Akun lataaminen kotona

turvallista ?

Voiko huoltovapaita akkuja latailla kotona huoletta ? Käsittääkseni akkua ladatessa aina muodostuu jotain kaasua (en muista nyt nimeä) ja näinollen on räjähtämisen vaara. En ole ikinä kuullut kenenkään räjäyttäneen akkua, mutta miten tai missä se kuuluisi tai ladata ?

Lisäkysymyksenä vielä, että jos akun navat irrottaa väärässä järjestyksessä, niin onko tästä jotain haittaa akulle ? Olettaen että ei johtojen kanssa söhläyksellä saa aikaan oikaria.

41

9839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huoltovapaudesta huolimatta kannattaa huolehtia tuuletuksesta ja ettei lähimaisemissa ole tulta eikä kipinöitä. Muodostuva kaasu on näet vetyä ja sehän on tunnetusti aika äriätä ainetta. Tiedän tapauksen jossa auton akku räjähti kun ryhdyttiin hitsaushommiin moottoritilassa toisella puolella kuin akku. Kaapelit oli irroitettu. Melkoista jälkeä! Siis: ensin laturin verkkojohto irti, sitten vasta navoista.

      • riittää!!

        Jos akku ei ole täyteen ladattu ei muodostu minkäänlaisia kaasuja latauksen aikana, ainoastaan elektrolyytin ("nesteen") happamuus nousee, muodostuu rikkihappoa (voidaan todeta tiheysmittauksella = se imupilli mitä käytetään huoltoasemilla kun todetaan akun "kuntoa").

        Jos latausjännite on liian suuri (akun elektrokemiallinen jännite on muistaakseni 12.87 V, veden ylijännite 1.229 V eli yhteensä n 14V) alkaa laimennetussa rikkihapossa veden hajoaminen vety- ja happikaasuksi (jotka ovat räjähtäviä). Jos akku ei ole täyteen ladattu (ja toimintakunnossa) MITÄÄN kaasunmuodostusta EI TAPAHDU!

        Voit huoletta ladata akkua kotitiloissa, kunhan hieman seuraat seuraavaa tilannetta:

        - latausvirta vakiintuu tietyyn arvoon (60 Ah akulla n 2 A) on merkki siitä että akku on täyteen ladattu (lisälataus muodostaa kaasua)
        - Jos sinulla on yleismittari voit seurata että latausjännite ei nouse yli 14 V.
        - Tyhjä akku ei ole jäätynyt. Tyhjässä akussa elektrolyytin rikkihappopitoisuus laskee jolloin vesi voi jäätyä.
        - Taskulampulla voit katsella kennojen nestepintaa. Näet selvästi jos siellä kuplii.
        - Lataustila ei ole liian pieni ja suljettu. Keittiö on ihan OK paikka (tuuletus joka hoitaa pois ruokakäryt on riittävä) niinkuin myös kylpyhuone (paskanhajutkin häipyvät). Suljettu komero on vähän arveluttavampi paikka!

        Purkausvaiheessa akusta ei tietysti lähde mitään kaasuja.

        Tuollaiset jutut että sähköisesti irroitettu akku olisi räjähtänyt (hitsaus tai ei) on täyttä valetta. Pätemisen tarveko ajaa ihmisen kertomaan tuollasia "kipparijuttuja"?

        Suurin räjähdysvaara on kun käynnistetään autoa varakaapeleiden avulla. Jos apusähköä antavan auton moottoria ei sammuteta (kannattaa sammuttaa) käynnistysyrityksen ajaksi, sen laturi voi kehittää tarvittavan jännitteen kaasunmuodostukseen tyhjässä akussa. Kun kaapeleita irroitetaan saattaa syntyä kipinöitä. Tästä syystä kytketään aina tyhjä akku ENSIMMÄSENÄ kaapeleihin ja irroitetan VIIMEISENÄ.


      • Perämeren veneilijä
        riittää!! kirjoitti:

        Jos akku ei ole täyteen ladattu ei muodostu minkäänlaisia kaasuja latauksen aikana, ainoastaan elektrolyytin ("nesteen") happamuus nousee, muodostuu rikkihappoa (voidaan todeta tiheysmittauksella = se imupilli mitä käytetään huoltoasemilla kun todetaan akun "kuntoa").

        Jos latausjännite on liian suuri (akun elektrokemiallinen jännite on muistaakseni 12.87 V, veden ylijännite 1.229 V eli yhteensä n 14V) alkaa laimennetussa rikkihapossa veden hajoaminen vety- ja happikaasuksi (jotka ovat räjähtäviä). Jos akku ei ole täyteen ladattu (ja toimintakunnossa) MITÄÄN kaasunmuodostusta EI TAPAHDU!

        Voit huoletta ladata akkua kotitiloissa, kunhan hieman seuraat seuraavaa tilannetta:

        - latausvirta vakiintuu tietyyn arvoon (60 Ah akulla n 2 A) on merkki siitä että akku on täyteen ladattu (lisälataus muodostaa kaasua)
        - Jos sinulla on yleismittari voit seurata että latausjännite ei nouse yli 14 V.
        - Tyhjä akku ei ole jäätynyt. Tyhjässä akussa elektrolyytin rikkihappopitoisuus laskee jolloin vesi voi jäätyä.
        - Taskulampulla voit katsella kennojen nestepintaa. Näet selvästi jos siellä kuplii.
        - Lataustila ei ole liian pieni ja suljettu. Keittiö on ihan OK paikka (tuuletus joka hoitaa pois ruokakäryt on riittävä) niinkuin myös kylpyhuone (paskanhajutkin häipyvät). Suljettu komero on vähän arveluttavampi paikka!

        Purkausvaiheessa akusta ei tietysti lähde mitään kaasuja.

        Tuollaiset jutut että sähköisesti irroitettu akku olisi räjähtänyt (hitsaus tai ei) on täyttä valetta. Pätemisen tarveko ajaa ihmisen kertomaan tuollasia "kipparijuttuja"?

        Suurin räjähdysvaara on kun käynnistetään autoa varakaapeleiden avulla. Jos apusähköä antavan auton moottoria ei sammuteta (kannattaa sammuttaa) käynnistysyrityksen ajaksi, sen laturi voi kehittää tarvittavan jännitteen kaasunmuodostukseen tyhjässä akussa. Kun kaapeleita irroitetaan saattaa syntyä kipinöitä. Tästä syystä kytketään aina tyhjä akku ENSIMMÄSENÄ kaapeleihin ja irroitetan VIIMEISENÄ.

        Kyllä kuule "riittää!!" lyijy/rikkihappo akuista tulee aina jonkin verran kaasuja ladattaessa ja niiden tulo alkaa melko heti latauksen alussa ja et voi kovinkaan tarkasti määritellä milloin tulee vetyä ja millon ei.

        Kirjoitit että kaasut on räjähtäviä?? ei ainakaan vielä tähänastisen tietämysten ja tutkimusten mukaan happi kaasu ole räjähtävää ollut?? vain ainoastaan vety on räjähdys ja palonherkkää muttei yksinään vaan happi tai ilma seoksena.

        Happi taas tehostaa palamista ja jotkin muut aineet palaa ja syttyy hapessa, ja on palamisen edellytys.

        Ei akkua voi huoletta ladata missään kotioloissa
        eikä varsinkaan sisätiloissa ja missä on kipinöintivaaraa.

        Ei ehkä akut räjähdä mutta vetykaasu kylläkin jota on akussa, olen itse nähnyt kun naapurini aamulla töihin lähtiessä latauksen jälkeen irroitti latauskaapeleita akusta ja laturi oli kytkettynä sähköverkkoon niin kaapelikengissä tapahtui kipinöintiä ja samantien akku oli vetykaasuräjähdyksen takia pieninä murusina ja samoin akkuhappoa koko konetila täynnä ja hänen vaatteensa myös.

        Tuo ohjeesi akun kytkemisestä käynnistystä varten toiseen akkuun on TÄYSIN VÄÄRÄ ei akkuja saa kytkeä toisiinsa koska silloin aina esiintyy kipinöintiä enemmän tai vähemmän.

        Ainoa OIKEA tapa kytkentöihin on seuraava:
        Ensin molemmat kaapelit virtaa antavaan akkuun ja sitten kaapeli tyhjän akun napaan ja -kaapelia ei akkuun vaan tyhjänakun autossa johonkin vahvaan metalliosaan joka on johtavassa yhteydessä moottoriin (esim.nosto tai kiinnityskorvake on usein hyvä) ja mitään palavaa ei saa olla lähellä ja siihen kytketään -kaapeli
        viimeiseksi.

        Kaapeleiden irroitus sitten päin vastaisessa järjestyksessä elikä -kaapeli ensimmäisenä irti siitä metalli rungosta ja sitten vasta "tyhjästä" akusta kaapeli irti ja samoin virtaa antavasta akusta.

        Virtaa antavan auton moottorin käynnillä ei ole "mitään merkitystä" kipinöintiin, koska niitä syntyy aina jonkin verran kun eri jännitteisiä laitteita kytketään toisiinsa, taas virran saannissa on hyvä olla virtaa antavan auton moottori käynnissä ja muut sähkönkulutus laitteet pois kytkettyinä.

        Toivottavasti "ohjeillasi" ei kukaan saa vahinkoa aikaan.


      • justiisa
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        Kyllä kuule "riittää!!" lyijy/rikkihappo akuista tulee aina jonkin verran kaasuja ladattaessa ja niiden tulo alkaa melko heti latauksen alussa ja et voi kovinkaan tarkasti määritellä milloin tulee vetyä ja millon ei.

        Kirjoitit että kaasut on räjähtäviä?? ei ainakaan vielä tähänastisen tietämysten ja tutkimusten mukaan happi kaasu ole räjähtävää ollut?? vain ainoastaan vety on räjähdys ja palonherkkää muttei yksinään vaan happi tai ilma seoksena.

        Happi taas tehostaa palamista ja jotkin muut aineet palaa ja syttyy hapessa, ja on palamisen edellytys.

        Ei akkua voi huoletta ladata missään kotioloissa
        eikä varsinkaan sisätiloissa ja missä on kipinöintivaaraa.

        Ei ehkä akut räjähdä mutta vetykaasu kylläkin jota on akussa, olen itse nähnyt kun naapurini aamulla töihin lähtiessä latauksen jälkeen irroitti latauskaapeleita akusta ja laturi oli kytkettynä sähköverkkoon niin kaapelikengissä tapahtui kipinöintiä ja samantien akku oli vetykaasuräjähdyksen takia pieninä murusina ja samoin akkuhappoa koko konetila täynnä ja hänen vaatteensa myös.

        Tuo ohjeesi akun kytkemisestä käynnistystä varten toiseen akkuun on TÄYSIN VÄÄRÄ ei akkuja saa kytkeä toisiinsa koska silloin aina esiintyy kipinöintiä enemmän tai vähemmän.

        Ainoa OIKEA tapa kytkentöihin on seuraava:
        Ensin molemmat kaapelit virtaa antavaan akkuun ja sitten kaapeli tyhjän akun napaan ja -kaapelia ei akkuun vaan tyhjänakun autossa johonkin vahvaan metalliosaan joka on johtavassa yhteydessä moottoriin (esim.nosto tai kiinnityskorvake on usein hyvä) ja mitään palavaa ei saa olla lähellä ja siihen kytketään -kaapeli
        viimeiseksi.

        Kaapeleiden irroitus sitten päin vastaisessa järjestyksessä elikä -kaapeli ensimmäisenä irti siitä metalli rungosta ja sitten vasta "tyhjästä" akusta kaapeli irti ja samoin virtaa antavasta akusta.

        Virtaa antavan auton moottorin käynnillä ei ole "mitään merkitystä" kipinöintiin, koska niitä syntyy aina jonkin verran kun eri jännitteisiä laitteita kytketään toisiinsa, taas virran saannissa on hyvä olla virtaa antavan auton moottori käynnissä ja muut sähkönkulutus laitteet pois kytkettyinä.

        Toivottavasti "ohjeillasi" ei kukaan saa vahinkoa aikaan.

        No kovin on asiantuntevaa porukkaa liikkeellä asiaan akku on täysin turvallinen ladata myös sisätiloissa kun vain käyttää tervettä maalaisjärkeä eli ei jätä tavallista laturia yli 24 tuntia latamaan, automaattilaturit valvovat itse latausta jolloin valvontaa ei tarvita ja tietysti akun kapasiteetti vaikuttaa lataus aikaan, ota vain töpseli ensin seinästä irti ennen kuin irrotat kaapelit akusta miinus tietysti ensin irti.


      • puolisatua
        justiisa kirjoitti:

        No kovin on asiantuntevaa porukkaa liikkeellä asiaan akku on täysin turvallinen ladata myös sisätiloissa kun vain käyttää tervettä maalaisjärkeä eli ei jätä tavallista laturia yli 24 tuntia latamaan, automaattilaturit valvovat itse latausta jolloin valvontaa ei tarvita ja tietysti akun kapasiteetti vaikuttaa lataus aikaan, ota vain töpseli ensin seinästä irti ennen kuin irrotat kaapelit akusta miinus tietysti ensin irti.

        En ole saanut akkua räjätämään kappaleiksi kuin kerran hitsauskoneella pikalatausta suoritettaessa, kaapeli lipsahti navassa jolloin terävä poks.Hits.koneen jännite noin 25 V ja virtaa hiukan runsaammin kuin kotilatureilla,tämäkin on onnistunut aikaisemmin lukemattomia kertoja.Se siitä vaarallisuudesta.


      • *asentaja*
        puolisatua kirjoitti:

        En ole saanut akkua räjätämään kappaleiksi kuin kerran hitsauskoneella pikalatausta suoritettaessa, kaapeli lipsahti navassa jolloin terävä poks.Hits.koneen jännite noin 25 V ja virtaa hiukan runsaammin kuin kotilatureilla,tämäkin on onnistunut aikaisemmin lukemattomia kertoja.Se siitä vaarallisuudesta.

        Älä puhu paskaa...
        itsellä räjähti pieni akku autotallissa, latauksessa oli naapurin rouvan huvilan telkkariakku. Korkkeja sekä akun paloja oli ovella saakka, nesteet suurin piirtein puoliväliin saakka lentäneet pitkin tallia.
        Toinen tapaus on kun kaverilla oli auton takakontissa lisäakkuna iso kuorma-auton akku, jotain se siellä räpläsi ja poks... vesioja oli hänellä lähin paikka, mihin mennä silmiään pesemään.
        Akkuhappo ei tee hyvää silmissä...
        MUISTAKAA MYÖS SE!

        Että se siitä räjähtämisestä.


      • Perämeren veneilijä
        justiisa kirjoitti:

        No kovin on asiantuntevaa porukkaa liikkeellä asiaan akku on täysin turvallinen ladata myös sisätiloissa kun vain käyttää tervettä maalaisjärkeä eli ei jätä tavallista laturia yli 24 tuntia latamaan, automaattilaturit valvovat itse latausta jolloin valvontaa ei tarvita ja tietysti akun kapasiteetti vaikuttaa lataus aikaan, ota vain töpseli ensin seinästä irti ennen kuin irrotat kaapelit akusta miinus tietysti ensin irti.

        teillä epäilijöilläkin akku räjähtää kun riittävän kauan toheloitte niiden kanssa huolimattomasti.

        Jos ette toimi noiden ohjeiden mukaan joita tuolla aiemmin kirjoittelin.

        Akku kaapeleiden irroitusjärjestyksellä ei ole mitään väliä jos niissä ei ole jännite eroja, elikä kulutusta tai latausta elikä virta ei kulje niin sillon ei kipinöitäkään tule irroitat kaapelit miten vaan, taas jos on jännite-eroa elikä virtaa kulkee niin aina kipinöi ja siihen ei vaikuta kaapeleiden irroitus järjestys.

        Kyllä teidän kirjoittajien pitäisi opiskella vielä aika paljon ohmin lakia ja muutakin sähkötekniikkaa ennen kuin neuvotte kysyjiä, koska taatusti neuvoillanne ennen pitkää tulee vahinkoja.


      • tietoa
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        Kyllä kuule "riittää!!" lyijy/rikkihappo akuista tulee aina jonkin verran kaasuja ladattaessa ja niiden tulo alkaa melko heti latauksen alussa ja et voi kovinkaan tarkasti määritellä milloin tulee vetyä ja millon ei.

        Kirjoitit että kaasut on räjähtäviä?? ei ainakaan vielä tähänastisen tietämysten ja tutkimusten mukaan happi kaasu ole räjähtävää ollut?? vain ainoastaan vety on räjähdys ja palonherkkää muttei yksinään vaan happi tai ilma seoksena.

        Happi taas tehostaa palamista ja jotkin muut aineet palaa ja syttyy hapessa, ja on palamisen edellytys.

        Ei akkua voi huoletta ladata missään kotioloissa
        eikä varsinkaan sisätiloissa ja missä on kipinöintivaaraa.

        Ei ehkä akut räjähdä mutta vetykaasu kylläkin jota on akussa, olen itse nähnyt kun naapurini aamulla töihin lähtiessä latauksen jälkeen irroitti latauskaapeleita akusta ja laturi oli kytkettynä sähköverkkoon niin kaapelikengissä tapahtui kipinöintiä ja samantien akku oli vetykaasuräjähdyksen takia pieninä murusina ja samoin akkuhappoa koko konetila täynnä ja hänen vaatteensa myös.

        Tuo ohjeesi akun kytkemisestä käynnistystä varten toiseen akkuun on TÄYSIN VÄÄRÄ ei akkuja saa kytkeä toisiinsa koska silloin aina esiintyy kipinöintiä enemmän tai vähemmän.

        Ainoa OIKEA tapa kytkentöihin on seuraava:
        Ensin molemmat kaapelit virtaa antavaan akkuun ja sitten kaapeli tyhjän akun napaan ja -kaapelia ei akkuun vaan tyhjänakun autossa johonkin vahvaan metalliosaan joka on johtavassa yhteydessä moottoriin (esim.nosto tai kiinnityskorvake on usein hyvä) ja mitään palavaa ei saa olla lähellä ja siihen kytketään -kaapeli
        viimeiseksi.

        Kaapeleiden irroitus sitten päin vastaisessa järjestyksessä elikä -kaapeli ensimmäisenä irti siitä metalli rungosta ja sitten vasta "tyhjästä" akusta kaapeli irti ja samoin virtaa antavasta akusta.

        Virtaa antavan auton moottorin käynnillä ei ole "mitään merkitystä" kipinöintiin, koska niitä syntyy aina jonkin verran kun eri jännitteisiä laitteita kytketään toisiinsa, taas virran saannissa on hyvä olla virtaa antavan auton moottori käynnissä ja muut sähkönkulutus laitteet pois kytkettyinä.

        Toivottavasti "ohjeillasi" ei kukaan saa vahinkoa aikaan.

        Pb(s) SO4(2-) = PbSO4 2e-
        PbO2(s) 4H SO4(2-) 2e- = PBSO4(s) H2O

        Mitään muuta ei tapahdu anodien ja katodien kohdalla.

        Jos tämä prosessi on estetty (on esimerkiksi käytetty muuta kuin tislattua vettä, häiriöaineet ovat passivoinneet kennoja), tapahtuu:

        2H2O(l) = 2H2(g) O2(g)

        (l=neste, s=kiinteä, g=kaasu)

        Vety on erittäin vomakkaasti pelkistävä kaasu, se esimerkiksi muuttaa ruosteen takaisin raudaksi suurella lämmönkehityksellä. Happi "hapettaa" (=polttaa) kaikkia. Siksi happilinjoissa ei saa ola esim. rasvaa, se räjähtäisi itsestään.

        Happi Vety (nallikaasu) on yksi vaarallisimmista seoksista (jolla saavutetaan korkeampia palamislämpötiloja 3300'C).

        Happi yksinään ei ole kovin vaarallinen. Otsooni (joka on hapen kiihkeämpi muoto) O3 voidaan helposti (pari kuparilevyä ja loisteputken laukaisin) tuottaa kotioloissa (poistaa veneestä homeen ja saunasta hajut)

        En jaksa yksityiskohtaisesti vastata tuohon sun paskanlitaniaan. Muille voin kertoa että neuvoihisi ei kannata uskoa, jos henki on jonkunarvoinen.

        Moista paskaa en ole aikaisemmin lukennut, mistä "tietosi" ovat peräisin?


      • idiootti?
        Perämeren veneilijä kirjoitti:

        teillä epäilijöilläkin akku räjähtää kun riittävän kauan toheloitte niiden kanssa huolimattomasti.

        Jos ette toimi noiden ohjeiden mukaan joita tuolla aiemmin kirjoittelin.

        Akku kaapeleiden irroitusjärjestyksellä ei ole mitään väliä jos niissä ei ole jännite eroja, elikä kulutusta tai latausta elikä virta ei kulje niin sillon ei kipinöitäkään tule irroitat kaapelit miten vaan, taas jos on jännite-eroa elikä virtaa kulkee niin aina kipinöi ja siihen ei vaikuta kaapeleiden irroitus järjestys.

        Kyllä teidän kirjoittajien pitäisi opiskella vielä aika paljon ohmin lakia ja muutakin sähkötekniikkaa ennen kuin neuvotte kysyjiä, koska taatusti neuvoillanne ennen pitkää tulee vahinkoja.

        kytkee tyhjän akun rinnan tyhjän kanssa?

        Vastaus: autolija joka ei saa autonsa käyntiin.

        Voit hieman itse miettiä tuota Ohmin lakia (mistä ilmeisesti ymmärrät yhtä paljon kuin sika kuuraketista). Paskaa puhut, missä vaiheessa sen itse ymmärrät?


      • Sinä
        idiootti? kirjoitti:

        kytkee tyhjän akun rinnan tyhjän kanssa?

        Vastaus: autolija joka ei saa autonsa käyntiin.

        Voit hieman itse miettiä tuota Ohmin lakia (mistä ilmeisesti ymmärrät yhtä paljon kuin sika kuuraketista). Paskaa puhut, missä vaiheessa sen itse ymmärrät?

        kytke tyhjän tyhjään? Hyviä neuvojahan
        nuo olivat. Tuota Sinun vitutustasi en kyllä
        ymmärtänyt.

        Ohminlain lisäksi on osattava Kirkhoffvenin
        toinen, piste ei pullistu. Sinä et sitä
        varmaankaan tajua, kiusallanani jätän kerto-
        matta, mitä se tarkoittaa. Tuo ohjeiden
        antaja kyllä tajuaa.


      • ersten,
        Sinä kirjoitti:

        kytke tyhjän tyhjään? Hyviä neuvojahan
        nuo olivat. Tuota Sinun vitutustasi en kyllä
        ymmärtänyt.

        Ohminlain lisäksi on osattava Kirkhoffvenin
        toinen, piste ei pullistu. Sinä et sitä
        varmaankaan tajua, kiusallanani jätän kerto-
        matta, mitä se tarkoittaa. Tuo ohjeiden
        antaja kyllä tajuaa.

        herra ei ollut nimelta "Kirkhoffven" vaan Kirchhoff.

        Hän esitti sähköopissa kaksi lakia:

        1)virtalaki (virtojen summa pisteessä = 0)
        2)jännitelaki (emk:t ja jännitehäviöt = 0)

        Mistän "pisteen pullistumisesta" hän varmastikaan ei ole koskaan puhunut, tämä kuulostaa enemmän syrjäkylän ammattikoulun opettajan yritykseltä selittää sisäsiittoisille oppilailleen että kondensaattori kapasitanssin vaikutuksesta ei fyysisesti muuta kokoaan (mikä ei ole täysin totta). Lisäksi, jos piste "pullistuu", se ei enää ole piste (pisteellä ei ole tilavuutta, määritelmän mukaan).

        Mutta oleellinen asia on että Kirchhoff:in lait eivät mitenkään ennusta räjähdysvaaraa lataustilanteessa, ne kertovat ainoastaan että molemmissa johdossa kulkee sama virta ja että molempien akkujen jännitemuutokset ovat yhtä suuria (itsestään selvää). Eli en ymmärrä mitä yrität tuoda esille.

        Kirchhoff:in SÄHKÖPIIRI lait opetetaan kaikille lapsille peruskoulussa, joten mitään salaperäista niissä ei ole. Mitä ehkä tulee sinulle uutuutena on että samalla herralla myös on laki koskien lämpösäteilyä.

        Turhaa sinun on yrittää piilloittaa omaa tyhmyyttäsi toisten nimien taakse: Coulomb, Maxwell, Boltzmann ym. eivät tule auttamaan sinua. Myöskään "Beethovenin kolmas" ei ole avuksi, vaikka se on mukavampi kuunnella kuin tuota sinun ruikutusta.


      • mie vaan
        idiootti? kirjoitti:

        kytkee tyhjän akun rinnan tyhjän kanssa?

        Vastaus: autolija joka ei saa autonsa käyntiin.

        Voit hieman itse miettiä tuota Ohmin lakia (mistä ilmeisesti ymmärrät yhtä paljon kuin sika kuuraketista). Paskaa puhut, missä vaiheessa sen itse ymmärrät?

        Puhutko sä aina ihmisille tuohon tyyliin vai vaan kännissä ollessasi? Vai onko se sama asia?


      • Nöyryyttä tarvitaan
        ersten, kirjoitti:

        herra ei ollut nimelta "Kirkhoffven" vaan Kirchhoff.

        Hän esitti sähköopissa kaksi lakia:

        1)virtalaki (virtojen summa pisteessä = 0)
        2)jännitelaki (emk:t ja jännitehäviöt = 0)

        Mistän "pisteen pullistumisesta" hän varmastikaan ei ole koskaan puhunut, tämä kuulostaa enemmän syrjäkylän ammattikoulun opettajan yritykseltä selittää sisäsiittoisille oppilailleen että kondensaattori kapasitanssin vaikutuksesta ei fyysisesti muuta kokoaan (mikä ei ole täysin totta). Lisäksi, jos piste "pullistuu", se ei enää ole piste (pisteellä ei ole tilavuutta, määritelmän mukaan).

        Mutta oleellinen asia on että Kirchhoff:in lait eivät mitenkään ennusta räjähdysvaaraa lataustilanteessa, ne kertovat ainoastaan että molemmissa johdossa kulkee sama virta ja että molempien akkujen jännitemuutokset ovat yhtä suuria (itsestään selvää). Eli en ymmärrä mitä yrität tuoda esille.

        Kirchhoff:in SÄHKÖPIIRI lait opetetaan kaikille lapsille peruskoulussa, joten mitään salaperäista niissä ei ole. Mitä ehkä tulee sinulle uutuutena on että samalla herralla myös on laki koskien lämpösäteilyä.

        Turhaa sinun on yrittää piilloittaa omaa tyhmyyttäsi toisten nimien taakse: Coulomb, Maxwell, Boltzmann ym. eivät tule auttamaan sinua. Myöskään "Beethovenin kolmas" ei ole avuksi, vaikka se on mukavampi kuunnella kuin tuota sinun ruikutusta.

        "Kirchhoff:in SÄHKÖPIIRI lait opetetaan kaikille lapsille peruskoulussa"

        Lait opetetaan vasta lukiossa. Meillä kaikilla on näköjään vääriä käsityksiä. Joka väittää tietävänsä kaiken oikein, on väärässä. Viisaat ihmiset esittävät oikaisut asiallisesti faktojen avulla. Tuntemattomien ihmisten nimittely on ala-arvoista käytöstä.


      • se ero,
        ersten, kirjoitti:

        herra ei ollut nimelta "Kirkhoffven" vaan Kirchhoff.

        Hän esitti sähköopissa kaksi lakia:

        1)virtalaki (virtojen summa pisteessä = 0)
        2)jännitelaki (emk:t ja jännitehäviöt = 0)

        Mistän "pisteen pullistumisesta" hän varmastikaan ei ole koskaan puhunut, tämä kuulostaa enemmän syrjäkylän ammattikoulun opettajan yritykseltä selittää sisäsiittoisille oppilailleen että kondensaattori kapasitanssin vaikutuksesta ei fyysisesti muuta kokoaan (mikä ei ole täysin totta). Lisäksi, jos piste "pullistuu", se ei enää ole piste (pisteellä ei ole tilavuutta, määritelmän mukaan).

        Mutta oleellinen asia on että Kirchhoff:in lait eivät mitenkään ennusta räjähdysvaaraa lataustilanteessa, ne kertovat ainoastaan että molemmissa johdossa kulkee sama virta ja että molempien akkujen jännitemuutokset ovat yhtä suuria (itsestään selvää). Eli en ymmärrä mitä yrität tuoda esille.

        Kirchhoff:in SÄHKÖPIIRI lait opetetaan kaikille lapsille peruskoulussa, joten mitään salaperäista niissä ei ole. Mitä ehkä tulee sinulle uutuutena on että samalla herralla myös on laki koskien lämpösäteilyä.

        Turhaa sinun on yrittää piilloittaa omaa tyhmyyttäsi toisten nimien taakse: Coulomb, Maxwell, Boltzmann ym. eivät tule auttamaan sinua. Myöskään "Beethovenin kolmas" ei ole avuksi, vaikka se on mukavampi kuunnella kuin tuota sinun ruikutusta.

        ettei minun tarvitse kertoa kaikkea.
        mitä tiedän.

        Et sittenkään tajunnut, miksi se piste ei
        pullistu. On kai se Sinulle kerrottava
        vaikken haluaisi nolata Sinua. Jos ymmär-
        täisit, mitä kirjoitit, niin asia olisi
        Sinulle selvinnyt.

        En pidä Sinua pitempään jännityksessä.
        No sen takia, että pisteeseen tulevien
        virtojen summa on sama, kuin siitä läh-
        tevien. Tämän ymmärtäminen Ohminlain
        kanssa ratkaisee kaiken sähkötekniikan
        perusteet ja muiden kaavojen johtamisen.


      • räjäytät
        *asentaja* kirjoitti:

        Älä puhu paskaa...
        itsellä räjähti pieni akku autotallissa, latauksessa oli naapurin rouvan huvilan telkkariakku. Korkkeja sekä akun paloja oli ovella saakka, nesteet suurin piirtein puoliväliin saakka lentäneet pitkin tallia.
        Toinen tapaus on kun kaverilla oli auton takakontissa lisäakkuna iso kuorma-auton akku, jotain se siellä räpläsi ja poks... vesioja oli hänellä lähin paikka, mihin mennä silmiään pesemään.
        Akkuhappo ei tee hyvää silmissä...
        MUISTAKAA MYÖS SE!

        Että se siitä räjähtämisestä.

        kummin kaiman akutkin,alempana lukiolaiset opiskelee akkutekniikkaa jopa open opettamien faktojen perusteella.


      • yksinkertaisuus!
        se ero, kirjoitti:

        ettei minun tarvitse kertoa kaikkea.
        mitä tiedän.

        Et sittenkään tajunnut, miksi se piste ei
        pullistu. On kai se Sinulle kerrottava
        vaikken haluaisi nolata Sinua. Jos ymmär-
        täisit, mitä kirjoitit, niin asia olisi
        Sinulle selvinnyt.

        En pidä Sinua pitempään jännityksessä.
        No sen takia, että pisteeseen tulevien
        virtojen summa on sama, kuin siitä läh-
        tevien. Tämän ymmärtäminen Ohminlain
        kanssa ratkaisee kaiken sähkötekniikan
        perusteet ja muiden kaavojen johtamisen.

        "Tämän ymmärtäminen Ohminlain
        kanssa ratkaisee kaiken sähkötekniikan
        perusteet ja muiden kaavojen johtamisen=

        Kischoffin ja Ohmin lait eivät sisällä aikaa. Tästä syystä ne ovat "arvottomia" kun käsitellään esim vaihtovirtaa. Herrat Farraday ja Tesla olisivat hieman voineet auttaa-

        Käsitteet kuten induktanssi, reaktanssi olivat sekä Ohmille että Kirchoffenille täysin tuntemattomia. Ne ymmärsivät vain lait tasapainotilanteessa.

        Suoraan sanottuna, maajussi, yrität aika heppoisin perustein kerätä asiakaskuntaa savosta. Tovottavasti kukaaan ei kankea tuollaisseen humpuukin!


      • yksinkertaisuus
        yksinkertaisuus! kirjoitti:

        "Tämän ymmärtäminen Ohminlain
        kanssa ratkaisee kaiken sähkötekniikan
        perusteet ja muiden kaavojen johtamisen=

        Kischoffin ja Ohmin lait eivät sisällä aikaa. Tästä syystä ne ovat "arvottomia" kun käsitellään esim vaihtovirtaa. Herrat Farraday ja Tesla olisivat hieman voineet auttaa-

        Käsitteet kuten induktanssi, reaktanssi olivat sekä Ohmille että Kirchoffenille täysin tuntemattomia. Ne ymmärsivät vain lait tasapainotilanteessa.

        Suoraan sanottuna, maajussi, yrität aika heppoisin perustein kerätä asiakaskuntaa savosta. Tovottavasti kukaaan ei kankea tuollaisseen humpuukin!

        Sähkötekniikka tarvitsee vain tanssitaidon ,kuten valssi ,rumba,kapasitanssi,induktanssi,jne kyllä se siitä irtoaa.


      • automaailmassa
        riittää!! kirjoitti:

        Jos akku ei ole täyteen ladattu ei muodostu minkäänlaisia kaasuja latauksen aikana, ainoastaan elektrolyytin ("nesteen") happamuus nousee, muodostuu rikkihappoa (voidaan todeta tiheysmittauksella = se imupilli mitä käytetään huoltoasemilla kun todetaan akun "kuntoa").

        Jos latausjännite on liian suuri (akun elektrokemiallinen jännite on muistaakseni 12.87 V, veden ylijännite 1.229 V eli yhteensä n 14V) alkaa laimennetussa rikkihapossa veden hajoaminen vety- ja happikaasuksi (jotka ovat räjähtäviä). Jos akku ei ole täyteen ladattu (ja toimintakunnossa) MITÄÄN kaasunmuodostusta EI TAPAHDU!

        Voit huoletta ladata akkua kotitiloissa, kunhan hieman seuraat seuraavaa tilannetta:

        - latausvirta vakiintuu tietyyn arvoon (60 Ah akulla n 2 A) on merkki siitä että akku on täyteen ladattu (lisälataus muodostaa kaasua)
        - Jos sinulla on yleismittari voit seurata että latausjännite ei nouse yli 14 V.
        - Tyhjä akku ei ole jäätynyt. Tyhjässä akussa elektrolyytin rikkihappopitoisuus laskee jolloin vesi voi jäätyä.
        - Taskulampulla voit katsella kennojen nestepintaa. Näet selvästi jos siellä kuplii.
        - Lataustila ei ole liian pieni ja suljettu. Keittiö on ihan OK paikka (tuuletus joka hoitaa pois ruokakäryt on riittävä) niinkuin myös kylpyhuone (paskanhajutkin häipyvät). Suljettu komero on vähän arveluttavampi paikka!

        Purkausvaiheessa akusta ei tietysti lähde mitään kaasuja.

        Tuollaiset jutut että sähköisesti irroitettu akku olisi räjähtänyt (hitsaus tai ei) on täyttä valetta. Pätemisen tarveko ajaa ihmisen kertomaan tuollasia "kipparijuttuja"?

        Suurin räjähdysvaara on kun käynnistetään autoa varakaapeleiden avulla. Jos apusähköä antavan auton moottoria ei sammuteta (kannattaa sammuttaa) käynnistysyrityksen ajaksi, sen laturi voi kehittää tarvittavan jännitteen kaasunmuodostukseen tyhjässä akussa. Kun kaapeleita irroitetaan saattaa syntyä kipinöitä. Tästä syystä kytketään aina tyhjä akku ENSIMMÄSENÄ kaapeleihin ja irroitetan VIIMEISENÄ.

        Akkuja on räjähdellyt paljonkin ladattaessa. Mutta niissä on silloin yleensä ollut alunperin jotain vikaa. Laatus pitää aina tehdä tuuletetussa tilassa, normaali tuuletus yleensä riittää. Jos vety/happiseos saa jostain kipinän se räjähtää hyvin helposti.

        Tässä(kin) suhteessa agm akku on turvallisempi.


      • AkunLataajaJustNyt

        No mutta syntykö sitä räjähdystä nyt vai ei jos sitä akkua latasi tuuletetussa tilassa esim kylppärissä? Oleellinen kysymys kai kuuluu että mikä on liian pieni ja liian huonosti tuuletettu tila siihen vety määrän mitä akun latauksesta syntyy pahimmassa mahdollisessa tilanteessa?


      • lyijyakkuja
        justiisa kirjoitti:

        No kovin on asiantuntevaa porukkaa liikkeellä asiaan akku on täysin turvallinen ladata myös sisätiloissa kun vain käyttää tervettä maalaisjärkeä eli ei jätä tavallista laturia yli 24 tuntia latamaan, automaattilaturit valvovat itse latausta jolloin valvontaa ei tarvita ja tietysti akun kapasiteetti vaikuttaa lataus aikaan, ota vain töpseli ensin seinästä irti ennen kuin irrotat kaapelit akusta miinus tietysti ensin irti.

        " miinus tietysti ensin irti"
        On nykyisillä huoltovapailla akuilla urbaanilegendaa eikä perustu enää mihinkään.
        Niillä akuilla on aivan samantekevää kumman navan kohdalla mahdollinen kipinä syntyy, ja syntymisen välttää irroittamalla ensin laturi verkkovirrasta.


    • aikuiset...

      oiskohan teillä menny tossa väittelyssä koko kysymys ohi? :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

      • Sano jo muuta .

        Oikea vastaus olisi ollut lyhyesti että huoltovapaasta akusta ei vapaudu ladattaessa kaasuja ja napojen irrotusjärjestys ei vahingoita akkua.


    • -Mika-

      Niin, siinäpä ne olennaisimmat olikin.

      Huoltovapaa akku on useimmin VRLA-akku (ValveRegulatedLeadAcid). Siinä on siis paineventtiili, joka estää latauksessa syntyneiden kaasujen pääsyn akusta ulos. Vasta pahasti yliladattaessa tai viallisellla laturilla ladattaessa saattaa sellaisesta akusta kaasua vapautua.

      Piuhojen irroitusjärjestystä on aikanaan korostettu siksi, että vanhanmallisissa akuissa ja -latureissa sitä kaasua (vety/happi) syntyi lähes aina ja irroitusjärjestyksellä koitettiin estää kipinöintiä tai ainakin siirtää se kipinöinti kauemmas siitä ladattavasta akusta. Nykyään sillä ei ole niin väliä, tai no, autossa tavallaan on: Autossa irroitetaan ensin maadoituskaapeli, koska muuten plussakaapelia kiintoavaimella irroitettaessa on vaarana se, että kiintoavain osuu auton runkoon ja kipinöinti onkin sitten "hieman" isompaa...

      Ja kyllä ne akut on räjähdelleet, teinipoikana minullakin. Ei se mikään dramaattisen iso jysäys ollut. Akun kansi vaan lensi kappaleina auki ja happoa roiskui ympäristöön, vaatteille ja vähän kasvoillekin.

    • turvallisuushenkilö

      En tiedä, nuorempana tuli valokaaria vedeltyä kun kiinnittelin starttikaapeleita vääräsä järjestyksessä.

      Nyttemmin laitan kellariin latinkin, pyrin pitämään aina täytenä ja käytän ns. älykästä akkulaturia.

    • -Mika-

      Kyllä ne valokaaret tulee ihan samalla tavalla järjestyksestä riippumatta.

      • miikka runkoon

        Nin, autossa vaan suositellaan sellaista että ensin plussat yhteen ja sitten kytketään auton ja toisen auton maadoitus, siis miinusnapa auton tai moottorin rungon kautta. Silloin voi tulla kipinä, mutta se ei tule akun lähellä. Irroitetaan se maajohto ensimmäisenä, ja taas vältytään kipinöinniltä akun tulppien lähettyvillä. Sitä plusjohtoa kannattaa sillä tavoin varoa ettei työnnä kättään vaikka auton rungon ja plusnavan väliin. Voi tulla kipinää käteen. TM:ssä oli kerran juttua kaverista joka oli työntänyt metallisen kellonrannekkeen plusnavan ja rungon väliin ja hyvin oli nahkaa lähtenyt.


      • Sähköasiaa
        miikka runkoon kirjoitti:

        Nin, autossa vaan suositellaan sellaista että ensin plussat yhteen ja sitten kytketään auton ja toisen auton maadoitus, siis miinusnapa auton tai moottorin rungon kautta. Silloin voi tulla kipinä, mutta se ei tule akun lähellä. Irroitetaan se maajohto ensimmäisenä, ja taas vältytään kipinöinniltä akun tulppien lähettyvillä. Sitä plusjohtoa kannattaa sillä tavoin varoa ettei työnnä kättään vaikka auton rungon ja plusnavan väliin. Voi tulla kipinää käteen. TM:ssä oli kerran juttua kaverista joka oli työntänyt metallisen kellonrannekkeen plusnavan ja rungon väliin ja hyvin oli nahkaa lähtenyt.

        "miikka runkoo" et ole kovinkaan perillä sähkötekniikasta kun varoittelet käsiin tulevasta kipinöinnistä.

        Ihmisruumiin vastus on niin suuri että noin pienillä (12V ) jännitteillä ihmisihon läpi ei kulje riittävän suuria virtoja että mitään havaittavaa kipinää tai muutakaan haitallista toimintaa ei tapahdu.

        ( Eri asia on tietysti sitten jos sähkövirran kulku tapahtuu jonkin metallisen esineen kautta ja se lämpenee ja polttaa käden.)

        Käsiteltäessä n.45V...50V jännitteitä märin käsin niin silloin on jo havaittavissa "sähköiskuja" ja 90V jännitteisiä sähköjä ei kannata eikä ole suotavaa kosketella paljain käsin/ihon kosketuksin, kuten esim. hitsauslaitteissa.


      • Lue tarkemmin
        Sähköasiaa kirjoitti:

        "miikka runkoo" et ole kovinkaan perillä sähkötekniikasta kun varoittelet käsiin tulevasta kipinöinnistä.

        Ihmisruumiin vastus on niin suuri että noin pienillä (12V ) jännitteillä ihmisihon läpi ei kulje riittävän suuria virtoja että mitään havaittavaa kipinää tai muutakaan haitallista toimintaa ei tapahdu.

        ( Eri asia on tietysti sitten jos sähkövirran kulku tapahtuu jonkin metallisen esineen kautta ja se lämpenee ja polttaa käden.)

        Käsiteltäessä n.45V...50V jännitteitä märin käsin niin silloin on jo havaittavissa "sähköiskuja" ja 90V jännitteisiä sähköjä ei kannata eikä ole suotavaa kosketella paljain käsin/ihon kosketuksin, kuten esim. hitsauslaitteissa.

        "Miikka runkoon" ei kirjoittanut mitään ihmisen toimimisesta johtimena, vaan kipinöiden sinkoilusta johtimia kytkettäessä.


      • Sähköasiaa
        Lue tarkemmin kirjoitti:

        "Miikka runkoon" ei kirjoittanut mitään ihmisen toimimisesta johtimena, vaan kipinöiden sinkoilusta johtimia kytkettäessä.

        Lue myös itse tarkemmin
        vai mitä luulet tämän tarkoittavan?

        " Sitä plusjohtoa kannattaa sillä tavoin varoa ettei työnnä kättään vaikka auton rungon ja plusnavan väliin. Voi tulla kipinää käteen. "


      • Lue tarkemmin
        Sähköasiaa kirjoitti:

        Lue myös itse tarkemmin
        vai mitä luulet tämän tarkoittavan?

        " Sitä plusjohtoa kannattaa sillä tavoin varoa ettei työnnä kättään vaikka auton rungon ja plusnavan väliin. Voi tulla kipinää käteen. "

        Seuraavassa lauseessa oli tarkennus, metallinen kellon remmi. Muuten sormus sormessa on myös vaarallinen.


      • miikka runkoon
        Sähköasiaa kirjoitti:

        "miikka runkoo" et ole kovinkaan perillä sähkötekniikasta kun varoittelet käsiin tulevasta kipinöinnistä.

        Ihmisruumiin vastus on niin suuri että noin pienillä (12V ) jännitteillä ihmisihon läpi ei kulje riittävän suuria virtoja että mitään havaittavaa kipinää tai muutakaan haitallista toimintaa ei tapahdu.

        ( Eri asia on tietysti sitten jos sähkövirran kulku tapahtuu jonkin metallisen esineen kautta ja se lämpenee ja polttaa käden.)

        Käsiteltäessä n.45V...50V jännitteitä märin käsin niin silloin on jo havaittavissa "sähköiskuja" ja 90V jännitteisiä sähköjä ei kannata eikä ole suotavaa kosketella paljain käsin/ihon kosketuksin, kuten esim. hitsauslaitteissa.

        En tosiaan ole perillä sähkötekniikasta, koska olen tyhmä taloustieteilijä. Mutta kun sellainen metalliranneke nyt kuitenkin suli jonkun ranteeseen (ainkakin artikkelin ja kuvien mukaan) niin sen jälkeen olen ollut varoivainen puuhatessani akkujen kanssa. Etenkin kun akkua irroittaa ja kiinnittää niin saa olla tarkkana ettei plussat ja miinukset kosketa toisiinsa eikä plussat runkoa. Siksi tuo mikkarunkoon-neuvo on varmaan ihan perusteltu. Nyt kun sanot niin eihän tietenkään 12v tunnu kenenkään käteen.


    • jannehh

      Sellaista olisin vielä kysynyt, että minulla on motonetistä veneeseen ostettu akku. Pitääkö ne korkit avata akun päältä latauksen ajaksi?

    • 3+2

      Tämän ketjun selailtuani herää vain kysymys, miten tuota akkua uskaltaa pitää veneessää saati sittem vielä ladata?

      • hoplopi

        Hyvin tuuletetussa tilassa uskaltaa.
        Ja kyllä se happikin aiheuttaa räjähdyksen.


      • HappeaKäyttävä
        hoplopi kirjoitti:

        Hyvin tuuletetussa tilassa uskaltaa.
        Ja kyllä se happikin aiheuttaa räjähdyksen.

        Kyllä nyt " hoplopi " kirjoittaa omia luulojaan joka ei pidä paikkaansa.

        Ei ainakaan vielä ole koskaan happi räjähtänyt, vaan lisänä pitää olla jotain palavaa tai räjähtävää ainetta.

        Happea on ollut aina ja käytetty erilaisissa muodoissa lienee jo satoja vuosia eikä se ole koskaan yksinään räjähtänyt. Suosittelen perehtymistä fysiikkaan.


      • hoplopi
        HappeaKäyttävä kirjoitti:

        Kyllä nyt " hoplopi " kirjoittaa omia luulojaan joka ei pidä paikkaansa.

        Ei ainakaan vielä ole koskaan happi räjähtänyt, vaan lisänä pitää olla jotain palavaa tai räjähtävää ainetta.

        Happea on ollut aina ja käytetty erilaisissa muodoissa lienee jo satoja vuosia eikä se ole koskaan yksinään räjähtänyt. Suosittelen perehtymistä fysiikkaan.

        Onko vety sitten yksinään räjähtänyt?

        Ei ainakaan vielä ole koskaan vety räjähtänyt, vaan lisänä pitää olla happea.

        Suosittelen johdonmukaisuutta.


    • älylaturi, täysiakku

      Niin se vaan on että älykäs akkulaturi osaa sähköhommat paremmin kuin älytön veneilijä. Tulipahan vaan jostain mieleen mainita.

      Ostakaa pois, maksaa kymppejä - ei keitä akkuja. Uskaltaa omassa kotona ladata, korkkeja aukomati, normituuletuksella. Voi vaikka unhoittaa päälle eikä kiehuta. Voi vaikka ladata akut ihan täytee, vaikka muutaman päivän per akku. Ei keitä.

      Tiesittekö että täyteen varattu akku kestää pakkasta, purettu akku taas ei?

      Täyteen ladatun akun voi vaikka jättää veneeseen. Tyhjä akku poksahtaa pakkasella ja sulattaa reiän pustereihinne.

    • Anonyymi

      Minulla räjähti yhdenlainen akku ja sieltä suuhusi paljon jotain kummallita nestettä/ savua ja haisi pahalta onko vaarallista?

    • Anonyymi

      Akun lataajille dildo anukseen

    • Anonyymi

      Missä veneen akkua sitten voi ladata, jos ei kotona, eikä ole mitään teknistä tilaa??

    • Anonyymi

      Voiko katetulla terassilla ladata jos ei sada?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe