Kotka Line

Sparks

Juolahti tuossa mieleeni, ketä oli Kotka Line varustamon taustalla? Heillähän oli 1980-luvun alussa ainakin pari laivaa, Kotka Rose ja Kotka Lily. Taisi kaatua konkkaan muutaman vuoden päästä. Mitä reittejä/alueita Kotka Linen paatit seilasivat. Olin tuolloin siirtymässä maahommiin ja tämä episodi jäi hiukan epäselväksi.

37

7804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotka Linen vahva mies oli ,Henryn bulkkereissakin seilannut, merikapteeni Paavo Haveri. Ensimmäinen laiva oli ro/ro Tuulia ex Iggesund muistaakseni. Sitten oli olivat ainakin Kotka Lily ex Antares tai sisar,oliskos ollut myös Kotka Violet, ja aika uusi pönttö Kotka Rose. Rose ostettiin kai telakalta, kun tilaaja ei pystynyt maksamaan tilaustaan. Taisi olla luokkaa 30000 dwt.
      Mukaan firmaan värvättiin myös Nielsenin tj Jan Nordberg, muistaakseni nimi oli tämä. Firma kaatui yhtäkkiä rytisten ja kaikenlaisia huhuja FBI:stä ja Nicaraguan aselasteista liikkui. Eri asia on, oliko niissä perää.
      Haveri koitti vielä varustusta Sapokka Bay-nimisellä rollarilla Karibialla, ja rahoittajina oli mm aluksen henkilökuntaa. Lippu oli joku hauska.

      • Jep, kiitos tiedoista. Olikos se Sapokka Bay tämä?
        http://www.faktaomfartyg.se/valerie_1972.htm
        Jotenkin muistelen, että joku noista Kotka Linen paateista ajeli tramppina jossain kaukoidässäkin, saatan olla väärässä, niinkuin usein.


      • ro-ro

        Kreikassa oli aikanaan myös Halla - projekti, karilla käynyt rollikka.


      • Sparks kirjoitti:

        Jep, kiitos tiedoista. Olikos se Sapokka Bay tämä?
        http://www.faktaomfartyg.se/valerie_1972.htm
        Jotenkin muistelen, että joku noista Kotka Linen paateista ajeli tramppina jossain kaukoidässäkin, saatan olla väärässä, niinkuin usein.

        Juuri sama laiva, huhut kertoivat monen Kotkan pojan palkkasiipien katkenneen Kotka Linen mukana, olikohan Suomen pikku-Enron?


      • meni
        styyri kirjoitti:

        Juuri sama laiva, huhut kertoivat monen Kotkan pojan palkkasiipien katkenneen Kotka Linen mukana, olikohan Suomen pikku-Enron?

        Haverin ja kaverin taskuun. Ukko kavalsi rahat ennen lopullista tilien jäädytystä, mukaan lukien miehistön palkat. Näin kuulin merimieheltä jolta saatavat jäi saamatta, itse en onneks seilannu noissa. Että sillee...


      • ro-ro kirjoitti:

        Kreikassa oli aikanaan myös Halla - projekti, karilla käynyt rollikka.

        Tuo Halla lienee tämä
        http://www.faktaomfartyg.se/mashala_1977.htm

        Kovaa yritystä näyttää Paavolla olleen, mutta johonkin homma aina kaatui.


      • rahat..
        Sparks kirjoitti:

        Tuo Halla lienee tämä
        http://www.faktaomfartyg.se/mashala_1977.htm

        Kovaa yritystä näyttää Paavolla olleen, mutta johonkin homma aina kaatui.

        Eiköhän syynä ollut, että remonttia tekevien osakkaiden rahat loppuivat. Eikä "kuljetus
        suomeksi" -haastattelu ainakaan ollut eduksi.
        Onko ex-varustajaa muuten näkynyt Suomessa ?


      • sailor9
        rahat.. kirjoitti:

        Eiköhän syynä ollut, että remonttia tekevien osakkaiden rahat loppuivat. Eikä "kuljetus
        suomeksi" -haastattelu ainakaan ollut eduksi.
        Onko ex-varustajaa muuten näkynyt Suomessa ?

        Ex-varustaja lähti rahat mukana Floridaan ostamaan uutta laivaa..sinne jäi..heh heh..muistan kun kävivät kysymässä otetaanko kaverin kanssa jobit laivaan, palkat luvattiin ja myöhemmin vaikka osaomistajaksi.tais olla että laiva jäi Australiaan (Kotka Rose), kunnei saanu paluu lastia..en oo varma?


      • Anonyymi

        Kuormaautoja ja linjaautoja vietiin Itäsaksasta Nikarakuan Korintoon Tuulialla. Takaisin tullessa jotain Panaman paikkeilla ilmoitettiin Kotka Linen konkurssiin menemisestä. Laivan nimeksi vaihtui Moncao. Tyhjänä tultiin Raumalle.


    • kusinero

      kotka rose ajeli jossain vaiheessa japanin vesillä,muistaakseni.


      • Sparks kirjoitti:

        Tulikos Kotka Rosesta sitten Narai?
        http://www.seefunknetz.de/oipy.htm
        Onkos tämä sama paatti?
        Kuka sitä operoi Narai-nimellä?
        Thanks

        Tuli siitä ja kuten kuvista näkyy,Henryn hoitoon. Pankki taisi olla omistajana ja laiva tuli Nielsenin operoimaksi. Samoin kuin Valmetilla rakennetut norjalaiset 155000 tonniset, jotka tulivat joksikin aikaa Nielsenin huomaan. Olivatkohan ne Caldereta,Altano ja Tornado, siis perinteiset nimet


      • Sparks kirjoitti:

        Tulikos Kotka Rosesta sitten Narai?
        http://www.seefunknetz.de/oipy.htm
        Onkos tämä sama paatti?
        Kuka sitä operoi Narai-nimellä?
        Thanks

        Tyypillinen japanilaistyylinen L-antennisysteemi, joko kaksi tai yksi radiomasto Skorsteenin takana. Yleensä japanilaisrakenteisissa on omaksuttu ko. rakennelma.


      • styyri kirjoitti:

        Tyypillinen japanilaistyylinen L-antennisysteemi, joko kaksi tai yksi radiomasto Skorsteenin takana. Yleensä japanilaisrakenteisissa on omaksuttu ko. rakennelma.

        Kiitos tiedoista.
        Näkyy Kotka Rose käyneen 16.3.1983 Aucklandissa, ainakin 17751 gross täsmää.



      • Narai
        Sparks kirjoitti:

        Tulikos Kotka Rosesta sitten Narai?
        http://www.seefunknetz.de/oipy.htm
        Onkos tämä sama paatti?
        Kuka sitä operoi Narai-nimellä?
        Thanks

        Nimi vaihtui 1985 Vancouverissa.
        Linkin laivakuva on otettu Singaporen redillä.
        Hieno JRC:n radioasema. Ei mitään ongelmia koskaan.
        1986 kesällä saatiin kaikki porukalla kenkää kun laiva liputettiin ulos. Tapahtumapaikka oli Honolulu. Nimeksi tuli Gemini ja kotipaikaksi Nassau. Kippari, försti ja konepäällikkö suomalaisia, muut filippiinoja. 1988 Henry möi Geminin intialaisille ja siitä tuli Shakti Doot.
        Myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.


      • Narai kirjoitti:

        Nimi vaihtui 1985 Vancouverissa.
        Linkin laivakuva on otettu Singaporen redillä.
        Hieno JRC:n radioasema. Ei mitään ongelmia koskaan.
        1986 kesällä saatiin kaikki porukalla kenkää kun laiva liputettiin ulos. Tapahtumapaikka oli Honolulu. Nimeksi tuli Gemini ja kotipaikaksi Nassau. Kippari, försti ja konepäällikkö suomalaisia, muut filippiinoja. 1988 Henry möi Geminin intialaisille ja siitä tuli Shakti Doot.
        Myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.

        Kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Koetin hiukan googlata miten Kotka Rosen elämä jatkui. Toivottavasti en välillä haksahtanut vikalaivaan. IMO numero näyttäisi olevan 8009428. Intialainen Varun Shipping näyttäisi myyneen Shakti Doot-aluksen joskus 2005 tienoissa Kreikkaan, ostajana Barclay Shipping. Nimeksi tuli Asterix I. 2005 lopulla näkyisi olevan myyntitieto, että alus olisi myyty Kaukoitään (Singapore?) ja uudeksi nimeksi tullut Pacific Jade. Lippu Panaman kuten oli Asterix I:lläkin.


      • Narai
        Sparks kirjoitti:

        Kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Koetin hiukan googlata miten Kotka Rosen elämä jatkui. Toivottavasti en välillä haksahtanut vikalaivaan. IMO numero näyttäisi olevan 8009428. Intialainen Varun Shipping näyttäisi myyneen Shakti Doot-aluksen joskus 2005 tienoissa Kreikkaan, ostajana Barclay Shipping. Nimeksi tuli Asterix I. 2005 lopulla näkyisi olevan myyntitieto, että alus olisi myyty Kaukoitään (Singapore?) ja uudeksi nimeksi tullut Pacific Jade. Lippu Panaman kuten oli Asterix I:lläkin.

        Kiitos vaan sinnekin lisätiedoista.
        Kysäisin eräältä laivaharrastajalta ja kyllä se Narai todellakin jatkaa elämäänsä Pacific Jade nimellä.

        Laivan nimihistoria näyttäisi siis jotakuinkin tältä:
        Ocean Runner -1982
        Kotka Rose/Narai -1986
        Gemini -1988
        Shakti Doot -2005
        Asterix I -2005
        Pacific Jade 2005-

        25 vuotta täynnä !
        Vielä kun löytäisi kuvan siitä Pacific Jadena.

        Terveisiä kaikille Kotka Rose/Naraissa seilanneille


      • hasse

        Olin Singaporessa lastia purkamassa 80-luvun alussa (joko -82 tai -83) japanilaisen tankkilaivan kanssa.
        Meilla oli japsien valmistamat walkie-talkit ja samalta kanavalta alkoi kuulua melkoinen mekastus ja kiroilu suomeksi.
        Rose oli siella toijaamassa ja sen hetkisen matkanjohtajan (Jaakko M.) mukaan toijays ei sujunut suunnitelmien mukaan. Todella eloisa suomenkielen esitys.
        Rosella oli siella kauko-idassa ajaessaan erinomainen maine, ei ensimmaistakaan valitusta rahtaajilta lastin vahingoittumisen takia.


      • koferrdamm
        Narai kirjoitti:

        Kiitos vaan sinnekin lisätiedoista.
        Kysäisin eräältä laivaharrastajalta ja kyllä se Narai todellakin jatkaa elämäänsä Pacific Jade nimellä.

        Laivan nimihistoria näyttäisi siis jotakuinkin tältä:
        Ocean Runner -1982
        Kotka Rose/Narai -1986
        Gemini -1988
        Shakti Doot -2005
        Asterix I -2005
        Pacific Jade 2005-

        25 vuotta täynnä !
        Vielä kun löytäisi kuvan siitä Pacific Jadena.

        Terveisiä kaikille Kotka Rose/Naraissa seilanneille

        http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/1057154_800/Ship Photo Pacific Jade.JPG


    • cosinero

      Seilasin Paavon laivoilla Karibialla 1989-1991, valittamista ei ole, oli hienoa aikaa.

      • Terve.
        Minkähän nimisiä paatteja nuo olivat?


      • Olikos ne näitä Kirk- ja Key- paatteja?


      • cosinero
        Sparks kirjoitti:

        Terve.
        Minkähän nimisiä paatteja nuo olivat?

        Kotka Linen ent sapoka oli nimellä Kirk Star, olin 10kk förstinä, Jaakko oli Kipparina, Bore Song oli rahdattuna meillä(Key Biscayne) nimisenä. Paavolla oli Kolumbia-New York linja Alca nimisellä laivalla.


      • cosinero
        Sparks kirjoitti:

        Olikos ne näitä Kirk- ja Key- paatteja?

        Joo sen nimisinä olivat, siellä tapahtui kyllä sellaisia asioita joita kukaan ei usko jollei itse ollut paikanpäällä näkemässä.


      • cosinero kirjoitti:

        Joo sen nimisinä olivat, siellä tapahtui kyllä sellaisia asioita joita kukaan ei usko jollei itse ollut paikanpäällä näkemässä.

        Joo, jostain luin että oli "vaikeuksia" USAn viranomaisten kanssa, smuggling etc. Taisivat mennä paatit sitten pakkohuutokauppaan. Oliko joukossa yksi tankkerikin? Jonkunlaisena "emona" näyttää toimineen Kotka-Merchant KY, joka vieläkin näyttäisi olevan hengissä nettitietojen mukaan, tosin puualalla. Sanooko nimi Paavo Ahrenius sinulle mitään?


      • cosinero kirjoitti:

        Kotka Linen ent sapoka oli nimellä Kirk Star, olin 10kk förstinä, Jaakko oli Kipparina, Bore Song oli rahdattuna meillä(Key Biscayne) nimisenä. Paavolla oli Kolumbia-New York linja Alca nimisellä laivalla.

        Kouvosen Jaska vai? Pirun mukava mies. Oltiin joskus yhtä aikaa Passad kolmosessa. Terttu Lemmittykin oli.


      • cosinero
        Sparks kirjoitti:

        Joo, jostain luin että oli "vaikeuksia" USAn viranomaisten kanssa, smuggling etc. Taisivat mennä paatit sitten pakkohuutokauppaan. Oliko joukossa yksi tankkerikin? Jonkunlaisena "emona" näyttää toimineen Kotka-Merchant KY, joka vieläkin näyttäisi olevan hengissä nettitietojen mukaan, tosin puualalla. Sanooko nimi Paavo Ahrenius sinulle mitään?

        Luulisin että kyseessä on sama mies eli ....


      • cosinero
        Sparks kirjoitti:

        Kouvosen Jaska vai? Pirun mukava mies. Oltiin joskus yhtä aikaa Passad kolmosessa. Terttu Lemmittykin oli.

        Kuusiston Jaakko, seilasin itsekin Nielsenillä, vanha Solano, Pamela, Forano(5kk persianlahdella ankkurissa), Peter, Paola, Tebonia, Tebo Olympia, Tornado(valmet 150000), uudempi "paperi" Solano.


      • cosinero kirjoitti:

        Kuusiston Jaakko, seilasin itsekin Nielsenillä, vanha Solano, Pamela, Forano(5kk persianlahdella ankkurissa), Peter, Paola, Tebonia, Tebo Olympia, Tornado(valmet 150000), uudempi "paperi" Solano.

        Tuli Nielsenillä oltua seitsemässä eri paatissa. Noista sun mainitsemista Pamelassa heti telakalta lähtien about 9kk. Tebostarissa heitin yhden kesälomituksen.


      • Annukka Aarnio
        cosinero kirjoitti:

        Luulisin että kyseessä on sama mies eli ....

        Palosen Pasi oli muistaakseni ainakin Sapokka Bayssä. Asustaa tietääkseni turussa. Otti Karhulan Mesikämmenestä Tarjoilijan mukaan. Onko joku kuullut Pasista?


      • nää miläinlailla

    • pöllö

      pasista on jo aika jättänyt,juuu otti muijjan karhulasta mukaan...mut ei siint mitään tullut akka vaan ryyppäs joka pvä...no lemput jouduin sille antamaan,uus messikalle tuli sitten norsuunluunrannikolta tai oli kotoisin sieltä...et sillviisiii...

      • Laittakaapa Kotka Lines / Paavo Haveri kipoissa seilanneet faktaa ja muistikuvia kommennttina Äänimeren Kotka Lines historiaosioon http://www.aanimeri.fi/kotkalinehistoria niin saadaan tarkempaa tietoa mukana olleilta. Thanks.


      • Ali Baba
        Sparks kirjoitti:

        Laittakaapa Kotka Lines / Paavo Haveri kipoissa seilanneet faktaa ja muistikuvia kommennttina Äänimeren Kotka Lines historiaosioon http://www.aanimeri.fi/kotkalinehistoria niin saadaan tarkempaa tietoa mukana olleilta. Thanks.

        Täytyypä kysäistä entiseltä Kotka Rosen kipparilta jota käyn lähes kerran viikossa hälssaamassa , josko hän haluaa muistelmia laittaa ulos. Olen kyllä suoraan kuullut matkoista Singaporessa ja Aucklandissa ja mitä mielenkiintoista siellä on tapahtunut.
        Itse seilasin Uudessa Seelannissa Tirfingin Sydlandissa jo vuonna 65-66 niissä maisemissa. Haimme muun muassa viimeiset fosfaatit Makatealta Uuteen seelantiin.
        Oi niitä aikoja. Nyt ollaan jo kaikki opistokaverini Paavo Haverin ikäisiä minimillään eli hetken päästä 70. Useimmat elossa olevat jo yli 70, kuten ex Kotka Rosen kippari, koulukaverini hänkin ja seilauskaveri jo vuonna 62!
        Louheksen opistosta ollaan!


    • Muistoja...

      Kippari eero Ylä-Jääski sai suolahappolasillisen silmiinsä värilliseltä talousapulaiselta jossain Karibialla. Mikähän oli syy moiseen aktiin?

      • Anonyymi

        Eero asui Haminassa. Vuosia sitten tavattiin silloin tällöin. Seilasin veljensä Jaskan (Kottarainen) kanssa Koitelissa. Jaska on edesmennyt, Eerosta ei ole tietoa, vuosiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yh:n pihalla aina eri auto

      Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      200
      4128
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      241
      3304
    3. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      1
      2331
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      2245
    5. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      85
      1933
    6. Exän käytös hämmentää (taas)

      Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1589
    7. Helena Koivun rikosrekisteri

      Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1236
    8. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1208
    9. Onko Kuhmossa salapareja

      Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      15
      1188
    10. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

      Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1111
    Aihe