Hei! Työskentelen dementiakodilla ja ajattelin kysäistä että minkälaisia viriketoiminta ehdotuksia täältä löytyisi dementikoille? ja onko olemassa jotakin kirjoja ym joista löytyisi apuja? eli ei mitään hankalia tehtäviä tai leikkejä ym vaan "lapsille" soveltuvia.. yksi mitä olen kuullut niin eräässä paikassa on ihan jotakin lasten leluja käytetty, eli esim pallo mihin pitää laittaa eri muotoisia palikoita oikean muotoisista aukoista. toimivatkohan tällaiset vanhuksilla. ehdotuksia otetaan kiitollisuudella vastaan =) huomenna ajattelimme kokeilla kuinka pullan pyöritys sujuu vanhuksilta..
Viriketoimintaa dementikoille?
20
28578
Vastaukset
- Määkin
Herraisä sentään jos olet töissä vanhainkodissa ja täytyy netistä kysyä.....
sanonpa vain, että vanhusraukat!- Hoitajatar
Sen verran sanoisin että ajattelin nyt vain kokeilla jos täällä käy ihmisiä joilla sattuisi olla jotakin uusia ideoita ja kokemuksia. Sillä sen verran tiedän että viriketoimintaa ym on todella paljon, ja erilaisia ideoita on aina kiva kuulla. kyllä meillä toki toteutetaan myös kaiken aikaa kaikenlaista viriketoimintaa, mutta uusiakin ehdotuksia olisi kiva kuulla ja kokeilla. Vanhuksia kun on niin monen tasoisia ja kuntoisia ettei kaikille sovi samanlainen toiminta. Kokeilemalla saattaa löytyä jokaiselle vähän jotakin. ja sitä en ihan ymmärrä että miten voit kysymykseni perusteella arvostella ammattitaitoani tai "sääliä" vanhuksia joita hoidan, mutta se on sinun mielipeesi ja kaikilla meillähän on mielipiteisiin oikeus. Toivottavasti täältä löytyisi muutama ehdotus..
- ---
Hoitajatar kirjoitti:
Sen verran sanoisin että ajattelin nyt vain kokeilla jos täällä käy ihmisiä joilla sattuisi olla jotakin uusia ideoita ja kokemuksia. Sillä sen verran tiedän että viriketoimintaa ym on todella paljon, ja erilaisia ideoita on aina kiva kuulla. kyllä meillä toki toteutetaan myös kaiken aikaa kaikenlaista viriketoimintaa, mutta uusiakin ehdotuksia olisi kiva kuulla ja kokeilla. Vanhuksia kun on niin monen tasoisia ja kuntoisia ettei kaikille sovi samanlainen toiminta. Kokeilemalla saattaa löytyä jokaiselle vähän jotakin. ja sitä en ihan ymmärrä että miten voit kysymykseni perusteella arvostella ammattitaitoani tai "sääliä" vanhuksia joita hoidan, mutta se on sinun mielipeesi ja kaikilla meillähän on mielipiteisiin oikeus. Toivottavasti täältä löytyisi muutama ehdotus..
tulee mieleen sellainen, että keräät lehditä kuvia kasan, jokainen valitsee kuvan joka tuo mieleen joitan ajatuksia/ muitoja tms ja jokainen vuorollaan kertoo ajatukensa. aattaa viretä hyviäkin juttuja, riippuen tietenkin kuinka huonokuntoisia vanhukset ovat.
- kespa
väritys kirja on hyvä ainakin meidän dementia osastolla kehittää koordinaatio kykyä ja kevyttä puuhastelua vaikkapa sängyssä jos ei jaksa istua
- kotonakin
Monet todella pahasti dementoituneet selviävät jopa yksin kotona, koska heillä on siellä oikeita töitä: viikkaavat pyykkiä, kantavat puita ja vettä (monet asuvat yhtä alkeellisissa oloissa kuin viime vuosisadan alussa).
Entiset emännät voit laittaa kuorimaan perunoita ja keittämään puuroa, sehän on nykyisillä pikapuuroilal hyvin nopeaa ja näppärää. Miesten töitä taitaa vähemmän olla, mutta olisiko joku autojuttu sopiva?
Kun ennen sen ajan "vanhuudenhöperöt" olivat kotona, heillä todella oli jotain oikeaa tekemistä eikä tarvittu rauhoittavia lääkkeitä, jos ei niitä toki tarjota kotihoitoon liikaa vieläkään. Silloin vaan energia valjastettiin hyötykäyttöön. Muuankin mummo leikkoi vimmatusti matonkuteita, pappa ruokki hevosia vielä pitkään sen jälkeen kun viimeinen oli mennyt makkaraksi ja sellaista. Kaikki tyhjänpäiväinen näpertely on todella turhauttavaa ikänsä raskasta työtä tehneille. Ne oikeat työt vaan taitavat laitoksissa olla aika vähissä, eihän siellä voi mennä edes lunta kolaamaan, ruohoa leikkaamaan eikä lattiaa lakaisemaan. Olisiko edes kukkia kasteltavaksi? - serdena
Vaikka tv-dokumenttien katselu,lehden/kirjanlukutunti,saa valita mieleisensä luettavan.Tai käyminen liikuntakykyisten vanhusten kanssa hevostallilla katsomassa hevosia,tai hevosajelulla,museossa tms.Tai musiikkia,jossa kukin voi valita vuorollaan laulun,vaikka vanhasta tanssimusiikista.
- krysanteemi
moi! olen itse käynyt vetämässä viriketoimintaa 15 dementoituneelle vanhukselle. Ohjattu tuolijumppa on hyvä ja helppo. liikkeinä esim. jalkojen tömistely, vilkutus jne. ei mitään liian haastavaa (liikkeen suoritushan voi unohtua). Mieluisimpina he pitivät arvoituksia mitä he ovat käyttäneet nuorempina esim. "ei omena kauas...." (vanhukset yrittää muistaa miten se jatkui) "...puusta putoa". Tälläisistä he pitivät kovasti, ja muistivat jopa hyvin. Levyraati on myös tuttu ja turvallinen, soitattaa vanhoja kappaleita, tapio rautavaaraa jne. myös hengellinen musiikki on monesti vanhusten sydäntä lähellä. Muistelu tuokiot ovat myös mukavaa ajankulua. monet muistavatkin paljon asioita lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Kannattaa kokeilla!
- minä,hki
Itse en kyllä laittaisi palikkatestiin! Niitä saavat tehdä jo diagnoosin aikana.
Hyviä vinkkejä viriketoimintaan ehkä kannattaisi kysyä asiakkaiden omaisilta tai asiakkaalta itseltään.
Omaiseni on alzheimer-potilas ja pitää musiikin kuuntelusta, laulamisesta, tietokilpailuista, kahvittelusta, sanomalehden otsikoiden ääneenluvusta ja niistä keskustelusta.
Taudin kantajia on niin monenlaisia, että parhaiten juuri omaisten kanssa keskusteltaessa syntyy käsitys mitä toinen voisi haluta tehdä.
Myös piirustus voisi olla hyvä.
- Dementsi
Heippa hoitajatar! Olen itse työskennellyt dementiakodissa pian yksitoista vuotta, kirjoitan muutaman sanan omasta kokemuksesta. Ollaan kokeiltu monenmoisia "virikkeitä". Me ei olla koskaan käytetty lasten leluja tai pelejä. Meidän mielestä se heidän aliarvioimistaan, sitä ettei kunnioiteta heitä enää ihmisinä. Tiedät varmaan mitä tarkoitan. Me ollaan panostettu päivän pieniin yhteisiin hyvän olon hetkiin. Pyritään ulkoilemaan joka päivä, no aina ei ole aikaa siihen, siitä tykkää kaikki. Lauluhetket, tuttuja vanhoja lauluja. Moni muistaa laulunsanat ja osaa laulaa, vaikka puhua ei enää osaisikaan. Lukuhetket: lorut, päivän lehti, runot, sananlaskut. Muistelutuokiot: katsottu vanhoja esineitä. Esim. kirnu, puntari, niistä saa jutun juurta. Yksi esine yhdellä kertaa riittää mainiosti. Kotitöitä tehdään: pyykin viikkaaminen, kukkien kastelu, pölyjen pyyhkiminen, tiskaus(vaikka tiskikone onkin, tiskaus rauhoittaa joskus). Leivontahetket on hyviä myöskin. Matonkuteita on leikattu, Pannulappuja kudottu, joku sukkaakin. Tässä muutama esimerkki. Jaksamista työssäsi!
- patero
Tämä viesti tulee varmaan vähän myöhään. Mukava lukea että jossain, toivottavasti vieläkin satsaa dementikkojen virikkeiden ylläpitoon. Oma äitini on muuttanut kaksi kuukautta sitten oman kunnan palvelutalon dementiaosastolle (kunta ostaa palvelun yksityiseltä palveluntuottajalta). Viriketoimintaa oli ekan kuukauden aikana (leipomista, vesivärimaalausta). Tätä herkkua oli niin kauan kunnes talossa oli ilmainen työharjoittelija. Nyt ei sitäkään. Olen yrittänyt puhua henkilökunnalle että äiti voisi viikata pyykkinsä, pyyhkiä lattiaa tai pöytiä. Vaan kun ei käy niin ei käy, keittiökin tuntuu olevan kiellettyä aluetta. Sukkia saa onneksi kutoa omassa huoneessa. Jos talossa on joku esiintyjä niin sinne ei taatusti viedä. Mutta IHANA lukea että jossain ymmärretään tämän asian päälle.
patero kirjoitti:
Tämä viesti tulee varmaan vähän myöhään. Mukava lukea että jossain, toivottavasti vieläkin satsaa dementikkojen virikkeiden ylläpitoon. Oma äitini on muuttanut kaksi kuukautta sitten oman kunnan palvelutalon dementiaosastolle (kunta ostaa palvelun yksityiseltä palveluntuottajalta). Viriketoimintaa oli ekan kuukauden aikana (leipomista, vesivärimaalausta). Tätä herkkua oli niin kauan kunnes talossa oli ilmainen työharjoittelija. Nyt ei sitäkään. Olen yrittänyt puhua henkilökunnalle että äiti voisi viikata pyykkinsä, pyyhkiä lattiaa tai pöytiä. Vaan kun ei käy niin ei käy, keittiökin tuntuu olevan kiellettyä aluetta. Sukkia saa onneksi kutoa omassa huoneessa. Jos talossa on joku esiintyjä niin sinne ei taatusti viedä. Mutta IHANA lukea että jossain ymmärretään tämän asian päälle.
ikävä kyllä viriketoiminnan järjestäminen on nykyisissä palvelutaloissa/vanhainkodeissa/pitkäaikaisosastoilla harjoittelijoiden vastuulla. eipä sitä vakituinen henkilökunta tunnu jaksavan tai "ehtivän" yhtään mitään ylimääräistä.
ja tämän sanon toukokuussa valmistuvana sairaanhoitajana. jokaikisessä harjoittelussa olen joutunut viriketoimintaa järjestämään työn lisäksi (enkä edes välttämättä joutunut, vaan myös itse halunnut). ikävä kyllä pariinkin paikkaan jälkeen päin keikkatöihin palanneena viriketoiminta ei siellä ole harjoitteluni jälkeen jatkunut muuten kuin muiden harjoittelijoiden toimesta.
itse yritän aina vähän jotain, jos ei aika oikeasti riitä minkään yhteisen tuokion järjestämiseen (mitä kyllä tapahtuu harvoin, aikaa siis kyllä olisi jos ei tarvitsisi istua kahvikuppi kädessä aina sopivan tauon tullen), niin aina voi keksiä jokaisen vanhuksen kanssa jotain hauskaa hoitotoimenpiteiden yhteydessä. mulla itselläni on tapana laulaa ihan ääneen, vaikka työkaverit eivät siitä niin tykkäisikään. :D- ajattelen.....
sekuana kirjoitti:
ikävä kyllä viriketoiminnan järjestäminen on nykyisissä palvelutaloissa/vanhainkodeissa/pitkäaikaisosastoilla harjoittelijoiden vastuulla. eipä sitä vakituinen henkilökunta tunnu jaksavan tai "ehtivän" yhtään mitään ylimääräistä.
ja tämän sanon toukokuussa valmistuvana sairaanhoitajana. jokaikisessä harjoittelussa olen joutunut viriketoimintaa järjestämään työn lisäksi (enkä edes välttämättä joutunut, vaan myös itse halunnut). ikävä kyllä pariinkin paikkaan jälkeen päin keikkatöihin palanneena viriketoiminta ei siellä ole harjoitteluni jälkeen jatkunut muuten kuin muiden harjoittelijoiden toimesta.
itse yritän aina vähän jotain, jos ei aika oikeasti riitä minkään yhteisen tuokion järjestämiseen (mitä kyllä tapahtuu harvoin, aikaa siis kyllä olisi jos ei tarvitsisi istua kahvikuppi kädessä aina sopivan tauon tullen), niin aina voi keksiä jokaisen vanhuksen kanssa jotain hauskaa hoitotoimenpiteiden yhteydessä. mulla itselläni on tapana laulaa ihan ääneen, vaikka työkaverit eivät siitä niin tykkäisikään. :DKuulostaa niin eri arvoiselta, että joissain paikoissa ulkoillaan lähes joka päivä. Minun omaiseni dementiakodissa ei ulkoilla kuin kesäisin, vapaaehtoisten voimin. Toista luvattiin, mutta tämä on totuus. Toimintaa ei ole käytännössä lähes ollenkaan, jollei nyt musiikkia nimeä toiminnaksi.
Virikkeetön palvelutalo, yksityinen ja Helsingissä. Eikö kukaan valvo näiden yksityisten palvelutalojen toimintaa? Eikö kunta aseta niille mitään vaateita?
Hoitoakin saa kerjätä, haisevat pahasti.
Surettaa kaikki tämä välinpitämättömyys vanhuksista. En usko etteikö aikaa olisi hoitaa, enemmän on tahdosta kiinni ja hoidon organisoinnista. - kiinnostunut omainen
ajattelen..... kirjoitti:
Kuulostaa niin eri arvoiselta, että joissain paikoissa ulkoillaan lähes joka päivä. Minun omaiseni dementiakodissa ei ulkoilla kuin kesäisin, vapaaehtoisten voimin. Toista luvattiin, mutta tämä on totuus. Toimintaa ei ole käytännössä lähes ollenkaan, jollei nyt musiikkia nimeä toiminnaksi.
Virikkeetön palvelutalo, yksityinen ja Helsingissä. Eikö kukaan valvo näiden yksityisten palvelutalojen toimintaa? Eikö kunta aseta niille mitään vaateita?
Surettaa kaikki tämä välinpitämättömyys vanhuksista. En usko etteikö aikaa olisi hoitaa, enemmän on tahdosta kiinni ja hoidon organisoinnista.Kiitos paljon hyvistä jutuistanne!Oli ilo lukea :)))
- kesätyöntekijä
kiinnostunut omainen kirjoitti:
Kiitos paljon hyvistä jutuistanne!Oli ilo lukea :)))
Olen kesätöissä dementia kodissa. Minun työtehtäviini kuuluu pitää virike toimintaa vanhuksille, sillä olen kesä työntekijä. Tähän mennessä olen sunnitellut pari retkeä kauppa torille ja saaristoristeilylle (sellaiset piristävät vanhuksia kummasti).
Viriketoimintaa mitä olen järjestänyt on ollut muunmuassa:
bingo, tietovisa, muitipeli, lehdenluku, laulatus, leipominen, tuolijumppa (hernepussien kera), mikä ei kuulu joukkoon liekki (esim. kissa,lehmä,lautanen) ja sananlasku leikki jossa vanhusten pitää arvata loput sananlaskusta esim. aamu on iltaa...? viisaampi :) tässä joitain hyviä ideoita - lauluri
sekuana kirjoitti:
itse yritän aina vähän jotain, jos ei aika oikeasti riitä minkään yhteisen tuokion järjestämiseen (mitä kyllä tapahtuu harvoin, aikaa siis kyllä olisi jos ei tarvitsisi istua kahvikuppi kädessä aina sopivan tauon tullen), niin aina voi keksiä jokaisen vanhuksen kanssa jotain hauskaa hoitotoimenpiteiden yhteydessä. mulla itselläni on tapana laulaa ihan ääneen, vaikka työkaverit eivät siitä niin tykkäisikään. :DTeen kehittämistyötä musiikin käytöstä hoitotilanteessa, esim. juuri laulamisesta. Upeeta sekuan 7.4.2010 kerroit laulavasi, niin itsekkin teeen, mutta parityöskentelyssä homma ei aina sovi, riippuu kaverista. Jonkun hoitajan kanssa laulamme yhdessä ja asiakas kolmantena.
ajattelen..... kirjoitti:
Kuulostaa niin eri arvoiselta, että joissain paikoissa ulkoillaan lähes joka päivä. Minun omaiseni dementiakodissa ei ulkoilla kuin kesäisin, vapaaehtoisten voimin. Toista luvattiin, mutta tämä on totuus. Toimintaa ei ole käytännössä lähes ollenkaan, jollei nyt musiikkia nimeä toiminnaksi.
Surettaa kaikki tämä välinpitämättömyys vanhuksista. En usko etteikö aikaa olisi hoitaa, enemmän on tahdosta kiinni ja hoidon organisoinnista.Itse dementikkojen parissa työskentelevänä mietin myös tuota viriketoimintaa. Välillä siihen olisi aikaa, mutta pää tuntuu tyhjältä. Kiitos näistä vinkeistä! Mutta tuo ulkoilu.....Paljon puhutaan siitä, että vanhuksia ei viedä ulos. Itselläni kokemus, että vanhuksia ei saa ulos. On kokeiltu monia keinoja, mutta vain jokunen vanhus suostuu kesälläkään ulos.
- OPISKELIJA
Mmm. ''keittiö on kiellettyä aluetta'' ja varmasti onkin johtuu ihan hygienia syistä, vaikka vanhus ei olisikaan mitenkään epä hygieninen niin terveysviran omaiset eivät pidä siitä ajatukesta että asukaat/asiakkaat/potilaat(millä nimellä niitä nyt kussakin paikassa nimitettään). ovat keittiössä josta pää keittiöllä valmisteetu ruoka jaellaan vanhuksille.(joissain paikoissa on omat keittiöt vanhuksille. Esim heidän kotonaan, mutta yleensä he ovat niin hyvä kuntoisia että he järjestävät omia virikkeitä aivan itse. sillä eihän muisti sairaalle voi antaa hellaa silleen että se on yksin sen kanssa.)
Jos vanhuksia ei liikuteta. niin kannataa huomattaa että jokaisella kunnassa asuvalla henkilöllä on turvattu liikkuminen jo iha suomalaisten perusoikeuksissa, eli jos liikuntaa ei järjestetä vähintään kerran viikossa rikkoo paikka lakia. - Opiskelija
Itse olen myös dementia yksikössä työssä koulun ohella. Aina ei vaan riitä aika järjestää ulkoilua, viriketoimintaa tms. vaikka haluaisikin, sillä työntekijöitä on työhön nähden liian vähän vuorossa. Mutta aina kun on niin sanottua luppo aikaa niin kyllä yritän keksiä tekemistä heidän kanssaan, usein ihan vaan muistelemme menneitä aikoja ja keskustelemme. Pelaan usein myös sanapelejä muistinvirkistämiseksi, eli esimerkiksi laiva on lastattu peli tyylillä jollain kirjaimella täytyy keksiä sanoja. Leivomme myös usein yhdessä ja pyrin käymään ulkona heidän kanssaan, joskus käymme myös ruokakaupassa ostamassa jotain pientä esimerkiksi makeisia tai keksejä. Ulkoilu todella piristää kummasti dementia vanhusta, varsinkin jos he ovat levottomalla tuulella. Talvisin on vaikeampaa käydä ulkona etenkin jos asukas istuu pyörätuolissa tai jos on fyysisesti huonommassa kunnossa, sillä lumessa liikkuminen on raskasta.
- Aktiivinen arki
Mukavasti oli kirjoitettu eri virikkeistä joita järjestää muistisairaille. Täytyykin tutustua aiheeseen tarkemmin ja tehdä työpaikalle virikekansio, josta otetaan aina vinkkejä viriketuokioiden järjestämiseen. Kiitos erityisesti kesätyöntekijä 2010 nimimerkin tekstiin. :)
- vapaaehtoinen3
Hei. Olen itse ollut palvelutalossa vapaaehtoistyössä. Siellä on vanhuksia, jotka on kaikki melkein dementoituneita, mutta heidän kanssaan on kyllä ollut mukavaa. Ensinnäkin vanhukset ovat hyvin yksilöllisiä kuka tykkää tehdä mitäkin, mutta perus jutteleminen ja kuunteleminen on toiminut melkein jokaisen kanssa. Palvelutalossa, jossa olen käynyt on ollut hyvät mahdollisuudet viriketoimintaan. Naisten, mummojen kanssa on laulettu. Kaikki vanhat laulut esim. sininen ja valkoinen, karjalan kunnailla, oksalla ylimmällä ovat olleet hyvin tuttuja. Sanat ovat muistuneet hyvin mieleen. Myös kortteja, jotka on laminoitu, joissa on vanhojen asioiden, esineiden kuvia esim. rukkeja, pärekoreja, kaappikelloja. Niistä on ollut monella muistoja joten juttua on riittänyt. Televisioon on aina välillä laitettu vanhoja kotimaisia elokuvia pyörimään ovat tykänneet. Myöskin peli, jossa on kortteja. Yhdessä lukee nyt vaikka mopo pitää muuttaa kirjaimista uusi sansiitähän tulee pomo. Peli on ollut mieleistä. Tässä nyt vähän vinkkejä :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882