Jotkut käyttävät veneissä mainittuja suosituksia huomattavasti suurempia koneita. Onko kenelläkään henkilökohtaista kokemusta, että olisi tosissaan saanut perälaudan rikottua liian suurella koneella? Eli siis missä todellinen raja menee, paljonko esim. uudemmissa jenkeissä on varaa laittaa ylitehoja? Itsellä on kaksi kertaa suositus ja enpä ole huomannut ikinä mitään hajoamisen merkkejä. Tuulilasi tosin taipuu yli 60s nopeudessa kun maksimi suositusnopeus on 45s.
ylisuuret tehot rikkoo?
22
4642
Vastaukset
- rtghn
kannattaa jättää tuollaiset kokeilut tekemättä. itse olen nähnyt tapauksen jossa ylisuuri moottori repi perälaudan ja vene upposi... ja sitten joutuikin virkavalta töihin. jäi siinä leskelle kasa romua ja surua. kannattaa käyttää järkeä ja uskoa valmistajien suosituksia. itsetehdyt kannattaa mitoittaa jonkun asiantuntijan kanssa.
- Näin tapahtunu
"itse olen nähnyt tapauksen jossa ylisuuri moottori repi perälaudan ja vene upposi..."
Missä ja koska näin on tapahtunu,kerroppa!
taitaa tarinasi olla noita sormi perseessä kirjotettuja. - ,,,,,,
Näin tapahtunu kirjoitti:
"itse olen nähnyt tapauksen jossa ylisuuri moottori repi perälaudan ja vene upposi..."
Missä ja koska näin on tapahtunu,kerroppa!
taitaa tarinasi olla noita sormi perseessä kirjotettuja.keskisuomessa -60 luvulla, ja itselläsi voisi sormi olla perseessä koko ajan välillä sormea vaihtaen ja suuhusi laittaen jotta pysyisit poissa vesiltä
- Muistan hyvin
,,,,,, kirjoitti:
keskisuomessa -60 luvulla, ja itselläsi voisi sormi olla perseessä koko ajan välillä sormea vaihtaen ja suuhusi laittaen jotta pysyisit poissa vesiltä
50.luvulla oli myös vastaava tapaus savossa, kaverin kaverin mummo kerto nähneensä aamukaffella ikkunanvieressä istuskellessansa.
Myös siinä oli virkavallalla monen päivän duunit ja pappiakin tarvittiin että ukko kunnialla kuopataan. - Tikku silmässä
,,,,,, kirjoitti:
keskisuomessa -60 luvulla, ja itselläsi voisi sormi olla perseessä koko ajan välillä sormea vaihtaen ja suuhusi laittaen jotta pysyisit poissa vesiltä
Tapahtumasta on siis aikaa vajaa 50 vuotta, heh.
- ei riitä.
Perälaudan kestävyys ei ole suinkaan ainoa ongelma.
- on ollut
Jos ulkolaita moottorista puhut niin kyllä se rikin pituus ja teho vaikuttaa kestävyyteen. Perä lauta on suhkot helppo vahvistaa ns. polvilla veneen runkoon/pohjaan joka estää perälaudan riuhtoutumista pois veneestä päin. Siirtää kääntö voimaa runkoon laajemmalle ja pohjaan. (laukkaaminen, hyppiminen pahin rasittaja)
Olen nähnyt rosteri korokkeen veneen perälaudassa jotta erikoispitkä riki saa normaalin korkeuden. Vene tarkoitettu lyhyt rikiselle moottorille. Hitsi sauman vierstä irvisti ja taipumia oli tullut. perälauta tosin kesti sen ihan hyvin. Ois voinu kone lentää millon vaan irti.
ns. oma tekoiset korotukset perälaudoissa ei varmaan kestä hirmu tehoja.- perälauta
Joo ei se mukavaa kyytiä ole todellakaan enää, vene on vakaa mutta aaltoja ja kaartoja saa välttää. Kun kyseessä on jenkki, kaikki irtoava tuntuu pyrkivän irtoamaan :) Ajattelin vaihtaa puolet pienempään koneeseen keväällä ihan kulutuksenkin takia, eiköhän leikit oo leikitty.
Onko muuten kokemuksia jenkkien varaosamyynnistä, joidenkin merkkien tehtaat ei enää myy viime vuosikymmenen malleihin osia. Onko tiedossa hyviä ulkomaisia nettiliikkeitä/venepurkaamoja/muiden maiden maahantuojia mistä kysyä. Suomesta niitä ei tunnu löytyvän. Mittaristo ainakin menisi uusiksi.
- faktaaaaa
no riippuu toki veneestä, mutta eihän ylisuuri teho sinänsä riko venettä mikäli sillä ajetaan rauhallisesti. isomman koneen tuoma paino yhdistettynä aallokon ryskytykseen taas voi tuoda ongelmia/murtumia. vastaavasti jos paikoiltaa lähdettäessä väännetään nupit kaakkoon ei välttämättä alkuperäisen perälaidan vahvuus kestä tehokkaamman moottorin aikaansaaman työntövoiman rasitusta pidemmänpäälle. mikäli tehomyllyllä ajetaan tyynessä rauhallisesti kiihtyttäen uusille huippunopeuksille ei ongelmia pitäisi ilmetä.
ps. en tiedä aiheesta mitään mutta kirjoitin tuon 3kk veneily foorumin lukukokemuksella. - laittaa iso kone
iso kone ei tarvii niin paljon korvia rikkovaa huudatusta että kulkee saman kuin pikkukone,ja siksi kuluttaakin vähemmän normaalivauhdeilla.Bonuksena että on mistä ammentaa jos tekee mieli kisata!
Mulla on aina ollut veneissä ainakin kolmasosan liian tehokkaat koneet mitä on ollut suositus,ja hyvin on toimineet. Nyt mulla on Moskiitossa 90 hv Yammu joka liikuttaa runkoa 74 solmua tunnissa.- Mä vaan
Ominaisuudet tulee vissiin eka vastaan ennekuin mitään rikkoontuu, eli vene muuttuu muuten vaaralliseksi, tosin en väitä etteikö ajan kanssa rikkoutuisi, tai jollain äly koneella vaneriveneen peräläludan repisikin irti.
ps pikku busterissa 225hp - Racket-man
Oho, ompa nopia vene. Vai oikein GPS-solmuja?
- paino
on se moottoritehon rajoittaja. kun mennään esim: 40hp sallitusta isompaan koneeseen, niin veneen perseestä tulee liian painava ja peräaalto ui sisään pudottaessa pinnalta. myös vaihdettaessa nelarikoneeseen on siinä samat vaikutukset. ovat paljon painavempia kikkaroita. silloin veneestä tulee ilkeä ajettava kun menee pystyssä nopeusrajoitusalueella puoli plaania. kyllä se peräpeili on tehty kestämään vetoa ja työntöa. en väitä missään nimessä että kaikki kestää varmasti. mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
- B_Bobby
Kuka ajaa nopeusrajoitusalueella puoliplaania? Juntit ja vanhat isännät.
- voimassa
jos sattuu jotain ylisuurella moottorilla!!!!!!
- Ylisuurillakin
Näihin vakuutus ehtoihin on olemassa omat arvot. Jos muistan sinnepäinkään niin teho 50% veneen surimmasta vielä isompaan ja painoa taisi saada laittaa 30% lisää perälautaan mitä vene suosittelee maksimillaan.
Eli vakuutuksia saa varmasti.
- ylinopeus
Veneet suunnitellaan tietylle nopeudelle esim tuo 45 solmua. Tästä nopueudesta lasketaan sitten runkoon kohdistuvat rasitukset. Jos ajetaankin vaikka 60 solmua, niin rakenteet antavat enemmän periksi kuin on tarkoitettu ja runkovauriot ovat mahdollisia. Veneestähän yritetään tehdä mahdollisimman kevytrakenteinen, että suunnittelunopeus saavutetaan halutulla koneteholla. Lisäksi veneen ohjailiominaisuudet määrittävät maksimikonetehon jonka EU:ssa veneeseen saa asentaa. Ylisuurella koneella ohjauskyky maksiminopeudella on rajoittunut. Vene saattaa esim joutua epästäbiiliin tilaan ja lentää ympäri osaamattomissa käsissä teinien toilailujen johdosta.
- koneteho
Tuo maksimitehon antamalla huippunopeudella pitää pystyä tekemään täyskäännöksen tietyssä mitassa. Muuten ei herua kilpeä.
Jos tekee yksinkertaisen vertailuun autoon, niin mikään auto ei testata maksimikäännöksillä huippunopeudessa. Oletetaan nimittäin että kuski ymmärtää olla kääntämättä rattia täysin äärilaitaan huippunopeudessa.
Toisin sanoen, mikäli normaalijärkinen käyttää venettä niin harvoin syntyy ongelmia suosituksia isoimilla konetehoilla. Kilpien maksimitehot ovat siis jenkkitapaan ylivarmennusta ihmisten tyhmyyttä vastaan, jotta ei olla sen takia raastuvassa. Kohta pitää kielttää terävät veitset keittiöissä.. - maxi3
koneteho kirjoitti:
Tuo maksimitehon antamalla huippunopeudella pitää pystyä tekemään täyskäännöksen tietyssä mitassa. Muuten ei herua kilpeä.
Jos tekee yksinkertaisen vertailuun autoon, niin mikään auto ei testata maksimikäännöksillä huippunopeudessa. Oletetaan nimittäin että kuski ymmärtää olla kääntämättä rattia täysin äärilaitaan huippunopeudessa.
Toisin sanoen, mikäli normaalijärkinen käyttää venettä niin harvoin syntyy ongelmia suosituksia isoimilla konetehoilla. Kilpien maksimitehot ovat siis jenkkitapaan ylivarmennusta ihmisten tyhmyyttä vastaan, jotta ei olla sen takia raastuvassa. Kohta pitää kielttää terävät veitset keittiöissä.."Tuo maksimitehon antamalla huippunopeudella pitää pystyä tekemään täyskäännöksen tietyssä mitassa. Muuten ei herua kilpeä."
onko tämä kiinni kuitenkaan siitä miten paljon ylikokoinen kone sulla on .... Jos on niin aika isoo konetta saa jenkkeihinki survoo ennen ku kääntösäde lähtee mitenkään kasvamaan
nimimerkillä 130hv päivitetty 320hv v-p Gxi:llä - kääntösäde muuttuu
maxi3 kirjoitti:
"Tuo maksimitehon antamalla huippunopeudella pitää pystyä tekemään täyskäännöksen tietyssä mitassa. Muuten ei herua kilpeä."
onko tämä kiinni kuitenkaan siitä miten paljon ylikokoinen kone sulla on .... Jos on niin aika isoo konetta saa jenkkeihinki survoo ennen ku kääntösäde lähtee mitenkään kasvamaan
nimimerkillä 130hv päivitetty 320hv v-p Gxi:lläKyllä se kääntösäde käytänössä muutuu oleellisesti kun nopeus nousee. Eli isompi kone -> isompi kääntösäde huippunopeudella.
- perälauta
Jos joku on kiinnostunut 225hv 2-t Johnsonista niin ilmaiskaa kiinnostuksenne täällä niin voidaan katsoa kauppaa. Kaikki toimii ja tehot tallella. Hinta jossakin 4500e, katsotaan keväämmällä lopullinen hinta. Tilalle voisin ottaa 130-150hv koneen, saa tarjota.
- koneenuusinta
vähäniiku samaeri juttu buster rs pyrstössä lukee 30kw honda 40/50 käsittääkseni sama moottori onko pahakin rikos ja vaara jos pistää siihen ton pikkuisen tehokkaamman moottorin kun kuitenkin on kyseessä sama moottori
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135173
- 674994
- 904064
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753570Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603148- 432761
- 152277
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️461848- 381740
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371608