mainitsi tässä tuonnoin joku palstalainen käyneensä ja Nevskiä silloin alvariinsa mittailleensa. minkälaista oli silloin, onko täällä monta jo seitkytluvulla käynyttä?
30 vuotta sitten Leningradissa
8
1277
Vastaukset
- Peccy
Seitkytluvun lopulla olin ohikulkumatkalla Leningradissa. Olin matkalla Sotsiin.
Muistan bussin läpikulkumatkan Leningradin kaupungista ja lentoaseman. Vesisateessa.
Maalaispoikaa kauhistutti lentoaseman vilkkaus. Anoppia ja appiukkoa holhotessa aika meni joutuisasti. Tupakkia piti poltella sisääntulohallin reunoille järjestetyissä looseissa. Onneksi se paha tapa on jo jäänyt. Piti kuunnella kuulutuksia, joista ei sanut mitään selvää.
Minulle on jäänyt siitä sanonta. "Tunnelma on kuin Leningradin lentoasemalla".
Seuraava reissu oli vuonna 1985. Se aika oli edelleen neukkulan aikaa. Asuimme hotellissa Suomenlahden rannalla. Siihen aikaan oli tapana tallettaa ostoskuitteja. Se tarkistettiin tullissa.
Vaimo vaihtoi pimeästi markkoja rupliksi, eikä välittänyt mistään määräyksistä. Osteli tavaroita ruplilla mielettömästi. Musiikista pitävänä ihmisenä hän tietenkin osti haitarin. Mihin haitari sitten laitettiin bussissa?
3-vuotias tytär istui hanurin päällä pitkässä mekossaan. Tullimiehet olivat tyytyväisiä.- pitermees
Sai noihin aikoihin 60 ruubelia muistaakseni. Olin eka kertaa -86 sotsissa sillon vapun aikoihin kun tsernobyl oli poksahtanu, oli se kokemus sekin.
- hujokki
pitermees kirjoitti:
Sai noihin aikoihin 60 ruubelia muistaakseni. Olin eka kertaa -86 sotsissa sillon vapun aikoihin kun tsernobyl oli poksahtanu, oli se kokemus sekin.
Vuonna -77 tuli ensi kertaa käytyä, kurssi oli hotelli Leningradin ulko-ovella 100=100 ja tankillisen bensaa sai kun paidantaskussa oli sukkahousupaketti jonka mittarinkäyttäjä huomasi.
Kaupungissa oli helppoa liikkua autolla tähän päivään verrattuna, tosin tienviittojen puute oli silloinkin ihan normaalia, Lenskin läpi ajo Tallinnaan mennessä toisinaan johti harhateille, (kuskin ärräpäät jäi mieleen hyvin, itellä ei viel korttia ollut...) sinänsä ihmeellistä kun Inturistin kartassa ei Venäjällä juuri teitä ollut. Harmi kun vanhoja karttoja ei ole tallessa, niissä ei tarvinnut kartantekijän paljoa päätä vaivata... - Itäsuomalainen
"3-vuotias tytär istui hanurin päällä pitkässä mekossaan. Tullimiehet olivat tyytyväisiä. "
Jos vaikka olisi haitar iännellytkin, olis voinu sanoa jotta hanuristahan se ääni lähti.
77 nuorena poikana hotelli moskovassa.80-luvun alussa mentiin omalla asuntobussilla monta kertaa viikoksi olginoon.tankin noin 240 litraa sai täyteen kahvipaketilla kivennavalta.
- "parempi"
paikka.
Sai ohikulkijakin käydä syömässä ihan "virallisessa" ruokapaikassa. Rakennus oli asiaankuuluvasti luotaantyöntävän oloinen. Arvokas ja vähän mahtaileva. Arkkitehti on varmaan jostain Tashkentista kotoisin.
Ympäristöstä kyllä huolehdittiin hyvin. Siistiä oli.
Ruoka oli asiallista nälkäiselle kulkijalle. Nälkäinen mieshän syö vaikka lohivoileivän, jos ei muuta ole. - Tshuudi
"parempi" kirjoitti:
paikka.
Sai ohikulkijakin käydä syömässä ihan "virallisessa" ruokapaikassa. Rakennus oli asiaankuuluvasti luotaantyöntävän oloinen. Arvokas ja vähän mahtaileva. Arkkitehti on varmaan jostain Tashkentista kotoisin.
Ruoka oli asiallista nälkäiselle kulkijalle. Nälkäinen mieshän syö vaikka lohivoileivän, jos ei muuta ole.Olen muutaman kerran käynyt Olginossa, joskus 80-luvulla oltiin siellä telttailemassa, oli ihan jees, ja hotellissakin joskus yövyttiin. sittemmin myöhempinä aikoina, olisko ollut viisi vuotta sitten, käytiin kerran katselemassa, miltä paikka näyttää ja yllätys oli melkoinen:hotellin takana olevat lomatalopalikat oli hylätty ja niille sijoilleen jätetty. yhden talon kulmassa asusteli ja piti bisnestään joku hevosyrittäjä. alue näytti aika villiltä, outoa arkkitehtuuria käsistä lähteneessä maisemassa.
- Itäsuomalainen
"parempi" kirjoitti:
paikka.
Ruoka oli asiallista nälkäiselle kulkijalle. Nälkäinen mieshän syö vaikka lohivoileivän, jos ei muuta ole.Poikettiin "aavehotellissa" joskus kymmenen vuotta sitten, kun iski WC:n tarve. Ainoa ihminen, joka nähtiin oli puomin vartija parkkipaikalla. Hotelli sinänsä näytti asutulta, diskossa soi musiikki, Muitakin elämisen ääniä, mutta ristinsieluakaan ei näkynyt, hotellin sisäpiha näytti kaatopaikalta, miesten vessa oli varstona ja käyttökelvoton, naisten käymälässä simme asiamme toimitettua. Lähtiessä vilkaisimme vielä ruokasaliin, pöydät oli katettuna jne. mutta ei tietoakaan henkilökunnasta. Tuli sellinen fiilis, kuin neutronipommin jäljiltä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823323
- 932983
- 532252
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201695- 201674
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..111620Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein221458Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras61458Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131391Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin381364