LVI vai sähkö?

...

Niin eli olen tällä hetkellä 9 luokalla ja olen ajatellut meneväni amis-lukioon sähkölle, mutta olisiko LVI parempi vaihtoehto? Voisiko joku juuri valmistunut tai kokenutkin sähkö- tai LVI-alan työntekijä kertoa palkoistaan ja saako sähköllä hyvin töitä, kun olen ymmärtänyt, että tällä hetkellä on LVI työntekijöillä paljon töitä ja todella hyvät palkat. Muutenkin voitte kertoa töistä ja kuinka raskasta se on.

12

8302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Pyydän niitä ketkä näistä aloista tietävät kertomaan minulle jotain.

    • sähkäri xxx

      itse valitsin sähkön noin 6vuotta sitten ja valmistuin 3v sitten, tai en kyllä LVI:tä harkinnutkaan.
      Kaikilla aloilla saa töitä jos on itse aktiivinen. Itse en ole ollut päivääkään työtön aina olen saanut töitä kun on vaan tarpeeksi paljon hakenut. LVI alalla on kyllä tällä hetkellä enemmän töitä. Putkareita valmistuu vähemmän kuin sähkäreitä. Sähköalallakin kyllä on paljon töitä, kunhan on itse aktiivinen. Kukaan ei tule kotoa hakemaan töihin. Tai tulee kyllä kunhan oot saanu vähän meriittiä kerättyä ja ex-pomos kaipaa sua iltahommiin =).

      Sähköllä hommat ovat kevyempiä ja puhtaampia kuin LVI:llä. On sähkötöissäkin pirun rankkoja ja paskaiskia hommia, kuten ranteenpaksuisten syöttökaapelien kiskominen jonnekkin 8m korkeuteen hyllylle, mutta ei tollaisia hommia joka päivä ole. Ja saneeraustyömaat ovat usein erittäin paskaisia.

      Palkkaa tulee riippuen töistä ja työmaista ja erittäin paljon FIRMASTA. Itse olen urakkatöissä 15e-20e/h liksoille usein päässyt. Tuntitöissä jotain 10e-15e. Viime vuoden tulot joku 34 000e. Ja olen 22v.
      Alkuun kyllä joutuu tekemään jollain 8e/h, onpa joskus paskafirmoissa 6e/h
      LVI.n palkoista en pysty sanoo, mutta aika paljon samoissa ja varmaan voi saada ja saakin enemmnkin.

      Ja kannattaa se amis-lukio käydä jos siihen on hyvät mahikset. Itse ajattelin alkuun käydä sillätavalla, mutta en jaksanut, nyt kyllä varmaan kävisin.

      • ...

        kiitos sähkäri! Varmaan tässäkin työssä palkka paranee kokemuksen myötä. Oletko tehnyt paljoa ylitöitä ja pystyykö sinun työpaikallasi tekemään niitä?

        Kotkassa ainakin mahtuu 54 sähkölle ja 18 LVI:lle, mut mun ei tarvi kyllä pelätä etten pääsisi, koska keskiarvo on kuitenkin sen verran korkea. OPO:n kanssa kun katottiin koulussa koneelta niin sähköllä ei ollut Kotkassa yhtään työpaikkaa vapaana ja lähin oli Haminassa yksi.. LVI:llä oli paljon paikkoja Kotkassakin. On tää päättäminen niin vaikeata :D

        Muutkin sähkö- tai LVI-alalta voivat kertoa työllistymisestä, palkoista yms.


      • Jojo
        ... kirjoitti:

        kiitos sähkäri! Varmaan tässäkin työssä palkka paranee kokemuksen myötä. Oletko tehnyt paljoa ylitöitä ja pystyykö sinun työpaikallasi tekemään niitä?

        Kotkassa ainakin mahtuu 54 sähkölle ja 18 LVI:lle, mut mun ei tarvi kyllä pelätä etten pääsisi, koska keskiarvo on kuitenkin sen verran korkea. OPO:n kanssa kun katottiin koulussa koneelta niin sähköllä ei ollut Kotkassa yhtään työpaikkaa vapaana ja lähin oli Haminassa yksi.. LVI:llä oli paljon paikkoja Kotkassakin. On tää päättäminen niin vaikeata :D

        Muutkin sähkö- tai LVI-alalta voivat kertoa työllistymisestä, palkoista yms.

        Mikäli raha vaikuttaa valintaasi, kannattanee harkita sähköä. Sähköreiden palkat ovat ainakin vielä keskimäärin lvi-asentajien palkkoja paremmat.


      • sähkäri xxx
        ... kirjoitti:

        kiitos sähkäri! Varmaan tässäkin työssä palkka paranee kokemuksen myötä. Oletko tehnyt paljoa ylitöitä ja pystyykö sinun työpaikallasi tekemään niitä?

        Kotkassa ainakin mahtuu 54 sähkölle ja 18 LVI:lle, mut mun ei tarvi kyllä pelätä etten pääsisi, koska keskiarvo on kuitenkin sen verran korkea. OPO:n kanssa kun katottiin koulussa koneelta niin sähköllä ei ollut Kotkassa yhtään työpaikkaa vapaana ja lähin oli Haminassa yksi.. LVI:llä oli paljon paikkoja Kotkassakin. On tää päättäminen niin vaikeata :D

        Muutkin sähkö- tai LVI-alalta voivat kertoa työllistymisestä, palkoista yms.

        minun työpaikalla ei tehdä paljon ylitöitä ellei ole pakko->kallista työnantajalle, viime vuonna kylläkin tuli tehtyä kolmen kk:n aikana noin 200 ylityötuntia,sen takia tuli tienattua hyvin.

        Ei se palkka nyt noista mun tienesteistä hirveästi nouse...Vanhemmilla asentajilla on keskituntiansiot usein jotain 18e-25e, mulla on KTA jotain 15e. Unohtui mainita vielä päivä ja ruokarahat sekä kilometrikorvaukset niistä saa vielä lisätienestiä.

        Itse suosittelen kyllä sähköä, mutta ei se LVI:kään huono ole, sähköllä on vaan amiksessa enemmän teoriaa, mutta jos on yhtään järkeä päässä siitä selviää helpolla


      • ...
        sähkäri xxx kirjoitti:

        minun työpaikalla ei tehdä paljon ylitöitä ellei ole pakko->kallista työnantajalle, viime vuonna kylläkin tuli tehtyä kolmen kk:n aikana noin 200 ylityötuntia,sen takia tuli tienattua hyvin.

        Ei se palkka nyt noista mun tienesteistä hirveästi nouse...Vanhemmilla asentajilla on keskituntiansiot usein jotain 18e-25e, mulla on KTA jotain 15e. Unohtui mainita vielä päivä ja ruokarahat sekä kilometrikorvaukset niistä saa vielä lisätienestiä.

        Itse suosittelen kyllä sähköä, mutta ei se LVI:kään huono ole, sähköllä on vaan amiksessa enemmän teoriaa, mutta jos on yhtään järkeä päässä siitä selviää helpolla

        taas hyvästä vastauksesta sähkäri. Muut voivat edelleenkin pitstää kokemuksiian näistä aloista yms.


      • Itse haen
        ... kirjoitti:

        taas hyvästä vastauksesta sähkäri. Muut voivat edelleenkin pitstää kokemuksiian näistä aloista yms.

        myös sähkölle niin paljon sinne pitää olla keskiarvo? täytyykö teknisen työn numeron olla hyvä vai pärjää 7 numerolla?


    • koulussa...

      olen ollut nyt n. puoli vuotta sähköalalla ja voin sanoa että on TEORIAA ja välillä tuntuu että vaihdan alaa tai jotain. mutta jos nyt kävis loppuun ja kattoo sitten jos menee vielä jonkun toisenkin alan tai ammattikorkeaan...sen näkkee sitten.
      tosiaan sähkölle tarvittiin aika hyvät pisteet ja varsinkin teknisen ja liikunnan yms. painotettavat numerot on syytä olla hyvät.
      (itsellä oli tekninen 10 niin sain painotettavien aineiden pisteet maksimiin )
      opettajatkin kokoajan mainostaa että sähköalalla ei ole töitä ja palkat huonot, mutta en ihan täysin usko niitä. ne varmaan haluaa karsia porukasta ne jotka ovat siellä ainoastaan rahan takia.
      ei kannata mennä sähköalalle jos tuntuu että se ei kiinnosta ja ei jaksa olla tunnilla taysillä mukana.

    • anttiurmaskalevikeij

      Älä hyvä ihminen vaan lähde mihinkään mikä liittyy talonrakentamiseen. Hyvin paljon pienempi osa suomalaisista on töissä, mitä ihmisille uskotellaan ainakaan vakituisissa. Työsuhdesääntöjä ei juurikaan noudateta, ulkomaalaiset keikkamiehet on paljon halvempia. Pyörähtävät kesän tuossa ilman verokorttia ja häipyvät maasta ennen lopputiliä jota ei edes kokonaisuudessaan tule pankkiin ja kaikki tämä on budjetoitu rakennusfirmojen kuluihin. Ei koskaan tule rakentamiseen täystyöllisyyttä Suomeen, puolet on työttöminä, kaunisteltujen tilastojen mukaan nytkin muka vain 20% mutta onhan sitä jo siinäkin.

    • hfgty

      Moi! Itse olen miettimässä just samaa asiaa, että LVI vai sähkö. Töitä ilmeisesti on molemmilla aloilla riittävästi. Molemmat kiinnostavat saman verran, tai ainakin melkein. Tuntuu siltä, että olen EHKÄ kallistumassa LVI-alan puolelle. Mutta kertokaapas niistä sisäänpääsyvaatimuksista. Kumpaan kannattaisi pisteiden perusteella hakea: Keskiarvoni tulee keväällä olemaan about 7.7-7.9 ja silloin saan hakupisteita 25-26. Niin ja minkälaiset työllisyysnäkymät ovat 4 vuoden päästä lvi-alalla? Ja kummassakohan pärjäisin paremmin, jos matikan numeroni on 6, mutta kaikki muut ovat 8 tasoa?

    • Ropalis

      Kyllä siellä sähköpuolellakin pärjää vaikkei matikka olisikaan se vahvin aine. Itellä oli matikka just hikinen 7 mutta ihan hyvin on silti pärjätty.

      T: Tuleva sähkäri vantaalta

    • ebin9

      sähköllä parisee es22

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3480
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2922
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2820
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2708
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2614
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2415
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      1998
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1837
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1753
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      158
      1650
    Aihe