Häistä velkaantuminen?

wsderf433

Kuinka moni teistä joutuu velkaantumaan häiden / häämatkan yms. järjestelyiden johdosta?

Meillä on tulossa häät ja omat / morsiamen vanhemmat ovat taloudellisesti varsin köyhiä, joten maksamme suurimman osan hääbudjetista ja kaikesta itse, omista rahastoista ja säästöistä.

Sitä en voi ymmärtää, miten parikymppisillä on varaa häitä edes järjestää.

ikää meillä hieman alle 30v
,bruttotulot taloudessa tosin nykyisin erittäin hyvät, mutta tuntuu aika tolkuttomalta, miten paljon noihin häihin uppoaakin sitten rahaa.

Noh, tietty tulevaisuus näyttää hyvältä, joten kyllähän sitä rahaa itse ansaitseekin, mutta kallista tuo vaan on totisesti ja tarkoituksena ei ole velkaantua lainkaan häiden johdosta kuitenkaan....



eli meidän 60-70 henkilön häihin on budjetoitu noin 6000€ ja häämatkaan 2000€ , joten kyllä se tällaiselle nuorelleparille on varsin iso raha yhtäkkiä säästöistä ottaa asuntovelallisillekin.

41

6930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kerry

      Meillä häät järjestetään pääosin omilla rahoilla. Kummankin puolelta vanhemmat auttavat hieman, mutta pääosan kustannuksista maksamme itse.

      Sulhaseni on vakituisessa työpaikassa ja itse opiskelen vielä, joten taloudellisesti tulee olemaan tiukkaa (asunlaina painaa päälle), mutta pikku hiljaa kun olemme ostaneet kaikenlaista tarvittavaa sekä kyselleet kavereilta lainaan, niin hyvältä näyttää.

      Vieraita on tulossa noin 120 henkeä ja pitopalvelu järjestää ruoat. Mitään ylimääräistä en häihin halua, esimerkiksi koristeluihin riittää kukat pöydällä ja hääohjelmalehtinen. Saattaa kuulostaa "karulta", mutta haluan hyvin pelkistetyt häät. Tärkeintä on, että minä ja tuleva mieheni haluamme mennä naimisiin toistenmme kanssa ja kaverit suostuvat tulla juhlimaan sitä. Ulkoiset puitteet on toissijainen asia, pääasia että vieraat ja me (hääparina) viihdymme häissämme.

      Häämatka tapahtuu siten, että itse varaamme lennot ja ensimmäisen yöpymispaikan netin kautta, loput järjestelyt hoidamme kyseisessä maassa sitten paikan päällä (jatkoyöpymiset yms.)

      • wsderf433

        Kyllä tuollaisiin 120 hengen juhliin uppoaa väistämättä vähintäänkin sellaiset 4500-5000€, pelkästään pitopalvelun kautta ruokalukin maksaa helposti 2500€ ilman alkoholijuomia / viiniä tms.

        Aikamonella on varmasti nykyisin ole varaa järjestää häitä, jos lähtökohdat on taloudellisesti köyhistä oloista. Omia säästöjä ei kaikkia kuitenkaan moniakaan kiinnosta yhteen iltaa kaikkia hukata, ellei nyt tulotaso ole erityisen hyvä, kuten meillä nykyisin.


      • ei kerry
        wsderf433 kirjoitti:

        Kyllä tuollaisiin 120 hengen juhliin uppoaa väistämättä vähintäänkin sellaiset 4500-5000€, pelkästään pitopalvelun kautta ruokalukin maksaa helposti 2500€ ilman alkoholijuomia / viiniä tms.

        Aikamonella on varmasti nykyisin ole varaa järjestää häitä, jos lähtökohdat on taloudellisesti köyhistä oloista. Omia säästöjä ei kaikkia kuitenkaan moniakaan kiinnosta yhteen iltaa kaikkia hukata, ellei nyt tulotaso ole erityisen hyvä, kuten meillä nykyisin.

        Juu, kyllä tiedämme, että häämme tulevat maksamaan aika paljon, mutta emme ota sen takia lainaa tms., joten velkaa ei näin pääse syntymään. Säästöjä on kummallakin meistä ja niitä käytämme, koska tiedämme, että häitten jälkeen pystymme alkaa taas jollain tavalla säästämään. (Itse valmistun tämän vuoden puolella, joten sitten omat tulonikin kasvavat.)

        En nyt väitäkään, että olemme erityisen köyhiä (vaikka rahaa ei ole tuhlattavaksi, pärjäämme kuitenkin), mutta tulot ovat mieheni harteilla ja vanhemmilta ei hirveästi rahaa saada.


    • on näin

      vieraita on n. 60 lapset.
      mieheni käy töissä,mä-opiskelen.kävin kesällä pari kuukautta töissä,ne "säästöt" riittävät meille.häät tulevat maksamaan n.1500e, maksamme kaiken itse,enkä missään ole säästänyt,saamme kaiken just niin kuin haluamme.

      • miten tuolla rahalla

        saa tuolle porukalle hääjuhlan? Meillä ehkä tulis oleen porukkaa samanverran, eikä rahaa ole tarkoitus enemmälti tuhlailla.

        Mitä tarjootte, missä juhlat, jos on juhlat yms.

        KIITOS!

        Itelläni ei oo hajuakaan, kun olen vain pari kertaa ollut häissä, enkä ole ollut hääparin niin hyvä tuttu, että olis voinu rahasta jutella. Ruoka taitaa maksaa eniten?


      • budjettimme
        miten tuolla rahalla kirjoitti:

        saa tuolle porukalle hääjuhlan? Meillä ehkä tulis oleen porukkaa samanverran, eikä rahaa ole tarkoitus enemmälti tuhlailla.

        Mitä tarjootte, missä juhlat, jos on juhlat yms.

        KIITOS!

        Itelläni ei oo hajuakaan, kun olen vain pari kertaa ollut häissä, enkä ole ollut hääparin niin hyvä tuttu, että olis voinu rahasta jutella. Ruoka taitaa maksaa eniten?

        ruokaan mene n. 400-450e,buffapöytä,jossa on leivät,voi,tuorejuusto,pari-kolme viheätä salaattia kuten kreikkalainen,broiler-,katkapu-salaatti,tai jotain vastaava,sitten kalat:gravi- ja/tai kylmä-lämminsavulohi,sillit,jotain suolaista(maustekurkku tai jotain muuta),lihalautanen(leikkeleet),uudet perunat(jos silloin jo saa),tai vanhat...Lämmin ruoka:possun sisäfile,kastike ja lohta,jotain vihanneksia ja vaikka lohkoperunat.Salaatit pilko se ihminen joka tule hoitamaan tarjoilut,lämmin ruoka tehdään itse edellisenä päivänä,ei muuta kun lämmittämään.sama juttu juhlapaikan koristelu(askartelutarvikkeisiin mene n. 100e siis. kutsut,menukortit,ilmapallot jne..)Kakut leipo mun kaaso.puvun ostin pietaristä,maksoi asusteinen 200e,juhlapaikka 180e,juomat 400e,kukat n.25e-ainoastaan työstä, kampaus 40e-tuttu teke sen.hää autoksi otetaan iskän auto,iso,hieno,musta ja just sopiva meidään teemaan... sulhasen puku(jos hän halu osta uuden) 100e...Valokuvaus n. 100e-kaverin tuttu otta kuvat ja me tehdään ne sitten itse,saadaan itse päättä mitkä ja minkä kokoisina halutaan.tietenkin ne on noin hintoja ja jotain pientä saatta unohtua,mutta meidän häihiin mene n. 1500e..ai,niin,ostin lapsille jokaiselle oma pieni paketti(värityskirjan,värikynät,terotin,karkkipussi ja jotain muuta pientä).Että kyllä mielistäni ei ollaan säästetty missään,sillä saadaan kaiken mitä halutaan ja ensisijaisesti tietenkin toisimme..


      • Halvalla
        miten tuolla rahalla kirjoitti:

        saa tuolle porukalle hääjuhlan? Meillä ehkä tulis oleen porukkaa samanverran, eikä rahaa ole tarkoitus enemmälti tuhlailla.

        Mitä tarjootte, missä juhlat, jos on juhlat yms.

        KIITOS!

        Itelläni ei oo hajuakaan, kun olen vain pari kertaa ollut häissä, enkä ole ollut hääparin niin hyvä tuttu, että olis voinu rahasta jutella. Ruoka taitaa maksaa eniten?

        Omista häistäni 1½ vuotta aikaa, joten summmat saattaneet hieman hämärtyä, mutta antaa kuitenkin osviittaa meidän kuluista. Vihkinen tapahtui meren rannalla lokakuussa. Vieraita n. 70 hlöä.

        Teltta 150 €
        Ruokailu 750 €
        -vieraillemme tarjosimme: Savusiikaa, kylmäsavulohta, seljankatyyppistä lohikeittoa, leivät, silakoita...
        -ruuat valmisti kaksi tuttua keittiömestaria, jotka myös hommasivat tukusta tarvikkeet
        Sulhasen ja bestmanin frakit 0 €, saatu isoäidin kautta ilmaiseksi
        Hääkakut 50 €, paikallisesta ammattikoulusta
        Sulhasen lakerikengät 85 €
        Morsiuspuku 50 €, anopin eli morsiammen äidin tekemänä.
        Hääpaikka 250 €, työpaikkani kautta henkilökuntaalennuksella
        Muusikko 150€
        Hääautona toimi oma harrasteauto, 0 €
        Hääkimppu, heittokimppu ja rintakukat 85 €
        Koristelu 10 €, tutunkautta saatu satoja sekundaruusuja kauppapuutarhasta
        Hääyö 120 €
        Sekalaisia kuluja ???

        Tuossa näkyvät kulut yhteensä 1700 €, emmekä kyllä pihistelleet vaikka halvalla päästiin. Käytimme vain hieman suhteita hyväksemme ja ei niitä edes tarvinnut kysellä. Esim. keittiömestarit halusivat itse päästä tekemään ruuat kun kuuli hääaikeistamme. Ruuassa olisimme päässeet halvemmallakin, mutta halusimme tarjota vieraillemme parasta. Häät oli muistorikkaat ja taatusti erilaiset ja meidän näköiset, niin omasta kuin vieraiden mielestä.


      • Halvalla
        Halvalla kirjoitti:

        Omista häistäni 1½ vuotta aikaa, joten summmat saattaneet hieman hämärtyä, mutta antaa kuitenkin osviittaa meidän kuluista. Vihkinen tapahtui meren rannalla lokakuussa. Vieraita n. 70 hlöä.

        Teltta 150 €
        Ruokailu 750 €
        -vieraillemme tarjosimme: Savusiikaa, kylmäsavulohta, seljankatyyppistä lohikeittoa, leivät, silakoita...
        -ruuat valmisti kaksi tuttua keittiömestaria, jotka myös hommasivat tukusta tarvikkeet
        Sulhasen ja bestmanin frakit 0 €, saatu isoäidin kautta ilmaiseksi
        Hääkakut 50 €, paikallisesta ammattikoulusta
        Sulhasen lakerikengät 85 €
        Morsiuspuku 50 €, anopin eli morsiammen äidin tekemänä.
        Hääpaikka 250 €, työpaikkani kautta henkilökuntaalennuksella
        Muusikko 150€
        Hääautona toimi oma harrasteauto, 0 €
        Hääkimppu, heittokimppu ja rintakukat 85 €
        Koristelu 10 €, tutunkautta saatu satoja sekundaruusuja kauppapuutarhasta
        Hääyö 120 €
        Sekalaisia kuluja ???

        Tuossa näkyvät kulut yhteensä 1700 €, emmekä kyllä pihistelleet vaikka halvalla päästiin. Käytimme vain hieman suhteita hyväksemme ja ei niitä edes tarvinnut kysellä. Esim. keittiömestarit halusivat itse päästä tekemään ruuat kun kuuli hääaikeistamme. Ruuassa olisimme päässeet halvemmallakin, mutta halusimme tarjota vieraillemme parasta. Häät oli muistorikkaat ja taatusti erilaiset ja meidän näköiset, niin omasta kuin vieraiden mielestä.

        Niin unohtui häämatka.

        Sisältäen kaikki kulut n. 1000 €. Sisälsi viisumit ja autovakuutuksen Venäjälle, hotellit, ruokailut ja 1800 km:n bensa kulut.


      • Onko ruokatarvikkeiden hinn...
        budjettimme kirjoitti:

        ruokaan mene n. 400-450e,buffapöytä,jossa on leivät,voi,tuorejuusto,pari-kolme viheätä salaattia kuten kreikkalainen,broiler-,katkapu-salaatti,tai jotain vastaava,sitten kalat:gravi- ja/tai kylmä-lämminsavulohi,sillit,jotain suolaista(maustekurkku tai jotain muuta),lihalautanen(leikkeleet),uudet perunat(jos silloin jo saa),tai vanhat...Lämmin ruoka:possun sisäfile,kastike ja lohta,jotain vihanneksia ja vaikka lohkoperunat.Salaatit pilko se ihminen joka tule hoitamaan tarjoilut,lämmin ruoka tehdään itse edellisenä päivänä,ei muuta kun lämmittämään.sama juttu juhlapaikan koristelu(askartelutarvikkeisiin mene n. 100e siis. kutsut,menukortit,ilmapallot jne..)Kakut leipo mun kaaso.puvun ostin pietaristä,maksoi asusteinen 200e,juhlapaikka 180e,juomat 400e,kukat n.25e-ainoastaan työstä, kampaus 40e-tuttu teke sen.hää autoksi otetaan iskän auto,iso,hieno,musta ja just sopiva meidään teemaan... sulhasen puku(jos hän halu osta uuden) 100e...Valokuvaus n. 100e-kaverin tuttu otta kuvat ja me tehdään ne sitten itse,saadaan itse päättä mitkä ja minkä kokoisina halutaan.tietenkin ne on noin hintoja ja jotain pientä saatta unohtua,mutta meidän häihiin mene n. 1500e..ai,niin,ostin lapsille jokaiselle oma pieni paketti(värityskirjan,värikynät,terotin,karkkipussi ja jotain muuta pientä).Että kyllä mielistäni ei ollaan säästetty missään,sillä saadaan kaiken mitä halutaan ja ensisijaisesti tietenkin toisimme..

        Kerro ihmeessä mistä ostat mainitsemasi buffetti pöydän tarjottaviin raaka aineet? Ravintola-alalla pitkään ollutkin ihmettelee mainitsemaasi hintaluokkaa.


      • kaikki on
        Onko ruokatarvikkeiden hinn... kirjoitti:

        Kerro ihmeessä mistä ostat mainitsemasi buffetti pöydän tarjottaviin raaka aineet? Ravintola-alalla pitkään ollutkin ihmettelee mainitsemaasi hintaluokkaa.

        ja kaikki on mietitty ensin kiloissa ja sitt laskettu paljonko esim. 5kg kreikkalaista tule maksamaan..'
        olen työkseni järjestänyt aika monet häät...


      • En heti usko
        kaikki on kirjoitti:

        ja kaikki on mietitty ensin kiloissa ja sitt laskettu paljonko esim. 5kg kreikkalaista tule maksamaan..'
        olen työkseni järjestänyt aika monet häät...

        30-v. yrittäjänä olleena ja tukun asiakkaana tiedän tasan tarkkaan että muualtakin saa halvemmalla ja jos viitsii juosta tarjousten perässä.
        Tukku ei ole yrittäjänkään näkökulmasta halpa ja siitä on vuosien varrella tullut sen verran kokemusta, mutta se on yritystoimintaa varten tehty hankinta paikka mikä hankkii tuotteensa
        samasta portaasta mistä marketit ym. myymälät.
        En silti usko että saat mainitsemasi menun mainitseemasi hintaan jos väkimääräsi pitää paikkansa ja ruokaa varaat riittävästi niin ettei mikään lopu.


    • Rouva O

      Häät tulivat maksamaan jotain 5000€. (Armeliasta, että jo nyt tarkka summa ei ole enää mielessä.)

      Ei lainaa meilläkään. Säästöistä otettiin. Ei olla nuoriakaan.

      Menihän siinä rahaa, jota olisi voinut käyttää toisinkin, mutta varsinkin miehelle oli tärkeää saada "lähteä" (poikamiessäädystä) näkyvästi.

    • ilman muuta

      Meillä mies vakitöissä, mutta minä vielä opiskelija, opintoja vielä reilu pari vuotta jäljellä.

      Teimme päätöksen, että häät ovat kerran elämässä ja esim. häämatkan tulee olla unelma. Mitään sellaista ei häistä ei tarvitse jättää pois, mikä kaduttaisia. Järjestämme siis mieleisemme juhlat, tietenkin järki mukana mutta ei köyhäillen.

      Voisimme tehdä niin, että alkaisimme säästämään nyt, ja olisimme rahat saaneet kerättyä esim. viiden vuoden kuluttua, ja viettäisimme silloin häät.
      Toinen vaihtoehto oli se, että otamme lainaa, ja maksamme tuota lainaa sitten pois esim. sen 5 vuotta, ja saamme pitää häämme nyt, kun olemme vielä nuoria ja kauniita. :) Ei vaan, vaan että saamme pitää häämme nyt kun se tuntuu meistä parhaimmalle. Ja yhteiseloa on häiden aikaan yli 5,5 vuotta, eli mikään kiireellä naimisiin- pariskunta emme ole.

      Joten, mies säästää, minä otan opintolainani ja ehkä tarvitaan pankista vielä lisää lainaa. Molempien vanhemmat haluavat avustaa vähän, mutta kyseessä tuskin on mitään merkittäviä summia.
      Tämä on meidän valintamme, voisimme toki odottaa että olen valmistunut ja ehtinyt tienaamaan, mutta maksamme mieluummin silloin jo avioparina tuota lainaa pois. :)

      • sfsdfsdfdsf

        täysin älytöntä.
        Häämatka tulee olla unelma? on sitä matkoja jatkuvasti elämässä. ei se siihen pääty. helvetti soikoon tuollainen elämäntyyli, eli eletään yli varojen.

        jos ei oo rahaa, niin häistä ei pitäisi missään nimessä velkaantua. Yhden päivän ryyppyilta käytännössä.

        Meillä tulee häät maksamaan 7000€, mutta kaikki on omaa rahaa. Hyvät tulot, koulutus, omia säästöjä ja ikää kolmekymmentä.

        On kaikkia tarpeellisempiakin rahan käyttökohteita kuin häät, joten säästäkää ja ajatelkaa elämää.

        Opiskele sinä nyt ensin ja koita saa töitä sitten ja säästä rahat, kuin maksat lainojes korkoja ja velkaannut yhä lisää vain turhista tuolla asenteella.

        Teille tulee pian ongelmia suhteeseenkin tuolla asenteella.


      • *onnellinen*

        Meillä on suurin piirtein sama elämäntilanne. Ihanaa aikaa suunnitella häitä, ja tosi onnellisia olemme. Yhteiselo on häiden aikaan takana reilu 7 ja puoli vuotta. Mies on vakitöissä ja minä opiskelen (vielä n. 3 vuotta). Maksamme itse häämme.
        Haluamme mennä juuri nyt naimisiin. Pääasia on, että saamme toisemme ja saamme juhlia sitä läheisiemme kanssa. Eivät ulkoiset puitteet. Teemme esim. itse ruuat, eikä meille tule mitään ylimääräistä kuten hääkarkkeja tai painettuja serviettejä tms. Mutta minulla on juuri sellainen puku kuin halusin ja sormukset. Panostamme vähän enemmän tärkeisiin asioihin kuten sormuksiin ja pukuun, ja häämatkaan.
        Miehei säästää palkastaan ja minä joudun nostamaan parin vuoden opintolainat, hääbudjettimme tulee olemaan noin 5000-6000 euroa, häämatkan toivottavasti saamme järjestettyä lahjarahoilla.
        Ajattelemme hyvin samoin naimisiin menosta ja tästä ajankohdasta kuin tekin.
        Onnea teille ja iloista häiden suunnittelu- ja odotusaikaa!!


      • "ilman muuta"
        *onnellinen* kirjoitti:

        Meillä on suurin piirtein sama elämäntilanne. Ihanaa aikaa suunnitella häitä, ja tosi onnellisia olemme. Yhteiselo on häiden aikaan takana reilu 7 ja puoli vuotta. Mies on vakitöissä ja minä opiskelen (vielä n. 3 vuotta). Maksamme itse häämme.
        Haluamme mennä juuri nyt naimisiin. Pääasia on, että saamme toisemme ja saamme juhlia sitä läheisiemme kanssa. Eivät ulkoiset puitteet. Teemme esim. itse ruuat, eikä meille tule mitään ylimääräistä kuten hääkarkkeja tai painettuja serviettejä tms. Mutta minulla on juuri sellainen puku kuin halusin ja sormukset. Panostamme vähän enemmän tärkeisiin asioihin kuten sormuksiin ja pukuun, ja häämatkaan.
        Miehei säästää palkastaan ja minä joudun nostamaan parin vuoden opintolainat, hääbudjettimme tulee olemaan noin 5000-6000 euroa, häämatkan toivottavasti saamme järjestettyä lahjarahoilla.
        Ajattelemme hyvin samoin naimisiin menosta ja tästä ajankohdasta kuin tekin.
        Onnea teille ja iloista häiden suunnittelu- ja odotusaikaa!!

        Kiitos samoin *onnellinen*! :) Kaikkea hyvää teillekin!


        Lähinnä naurattaa nuo 30-vuotiaan elämää suurempaa ohjeet. Vai että suhteeseenkin tulee ongelmia, voi voi. :)

        Minusta on suppea näkökulma, jos ajatellaan että oma tapa tehdä asiat on se ainoa oikea.

        Jotkut parit haluavat mennä naimisiin nuorina ja rakentaa elämän avioparina. Ei niin, että mennään naimisiin kun vakipaikat, lapset, rivari ja kultasennoutaja ovat jo hankittuina.

        Jotkut haluavat järjestää upeat ja tyylikkäät juhlat, jotkut haluavat pihistää kaikesta mahdollisesta. Nämä on valintoja, joista ulkopuolisten on mielestäni turha valittaa.

        Ja hei, se häämatka on todellakin vain kerran elämässä, muita reissuja on ollut ja tulee olemaan, mutta tuo on nimenomaan se ainutlaatuinen. ;)

        Kaikkea hyvää tuleville morsiamille!


      • niin älytöntä
        sfsdfsdfdsf kirjoitti:

        täysin älytöntä.
        Häämatka tulee olla unelma? on sitä matkoja jatkuvasti elämässä. ei se siihen pääty. helvetti soikoon tuollainen elämäntyyli, eli eletään yli varojen.

        jos ei oo rahaa, niin häistä ei pitäisi missään nimessä velkaantua. Yhden päivän ryyppyilta käytännössä.

        Meillä tulee häät maksamaan 7000€, mutta kaikki on omaa rahaa. Hyvät tulot, koulutus, omia säästöjä ja ikää kolmekymmentä.

        On kaikkia tarpeellisempiakin rahan käyttökohteita kuin häät, joten säästäkää ja ajatelkaa elämää.

        Opiskele sinä nyt ensin ja koita saa töitä sitten ja säästä rahat, kuin maksat lainojes korkoja ja velkaannut yhä lisää vain turhista tuolla asenteella.

        Teille tulee pian ongelmia suhteeseenkin tuolla asenteella.

        Kyllä ihmiset laittaa rahaa muuhunkin turhuuteen. Ostavat liian kalliita autoja tuloihinsa nähden yms. (kun pitää olla hienompi kuin naapurilla). Musta ei ole mitään pahaa siinä, jos maksaa häänsä lainarahalla, JOS vain pystyy sen maksamaan takaisin eikä ns. ylivelkaannu.


      • häävieras2007
        sfsdfsdfdsf kirjoitti:

        täysin älytöntä.
        Häämatka tulee olla unelma? on sitä matkoja jatkuvasti elämässä. ei se siihen pääty. helvetti soikoon tuollainen elämäntyyli, eli eletään yli varojen.

        jos ei oo rahaa, niin häistä ei pitäisi missään nimessä velkaantua. Yhden päivän ryyppyilta käytännössä.

        Meillä tulee häät maksamaan 7000€, mutta kaikki on omaa rahaa. Hyvät tulot, koulutus, omia säästöjä ja ikää kolmekymmentä.

        On kaikkia tarpeellisempiakin rahan käyttökohteita kuin häät, joten säästäkää ja ajatelkaa elämää.

        Opiskele sinä nyt ensin ja koita saa töitä sitten ja säästä rahat, kuin maksat lainojes korkoja ja velkaannut yhä lisää vain turhista tuolla asenteella.

        Teille tulee pian ongelmia suhteeseenkin tuolla asenteella.

        Minusta kukaan ei voi tuomita toisia siitä, menevätkö he naimisiin lainalla vai omalla, säästetyllä rahalla. Jos ihmiset haluavat elää nyt ja viettää häänsä lainalla, se heille sallittakoon. Mitä vikaa lainassa on?

        Suomessa otetaan koko ajan kulutusluottoja turhempienkin asioiden takia, joten häät ovat oikein hyvä syy lainan ottamiseen. Paljon parempi syy kuin uusimman vuosimallin auton osto tai joku muu epäolennainen asia.

        Lainahäät ovat ihan yhtä arvokkaat häät kuin muutkin häät. Mikä sopii toiselle ei sovi toiselle, mutta kuka voi heittää ensimmäisen kiven?


      • häävieras2007

        Minusta kukaan ei voi tuomita toisia siitä, menevätkö he naimisiin lainalla vai omalla, säästetyllä rahalla. Jos ihmiset haluavat elää nyt ja viettää häänsä lainalla, se heille sallittakoon. Mitä vikaa lainassa on?

        Suomessa otetaan koko ajan kulutusluottoja turhempienkin asioiden takia, joten häät ovat oikein hyvä syy lainan ottamiseen. Paljon parempi syy kuin uusimman vuosimallin auton osto tai joku muu epäolennainen asia.

        Lainahäät ovat ihan yhtä arvokkaat häät kuin muutkin häät. Mikä sopii toiselle ei sovi toiselle, mutta kuka voi heittää ensimmäisen kiven?


      • häävieras2007
        *onnellinen* kirjoitti:

        Meillä on suurin piirtein sama elämäntilanne. Ihanaa aikaa suunnitella häitä, ja tosi onnellisia olemme. Yhteiselo on häiden aikaan takana reilu 7 ja puoli vuotta. Mies on vakitöissä ja minä opiskelen (vielä n. 3 vuotta). Maksamme itse häämme.
        Haluamme mennä juuri nyt naimisiin. Pääasia on, että saamme toisemme ja saamme juhlia sitä läheisiemme kanssa. Eivät ulkoiset puitteet. Teemme esim. itse ruuat, eikä meille tule mitään ylimääräistä kuten hääkarkkeja tai painettuja serviettejä tms. Mutta minulla on juuri sellainen puku kuin halusin ja sormukset. Panostamme vähän enemmän tärkeisiin asioihin kuten sormuksiin ja pukuun, ja häämatkaan.
        Miehei säästää palkastaan ja minä joudun nostamaan parin vuoden opintolainat, hääbudjettimme tulee olemaan noin 5000-6000 euroa, häämatkan toivottavasti saamme järjestettyä lahjarahoilla.
        Ajattelemme hyvin samoin naimisiin menosta ja tästä ajankohdasta kuin tekin.
        Onnea teille ja iloista häiden suunnittelu- ja odotusaikaa!!

        Silloin pitää mennä naimisiin, kun siltä tuntuu, lainalla eli ei. Mielestäni lainarahalla järkätyt häät ovat ihan yhtä ihanat kuin sillä "omalla rahalla" järjestetyt. Tärkeintä on asenne. Onnellisten ihmisten asenteen kyllä näkee kauas.

        Onnea matkaan


    • .-.-.-.-.-.-.-.-.-.

      - Ruuat ja leipomukset voi tehdä talkoilla sukulaisten ja ystävien kanssa, samoin askartelut
      - Tarvitseeko olla oikea orkesteri? Musiikkia voi tulla vaikka cd-levyltä
      - Hääyön voi viettää kotona tai mökillä (joihin saa siis luotua hyvinkin romanttisen ja intiimin tunnelman)
      - Kannattaa ottaa myös puvun teettämisen vaihtoehto huomioon, varsinkin jos joku tuttava osaa ommella.
      - Kauniita koristeita pöytiin saa esim. kivistä, oksista ja luonnonkukista

    • kaikki järjestyy

      Meidän hääbudjetti oli 8000 eur. Budjetti ei sisältänyt kummankaan pukuja, miehelle ostettiin tumma puku n 500 eur ja äitini teki minun pukuni, silkkeihin n 500 eur. Tämän lisäksi häämatka, pari tonnia.
      Kaikki maksettiin itse, kerättiin säästöjä kihlajaisista saakka eli muutama vuosi. Sattui vielä niin, että häiden aikaan mieheni oli työttömänä.
      Mutta velkaa ei tehty, yhtään.
      Oli hienot, meidän näköiset juhlat, 120 vierasta ja meno kohdallaan.
      Kyllä kannatti.

    • Mossu

      Me maksamme osan häistä säästöistä, mutta kun ennestään ei säästössä ollut rahaa (kaikki meni asunnon käsirahaan ja yhteen muuhun hankintaan) niin tässä ajassa ei paljoa ehdi säästämään. Mies kosi tammikuussa ja häät on elokuussa... Emme halua odottaa vuotta tai kahta.

      Otamme todennäköisesti hieman lainaa. Mutta pystymme sen kyllä maksamaan hyvin takaisin. Vieraita ei tule kuin n. 50 ja emme järjestä mitään ökyhäitä.

    • rausku

      150 hlön häät 2500e, maksettiin itse. Ei velkaa. Ja häitten jälkeen huomaa kuinka ohi kiitävä hetki häät ovat, ei elämän onnellisin päivä, vaikkakin huippuhauskaa oli.

    • häät meillä!!

      Meillä meni rahaa häihin noin 1000e, ja vieraita oli 70. Hääpaikka oli 60e, hääauto bestmannin vanhempien-ilmainen, vuokrattiin tuolit juhlapaikalle, ei maksanu mitään, mun puku oli 75e pesu 35e(vuokrasin), sulhasen puku jotain 150e. Häämeikki 50e, kampaus koekampauksineen 60e. Laukun ja hunnun löysin halvalla ulkomailta. Samoin kengät ja tiara. Kimpun ja vieheen tein itse, rahaa meni kukkiin 22e.
      Koristeita kerättiin luonnosta, käpyjä ja havuja yms. ja itse punoin niistä kaikkea kaunista, seppeleen oveen ja köynnöksiä. Kutsukortit tein itse.

      Pöytiin tehtiin helpot ja kauniit asetelmat, niin että yksi pieni havunoksa veteen (pohjalla oli kiviä että se pysyi) korkeaan juomalasiin ja pinnalle kelluva kynttilä. Ne lasit oli euron kappale. Ja kynttilöitä oli paljon, häät oli talvella. hääkakunkoristeen tein itse muokkaamalla kahta valmista sopivankokoista posliinista nallea niin että toinen oli morsian (tein hunnun ja puvun) ja toinen selvästi sulhanen. Sulhaselle silinteri. Tuli tosi hauskannäköinen ja persoonallinen!

      Kaitaliinat leikkasin itse, kangas oli jotain 25e. Pöytäliinat oli juhlapaikalla, samoin kaikki astiat yms. Tilattiin yksi amattilainen joka keitti keitot ja teki ruuat ja kaksi "tarjoilijaa", nuoria opiskelijoita. Itse hommattiin raaka-aineet ja appiukko kuori perunat, niin tuli vähemmän työtunteja tälle ammattilaiselle.

      Alkoholia ei tarjottu, vaan juomana oli mansikkamehua joka oli itse tehty itse kerätyistä marjoista. Ohjelmassa oli kaikkea mukavaa yhdessäoloa ja vieraat viihtyivät. Ulkona oli pieni ilotulitus, siihen meni rahaa n.50e. Hääkuva maksoi 120e ja viitan vuokra 100e. Hääyöpaikka oli ilmainen, hotellin tasoinen yhden ystävän lukaali joka ei asunut kotonaan.

      Häämatkaa ei oikeastaan olla vielä tehty, mutta kyllä me ehdimme :)
      Eli yhtensä meni noin 1000e, vanhemmat maksoivat kokille palkkaa ja appivanhemmat ostivat ruokia.

      Halvallakin voi tehdä tosi ikimuistoiset ja ihanat häät. Kaikki vieraat ovat kiitelleet jälkeenpäin ja kehuneet miten kauniisti kaikki oli laitettu jne.

    • 20-v naimisissa ollut

      Niin kaikki maksaa ja miksi nykyään hääbudjettiin pitää aina sisällyttää häämatka, sitä ihmettelen. Vähän sama kun rakentaa talon, niin pitää saada uusi auto.
      Miksi kaikki pitää saada kerralla. Emme velkaantuneet häistä, on rakennettu talo ja autokin on silloin tällöin tullut vaihdettua, niihin tosin on otettu lainaa. Mutta kyllä häät pitää hoitaa säästämällä ja järjestää ne sen mukaan ja matkan voi tehdä jälkeenkinpäin kun on varaa.
      Kun tulee ikää niin ajattelee asiat hieman erikantilta.

      • vain häiden jällkeen!

        Tuota ajattelumallia en vaan ymmärrä!

        Jos matkalle ei mennä heti häiden jälkeen, ei se ole mikään häämatka! Puoli vuotta häistä "häämatkalla", pöh! Pitäisikö parin koko vuosi reissata sitten hääparina?

        Ja häämatkalle ei ehdi myöhemmin, koska häämatka on vain ja ainoastaan pian häiden jälkeen.

        Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa!


      • vaihto ehtoja on
        vain häiden jällkeen! kirjoitti:

        Tuota ajattelumallia en vaan ymmärrä!

        Jos matkalle ei mennä heti häiden jälkeen, ei se ole mikään häämatka! Puoli vuotta häistä "häämatkalla", pöh! Pitäisikö parin koko vuosi reissata sitten hääparina?

        Ja häämatkalle ei ehdi myöhemmin, koska häämatka on vain ja ainoastaan pian häiden jälkeen.

        Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa!

        Asialle on aina vaihtoehtoja, mutta jos häiden tärkein osio on häämatka niin sitten maistraattiin ja ei pidä mitään hääjuhlaa vaan sitten kaksistaan häämatkalle jos se on tärkein asia häissä. En ymmärrä jos ei ole varaa pitää häitä mutta häämatkalle löytyy rahaa.
        Pitää todella miettiä elämän realiteetit, mihin varansa käyttävät. Onhan niitä Suomessakin jotka ovat saaneet eron aikaa jo häämatkalla ja heti häiden jälkeenkin.


      • oletpa sinä ehdoton
        vain häiden jällkeen! kirjoitti:

        Tuota ajattelumallia en vaan ymmärrä!

        Jos matkalle ei mennä heti häiden jälkeen, ei se ole mikään häämatka! Puoli vuotta häistä "häämatkalla", pöh! Pitäisikö parin koko vuosi reissata sitten hääparina?

        Ja häämatkalle ei ehdi myöhemmin, koska häämatka on vain ja ainoastaan pian häiden jälkeen.

        Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa!

        Ja vailla vaihtoehtoja oleva ihminen.Missä sanotaan että häämatka on vain heti häiden jälkeen,niin onhan se tietysti tapana ollut,mutta miksei se voi olla vaikka yksivuotishääpäivämatka,tai vaikka ennen häitä.Kaikkea muuta voi muuokata,mutta ei kirkossa tai maistraatissa tapahtuvaa vhkitoimitusta.


      • eron!!
        vaihto ehtoja on kirjoitti:

        Asialle on aina vaihtoehtoja, mutta jos häiden tärkein osio on häämatka niin sitten maistraattiin ja ei pidä mitään hääjuhlaa vaan sitten kaksistaan häämatkalle jos se on tärkein asia häissä. En ymmärrä jos ei ole varaa pitää häitä mutta häämatkalle löytyy rahaa.
        Pitää todella miettiä elämän realiteetit, mihin varansa käyttävät. Onhan niitä Suomessakin jotka ovat saaneet eron aikaa jo häämatkalla ja heti häiden jälkeenkin.

        Vai että ovat häämatkalla jo eron saaneet aikaiseksi, no sitten varmaan kannattaa jättää koko häämatka väliin!

        Mä oon jo maisteri ja vakipaikassa, samoin mies, mutta ajattelin silti samoin kuin nämä kaksi nuorempaa morsianta, jotka haluavat juhlia upeasti vaikka sitten vähän velkaakin ottamalla.
        Silloin mennään naimisiin kun siltä tuntuu! Ja me säästimme rahaa noin 3 vuotta häihin, mutta olisi ollut sama ottaa laina nyt ja maksella lainoja vuosi takaisin, nyt kun olen jo vakivirassa niin palkkakin on ok.

        Ja samaa mieltä olen siitäkin, että häämatkaksi voi kutsua ainoastaan matkaa, joka tapahtuu noin parin viikon sisään häistä. Minuakin ihmetyttää nämä parit, jotka lähtevät "häämatkalle" talvella, kun kesällä on olleet häät. Eivät he ole monen hotellinkaan mukaan enää häämatkalaisia, siksi nykyään kysytäänkin monessa hotellissa vihkitodistus, koska niin moni yrittää hääetuuksia saada vielä kuukausienkin päästä häistä. Noloa!

        Ja nämä ihmiset jotka sanovat että "matkalle ehtii myöhemminkin". Voisin arvata, että nämä parit eivät muutenkaan paljon Tallinnan risteilyä ja yhtä Bulgarian pakettimatkaa pidemmällä ole käyneet?
        Niile ihmisille, jotka matkustavat paljon, häämatka todella_on_jotain_aivan_erityistä.


    • kivaa oli

      2000 euroa meni.
      Meillä häävieraita oli n. 200
      juhlapaikkana työväentalo ja lisäksi iso teltta vuokralla pystytettynä pihaan.
      ruuat ja viinit tehtiin itse. Paikalla oli bändi ja se oli kallein investointi.
      Kaverit tarjosivat purrella matkan hääpaikalle ja kaverin isä vei "häämatkalle" Oltiin tuttujen mökillä viikko.
      Vihkimistilaisuudessa ja juhlissa minulla oli kaunis jakkupuku päälläni ja isännällä tavallinen puku.
      Häistä on jo aikaa, mutta niistä puhutaan vieläkin, kuinka hauskaa oli
      (saunottiin, uitiin, tanssittiin, syötiin, juotiin...)

      Olivat enemmänkin kesäjuhlat (joihin muuten ei ollut mitään pukeutumisetikettipakkoa)

      Yksi kehno puoli oli, että ostetut viunat loppui kesken, mutta onneksi naapurimme oli varannut muutaman pullon matkaan ja taaaas tehtiin boolia lisää!!

      • <<<<

        NIIN MENISI AIKA VAIVIHKAA JA SITTEN JOSKUS OLISIN KAKSISSA HÄISSÄ KUSKINA AUDI 100SATASELLA-77 JA 100SATASELLA-79 JA SITTEN JOSKUS DERRICK-BMWEELLÄ 520-79 VIHREÄ < 17.6 1979 < KORTIN KERA JA SITTEN OLISIN SIIS KAKSISSA KAKSISISSA HÄISSÄ-4 HÄISSÄ KUSKINA < KAKSI KERTAA TULISIN PRÄTKÄLLÄ SATAMASTA < SAKSAN TOURILTA < KESKI-EUROOPAN TURNEELTA < TRAVENMUNDE-HANKO-ESPOO-HELSINKI-RAUMA < MOTO-GUZZI 550 KUUTIOINEN JA KERRAN TULISIMME AAMUYÖLLÄ KREIKASTA JA LÄHTISIMME SEURAAVANA PÄIVÄNÄ JOHONKIN HÄIHIN JA KERRAN TAAS MALLORCALTA < AAMUYÖLLÄ 00.15 - 01.40 < NIIN MAJOITTUISIMME HOTELLIIN JOSTA KIRJAUTUISIMME ULOS JO 07.15 AAMULLA KUN HÄÄT ALKAISIVAT 09.45 < JA SITTEN AJAISIMME HELSINKI-VANTAAN LENTOKENTÄLTÄ KALVOLAAN JOSSA KAVERINI ATTE MENISI NAIMISIIN < JA SITTEN JOSKUS TULISIMME LARNAKALTA KYPROS SUOMEEN HÄIHIN


      • <<<<

        NIIN MENISI AIKA VAIVIHKAA JA SITTEN JOSKUS OLISIN KAKSISSA HÄISSÄ KUSKINA AUDI 100SATASELLA-77 JA 100SATASELLA-79 JA SITTEN JOSKUS DERRICK-BMWEELLÄ 520-79 VIHREÄ < 17.6 1979 < KORTIN KERA JA SITTEN OLISIN SIIS KAKSISSA KAKSISISSA HÄISSÄ-4 HÄISSÄ KUSKINA < KAKSI KERTAA TULISIN PRÄTKÄLLÄ SATAMASTA < SAKSAN TOURILTA < KESKI-EUROOPAN TURNEELTA < TRAVENMUNDE-HANKO-ESPOO-HELSINKI-RAUMA < MOTO-GUZZI 550 KUUTIOINEN JA KERRAN TULISIMME AAMUYÖLLÄ KREIKASTA JA LÄHTISIMME SEURAAVANA PÄIVÄNÄ JOHONKIN HÄIHIN JA KERRAN TAAS MALLORCALTA < AAMUYÖLLÄ 00.15 - 01.40 < NIIN MAJOITTUISIMME HOTELLIIN JOSTA KIRJAUTUISIMME ULOS JO 07.15 AAMULLA KUN HÄÄT ALKAISIVAT 09.45 < JA SITTEN AJAISIMME HELSINKI-VANTAAN LENTOKENTÄLTÄ KALVOLAAN JOSSA KAVERINI ATTE MENISI NAIMISIIN < JA SITTEN JOSKUS TULISIMME LARNAKALTA JA KYPROS SUOMEEN HÄIHIN JA SITTEN JOSKUS AJAISIN HÄIHIN 450 SEL MERSULLA 1977 MALLI < AURINKOLASIT.VAALEANSININEN PAITA JA MUSTAT HOUSUT JALASSA JOSKUS UKOLLA OLISI PUKUPUSSIKIN AUTOSSA MUKANA JA JOSKUS TAAS JOPA SMOKKIKIN GRANADASSA 1979 MALLI < PUKUPUSSISSA < JOSKUS TAAS SITTEN TULISIN SUOMEEN < 5 4-9 ÄIJÄN SEURUEESSA < JA 6 NAISEN PORUKAN KANSSA LAS PALMASISTA < JA MENISIMME HÄIHIN FORSSAAN JA JOSKUS SITTEN MENISIN ITTE NAIMISIIN JA PYHÄN LAURIN KIRKOSSA < NIIN SITÄ JÄNNÄISI SITÄ < JA JOSKUS TULISIMME PAFKOKSELTA SUOMEEN < NIIN SITTEN TEXTARI TULISI KREIKKAAN < NÄIN ETTÄ HÄÄT LAUANTAINA KELLO 09.40 - 20.55 < SITTEN TAAS TÄMÄ SANOISI ETTÄ SAIT SÄ TEKSTARIN JA MEIKÄMANNE SANOISI ETTÄ JOO..


    • Syyshäät

      Meidän perheessä vietetään häitä tänä vuonna. Vieraita saapuneen noin 60 henkeä. Olemme laskeneet, että kaikkineen häät kustantaa 1500e.
      Talkoilla menee aika lailla. Tästä tulee takaisin kiitosta siitä, että olen auttanut sukulaisia heidän häissään yms juhlissa.
      Ruoat tehdään itse ja hankintaan kaikki itse. Koristeet ja muu tulee edullsesti.
      Alkoholi tulee pääosin lahden toiselta puolelta. Sinne, kun se reissaaja muutenkin markusta työn puolesta niin ei ylimääräisiä kustannuksia.
      Kaikkiaan olemme varanneet häihin rahaa kylläkin 2500e. Tämän hetkinen tilanne näyttää tuota 1500e. Pääsoa kuluista on tullut, ruoasta, alkoholi ja sormus. Niin ja toisen vaaatetus osin.

    • rahaa

      varattuna 6000e koko helahoitoon ja vieraita tulee 120. Tarjolla on ruoka,kahvi, iltapala kaikkine herpeineen. Bändi soittamassa ja pitopalvelu tarjoilemassa ruuan. Hääpuvun teetin.
      Ei mahdoton juttu vaikka mies työtön ja itse olen ollut sairaslomalla pitkään.

      • riittämään!!!

        Tuolla vierasmäärällä ei millään saa 6000 muuta kuin ruoat ja juomat. Bändit maksavat nykyään kuule melkoisesti.


      • hieman vaivannäköä
        riittämään!!! kirjoitti:

        Tuolla vierasmäärällä ei millään saa 6000 muuta kuin ruoat ja juomat. Bändit maksavat nykyään kuule melkoisesti.

        kyllä meidän häät taikovat itsensä 6000 budjetilla ja vieraita on 150. ainoa missä mennään ns. riman ali on se, että tarjoilijoille maksetaan pimeänä (hyi hyi!).

        meillä on kaksi bändiä (tanssibändi ja rokki-cover-bändi), kolmen ruokalajin illallinen, kaikki juomat (viiniä läpi yön), juhlatila, yöpalaa, morsiamelle teetetty puku ja sulhasen puku vuokrattuna.

        eikä budjetin kanssa tehny edes tiukkaa.


    • häät...

      meillä häät maksetaan ihan itse vaikka ollaan 18ja 21w. kaikki ruoat tehdään itse ja juhlapaikkana sulhasen vanhempien koti ja vihkiminen maistraatissa:) häämatkalle varmaan mennään omaankotiin ja pyydetään kämppis poistumaan pieneksi aikaa:D

      • äiti ja vaimo vsta 83

        Tuo kuulosti tosi söpöltä ja järkevältä. Toivotan teille onnea ja pitkää liittoa.

        ps.
        Muista että avio-onnen salaisuus on se että päätä ei särje koskaan kun mies haluaa seksiä!!!!


    • 2 opiskelijaa

      Meidän hääbudjetti oli noin 1000 euroa sisältäen kaiken. Rahoitus oli meiltä kahdelta 500 euroa ja kummankin vanhemmat halusivat tukea myös 250 eurolla. Sillä sitten järkättiin sellaiset häät kuin saatiin eli vieraita ei ollut kuin noin 60 ja tarjoilu oli yksinkertaista. Kokattiin itse ja raaka-aineet Lidlistä. Häätila seurakunnalta. Minulla oli vanha tumma pukuni ja vaimollani oli hänen vanhojentanssipukunsa lukioajoilta. Eli niistäkin kustannukset 0 euroa.

      Häämatkalla kävimme naapurikaupungin kylpylässä lahjakortilla, jonka saimme häälahjaksi.

      Mielestäni häitä varten on älytöntä ottaa lainaa. Pitää juhlia niin, että oma talous kestää. Se on tärkeintä, että naimisiin pääsee. Nyt sitten vain takaisin arkeen.

      Isompaa voi järjestää sitten esim. viisi- tai kymmenvuotishääpäivänä, jos olemme töissä ja varaa on.

      AINA pitää elää sen mukaan, mitä on varaa, eikä ottaa velkaa. Autokin vaihdetaan sitten, kun varaa ostaa käteisellä parempi. Sama koskee taloa. Siihen asti mennään vuokralla.

    • opiskeleva morsian

      Itsehän otimme molempien vuoden opintolainat eli yhteensä 5400e. Sillä pitäis häät saada aikaan. Opintolaina on kuitenkin tähän maailman aikaan käytännössä ilmaista lainaa (korko alle 2,5%). Mielestäni ihan hyvä sijoitus :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe