Moro!
Olen nähtävästi kyseiseen leikkaukseen menossa, ja kyselisin hiukan, jos jollain kokemusta, kauan sen leikkauksen jälkeiseen toipumiseen menee aikaa ja kuinka pitkiä on ollut ajat, ennekun jalkaa on saanut täysillä käyttää, eli aloittaa urheilun? Tiedän ett jokaiselle nämä ajat ovat henkkoht, mutta edes jotain suuntaa saisi siihen ett kauan toipuminen pahimmillaan/parhaimmillaan kestää.
Kiitos jo etukäteen =)
Polven kierukan täh.leikkauksesra
13
2558
Vastaukset
- vastaava tilanne
Hei!
Ei täällä taida kukaan haluta asiallisiin kysymyksiin vastata, olen kanssa yrittänyt kysellä vastaavaa, mutta yhtäkään vastausta ei ole tullut, eikä taida tullakaan.
Kannattaa vaan ahkeraan lueskella noita vanhoja juttuja, tai googlettaa, niin saa useamman vaihtoehdon näkyviin.
Mulle lääkäri sanoi omasta leikkauksesta, että "saat varautua ainakin 4 viikon lomaan", siis tuo minun vaivojen muaan vähimmäismäärä, mutta tuskin lopullinen ja keppejä joutuu käyttämään, kuten nytkin.Lomaa voi tulla siis norm. 4-12vkoa.
Urheilusta sen verran, sanovat, että kovaa rasitusta ja kiertoliikkeitä tulee välttää ja sellaiset urheilulajit, joissa niitä tulee, on vältettävä. Jos pelaat esim sählyä/ jalista, ei kannata ihan heti olettaa pääsevän takaisin harrastuksen pariin.- ollut
Minulle lääkäri sanoi, että jos nivelkierukkaa korjaillaan, pitää käyttää nelisen viikkoa keppejä. Jos se poistetaan kokonaan, jalalle saa heti varata. Itse en tiedä kuinka pian sen jälkeen voi ruveta jalkaa rasittamaan, koska oma vammani olikin alkuepäilyistä poiketen toisenlainen. Itseni pitää ainakin tästä lähtien välttää juuri noita kiertoliikkeitä (esim. rintauintikaan ei hyvä), voimannostoa ja kovalla alustalla lenkkeilyä.
- äskeinen
ollut kirjoitti:
Minulle lääkäri sanoi, että jos nivelkierukkaa korjaillaan, pitää käyttää nelisen viikkoa keppejä. Jos se poistetaan kokonaan, jalalle saa heti varata. Itse en tiedä kuinka pian sen jälkeen voi ruveta jalkaa rasittamaan, koska oma vammani olikin alkuepäilyistä poiketen toisenlainen. Itseni pitää ainakin tästä lähtien välttää juuri noita kiertoliikkeitä (esim. rintauintikaan ei hyvä), voimannostoa ja kovalla alustalla lenkkeilyä.
Jäipä äskeisestä sanomatta, että erityisen tärkeää on aloittaa jumppaliikkeet jo leikkauksen jälkeisenä päivänä ja tehdä niitä säännöllisesti. Lihasvoima vähenee aika rutkasti leikkauksen ja vamman johdosta...
- edelleenkin jännittää
äskeinen kirjoitti:
Jäipä äskeisestä sanomatta, että erityisen tärkeää on aloittaa jumppaliikkeet jo leikkauksen jälkeisenä päivänä ja tehdä niitä säännöllisesti. Lihasvoima vähenee aika rutkasti leikkauksen ja vamman johdosta...
Kiitos kaunis. Kiva huomata että saa niitä asiallisiakin vastauksia täältä=)
Kokemuksia ja tietoa luen mielellään viel enemmänkin.
Nyt vaa alkaa mietityttää kumpi on parempi poisto vai korjaus, kun olen lukenut ett alkaa nivel rustottumaan jos poistetaan kierukka kokonaan.
Mulla itse asiassa rustottuu jo ilman poistoakin..
- *milla
mediscin, eli sisemmän kierukan takasarven osittainen repeämä oli virallinen diagnoosi, revennyt osa poistettiin, kepit oli pari päivää. tai kolme käskettiin pitää. mut meikä käppäs kyl jo osastolla ilman. Kivut jäi kirjaimellisesti leikkauspöydälle. ja 7 päivää tuli liikunta kieltoa, rajusta liikunnasta eli juoksusta 2 viikkoa. Mutta tämä oli tosiaan vain osittaisen repeämän poisto.
- sambala
minulla on kokemusta leikkauksesta joka tehtiin noin kolme vuotta sitten,molemmista polvista korjattiin kierukka repeämät.Kannattaa kysyä fysioterapaeutilta kunon niin monenlaisia neuvoja,minun ei tervinnut käyttää sauvoja lainkaan.Jalkajumpan sain aloittaa heti kotiintullessa.Vesijuoksu ja uinti on hyviä harjoitteita kohta leikkauksen jälkeen,toiset antaa luvan minimissään kuukauden päästä leikkauksesta,mutta kannattaa neuvotella fysioterapeutin kanssa,minä en kysynyt ja olen sen takia kärsinyt polven kiinnityskivuista.Tukipohjalliset ovat ensiarvoisen tärkeät jos tulee kiinnityskohdan kipuja siihen voivat auttaa,mutta asiasta kannattaa neuvotella hoitanvan fysioterapeutin kanssa,toivotan hyvää vointia leikkauksen takia.
- sambala
Vielä äskeiseen lisäys polvi alkaa kulua nopeammin leikkauksen jälkeen joten lihashuolto on tärkeää.Ja kiertoliikkeitä kannattaa välttää.
- ggggggggggggggggg
sambala kirjoitti:
Vielä äskeiseen lisäys polvi alkaa kulua nopeammin leikkauksen jälkeen joten lihashuolto on tärkeää.Ja kiertoliikkeitä kannattaa välttää.
Minulta tähystetty polvi pari vuotta reilu sitten. Jouduin hyppimään kepeillä kaksi viikkoa, kun jalkaan tuli verenkiertohäiriö, joka esti polven ja siitä alaspäin raajan verenkierron heti, kun nousi pystyyn. Isot kivut. Sitten, kun sain luvan kävellä, pari päivää meni harjoitellessa ja sisällä pärjäsin jo ilman. Se oli reumaleikkaus, olen alle 30, joten hyötyä leikkauksesta ei tullut vaikka etukäteen odotettiin. Aluksi sitä pidettiin kierukkavikana, joten ehdin perehtyä siihen sen verran, että suosittelen kierukan KORJAUSTA. Kierukka on polven sisällä oleva luurakenne, joka toimii iskunvaimentimena. Jos se poistetaan, joudut kompensoimaan polvea ympäröivillä pikkulihaksilla kaiken tuon iskunvaimentamisen, ja se ei olekaan mitään pikkujuttu. Jos olet joskus treenannut, olet ehkä huomannut, että isojen lihasten massan kasvattaminen on paljon helpompaa kuin pienten, eikä niitä polvea ympäröiviä lihaksia kasvattavia lihasliikkeitä kovin monta ole. joudut jokatapauksessa tutustumaan niihin pian. Niitä harrastetaan minkä tahansa polvileikkauksen jälkeen. Samoin reisilihasjumppaa. Reisilihasjumppa on hyvä aloittaa jo ennen leikkausta. Suosittelen korjausta mutta hyvä olisi, jos pääsisit keskustelemaan leikkaavan lääkärin kanssa vielä.
Kierukan korjaaminen on melko uutta teknologiaa, joten vielä kolmisen vuotta sitten operaatio oli vielä täydellinen poisto. Näin ollen sinulle saatetaan suositella poistoa vain siksi, että ainakin jos leikkauksesi on julkisella puolella, yritetään säästää rahaa. Voi olla, että osaajat ovat yksityisellä puolella. Vissiin ainakin Daicor on mainostanut jo pitkään korjausleikkausta.
Kysele tarkkaan ja ota huomioon se, mitä elämältäsi haluat leikkauksen jälkeen. Jos esim. harrastat intohimoisesti juoksemista, polvesta pitää tulla juoksukuntoinen eikä se maallikkojärjellä ajatellen onnistu ilman iskun vaimentavaa osaa.
Muista myös fysioterapia leikkauksen jälkeen. Maksa vaikka itse yksityisellä (kaikki fysikaaliset hoitolaitokset), jos et saa lähetettä tai kunnalta hoitoa. Se on melkein yhtä tärkeää kuin itse leikkaus. Vaikka joutuisit maksamaan itse kaiken noin 12 - 15 kerran juttu maksaa noin 500-550 e. Ei mikään mahdoton ellei ole ihan työtön.
Tsemppiä! - alkup.
ggggggggggggggggg kirjoitti:
Minulta tähystetty polvi pari vuotta reilu sitten. Jouduin hyppimään kepeillä kaksi viikkoa, kun jalkaan tuli verenkiertohäiriö, joka esti polven ja siitä alaspäin raajan verenkierron heti, kun nousi pystyyn. Isot kivut. Sitten, kun sain luvan kävellä, pari päivää meni harjoitellessa ja sisällä pärjäsin jo ilman. Se oli reumaleikkaus, olen alle 30, joten hyötyä leikkauksesta ei tullut vaikka etukäteen odotettiin. Aluksi sitä pidettiin kierukkavikana, joten ehdin perehtyä siihen sen verran, että suosittelen kierukan KORJAUSTA. Kierukka on polven sisällä oleva luurakenne, joka toimii iskunvaimentimena. Jos se poistetaan, joudut kompensoimaan polvea ympäröivillä pikkulihaksilla kaiken tuon iskunvaimentamisen, ja se ei olekaan mitään pikkujuttu. Jos olet joskus treenannut, olet ehkä huomannut, että isojen lihasten massan kasvattaminen on paljon helpompaa kuin pienten, eikä niitä polvea ympäröiviä lihaksia kasvattavia lihasliikkeitä kovin monta ole. joudut jokatapauksessa tutustumaan niihin pian. Niitä harrastetaan minkä tahansa polvileikkauksen jälkeen. Samoin reisilihasjumppaa. Reisilihasjumppa on hyvä aloittaa jo ennen leikkausta. Suosittelen korjausta mutta hyvä olisi, jos pääsisit keskustelemaan leikkaavan lääkärin kanssa vielä.
Kierukan korjaaminen on melko uutta teknologiaa, joten vielä kolmisen vuotta sitten operaatio oli vielä täydellinen poisto. Näin ollen sinulle saatetaan suositella poistoa vain siksi, että ainakin jos leikkauksesi on julkisella puolella, yritetään säästää rahaa. Voi olla, että osaajat ovat yksityisellä puolella. Vissiin ainakin Daicor on mainostanut jo pitkään korjausleikkausta.
Kysele tarkkaan ja ota huomioon se, mitä elämältäsi haluat leikkauksen jälkeen. Jos esim. harrastat intohimoisesti juoksemista, polvesta pitää tulla juoksukuntoinen eikä se maallikkojärjellä ajatellen onnistu ilman iskun vaimentavaa osaa.
Muista myös fysioterapia leikkauksen jälkeen. Maksa vaikka itse yksityisellä (kaikki fysikaaliset hoitolaitokset), jos et saa lähetettä tai kunnalta hoitoa. Se on melkein yhtä tärkeää kuin itse leikkaus. Vaikka joutuisit maksamaan itse kaiken noin 12 - 15 kerran juttu maksaa noin 500-550 e. Ei mikään mahdoton ellei ole ihan työtön.
Tsemppiä!Kiitoksia taas kerran.
Oikeesti alkaa jo ahistaa kun on ihminen joka liikkuu mielellään ja jalka on niin p***ana että tarttee kepeillä konkata ja kotona maata...
Netistä kun on tuota tietoa yrittäny ettiä, niin siellä on periaatteessa niin ylimalkaista tietoa, ett ei tällanen tavallinen tallaaja sieltä paljoa irti saa =) Paljon enemmän sitä tietoa oikeasti saa toisten kokemuksista, että kaikki nää teidän kirjoitukset on siis mulle tosi arvokkaita =) - polvipuoli
alkup. kirjoitti:
Kiitoksia taas kerran.
Oikeesti alkaa jo ahistaa kun on ihminen joka liikkuu mielellään ja jalka on niin p***ana että tarttee kepeillä konkata ja kotona maata...
Netistä kun on tuota tietoa yrittäny ettiä, niin siellä on periaatteessa niin ylimalkaista tietoa, ett ei tällanen tavallinen tallaaja sieltä paljoa irti saa =) Paljon enemmän sitä tietoa oikeasti saa toisten kokemuksista, että kaikki nää teidän kirjoitukset on siis mulle tosi arvokkaita =)Et ole yksin huoliesi kanssa ;)
Perjantai-aamuna mulla on polven tähystys edessä, sisäkierukassa repeämä.
Todennäköisesti pyritään kiinnittämään, mutta ei sitä tiedä minkälaiseksi muusiksi kierukan pala on tässä kuukaudessa jauhautunut. Magneettikuvissa näkyi selvä läppämallinen repeämä, joka kiilautuu sopivasti nivelpintojen väliin, enkä saa jalkaani lähimainkaan suoraksi. Suhteellisen vähän on kuitenkin kipuillut...
Itselläni menee toipumiseen varmasti kauemmin koska polvilumpion kiinnityksiä täytyy jotenkin kiristää, pääsi repeämään tosta sisäsivulta melko ikävästi, jonka seurauksena lumpio on löysällä...
Perjantaina ollaan kuitenkin paljon viisaampia. Hippasen kyllä jänskättää. Onneksi operaatio tehdään nukutuksessa, niin ei tarvitse turhia miettiä.
Täytynee kirjoitella tuntemuksia operaation jälkeen ;) - ollut
polvipuoli kirjoitti:
Et ole yksin huoliesi kanssa ;)
Perjantai-aamuna mulla on polven tähystys edessä, sisäkierukassa repeämä.
Todennäköisesti pyritään kiinnittämään, mutta ei sitä tiedä minkälaiseksi muusiksi kierukan pala on tässä kuukaudessa jauhautunut. Magneettikuvissa näkyi selvä läppämallinen repeämä, joka kiilautuu sopivasti nivelpintojen väliin, enkä saa jalkaani lähimainkaan suoraksi. Suhteellisen vähän on kuitenkin kipuillut...
Itselläni menee toipumiseen varmasti kauemmin koska polvilumpion kiinnityksiä täytyy jotenkin kiristää, pääsi repeämään tosta sisäsivulta melko ikävästi, jonka seurauksena lumpio on löysällä...
Perjantaina ollaan kuitenkin paljon viisaampia. Hippasen kyllä jänskättää. Onneksi operaatio tehdään nukutuksessa, niin ei tarvitse turhia miettiä.
Täytynee kirjoitella tuntemuksia operaation jälkeen ;)Mullakin epäiltiin aluksi nivelkierukkavammaa ja kaikki merkit viittasivatkin siihen. Kuitenkin tähystyksessä huomattiin, että kipu johtuikin polvilumpiosta irronneesta reilun kokoisesta rustonpalasta. Eli vähän huonompi homma, kuulemma. Ei sitä näköjään voi olla satavarma, mitä sieltä löytyy ennen kuin katsotaan.
Nukutus vs. puudutus-aiheeseen; pelkäsin itse leikkausta tosi paljon, mutta päädyin kuitenkin puudutukseen ja voin sanoa, että oli hyvä vaihtoehto. "Toipuminen tokkurasta" on nopeampaa ja tietää koko ajan mitä itselle tehdään. Ja lisäksi saa lääkkeitä, ettei niin kovasti pelota.
Taitavat olla aika yleisiä nämä polviongelmat... Ahdistaa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan tuon jalan suhteen, kun on näinkin nuori vasta ja nyt jo polvi muusina. Se positiivinen asia tässä on, että tämä pakottaa kuntoilemaan ihan tosissaan ja pienelle laihdutuskuurille, eikä motivaatiosta ole puutetta kun on näinkin tärkeä asia kyseessä. Kyllä sen keppejä käyttäessä huomasi, kuinka turhauttavaa on kun ei pääse kunnolla kävelemään. :/
- se vika
sitten ollutkaan kierukassa vaan eturistisiteissä!
Sain siis tänää lisää infoa, huomenna lääkäriin tarkistuttamaan ett onko koko eturistiside napsahtanut poikki vai onko vaan repeämä.. Onnistuin meinaa nagneettikuvien jälkeen satuttamaan polvea vähän lisää..
Ankeeta on olla koko ajan sairaslomalla ja kivutkin on vielä ihan kiitettävät!!
Jos poikki, se ristiside, selviääköhän siitä tähystysleikkauksella.. Todellakin toivon ett selviää..- polvipuoli
Noniin, aamulla oli tähystys ja hyvin meni. Äijä sisään, kaapu päälle ja pöydälle makailemaan. Verenpaineen mittaus ja anestesialääkäri tuuppasi neulan kämmenselkään. Hetken päästä rupesi ranteessa kirvelemään, ja kyseltiin että tuntuuko. No tuntuihan se, olo oli kuin kovassa kännissä hetken aikaa, mukava täydellisen rentoutumisen tunne ja sitten katkesi filmi.
Seuraava muistikuva oli kun katsoin kelloa n. 45 minuutin päästä heräämössä. Olo oli heti todella hyvä, vähän kuin olis nukkunut liian pitkään. Tämäkin tunne hävisi alta kymmenessä minuutissa. Tämän perusteella uskallan suositella tätä kevyttä nukutusta, paljon miellyttävämpää kuin makailla jalat puutuneina leikkauksen jälkeen!
Selvittiin paljon vähemmällä kuin oli tarkoitus. Kierukoissa ei ollut mitään vikaa. Kirurgi kutisti lumpion sisäsivulta siteitä ja löysäsi vastaavasti ulkosivulta. Lihakset rentoina lumpion sai kuulemma luksoitua todella helposti. Rustopinnoissa oli ollut jotain röppöä joten niitä oli tasoiteltu.
Heti pystyi kävelemään ilman keppejä. Jalka on nyt kuin rautakanki n. 6 tuntia leikkauksesta. Taipuu ehkä 10 astetta. Taivutusrajoitus 45-60 astetta toistaiseksi. Pieniä kipuja ilmenee silloin tällöin, polvi on luonnollisesti turvoksissa ja sitä ahdistaa ja pakottaa aika reippaasti kun nousee makuulta pystyyn.
Kyllä se tästä lähtee ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1372001
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1291649Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11516Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras881423- 321401
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1321214Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet521121- 241099
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221021- 51904