Sic transit gloria mundi

Lanitisti

Täällä saavuttaa tai menettää maineensa. Miten sinun on käynyt?

40

2561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maine ei ole kasvanut, mutta kunniakaan ei ole mennyt!

    • famonisti

      Oletan olevani vielä plussalla.

    • Catleija2

      Jos maine on mennyt jo ennen tänne tuloa, niin eihän ole enää mitään menetettävää.

      • Catleija2

        Forte fortuna adiuvat.


      • lanitisti II
        Catleija2 kirjoitti:

        Forte fortuna adiuvat.

        ...


      • kat2
        lanitisti II kirjoitti:

        ...

        painovirhepaholainen :)


      • lanitisti II kirjoitti:

        ...

        tuon Terencen lauseen, se on jotain sellaista kuin

        Onni suosii rohkeaa.

        Fiat lux! Tulkoon valkeus! niinkuin alempana aiemmin kirjoitinkin. 'Toisella kotimaisella' Let there be light!

        Tulee joskus kirjoiteltua ilman nikkiäkin, ja joskus ei huomaa edes olevansa väärässä ketjussa, sitä se dynastia teettää. :D


    • Kunnia on mennyt mutta mainetta tullut

    • Hintriika1

      En osaa noin paljon latinaa, mutta alukseni elämän virrassa lienee subjektiivinen ja maineeni predikatiivinen. Siitä se kunnia kasvaa. Tai sitten ei.

    • ennen vanhaa.

      ...ohi meni joka ikinen kundi.

    • isoäiti*

      Ars longa, vita brevis = Pitkähkö takamus, lyhyet valkeat kalsarit.

    • alte camerade

      vanhat valokuvaajat

      • How many boys? =

        Koira meni pois.


      • yks monista

        Kiitti!


    • isoäiti*

      Nomen is omen = Ketkään miehet eivät ole täydellisiä nollia.

    • Yykaakoo

      Jestas, mikä iloinen yllätys: Latinistejakin siellä, tämän kauniin kielen taitajia.

      Aikoinaan kirjoitin latinassa laudaturin ja yhä kuuntelen joskus latinan kielisiä uutisia - ymmärrän sanan sieltä, toisen täältä. Eli "Sic transit ..."

      Innostuin tämän otsikon seurauksena sukeltamaan Internetin ihmeelliseen latina-maailmaan ja löysin jänniä sivuja, mm. tämän sivuston, jonka loppupuolelta löytyy monia latinistille hyödyllisiä osoitteita, esim. latinan kielen verkkosanakirja ym ym ym.:
      http://www.helsinki.fi/jarj/symposion/rostra/r2000_1.pdf

      Etsintämatkallani äsken löysin hukkaamani, maailman kauneimmaksikin rakkausrunoksi tituleeratun Catulluksen runon Odi et amo (Odi et amo. Quare faciam, fortasse requiris. Nescio, sed fieri sentio excrucior.)

      Minulla ovat tallessa Exercitia latina sanastoineen, Vox romana sanastoineen & selityksineen ja latinan kielioppi. Rupeanpa tästä maistelemaan noita lystikkäitä quisquis, quidquid, quae-cumque, cuius-cumque...

      Salutem Uuduutree

      • Yykaakoo

        Errare humanum est, siinä selitys. Ja korjaus Catulluksen runoon:

        "...quare id faciam..."


      • Carpe diem!
        Yykaakoo kirjoitti:

        Errare humanum est, siinä selitys. Ja korjaus Catulluksen runoon:

        "...quare id faciam..."

        Valkka pidinkin latinasta, oikein itsekin yllätyin, kun deklinaatiot sujuivat minulta, olin niin monien kuullut niitä haukkuvan ja monikin kertoi jo toiseen kompastuneensa, niin kyllä minulle pro exercitio- kokeesta kunnialla selvittyäni oli jo kiire muihin puuhiin! Päivän mahdollisuuksiin tartuin.
        :D


      • Yykaakoo kirjoitti:

        Errare humanum est, siinä selitys. Ja korjaus Catulluksen runoon:

        "...quare id faciam..."

        Hurrare emanum est m.o.t.


      • Likka321
        Venlastiina kirjoitti:

        Hurrare emanum est m.o.t.

        Latinan pro exercitio -kurssilta en paljon muuta muistakaan. Päivö Oksala heitteli minua liidun paloilla, kun kirjoittelin suomeksi rakkauskirjeitä luentosalissa.Sanakirja sai jo olla kokeessa mukana , siksi selvisin. Pian sen jälkeen koko pakko poistettiinkin.


      • Remanteri
        Likka321 kirjoitti:

        Latinan pro exercitio -kurssilta en paljon muuta muistakaan. Päivö Oksala heitteli minua liidun paloilla, kun kirjoittelin suomeksi rakkauskirjeitä luentosalissa.Sanakirja sai jo olla kokeessa mukana , siksi selvisin. Pian sen jälkeen koko pakko poistettiinkin.

        Mutta sen verran tiedän, että oikeassa olet.
        Sisilia on saari!


      • Satu*
        Likka321 kirjoitti:

        Latinan pro exercitio -kurssilta en paljon muuta muistakaan. Päivö Oksala heitteli minua liidun paloilla, kun kirjoittelin suomeksi rakkauskirjeitä luentosalissa.Sanakirja sai jo olla kokeessa mukana , siksi selvisin. Pian sen jälkeen koko pakko poistettiinkin.

        pro exercitio-kurssin ekana päivänä, miten selviän käännösvuorostani. Minulle sattui lause: Fiat lux!" eli "Tulkoon valkeus!" Niin hyvää tuuria en ollut osannut edes toivoa. Siksi se on jäänyt mieleeni.:)
        Let light be made!


      • Hintriika1
        Satu* kirjoitti:

        pro exercitio-kurssin ekana päivänä, miten selviän käännösvuorostani. Minulle sattui lause: Fiat lux!" eli "Tulkoon valkeus!" Niin hyvää tuuria en ollut osannut edes toivoa. Siksi se on jäänyt mieleeni.:)
        Let light be made!

        Baskeriani nostan viisaudestanne. Sadun sijassa olisin varmaan kääntänyt tuon, että italialaiset luulevat fiiattia luksusautoksi.

        Jokainen kai tietää, että lux on valo, mutta nyt vasta älysin liittää sen luksukseen. Pimeässä talvessa valo tuntuukin siltä!


      • Schesilia
        Likka321 kirjoitti:

        Latinan pro exercitio -kurssilta en paljon muuta muistakaan. Päivö Oksala heitteli minua liidun paloilla, kun kirjoittelin suomeksi rakkauskirjeitä luentosalissa.Sanakirja sai jo olla kokeessa mukana , siksi selvisin. Pian sen jälkeen koko pakko poistettiinkin.

        Noin se onpi, jookosta!


      • Hintriika1 kirjoitti:

        Baskeriani nostan viisaudestanne. Sadun sijassa olisin varmaan kääntänyt tuon, että italialaiset luulevat fiiattia luksusautoksi.

        Jokainen kai tietää, että lux on valo, mutta nyt vasta älysin liittää sen luksukseen. Pimeässä talvessa valo tuntuukin siltä!

        Tapahtukoon oikeus!

        Tämä varmaan meidän kaikkien toiveenamme.

        Ja rukouksenamme usein johonkin vaikeaan tilanteeseen jouduttuamme:

        Vade me cum!

        Kulje kanssani!


      • Likka321
        Schesilia kirjoitti:

        Noin se onpi, jookosta!

        Kiitos, kun korjasit - olin lähes toivoton tapaus jo silloin. Melkoinen urakka kuitenkin se latinan pro oli sellaiselle, joka ei ollut sitä koulussa opiskellut.


      • Yykaakoo
        Carpe diem! kirjoitti:

        Valkka pidinkin latinasta, oikein itsekin yllätyin, kun deklinaatiot sujuivat minulta, olin niin monien kuullut niitä haukkuvan ja monikin kertoi jo toiseen kompastuneensa, niin kyllä minulle pro exercitio- kokeesta kunnialla selvittyäni oli jo kiire muihin puuhiin! Päivän mahdollisuuksiin tartuin.
        :D

        Vain lukiossa latinaa opiskelin ja siitä kovasti tykkäsin kuten muistakin kielistä. Niin että ei siinä jaksamista ollut!


      • Yykaakoo

        Catulluksen runo suomeksi:
        Vihaan ja rakastan. Kysyt ehkä miksi niin teen. En tiedä, mutta tunnen niin tapahtuvan ja kidutan itseäni.


      • Yykaakoo kirjoitti:

        Vain lukiossa latinaa opiskelin ja siitä kovasti tykkäsin kuten muistakin kielistä. Niin että ei siinä jaksamista ollut!

        Mieheni valitsi sen.

        Itselläni ei ollut lukiossa latina-vaihtoehtoa,
        joten vasta isona.


      • oli kai siis
        Yykaakoo kirjoitti:

        Catulluksen runo suomeksi:
        Vihaan ja rakastan. Kysyt ehkä miksi niin teen. En tiedä, mutta tunnen niin tapahtuvan ja kidutan itseäni.

        masokisti?!


    • Yykaakoo

      Sinulle Lanitisti, jonka avauksesta poiki ihan muuta kuin oikeastaan otsikossasi tarkoitit, kiitollisena kokosin ketjuun tulleet lystit sutkaukset (noita asiallisiahan löytää jokainen kirjoista) ne itselleni tulostaakseni, mutta laitanpa ne tänne kaikille muillekin yhteen pläjään, vassakuu:

      - Vademecum! (Vade mecum = Kulje kanssani)
      - Alus ja maine? Alukseni elämän virrassa on subjektiivinen, maineeni predikatiivinen.
      - Quo vadis? Instrumentarium. (Quo vadis = Minne menet?)
      - Ars longa, vita brevis (oikea suomennos: Taide pitkä, elämä lyhyt). Tässä: Pitkähkö takamus, lyhyet valkoiset kalsarit.
      - Nomen est omen (oikein: Nimi on enne). Tässä: Ketkään miehet eivät ole täydellisiä nollia.
      - Errare humanun est (Erehtyminen on inhimillistä) Tässä: Hurrare emanum est.
      - Fiat lux! Fiat on luxusta!

      Ja muista kielistä:
      - Alte Kameraden (oik. Vanhat toverit. Tässä: Vanhat valokuvaajat
      - How many boys? (oik. Kuinka monta poikaa?) Tässä: Koira meni pois.

      • Ensinnäkin kiitos koosteesta!

        Kun otit mukaan muitakin kieliä, en malta olla kertomatta, että pienenä ollessani sain ensimmäisen eglannin kielen oppitunnin paikalliselta "merkkimieheltä". Hän opetti, että all right eli ool rait on suomeksi ole raitis.


      • Yykaakoo
        Venlastiina kirjoitti:

        Ensinnäkin kiitos koosteesta!

        Kun otit mukaan muitakin kieliä, en malta olla kertomatta, että pienenä ollessani sain ensimmäisen eglannin kielen oppitunnin paikalliselta "merkkimieheltä". Hän opetti, että all right eli ool rait on suomeksi ole raitis.

        Laitanpa tuonna uuden avauksen just näistä. Meinasin sen tuon koosten tehtyäni tehdäkin, vaan laiskotti. Nyt sen teen, näitä juttuja varmaan löytyy!

        Ethän kyttyrää tykänne, kerron kyllä kuka siivitti aloitukseen. Kiitosta veisaan! Smör bra!


    • rajan takaa

      Toisaalta tässä tilanteessa on monta hyvä puolta. Kun ei ole niitäkään enää menetettävissä, voi olla täysin rauhassa kaikelta. Kukaan ei ole kiinnostunut, korkeintaan itse voin olla kiinnostunut itsestäni. Kadotettua mainetta tai kunniaa ei maksa itkeä perään, sen täydellisempää ajanhukkaa ei ole olemassakaan. Voin keskittyä mielenkiintoisempiin puuhiin. Kukaan ei ole kateellinen mistään. Ei tule kommentteja ollenkaan,se on uskomattoman rauhoittavaa. Minun ei myöskään tarvitse olla kade kenellekään, koska maineen ja kunnian täydellisen illuusion huomaa täysin ne muka menetettyään. Niitä kumpakaan ei oikeasti ole ollutkaan, vain satunnaisia hetkellisiä mielikuvia, mitä kenenkin päässä.

    • Anonyymi

      Jukka Jalosella nousi kusi päähän. Sic transit gloria mundi (niin katoaa mainen kunnia)

      • Anonyymi

        Mutku eikö se niiin menekin, että kun kunnia menee, niiin maine kasvaa.


    • Anonyymi

      alea jacta est....

      • Anonyymi

        Hur smör ni?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe