Lelut koriin ym.

Russelin omistaja

Hejssan!

Miten voisin opettaa koiraani (jack russell 11kk) keräämään lelut iltaisin käskystä lelukoriin? Sitä aina yöllä kompuroi niihin kun ei itse jaksa/muista/ehdi/kiinnostu keräämään niitä, niin pistetään koira hommiin! ;D
Mulla on muutenkin tämä tällainen "temppu-tyhjiö" päässä kun en tiedä mitä kivaa tuolla hötkeltäjälle opettais. Olen sairaslomalla jalkavamman takia ja joudutaan oleilemaan paljon sisällä. Olis mukava puuhastella koiran kanssa jotain uutta.

Mutta tämä lelukori-keräys-asia olis se eka. Miten opettaa?
Jos muutakin hauskaa opetettavaa tulee mieleen niin otetaan vastaan!
Peruskäskyt on hallinnassa! Vinkkejä vinkkejä tulemaan ihmiset! :D

5

3685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halkoja

Meillä on halkoliiteri aika kaukana tontin toisella perällä ja niiden roudaaminen näillä pakkasilla sisälle on raskasta. Opetin viime syksynä koirat kantamaan käskystä polttopuita niin, että hakevat liiteristä ja tuovat koriin talon ovelle. Uskoisin, että lelujen kerääminen onnistuu samalla tavalla. Itse opetin näin:

mies oli halkoliiterin luona ja antoi koiralle puun suuhun. Minä toisessa päässä pihaa laatikon luona ja kutsu luokse, irrotus käsky niin, että laatikko minun ja koiran välissä ja halko putosi laatikkoon palkka- mies huusi koiran luokseen jne. Toistoja tarvittiin PALJON, mutta perille se meni ja nyt hakevat halkoja käskystä tasan niin kauan, että saavat palkkansa.

• Kinnostaa

Halkokoiriesi rotu klapuista varmaan puhut esim Labradorilta kyllä kevyen halon vetäminenkin onnistuu. Kunnolla siihen hommaan opettaminen onkin sit vaikeeta.

• naksnaks..

Lelu maahan ja toiseen käteen jotain supernamuja. Jätä vaikka iltaruoka antamatta jos herkkua kuluu paljon ettei koira pääse lihomaan.

Siitä sitten katsot että jos koira itse älyää lähestyä lelua palkkaat sitä jo siitä, sitten palkan saakin kun koskee lelua ja sitten vasta kun se on suussa. Jos koirasi on innokas se voi tarttua siihen leluun saman tien.

Sitten onkin sinun päätettävissä miten saat sen viemään sen lelun sinne minne pitää. Oma koira osasi irti käskyn ja vasen/oikea niin käytin niitä. Kädellä näytin että tuonne.

OIkeastaan minun on turha tässä neuvoa hirveästi tuota tekniikkaa. Älyät sen ehkä itsekkin. Koiraa palkataan vähitellen siitä kun se toimii oikein. Naksuttimen kanssa tämä olisi kaikkein parasta tehdä niin koira saa palkan oikeaan aikaan.

Esim jos halutaan että koira työntää oven kiinni. Palkataan ensin kun se katsoo sitä ovea, seuraavaksi palkka ei tulekkaan siitä katsomisesta vaan koira joutuu miettimään että mitä sen pitää vielä tehdä jotta se saa sen namun. Kun se älyää koskea sitä ovea se saa taas kehuja ja palkan, sitten sen pitää työntää sitä jne...

Onkin varmasti hyvä harjoitus jos ei ulkona voi liikuskella.

• niitä

naksuttimia saa??

• tyttöneiti

Itse olen opettanut nyt 9kk vanhalle koiralleni nämä: Istu, maahan, paikka -> tule, annatassu, kieri, pam (leikkii kuollutta), ei ota -> ota (ottaa namin vasta kun antaa luvan), ylös (seisoo kahdella jalalla), istu -> nätisti (istuu ja sitten nostaa etutassut ilmaan mutta takamus edelleen maassa), pyöri, läpi (kulkee jalkojen välissä kun kävelee), seuraa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe