Talossa lämmitettävää n.120m2.
Tällä hetkellä järjestelmä on tälläinen:
Jämä kaksikko-yläpalo-kaksoispesä kattila, teho puulla 16kw, Varaaja jämän kantikas 1150 litraa.
Lämmittäminen nykyisellä systeemillä on täyttä tuskaa, pannuhuoneessa saa istua koko illan:)
Eli olen ostamassa Ariterm/Arimax-alapalokattilaa, teho 25kw, kattila on jo n. 15v vanha mutta eihän ne mene miksikään?
Elikkä asiantuntijat, mitä sanotte systeemistä:
Arimax/Ariterm alapalo 25kw 1150 litrainen varaaja, lämpeneekö yhdellä varastopesällisellä lämpimäksi?
Onko tuo hyvä/huono systeemi, perusteluja...
Varaaja+kattila-yhdistelmä???
5
3696
Vastaukset
- R.A
1150 litraseen varaajaan saa ladattua energiaa esim. 50 asteen lämpötilaerolla noin 70 kwh.
100 litrasta sekapuuta irtoaa 70-80 % hyötysuhteella noin 100 kwh.
Tästä voi jotain päätellä, jos tietää kattilan varastopesän tilavuuden.
Laskelmat vähän pyöristeltyjä, eikä tälläista voi kai oikeen tarkkaan laskeakaan ;-) - ...........
En minä tunne arimaxin alapalomalleista kuin 35:n, jonka teho on 35 kW:a ja varastopesä kait jotain 160-170 litraa.Kyllä yhdistelmänä puuämmityksessä paljon parempi kuin tuo vanha kaksoispesä, joka tosiaan on puulla lämmitettäessä varsinainen työmaa.
Tuollaisen alapalokattilan täyden pesän paloaika lienee kolmisen tuntia, joten kovalla pakkasella sellainen 20-25 kWh:a tuotetusta energiasta menee talon lämmittämiseen ja loppu varaamisen.Kun pannunvaihtoa teet, niin vaihda samalla kalvopaisuntaastia mielluumin kokoon 200 litraa, jolloin saat helposti lisää latausvaraa kovilla pakkasilla eli sellaiset lähes 15 kWh:a 10 astetta kohti, sillä pienellä pakkasella lämmittää taloa 3-4 tuntia.Ja kun sen kalvopaisunnan asennat, niin parin hanan asentamisella pääset siihen, että voit tarkistaa luotettavasti kalvon ilmanpaineen, sekun tuppaa vuosien mittaan muuttumaan. Toi varaaja jää liian pieneksi tolle kattilalle.
- lämmittäjä
pannu olikin merkiltään tulikko???
Onko kellään kokemuksia ko. merkistä, itse en ole koskaan kuullutkaan..- Tulikkoo
Tulikko 40 kw alapaloinen ,ollut käytössä n 25 vuotta.
Iso tuhkatila, käy 1/2 puu.
Ala-Talkkarin stokeri laitettu tulenhoitoluukusta sisään. Toimii.
Tehtiin Nelosmetallilla Kärsämäellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201101- 138993
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten306787Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82694Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592- 75514