeillut pitkälle toistakymmentä erilaista etsiessäni sitä minulle oikeaa.Viime kesän meloin Myötätuulen Aniaralla,(5,20x59) luukuttomalla kansimallilla.Toukokuussa saan uuden luukullisen mallin.Pidän Aniaraa selkeästi ykkösenä kaikista kokemistani.Se on nopea, suuntavakaa ilman evää tai peräsintä,silti ketterä kääntymään kallistamalla ja mikä parasta,kovassakaan merenkäynnissä ei tarvitse olla tuskanhiki otsalla,se on tosi vakaa.Lämpimästi suosittelen!


      • 76kg/165cm
        päre kirjoitti:

        Olen hyvin lähellä JK:n mittoja ja melontaintressinikin jokseenkin samat.Olen omistanut puolisen tusinaa erimerkkisiä kajakkeja ja kokeillut pitkälle toistakymmentä erilaista etsiessäni sitä minulle oikeaa.Viime kesän meloin Myötätuulen Aniaralla,(5,20x59) luukuttomalla kansimallilla.Toukokuussa saan uuden luukullisen mallin.Pidän Aniaraa selkeästi ykkösenä kaikista kokemistani.Se on nopea, suuntavakaa ilman evää tai peräsintä,silti ketterä kääntymään kallistamalla ja mikä parasta,kovassakaan merenkäynnissä ei tarvitse olla tuskanhiki otsalla,se on tosi vakaa.Lämpimästi suosittelen!

        Tervehdys,
        Onkohan teillä kenelläkään kokemuksia kerrottavana ranskalaisesta Ysak-merikajakista (http://www.rotomod.com/produits.php?id=ysak-autocertifie-pe-sandwich&cid=jaune)

        Olisin kiinnostunut kuulemaan arvioita mm. sen nopeudesta sekä tuuleennousevuudesta?

        Ysakista en ole löytänyt suomenkielisiä arvosteluita, vaikka kajakki on virolaisvalmisteisten ohella halvin markkinoilla oleva meri/retkeilykajakkimalli. Miksiköhän? Luulisi, että tämä olisi suosittu vempele.. Eräs norjalainen lehti rankkasi Ysakin hyväksi peliksi, löytyy seuraavalta sivulta PDF-tiedostona norjaksi: http://www.kaleido.no/kshop/padlebutikken/index.php?visProdukt=81

        Itse olisin kiinnostunut hankkimaan Ysakin. Vinkit olisivat tervetulleita, mutta paikkakunnallani ei ole mahdollista liittyä melontaseuraan, eikä siten päästä arvioimaan erilaisia malleja tai tavata eri kajakkien omistajia.

        Kertokaahan jos jotakin tiedätte Ysakista, kiitos!


      • Nail
        76kg/165cm kirjoitti:

        Tervehdys,
        Onkohan teillä kenelläkään kokemuksia kerrottavana ranskalaisesta Ysak-merikajakista (http://www.rotomod.com/produits.php?id=ysak-autocertifie-pe-sandwich&cid=jaune)

        Olisin kiinnostunut kuulemaan arvioita mm. sen nopeudesta sekä tuuleennousevuudesta?

        Ysakista en ole löytänyt suomenkielisiä arvosteluita, vaikka kajakki on virolaisvalmisteisten ohella halvin markkinoilla oleva meri/retkeilykajakkimalli. Miksiköhän? Luulisi, että tämä olisi suosittu vempele.. Eräs norjalainen lehti rankkasi Ysakin hyväksi peliksi, löytyy seuraavalta sivulta PDF-tiedostona norjaksi: http://www.kaleido.no/kshop/padlebutikken/index.php?visProdukt=81

        Itse olisin kiinnostunut hankkimaan Ysakin. Vinkit olisivat tervetulleita, mutta paikkakunnallani ei ole mahdollista liittyä melontaseuraan, eikä siten päästä arvioimaan erilaisia malleja tai tavata eri kajakkien omistajia.

        Kertokaahan jos jotakin tiedätte Ysakista, kiitos!

        Kokemusta on vasta tämän kesän ajalta. Kyllä se on ihan omaan mieleen on ollut riittävän hyvä kulkuinen.


      • öasojnvd
        päre kirjoitti:

        Olen hyvin lähellä JK:n mittoja ja melontaintressinikin jokseenkin samat.Olen omistanut puolisen tusinaa erimerkkisiä kajakkeja ja kokeillut pitkälle toistakymmentä erilaista etsiessäni sitä minulle oikeaa.Viime kesän meloin Myötätuulen Aniaralla,(5,20x59) luukuttomalla kansimallilla.Toukokuussa saan uuden luukullisen mallin.Pidän Aniaraa selkeästi ykkösenä kaikista kokemistani.Se on nopea, suuntavakaa ilman evää tai peräsintä,silti ketterä kääntymään kallistamalla ja mikä parasta,kovassakaan merenkäynnissä ei tarvitse olla tuskanhiki otsalla,se on tosi vakaa.Lämpimästi suosittelen!

        Pitkän harkinnan päätteeksi hankin itselleni pikkueskin. Vaikka sen pituus epäilyttikin aluksi, vasta sillä melottuani tiesin meloneeni itselleni (172cm, 78kg) sopivan kokoisella meriretkikajakilla. Tuo kulkee itselläni vielä hienosti ainakin 25kg lisäkuormalla aallokossakin. Kun pääasiallinen käyttö on päivä- ja viikonloppuretket, pikkueskiin mahtuu varmasti kaikki tavaratkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      843
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe