Lämpökäsitelty haapalaude...

...haisee!

Meillä remontoitiin sauna 4 vuotta sitten. Lauteet tehtiin lämpökäsitellystä haavasta jotka öljyttiin parafiiniöljyllä. On kyllä komean näköiset... MUTTA! Meillä sauna on tosi kovalla kulutuksella, saunotaan n. 4 - 6 kertaa viikossa. Eipä mennyt aikaakaan kun sauna alkoin haiskahtamaan omituiselta. Tutkin lattiaa ja se oli kauttaaltaan kellertävän (ja haisevan) töhnän peitossa. Parafiiniöljyä oli siis liuennut veden mukana lattialle ja lämpöpuusta oli lähtenyt väriä. No eipä hätää, ajattelin, jynssään lattian puhtaaksi ja ongelma on poissa. MUTTA, reilu kuukausi, ja haju oli jälleen. Lämpökäsitellyssä puussa on varmasti ominaishajunsa, mutta kyllä mun mielipide on että se puu oikein imee itseensä hikeä ja likaa (vaikka suihkun kautta saunaan mennäänkin). Nyt ollaan saunanpesu"kierteessä". Ennen remonttia riitti saunan pesu jouluksi ja juhannukseksi. Ollaan suunnittelemassa uuden talon rakentamista ja sinne ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA tule pätkääkään lämpökäsiteltyä puuta.
Olen kyllä ehkä tavallista herkkänenäisempi, mieheni, joka on tärvellyt hajuaistinsa tupakalla, ei sitä saunanhajua juuri haista.
Mites teidän lämpölauteet on toiminut?

10

12900

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauheeta....

ja just ollaan suunnittelemassa uuteen taloomme samaa vaihtoehtoa! Mekin haluamme vastauksia tuohon PLIIS!

• haise

Ei ne ainakaan meillä mitään haise tai keltaista töhnää eritä. Taitaa hajut ja töhnät tulla tuon alkuperäisen kirjoittajan sauhuttelevasta ukosta, kun nikotiini tulee hien mukana pois kehosta...

• Tommi99

Lämpökäsittely heikentää puun kykyä imeä nesteitä (josta seuraa pienempi eläminen), siis siitä ei ole kyse.

Parafiinilla käsittely ei myöskään liene milläänlailla välttämätön tavallisen, saati sitten lämpöpuulauteiden yhteydessä.

Hajust en osaa sanoa, mutta olisiko tuo tähnä ollut juuri sitä oljyä jota olit kovalla vaivalla lauteisiin sutinut =)?

• Pekka Klaukkalasta

Kun olen lueskellut näitä sauna sivuja, en voi muuta kuin hämmästellä sitä, miksi ihmisillä on kauhea hinki ja tarve tunkea saunoihinsa kaikenmaailman mönjiä ja materiaaleja (saunasuoja , parafiini, poppeli, lämpökäsitelty se ja se ym.) vain muutamia mainitakseni.

Hyvät ihmiset, Suomessa on saunottu jo ammoisista ajoita alkaen ja kokemuksia on vaikka millä mitalla, miten homma on toiminut. Kyselkää vanhemmalta polvelta ja uskokaa perinnetietoon. Siihen kun vielä lisätään ripaus tervettä maalaisjärkeä (jos löytyy), niin asioiden ei pitäisi olla enää ylivoimaisia.

• kiukaalla

Terveen saunan saavuttaa ainoastaan kiukaalla, joka lämmittää myöskin alarakenteet.
        Saunasi vika lienee kiukaassa, joka ei lämmitä alarakenteita.

Sinulla on kiukaan näköinen sauna

• raami
        kiukaalla kirjoitti:

Terveen saunan saavuttaa ainoastaan kiukaalla, joka lämmittää myöskin alarakenteet.
        Saunasi vika lienee kiukaassa, joka ei lämmitä alarakenteita.

Sinulla on kiukaan näköinen sauna

Ilmanvaihto on ratkaisevaa saunan terveyden kannalta. Se pitää aina olla kunnossa oli kiuas mikä hyvänsä. Pintoja kuumentamalla ei saa muuta kun pilattua saunomisnautinnon ja sehän ei ole tarkoitus.

• ´´´

kolmisen vuotta sitten saunaremontin lämpöhaapa/tervaleppä - yhdistelmällä. En minkäänlaista pintakäsittelyä minkäänlaisella mönjällä laittanut, ja tuoksu oli hyvä. Olisikio parafiiniöljy nyt ottanut itseensä? Miksi öljysitte hyvät materiaalit? Tietysti hajuhaitta on aina haistajan nenässä mutta itse pidän lämpöhaavan tuoksusta "käytettynäkin"

• Rantajäärä

Olen vanhan polven perinne rakentaja. Haapaa on käytetty perinnetietojen mukaan jo enemmän kuin sata vuottaa ludepuuna. Jossain 4o luvun tietämissä kun parafiiniölyn saanti helpottui sitä ryhdyttiin käyttämään laudelautojen hoitoaineena. Parafiiniöljy käsittely tehdään niin että sivellään öljyä sellainen kerros joka jättää kosteaksi laudelaudan yläpinnan (öljyä ei saa missään tapauksessa levittää alapuolelle) Senjälkeen nostetaan laudelaudat saunan yläosaan ja kuumennetaan sauna reiluun sataan asteeseen parna päivänä peräkkäin. Kovassa käytössä voi käsittelyn uusia siten että kevyesti hioo santapaperilla (60) ja öljyää edelläkerrotulla tavalla mutta kerrospaksuutena vain kevyesti kosteeksi parafiiniöljyllä ja kuumuutta perään. Mukavia saunahetkiä kotimaisella hienolla laudepuulla joka ei polta eikä tummu.

• lämpökäsittely jees

Ei mitään öljyjä lämpökäsiteltyihin, kun solut on vedetty jo kiinni kuumalla kuivauksella jolloin ne eivät ota kosteutta vastaan.
      Se tidän öljynne on pitkin lattioita.

• PAnnti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe