ERITYISOPETTAJAT HUOM!!!!

nenäapina

haluaisin kohteliaimmin tiedustella palkkaanne?
Olen tässä aloitellut jo opintoja erkasta, mutta tulipa vaan mieleen, attä kaipa työstä jotain palkkaakin saa... Mutta kuinka paljon? Ja minkäpituisia päiviä teillä on? Onko paljon palavereja ym koulun ulkopuolisten tahojen kanssa? Oletteko tyytyväisiä työhönne? no tulipas kysymyksiä... ;)

25

9906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomi nousuun

      olen katsellut sivusta erityisopettajan työtä. paljon on aikaa juoda kahvia ja sitten pitää toki olla palavereissä.

      varsinaista oppilaiden opettamista on todella vähän, silloinkin ope voi olla usein netissä ja yksi tai kaksi oppilasta tekevät kirjasta tehtäviä.

      siis pari, korkeintaan kolme oppilasta kerrallaan opetuksessa. voi myös kieltäytyä opettamasta häirikköjä, jos ei huvita, toisin kuin tavallinen ope.

      hieman kyllästynyt erityisopettajiin. onko josssain paremmin?

      • NENÄAPINA

        Luulen,että puhut nyt laaja-alaisesta erityisopesta, ehkä? Ja vieläpä jostakin erityisestä persoonasta, jota tuskin voi yleistää koko ammattikuntaan. Ikävä juttu. Mutta ajattelin kyllä nyt erityisluokanopettajaa, johon vastaavat määrittelyt eivät takuulla päde ;) eli edelleen palkkatietoja...


      • nonnooiii

        Mun lapsella todettiin dyspraksia ja siihen liittyvä keskittymishäiriö v. 2001. Tutkimukset aloitettiin jo eskarissa ja koulukypsyystesteissä päädyttiin erityisluokkaan.

        Kaikkien suosittelujen perusteella olin tyytyväinen erityisluokka valintaan (lapsiryhmässä toimiminen oli normaalia, kotona oli ongelmia mm.itsensä haukkumista ja pahoinpitelyä lyömällä päätä seinään).

        Erityisluokalle menoon piti lasta valmentaa puoli vuotta. Kertoa, etteivät muut tarhakaverit ole samalla luokalla jne.

        Pettymys oli suuri, kun opettaja soitti ja sanoi: "Lapsesi ei pysy pulpetissa oppitunneilla" Mietin, että sehän juuri oli syy erityisluokalle hakuetumiseen.

        Tein itse töitä lapsen eteen. Meillä oli mm. karkkipäivä lauantaina, joka edellytti läksyjen tekoa ja tunneilla istumista. Välitunneilla muut tarjosivat karkkeja. Siinä meni sekin "porkkana".
        Muut kuulemma haukkuvat, jos ei itsellä ole koskaan mitään tarjottavaa? Miten on?

        Opettaja ei koskaan ottanut yhteyttä vaikka pyysin.
        Lapsen koulumenestys oli arvailujen varassa. Itse toivoin vain, että lapsella olisi edes kavereita..niitä onneksi olikin. Koulumenestys oli siinä vaiheessa sivuseikka.

        Sovitut keskustelut pidettiin. Erityislapsesta pitää kuulemma olla hoidonseurantaa. Olin kiitollinen niistä tilaisuuksista, mutta usein ne menivät juuri lapsen vikojen pohdintaan. Äitinä oli vaikea miettiä, miten tukea lasta. Toisaalta tuntui, että jos liikaa kehuu hyvää, vie huomion niistä oleellisista "virheistä": Toisaalta ajattelee, että kuka sitä lasta muuten kehuu ellei oma äiti. Yleensä yhteisö näyttää negatiiviset tuntemuksensa tällaisille lapsille jo varhain.

        Äitinä haluaisi antaa enemmän sitä hyvää palautetta.. vaikka koulusta sanotaan, että "kurita vähän".
        Olisi hyvä, jos voisi jo alusta sopia lapsen ja vanhemman kesken jotain sopimuksia.

        Mulle oli järkytys saada selville, ettei erityisluokan opettajalla ollut mitään erityisluokan koulutusta (silloin v.2000). Mukava ihminen hän oli, mutta itsekkin tiesin enemmän neurologisista häiriöistä siihen aikaan kuin hän; ja hän suoraan sanoikin, ettei hänellä ole mitään erityiskoulutusta työhönsä.

        En tiedä, kuka on vastuussa siitä, että ihmiset joutuvat tehtäviinsä ilman tietoa. Tänä päivänä tuo samainen opettaja on kyllä erittäin hyvä erityislasten kanssa. On "näppylätyynyä" levottomille takapuolille ja erilaisia opetustyylejä. Eikä tämä opettaja arastele soittaa virka-aikana kotiin ja kysäistä: Lapsi on tunnilla levoton, mitäs tehdään?"

        Erityisopetuksessa tarvitaan älytön määrä tietoa, mutta myös pirusti luonnetta. Nykyään kai vaatimustasonkin luulisi olevan kohentunut, kun tiedetään entistä enemmän oppimisvaikeuksista jne.

        Äidin onnentoivotus: Menoksi vaan, teitä tarvitaan!
        Erityislasten äidit on jo kaikki haukut saannu ja ne vaan odottaa "toista, joka jaksaa panostaa"


      • erkkaope
        nonnooiii kirjoitti:

        Mun lapsella todettiin dyspraksia ja siihen liittyvä keskittymishäiriö v. 2001. Tutkimukset aloitettiin jo eskarissa ja koulukypsyystesteissä päädyttiin erityisluokkaan.

        Kaikkien suosittelujen perusteella olin tyytyväinen erityisluokka valintaan (lapsiryhmässä toimiminen oli normaalia, kotona oli ongelmia mm.itsensä haukkumista ja pahoinpitelyä lyömällä päätä seinään).

        Erityisluokalle menoon piti lasta valmentaa puoli vuotta. Kertoa, etteivät muut tarhakaverit ole samalla luokalla jne.

        Pettymys oli suuri, kun opettaja soitti ja sanoi: "Lapsesi ei pysy pulpetissa oppitunneilla" Mietin, että sehän juuri oli syy erityisluokalle hakuetumiseen.

        Tein itse töitä lapsen eteen. Meillä oli mm. karkkipäivä lauantaina, joka edellytti läksyjen tekoa ja tunneilla istumista. Välitunneilla muut tarjosivat karkkeja. Siinä meni sekin "porkkana".
        Muut kuulemma haukkuvat, jos ei itsellä ole koskaan mitään tarjottavaa? Miten on?

        Opettaja ei koskaan ottanut yhteyttä vaikka pyysin.
        Lapsen koulumenestys oli arvailujen varassa. Itse toivoin vain, että lapsella olisi edes kavereita..niitä onneksi olikin. Koulumenestys oli siinä vaiheessa sivuseikka.

        Sovitut keskustelut pidettiin. Erityislapsesta pitää kuulemma olla hoidonseurantaa. Olin kiitollinen niistä tilaisuuksista, mutta usein ne menivät juuri lapsen vikojen pohdintaan. Äitinä oli vaikea miettiä, miten tukea lasta. Toisaalta tuntui, että jos liikaa kehuu hyvää, vie huomion niistä oleellisista "virheistä": Toisaalta ajattelee, että kuka sitä lasta muuten kehuu ellei oma äiti. Yleensä yhteisö näyttää negatiiviset tuntemuksensa tällaisille lapsille jo varhain.

        Äitinä haluaisi antaa enemmän sitä hyvää palautetta.. vaikka koulusta sanotaan, että "kurita vähän".
        Olisi hyvä, jos voisi jo alusta sopia lapsen ja vanhemman kesken jotain sopimuksia.

        Mulle oli järkytys saada selville, ettei erityisluokan opettajalla ollut mitään erityisluokan koulutusta (silloin v.2000). Mukava ihminen hän oli, mutta itsekkin tiesin enemmän neurologisista häiriöistä siihen aikaan kuin hän; ja hän suoraan sanoikin, ettei hänellä ole mitään erityiskoulutusta työhönsä.

        En tiedä, kuka on vastuussa siitä, että ihmiset joutuvat tehtäviinsä ilman tietoa. Tänä päivänä tuo samainen opettaja on kyllä erittäin hyvä erityislasten kanssa. On "näppylätyynyä" levottomille takapuolille ja erilaisia opetustyylejä. Eikä tämä opettaja arastele soittaa virka-aikana kotiin ja kysäistä: Lapsi on tunnilla levoton, mitäs tehdään?"

        Erityisopetuksessa tarvitaan älytön määrä tietoa, mutta myös pirusti luonnetta. Nykyään kai vaatimustasonkin luulisi olevan kohentunut, kun tiedetään entistä enemmän oppimisvaikeuksista jne.

        Äidin onnentoivotus: Menoksi vaan, teitä tarvitaan!
        Erityislasten äidit on jo kaikki haukut saannu ja ne vaan odottaa "toista, joka jaksaa panostaa"

        joskus ilman koulutustakin, siis sijaiseksi.Virkaan tai vakinaiseen työsuhteeseen ei.

        Kuten sanoitkin, ko. erityisopettaja on työssään kantapään kautta oppinut työtään ja varmasti joutunut koko ajan lukemaan, hakemaan tietoa, kokeilemaan, erehtymään... Tällaisia me ihmiset olemme, opettajatkin.

        Erityislasten tilanteet ovat jokaisella omanlaisiaan, heitä ei voi niputtaa yhteen, sillä samalla diagnoosillakin olevien lasten taidot, arkielämän sujuminen, oppimiskyky, oireet jne. voivat olla ihan erilaisia. Monen koulutetun erityisopettajan olen kuullut sanovan, että koulutus ei ole antanut riittävästi eväitä työhön, ja se on ymmärrettävää,sellaista koulutusta ei olekaan joka antaa vastaukset ja keinot jokaikiseen eteentulevaan tilanteeseen.

        Jokaisen opettajan on jatkuvasti kouluttauduttava, haettava tietoa, oltava kekseliäs ja samalla kriittisesti arvioida ja reflektoida omaa työtään. Työ tekijäänsä opettaa, näin se on.


      • päteviä siis
        erkkaope kirjoitti:

        joskus ilman koulutustakin, siis sijaiseksi.Virkaan tai vakinaiseen työsuhteeseen ei.

        Kuten sanoitkin, ko. erityisopettaja on työssään kantapään kautta oppinut työtään ja varmasti joutunut koko ajan lukemaan, hakemaan tietoa, kokeilemaan, erehtymään... Tällaisia me ihmiset olemme, opettajatkin.

        Erityislasten tilanteet ovat jokaisella omanlaisiaan, heitä ei voi niputtaa yhteen, sillä samalla diagnoosillakin olevien lasten taidot, arkielämän sujuminen, oppimiskyky, oireet jne. voivat olla ihan erilaisia. Monen koulutetun erityisopettajan olen kuullut sanovan, että koulutus ei ole antanut riittävästi eväitä työhön, ja se on ymmärrettävää,sellaista koulutusta ei olekaan joka antaa vastaukset ja keinot jokaikiseen eteentulevaan tilanteeseen.

        Jokaisen opettajan on jatkuvasti kouluttauduttava, haettava tietoa, oltava kekseliäs ja samalla kriittisesti arvioida ja reflektoida omaa työtään. Työ tekijäänsä opettaa, näin se on.

        Nämä on hyviä kirjoituksia kaikki, mielenkiintoista luettavaa.

        Tartun tähän erityisopettajan koulutustaustaan...
        Totta on, että käytäntö opettaa parhaiten. Mutta olen myös sitä mieltä, että opetustöissä toimivien henkilöiden koulutustaustasta pitäisi nostaa suuri haloo, ovathan vaalitkin tulossa.

        Erityisluokalle siirtäminen on suuri juttu, ja on törkeää, että opettajana saattaa toimia aivan kuka tahansa, joka vaan sattuu olemaan asioista kiinnostunut tai muuten vaan "räväkkä luonne".

        Sinne kaivataan imisiä, jotka hallitsevat opetettavan aineen, tietävät oppimisesta ja opettamisesta paljon sekä ymmärtävät erilaisia ihmiskohtaloita. Erityisopettaja nimekekin kertoo, että sinulta vaaditaan erityistä osaamista.

        Toivottavasti ketjun aloittaja pääsee koulutukseen ja aikanaan sitoutuu tekemään työnsä kunnolla. Se on varmasti antoisaa työtä. Pätevän opettajan palkat saat selville esim. kunnan palkkataulukoista, eri kuntien sivistystoimen sivuilla kerrotaan myös opetusvelvollisuuteen kuuluvat tuntimäärät.


      • aloittaja -nenäapina
        päteviä siis kirjoitti:

        Nämä on hyviä kirjoituksia kaikki, mielenkiintoista luettavaa.

        Tartun tähän erityisopettajan koulutustaustaan...
        Totta on, että käytäntö opettaa parhaiten. Mutta olen myös sitä mieltä, että opetustöissä toimivien henkilöiden koulutustaustasta pitäisi nostaa suuri haloo, ovathan vaalitkin tulossa.

        Erityisluokalle siirtäminen on suuri juttu, ja on törkeää, että opettajana saattaa toimia aivan kuka tahansa, joka vaan sattuu olemaan asioista kiinnostunut tai muuten vaan "räväkkä luonne".

        Sinne kaivataan imisiä, jotka hallitsevat opetettavan aineen, tietävät oppimisesta ja opettamisesta paljon sekä ymmärtävät erilaisia ihmiskohtaloita. Erityisopettaja nimekekin kertoo, että sinulta vaaditaan erityistä osaamista.

        Toivottavasti ketjun aloittaja pääsee koulutukseen ja aikanaan sitoutuu tekemään työnsä kunnolla. Se on varmasti antoisaa työtä. Pätevän opettajan palkat saat selville esim. kunnan palkkataulukoista, eri kuntien sivistystoimen sivuilla kerrotaan myös opetusvelvollisuuteen kuuluvat tuntimäärät.

        menen vinkatuille sivuille. Mutta tosiaan eihän se palkkaus ole tässä päällimmäisenä mielessä ollut. Olen ammatinvaihtaja ja elämänkokemusta on jo takana.Erjan aineopinnot on meneillään ja minua kiinnostaa etekin sopeutumattomien, koulupudokkaiden kohtalo ja tukeminen, kuten myös esim esy-opetus.Jonkinverran on jo kokemusta näistä luokista. Itse ajattelen, että on suuri apu, että minulla on ystäviä, joilla erilaisia erityislapsia. Ehkä heidän ongelmiensa kautta alunperin kiinostuinkin alasta. Osalla on oppimisen ongelmia-erilaisia, mutta minulla on myös pari ystävää, joilla takana lapsen väliaikainen huostaanotto. Hieman on avannut silmiä myös sinne vanhempien puolelle; kaikilla ei elämä suju niin leppoisasti kuin muilla ja syyllistäminen ei siinä auta ketään. Toivon valmistuvani parin vuoden päästä, mutta koen suurta epävarmuutta astua niin suurten asioiden ohjaajaksi kuin opettaja joutuu.En tiedä miksi, koska yleensä olen rohkea tyyppi.


      • ettäNäin23
        päteviä siis kirjoitti:

        Nämä on hyviä kirjoituksia kaikki, mielenkiintoista luettavaa.

        Tartun tähän erityisopettajan koulutustaustaan...
        Totta on, että käytäntö opettaa parhaiten. Mutta olen myös sitä mieltä, että opetustöissä toimivien henkilöiden koulutustaustasta pitäisi nostaa suuri haloo, ovathan vaalitkin tulossa.

        Erityisluokalle siirtäminen on suuri juttu, ja on törkeää, että opettajana saattaa toimia aivan kuka tahansa, joka vaan sattuu olemaan asioista kiinnostunut tai muuten vaan "räväkkä luonne".

        Sinne kaivataan imisiä, jotka hallitsevat opetettavan aineen, tietävät oppimisesta ja opettamisesta paljon sekä ymmärtävät erilaisia ihmiskohtaloita. Erityisopettaja nimekekin kertoo, että sinulta vaaditaan erityistä osaamista.

        Toivottavasti ketjun aloittaja pääsee koulutukseen ja aikanaan sitoutuu tekemään työnsä kunnolla. Se on varmasti antoisaa työtä. Pätevän opettajan palkat saat selville esim. kunnan palkkataulukoista, eri kuntien sivistystoimen sivuilla kerrotaan myös opetusvelvollisuuteen kuuluvat tuntimäärät.

        "Erityisluokalle siirtäminen on suuri juttu, ja on törkeää, että opettajana saattaa toimia aivan kuka tahansa, joka vaan sattuu olemaan asioista kiinnostunut tai muuten vaan "räväkkä luonne". "

        'kuka tahansa' johtuu siitä, että erityisopettajista on ollut jo pitempään pulaa. Suurempi törkeys olis jättää lapset ilman ketään aikuista, nyt sentäs sinne otetaan edes sellaisia, jotka kykenevät heidän kanssa toimimaan...

        Suurin ongelma on se, että erityisluokkia ja -opettajia ei ole riittävästi ja yhä enemmän erityisoppilaita integroidaan normiluokkiin. Kuulinpa sellaisenkin huhun, että jatkossa luokat lakkautetaan...


    • ja luokanopettajat

      ovat PISA-tuloksien takana, molemmat ammattiryhmät ovat hyvin erilaisia kuin "kollegansa" ulkomailla, Suomen erkoille ja luokoille ei mikään maa vedä vertoja!

      Jatkakaa samaan malliin, olette todella hyviä!

      • lto/lo

        totta horiset. täysin korvaamaton porukka joilla on perusteltu paikkansa koululaitoksessamme. tavan ope olisi monta kertaa pulassa ilman erkkaopen erityistaitoja ja tukeakin. tekevät korvaamatonta työtä erityisten lastemme hyväksi. kaunis kiitos ja syvä kumarrus!


    • asasawe

      Erityisluokanopettajan opetusvelvollisuus on 22 tuntia, usein siitä saa tunnin huojennuksen, kun luokassa on oppilaita useilta luokkatasoilta.

      Laaja-alaisen erityisopettajan opetusvelvollisuus on 24 tuntia viikossa.

      Molemmilla on palavereita sekä koulun tasolla että kotiin päin viikoittain.

      Laaja-alainen erityisopettaja on useasti mukana hojks-palavereissa ja oppilashuoltotyöryhmässä, joita tulee lisätunteja työpäivään ihan mukavasti.

      Peruspalkka on molemmilla sama. Erityisluokanopettaja voi saada lisätuloja ylitunneilla ja oto-sijaisuuksilla. Erityisopettajalla ei näitä mahdollisuuksia usenkaan ole. Oto-tunteja ei voi olla, kun ei ole omaa opetusryhmääkään.

      Palkkaus on 1919,18 - 2797,84 €/kk riippuen koulutuksesta ja ikälisistä yms.

      • nenäapina

        uusimmassa Helsingin Uutisissa ( 31.1)!!! Tietysti sanottiin, että kokemuksesta ja koulutuksesta riippuen.mut kyllä tuo mainitsemasi alapalkka ( 1919,18 e /kk) tuntuu älyttömän pieneltä, mahtaa olla kokonaan koulutusta vaille oleville? Ja miten sellaisia voi edes alalla olla??? Onhan niitä.


    • keskipalkka

      Helsingissä on 3100 € /kk, kerrottiin viime viikolla hesarissa.

      • erkan tai luokanopettajan

        palkka on noin 1600e kuussa miinus verot. Jos on epäpätevä niin näillä ei ole musta eroa, jos ollaan alakouluasteella.

        Ja päteville erkoille ja luokanopettajille täältäkin kiitokset! Ja ei pidä unohtaa lastentarhanopettajiakaan, hyvän pohjan tekevät hekin.


      • pullat uunissa

        Mieletön palkka tuo 3100, mihin sitten perustuukaan!

        Kannattaa siis "eriytyä", aineenopettajana ei moisiin ansioihin pääse. Lisäksi oppilaita on liikaa luokissa, siis et millään repeä tukemaan heitä kaikkia niin paljon, kuin haluaisit tai olisi tarpeen.


      • kko
        erkan tai luokanopettajan kirjoitti:

        palkka on noin 1600e kuussa miinus verot. Jos on epäpätevä niin näillä ei ole musta eroa, jos ollaan alakouluasteella.

        Ja päteville erkoille ja luokanopettajille täältäkin kiitokset! Ja ei pidä unohtaa lastentarhanopettajiakaan, hyvän pohjan tekevät hekin.

