Kuinka moni...?

seilor forever?

Kuinka moni on lopettanut merenkulun kokonaan?
Moni on käynyt maissa töissä välillä ja palannut takaisin merille koska siellä on sopivinta.
Miksi olette harkinneet lopettaa seilaamisen?
Miksi olette palanneet takaisin?

nimimerkki hukassa, jatkaako vai ei...

15

2868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkinnut

      maihin jäämistä; tällä koulutuksella (merikapteeni) maajobit vähissä joissa työ vastaisi jotenkin koulutusta (satamat työllistää lähinnä DI tai KTM koulutuksen omaavia). Emännän kotitila elättäisi molemmat, mutta jos joskus tulee esim. ero niin kirjat on vanhana ja praktiikka vuosikymmenten takaa; uusi alku pientonnarin kakkosena ei houkuttele.
      Itse olen osaani tyytynyt, joskin tieto että kotiintullessa joutuu tekemään töitä enemmän kuin laivassa joskus stressaa, mutta itsepähän olen osani valinnut.

      • kun en ymmärrä

        satamat työllistää lähinnä DI koulutuksen saaneita.


      • johtotehtävissä
        kun en ymmärrä kirjoitti:

        satamat työllistää lähinnä DI koulutuksen saaneita.

        edellytetään useimmiten soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa yleensä näihin on valittu kauppatieteen maisteri (KTM) tai logistiikkaa pääaineen opiskellut diplomi-insinööri (DI).
        Poikkeuksia tosin on esim.Hgin satama työllistää useamman merikapteenin (ainakin satama-ja apulaissatamakapteeni ovat merikapteeneja),
        mutta monissa satamissa ei työskentele yhtään nautista koulutusta saanutta esim. satamamestari on entinen kraanakuski etc.


      • kirjaton
        johtotehtävissä kirjoitti:

        edellytetään useimmiten soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa yleensä näihin on valittu kauppatieteen maisteri (KTM) tai logistiikkaa pääaineen opiskellut diplomi-insinööri (DI).
        Poikkeuksia tosin on esim.Hgin satama työllistää useamman merikapteenin (ainakin satama-ja apulaissatamakapteeni ovat merikapteeneja),
        mutta monissa satamissa ei työskentele yhtään nautista koulutusta saanutta esim. satamamestari on entinen kraanakuski etc.

        Myös jäsenkirja pelaa suurta roolia monessa satamassa. Puolueet jakavat parlamentaaristen voimasuhteiden mukaan paikat, olipa kyse sitten nosturikuskista, satamavalvojasta, tai satamakapteenista. Tämä tietysti koskee kunnallisia satamia. Ei se, vaikka olisi kuinka pätevä ja kokenut, päällikkönä valtameret seilannut kaveri, takaa sitä, että se jobi välttämättä tulee. Voi olla joku hinaajan perämies, joka putsaa pöydän.


      • Merenkulkulaitokselle

        Merenkulkulaitoksenkin terävä pää meinasi luistaa insinöörien hallintaan, mutta kun Vesteriselle esikuntinen järjestettiin vähän "köpötestä", niin alan miehillekin alkoi löytymään jobia. Toki suhteet eivät ole pahitteeksi ja pätevyyskirja on miltei must. Ainakin tietyissä posteissa.


      • ja seilauspraktiikka

        muka pätevöittää nykyaikaisen sataman johtotehtäviin paremmin kuin logistiikka-DI tai vastaavat?
        Kuvittelisin että esim. uuden Vuosaaren sataman johtavissa tehtävissä vaaditaan aivan muunlaista osaamista...
        Työnjohtotasolla ehkä kyllä löytyisi tekemistä.


      • ja asiaakin
        Merenkulkulaitokselle kirjoitti:

        Merenkulkulaitoksenkin terävä pää meinasi luistaa insinöörien hallintaan, mutta kun Vesteriselle esikuntinen järjestettiin vähän "köpötestä", niin alan miehillekin alkoi löytymään jobia. Toki suhteet eivät ole pahitteeksi ja pätevyyskirja on miltei must. Ainakin tietyissä posteissa.

        Vesterisen aikana oli Merenkulkulaitoksen johtoryhmässä neljä merikapteenia. Nyt on johtoryhmän henkilömäärä pienentynyt, mutta edelleen siellä on neljä merikapteenia. Ei tämä silti työllisyyttä takaa. Sen sijaan alemman tason jobeja on kyllä säännöllisesti auki, että kyllä sieltä jotain löytyy.


      • kirjaton kirjoitti:

        Myös jäsenkirja pelaa suurta roolia monessa satamassa. Puolueet jakavat parlamentaaristen voimasuhteiden mukaan paikat, olipa kyse sitten nosturikuskista, satamavalvojasta, tai satamakapteenista. Tämä tietysti koskee kunnallisia satamia. Ei se, vaikka olisi kuinka pätevä ja kokenut, päällikkönä valtameret seilannut kaveri, takaa sitä, että se jobi välttämättä tulee. Voi olla joku hinaajan perämies, joka putsaa pöydän.

        Tietysti haluaisin, että satamissa olisi merenkulkualan (Lue laivoilla seilanneita) ammattilaisia. Siitä huolimatta on aivan eri asia ja totaalisesti eri jopi olla laivan päällikkö sitten missä liikenteessä kuin esim. kunnallisessa satamassa satamakapteeni.
        Näit kahta työä ei voi verrata millään asteella. Vaikka uskon, että merikapteenin koulutus ja prakiikka anaa paremman pätevyyden siihen kuin esin ekonomi tai KTM.


      • Yahoo kirjoitti:

        Tietysti haluaisin, että satamissa olisi merenkulkualan (Lue laivoilla seilanneita) ammattilaisia. Siitä huolimatta on aivan eri asia ja totaalisesti eri jopi olla laivan päällikkö sitten missä liikenteessä kuin esim. kunnallisessa satamassa satamakapteeni.
        Näit kahta työä ei voi verrata millään asteella. Vaikka uskon, että merikapteenin koulutus ja prakiikka anaa paremman pätevyyden siihen kuin esin ekonomi tai KTM.

        60ov Turun yliopistossa. Antaa pätevyyden toimia yhtiöiden ja satamien ylemmissä tehtävissä. Siitä on hyvä aloittaa.
        http://mkk.utu.fi/koulutus/diplomikapu-s.html


      • ja seilauspraktiikka kirjoitti:

        muka pätevöittää nykyaikaisen sataman johtotehtäviin paremmin kuin logistiikka-DI tai vastaavat?
        Kuvittelisin että esim. uuden Vuosaaren sataman johtavissa tehtävissä vaaditaan aivan muunlaista osaamista...
        Työnjohtotasolla ehkä kyllä löytyisi tekemistä.

        kun työelämässä vuosia mukana ollut on melkolailla poikkeuksetta parempi valinta kun kouluviisas.


    • Dunkki

      kun tuli ikävuosia riittävästi.
      Kun tuli oltua 47 vuotta yhtämittaa merellä, niin sitten päästivät säälistä eläkkeelle, Albatrossia lukemaan.

      • aiot nauttia

        eläkettä,onko kunto ok?


    • Merellä maksetaan käytännössä enemmän kun maissa. Maihin jään hetkeksi kun kerään konepajapraktiikkaa mahdollista konemestarin uraa varten, tai jos tuleva puoliso niin vaatii.

      • niin vaatii...???

        Käsittääkseni se praktiikka on siinä koulutuksen ohessa itekseen tulevaa hommaa.
        Tulevan puolison mielipiteillä ei paljon painoarvoa ole.
        Meriammattilaisen jos ottaa puolisokseen niin tietää mitä saa.


      • :-)
        niin vaatii...??? kirjoitti:

        Käsittääkseni se praktiikka on siinä koulutuksen ohessa itekseen tulevaa hommaa.
        Tulevan puolison mielipiteillä ei paljon painoarvoa ole.
        Meriammattilaisen jos ottaa puolisokseen niin tietää mitä saa.

        Kun jäin nalkkiin ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9319
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2879
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      35
      2671
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2551
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1955
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1872
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1826
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1361
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1227
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe