Varaaja+kattila-yhdistelmä???

lämmittäjä

Talossa lämmitettävää n.120m2.

Tällä hetkellä järjestelmä on tälläinen:
Jämä kaksikko-yläpalo-kaksoispesä kattila, teho puulla 16kw, Varaaja jämän kantikas 1150 litraa.

Lämmittäminen nykyisellä systeemillä on täyttä tuskaa, pannuhuoneessa saa istua koko illan:)

Eli olen ostamassa Ariterm/Arimax-alapalokattilaa, teho 25kw, kattila on jo n. 15v vanha mutta eihän ne mene miksikään?

Elikkä asiantuntijat, mitä sanotte systeemistä:

Arimax/Ariterm alapalo 25kw 1150 litrainen varaaja, lämpeneekö yhdellä varastopesällisellä lämpimäksi?

Onko tuo hyvä/huono systeemi, perusteluja...

5

3510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R.A

1150 litraseen varaajaan saa ladattua energiaa esim. 50 asteen lämpötilaerolla noin 70 kwh.
      100 litrasta sekapuuta irtoaa 70-80 % hyötysuhteella noin 100 kwh.
      Tästä voi jotain päätellä, jos tietää kattilan varastopesän tilavuuden.
      Laskelmat vähän pyöristeltyjä, eikä tälläista voi kai oikeen tarkkaan laskeakaan ;-)

• ...........

En minä tunne arimaxin alapalomalleista kuin 35:n, jonka teho on 35 kW:a ja varastopesä kait jotain 160-170 litraa.Kyllä yhdistelmänä puuämmityksessä paljon parempi kuin tuo vanha kaksoispesä, joka tosiaan on puulla lämmitettäessä varsinainen työmaa.
      Tuollaisen alapalokattilan täyden pesän paloaika lienee kolmisen tuntia, joten kovalla pakkasella sellainen 20-25 kWh:a tuotetusta energiasta menee talon lämmittämiseen ja loppu varaamisen.Kun pannunvaihtoa teet, niin vaihda samalla kalvopaisuntaastia mielluumin kokoon 200 litraa, jolloin saat helposti lisää latausvaraa kovilla pakkasilla eli sellaiset lähes 15 kWh:a 10 astetta kohti, sillä pienellä pakkasella lämmittää taloa 3-4 tuntia.Ja kun sen kalvopaisunnan asennat, niin parin hanan asentamisella pääset siihen, että voit tarkistaa luotettavasti kalvon ilmanpaineen, sekun tuppaa vuosien mittaan muuttumaan.

• Toi varaaja jää liian pieneksi tolle kattilalle.

• lämmittäjä

pannu olikin merkiltään tulikko???
      Onko kellään kokemuksia ko. merkistä, itse en ole koskaan kuullutkaan..

• Tulikkoo

Tulikko 40 kw alapaloinen ,ollut käytössä n 25 vuotta.
        Iso tuhkatila, käy 1/2 puu.
        Ala-Talkkarin stokeri laitettu tulenhoitoluukusta sisään. Toimii.
        Tehtiin Nelosmetallilla Kärsämäellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4011
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      489
      2283
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      131
      1760
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1454
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1433
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1094
    7. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      714
    8. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      701
    9. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      671
    10. En uskalla nainen ottaa suhun

Yhteyttä koska oot palstan perusteella vähän ……
      Ikävä
      45
      658
    Aihe