kotikoulu

miten pääseee?

mistä haetaan lupaa lasten opettamiseen itse kotona?

32

4311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja se on hyvä se

      Et siihen saa lupaa. Lapsen pitää kasvaa sosiaaliseksi. Jos kasvatat lapsesi omissa nurkissasi, hänestä tulee muita pelkäävä ja vihaava, psyykkisesti ongelmainen ja todennäköisesti rikollinen.

      • kiinnostaisi

        kuulla onko jollain kokemuksia kotikoulusta ? Tuntuu että edel. mainittuja ominaisuuksia kehkeytyy pikemminkin kouluissa . Suomi menee kohti Amerikkalaista meininkiä ...


      • ihmettelen vaan
        kiinnostaisi kirjoitti:

        kuulla onko jollain kokemuksia kotikoulusta ? Tuntuu että edel. mainittuja ominaisuuksia kehkeytyy pikemminkin kouluissa . Suomi menee kohti Amerikkalaista meininkiä ...

        tahdotte riistää lapsilta sen sosiaalisen yhteisön, jonka koulu tarjoaa. Se on pienoisyhteiskunta, jossa oppii tulemaan toimeen erilaisissa tilanteissa ja erilaisten ihn´misten kanssa. Nyt te sanotte että käyhän meidän lapset lätkäharkoissa ja tanssitunnilla, siinä oppii sosiaalisuutta.... Ehei, ne porukat on eri tavalla valikoituneita kuin koulu.

        JA toinen juttu on se, miten hyvin vanhemmat halitsevat eri oppiaineiden sisällöt ja ennenkaikkea pedagogiikan, sen miten asioita opetetaan.

        KAikki lapset kouluun vaan, ikinä en riistäisi omiltani sitä mahdollisuutta.


      • sieltä löytyy
        ihmettelen vaan kirjoitti:

        tahdotte riistää lapsilta sen sosiaalisen yhteisön, jonka koulu tarjoaa. Se on pienoisyhteiskunta, jossa oppii tulemaan toimeen erilaisissa tilanteissa ja erilaisten ihn´misten kanssa. Nyt te sanotte että käyhän meidän lapset lätkäharkoissa ja tanssitunnilla, siinä oppii sosiaalisuutta.... Ehei, ne porukat on eri tavalla valikoituneita kuin koulu.

        JA toinen juttu on se, miten hyvin vanhemmat halitsevat eri oppiaineiden sisällöt ja ennenkaikkea pedagogiikan, sen miten asioita opetetaan.

        KAikki lapset kouluun vaan, ikinä en riistäisi omiltani sitä mahdollisuutta.

        ihan hieno vaihtoehto, varsinkin ujolle lapselle. sosiaalisuutta voi oppia harrastuksissakin


      • huono vaihtoehto
        sieltä löytyy kirjoitti:

        ihan hieno vaihtoehto, varsinkin ujolle lapselle. sosiaalisuutta voi oppia harrastuksissakin

        Kotikoulu on ehdottomasti huono vaihtoehto nimenomaan ujolle lapselle: lapsihan ei koskaan opi voittamaan ujouttaan jos on koko ajan vanhempiensa seurassa. Sitä paitsi, minun mielestäni lapsella on oikeus 1) olla päivittäin tekemisissä samanikäisten toverien kanssa enemmän kuin parin tunnin verran mitä harrastus tarjoaisi 2) olla erossa vanhemmistaan päivällä 3) oppia välitunneilla muiden lasten leikkejä ja vuorostaan opettaa omia leikkejä heille

        Miksi tehdä hallaa omalle lapselleen? Vaikka itseänsä pitäisi kuinka hyvänä opettajana, niin tuttu opettaja ei valmenna tulevaisuuteen samalla tavalla kuin vieras opettaja. Esim. työelämässä voi tulla hankaluuksia myöhemmin.

        SITÄ PAITSI MIKSI HALUTA SIIRTÄÄ OMAT VIRHEET LAPSELLE? OIKEA OPETTAJA -> ERI NÄKÖKULMA ERI ASIOIHIN KUIN ÄIDILLÄ TAI ISILLÄ -> ENEMMÄN PERSPEKTIIVIÄ ELÄMÄÄN.
        Hei kamoon, me ollaan Suomessa, turha alkaa leikkimään mitään ylifiiniä.


      • ainoastaan oppivelvollisuus...
        kiinnostaisi kirjoitti:

        kuulla onko jollain kokemuksia kotikoulusta ? Tuntuu että edel. mainittuja ominaisuuksia kehkeytyy pikemminkin kouluissa . Suomi menee kohti Amerikkalaista meininkiä ...

        Elikkä kaikki luokat voi käydä vain tenttimässä.

        Meillä naapurin lapset tekivätkin näin. kävivät tenttimässä 1. 2. ja kolmannen luokan ja aloittivat sitten neljännestä suoraan. Ihan hyvä systeemi oli.

        Oma poikanikin on yhden luokkatason yli tenttinyt, eli valmistuu vuotta aiemmin ikätovereitaan.

        Itsekkin mietein aikanaan tuota kokonaan kouluun laittamattomuutta, voisi olla hyväkin systeemi, noiden katkerien asiaa tuntemattomien tuomiokellojen soittajien mielipiteille nyt en katinpaskan vertaa painoa panisi.

        Koita vaan, lopputulos voi olla vaikka kuinka hyvä.


      • saa helpostikin...

        Se kun on ihan luvallista. ei ole koulupakkoa suomessa. vain oppivelvollisuuslaki, ja se ei edellytä koulussa olemista.


      • edelliseen....
        saa helpostikin... kirjoitti:

        Se kun on ihan luvallista. ei ole koulupakkoa suomessa. vain oppivelvollisuuslaki, ja se ei edellytä koulussa olemista.

        vielä sen sanon että rikollinen Sinulla itselläsi on housuissasi....hih, senkin tuomiopäivän manaaja.


      • mistä haetaan?
        saa helpostikin... kirjoitti:

        Se kun on ihan luvallista. ei ole koulupakkoa suomessa. vain oppivelvollisuuslaki, ja se ei edellytä koulussa olemista.

        pitääkö olla opetussuunnitelma valmiina vai saako niitä jostain, entä oppikirjat?


      • iilimato
        mistä haetaan? kirjoitti:

        pitääkö olla opetussuunnitelma valmiina vai saako niitä jostain, entä oppikirjat?

        Ilmoitus riittää paikkakuntasi koulutoimelle. Ja www.feeniks koulu.fi on tietoa kotioppijaksi ryhtymisestä.Käsittääkseni perusopetus suomessa on maksutonta materiaaleineen päivineen.


      • tarvitse kustantaa
        iilimato kirjoitti:

        Ilmoitus riittää paikkakuntasi koulutoimelle. Ja www.feeniks koulu.fi on tietoa kotioppijaksi ryhtymisestä.Käsittääkseni perusopetus suomessa on maksutonta materiaaleineen päivineen.

        materiaalia oppilaalle, joka ei käy kunnan tarjoamassa opetuksessa. Joten makselet sitten ihan itse.


      • sun juttujas
        huono vaihtoehto kirjoitti:

        Kotikoulu on ehdottomasti huono vaihtoehto nimenomaan ujolle lapselle: lapsihan ei koskaan opi voittamaan ujouttaan jos on koko ajan vanhempiensa seurassa. Sitä paitsi, minun mielestäni lapsella on oikeus 1) olla päivittäin tekemisissä samanikäisten toverien kanssa enemmän kuin parin tunnin verran mitä harrastus tarjoaisi 2) olla erossa vanhemmistaan päivällä 3) oppia välitunneilla muiden lasten leikkejä ja vuorostaan opettaa omia leikkejä heille

        Miksi tehdä hallaa omalle lapselleen? Vaikka itseänsä pitäisi kuinka hyvänä opettajana, niin tuttu opettaja ei valmenna tulevaisuuteen samalla tavalla kuin vieras opettaja. Esim. työelämässä voi tulla hankaluuksia myöhemmin.

        SITÄ PAITSI MIKSI HALUTA SIIRTÄÄ OMAT VIRHEET LAPSELLE? OIKEA OPETTAJA -> ERI NÄKÖKULMA ERI ASIOIHIN KUIN ÄIDILLÄ TAI ISILLÄ -> ENEMMÄN PERSPEKTIIVIÄ ELÄMÄÄN.
        Hei kamoon, me ollaan Suomessa, turha alkaa leikkimään mitään ylifiiniä.

        Kotikoulu voi olla paras mahdollinen oppi joillekkin lapsille, tapauskohtaisesti.

        Kun et yhtään tiedä alkuperäisen motiiveja asiaa kysellä, on turhaa ruveta heittämään omasta mielikuvituksesta asetelmia.


      • ihan ilman pakkoa...
        tarvitse kustantaa kirjoitti:

        materiaalia oppilaalle, joka ei käy kunnan tarjoamassa opetuksessa. Joten makselet sitten ihan itse.

        Voi näitä pikkusieluja....


      • ajatuksia...
        ainoastaan oppivelvollisuus... kirjoitti:

        Elikkä kaikki luokat voi käydä vain tenttimässä.

        Meillä naapurin lapset tekivätkin näin. kävivät tenttimässä 1. 2. ja kolmannen luokan ja aloittivat sitten neljännestä suoraan. Ihan hyvä systeemi oli.

        Oma poikanikin on yhden luokkatason yli tenttinyt, eli valmistuu vuotta aiemmin ikätovereitaan.

        Itsekkin mietein aikanaan tuota kokonaan kouluun laittamattomuutta, voisi olla hyväkin systeemi, noiden katkerien asiaa tuntemattomien tuomiokellojen soittajien mielipiteille nyt en katinpaskan vertaa painoa panisi.

        Koita vaan, lopputulos voi olla vaikka kuinka hyvä.

        Olen itse opettaja ja olen miettinyt myös, että omat lapset voisin opettaa itse ainakin jonkin aikaa. Nyky koulu on mennyt vähän sille mallille, että huonolta näyttää. Luokkakoot ovat liian isoja jne. Mutta raha taitaa tulla esteeksi tässäkin asiassa, kun on pakko käydä itse töissä...


      • rrrrrrr
        huono vaihtoehto kirjoitti:

        Kotikoulu on ehdottomasti huono vaihtoehto nimenomaan ujolle lapselle: lapsihan ei koskaan opi voittamaan ujouttaan jos on koko ajan vanhempiensa seurassa. Sitä paitsi, minun mielestäni lapsella on oikeus 1) olla päivittäin tekemisissä samanikäisten toverien kanssa enemmän kuin parin tunnin verran mitä harrastus tarjoaisi 2) olla erossa vanhemmistaan päivällä 3) oppia välitunneilla muiden lasten leikkejä ja vuorostaan opettaa omia leikkejä heille

        Miksi tehdä hallaa omalle lapselleen? Vaikka itseänsä pitäisi kuinka hyvänä opettajana, niin tuttu opettaja ei valmenna tulevaisuuteen samalla tavalla kuin vieras opettaja. Esim. työelämässä voi tulla hankaluuksia myöhemmin.

        SITÄ PAITSI MIKSI HALUTA SIIRTÄÄ OMAT VIRHEET LAPSELLE? OIKEA OPETTAJA -> ERI NÄKÖKULMA ERI ASIOIHIN KUIN ÄIDILLÄ TAI ISILLÄ -> ENEMMÄN PERSPEKTIIVIÄ ELÄMÄÄN.
        Hei kamoon, me ollaan Suomessa, turha alkaa leikkimään mitään ylifiiniä.

        "lapsihan ei koskaan opi voittamaan ujouttaan jos on koko ajan vanhempiensa seurassa."

        Niinpä, jos on sellainen lapsi jolla ei ole muuten näitä sosiaalisia tilanteita kun koulussa?
        Sitä voi harrastaa ja nähdä toisia muuallakin kun koulussa, eikä tarvi silti olla äidinsä helmoissa.

        Oma poikani on toista vuotta ammattikoulussa. ja voin sanoa että pärjää paljon paremmin, kun jos olis ollut koululaitoksessa, missä ei kaikki ollut kunnossa. (Lääninhallituksen huomautus koululle, rehtorin ja erityisopettajan erottaminen yms.. perusteet)


      • rrrrr
        tarvitse kustantaa kirjoitti:

        materiaalia oppilaalle, joka ei käy kunnan tarjoamassa opetuksessa. Joten makselet sitten ihan itse.

        "Kunnan ei todellakaan tarvitse kustantaa materiaalia oppilaalle, joka ei käy kunnan tarjoamassa opetuksessa. Joten makselet sitten ihan itse."

        Ja taas tuo "kokemuksen syvä rintaääni..."
        Jos ottaisit asiasta ensin selvää, ja kommentoisit sitten vasta.
        Täällä asioista kysyy todella kotiopetuksesta kiinnostuneet, eikä kaipaa mutu-mielipiteitä.

        Koulun kirjoissa voi olla, vaikka opiskeleekin kotona. Kotikoulu on asia varmaan erikseen.
        Poikani esim. oli kunnan koulun kirjoissa, mistä nimettiin ns. "tutkiva opettaja". Hän sai koululta kirjat ja kaiken opetusmateriaalin.
        Poika opiskeli ja tentti kotona.tutkiva opettaja kävi säännöllisen epäsäännöllisesti. lisäksi saa hakea koulunkäynnin avustajan. Itse vanhemmat eivät tarvitse olla mitään opettajia. itsekään en ole läheskään sillä alalla.
        Motivaatiota ja oma-aloitteisuutta kysytään ja niillä pärjää pitkälle.
        Kotiopiskelijalle laaditaan HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma, minkä puitteissa opiskelu etenee luokattomasti. Ja kun on tenttinyt ja lukenut tietyn luokka-asteen, siirtyy seuraavalle "luokalle". Jos on rahkeita niin vuodessa voi tenttiä kaksi lukuvuotta. tai sitten tenttiä yhtä "luokka-astetta" kaksi.
        siis oppia omaan tahtiin.


      • Anonyymi

        Kuule,kyllä ne kaupungilla pyörivät on niitä,joista kasvaa rikollisia.


      • Anonyymi
        huono vaihtoehto kirjoitti:

        Kotikoulu on ehdottomasti huono vaihtoehto nimenomaan ujolle lapselle: lapsihan ei koskaan opi voittamaan ujouttaan jos on koko ajan vanhempiensa seurassa. Sitä paitsi, minun mielestäni lapsella on oikeus 1) olla päivittäin tekemisissä samanikäisten toverien kanssa enemmän kuin parin tunnin verran mitä harrastus tarjoaisi 2) olla erossa vanhemmistaan päivällä 3) oppia välitunneilla muiden lasten leikkejä ja vuorostaan opettaa omia leikkejä heille

        Miksi tehdä hallaa omalle lapselleen? Vaikka itseänsä pitäisi kuinka hyvänä opettajana, niin tuttu opettaja ei valmenna tulevaisuuteen samalla tavalla kuin vieras opettaja. Esim. työelämässä voi tulla hankaluuksia myöhemmin.

        SITÄ PAITSI MIKSI HALUTA SIIRTÄÄ OMAT VIRHEET LAPSELLE? OIKEA OPETTAJA -> ERI NÄKÖKULMA ERI ASIOIHIN KUIN ÄIDILLÄ TAI ISILLÄ -> ENEMMÄN PERSPEKTIIVIÄ ELÄMÄÄN.
        Hei kamoon, me ollaan Suomessa, turha alkaa leikkimään mitään ylifiiniä.

        Lapsi saa olla sosiaalisen tai ei. Mitäpä muille kuuluu asia. Meillä on koulukiusattu lapsi ollut kaksi vuotta kotikoulussa ja tämä korona on taivaan lahja!


      • Anonyymi
        ainoastaan oppivelvollisuus... kirjoitti:

        Elikkä kaikki luokat voi käydä vain tenttimässä.

        Meillä naapurin lapset tekivätkin näin. kävivät tenttimässä 1. 2. ja kolmannen luokan ja aloittivat sitten neljännestä suoraan. Ihan hyvä systeemi oli.

        Oma poikanikin on yhden luokkatason yli tenttinyt, eli valmistuu vuotta aiemmin ikätovereitaan.

        Itsekkin mietein aikanaan tuota kokonaan kouluun laittamattomuutta, voisi olla hyväkin systeemi, noiden katkerien asiaa tuntemattomien tuomiokellojen soittajien mielipiteille nyt en katinpaskan vertaa painoa panisi.

        Koita vaan, lopputulos voi olla vaikka kuinka hyvä.

        Romanit on kai välillä kotikoulussa,kun joskus vaan käväisevät koululla.


    • lapsestasi

      oppimattoman ja toisten kanssa yhteistoimintaan kykenemättömän, niin ole hyvä vain. Jatko-opintomahdollisuudet tosin on aika olemattomat, jos äiti kämmää opetuksen, eikä tenavasta tule juuri minkään alan ammattilaista. Siitä voi sitten pentu syyttää vain äitiään.

      • sinua vaivaa?

        Vetelet ihmeellisiä johtopäätelmiä ap:n tekstistä.
        Ei hän sanonut ollenkaan kuka lasta kotona opettaisi. En minä ainakaan huomannut-

        Ja et ole kykeneväinen mitenkään arvostelemaan sitä opetusta joka lapselle on kaavailtu.

        Joten ota lääkkeesi, ja painu vaikkapa nukkumaan pääsi selväksi. (näin vaihteeksi.)


      • itse?
        sinua vaivaa? kirjoitti:

        Vetelet ihmeellisiä johtopäätelmiä ap:n tekstistä.
        Ei hän sanonut ollenkaan kuka lasta kotona opettaisi. En minä ainakaan huomannut-

        Ja et ole kykeneväinen mitenkään arvostelemaan sitä opetusta joka lapselle on kaavailtu.

        Joten ota lääkkeesi, ja painu vaikkapa nukkumaan pääsi selväksi. (näin vaihteeksi.)

        Kylä siinä ap:n tekstissä lukee, että "itse". Oletko sinäkin niitä kotona opetettuja? Merkit näyttäisivät siltä...


      • et sä voi tietää
        itse? kirjoitti:

        Kylä siinä ap:n tekstissä lukee, että "itse". Oletko sinäkin niitä kotona opetettuja? Merkit näyttäisivät siltä...

        onko se itse- äiti vai isä? vai kuinka hyvä opettaja ammatiltaan....

        joten kipinkapin niitä lääkkeitä ottamaan!


      • Opettaja ja äiti
        et sä voi tietää kirjoitti:

        onko se itse- äiti vai isä? vai kuinka hyvä opettaja ammatiltaan....

        joten kipinkapin niitä lääkkeitä ottamaan!

        Minusta suomalainen koulu on kaikkine puutteineenkin hieno ja laitan omat lapseni sinne riemuiten.

        Jos et halua lastasi kouluun, käsitykseni on se, että joudut itse maksamaan materiaalit (kirjat yms.) ja tenttimisestäkin joutuu jotakin maksamaan. Eli jos kunnan tarjoama koulu ei kelpaa, olet itse vastuussa koko jutusta ja kaikki maksaa. Mutta kuten edellä on sanottu, mitään varsinaista lupaa ei tarvita. Eri juttu sitten, jos ette hoida hommaa asiallisesti, niin joku lastensuojelu voi kiinnostua.

        Onnea joka tapauksessa, mihin ryhdyttekin. Toivon, että ratkaisunne on tarkkaan mietitty ja lapsen kannalta paras.


    • aika hiljan

      Että esim. Marko Björs oli kotikoulussa.
      Hevosharrastus ja koulukiusaus aiheuttivat sen, että aloitti kotikoulun joskus 14-vuotiaana. Voin muistaa väärinkin.

      • minäpä vaan

        Yhteiskunta voisi tarjota kiusatuille lapsille mahdollisuuden kotikouluun!!


      • mielestäni myös
        minäpä vaan kirjoitti:

        Yhteiskunta voisi tarjota kiusatuille lapsille mahdollisuuden kotikouluun!!

        Kannatetaan ajatusta.


      • mikä on oikein?
        minäpä vaan kirjoitti:

        Yhteiskunta voisi tarjota kiusatuille lapsille mahdollisuuden kotikouluun!!

        pitäisi eristää??Aivan kuin heidät syyllistettäisiin ja kiusaajat sais tahtonsa läpi;päästiin noista "idiooteista" eroon tms. Jos kotikoulu ois ratkaisuna koulukiusaukseen,niin kiusaajat ne kotiin joutais jäädä ,olla pois toisia häiritsemästä ja kiusaamasta.


    • ex-kotiopiskelijan äiti

      Kotiopetukseen ei tarvitse hakea lupaa.
      Jokaisella on oikeus valita, miten oppivelvollisuuden suorittaa.
      Pelkkä ilmoitus koulun rehtorille riittää "tällä päivämäärällä huollettavani se ja se siirtyy kotiopetukseen".
      Minun poikani kävi peruskoulun loppuun kotiopetuksessa.
      Ja on pärjännyt hirvittävän hyvin myöhemmässä elämässä.
      Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.
      Tämä jää monelta huomioimatta, kun sanotaan että lupaa ei saa. Siis mitään lupaa ei edes tarvita!

      • ekaluokkalaisesta?

        lapseni on kuusivuotias, hän ei päässyt esikouluun mutta olen opettanut itse, osaa käytännössä varmaan kaken mitä ikätoverit. kenelle ilmoitan, lähikouluunko, ettei lapsi tule sinne?


    • Anonyymi

      Maailma ei ole aina kaunis, suomalainenkaan yhteiskunta ei ole idylli. Ja ihmiset - miten ihmiset voivat olla niin pahoja niin itselleen kuin toisilleenkin?! Onneksi on olemassa myös ystävyyttä, rakkautta, aitoa välittämistä. Onneksi

    • Anonyymi

      Minun aikuinen lapsi oli kotiopetuksessa,on nyt raitis insinööri,hyvässä työssä ja tienaa. Että sillee. Ei tullut rikollista eikä juoppoa;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe