Metsäkoneen renkaat eivät kestä!! ??

Timberjack 810d -03

En tiedä nyt olenkos oikealla osastolla, mutta eipähän ainakaan ole metsäkoneille omaa keskustelupalstaa...

Asiaan:

Isäni osti uutena timberjack 810d metsäkoneen (7/2003) Kone varustettu nokian renkailla ja nyt jo ainakin viisi tai kuusi rengas rikkoa takanapäin.
Ensimmäisien rengas rikkojen jälkeen selvisi että tehdas oli toimittanut koneen aivan väärillä rengas paineilla (liian pienet paineet ilmeisesti). Ja nämä ovat kait jotenkin nipistelemällä menneet rikki. Miltä tämä kuulostaa, onko nokian renkaat menneet aivan kertakäyttöiseksi? Huomatkaa vaan, ei ole aivan halpoja renkaita, sekä vaiva metsässä irroitella raskaita renkaita ainavaan toistuvasti. Yksi rengas on muistaakseni saatu takuuseen tähän mennessä! Itsestäni tämä on vallan kummallista että noinkin uudessa jo noin monta kertaa tällaista.. Ja tähän onkin hyvä verrata yhtä aikaisempaa konetta joka meillä oli joskus aikaisemmin (Lokomo 909turbo) Siinä oli siis niin resuisen näköiset renkaat kuin ikinä olla voi. Mutta koskaan siitä ei renkaita mennyt, ja tämä kone meillä siis oli useita vuosia. Niiden renkaiden merkistä en oo ihan varma mitä olivat.. Mutta huippuja näihin verrattuna!!

Minun mielestäni tässä pitäis nyt pistää nokia matalaksi, vai mitä? =)

Onkos muilla mitään vastaavia kokemuksia?
Rengas kokoa/mallia en nyt muista mutta saan sen äkkiä selvitettyä jos joku haluaa sen tietää..

Saa ottaa osaa ja tulla keskusteleen asiasta ;)
Aivan vapaasti esittäkää mielipiteitänne..

13

3421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mettäkoneista

mutta tottahan se on, että nokialaisten ainut hyvä puoli on talvikumin hyvä pitokyky. Rungot niissä on huonot, kuplii vanhemmiten, eikähän pinnoittajatkaan huoli niitä aihioikseen. Lisäksi ylihintainen.

• ongelma.

Kestäviä nuo uudetkin nokialaiset ovat olleet. Tietysti riippuu siitä käyttääkö (käypiä ja oikein asennettuja) teloja ja ketjuja, ja ajeleeko paljon louhikossa jne. Mutta mitään yleistä laadun heikkenemistä ei ole tapahtunut.

• Timberjack 810d -03

^Mä oon kyllä aivan erimieltä! Nimittäin laitoin tämän saman jutun tuonne traktori palstalle ja siellä joku puhui juuri tuosta laadun heikkenemisestä!!

Kävin äsken hallissa katsomassa uutta rengasta, joka oli nokian forest king F 710/40 22.5 mut muistaakseni koneen alkuperäiset on tasan 700 ja malli on nokian forest king E. Olisi niin mukava kuulla muiden kokemuksia noista..

Niin, ja teloja ei tuossa koneessa ole ollut ikinä, eikä niitä ole meillä muutenkaan..
        Ketjut sensijaan on, mutta niitäkään ei ole käytetty jatkuvasti, yleensä vain keskitalvella..
        Eikä mun mielestä pitäis renkaan mennä siinä miksikään, jos se kerta on tehty metsäkoneen renkaaksi, eikö näin?

Ja isälläni on ainakin 30 vuoden kokemukset metsäkone yrittäjän urallaan että eiköhän tuo jo osaa ketjut laittaa paikoilleen! Mä ainakin luulisin =) Ja tällaisia "kertakäyttö renkaita" ei meidän koneissa ole ikinä ennen ollut!"

• pitää olla
        Timberjack 810d -03 kirjoitti:

^Mä oon kyllä aivan erimieltä! Nimittäin laitoin tämän saman jutun tuonne traktori palstalle ja siellä joku puhui juuri tuosta laadun heikkenemisestä!!

Kävin äsken hallissa katsomassa uutta rengasta, joka oli nokian forest king F 710/40 22.5 mut muistaakseni koneen alkuperäiset on tasan 700 ja malli on nokian forest king E. Olisi niin mukava kuulla muiden kokemuksia noista..

Niin, ja teloja ei tuossa koneessa ole ollut ikinä, eikä niitä ole meillä muutenkaan..
        Ketjut sensijaan on, mutta niitäkään ei ole käytetty jatkuvasti, yleensä vain keskitalvella..
        Eikä mun mielestä pitäis renkaan mennä siinä miksikään, jos se kerta on tehty metsäkoneen renkaaksi, eikö näin?

Ja isälläni on ainakin 30 vuoden kokemukset metsäkone yrittäjän urallaan että eiköhän tuo jo osaa ketjut laittaa paikoilleen! Mä ainakin luulisin =) Ja tällaisia "kertakäyttö renkaita" ei meidän koneissa ole ikinä ennen ollut!"

Pehmeitä renkaita tarvitaan vain suolla. Vaihda ihmeessä merkkiä.
        Katseleppa muuten onko kangasmäärä pysynyt samana kuin vanhoissa renkaissa vai onko rakennetta kevennetty.
        Kivityömailla rällää kauhakuormaajat ihan repaleisin renkain, mutta ne vaan kestää ja kestää. Sinun sijassasi olisin yhteydessä susirenkaiden valmistajaan ja vaatisin hyvitysta huonosta laadusta.
        Kyllä työkoneen renkaiden pitää kestää sille tarkoitettua käyttöä. Tosin noilla alkuperäisillä on jo niin paljon ikää (2003 ?) että tuskin montaa latia saist vaikka riitelisi maailman tappiin asti. Mutta ei maksa mitään ottaa esim kunnan kuluttajanvalistajan mielipide kehiin.

• Jamppa1

en ymmärrä kuin sen ettei niitä saa kivittää mutta nokian renkaiden laadusta on enemmänkin kokemuksia. Eikä ole hääviä se laatu. Joissakin selvissä ja yleisissä tapauksissa, kuten hakkapeliitta nelosten nastaongelmissa, on tehdas tullut fiksusti vastaan. Taas yksittäisiä ongelmia ei pidetä minään. Yleisimpiä tälläisiä on kesärenkaiden epänormaali kuluminen.

• blaah

Kannatti nyt sinunkin tulla aukomaan päätäsi asioista, joista et mitään tiedä.

En tiedä menikö edesmenneelle Timberjackille huonolaatuisia renkaita, mutta ainakin uusissa (mm.2003 käyttöönotetussa) Ponsseissa renkaat ovat kestäneet hyvin. Mainittakoon, että ruotsalaiset Trelleborgit eivät kestäneet aikoinaan kovinkaan hyvin.

• Timberjack 810d -03
        blaah kirjoitti:

Kannatti nyt sinunkin tulla aukomaan päätäsi asioista, joista et mitään tiedä.

En tiedä menikö edesmenneelle Timberjackille huonolaatuisia renkaita, mutta ainakin uusissa (mm.2003 käyttöönotetussa) Ponsseissa renkaat ovat kestäneet hyvin. Mainittakoon, että ruotsalaiset Trelleborgit eivät kestäneet aikoinaan kovinkaan hyvin.

Kuka on aukonut päätä ja kenelle?
        Ei tänne tarvi tulla hermoilemaan jos ei asia kiinnosta. Tämä asia on keskustelua varten niille joita tämä asia kiinnostaa!

Ja minä voin väittää, että huonolaatuisia renkaita on todellakin mennyt timberjackille!! Ei näitä missään tapauksessa kehuakaan voi!!

Renkaissa on painetta varmasti jo riittävästi tässä vaiheessa kun näin monta on jo mennyt. Tarkastettu ja lisätty monet kerrat.

• janppa.
        Timberjack 810d -03 kirjoitti:

Kuka on aukonut päätä ja kenelle?
        Ei tänne tarvi tulla hermoilemaan jos ei asia kiinnosta. Tämä asia on keskustelua varten niille joita tämä asia kiinnostaa!

Ja minä voin väittää, että huonolaatuisia renkaita on todellakin mennyt timberjackille!! Ei näitä missään tapauksessa kehuakaan voi!!

Renkaissa on painetta varmasti jo riittävästi tässä vaiheessa kun näin monta on jo mennyt. Tarkastettu ja lisätty monet kerrat.

Automaattikommentaattori jamppa tulee esittämään "faktojaan". Ihan turha alkaa spekuloimaan jollain henkilöautorenkailla silloin, kun kyse on raskaista renkaista.

Voi olla, että joku erä on joskus ollut pilaantunut. Mutta mikään yleistä ongelmaa Nokian metsäkonerenkaissa ei ole ollut viime vuosina. Melkoisen monta uudehkoa metsäkonetta minäkin olen tavannut. Jos savotat ovat jatkuvasti kivikoissa, niin tokihan se syö rengasta, mutta se on silloin enemmänkin käyttäjän syytä.

Tavallisissa traktorin renkaissa kannattaa vältellä halpatuontirenkaita, sillä ne lohkeilevat jne. Lisäksi talvipito on niissä olematon. Isoissa metsäkonerenkaissa ei puolestaan ole juuri valinnan varaa.

• Jamppa1
        janppa. kirjoitti:

Automaattikommentaattori jamppa tulee esittämään "faktojaan". Ihan turha alkaa spekuloimaan jollain henkilöautorenkailla silloin, kun kyse on raskaista renkaista.

Voi olla, että joku erä on joskus ollut pilaantunut. Mutta mikään yleistä ongelmaa Nokian metsäkonerenkaissa ei ole ollut viime vuosina. Melkoisen monta uudehkoa metsäkonetta minäkin olen tavannut. Jos savotat ovat jatkuvasti kivikoissa, niin tokihan se syö rengasta, mutta se on silloin enemmänkin käyttäjän syytä.

Tavallisissa traktorin renkaissa kannattaa vältellä halpatuontirenkaita, sillä ne lohkeilevat jne. Lisäksi talvipito on niissä olematon. Isoissa metsäkonerenkaissa ei puolestaan ole juuri valinnan varaa.

just.

"Voi olla, että joku erä on joskus ollut pilaantunut."

-Hei nyt oli puhe renkaista eikä mistään kevytmaidosta. Sunkin kannattais tuolla asenteella avata suusi ainoastaan sitä kevytmaitoa varten. Eli älä yritä keskustella, se ei ole vahvin puolesi.

• tokkiinsa
        Jamppa1 kirjoitti:

just.

"Voi olla, että joku erä on joskus ollut pilaantunut."

-Hei nyt oli puhe renkaista eikä mistään kevytmaidosta. Sunkin kannattais tuolla asenteella avata suusi ainoastaan sitä kevytmaitoa varten. Eli älä yritä keskustella, se ei ole vahvin puolesi.

""Voi olla, että joku erä on joskus ollut pilaantunut."

-Hei nyt oli puhe renkaista eikä mistään kevytmaidosta."

Et varmaan ymmärrä mikä on tuotantoerä, tuotantosarja jne? Yksittäistä rengasta ei valmisteta sitä mukaa, kun niitä tilataan. Renkaita (niin henkilöauton, kuin raskaitakin) tehdään aina erä kerrallaan. Toisinaan kokonainen erä menee pilalle jo valmistusvaiheessa, esimerkiksi sekoittamossa tai sitten paistossa.

Mutta jatka vaan asiantuntevaa "Continental on hyvä rengas" -linjaasi.

• asiantuntija

ei niiden tarviikan kestää, säästyy metsää sen verran, ettei ilmastonlämpenemisen takia enempää
        puita kaadu!

• Äijä_
        asiantuntija kirjoitti:

ei niiden tarviikan kestää, säästyy metsää sen verran, ettei ilmastonlämpenemisen takia enempää
        puita kaadu!

Painu sinäkin asiantuntija helevettiin siitä kun et ymmärrä mistään mitään! Ei täällä tuollaisia kommentteja tarvita! Täällä keskustellaan renkaista jos et vielä tiennyt!!

• Anonyymi
        tokkiinsa kirjoitti:

""Voi olla, että joku erä on joskus ollut pilaantunut."

-Hei nyt oli puhe renkaista eikä mistään kevytmaidosta."

Et varmaan ymmärrä mikä on tuotantoerä, tuotantosarja jne? Yksittäistä rengasta ei valmisteta sitä mukaa, kun niitä tilataan. Renkaita (niin henkilöauton, kuin raskaitakin) tehdään aina erä kerrallaan. Toisinaan kokonainen erä menee pilalle jo valmistusvaiheessa, esimerkiksi sekoittamossa tai sitten paistossa.

Mutta jatka vaan asiantuntevaa "Continental on hyvä rengas" -linjaasi.

Todella vanha ketju, mutta myös minulla meni nokian renkaita todella paljon. Kone oli Ponsse Bison 6-pyöräinen, 2006-2008 rengas rikkoja oli 13 kertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2636
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2272
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2150
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1752
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      289
      1447
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe