Miten tapahtuu ja mitä materiaaleja tiivistykseen tarvitaan?
sokkelin ja seinän välin
30
8002
Vastaukset
- mukana ainakin
tuli polyeteenikaista, joka laitettiin ko. paikkaan.
- tiivistys
nyt sokkelikaistaa tai muuta "muovikaistaa" vaakapintojen väliin?
Minä ihmettelen sokkelin ja puun välisen liitoksen (jossa siis sokkelikaista) tiivistystä siten, ettei siitä tapahdu minkäänlaista konvektiota sisältä ulos liitoksen läpi. Eli siis mitä ja miten siihen pitää laittaa sen jälkeen kun seinät on asennettu paikoilleen? - sen tiivistää
tiivistys kirjoitti:
nyt sokkelikaistaa tai muuta "muovikaistaa" vaakapintojen väliin?
Minä ihmettelen sokkelin ja puun välisen liitoksen (jossa siis sokkelikaista) tiivistystä siten, ettei siitä tapahdu minkäänlaista konvektiota sisältä ulos liitoksen läpi. Eli siis mitä ja miten siihen pitää laittaa sen jälkeen kun seinät on asennettu paikoilleen?ja sisäpuolelle uretaania tms jos tarvetta on.
- tiivistys
sen tiivistää kirjoitti:
ja sisäpuolelle uretaania tms jos tarvetta on.
tms.?
Mitä muuta ainetta kuin polyuretaania? - on tiivis
tiivistys kirjoitti:
tms.?
Mitä muuta ainetta kuin polyuretaania?Matto on sellaista n. 10mm paksua, joka muotoutuu kaikkiin epätasaisuuksiin ja tiivistää tosi hyvin.
On lisäksi vettä läpäisemätöntä.
Polyeteenimatto on sellaista "telttapatjan" näköistä ainetta.
- helppoheikki...
Yksinkertaisinta olisi katsoa oman (tulevan) talosi rakennepiirustuksista.
- tiivistys
Kuvien mukaanhan höyrynsulkumuovi ulottuu laatan alle.
Mutta mitäs kun laatta valetaan ennen talopaketin saapumista? Silloin ei kuvan mukaista ajatusta pysty toteuttamaan vaan pitää tehdä toisenmallinen ratkaisu, mikä siis tässä kysymyksessäni on hakusessa. - xzxzxz
tiivistys kirjoitti:
Kuvien mukaanhan höyrynsulkumuovi ulottuu laatan alle.
Mutta mitäs kun laatta valetaan ennen talopaketin saapumista? Silloin ei kuvan mukaista ajatusta pysty toteuttamaan vaan pitää tehdä toisenmallinen ratkaisu, mikä siis tässä kysymyksessäni on hakusessa.Mikä teillä on lattian ja sokkelin yläpinnan välinen korkeusero? Laita höyrynsulkumuovikaista (n.1,5m) ennen valua lattian alle ja nosta toinen reuna sitten seinälle kun seinät on paikoillaan ja teippaa sauma hyvin siihen tarkoitetulla teipillä.
- tiivistys
xzxzxz kirjoitti:
Mikä teillä on lattian ja sokkelin yläpinnan välinen korkeusero? Laita höyrynsulkumuovikaista (n.1,5m) ennen valua lattian alle ja nosta toinen reuna sitten seinälle kun seinät on paikoillaan ja teippaa sauma hyvin siihen tarkoitetulla teipillä.
valettu ja seinät paikoillaan.
Millä "tökötillä" ko. raon saa tiivistettyä? - --------
tiivistys kirjoitti:
Millä "tökötillä" ko. raon saa tiivistettyä?Älä nyt ihmeessä vaan luota täältä saamiisi tietoihin ja ohjeisiin. Voit tietenkin saada hyvätkin ohjeet, mutta yhtä mahdollista on, että joku ihan tahallaan johtaa tietämätöntä harhaan.
Kysy omalta pääsuunnittelijaltasi, rakennesuunnittelijaltasi, rakennusmestariltasi...heillehän sinä maksat siitä, että he auttavat sinua talon valmiiksi saattamisessa. Jos jo olet tehnyt vastoin heidän ohjeitaan, voit tietenkin jatkossakin...He eivät kuitenkaan siinä tapauksessa kanna millään tavalla vastuuta asiasta. - tiivistys
-------- kirjoitti:
Älä nyt ihmeessä vaan luota täältä saamiisi tietoihin ja ohjeisiin. Voit tietenkin saada hyvätkin ohjeet, mutta yhtä mahdollista on, että joku ihan tahallaan johtaa tietämätöntä harhaan.
Kysy omalta pääsuunnittelijaltasi, rakennesuunnittelijaltasi, rakennusmestariltasi...heillehän sinä maksat siitä, että he auttavat sinua talon valmiiksi saattamisessa. Jos jo olet tehnyt vastoin heidän ohjeitaan, voit tietenkin jatkossakin...He eivät kuitenkaan siinä tapauksessa kanna millään tavalla vastuuta asiasta.niitä on noudatettu ja noudatetaankin.
Jotenkin olen ymmärtänyt, että tässä on useampia vaihtoehtoja. Mietinkin, mikä minusta niistä tuntuu kaikkein parhaimmalta ja varmimmalta.
Tököttejä tuntuu raksahommassa olevan monenlaisia. Mikä tökötti sopii ylipäätään tällaiseen hommaan? - kannattaisi
tiivistys kirjoitti:
niitä on noudatettu ja noudatetaankin.
Jotenkin olen ymmärtänyt, että tässä on useampia vaihtoehtoja. Mietinkin, mikä minusta niistä tuntuu kaikkein parhaimmalta ja varmimmalta.
Tököttejä tuntuu raksahommassa olevan monenlaisia. Mikä tökötti sopii ylipäätään tällaiseen hommaan?Edelleen kannattais kysyä neuvoa siltä vastaavalta työnjohtajalta... kai olette käyneet läpi rakennusprojektia aina pari askelta edellekinpäin?
Vai oletko niitä kuuluisia rakentajia joilla vastaavanmestarin velvoitteet rajoittuvat vain pakollisiin työmaakokouksiin?? - töttöröööö
kannattaisi kirjoitti:
Edelleen kannattais kysyä neuvoa siltä vastaavalta työnjohtajalta... kai olette käyneet läpi rakennusprojektia aina pari askelta edellekinpäin?
Vai oletko niitä kuuluisia rakentajia joilla vastaavanmestarin velvoitteet rajoittuvat vain pakollisiin työmaakokouksiin??Tässä on käsissämme taas yksi esimerkki siitä, kuinka "miehen on rakennettava talo", vaikkei hommaa osaisikaan. Aloittajan olisi pitänyt joko opetella ajoissa talon rakentaminen tai antaa koko työ ammattilaisille. Tiedän...kaikki luulevat osaavansa...
- epäilyttämään
tiivistys kirjoitti:
Tököttejä tuntuu raksahommassa olevan monenlaisia. Mikä tökötti sopii ylipäätään tällaiseen hommaan?että sokkelin yläpinnan ja alaohjauspuun välistä on unohdettu se tiivistematto pois.
Olenko oikeassa? - nimimerkki
tiivistys kirjoitti:
Tököttejä tuntuu raksahommassa olevan monenlaisia. Mikä tökötti sopii ylipäätään tällaiseen hommaan?Sanot miettiväsi sitä, mikä monista vaihtoehdoista tuntuu SINUSTA kaikkein parhaimmalta ja varmimmalta.
Mietitkö aina näin "ääneen" eli kirjoittamalla keskustelupalstalle. Jos mietit omaa mielipidettäsi, voit tehdä sen ihan keskenäsikin. Oman mielipiteesi muodostamiseen, et tarvitse muita. On sitten ihan eri asia, onko rakentaminen omien mielipiteiden muodostamista vai tosiasioihin nojaamista...
Nyt olet antanut meidän lähinnä ymmärtää, että et tiedä rakentamisesta mitään, etkä osaa edes kysyä niiltä, joilta pätevimmän neuvon saisit.
Mitähän kaikkea muuta on mennyt rakentamisessasi pieleen kuin tämä "tökötin" valinta?!
Ilmeisesti rakennat "halvalla" talon "kaikilla mausteilla" niin kuin täällä kyselevien on tapana. Talo kai menee myyntiin; sinä saat "mukavan voiton" ja ostaja ikuisen riesan. - vaikuttaa
tiivistys kirjoitti:
Millä "tökötillä" ko. raon saa tiivistettyä?Et enää saa korjattua noin perustavaa laatua olevaa virhettä, kuin purkamalla lattian ja aukomalla seinien levytykset ja laittamalla höyrynsulun ehjänä kulkemaan seiniltä lattian alle. Sellaista "tököttiä" ei olekaan,jolla tiivistys onnistuisi. Miten moinen virhe on päässyt syntymään??
- tiivistys
kannattaisi kirjoitti:
Edelleen kannattais kysyä neuvoa siltä vastaavalta työnjohtajalta... kai olette käyneet läpi rakennusprojektia aina pari askelta edellekinpäin?
Vai oletko niitä kuuluisia rakentajia joilla vastaavanmestarin velvoitteet rajoittuvat vain pakollisiin työmaakokouksiin??käy ahkerasti työmaalla. Mittapuun mukaan ilmeisesti vieläpä erittäin ahkerasti, kun vertaa niihin juttuihin mitä on kuullut joidenkin toisen mestareiden toiminnasta.
Jos vielä ahkerammin kävisi, kävisi joka päivä... - tiivistys
epäilyttämään kirjoitti:
että sokkelin yläpinnan ja alaohjauspuun välistä on unohdettu se tiivistematto pois.
Olenko oikeassa?tässä puhutaan nyt ihan toisenlaisesta tiivistämisestä.
- tiivistys
nimimerkki kirjoitti:
Sanot miettiväsi sitä, mikä monista vaihtoehdoista tuntuu SINUSTA kaikkein parhaimmalta ja varmimmalta.
Mietitkö aina näin "ääneen" eli kirjoittamalla keskustelupalstalle. Jos mietit omaa mielipidettäsi, voit tehdä sen ihan keskenäsikin. Oman mielipiteesi muodostamiseen, et tarvitse muita. On sitten ihan eri asia, onko rakentaminen omien mielipiteiden muodostamista vai tosiasioihin nojaamista...
Nyt olet antanut meidän lähinnä ymmärtää, että et tiedä rakentamisesta mitään, etkä osaa edes kysyä niiltä, joilta pätevimmän neuvon saisit.
Mitähän kaikkea muuta on mennyt rakentamisessasi pieleen kuin tämä "tökötin" valinta?!
Ilmeisesti rakennat "halvalla" talon "kaikilla mausteilla" niin kuin täällä kyselevien on tapana. Talo kai menee myyntiin; sinä saat "mukavan voiton" ja ostaja ikuisen riesan.Kysymykseni kuului lyhykäisyydessään, mitä tököttiä siihen rakoon voi laittaa, mitkä ovat vaihtoehdot?
Joskus kun laatta valetaan ennen talon pystytystä pitää rako täyttää jollakin tökötillä, jota toimenpidettä kait kittaamiseksikin nimitetään. Siksi, jotta saataisiin teknisesti toimiva rakenne.
Mietinkin miten tämä toimenpide käytännössä tapahtuu ja mitä se aine (tökötti) on mitä siihen laitetaan. Teknillisen koulutuksen saaneena teoreetikkona osaan kuvitella mitä teknisiä ominaisuuksia aineelta vaaditaan, mutta koska en ole opiskellut pätkääkään rakennusmateriaalitekniikkaa tai muutakaan materiaalitekniikkaa, en tunne noita aineita (tököttejä). Kemistikään en ole.
Toinen luku on se, mitkä niistä aineista ovat minulle yliherkälle allergikolle sopivia. Siihen kysymykseen osaan vastata vain minä, useimmat ihmiset eivät saa mitään oireita tai huomaa mitään hajuja pitoisuuksissa, joissa minä saan jo oireita. Allergiat asettavat minulle omat rajat.
Eli tarkoitukseni oli vain kartoittaa mitä materiaaleja (tököttiä) siihen raon tiivistykseen voidaan käyttää, jotta saadaan teknisesti toimiva rakenne aikaiseksi. Mikä tökötti käy ja mikä ei eli mikä on se tököttien joukko, josta minä voin valita talooni sopivan, joka mahdollisimman vähän allergisoi juuri minua. Tällaista henkilökohtaista asiaa kun kukaan ei voi minun puolestani ratkaista.
Tiedoksesi: talo tulee ihan minulle, niinpä olenkin erikoisen tarkka sen rakenteista ja materiaaleista. Hintaahan sille tulee, ei voi mitään, mutta se on investointi omaan hyvinvointiin.
Faktoja toivoin täältä saavani. Mielipiteeni teen ihan itse. - tiivistys
töttöröööö kirjoitti:
Tässä on käsissämme taas yksi esimerkki siitä, kuinka "miehen on rakennettava talo", vaikkei hommaa osaisikaan. Aloittajan olisi pitänyt joko opetella ajoissa talon rakentaminen tai antaa koko työ ammattilaisille. Tiedän...kaikki luulevat osaavansa...
Vai että ihan miehen. Ennakkoluulo...
Rakentaminen on ammattilaisten käsissä, hyvien sellaisten, enhän minä mitään huonoja palkkaisikaan.
Materiaalivalintoihin voin kuitenkin itse vaikuttaa ja niissä olenkin tarkkana. Teknisesti toimivat ja vähäpäästöiset tuotteet kelpaavat minun kotiini.
Lisäksi rakenteet ja niiden teoreettinen pohdinta kiinnostavat, johtuisiko kenties koulutuksestani? - jaakaamista
tiivistys kirjoitti:
käy ahkerasti työmaalla. Mittapuun mukaan ilmeisesti vieläpä erittäin ahkerasti, kun vertaa niihin juttuihin mitä on kuullut joidenkin toisen mestareiden toiminnasta.
Jos vielä ahkerammin kävisi, kävisi joka päivä...Mestarinne käy usein työmaalla, uskotaan, sehän on hänen työnstä.
Ettekö sitten kuitenkaan ole puheväleissä, kun et häneltä kysy, vaan jaksat täältä päiväkausia odottaa vastausta, jonka saatuasi et tiedä, onko vastaus oikea vai väärä.
Mestarisi antaa sinulle oikeita vastauksia, kunhan vain maltat kääntyä hänen puoleensa. Sinä maksat hänelle siitä, että hän kertoo sinulle oikeita vastauksia! - koulutuksestasi, joka
tiivistys kirjoitti:
Vai että ihan miehen. Ennakkoluulo...
Rakentaminen on ammattilaisten käsissä, hyvien sellaisten, enhän minä mitään huonoja palkkaisikaan.
Materiaalivalintoihin voin kuitenkin itse vaikuttaa ja niissä olenkin tarkkana. Teknisesti toimivat ja vähäpäästöiset tuotteet kelpaavat minun kotiini.
Lisäksi rakenteet ja niiden teoreettinen pohdinta kiinnostavat, johtuisiko kenties koulutuksestani?ei siis mitenkään edes liippaa rakentamista.
Varmaan meistä jokainen haluaakin esim. leipurin tekemän auton. - tiivistys
vaikuttaa kirjoitti:
Et enää saa korjattua noin perustavaa laatua olevaa virhettä, kuin purkamalla lattian ja aukomalla seinien levytykset ja laittamalla höyrynsulun ehjänä kulkemaan seiniltä lattian alle. Sellaista "tököttiä" ei olekaan,jolla tiivistys onnistuisi. Miten moinen virhe on päässyt syntymään??
mitenkään ihmeellistä, jos laatta valetaan ennen talon pystytystä?
Ilmeisesti tällöin kitataan rako.
Miten tämä tapahtuu käytännössä ja mitkä materiaalit sopivat tähän hommaan, jotta saadaan aikaiseksi teknisesti toimiva rakenne? - tiivistys
jaakaamista kirjoitti:
Mestarinne käy usein työmaalla, uskotaan, sehän on hänen työnstä.
Ettekö sitten kuitenkaan ole puheväleissä, kun et häneltä kysy, vaan jaksat täältä päiväkausia odottaa vastausta, jonka saatuasi et tiedä, onko vastaus oikea vai väärä.
Mestarisi antaa sinulle oikeita vastauksia, kunhan vain maltat kääntyä hänen puoleensa. Sinä maksat hänelle siitä, että hän kertoo sinulle oikeita vastauksia!yleensä sitten on olemassa?
Eikö täällä olekkaan tarkoitus keskustella rakentavasti rakentamisesta? Olen kait ymmärtänyt sitten väärin.
Kaikenhan voi kysyä mestarilta, mihin tätä palstaa sitten oikeastaan tarvitaan? Mestarihan voi auttaa ihan talopaketin valinnassakin.
Vai oliko kysymykseni vaan niin vaikea, ettei siihen kukaan osaa vastata? Silloin on parempi olla vastaamatta mitään, jos ei tiedä. - Ripa25
tiivistys kirjoitti:
mitenkään ihmeellistä, jos laatta valetaan ennen talon pystytystä?
Ilmeisesti tällöin kitataan rako.
Miten tämä tapahtuu käytännössä ja mitkä materiaalit sopivat tähän hommaan, jotta saadaan aikaiseksi teknisesti toimiva rakenne?Paljonko teillä on jätetty varaa laatan ja alaohjauspuun väliin sille tiivistysaineelle?
Tuohon väliin meillä jätetään n. 50mm joka sitten eristetään uretaanivaahdolla laatan valun jälkeen (meillä siis laatan valu vasta kun paketti on paikoillaan, ja elementtien höyrynsulku menee kyllä valun alle)
laattahan teillä tuskin on ihan kiinni alaohjauspuussa/alajuoksussa, sillä tällöin siihen syntyisi kylmäsilta, joka ei ole suotavaa...
- b-siantuntija
Kyllä tää palsta on rakentamistiedon todellinen alkulähde.
Alkuperäinen kysyjä haluaisi ilmeisesti tietää, miten (höyry)tiivistetään sokkelin ja alajuoksun liitos sisältäpäin siinä tapauksessa, ettei höyrynsulkumuovi ulotu laatan alle ja laatta on valettu samaan tasoon sokkelin kanssa. Näinhän on tilanne, kun laatta valetaan ennen seinien tekoa (=talopaketin tuloa). Jos paketti on kipsilevypinnallä sisältä, ei ylimääräisen muovikaistaleen jättäminen laatan alle ja teippaaminen seinämuoviin kiinni tunnu kovinkaan helpolle ratkaisulle. Tällöin vaihtoehdoksi jää kitata rako (kipsilevyn ja laatan väli) höyrytiiviillä tökötillä. Tällöin vaihtoehtoja ovat kai Sikaflexin tapaiset liima-tiivistemassat(?).
Se, että tarvitaanko tuota tiivistystä on tietysti eri asia. Ainakin teoriassa (kostean) huoneilman pääsy seinän kylmiin alaosan puurakenteisiin voi aiheuttaa kondenssiongelmaa (~kosteusvaurion?).- ongelmapaikkoja
löytyy talosta monestakin paikasta , ikkunat/ovet yms. liitokset (uretaani) , kun nyt vaan huolehtisitte että sauma on tiivistetty ja eikä siellä ole kylmiäsiltoja, niin ei tarvi mitään tököttejä, luottakaa nyt vastaavan mestarin ohjeisiin ja antaa miesten tehdä töitä , vaikuttaa siltä ettei alkuperäinen kyselijä luota ammattilaisten sanaan vaan kyselee täällä tököteistä
- tiivistys
ongelmapaikkoja kirjoitti:
löytyy talosta monestakin paikasta , ikkunat/ovet yms. liitokset (uretaani) , kun nyt vaan huolehtisitte että sauma on tiivistetty ja eikä siellä ole kylmiäsiltoja, niin ei tarvi mitään tököttejä, luottakaa nyt vastaavan mestarin ohjeisiin ja antaa miesten tehdä töitä , vaikuttaa siltä ettei alkuperäinen kyselijä luota ammattilaisten sanaan vaan kyselee täällä tököteistä
Niin, niitä sopivia tököttiaineita kyselen, jotta liitoksesta saadaan höyrytiivis. Sehän ei yksin riitä, että liitoksessa ei ole kylmäsiltaa.
Aikaisemmin jo perustelinkin henkilökohtaiset syyt, miksi yritän kartoittaa tököttejä joita tarkoitukseen voi käyttää. Minun kohdallani kun ei ole ihan sama mitä tököttiä käytetään.
Joo, miesten annan raksahommat tehdä, itse en työkaluihin koske, mutta itse seuraan mielenkiinnolla mitä työmaalla tapahtuu ja kyselen kun mieleen tulee kysymyksiä.
Omien aivojen käyttö on sallittua ja asioita aion itsekkin teoreettisesti pohdiskella kun kerran rahkeet siihen riittävät.
Seuraavaksi kait pitäisi sitten vielä opiskella rakennusmateriaalitekniikkaa, jotta itse tietäisi mitä tököttiä voin mihinkin käyttää ja etsiä siitä joukosta sen minulle sopivan vaihtoehdon. Tököttipurkkeja kun tuntuu olevan moneen lähtöön... - käytä
tiivistys kirjoitti:
Niin, niitä sopivia tököttiaineita kyselen, jotta liitoksesta saadaan höyrytiivis. Sehän ei yksin riitä, että liitoksessa ei ole kylmäsiltaa.
Aikaisemmin jo perustelinkin henkilökohtaiset syyt, miksi yritän kartoittaa tököttejä joita tarkoitukseen voi käyttää. Minun kohdallani kun ei ole ihan sama mitä tököttiä käytetään.
Joo, miesten annan raksahommat tehdä, itse en työkaluihin koske, mutta itse seuraan mielenkiinnolla mitä työmaalla tapahtuu ja kyselen kun mieleen tulee kysymyksiä.
Omien aivojen käyttö on sallittua ja asioita aion itsekkin teoreettisesti pohdiskella kun kerran rahkeet siihen riittävät.
Seuraavaksi kait pitäisi sitten vielä opiskella rakennusmateriaalitekniikkaa, jotta itse tietäisi mitä tököttiä voin mihinkin käyttää ja etsiä siitä joukosta sen minulle sopivan vaihtoehdon. Tököttipurkkeja kun tuntuu olevan moneen lähtöön...mitään tököttejä niin ei tule allergia oireita ,
ilmatiiviin talon jos haluat niin sinun täytyy laittaa niitä tököttejä moneen muuhunkin paikkaan. Harmaa solumuovitiiviste ei ime vettä ja se riittää sellaisenaan , älä huolestu - Metsä- ja kalamies
tiivistys kirjoitti:
Seuraavaksi kait pitäisi sitten vielä opiskella rakennusmateriaalitekniikkaa, jotta itse tietäisi mitä tököttiä voin mihinkin käyttää ja etsiä siitä joukosta sen minulle sopivan vaihtoehdon. Tököttipurkkeja kun tuntuu olevan moneen lähtöön...Meillä tuo laatta erotetaan solumuovikaistalla ja tiivistetään butyylimassalla.
http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/Suorakanava/kysyniinvastaamme/viestit/16639.htm
http://www.rakennuskemia.fi/?Info=Tuotteet&Group=RKTIIVISTYS&id=10
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671613
- 104941
- 75753
- 51645
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa17628ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m163501Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429