Keuhkojen limakalvot ihan rikki

vinkkejä

Inhottavaa kun yritän ottaa hoitavaa flxotide lääkettäni niin se vaan tuntuu ÄRSYTTÄVÄN ja satuttavan keuhkojen limakalvoja:( Sitten on inhottava hengittää ja yskittää ja sattuu eikä saa ees nukuttua hyvin. Oon tuota prednsiolonia yrittänyt hiukan syödä, mutta en viitsisi sitä suurta annosta ottaa kun liian paljon joutunut sitä viimeaikoina kuureina flunssien takia syömään. Olisiko jotain ns. vippaskonsteja noiden limakalvojen kuntoon saamiseksi helpommin nopsemmin, olisikohan núo keuhkot kovin kuivat tms. höyryhengittely?

6

2395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkejä

Käytän jo A-vitamiinia sekä omegaa-3 jne..

• greetta.

Pakkasella ilma on niin kuivaa, että se ärsyttää hengityselinten limakalvoja. Jos asut kerrostalossa, niin voisi olla järkevää hankkia kosteusmittari ja sitten kosteuttaa ilmaa sopivasti. Liian kosteassa alkavat homeet kasvaa.

Höyryhengityksestäkin on todennäköisesti apua. Minulla kuivuvat erityisesti nenän limakalvot ja siihen on auttanut A-vita-nenätipat ja nenähuuhtelut.

• Vinkkejä

Olen huomannut, että ainakin minulla on tärkeää ottaa jatkuva lääke (Symbicort,jossa kortisoni keukoputkia laajentava)todella säännöllisin välein eli 12h yli ei kestä tulla väliä kun annostus on aamuin illoin.
        Näin olen saanut hengitystiet rauhoittumaan pitkällä aikavälillä.

Talviaikaan ja erityisesti flunssaisena käytän jatkuvasti Ufox-ilmankostutinta. Yöllä se on makuuhuoneessa ja päivällä olohuoneessa/keittiössä, jotta ilma pysyy riittävän kosteana. Makuuhuoneen tietysti tuuletan hyvin aamulla, kosteusvaurioiden estämiseksi.

Flunssaisena tietysti lääkettä tupla-annos ja avaavaa lääkettä lisäksi 2-3x pv, jotta lima irtoaa eikä tarvitse niin yskiä.

Laitan termariin 1/3 höyryävän lämmintä vettä ja hengittelen sitä suoraan keuhkoihin ja henkitorveen; pitää hengitystiet kosteana, jolloin lima juoksevampaa ja värekarvatoiminta keuhkoputkissa helpompaa. Näin yskiminen helpottuu.

Lisäksi yskin erityistekniikalla eli "huffaamalla tai hönkäisyillä", joilla lima irtoaa paremmin.
        Tuohon kannattaa kysyä ohjetta fysioterapeutilta tai astmahoitajalta. Vaikea opettaa näyttämättä.

Mutta tuo termarihöyrytys on auttanut niin, etten sen jälkeen ole antibiootteja joutunut syömään.
        Kokeilkaa ihmeessä!

• sulla
        Vinkkejä kirjoitti:

Olen huomannut, että ainakin minulla on tärkeää ottaa jatkuva lääke (Symbicort,jossa kortisoni keukoputkia laajentava)todella säännöllisin välein eli 12h yli ei kestä tulla väliä kun annostus on aamuin illoin.

Talviaikaan ja erityisesti flunssaisena käytän jatkuvasti Ufox-ilmankostutinta. Yöllä se on makuuhuoneessa ja päivällä olohuoneessa/keittiössä, jotta ilma pysyy riittävän kosteana. Makuuhuoneen tietysti tuuletan hyvin aamulla, kosteusvaurioiden estämiseksi.

Flunssaisena tietysti lääkettä tupla-annos ja avaavaa lääkettä lisäksi 2-3x pv, jotta lima irtoaa eikä tarvitse niin yskiä.

Laitan termariin 1/3 höyryävän lämmintä vettä ja hengittelen sitä suoraan keuhkoihin ja henkitorveen; pitää hengitystiet kosteana, jolloin lima juoksevampaa ja värekarvatoiminta keuhkoputkissa helpompaa. Näin yskiminen helpottuu.

Lisäksi yskin erityistekniikalla eli "huffaamalla tai hönkäisyillä", joilla lima irtoaa paremmin.
        Tuohon kannattaa kysyä ohjetta fysioterapeutilta tai astmahoitajalta. Vaikea opettaa näyttämättä.

Mutta tuo termarihöyrytys on auttanut niin, etten sen jälkeen ole antibiootteja joutunut syömään.
        Kokeilkaa ihmeessä!

Nykyisin vaan suositellaaan, että kannattaa mitata ensin huoneiston ilmankosteus ennen kun ottaa ilmankostuttimen käyttöön.Joissain huoneistoissa kun on jo luonnostaan turhankin korkeita kosteuspitoisuuksia. Lisäksi ilmankostutin tulee puhdistaa säännöllisesti ja vesi vaihtaa riittävän usein, ettei mikrobikasvusto pääse yllättämään.Silloin kostuttimesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

• ollessani
        sulla kirjoitti:

Nykyisin vaan suositellaaan, että kannattaa mitata ensin huoneiston ilmankosteus ennen kun ottaa ilmankostuttimen käyttöön.Joissain huoneistoissa kun on jo luonnostaan turhankin korkeita kosteuspitoisuuksia. Lisäksi ilmankostutin tulee puhdistaa säännöllisesti ja vesi vaihtaa riittävän usein, ettei mikrobikasvusto pääse yllättämään.Silloin kostuttimesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

..käytäkään kostutinta makuuhuoneessa suljetun oven sisällä, vaan juuri siellä avoimessa, suuressa tilassa.
        Talomme on vain vuoden ikäinen ja liian kuiva sisäilma on esim.lattioillekin pahasta.

Tosin tietenkin täytyy osata käyttää ns. maalaisjärkeä. Noin 30-40 asteen ilmankosteus tuntuu hyvältä.

Koneellinen ilmanvaihto taas tahtoo kuivattaa sisäilmaa melkoisesti. Ja kovin pienelle sitäkään ei kannata laittaa, koska hengitysilman laatu huononee muuten oleellisesti.

Joten pakkasella ilmankostutin oikein käytettynä (puhtaana) on tosi hyvä apu!

Niin ja meilläpäin ne pakkaset ovat siis sitä -20-30 luokkaa, ei ihan pikkupakkasia!

• Toinen astmaatikko
        Vinkkejä kirjoitti:

Kokeilkaa ihmeessä!

täällä kröhii ja limaa nousee kurkkuun! Mulla on semmonen puhalluspullo, sain sairaalasta, kun olin viikon hoidossa pahenemisvaiheen aikana. En ole kokeillut termarihengitystä, mutta aion nyt kokeilla! Meillä on kerrostalon kattohuoneistossa koneellinen ilmanvaihto. Ja ilma varmaan aika kuivaa. Mutta kosteutta pelkään vielä enemmän- kun sain astmani pahenemaan juuri edellisessä OK-kodissamme olleen kosteusvaurion vuoksi! Tämmöinen suhruinen, kostea talvi ylläpitää kaikenmaailman sairauksia! Ja sitten alkaa siitepölykausi...ja sitten....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe