Kun rupean starttaamaan ei syty mittariston merkkivalot,auto starttaa mut ei käynnisty,ei hehkuta.Vähän ajan päästä merkkivalot syttyy ja auto käynnistyy normaalisti.Lämpimänä ei ongelmia.Mitä kylmempi ilma ,sen kauvemmin kestää,että merkkivalot syttyy.Missähän olisi vika?
missä vika?
13
5104
Vastaukset
- hiilet loppu
Voi olla latauksen säätimessä hiilet loppu. Sehän helpolla paikalla katsoa, ja samalla katsoa, onko pinta mihin hiili vastaa kulunut puhki. Kulumaa aina vanhassa on mihin hiilet vastaa, se ei haittaa, ellei tosiaan ole puhki.
Parikymppiä uusi paketti(latauksensäädin)- 740d
mutta voiko hiilien loppuminen tosiaan vaikuttaa,että pakkasella mittarin merkkivalot ei heti syty?Auto kyllä starttaa ilman merkkivaloja ja puhallin toimii kun avain on 2asennossa.lauhalla ilmalla toimii normaalisti.täytyy katsoa ne hiilet ekaks.Kiitos
- hiilet
740d kirjoitti:
mutta voiko hiilien loppuminen tosiaan vaikuttaa,että pakkasella mittarin merkkivalot ei heti syty?Auto kyllä starttaa ilman merkkivaloja ja puhallin toimii kun avain on 2asennossa.lauhalla ilmalla toimii normaalisti.täytyy katsoa ne hiilet ekaks.Kiitos
Tosiaan yksi mahdollisuus hiiletkin, kun releet ottaa maatoksia hiilienkin kautta. mm. jos Dieselissä ei toimi hehkut, nekin menee hiilin kautta , koska tehty siihen semmoinen varmuus, kun kone alkaa lataamaan, niin muuttaa vetoreleiden virrat samansuuntaisiksi, eli kumpaankin vetonapaan tulee , niin silloin ei rele toimi.
Ollut tapauksia näissä juuri hiilien loppumisina noin yleisistikin, ja se tekee noinkin.
Toki paljon muitakin on, mutta siitä melkein aloitettava, kun säädin on niin helpolla paikalla laturin yläosassa.
Sitten jos ei sieltä selviä, sulakkeita katsoa tarkemmin, vaihtamallakin naapuripaikoista samankokoisia. liittimiä johdoissa, maajohtokin tärkeä. Virtalukon pohjakin joskus juonittelee - 740d
hiilet kirjoitti:
Tosiaan yksi mahdollisuus hiiletkin, kun releet ottaa maatoksia hiilienkin kautta. mm. jos Dieselissä ei toimi hehkut, nekin menee hiilin kautta , koska tehty siihen semmoinen varmuus, kun kone alkaa lataamaan, niin muuttaa vetoreleiden virrat samansuuntaisiksi, eli kumpaankin vetonapaan tulee , niin silloin ei rele toimi.
Ollut tapauksia näissä juuri hiilien loppumisina noin yleisistikin, ja se tekee noinkin.
Toki paljon muitakin on, mutta siitä melkein aloitettava, kun säädin on niin helpolla paikalla laturin yläosassa.
Sitten jos ei sieltä selviä, sulakkeita katsoa tarkemmin, vaihtamallakin naapuripaikoista samankokoisia. liittimiä johdoissa, maajohtokin tärkeä. Virtalukon pohjakin joskus juonitteleeVaihdoin uuden säätimen,ei ollut apua.Minuutin verran meni ennenkuin mittarin merkkivalot ja hehkunvalo syttyi.Miksi tekee vaan pakkasella?Voiko joku rele pakkasella jumittaa?
- joskus etsityttääkin
740d kirjoitti:
Vaihdoin uuden säätimen,ei ollut apua.Minuutin verran meni ennenkuin mittarin merkkivalot ja hehkunvalo syttyi.Miksi tekee vaan pakkasella?Voiko joku rele pakkasella jumittaa?
Mitenhän se laturin maatosjohto onko paikoillaan kunnolla, kun ne kiinnitykset on kumipuslien takana, jos sitä mallia. Laturissa myös liitos, ja toinenkin erillinen kierroslukumittarille, jos sitä mallia. Laturi pelannee normaalisti (Diodit) volttimittarilla n. 14-14,6 volttia lähivalot päällä
Jossain nyt on katkein, joka lämpölaanemisessa sitten pelaa.
Releitäkin pitäisi katsoa, voisiko niin paikallistaa releen, silloin kun pelaa systeemit, niin mistä napsu kuuluu kun virtaa kääntää päälle ja pois. Voisiko sitä vaihtaa kokeeksi toiseen.
Hehkun releestäkin voisi liitimiä katsoa, tai jos olisi vaihtaa toinen kokeeksi.
Se iänikuinen häiriönlähde, virtalukonpohja myös. - Mihin vastasit
Eli startatessa ei syty mittarivalot ym.ym.
Mittarivalot syttyy aina, kun vääntää virrat päälle, ei ole missään tekemisissä laturin säätimen kanssa,,,,,,,,hei haloo !!!
- voisi
Haiskahtaa kyllä aika vahvasti virtalukon pohja vialta,mutta on tätä välimatkaa,joten voisko hajuaisti pettää.
Jos mahdollista kokeile toimivaa pohjaa,on kyllä aika vahvat oireet siihen suuntaan:)
Voit kokeilla lämmittää varovasti kylmällä ilmalla,niin toimiiko heti,mutta VAROVASTI ja järjen kanssa,niin ei tule mitään katastrofia. - 740-91,390tkm
Oli kesällä samankaltainen vika, moottorina B200F. Sillä erotuksella että auto kyllä käynnistyi mutta kaikki mittari- ja ajovalot olivat himmeitä. Lopullinen syy oli mittariston taustalla oleva sähköpaneeli, ko. paneelin kautta kulkee KAIKKI volvon virta, siis KAIKKI. Kyseisessä paneelissa oli ohuen ohut katkos, virta joko kulki tai ei kulkenut.
Korjaus: käytetty eheä mittaristo.- Kulkeeko siellä myös
Startti virrat, ym. esim ajovalojen jännitteet, lataus, ym jännitteet, jne.
Siis, jos et tiedä autosähköistä mitään, niin älä avaudu enää, ethän !
PS: "Kaikki Volvon virta" aloitetaan vaikka startista, ottaa noin 200-500A:n virran kun käynnistyy, joten nuo akkukaapelit, noin 10-16 neliömollimetriä, jo ovat kovilla, ja sinä juttelet, että kaikki Volvon virrat kulkee mittaripanelin kautta,,,,voi ristus sunkin kanssa. - 740-91,390tkm
Kulkeeko siellä myös kirjoitti:
Startti virrat, ym. esim ajovalojen jännitteet, lataus, ym jännitteet, jne.
Siis, jos et tiedä autosähköistä mitään, niin älä avaudu enää, ethän !
PS: "Kaikki Volvon virta" aloitetaan vaikka startista, ottaa noin 200-500A:n virran kun käynnistyy, joten nuo akkukaapelit, noin 10-16 neliömollimetriä, jo ovat kovilla, ja sinä juttelet, että kaikki Volvon virrat kulkee mittaripanelin kautta,,,,voi ristus sunkin kanssa.Kun itsekin tuota epäilin JA KYSYIN VOLVON KORJAAJALTA (pitää huutaa kun et muuten ymmärrä), ja vastasi että kyseisen paneelin kautta todellakin kulkee kaikki virta, ajovaloja myöten, olettaisin että startin herätevirta sieltä kulkee koska kyseinen paneeli on sellainen ohut filmi.
No joka tapauksessa kyseinen paneeli ohjaa virrankulkua, jos siinä onpi katkoksia juotoksissa niin ongelmia on.
- Virtalukko
Virtalukon pohja on viallinen melkoisella varmuudella, nuo höpinät laturin säätimestä ym.ym. on pelkää,,,,no joo mites laturin säätimen toiminta vaikuttaa mittarivaloihin, eli, jos virrat kääntää päälle, pitäisi mittarivalojenkin syttyä, vaikka auto ei kävisikään,,,,mutta, jos virtalukon pohja on kulunut, niin ei syty mittarivalojakaan, starttaa kykkä, mutta ei saa muuta jännitettä virtapiiriin !!!
- insinöörin kanssa
Myös hehkut ei toimi.
Hehkun salpaparele maattaa, laturin hiilien kautta, jos vaikka hiili kulunut, ettei enään ole kosketusta, ei myöskään hehkut silloin toimi.
Tällä vanha viisaus, sikäli, kun auto käynnissä ja alkaa lataamaan, muuttuu hehkun releessä vetopuolella, virrat samannimisiksi, eli kemmallakin puolen on , silloin rele lakkaa vetämästä. Tämä vielä varmistus hehkureleen ajastamisen lisäksi.
Jos hehkut jää päälle täydellä tehollaan (ei jälkihehku, joka osateholla), hehku sulaa, ja metalli menee mannän päälle ja suikaleet metallista männän väliin, rikkoen paikat välittömästi sitetn. tapauksia lukemattomia. Siksi laitettu salpareleellä vielä varmistus, että ainakin silloin päähehku pois kun lataa. - 740d
Kyllä näyttäis siltä,että virtalukonpohja reistailee.vähän koputtelin virtalukkoo niin heti sytty valot.Kiitos kaikille vastaajille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559