30 vuotta sitten Leningradissa

Tshuudi

mainitsi tässä tuonnoin joku palstalainen käyneensä ja Nevskiä silloin alvariinsa mittailleensa. minkälaista oli silloin, onko täällä monta jo seitkytluvulla käynyttä?

8

1310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peccy

      Seitkytluvun lopulla olin ohikulkumatkalla Leningradissa. Olin matkalla Sotsiin.
      Muistan bussin läpikulkumatkan Leningradin kaupungista ja lentoaseman. Vesisateessa.
      Maalaispoikaa kauhistutti lentoaseman vilkkaus. Anoppia ja appiukkoa holhotessa aika meni joutuisasti. Tupakkia piti poltella sisääntulohallin reunoille järjestetyissä looseissa. Onneksi se paha tapa on jo jäänyt. Piti kuunnella kuulutuksia, joista ei sanut mitään selvää.

      Minulle on jäänyt siitä sanonta. "Tunnelma on kuin Leningradin lentoasemalla".

      Seuraava reissu oli vuonna 1985. Se aika oli edelleen neukkulan aikaa. Asuimme hotellissa Suomenlahden rannalla. Siihen aikaan oli tapana tallettaa ostoskuitteja. Se tarkistettiin tullissa.
      Vaimo vaihtoi pimeästi markkoja rupliksi, eikä välittänyt mistään määräyksistä. Osteli tavaroita ruplilla mielettömästi. Musiikista pitävänä ihmisenä hän tietenkin osti haitarin. Mihin haitari sitten laitettiin bussissa?
      3-vuotias tytär istui hanurin päällä pitkässä mekossaan. Tullimiehet olivat tyytyväisiä.

      • pitermees

        Sai noihin aikoihin 60 ruubelia muistaakseni. Olin eka kertaa -86 sotsissa sillon vapun aikoihin kun tsernobyl oli poksahtanu, oli se kokemus sekin.


      • hujokki
        pitermees kirjoitti:

        Sai noihin aikoihin 60 ruubelia muistaakseni. Olin eka kertaa -86 sotsissa sillon vapun aikoihin kun tsernobyl oli poksahtanu, oli se kokemus sekin.

        Vuonna -77 tuli ensi kertaa käytyä, kurssi oli hotelli Leningradin ulko-ovella 100=100 ja tankillisen bensaa sai kun paidantaskussa oli sukkahousupaketti jonka mittarinkäyttäjä huomasi.

        Kaupungissa oli helppoa liikkua autolla tähän päivään verrattuna, tosin tienviittojen puute oli silloinkin ihan normaalia, Lenskin läpi ajo Tallinnaan mennessä toisinaan johti harhateille, (kuskin ärräpäät jäi mieleen hyvin, itellä ei viel korttia ollut...) sinänsä ihmeellistä kun Inturistin kartassa ei Venäjällä juuri teitä ollut. Harmi kun vanhoja karttoja ei ole tallessa, niissä ei tarvinnut kartantekijän paljoa päätä vaivata...


      • Itäsuomalainen

        "3-vuotias tytär istui hanurin päällä pitkässä mekossaan. Tullimiehet olivat tyytyväisiä. "

        Jos vaikka olisi haitar iännellytkin, olis voinu sanoa jotta hanuristahan se ääni lähti.


    • 77 nuorena poikana hotelli moskovassa.80-luvun alussa mentiin omalla asuntobussilla monta kertaa viikoksi olginoon.tankin noin 240 litraa sai täyteen kahvipaketilla kivennavalta.

      • "parempi"

        paikka.
        Sai ohikulkijakin käydä syömässä ihan "virallisessa" ruokapaikassa. Rakennus oli asiaankuuluvasti luotaantyöntävän oloinen. Arvokas ja vähän mahtaileva. Arkkitehti on varmaan jostain Tashkentista kotoisin.
        Ympäristöstä kyllä huolehdittiin hyvin. Siistiä oli.
        Ruoka oli asiallista nälkäiselle kulkijalle. Nälkäinen mieshän syö vaikka lohivoileivän, jos ei muuta ole.


      • Tshuudi
        "parempi" kirjoitti:

        paikka.
        Sai ohikulkijakin käydä syömässä ihan "virallisessa" ruokapaikassa. Rakennus oli asiaankuuluvasti luotaantyöntävän oloinen. Arvokas ja vähän mahtaileva. Arkkitehti on varmaan jostain Tashkentista kotoisin.
        Ympäristöstä kyllä huolehdittiin hyvin. Siistiä oli.
        Ruoka oli asiallista nälkäiselle kulkijalle. Nälkäinen mieshän syö vaikka lohivoileivän, jos ei muuta ole.

        Olen muutaman kerran käynyt Olginossa, joskus 80-luvulla oltiin siellä telttailemassa, oli ihan jees, ja hotellissakin joskus yövyttiin. sittemmin myöhempinä aikoina, olisko ollut viisi vuotta sitten, käytiin kerran katselemassa, miltä paikka näyttää ja yllätys oli melkoinen:hotellin takana olevat lomatalopalikat oli hylätty ja niille sijoilleen jätetty. yhden talon kulmassa asusteli ja piti bisnestään joku hevosyrittäjä. alue näytti aika villiltä, outoa arkkitehtuuria käsistä lähteneessä maisemassa.


      • Itäsuomalainen
        "parempi" kirjoitti:

        paikka.
        Sai ohikulkijakin käydä syömässä ihan "virallisessa" ruokapaikassa. Rakennus oli asiaankuuluvasti luotaantyöntävän oloinen. Arvokas ja vähän mahtaileva. Arkkitehti on varmaan jostain Tashkentista kotoisin.
        Ympäristöstä kyllä huolehdittiin hyvin. Siistiä oli.
        Ruoka oli asiallista nälkäiselle kulkijalle. Nälkäinen mieshän syö vaikka lohivoileivän, jos ei muuta ole.

        Poikettiin "aavehotellissa" joskus kymmenen vuotta sitten, kun iski WC:n tarve. Ainoa ihminen, joka nähtiin oli puomin vartija parkkipaikalla. Hotelli sinänsä näytti asutulta, diskossa soi musiikki, Muitakin elämisen ääniä, mutta ristinsieluakaan ei näkynyt, hotellin sisäpiha näytti kaatopaikalta, miesten vessa oli varstona ja käyttökelvoton, naisten käymälässä simme asiamme toimitettua. Lähtiessä vilkaisimme vielä ruokasaliin, pöydät oli katettuna jne. mutta ei tietoakaan henkilökunnasta. Tuli sellinen fiilis, kuin neutronipommin jäljiltä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe