hankeen??

sopiiko

tarkoitus olisi aloittaa kelkkaharrastus tänä tai ensitalvena joten viisaammat neuvokaa.. tykkään aivan sairaana ajaa umpihankea eli nevoja ja sähkölinjojen alusia.. tekeekö tavallisella touring kelkalla mitään tuolla hangessa esim lynx light touring vai meneekö jo ihan työkelkka linjalle? tällä hetkellä alla on vanha lynxin työkelkan rohjo 350 koneella ja 50 matolla se pysyy pinnalla vaan pollet loppuu varsinkin jos ottaa kyytiläisen.. kuinka leveä matto olis hyvä? ja paljonko kuutioita? ja sen täytyisi olla halpa alle 2500e. antakaapa ehdotuksia kelkoista. eli umpista tulis päästä ja vaikka kyytiläisen kanssa ja että ois vielä kiva ajaakkin

8

6050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lynkshimies

      Menee hieman kyseenalaiseksi nuo umpihangen reitit, ellei ole maanomistajan antamaa ajolupaa?

      Umpihangessa kulkee paremmin jos tela on pitkä, leveä ja korkeaharjainen.
      Samoin auttaa jos kelkka on kevyt ja takapainoinen. Eli kaikki työntövoimaa antamattomat, lumeen koskettavat osat ovat pahasta. Suksetkin. Tosin hyvät suksimuovita auttavat asiaa. Mutta eivät vähennä ylenmääräistä nokkapainoa

      Legendaarisia umpihangen kelkkoja ovat esim. Lynx 250, varsinkin Synchro, ja Ski Doo Nordic 250. Kevyt kelkka, kevyt nokka ja pitkä tela.

      Nuo uudet vuorikelkat ovat tietenkin tehokkaita, mutta hankintakustannus ja kilometrihinta nousee....

      • kysyjä.

        kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..

        pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)


      • kainuun sanomissa
        kysyjä. kirjoitti:

        kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..

        pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)

        oli tollanen lynksi 3000€ uudella matolla ja startilla.


      • Lynkshimies
        kysyjä. kirjoitti:

        kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..

        pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)

        Käytetyn, ja yleensä uudenkin, kelkan hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan perinteisen lain mukaan. Jos joku maksaa enemmän, ei kannata halvemmalla myydä.

        5900 säilyttää hintaansa, kun sillä on hyvän ja kestävän kelkan maine ja ajaton tyyli, joka perustuu yli 20-vuotiseen kokemukseen. Vanhemmatkin Lynx 5900:t vetävät umpihangessa kuormaa kuin uudetkin. Miksi sitten uutta ostaa, joka maksaa kolme kertaa enemmän?

        Urheilukelkoista, joista tulee uusi malli joka vuosi, eikä vanhoista kukaan halua maksaa sitäkään vähää, mitä pyydetään, ei sitten voi paljoa saadakaan. Myyjän on kuitenkin myytävä, kun uusi on ostettava, että pysyy trendissä mukana kelkkareitillä....?


    • MIKKO-KOO

      Heips umpikelkkailun ystävä.Mulla on LYNX GL250S -91
      sekä OCKELBO 3500.Kummatkin ovat olleet ensimmäisenä polkemassa paikallisia epävirallisia reittejä,koska kavereillani on nestepätkäkelkkoja,eikä nillä tosiaan ummessa mennä alle 60km/h.
      Kelkat olivat alkuperäisenä varsin tasaväkisiä(ROTAX253 moottori)hangessa,mutta okkelin eduksi on laskettava rullatelasto(ei pyörästö),joka sallii peilijäällä ajon vaika aamuun asti.Ko-kelillä ei räksäjammut perässä tule.Sittemmin olen muuttanut moottoreita,voimansiirtoa,raideleveyttä ja lynkeroon maton,joka muutti menon vakuuttavammaksi.Pakki on aika tärkeä umpiajossa,mutta siihen luottaen tulee ajettua pahempiin paikkoihin.Ryynisuvikelillä siitäkään oo apua.OC joutasi myntiin,kun kumppani ei jaksa innostua pailakoinnista...377 kone,raideleveyttä 8cm,suunnanvaihdin,levikemuovit...

      • jjjjjjjjjjjjjjjjj

        skidooo safari kulkee kans hyvin ummessa
        tela 42cm leveä ja kelkka kevyt


    • ryzzziiiiii

      motorhispania "MH" Ryz 50cc Enduro menee hyvin noin 30-40cm hangessa kolmepäällä ja 2 pulkassa kunhan kuristukset poistaa :)

    • Anonyymi

      Kuinka leveä on levein tela moottoeikelkassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      711
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe