Talossa lämmitettävää n.120m2.
Tällä hetkellä järjestelmä on tälläinen:
Jämä kaksikko-yläpalo-kaksoispesä kattila, teho puulla 16kw, Varaaja jämän kantikas 1150 litraa.
Lämmittäminen nykyisellä systeemillä on täyttä tuskaa, pannuhuoneessa saa istua koko illan:)
Eli olen ostamassa Ariterm/Arimax-alapalokattilaa, teho 25kw, kattila on jo n. 15v vanha mutta eihän ne mene miksikään?
Elikkä asiantuntijat, mitä sanotte systeemistä:
Arimax/Ariterm alapalo 25kw 1150 litrainen varaaja, lämpeneekö yhdellä varastopesällisellä lämpimäksi?
Onko tuo hyvä/huono systeemi, perusteluja...
Varaaja+kattila-yhdistelmä???
5
3696
Vastaukset
- R.A
1150 litraseen varaajaan saa ladattua energiaa esim. 50 asteen lämpötilaerolla noin 70 kwh.
100 litrasta sekapuuta irtoaa 70-80 % hyötysuhteella noin 100 kwh.
Tästä voi jotain päätellä, jos tietää kattilan varastopesän tilavuuden.
Laskelmat vähän pyöristeltyjä, eikä tälläista voi kai oikeen tarkkaan laskeakaan ;-) - ...........
En minä tunne arimaxin alapalomalleista kuin 35:n, jonka teho on 35 kW:a ja varastopesä kait jotain 160-170 litraa.Kyllä yhdistelmänä puuämmityksessä paljon parempi kuin tuo vanha kaksoispesä, joka tosiaan on puulla lämmitettäessä varsinainen työmaa.
Tuollaisen alapalokattilan täyden pesän paloaika lienee kolmisen tuntia, joten kovalla pakkasella sellainen 20-25 kWh:a tuotetusta energiasta menee talon lämmittämiseen ja loppu varaamisen.Kun pannunvaihtoa teet, niin vaihda samalla kalvopaisuntaastia mielluumin kokoon 200 litraa, jolloin saat helposti lisää latausvaraa kovilla pakkasilla eli sellaiset lähes 15 kWh:a 10 astetta kohti, sillä pienellä pakkasella lämmittää taloa 3-4 tuntia.Ja kun sen kalvopaisunnan asennat, niin parin hanan asentamisella pääset siihen, että voit tarkistaa luotettavasti kalvon ilmanpaineen, sekun tuppaa vuosien mittaan muuttumaan. Toi varaaja jää liian pieneksi tolle kattilalle.
- lämmittäjä
pannu olikin merkiltään tulikko???
Onko kellään kokemuksia ko. merkistä, itse en ole koskaan kuullutkaan..- Tulikkoo
Tulikko 40 kw alapaloinen ,ollut käytössä n 25 vuotta.
Iso tuhkatila, käy 1/2 puu.
Ala-Talkkarin stokeri laitettu tulenhoitoluukusta sisään. Toimii.
Tehtiin Nelosmetallilla Kärsämäellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad951503- 541043
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että399905- 163880
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124737- 56733
- 51678
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38645- 57641
- 76632