Nykybudokoitten taso

Ex.karateka

Ennnen oli miehet rautaa Hiio Hoi!

Väitän vakaaasti että 70-80 luvun kovat karatekamme pöllyttäisivät menne tullen nykyhuippumme, ennen kovimmat luut hakeutuivat karteen, koska Helsingissä oli mm isoja jengitappeluita, Natat, Turuset ym ym. olivat sellaisia tyyppejä, että niitä ei löydy kuin kerran vuosisadassa, silloin otettiin kovaa ei mitään hippalekkiä, kuten nykypäivänä ja oli monipuoliset tekniikat.

myöskin jujutsuun hakeutui kovia kavereita, kun Ave aloitti toiminnan Helsingissä ja lajin taso nousi salamana, mielestäni sekin laji on pehmennyt nykypäivänä ja lisäksi on tullut kaikenlaisia japanilaisia tyylisunntia, jossa tehdään ikivanhaa tekniikkaa, kuviokävelemällä ja polviseisonnalla.


hiio hoi! Ennen oli toisin!

15

2949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex,ex

      tosi juttu.pirttioja oli kova kaveri ja oni muu.
      täytyy muistaa,että lajeja on tullut kanssa lisää
      eihän ennen ollu koville kavareille,kun nyrkkeily ja karate noin matsi hommissa.

      • Pelo

        Olen itse kova kaveri ja harrastan taekwondoa.Seurassani käy myös nynnyjä ja koht puoliin niistäki on alkanu tulla kovia.Joten miksi vain koville...?


    • deepsouth

      Olet täysin oikeassa, ikävä myöntää mutta näin on. Sen takia onkin älytöntä mollata esim. karatea lajina. Kovia tekijöitä ei riitä jokaiseen sataan lajiin. Yksilöt on hyviä tai huonoja. Veikkaan että joku 70-luvun kakemyllyttäjä jyräisi kenet tahansa nykypäivän pitsalla ja palautusjuomalla lihotetun kamppailijan. Jihaaa!

    • Vanha Kaarti

      Muistan kun Pirttioja huippuaikoinaan kävi lomareissulla Thaimassa, Suomessa ei silloin Thainyrkkeilyä vielä tunnettu, Nata oli mennyt huvikseen ottamaan erää thainyrkkelijöitä vastaa, johonkin baariturnaukseen, pudotti thaimiehet nopeasti tylyllä tyylillään.

      Kun Nata lopetti kilpauransa aloitti hän Chikarassa judon, koska teki ovihommia, eteni siinäkin aika kivasti ainakin ruskean vyön suoritti, en tiedä onko enään karatess mukana ollenkaan, mutta se on varma, että nään sokerimehupojat ei pysyis Nataa vastaan pystyssä erääkään.

      Aven jujutsussakin on aina ollut kova taso, johtuu Aven karismasta, nykytasosta en tiedä, mutta näitä Jaappanin vanhoja Daitoja en ymmärrä, onhan ne kivaa harrastusta, mutta ei nykypäivän juttuja NO nO!

      • ex ex

        tais olla mm kisat vuonna 82 jossain thaimaassa päin.josta tuli mm hopeata pirttiojalle sekä manniselle.turhahan sitä mitään lajia on morkata opettajistahan se on kiinni.

        tähänhän kyllä syyllistyvät usein nää netti taistelijat jotka eivät itse ole yhtään erää misään lajissa ottaneet.


      • Kyllä se karate on kova, apua
        ex ex kirjoitti:

        tais olla mm kisat vuonna 82 jossain thaimaassa päin.josta tuli mm hopeata pirttiojalle sekä manniselle.turhahan sitä mitään lajia on morkata opettajistahan se on kiinni.

        tähänhän kyllä syyllistyvät usein nää netti taistelijat jotka eivät itse ole yhtään erää misään lajissa ottaneet.

        Pankaas nyt edes jotain linkkejä tai mitä tahansa näiden väitteiden tueksi. Kyllä minäkin olen kapakassa tavannut vaikka kuinka kovia juoppoja, jotka ovat jos jonkin lajin mestaria ja myllyttäjiä. En silti juoppojen jorinoita nettiin postaile.


      • on täyttä
        Kyllä se karate on kova, apua kirjoitti:

        Pankaas nyt edes jotain linkkejä tai mitä tahansa näiden väitteiden tueksi. Kyllä minäkin olen kapakassa tavannut vaikka kuinka kovia juoppoja, jotka ovat jos jonkin lajin mestaria ja myllyttäjiä. En silti juoppojen jorinoita nettiin postaile.

        faktaa, että noista vanhoista jääristä ei poikaset kulje yli. Koettakaa vinkutuulen nussimat oljenkorret ymmärtää, että vanha maailma oli hivenen kovempi paikka elää. 70-luvulla ei mietitty, toimiiko tää kadulla, onko mun lajini itsepuolustusta, kamppailu-urheilua vai jotain aivan ultimatea? Se mitä tehtiin, tehtiin tosissaan.
        Jos homma ei toiminut teoriassa, se pantiin toimimaan käytännössä silkan vittumaisen luonteen puolesta.

        Ei lajien edustajat kiistellet paremmuudesta. Kunnioitus oli kohdallaan ja treenijannut antoivat selkäsaunan jokaiselle, joka sen tavalla tai toisella ansaitsi.Kehässä, tatamilla ja molskilla. Katuhäiriköistä nyt puhumattakaan.

        "Toimiiko laji ... kadulla?" Kyselkää nuorukaiset kyselkää. Ehkä joskus löydätte vastauksen kysymykseen, jota ei aikoinaan kyselty.

        Me vanhat paskat tiesimme jo sen silloin.


      • tunne...
        Kyllä se karate on kova, apua kirjoitti:

        Pankaas nyt edes jotain linkkejä tai mitä tahansa näiden väitteiden tueksi. Kyllä minäkin olen kapakassa tavannut vaikka kuinka kovia juoppoja, jotka ovat jos jonkin lajin mestaria ja myllyttäjiä. En silti juoppojen jorinoita nettiin postaile.

        suomalaisen kampailutaidon historiaa edes tuon vertaa? Nämä eri lajien pioneerit ovat niitä miehiä, jotka ovat omalla työllään valmistaneet maaperää teille nykytreenaajille. Ja mikäli et löydä yhteyttä, en voi kuin valittaa. Mitään ei keksitä tyhjästä. Asiat kehittyvät vanhan pohjalta. Vapaaottelujakin käytiin jo kauan sitten paljon brutaalimmin kuin nykyisin. Ympäri käydään yhteen tullaan. Luulenpa nykyisten vaparitreenaajien olevan paljon kehnompia kuin antiikin edeltäjänsä.

        Sota oli arkipäivää, ihmiset olivat tottuneempia kuolemaan ja tuhoon. Täällä jokainen bodari ja vapaaottelija näkee itsensä spartalaisena soturina. Ja paskat, antiikin filosofit Sokrates ja Platon veivasivat jo pankrationia. Maailma jossa hengenmiehetkin väänsivät, oli aseettomassa taidossa kehittyneenpää kuin tämän päivän harrastelupohjainen kamppailu-urheilu. Ammattilaistenkaan ei tarvitse pelätä kuolevansa kehässä.

        Juu, meni vähän turhan kauas suomi budosta, mutta tuntematta historiaa, on turha rehvastella ja kuvitella olevansa ylivoimainen menneisiin sukupolviin nähden.

        Jokainen vuorollaan elää vain tämän yhden elämän.


      • haastelette
        tunne... kirjoitti:

        suomalaisen kampailutaidon historiaa edes tuon vertaa? Nämä eri lajien pioneerit ovat niitä miehiä, jotka ovat omalla työllään valmistaneet maaperää teille nykytreenaajille. Ja mikäli et löydä yhteyttä, en voi kuin valittaa. Mitään ei keksitä tyhjästä. Asiat kehittyvät vanhan pohjalta. Vapaaottelujakin käytiin jo kauan sitten paljon brutaalimmin kuin nykyisin. Ympäri käydään yhteen tullaan. Luulenpa nykyisten vaparitreenaajien olevan paljon kehnompia kuin antiikin edeltäjänsä.

        Sota oli arkipäivää, ihmiset olivat tottuneempia kuolemaan ja tuhoon. Täällä jokainen bodari ja vapaaottelija näkee itsensä spartalaisena soturina. Ja paskat, antiikin filosofit Sokrates ja Platon veivasivat jo pankrationia. Maailma jossa hengenmiehetkin väänsivät, oli aseettomassa taidossa kehittyneenpää kuin tämän päivän harrastelupohjainen kamppailu-urheilu. Ammattilaistenkaan ei tarvitse pelätä kuolevansa kehässä.

        Juu, meni vähän turhan kauas suomi budosta, mutta tuntematta historiaa, on turha rehvastella ja kuvitella olevansa ylivoimainen menneisiin sukupolviin nähden.

        Jokainen vuorollaan elää vain tämän yhden elämän.

        Kyllä karaten alhoon on varmasti syynä se, että lajeja on tullut 30 lisää. Lahjakkaat kundit jakautuu eri lajeihin. Ennen yhdessä karate-seurassa oli kaikki kulman kovat kundit, mikä tietysti palveli kaikkien kehittymistä. Mutta kyllä karateväki saa ottaa myös itse vastuuta nykytilasta. Mitä ihmettä on perhekarate? Koska alkaa seuraava laihdutuskaratekurssi yksinhuoltajille? =)

        Miksei noi tässä ketjussa jo mainitut kovat äijät ole vetämässä perhekaratea? Juttuhan on niin, ettei ennen ollut mamit katsomassa, saati sitten itse salilla. Kyllä karaten pitäisi yrittää vähän ryhtiliikettä, eikä itse olla pehmentämässä lajikuvaa.

        Tämän ketjun peruspointti on kyllä ihan fakta. Karaten kohdalla on menty taaksepäin. Lajissa oli kymmeniä tosi lujia maailmanluokan jätkiä ennen. Surullista mutta totta.

        =(


      • sitten on ???
        haastelette kirjoitti:

        Kyllä karaten alhoon on varmasti syynä se, että lajeja on tullut 30 lisää. Lahjakkaat kundit jakautuu eri lajeihin. Ennen yhdessä karate-seurassa oli kaikki kulman kovat kundit, mikä tietysti palveli kaikkien kehittymistä. Mutta kyllä karateväki saa ottaa myös itse vastuuta nykytilasta. Mitä ihmettä on perhekarate? Koska alkaa seuraava laihdutuskaratekurssi yksinhuoltajille? =)

        Miksei noi tässä ketjussa jo mainitut kovat äijät ole vetämässä perhekaratea? Juttuhan on niin, ettei ennen ollut mamit katsomassa, saati sitten itse salilla. Kyllä karaten pitäisi yrittää vähän ryhtiliikettä, eikä itse olla pehmentämässä lajikuvaa.

        Tämän ketjun peruspointti on kyllä ihan fakta. Karaten kohdalla on menty taaksepäin. Lajissa oli kymmeniä tosi lujia maailmanluokan jätkiä ennen. Surullista mutta totta.

        =(

        Mitä kovempaa vedetään turpiin niin sen parempi karateka ??

        En epäile ollenkaan etteikö sällit olleet kovia 70-luvulla, tapasin ja matsasinkin niiden kanssa, tosin vasta 80-luvulla.

        Itsekin olivat sitä mieltä ettei siinä ollut mitään järkeä, nuoruuden kouhotusta. harjoittelivat väärin ja liikaa, hakkasivat paikat pilalle. Mutta epäilemättä olivat kovia jätkiä.

        Ja kun kyselet että missä ne äijät nyt on, niin siinäpä oiva kysymys. Jos ei karateharrastuksessa ole muuta sisältöä kun turpiin lyöminen, niin eihän se kovin kauas kanna.

        Jokainen voi ihan itse päättää kuinka kovaa harjoittelee ja millä tavalla. Ei se ole lajista kiinni.

        On muuten helkkarin hyvä että on perhekaratea, junnukaratea ym. niin sieltä kautta saatetaan saada uusia innostuneita lajin pariin. Vanhakantainen fundimentalismi ei enää toimi.


      • old school
        sitten on ??? kirjoitti:

        Mitä kovempaa vedetään turpiin niin sen parempi karateka ??

        En epäile ollenkaan etteikö sällit olleet kovia 70-luvulla, tapasin ja matsasinkin niiden kanssa, tosin vasta 80-luvulla.

        Itsekin olivat sitä mieltä ettei siinä ollut mitään järkeä, nuoruuden kouhotusta. harjoittelivat väärin ja liikaa, hakkasivat paikat pilalle. Mutta epäilemättä olivat kovia jätkiä.

        Ja kun kyselet että missä ne äijät nyt on, niin siinäpä oiva kysymys. Jos ei karateharrastuksessa ole muuta sisältöä kun turpiin lyöminen, niin eihän se kovin kauas kanna.

        Jokainen voi ihan itse päättää kuinka kovaa harjoittelee ja millä tavalla. Ei se ole lajista kiinni.

        On muuten helkkarin hyvä että on perhekaratea, junnukaratea ym. niin sieltä kautta saatetaan saada uusia innostuneita lajin pariin. Vanhakantainen fundimentalismi ei enää toimi.

        täytyy ottaa huomioon kuinka tehokasta nykyajan informoinnista on tullut. Ennen karaten peruskursseista, mikäli sellaisia erikseen järjestettiin(?) kuultiin luultavasti samanhenkisiltä kavereilta tai ehkäpä jokin ilmoitustaulun juliste sattui osumaan silmään ja siitä sitten hakeuduttiin lajin pariin. Ne jotka halus treenata, meni treenaan.

        Nyt selaillaan nettiä joka on pullollaan eri lajien kursseja jotka kaikki tarjoaa mainoksissaan kaiken: tehokkaan itsepuolustustaidon, loistokunnon ja mitä nyt keskiverto alottaja voisi haluta. Sitten kysellään ja vertaillaan lajeja keskustelufoorumilla, katsellaan videoita ja jos kamppailulajista on kyse niin mieluiten näitä laji vs. laji -pätkiä että varmasti tulee valittua se tehokkain laji.

        Kuitenkaan raaka lajiharjoittelu, toistomäärät ja mahdolliset kuntopuolta parantavat lenkit/punttiharjoittelu ei sitten olekaan sitä mitä mielikuvissaan on kuvitellut. Nykyään lajeihin ei hakeuduta entisellä mentaliteetilla, vaan ns. wannabee porukka "pehmentää" niiden luonnetta pudottamalla kovan harjoittelun tasoa menemällä itse mukaan. Tässä ei omasta mielestäni sinänsä ole mitään vikaa, samahan se hyvällä itsetunnolla varustetulle yksilölle on mikä maine omalla lajilla on jos tietää itse treenaavansa oikeasti kovaa. Ja varsinkin jos on oma porukka lajin sisällä jossa jokainen ajattelee samalla tavalla ja pystyy pitämään kovaa treeniä yllä.

        Rasvanpoltto-karatekursseja en sinänsä ihmettelisi yhtään jos halukkaita moiselle kurssille olisi. Kysyntään kannattaa vastata kun rahaa on jaossa.


      • Pelo
        old school kirjoitti:

        täytyy ottaa huomioon kuinka tehokasta nykyajan informoinnista on tullut. Ennen karaten peruskursseista, mikäli sellaisia erikseen järjestettiin(?) kuultiin luultavasti samanhenkisiltä kavereilta tai ehkäpä jokin ilmoitustaulun juliste sattui osumaan silmään ja siitä sitten hakeuduttiin lajin pariin. Ne jotka halus treenata, meni treenaan.

        Nyt selaillaan nettiä joka on pullollaan eri lajien kursseja jotka kaikki tarjoaa mainoksissaan kaiken: tehokkaan itsepuolustustaidon, loistokunnon ja mitä nyt keskiverto alottaja voisi haluta. Sitten kysellään ja vertaillaan lajeja keskustelufoorumilla, katsellaan videoita ja jos kamppailulajista on kyse niin mieluiten näitä laji vs. laji -pätkiä että varmasti tulee valittua se tehokkain laji.

        Kuitenkaan raaka lajiharjoittelu, toistomäärät ja mahdolliset kuntopuolta parantavat lenkit/punttiharjoittelu ei sitten olekaan sitä mitä mielikuvissaan on kuvitellut. Nykyään lajeihin ei hakeuduta entisellä mentaliteetilla, vaan ns. wannabee porukka "pehmentää" niiden luonnetta pudottamalla kovan harjoittelun tasoa menemällä itse mukaan. Tässä ei omasta mielestäni sinänsä ole mitään vikaa, samahan se hyvällä itsetunnolla varustetulle yksilölle on mikä maine omalla lajilla on jos tietää itse treenaavansa oikeasti kovaa. Ja varsinkin jos on oma porukka lajin sisällä jossa jokainen ajattelee samalla tavalla ja pystyy pitämään kovaa treeniä yllä.

        Rasvanpoltto-karatekursseja en sinänsä ihmettelisi yhtään jos halukkaita moiselle kurssille olisi. Kysyntään kannattaa vastata kun rahaa on jaossa.

        Lajit eivät ottele keskenään vaan ihmiset!!!!!!!!!!!Riippu ihan kummankin ottelijan omasta motiivista,taidoista,kunnosta,painosta ja kaikesta vastaavasta kumpi voittaa!!!


      • maithai
        Pelo kirjoitti:

        Lajit eivät ottele keskenään vaan ihmiset!!!!!!!!!!!Riippu ihan kummankin ottelijan omasta motiivista,taidoista,kunnosta,painosta ja kaikesta vastaavasta kumpi voittaa!!!

        Se riippuu siitä, miten hyvin on valmistauduttu kyseisiin ottelusääntöihin. Ei mistään muusta.


    • Pelo

      Nykyään budolajien taso on kova ainakin minun wtf taekwondo seurassa.Se riippuu tietenkin henkilöstä onko hän kova tappelemaan!!!!!!!

    • kuntoilijabudoka

      Onhan noita nakkikioskitappelijoita kaduilla jotka varmasti päihittää monet budokat, mutta niitä taas ei näy seurojen saleilla, jos näkyisi niin ois varmaan iltalehden lööpit juttuja täynnä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe