Punainen luomi

Kaarina

Onko kellään tullut sellaista punaista koholuomea?
Poistettu?
Minkänäköiset luomet ja yleensä ihomuutokset ovat pahalaatuisia?

6

14199

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttämään ?

Luomet - milloin näyttämään? Erikoislääkäri Pekka Erkko
      15.1.1998
      Pieni osa luomista on synnynnäisiä, mutta suuri osa luomista ilmaantuu kuitenkin vasta myöhemmin lapsuudessa ja aikuisiässä. Vanhuusiällä osa luomista häviää itsestään.
      Ihon pahanlaatuisesta syövästä, melanoomasta, osa ilmaantuu luomiin, osa aiemmin terveelle iholle.
      Huomio luomiin herää, jos luomen koko tai väri muuttuu, se alkaa kasvaa koholle ihosta tai sen pinta rikkoutuu.
      Myös ilmaantuva kutina voi olla merkki luomessa tapahtuvasta muutoksesta.
      Ihomuutokset, joissa esiintyy voimakasta värinvaihtelua eli samassa muutoksessa on tummia tai mustia ja vaaleita alueita on syytä tarkastuttaa.
      Myös kauttaaltaan täysin musta ihomuutos on huomiotaherättävä.

• ?

Onko tietoa punaisista, ei pelkästää hieman koholla olevista vaan lähes "varrellisista" pallomaisista, rypyläisistä luomista? Vai ovatko luomia ensinkään?

• näyttämään

Luomet - milloin näyttämään? Erikoislääkäri Pekka Erkko sivulla: www.tohtori.fi

Pieni osa luomista on synnynnäisiä, mutta suuri osa luomista ilmaantuu kuitenkin vasta myöhemmin lapsuudessa ja aikuisiässä. Vanhuusiällä osa luomista häviää itsestään.
      Ihon pahanlaatuisesta syövästä, melanoomasta, osa ilmaantuu luomiin, osa aiemmin terveelle iholle.
      Huomio luomiin herää, jos luomen koko tai väri muuttuu, se alkaa kasvaa koholle ihosta tai sen pinta rikkoutuu.
      Myös ilmaantuva kutina voi olla merkki luomessa tapahtuvasta muutoksesta.
      Ihomuutokset, joissa esiintyy voimakasta värinvaihtelua eli samassa muutoksessa on tummia tai mustia ja vaaleita alueita on syytä tarkastuttaa.
      Myös kauttaaltaan täysin musta ihomuutos on huomiotaherättävä.

• ihonmuutos

Se ei pakosti ole punainen luomi, vaan keloidi. Keloidi on punainen, pitkulanmallinen, kohollaan oleva ihonmuutos. Mulla on sellaisia olkapäissä 7 kappaletta. Yksi niistä poistettiin, ja se suureni puolella. Keloidi tulee yleensä sellaisiin paikkoihi, missä on tiukempi ihonalue, mm.olkapäihin ja kaulaan. Oon käynyt niistä ihotautilääkärissä ja niille ei voi tehdä oikeestaan mitään. Ja vaikka niille jotain tehtäisiin, niin se ei pakosti auta ollenkaan. Luin, että on olemassa laserhoitoa, joka niihin auttaisi parhaiten. Toinen on jäävyttäminen ihotautilääkärissä, mikä ei pakosti tuota mitään tulosta.
      Voihan se tietenkin olla vain luomi, toivottavasti on...
      Jos se on keloidi, niin sitä kutittaa aika paljon. Kannattaa käydä lääkärissä. Keloidi ei ole kuitenkaan mitenkään vaarallinen, ainoastaan ärsyttävä!
      Jos jollakin on keloideja niin kirjottakaa!!!!

• Anu

Minulle on alkanut ilmestyä riippuvia luomia mm. silmässä alaripsien juureen, kainaloon, kaulaan. Olen ihmetellyt sillä näissä paikoissa on aikaisemmin ollut pieniä luomia, ja nyt ne ovat alkaneet suurentua ja riippua. Oliskohan juuri näitä keloideja? Kutina on joskus sietämätön, mutta pääasiassa ärsyttävää.

• isin tyttö

mun kummipojalla on ns.mansikka luomi...
      se on sellanen punainen ja vähän koholla mut luomista on ehkä pienin riski saada syöpä jos se ei ole paikassa missä esmi, vaikka vaatteet hankais sitä rikki silloin suosittelisin poistattamaan sen..
      muuten jos sitä ei mikään ärsytä en usko et syytä huoleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe