Juolahti tuossa mieleeni, ketä oli Kotka Line varustamon taustalla? Heillähän oli 1980-luvun alussa ainakin pari laivaa, Kotka Rose ja Kotka Lily. Taisi kaatua konkkaan muutaman vuoden päästä. Mitä reittejä/alueita Kotka Linen paatit seilasivat. Olin tuolloin siirtymässä maahommiin ja tämä episodi jäi hiukan epäselväksi.
Kotka Line
37
7804
Vastaukset
Kotka Linen vahva mies oli ,Henryn bulkkereissakin seilannut, merikapteeni Paavo Haveri. Ensimmäinen laiva oli ro/ro Tuulia ex Iggesund muistaakseni. Sitten oli olivat ainakin Kotka Lily ex Antares tai sisar,oliskos ollut myös Kotka Violet, ja aika uusi pönttö Kotka Rose. Rose ostettiin kai telakalta, kun tilaaja ei pystynyt maksamaan tilaustaan. Taisi olla luokkaa 30000 dwt.
Mukaan firmaan värvättiin myös Nielsenin tj Jan Nordberg, muistaakseni nimi oli tämä. Firma kaatui yhtäkkiä rytisten ja kaikenlaisia huhuja FBI:stä ja Nicaraguan aselasteista liikkui. Eri asia on, oliko niissä perää.
Haveri koitti vielä varustusta Sapokka Bay-nimisellä rollarilla Karibialla, ja rahoittajina oli mm aluksen henkilökuntaa. Lippu oli joku hauska.Jep, kiitos tiedoista. Olikos se Sapokka Bay tämä?
http://www.faktaomfartyg.se/valerie_1972.htm
Jotenkin muistelen, että joku noista Kotka Linen paateista ajeli tramppina jossain kaukoidässäkin, saatan olla väärässä, niinkuin usein.- ro-ro
Kreikassa oli aikanaan myös Halla - projekti, karilla käynyt rollikka.
Sparks kirjoitti:
Jep, kiitos tiedoista. Olikos se Sapokka Bay tämä?
http://www.faktaomfartyg.se/valerie_1972.htm
Jotenkin muistelen, että joku noista Kotka Linen paateista ajeli tramppina jossain kaukoidässäkin, saatan olla väärässä, niinkuin usein.Juuri sama laiva, huhut kertoivat monen Kotkan pojan palkkasiipien katkenneen Kotka Linen mukana, olikohan Suomen pikku-Enron?
- meni
styyri kirjoitti:
Juuri sama laiva, huhut kertoivat monen Kotkan pojan palkkasiipien katkenneen Kotka Linen mukana, olikohan Suomen pikku-Enron?
Haverin ja kaverin taskuun. Ukko kavalsi rahat ennen lopullista tilien jäädytystä, mukaan lukien miehistön palkat. Näin kuulin merimieheltä jolta saatavat jäi saamatta, itse en onneks seilannu noissa. Että sillee...
ro-ro kirjoitti:
Kreikassa oli aikanaan myös Halla - projekti, karilla käynyt rollikka.
Tuo Halla lienee tämä
http://www.faktaomfartyg.se/mashala_1977.htm
Kovaa yritystä näyttää Paavolla olleen, mutta johonkin homma aina kaatui.- rahat..
Sparks kirjoitti:
Tuo Halla lienee tämä
http://www.faktaomfartyg.se/mashala_1977.htm
Kovaa yritystä näyttää Paavolla olleen, mutta johonkin homma aina kaatui.Eiköhän syynä ollut, että remonttia tekevien osakkaiden rahat loppuivat. Eikä "kuljetus
suomeksi" -haastattelu ainakaan ollut eduksi.
Onko ex-varustajaa muuten näkynyt Suomessa ? - sailor9
rahat.. kirjoitti:
Eiköhän syynä ollut, että remonttia tekevien osakkaiden rahat loppuivat. Eikä "kuljetus
suomeksi" -haastattelu ainakaan ollut eduksi.
Onko ex-varustajaa muuten näkynyt Suomessa ?Ex-varustaja lähti rahat mukana Floridaan ostamaan uutta laivaa..sinne jäi..heh heh..muistan kun kävivät kysymässä otetaanko kaverin kanssa jobit laivaan, palkat luvattiin ja myöhemmin vaikka osaomistajaksi.tais olla että laiva jäi Australiaan (Kotka Rose), kunnei saanu paluu lastia..en oo varma?
- Anonyymi
Kuormaautoja ja linjaautoja vietiin Itäsaksasta Nikarakuan Korintoon Tuulialla. Takaisin tullessa jotain Panaman paikkeilla ilmoitettiin Kotka Linen konkurssiin menemisestä. Laivan nimeksi vaihtui Moncao. Tyhjänä tultiin Raumalle.
- kusinero
kotka rose ajeli jossain vaiheessa japanin vesillä,muistaakseni.
Tulikos Kotka Rosesta sitten Narai?
http://www.seefunknetz.de/oipy.htm
Onkos tämä sama paatti?
Kuka sitä operoi Narai-nimellä?
ThanksSparks kirjoitti:
Tulikos Kotka Rosesta sitten Narai?
http://www.seefunknetz.de/oipy.htm
Onkos tämä sama paatti?
Kuka sitä operoi Narai-nimellä?
ThanksTuli siitä ja kuten kuvista näkyy,Henryn hoitoon. Pankki taisi olla omistajana ja laiva tuli Nielsenin operoimaksi. Samoin kuin Valmetilla rakennetut norjalaiset 155000 tonniset, jotka tulivat joksikin aikaa Nielsenin huomaan. Olivatkohan ne Caldereta,Altano ja Tornado, siis perinteiset nimet
Sparks kirjoitti:
Tulikos Kotka Rosesta sitten Narai?
http://www.seefunknetz.de/oipy.htm
Onkos tämä sama paatti?
Kuka sitä operoi Narai-nimellä?
ThanksTyypillinen japanilaistyylinen L-antennisysteemi, joko kaksi tai yksi radiomasto Skorsteenin takana. Yleensä japanilaisrakenteisissa on omaksuttu ko. rakennelma.
styyri kirjoitti:
Tyypillinen japanilaistyylinen L-antennisysteemi, joko kaksi tai yksi radiomasto Skorsteenin takana. Yleensä japanilaisrakenteisissa on omaksuttu ko. rakennelma.
Kiitos tiedoista.
Näkyy Kotka Rose käyneen 16.3.1983 Aucklandissa, ainakin 17751 gross täsmää.Sparks kirjoitti:
Kiitos tiedoista.
Näkyy Kotka Rose käyneen 16.3.1983 Aucklandissa, ainakin 17751 gross täsmää.http://www.nzmaritimeindex.org.nz/ixvessel.asp?ID=110007121&name=KOTKA ROSE&gsn=&owner=&num=&typ=&tid=0&tix=0&pix=0&SourceID=&refid=&hit=1
- Narai
Sparks kirjoitti:
Tulikos Kotka Rosesta sitten Narai?
http://www.seefunknetz.de/oipy.htm
Onkos tämä sama paatti?
Kuka sitä operoi Narai-nimellä?
ThanksNimi vaihtui 1985 Vancouverissa.
Linkin laivakuva on otettu Singaporen redillä.
Hieno JRC:n radioasema. Ei mitään ongelmia koskaan.
1986 kesällä saatiin kaikki porukalla kenkää kun laiva liputettiin ulos. Tapahtumapaikka oli Honolulu. Nimeksi tuli Gemini ja kotipaikaksi Nassau. Kippari, försti ja konepäällikkö suomalaisia, muut filippiinoja. 1988 Henry möi Geminin intialaisille ja siitä tuli Shakti Doot.
Myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa. Narai kirjoitti:
Nimi vaihtui 1985 Vancouverissa.
Linkin laivakuva on otettu Singaporen redillä.
Hieno JRC:n radioasema. Ei mitään ongelmia koskaan.
1986 kesällä saatiin kaikki porukalla kenkää kun laiva liputettiin ulos. Tapahtumapaikka oli Honolulu. Nimeksi tuli Gemini ja kotipaikaksi Nassau. Kippari, försti ja konepäällikkö suomalaisia, muut filippiinoja. 1988 Henry möi Geminin intialaisille ja siitä tuli Shakti Doot.
Myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.Kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Koetin hiukan googlata miten Kotka Rosen elämä jatkui. Toivottavasti en välillä haksahtanut vikalaivaan. IMO numero näyttäisi olevan 8009428. Intialainen Varun Shipping näyttäisi myyneen Shakti Doot-aluksen joskus 2005 tienoissa Kreikkaan, ostajana Barclay Shipping. Nimeksi tuli Asterix I. 2005 lopulla näkyisi olevan myyntitieto, että alus olisi myyty Kaukoitään (Singapore?) ja uudeksi nimeksi tullut Pacific Jade. Lippu Panaman kuten oli Asterix I:lläkin.
- Narai
Sparks kirjoitti:
Kiitos mielenkiintoisista tiedoista. Koetin hiukan googlata miten Kotka Rosen elämä jatkui. Toivottavasti en välillä haksahtanut vikalaivaan. IMO numero näyttäisi olevan 8009428. Intialainen Varun Shipping näyttäisi myyneen Shakti Doot-aluksen joskus 2005 tienoissa Kreikkaan, ostajana Barclay Shipping. Nimeksi tuli Asterix I. 2005 lopulla näkyisi olevan myyntitieto, että alus olisi myyty Kaukoitään (Singapore?) ja uudeksi nimeksi tullut Pacific Jade. Lippu Panaman kuten oli Asterix I:lläkin.
Kiitos vaan sinnekin lisätiedoista.
Kysäisin eräältä laivaharrastajalta ja kyllä se Narai todellakin jatkaa elämäänsä Pacific Jade nimellä.
Laivan nimihistoria näyttäisi siis jotakuinkin tältä:
Ocean Runner -1982
Kotka Rose/Narai -1986
Gemini -1988
Shakti Doot -2005
Asterix I -2005
Pacific Jade 2005-
25 vuotta täynnä !
Vielä kun löytäisi kuvan siitä Pacific Jadena.
Terveisiä kaikille Kotka Rose/Naraissa seilanneille - hasse
Olin Singaporessa lastia purkamassa 80-luvun alussa (joko -82 tai -83) japanilaisen tankkilaivan kanssa.
Meilla oli japsien valmistamat walkie-talkit ja samalta kanavalta alkoi kuulua melkoinen mekastus ja kiroilu suomeksi.
Rose oli siella toijaamassa ja sen hetkisen matkanjohtajan (Jaakko M.) mukaan toijays ei sujunut suunnitelmien mukaan. Todella eloisa suomenkielen esitys.
Rosella oli siella kauko-idassa ajaessaan erinomainen maine, ei ensimmaistakaan valitusta rahtaajilta lastin vahingoittumisen takia. - koferrdamm
Narai kirjoitti:
Kiitos vaan sinnekin lisätiedoista.
Kysäisin eräältä laivaharrastajalta ja kyllä se Narai todellakin jatkaa elämäänsä Pacific Jade nimellä.
Laivan nimihistoria näyttäisi siis jotakuinkin tältä:
Ocean Runner -1982
Kotka Rose/Narai -1986
Gemini -1988
Shakti Doot -2005
Asterix I -2005
Pacific Jade 2005-
25 vuotta täynnä !
Vielä kun löytäisi kuvan siitä Pacific Jadena.
Terveisiä kaikille Kotka Rose/Naraissa seilanneillehttp://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/1057154_800/Ship Photo Pacific Jade.JPG
- cosinero
Seilasin Paavon laivoilla Karibialla 1989-1991, valittamista ei ole, oli hienoa aikaa.
- cosinero
Sparks kirjoitti:
Terve.
Minkähän nimisiä paatteja nuo olivat?Kotka Linen ent sapoka oli nimellä Kirk Star, olin 10kk förstinä, Jaakko oli Kipparina, Bore Song oli rahdattuna meillä(Key Biscayne) nimisenä. Paavolla oli Kolumbia-New York linja Alca nimisellä laivalla.
- cosinero
Sparks kirjoitti:
Olikos ne näitä Kirk- ja Key- paatteja?
Joo sen nimisinä olivat, siellä tapahtui kyllä sellaisia asioita joita kukaan ei usko jollei itse ollut paikanpäällä näkemässä.
cosinero kirjoitti:
Joo sen nimisinä olivat, siellä tapahtui kyllä sellaisia asioita joita kukaan ei usko jollei itse ollut paikanpäällä näkemässä.
Joo, jostain luin että oli "vaikeuksia" USAn viranomaisten kanssa, smuggling etc. Taisivat mennä paatit sitten pakkohuutokauppaan. Oliko joukossa yksi tankkerikin? Jonkunlaisena "emona" näyttää toimineen Kotka-Merchant KY, joka vieläkin näyttäisi olevan hengissä nettitietojen mukaan, tosin puualalla. Sanooko nimi Paavo Ahrenius sinulle mitään?
cosinero kirjoitti:
Kotka Linen ent sapoka oli nimellä Kirk Star, olin 10kk förstinä, Jaakko oli Kipparina, Bore Song oli rahdattuna meillä(Key Biscayne) nimisenä. Paavolla oli Kolumbia-New York linja Alca nimisellä laivalla.
Kouvosen Jaska vai? Pirun mukava mies. Oltiin joskus yhtä aikaa Passad kolmosessa. Terttu Lemmittykin oli.
- cosinero
Sparks kirjoitti:
Joo, jostain luin että oli "vaikeuksia" USAn viranomaisten kanssa, smuggling etc. Taisivat mennä paatit sitten pakkohuutokauppaan. Oliko joukossa yksi tankkerikin? Jonkunlaisena "emona" näyttää toimineen Kotka-Merchant KY, joka vieläkin näyttäisi olevan hengissä nettitietojen mukaan, tosin puualalla. Sanooko nimi Paavo Ahrenius sinulle mitään?
Luulisin että kyseessä on sama mies eli ....
- cosinero
Sparks kirjoitti:
Kouvosen Jaska vai? Pirun mukava mies. Oltiin joskus yhtä aikaa Passad kolmosessa. Terttu Lemmittykin oli.
Kuusiston Jaakko, seilasin itsekin Nielsenillä, vanha Solano, Pamela, Forano(5kk persianlahdella ankkurissa), Peter, Paola, Tebonia, Tebo Olympia, Tornado(valmet 150000), uudempi "paperi" Solano.
cosinero kirjoitti:
Kuusiston Jaakko, seilasin itsekin Nielsenillä, vanha Solano, Pamela, Forano(5kk persianlahdella ankkurissa), Peter, Paola, Tebonia, Tebo Olympia, Tornado(valmet 150000), uudempi "paperi" Solano.
Tuli Nielsenillä oltua seitsemässä eri paatissa. Noista sun mainitsemista Pamelassa heti telakalta lähtien about 9kk. Tebostarissa heitin yhden kesälomituksen.
- Annukka Aarnio
cosinero kirjoitti:
Luulisin että kyseessä on sama mies eli ....
Palosen Pasi oli muistaakseni ainakin Sapokka Bayssä. Asustaa tietääkseni turussa. Otti Karhulan Mesikämmenestä Tarjoilijan mukaan. Onko joku kuullut Pasista?
- nää miläinlailla
Annukka Aarnio kirjoitti:
Palosen Pasi oli muistaakseni ainakin Sapokka Bayssä. Asustaa tietääkseni turussa. Otti Karhulan Mesikämmenestä Tarjoilijan mukaan. Onko joku kuullut Pasista?
http://www.faktaomfartyg.se/mignon_1970.htm
http://www.faktaomfartyg.se/abha_1977.htm
- pöllö
pasista on jo aika jättänyt,juuu otti muijjan karhulasta mukaan...mut ei siint mitään tullut akka vaan ryyppäs joka pvä...no lemput jouduin sille antamaan,uus messikalle tuli sitten norsuunluunrannikolta tai oli kotoisin sieltä...et sillviisiii...
Laittakaapa Kotka Lines / Paavo Haveri kipoissa seilanneet faktaa ja muistikuvia kommennttina Äänimeren Kotka Lines historiaosioon http://www.aanimeri.fi/kotkalinehistoria niin saadaan tarkempaa tietoa mukana olleilta. Thanks.
- Ali Baba
Sparks kirjoitti:
Laittakaapa Kotka Lines / Paavo Haveri kipoissa seilanneet faktaa ja muistikuvia kommennttina Äänimeren Kotka Lines historiaosioon http://www.aanimeri.fi/kotkalinehistoria niin saadaan tarkempaa tietoa mukana olleilta. Thanks.
Täytyypä kysäistä entiseltä Kotka Rosen kipparilta jota käyn lähes kerran viikossa hälssaamassa , josko hän haluaa muistelmia laittaa ulos. Olen kyllä suoraan kuullut matkoista Singaporessa ja Aucklandissa ja mitä mielenkiintoista siellä on tapahtunut.
Itse seilasin Uudessa Seelannissa Tirfingin Sydlandissa jo vuonna 65-66 niissä maisemissa. Haimme muun muassa viimeiset fosfaatit Makatealta Uuteen seelantiin.
Oi niitä aikoja. Nyt ollaan jo kaikki opistokaverini Paavo Haverin ikäisiä minimillään eli hetken päästä 70. Useimmat elossa olevat jo yli 70, kuten ex Kotka Rosen kippari, koulukaverini hänkin ja seilauskaveri jo vuonna 62!
Louheksen opistosta ollaan!
- Muistoja...
Kippari eero Ylä-Jääski sai suolahappolasillisen silmiinsä värilliseltä talousapulaiselta jossain Karibialla. Mikähän oli syy moiseen aktiin?
- Anonyymi
Eero asui Haminassa. Vuosia sitten tavattiin silloin tällöin. Seilasin veljensä Jaskan (Kottarainen) kanssa Koitelissa. Jaska on edesmennyt, Eerosta ei ole tietoa, vuosiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan2004128- 2413304
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus12331En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.792245Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va851933Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391589- 1361236
- 481208
- 151188
- 991111