hankeen??

sopiiko

tarkoitus olisi aloittaa kelkkaharrastus tänä tai ensitalvena joten viisaammat neuvokaa.. tykkään aivan sairaana ajaa umpihankea eli nevoja ja sähkölinjojen alusia.. tekeekö tavallisella touring kelkalla mitään tuolla hangessa esim lynx light touring vai meneekö jo ihan työkelkka linjalle? tällä hetkellä alla on vanha lynxin työkelkan rohjo 350 koneella ja 50 matolla se pysyy pinnalla vaan pollet loppuu varsinkin jos ottaa kyytiläisen.. kuinka leveä matto olis hyvä? ja paljonko kuutioita? ja sen täytyisi olla halpa alle 2500e. antakaapa ehdotuksia kelkoista. eli umpista tulis päästä ja vaikka kyytiläisen kanssa ja että ois vielä kiva ajaakkin

8

6096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lynkshimies

      Menee hieman kyseenalaiseksi nuo umpihangen reitit, ellei ole maanomistajan antamaa ajolupaa?

      Umpihangessa kulkee paremmin jos tela on pitkä, leveä ja korkeaharjainen.
      Samoin auttaa jos kelkka on kevyt ja takapainoinen. Eli kaikki työntövoimaa antamattomat, lumeen koskettavat osat ovat pahasta. Suksetkin. Tosin hyvät suksimuovita auttavat asiaa. Mutta eivät vähennä ylenmääräistä nokkapainoa

      Legendaarisia umpihangen kelkkoja ovat esim. Lynx 250, varsinkin Synchro, ja Ski Doo Nordic 250. Kevyt kelkka, kevyt nokka ja pitkä tela.

      Nuo uudet vuorikelkat ovat tietenkin tehokkaita, mutta hankintakustannus ja kilometrihinta nousee....

      • kysyjä.

        kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..

        pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)


      • kainuun sanomissa
        kysyjä. kirjoitti:

        kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..

        pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)

        oli tollanen lynksi 3000€ uudella matolla ja startilla.


      • Lynkshimies
        kysyjä. kirjoitti:

        kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..

        pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)

        Käytetyn, ja yleensä uudenkin, kelkan hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan perinteisen lain mukaan. Jos joku maksaa enemmän, ei kannata halvemmalla myydä.

        5900 säilyttää hintaansa, kun sillä on hyvän ja kestävän kelkan maine ja ajaton tyyli, joka perustuu yli 20-vuotiseen kokemukseen. Vanhemmatkin Lynx 5900:t vetävät umpihangessa kuormaa kuin uudetkin. Miksi sitten uutta ostaa, joka maksaa kolme kertaa enemmän?

        Urheilukelkoista, joista tulee uusi malli joka vuosi, eikä vanhoista kukaan halua maksaa sitäkään vähää, mitä pyydetään, ei sitten voi paljoa saadakaan. Myyjän on kuitenkin myytävä, kun uusi on ostettava, että pysyy trendissä mukana kelkkareitillä....?


    • MIKKO-KOO

      Heips umpikelkkailun ystävä.Mulla on LYNX GL250S -91
      sekä OCKELBO 3500.Kummatkin ovat olleet ensimmäisenä polkemassa paikallisia epävirallisia reittejä,koska kavereillani on nestepätkäkelkkoja,eikä nillä tosiaan ummessa mennä alle 60km/h.
      Kelkat olivat alkuperäisenä varsin tasaväkisiä(ROTAX253 moottori)hangessa,mutta okkelin eduksi on laskettava rullatelasto(ei pyörästö),joka sallii peilijäällä ajon vaika aamuun asti.Ko-kelillä ei räksäjammut perässä tule.Sittemmin olen muuttanut moottoreita,voimansiirtoa,raideleveyttä ja lynkeroon maton,joka muutti menon vakuuttavammaksi.Pakki on aika tärkeä umpiajossa,mutta siihen luottaen tulee ajettua pahempiin paikkoihin.Ryynisuvikelillä siitäkään oo apua.OC joutasi myntiin,kun kumppani ei jaksa innostua pailakoinnista...377 kone,raideleveyttä 8cm,suunnanvaihdin,levikemuovit...

      • jjjjjjjjjjjjjjjjj

        skidooo safari kulkee kans hyvin ummessa
        tela 42cm leveä ja kelkka kevyt


    • ryzzziiiiii

      motorhispania "MH" Ryz 50cc Enduro menee hyvin noin 30-40cm hangessa kolmepäällä ja 2 pulkassa kunhan kuristukset poistaa :)

    • Anonyymi

      Kuinka leveä on levein tela moottoeikelkassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      60
      5105
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      54
      4592
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      122
      4539
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      297
      1773
    5. 91
      1442
    6. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      82
      1419
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      228
      1328
    8. 315
      1049
    9. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      199
      950
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      50
      860
    Aihe