hankeen??

sopiiko

tarkoitus olisi aloittaa kelkkaharrastus tänä tai ensitalvena joten viisaammat neuvokaa.. tykkään aivan sairaana ajaa umpihankea eli nevoja ja sähkölinjojen alusia.. tekeekö tavallisella touring kelkalla mitään tuolla hangessa esim lynx light touring vai meneekö jo ihan työkelkka linjalle? tällä hetkellä alla on vanha lynxin työkelkan rohjo 350 koneella ja 50 matolla se pysyy pinnalla vaan pollet loppuu varsinkin jos ottaa kyytiläisen.. kuinka leveä matto olis hyvä? ja paljonko kuutioita? ja sen täytyisi olla halpa alle 2500e. antakaapa ehdotuksia kelkoista. eli umpista tulis päästä ja vaikka kyytiläisen kanssa ja että ois vielä kiva ajaakkin

8

6057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lynkshimies

      Menee hieman kyseenalaiseksi nuo umpihangen reitit, ellei ole maanomistajan antamaa ajolupaa?

      Umpihangessa kulkee paremmin jos tela on pitkä, leveä ja korkeaharjainen.
      Samoin auttaa jos kelkka on kevyt ja takapainoinen. Eli kaikki työntövoimaa antamattomat, lumeen koskettavat osat ovat pahasta. Suksetkin. Tosin hyvät suksimuovita auttavat asiaa. Mutta eivät vähennä ylenmääräistä nokkapainoa

      Legendaarisia umpihangen kelkkoja ovat esim. Lynx 250, varsinkin Synchro, ja Ski Doo Nordic 250. Kevyt kelkka, kevyt nokka ja pitkä tela.

      Nuo uudet vuorikelkat ovat tietenkin tehokkaita, mutta hankintakustannus ja kilometrihinta nousee....

      • kysyjä.

        kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..

        pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)


      • kainuun sanomissa
        kysyjä. kirjoitti:

        kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..

        pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)

        oli tollanen lynksi 3000€ uudella matolla ja startilla.


      • Lynkshimies
        kysyjä. kirjoitti:

        kiitos vinkistä.. entäs tuo legendaarinen 5900.. mikä niissä maksaa? armeijan olen nähnyt niitä käyttävän eli ovat kai aika varmaa tekniikkaa? mutta miten voi olla että ovat kalliimmissa hinnoissa mitä puolta nuoremmat..

        pitää vielä mainita että kyllä täällä pohjosessa on omia ja naapurin maita ettei tässä kukaan rikostoverin syytettä saa vaikka umpihanki kelkkaa ehdottaakin :)

        Käytetyn, ja yleensä uudenkin, kelkan hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan perinteisen lain mukaan. Jos joku maksaa enemmän, ei kannata halvemmalla myydä.

        5900 säilyttää hintaansa, kun sillä on hyvän ja kestävän kelkan maine ja ajaton tyyli, joka perustuu yli 20-vuotiseen kokemukseen. Vanhemmatkin Lynx 5900:t vetävät umpihangessa kuormaa kuin uudetkin. Miksi sitten uutta ostaa, joka maksaa kolme kertaa enemmän?

        Urheilukelkoista, joista tulee uusi malli joka vuosi, eikä vanhoista kukaan halua maksaa sitäkään vähää, mitä pyydetään, ei sitten voi paljoa saadakaan. Myyjän on kuitenkin myytävä, kun uusi on ostettava, että pysyy trendissä mukana kelkkareitillä....?


    • MIKKO-KOO

      Heips umpikelkkailun ystävä.Mulla on LYNX GL250S -91
      sekä OCKELBO 3500.Kummatkin ovat olleet ensimmäisenä polkemassa paikallisia epävirallisia reittejä,koska kavereillani on nestepätkäkelkkoja,eikä nillä tosiaan ummessa mennä alle 60km/h.
      Kelkat olivat alkuperäisenä varsin tasaväkisiä(ROTAX253 moottori)hangessa,mutta okkelin eduksi on laskettava rullatelasto(ei pyörästö),joka sallii peilijäällä ajon vaika aamuun asti.Ko-kelillä ei räksäjammut perässä tule.Sittemmin olen muuttanut moottoreita,voimansiirtoa,raideleveyttä ja lynkeroon maton,joka muutti menon vakuuttavammaksi.Pakki on aika tärkeä umpiajossa,mutta siihen luottaen tulee ajettua pahempiin paikkoihin.Ryynisuvikelillä siitäkään oo apua.OC joutasi myntiin,kun kumppani ei jaksa innostua pailakoinnista...377 kone,raideleveyttä 8cm,suunnanvaihdin,levikemuovit...

      • jjjjjjjjjjjjjjjjj

        skidooo safari kulkee kans hyvin ummessa
        tela 42cm leveä ja kelkka kevyt


    • ryzzziiiiii

      motorhispania "MH" Ryz 50cc Enduro menee hyvin noin 30-40cm hangessa kolmepäällä ja 2 pulkassa kunhan kuristukset poistaa :)

    • Anonyymi

      Kuinka leveä on levein tela moottoeikelkassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3673
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2334
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1925
    4. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      19
      1679
    5. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1659
    6. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1578
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1437
    8. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      84
      1398
    9. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      22
      1379
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

      Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      89
      1262
    Aihe