Kastellitalon kustannukset?

Tiina

Minua kiinnostaa Kastelli ja erityisesti Karelia 123 malli eli Suosikki 8. Kertokaapa te, jotka olette rakentaneet Karelian tai muun Kastellin, mitkä teillä olivat kokonaiskustannukset ilman yläkertaa. Kyseinen suosikkipaketti maksaa n.47 000 euroa ja mietin, että mahtaisko n. 150 000 euroa riittää (ilman tonttia). Joo, tiedän, että riippuu monesta asiasta, tehdään itse jonkun verran esim. katto talkoilla, mutta olisi silti mukava kuulla muiden kokemuksia.

31

17663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TP

Kun lisäät vielä 10.000e, niin pitäisi riittää. Hintaan ei vielä kuulu pihatyöt. Sanotaan että hinnassa on kuitenkin maalämpö.

• jarppa

Itellä rakennettuna Karelia 98 yläkerralla. Kyllä luulis riittävän komeesti ,jos ei siinä oo tonttikaan mukana. Kunhan ei oo Hesassa :o)

• Kotikartano 92+yläkerta

Karelia 98 yläkerta ilman tonttia ja autotallirakennusta?

• Itserakentaja

Pelkäänpä että tiukille vetää vaikka tekisitte kaiken voitavan itse ja sisustaisitte halvalla.

Itseltäni meni mainitsemasi summa 15000 € vaikka en ostanut vierasta työtä kuin sen 15000 € edestä. Mm. sistustukseen ja viimietelyyn menee tuhottomasti aikaa. Hankinnoissa tulee helposti ns. vauhtisokeus, joten ole tarkkana ja harkitse.

Varaa varmuuden vuoksi riittävästi rahaa (enemmän kuin luulet tarvitsevasi) tai varmista lisälainan saanti, ettet jää pulaan jos rahat loppuu kesken. Lisärahan tarve on ehkä n. 18000 € enemmän kuin mitä olet maininnut jos vertaan siihen mitä itseltänin ja kavereiltani on mennyt. Tässä ei ole vielä pihahommat huomioitu.

Kattavan talopaketin hinta x 3 ei tahdo tänään riittää jos verhoat talosi tiilillä ja teet kunnon tiilikaton. Muurarit ovat sesonkiaikana kortilla.

Muista, että talkoilla tehty työ harvoin ylitää edes muutaman % talon töistä sen jälkeen kun paketti on pystytetty. Tässä laskin itsekin liikaa talkojen varaan.

Älä missään tapauksessa pystytä talo talvea vasten vaan tilaa paketti kevääksi. Pimeässä ja kylmässä on todella hankalaa työskennellä.

• KYLLÄ

Käytännössa keväällä tehdään vasta perustukset ja
        saahan sinne valot ja lämmön syksyksi luulen.

Vai onko kevättalvella kiva tehdä perustuksia pakkasessa?

• Lumituiskuja
        KYLLÄ kirjoitti:

Käytännössa keväällä tehdään vasta perustukset ja
        saahan sinne valot ja lämmön syksyksi luulen.

Vai onko kevättalvella kiva tehdä perustuksia pakkasessa?

Jos talvi tulee niinkuin viimesyksynä pysähtyy muuraustyöt kuin seinään.

Tuiskulumi puhaltaa koko välikaton läpi jos ei otsalautoja ja räystäslautoja ehditä asentaa paikoileen. (Lumi menee kaikkiin koloihin). Vasta tämän jälkeen voi välikaton eristää jos halua sen pysyvän kuivana. Pellitysten on myös oltava kunnossa.

Tuiskulumen sulatessa kattoeristys lelluu vesilammikoissa höyrysulkumuovin pällä (olen nähnyt omin silmin) eikä kuivu milloinkaan jos eristeenä käytetään mineraalivillaa.

Jos ei kattoeristystä ole asennetu, maksaa talon välttämätön lämmittäminen maltaita. Taloa ei voi jättää kylmillen jos siinä on käytetty höyrysulkuna muovia niinkuin on tapana.

• HaLe

Jos olet kiinnstunut 123:sta niin kannattaa katsoa myös Honkatalojen Seesam, joka on käytännössä toimitussisältöineen identtinen 123:n kanssa (www.honkatalot.fi). On ainakin hyvä tilanne kilpailuttaa. Itselläni on talo nyt sisustusvaiheessa ja sanoisin että 150000€ ei riitä ihan kokonaishinnaksi vaikka teen paljon itse. Minulla on kylläkin myös yläkerta mukana. Sisustuksen laatutasolla voi paljon säästää/tuhlata. Esimerkiksi keittiökalusteisiin saa helposti menemään 5-10000€ enemmän valitsemalla "arvokkaammat" ovet.

• Rakentaja

rakenna pystytavarasta.Jos talo miellyttää, piirrätä suunnittelutoimistossa kuvat, ja palkkaa hyvä kirvesmies, hän hoitaa materiaalit työmaalle, eikä ole talotehdas välistä vetämässä.
      Kallista touhua sanon minä. 5 000-10 000,- € säästätte varmasti. Senkin rahan voisi laittaa parempiin keittiökalusteisiin.
      Kokemusta on 24 pystyrunkotaloa, ja 3 Kastellin taloa rakentanut.

• tahvanainen

tuollaisia suustasi katkeroituneena päästelet, no ehkä joskus sitten paapa auttaa rakentamaan oman talon ihan suoraan metsästä kaadetuista pölleistä, naulat tietysti teette itse ym. jotta teette halvalla eikä pääse kukaan "vetämään" välistä, paitsi tietysti talon seinistä kun on sammaleet käytetty lintujen pesiin pehmikkeiksi. Että edes viitsit enää nykypäivänä höpistä tuollaisia, osaavia tekijöitä on todella harvassa, ja varmasti et kuulu niihin.

• Rakentaja
        tahvanainen kirjoitti:

tuollaisia suustasi katkeroituneena päästelet, no ehkä joskus sitten paapa auttaa rakentamaan oman talon ihan suoraan metsästä kaadetuista pölleistä, naulat tietysti teette itse ym. jotta teette halvalla eikä pääse kukaan "vetämään" välistä, paitsi tietysti talon seinistä kun on sammaleet käytetty lintujen pesiin pehmikkeiksi. Että edes viitsit enää nykypäivänä höpistä tuollaisia, osaavia tekijöitä on todella harvassa, ja varmasti et kuulu niihin.

Taidat olla niitä miehiä.
        Eihän Kastellilla itseasiassa talotehdasta olekkaan. Suoraan K-raudasta taitavat ostaa materiaalit ja kalliilla myydät asiakkaille.
        Kokeneena rakentajana voin itseäni pitää,ja hyvä maineisenakin vielä. Ei ole reklamaatioita tullut.
        Tyytyväiset asiakkaat ovat minulla olleet.
        Miksi sitten usea valitsee talon rakentamisen pystytavarasta. Luulisi sinun periaatteella että kaikki ostaisivat Kastellin?Mieti itse mitä suustasi päästelet.

• Nestori

Rakentajahan puhuu asiaa!! Ite olen myös ihmetellyt samaa asiaa. Ilmeisesti Kastellilla on hyvät mainosmiehet, jotta saavat ko. paketteja (lue puutavara kasoja) nuinkin paljon myytyä hyvä uskoisille asiakkaille. Sillä samat tavarat saat ostettua puutavara liikkeistä ja muut "romut" rautakaupasta huomattavasti halvemmalla, kunhan näkee edes pikkasen vaivaa. Ite olen myös aikeissa alkaa rakentamaan haussia ja eikä ole kyllä tullut mieleenkään kysyä tarjousta Kastellilta ja jos yleensä kysyn talopakettitarjouksia, niin niitäkin vain joiltain suurelementtivalmistajilta tarjouksen ulkoseinistä ja kattoristikoista. Loput kamat hommaan puutavaraliikkeistä ja rautakaupoista, jos en tee sitten kokonaan "pitkästä".

• ei
        Nestori kirjoitti:

Rakentajahan puhuu asiaa!! Ite olen myös ihmetellyt samaa asiaa. Ilmeisesti Kastellilla on hyvät mainosmiehet, jotta saavat ko. paketteja (lue puutavara kasoja) nuinkin paljon myytyä hyvä uskoisille asiakkaille. Sillä samat tavarat saat ostettua puutavara liikkeistä ja muut "romut" rautakaupasta huomattavasti halvemmalla, kunhan näkee edes pikkasen vaivaa. Ite olen myös aikeissa alkaa rakentamaan haussia ja eikä ole kyllä tullut mieleenkään kysyä tarjousta Kastellilta ja jos yleensä kysyn talopakettitarjouksia, niin niitäkin vain joiltain suurelementtivalmistajilta tarjouksen ulkoseinistä ja kattoristikoista. Loput kamat hommaan puutavaraliikkeistä ja rautakaupoista, jos en tee sitten kokonaan "pitkästä".

Nestori puhuu suurelementeistä ja pitkästä tavarasta samassa jutussa.

Ei taida olla mitään hajua rakentamisesta kun on noin sekaisin mitä tekisi jos jotain tekisi!

Kastelli-rakentajat on sentään osanneet päättää jotain, eli oikeasti rakentavat talonsa.

• Vertaillut
        Nestori kirjoitti:

Pohjaratkaisuhan ei sinänsä ole mikään syy pysyä kyseisessä toimittajassa, vai? Katselin itse Karelia 123:a esitteestä ja pohjaratkaisu miellytti minuakin. Tein muutoksia ja olen kysellyt tarjouksia eri talopakettitoimittajilta. Hinnat liikkuvat samalla tasolla, mutta näyttää siltä että suurelementtitoimittajat pystyttävät valmiit elementit samaan hintaan kuin Kastelli pystyttää pelkän rungon. Hintaeroa näyttäisi siis muodostuvan ainakin sisäpinnan, höyrynsulun, eristeen, tuulensuojan ja ulkovuorauksen asennuksesta. Voisivatko kokeneemmat kertoa mitä tämä tarkoittaa hinnassa, jos ei itse osallistu? Aikaahan se ainakin taitaa säästää.

• Nestori
        ei kirjoitti:

Nestori puhuu suurelementeistä ja pitkästä tavarasta samassa jutussa.

Ei taida olla mitään hajua rakentamisesta kun on noin sekaisin mitä tekisi jos jotain tekisi!

Kastelli-rakentajat on sentään osanneet päättää jotain, eli oikeasti rakentavat talonsa.

Taisin hiukan artikuloida mielipiteeni väärin, jos ymmärrys on jäänyt puutteelliseksi. Tarkoitus on tietysti verrata hintaa, millä saan taloni tehtyä suurelementeistä / jos teen taloni "pitkästä". Suurelementtejä puolustaa aikataulut, joskaan rungon tekokaan pitkästä ei kovin kauan vie, mutta kun aikaa on tosi rajallisesti käytettävänä. Niin ihan vain sen takia.
        "Hajusta" on tietysti paha itse sanoa mitään mutta työmaillakin on tullut sen verran pyörittyä, että uskoisin naulapyssyn vieläkin pysyvän käsissä vaikka nyt aika meneekin toimistohommissa ja aina välillä raksatyömaa käynneillä, neuvomassa näitä "tosi" rakentajia. Taloni suunnittelun sekä rakennus- / rakennekuvat teen luonnollisesti itse.

• tulee valmista
        Vertaillut kirjoitti:

Pohjaratkaisuhan ei sinänsä ole mikään syy pysyä kyseisessä toimittajassa, vai? Katselin itse Karelia 123:a esitteestä ja pohjaratkaisu miellytti minuakin. Tein muutoksia ja olen kysellyt tarjouksia eri talopakettitoimittajilta. Hinnat liikkuvat samalla tasolla, mutta näyttää siltä että suurelementtitoimittajat pystyttävät valmiit elementit samaan hintaan kuin Kastelli pystyttää pelkän rungon. Hintaeroa näyttäisi siis muodostuvan ainakin sisäpinnan, höyrynsulun, eristeen, tuulensuojan ja ulkovuorauksen asennuksesta. Voisivatko kokeneemmat kertoa mitä tämä tarkoittaa hinnassa, jos ei itse osallistu? Aikaahan se ainakin taitaa säästää.

Kastelli on kallis toimitys johon jotkut sortuvat kun luulevat saavansa talopaketin. Saavat käytännössä määrämittaan pätkityt rakennusaineet josta saa rungon pystyyn. Tässä on hyvä esimerkki kuinka joku esite myy, mistä ei välttämättä saa objektiivista käsitystä siitä mitä lopulta kuuluu pakkettiin. Niin paitsi nuo eri suuntiin naulatut ulkovuorauslaudat joiden takaa yleensä ei edes ilma kierrä. Näkyy vain pohjaratkaisu ja jonkun tekemä kaunis sisustus sekä emäntää mielyttävät keittiökaapit.
        Tästä syystä hintavartalu on hankalaa. Vaikka ostaa kuinka valmiin paketin jää sen jälkeen yleensä valtavasti töität vielä itselle.

Hyvän "oman" pohjaratkaisun saa miltä pakettitoimittajalta tahansa pienemmällä tai suuremmalla vaivalla.

Kannattaa ostaa kunnon talopaketti ja kysyä referessejä. Kyllä tyytyväinen tai tyytymätön "rakennuttaja" yleensä kertoo edut ja haitat. Toiset talotehtaat käyttävät hyvin osaavia pystytysporukoita.

KANNATTA SELVITTÄÄ mahdollisimman tarkkaan etukäteen keskuselemalla eri pakettien hankkineilta mikä homman nimi oli ennenkuin tekee päätöksen. Vain kokemusperäinen tieto on tietoa näin isoissa asioissa. Kyllä se oma vankka mielipide siiytä kypsyy jos ei ole tulipalokiire. Säästyy ainakin monelta murheelta eikä voi kuin syyttää itseään jos sittenkin menee pieleen. Kannattaa hankkia talopaketin jonka saa aluskatetta myöten pystytettynä viikossa.

• Jaana
        tulee valmista kirjoitti:

Kastelli on kallis toimitys johon jotkut sortuvat kun luulevat saavansa talopaketin. Saavat käytännössä määrämittaan pätkityt rakennusaineet josta saa rungon pystyyn. Tässä on hyvä esimerkki kuinka joku esite myy, mistä ei välttämättä saa objektiivista käsitystä siitä mitä lopulta kuuluu pakkettiin. Niin paitsi nuo eri suuntiin naulatut ulkovuorauslaudat joiden takaa yleensä ei edes ilma kierrä. Näkyy vain pohjaratkaisu ja jonkun tekemä kaunis sisustus sekä emäntää mielyttävät keittiökaapit.
        Tästä syystä hintavartalu on hankalaa. Vaikka ostaa kuinka valmiin paketin jää sen jälkeen yleensä valtavasti töität vielä itselle.

Hyvän "oman" pohjaratkaisun saa miltä pakettitoimittajalta tahansa pienemmällä tai suuremmalla vaivalla.

Kannattaa ostaa kunnon talopaketti ja kysyä referessejä. Kyllä tyytyväinen tai tyytymätön "rakennuttaja" yleensä kertoo edut ja haitat. Toiset talotehtaat käyttävät hyvin osaavia pystytysporukoita.

KANNATTA SELVITTÄÄ mahdollisimman tarkkaan etukäteen keskuselemalla eri pakettien hankkineilta mikä homman nimi oli ennenkuin tekee päätöksen. Vain kokemusperäinen tieto on tietoa näin isoissa asioissa. Kyllä se oma vankka mielipide siiytä kypsyy jos ei ole tulipalokiire. Säästyy ainakin monelta murheelta eikä voi kuin syyttää itseään jos sittenkin menee pieleen. Kannattaa hankkia talopaketin jonka saa aluskatetta myöten pystytettynä viikossa.

Useat Kastellirakentajat ovat olleet hyvinkin tyytyväisiä talopakettiin. Kyllähän se on talopaketti vaikka rakennetaankin pre-cut menetelmällä. Kyllä kait normaali ihminen ymmärtää että kuvat on kuvia eikä talo tule täysin valmiina sisustusta vaille!!

• tiinu
        Jaana kirjoitti:

Useat Kastellirakentajat ovat olleet hyvinkin tyytyväisiä talopakettiin. Kyllähän se on talopaketti vaikka rakennetaankin pre-cut menetelmällä. Kyllä kait normaali ihminen ymmärtää että kuvat on kuvia eikä talo tule täysin valmiina sisustusta vaille!!

se käsitys muodostuu mitä oikein ollaan ostettu - eikä tosiasioista.

• Jaana
        tiinu kirjoitti:

se käsitys muodostuu mitä oikein ollaan ostettu - eikä tosiasioista.

Onhan siellä myös kuvia siitä kun talo on säältä/sateelta suojassa. Eikös siitä jo vähän näe että paljon on vielä lisää tehtävä!
        Kyllä kait ihmiset vähän ottaa selvää asioista, ennekuin alkavat rakentamaan...

• tiinu
        Jaana kirjoitti:

Onhan siellä myös kuvia siitä kun talo on säältä/sateelta suojassa. Eikös siitä jo vähän näe että paljon on vielä lisää tehtävä!
        Kyllä kait ihmiset vähän ottaa selvää asioista, ennekuin alkavat rakentamaan...

eivät paranna esitteet joissa kerrotaan kuinka kotoisasti "tilavissa" keittiössä tai pesutiloissa voikaan viihtyä, ja kuitenkaan sitä ei kerrota ettei sitä ihanaa esitteen kuvan keittiötä ja kiintokalusteita olekkaan siinä "tarjouspaketissa" jonka hinta "leiskuu" siinä vieressä, tai ettei ihana "pesutila" kuulu mitenkään toimitukseen, näitä vastaavia esimerkkejä löytyy näistä "eniten myydyistä" yms. lukemattomia.

• VanhaPoika
        tiinu kirjoitti:

eivät paranna esitteet joissa kerrotaan kuinka kotoisasti "tilavissa" keittiössä tai pesutiloissa voikaan viihtyä, ja kuitenkaan sitä ei kerrota ettei sitä ihanaa esitteen kuvan keittiötä ja kiintokalusteita olekkaan siinä "tarjouspaketissa" jonka hinta "leiskuu" siinä vieressä, tai ettei ihana "pesutila" kuulu mitenkään toimitukseen, näitä vastaavia esimerkkejä löytyy näistä "eniten myydyistä" yms. lukemattomia.

nenästä, minä kun luulin että taloesitteessä kylvyssä oleva kaunis nainenkin kuului hintaan mukaan. Voi pettymysten pettymys.

• kaunis
        VanhaPoika kirjoitti:

nenästä, minä kun luulin että taloesitteessä kylvyssä oleva kaunis nainenkin kuului hintaan mukaan. Voi pettymysten pettymys.

pitää olla itsellä, tai kutsu kylään jos tunnet jonkun kauniin.

• tiedän

170.000 e uudet huonekalut, verhot ja muu rekvisiitta vähintään 5.000 e.

Pihalle saa sitten menemään halutessaan ihan mitä vaan.

• arska40

Jos talopaketti on 47 000 e niin mihin siinä voi mennä vielä lisää 123 000 e ??? Itse tein vastaavan kokoisen talon pre-cut systeemillä ja pelkkään taloon ei edes mennyt 123 000 ? Eikä niillä sisustuksilla ratkaisuilla kuten laattojen neliöhinnoilla ole kuin prosentuaalinen korotus hintaan kun neliö määrät ovat suhteellisen pieniä !

• Tiedän
        arska40 kirjoitti:

Jos talopaketti on 47 000 e niin mihin siinä voi mennä vielä lisää 123 000 e ??? Itse tein vastaavan kokoisen talon pre-cut systeemillä ja pelkkään taloon ei edes mennyt 123 000 ? Eikä niillä sisustuksilla ratkaisuilla kuten laattojen neliöhinnoilla ole kuin prosentuaalinen korotus hintaan kun neliö määrät ovat suhteellisen pieniä !

Joo, meni hintatieto yläkanttiin. En lukenut Tiinan viestiä riittävän tarkasti. Omassa arviossani oli yläkerta mukana, jota Tiina ei ole rakentamassa. Arvio yläkerran kustannuksista on n.
        20.000 e(sähköt, putket, pesuhuone, 2 mh:ta, aula ja portaat)

• Mestari-kalle

Tiinalle! Muistuttaisin vielä siitä vastaavasta mestarista. Palkatkaa ulkopuolinen mestari ja antakaa hänenkin tehdä oma vertailu lähinnä pakettien sisällöstä. Toisella toimittajalla kuuluu terassin lattiat, kaiteet, listat, kattopaneelit yms äkkiä tuhansia euroja maksavat pikkuyksityiskohdat pois. ÄLÄ VAIN PALKKAA SUKULAISTA kossupullopalkalla, sillä hän periaatteessa ei uskalla arvostella teidän valintoja ja toisekseen mistä hän voi vastata pelkän nimellisesn korvauksen (kossupullon)perusteella. Mielestäni siihen kannattaa panostaa, mutta se on vain minun mielipiteeni, Huom olen ollut eri talofirmojen toimittamilla työmailla mestarina kuten myös "pitkästä" rakennetuissa kohteissa. Mutta en väitäkkään tietäväni kaikkea rakentamisesta...

• Tiina

Niin, itse asiassa meillä on jo mestari tiedossa, ei ole vielä ehditty tapaamaan, mutta pitäisi olla asiantuntija, koska tekee hommia ammatikseen ja löytyy myös esim. PRKK:n listoilta.
        Kiitos myös kaikille vastanneille ajattelun arvoisista asioista.

• sept

Joo mulla mestariehdokas sanoi että hae rakennuslupa niin sitten hänene korkeustensa vaivautuu tapaamaan asiakkaan. Hinta olisi pelkältä "valvojalta" 4000 €. Epäselvää oli mitä hän tekisi 80 tuntia?

Arvaa tekeekö tälläisellä miehellä mitään? Rakennuslupaan tulee olla vastaavan mestarin nimi sekä sopimus mestarin kanssa (ainakin myöhemmässä vaiheessa).

• Hane
        Tiina kirjoitti:

Niin, itse asiassa meillä on jo mestari tiedossa, ei ole vielä ehditty tapaamaan, mutta pitäisi olla asiantuntija, koska tekee hommia ammatikseen ja löytyy myös esim. PRKK:n listoilta.
        Kiitos myös kaikille vastanneille ajattelun arvoisista asioista.

Rakentamisesta ehkä jotain viisastuneena voin myös lämpimästi suositella AMMATTITAITOISEN vastaavan mestarin palkkaamista. Säästää itsensä tai siis palkkansa takaisin.

Kustannusarvio on hankala heittää, riippuu teettekö paljon itse, tuleeko sähkölämmitys vai maalämpö...jne. Mutta tahtoo siinä se miljoona vanhaa rahaa mennä, ennenkuin projekti on ohi.

Tuleeko autotalli?

• Pico

Jos se siis on 123 neliötä, niin keskitason materiaaleilla se tulee maksamaan noin 150.000€, jos teette suunnilleen kaikki itse. Lämpöpumpun ja liittymien mukaan laskeminen taitaa ylittää tuon hinnan, mutta riippuu tietysti vähän kaupunkinne liittymähinnoista.

• Onnistuu

Kyllä tolla rahalla rakentaa hyvinkin, jos itse tekee tosi paljon. Eikä tarvitse tinkiä materiaaleista. Tämä on pätenyt ainakin Länsi-Suomessa.

• Ikkunasta seuraava
        Onnistuu kirjoitti:

Kyllä tolla rahalla rakentaa hyvinkin, jos itse tekee tosi paljon. Eikä tarvitse tinkiä materiaaleista. Tämä on pätenyt ainakin Länsi-Suomessa.

edelleen sitten asuvat todella keskeneräisissä Kastelleissa, yms. todella halvalla rakennettavissa taloissa - vaika ovat silmät renkaina painaneet kohta kaksivuotta töiden jälkeen "helppoja ja nopeita" sisätöitä. Varsinkin täällä Länsi-Suomessa on paljon rääppeellään olevia "uusia" taloja joista hämmästyttävän monet ovat nimenomaan Kastelleja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      175
      4961
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4336
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27