tarkoitus olisi aloittaa kelkkaharrastus tänä tai ensitalvena joten viisaammat neuvokaa.. tykkään aivan sairaana ajaa umpihankea eli nevoja ja sähkölinjojen alusia.. tekeekö tavallisella touring kelkalla mitään tuolla hangessa esim lynx light touring vai meneekö jo ihan työkelkka linjalle? tällä hetkellä alla on vanha lynxin työkelkan rohjo 350 koneella ja 50 matolla se pysyy pinnalla vaan pollet loppuu varsinkin jos ottaa kyytiläisen.. kuinka leveä matto olis hyvä? ja paljonko kuutioita? ja sen täytyisi olla halpa alle 2500e. antakaapa ehdotuksia kelkoista. eli umpista tulis päästä ja vaikka kyytiläisen kanssa ja että ois vielä kiva ajaakkin
hankeen??
8
5652
Vastaukset
- Lynkshimies
Menee hieman kyseenalaiseksi nuo umpihangen reitit, ellei ole maanomistajan antamaa ajolupaa?
Umpihangessa kulkee paremmin jos tela on pitkä, leveä ja korkeaharjainen.
Samoin auttaa jos kelkka on kevyt ja takapainoinen. Eli kaikki työntövoimaa antamattomat, lumeen koskettavat osat ovat pahasta. Suksetkin. Tosin hyvät suksimuovita auttavat asiaa. Mutta eivät vähennä ylenmääräistä nokkapainoa
Legendaarisia umpihangen kelkkoja ovat esim. Lynx 250, varsinkin Synchro, ja Ski Doo Nordic 250. Kevyt kelkka, kevyt nokka ja pitkä tela.
Nuo uudet vuorikelkat ovat tietenkin tehokkaita, mutta hankintakustannus ja kilometrihinta nousee....- kysyjä.
kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..
pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :) - kainuun sanomissa
kysyjä. kirjoitti:
kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..
pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)oli tollanen lynksi 3000€ uudella matolla ja startilla.
- Lynkshimies
kysyjä. kirjoitti:
kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..
pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)Käytetyn, ja yleensä uudenkin, kelkan hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan perinteisen lain mukaan. Jos joku maksaa enemmän, ei kannata halvemmalla myydä.
5900 säilyttää hintaansa, kun sillä on hyvän ja kestävän kelkan maine ja ajaton tyyli, joka perustuu yli 20-vuotiseen kokemukseen. Vanhemmatkin Lynx 5900:t vetävät umpihangessa kuormaa kuin uudetkin. Miksi sitten uutta ostaa, joka maksaa kolme kertaa enemmän?
Urheilukelkoista, joista tulee uusi malli joka vuosi, eikä vanhoista kukaan halua maksaa sitäkään vähää, mitä pyydetään, ei sitten voi paljoa saadakaan. Myyjän on kuitenkin myytävä, kun uusi on ostettava, että pysyy trendissä mukana kelkkareitillä....?
- MIKKO-KOO
Heips umpikelkkailun ystävä.Mulla on LYNX GL250S -91
sekä OCKELBO 3500.Kummatkin ovat olleet ensimmäisenä polkemassa paikallisia epävirallisia reittejä,koska kavereillani on nestepätkäkelkkoja,eikä nillä tosiaan ummessa mennä alle 60km/h.
Kelkat olivat alkuperäisenä varsin tasaväkisiä(ROTAX253 moottori)hangessa,mutta okkelin eduksi on laskettava rullatelasto(ei pyörästö),joka sallii peilijäällä ajon vaika aamuun asti.Ko-kelillä ei räksäjammut perässä tule.Sittemmin olen muuttanut moottoreita,voimansiirtoa,raideleveyttä ja lynkeroon maton,joka muutti menon vakuuttavammaksi.Pakki on aika tärkeä umpiajossa,mutta siihen luottaen tulee ajettua pahempiin paikkoihin.Ryynisuvikelillä siitäkään oo apua.OC joutasi myntiin,kun kumppani ei jaksa innostua pailakoinnista...377 kone,raideleveyttä 8cm,suunnanvaihdin,levikemuovit...- jjjjjjjjjjjjjjjjj
skidooo safari kulkee kans hyvin ummessa
tela 42cm leveä ja kelkka kevyt
- ryzzziiiiii
motorhispania "MH" Ryz 50cc Enduro menee hyvin noin 30-40cm hangessa kolmepäällä ja 2 pulkassa kunhan kuristukset poistaa :)
- Anonyymi
Kuinka leveä on levein tela moottoeikelkassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta801867Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181709- 161564
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin201266En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121214Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61212hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121176Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää91160Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291151Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata
Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot91140