        Ei voi olla, jos koulunkäynninohjaajan palkka on 30h/vko n.1500€. Epäpätevän palkkasta vähennetään 5% pätevän palkasta. Esim. Kun teen luokanopettajan sijaisuuksia epäpätevänä. Palkkani on juuri tuon verran pienempi pätevän palkasta.


      • nenäapina

        voi ilmoittaa omia ansioitaan täällä-anonyymisti???
        Luulisi että olisi kiva tsekata sitten muiden vastauksia, että paljonko on hajontaa. Nyt olemme vain taulukoiden ja lehtiartikkelin varassa. Tuo ilmoitettu epäpätevän palkka kyllä oli aikalailla huono palkka...ihmettelen. Miten on esim ns.Nivel-luokilla ja esim esy-opetuksessa, saako ollenkaan mitään "raskaan työn lisää"? Kuuluisi kyllä saada. Olen ollut kyseisillä luokilla aiemmin avustajan roolissa ja kyllä se oli uuvuttavaa.Näille opettajille heti palkanlisä!!


    • EOpe

      Viime kuussa maksettiin pätevälle näin:
      - brutto 3470
      - netto 2230

      30 tuntia ja takana 10 uravuotta.

      • defwf

        Pätevä eo, 27h, 4 vuotta työssä
        brutto 2829,50/netto 1942.12


      • nenäapina
        defwf kirjoitti:

        Pätevä eo, 27h, 4 vuotta työssä
        brutto 2829,50/netto 1942.12

        sen palkan määrittää? Taulukko ei ainakaan.Onko tosiaan eri kunnilla/ kaupungeilla eri ansiot esim erkkaopeilla?Riippuuko siitä, millaista luokkaa opetat( lapsien määrä ym)vai siitä kuinka paljon kehtaa pyytää ja on " näyttöä"??
        Kovin tuntuu hajontaa olevan kahden edellisenkin kohdalla, työaikaeroa ei kuitenkaan ole kuin 3h...Tuoko lisävuodet muka noin paljon lisää??
        Itse olen sitä mieltä, että palkkanne kuulostavat olevan suht ok, ei ainakaan yhtään liikaa ole tuosta työstä.


      • kuuluuko kunta
        nenäapina kirjoitti:

        sen palkan määrittää? Taulukko ei ainakaan.Onko tosiaan eri kunnilla/ kaupungeilla eri ansiot esim erkkaopeilla?Riippuuko siitä, millaista luokkaa opetat( lapsien määrä ym)vai siitä kuinka paljon kehtaa pyytää ja on " näyttöä"??
        Kovin tuntuu hajontaa olevan kahden edellisenkin kohdalla, työaikaeroa ei kuitenkaan ole kuin 3h...Tuoko lisävuodet muka noin paljon lisää??
        Itse olen sitä mieltä, että palkkanne kuulostavat olevan suht ok, ei ainakaan yhtään liikaa ole tuosta työstä.

        I vai II kalleusluokkaan, palvelulisien määrä ja määrävuosikorotukset. 10 vuotta työskennelleellä näitä palvelulisiä on maksettu jo 2v,5v ja 8v jälkeen (4 v työssä olleelle vasta tuo 2v:n lisä) sekä määrävuosikorotukset joden vuosia en nyt muista... olisko 5,10 ja 15 vuotta. Liaäksi tuo 3 tunnin ero vaikuttaa kuitenkin jossain määrin kuukausipalkkaan, onhan se väh. 12 tuntia kuukaudessa.


    • laskuri
    • Myötähäpeää

      Hae erityisluokanopettajaksi vaikeasti vammaisten ryhmään. Helpompaa rahaa ei voi ollakkaan. Surffailet netissä ja jaat vaan ohjaajille kaiken työn juoksuttaen heitä milloin missäkin lapsi mukanaan. Pois silmistä vaan niin saat rauhassa tienata.

    • Ellujulia

      Ypäjällä erityisopettajana ammattikoulua käynyt, jolla ei minkäänlaista käsitystä lasten kasvatuksesta saati erityislapsista.

    • Erityisopetulevaisuutena

      Mahtava että tällainen ketju on! Itsekin olen miettinyt erityisopeksi ryhtymistä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe