Vanhempien kuolema pelottaa...

Dakota893484839

Mua pelottaa ihan kauheesti että äiti kuolee. Muutan syksyllä pois. Äiti jäisi asumaan yksin siskoni kanssa.
Jostain syystä mulla on sellanen että joku kuolee keväällä tai viimeistään syksyllä. Näin on käynyt jo useampaan otteeseen kun minulla on ollut tämä tunne. Kesällä ja syksyllä. Sukulaisten ystäviä ja sukualisia on kuollut. En kuitenkaan usko ihan kaikkeen taikauskoisuuten, mutta miksi ihmiset kuolevat aina silloin kun saan tämän tunteen.

Kuinka te nuoret/aikuiset olette selvinneet vanhemman/vanhemien kuolemasta? Pelottaako ketään muuta tai ajatteletteko vanhempien kuolemaa?

Isäni asuu muualla enkä välitä hänestä, ei hänkään ole välittänyt minusta 15 vuoteen.

Olen mielestäni ikäisempiäni kypsempi ja itsenäisempi, mutta tajusin kuinka tärkeä äiti on ja kuinka selviän jos hän kuolee. Äidillä on mielenterveys ongelmia ja juuri siksi minua pelottaa lähteä pois kotoa. Entä jos äiti ei pysty huolehtimaan kaikista kodin askareista ilman minua? Olen joutunut aikuiseksi jo liian varhain. Äidin sairauden vuoksi olen joutunut ottamaan enemmän vastuuta ja aikuistumaan. Toisaalata eihän minun tarvitse muuttaa vaan voin jäädä lähemmäksi lukioon, mutta haluan toiseen lukioon. Äidin on jaksettava siskoni takia.

Kyse ei ole siitä että en voisi lähteä pois kotonta äidin pullamössöjen ääreltä vaan äidistä, haluan tietää että hän on turvassa kun lähden. Olen yrittänyt ehdottaa hänelle sellaista tukihenkilöä, koska äidin olisi hyvä purkaa asioitaan muillekkin kuin minulle.

Toisaalta ei äiti ole edes vanha, mutta kaikki ihmiset kuolevat joskus. Kuinka selviän kun se aika koittaa?

19

5408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhapoika85

      Äitini kuoli reilu vuosi sitten syöpään.
      Itse kuolema oli sinäänsä oli jopa helpottava, kun hän kuitenkin kärsi loppuvaiheessa aika lailla.
      Kyllähän hänen sairautensa antoi tiettyä epävarmuuden tunnetta, mutta toisaalta uskoin kaiken aikaa, että hän selviäisi siintä ainakin toistaiseksi.

    • Jaa

      No itelläni kuoli faija viime talvena. Kyllä siinä muutama viikko/kuukausi surtiin, mutta nyt oon jo päässyt yli.

      • tytteli vain

        miul on sama juttu.. isäni kuoli ollessani 12w.. äiti sekos sen jälkeen.. (silläkin on mielen terveys ongelmia.) muutan syksyllä muualle.. olen vasta 15w mutta tiedän että näin on parempi.. voithan sie tehdä silleen et käyt välil kattomas koton..tai jotain..


    • tuomas1

      Oletko Koskaan kokeillut rukoilla Jeesusta ?
      Anna elämäsi Hänelle..

      Itse rukoilen joka päivä vanhempieni puolesta ja Jeesus on varjellut heitä. Siitä on minulla monta selvää todistetta..

      kts.
      http://kotisatama.fi/fi/
      www.radiodei.fi
      www.uskoontulo.net

      ps. voit jättää myös rukouspyyntöjä itsesi ja vanhempiesi puolesta esim
      http://www.kolumbus.fi/finmedia/
      www.netmission.fi

      Älä jää yksin ongelmiesi kanssa !!
      Jeesus rakastaa sinua ja sinun vanhempiasi..

      • nyt hyvät

        ihmiset vaan missään nimessä uskoko tuota paskaa mitä tuo tuomas1 kirjoittaa. Ei nuo sadut ketään ole tähänkään asti auttaneet eivätkä tule auttamaankaan.


      • Aloittaja123

        Mutta arvaa onko siitä ollut apua? Äidin kunto heikkenee ja kun sossut pisti mut varmuuden vuoks mielisairaalaan ja itkin huoneen lattialla ja huusin "auta jeesus, päästä minut kotiin" niin eipä apua tullut. 7kk hoidossa ja yrittivät aivopestä mut.

        Eli eipä nykyään siitä ole mitään apua, koska ihmisillä on valtaa päättää loppujen lopuksi todella paljon omasta elämästään.


        Äiti on ollut nyt pirteämpi mutta pelkäään silti että hän kuolee.


      • pisaras
        Aloittaja123 kirjoitti:

        Mutta arvaa onko siitä ollut apua? Äidin kunto heikkenee ja kun sossut pisti mut varmuuden vuoks mielisairaalaan ja itkin huoneen lattialla ja huusin "auta jeesus, päästä minut kotiin" niin eipä apua tullut. 7kk hoidossa ja yrittivät aivopestä mut.

        Eli eipä nykyään siitä ole mitään apua, koska ihmisillä on valtaa päättää loppujen lopuksi todella paljon omasta elämästään.


        Äiti on ollut nyt pirteämpi mutta pelkäään silti että hän kuolee.

        Minulla ei ole kokemusta vanhempien menettämisestä, mutta huoli nousee välillä pintaan itsellänkin. Onnettomuudet, sairaudet, ym. voivat osua kohdalle milloin vain. Mitä vanhempien kuolema toisi tullessaan? Kenen puoleen osaisi kääntyä? Jos jotain jäisikin sanomatta..

        Sinun kannattaa jutella asiasta äitisi kanssa sillä uskon sen merkitsevän hänelle, mutta ennenkaikkea itsellesi, hyvin paljon. Huolesi voi olla aivan turha ja varmuuden siihen saat vain äidiltäsi. Voimia sinulle!


      • jakke 18
        pisaras kirjoitti:

        Minulla ei ole kokemusta vanhempien menettämisestä, mutta huoli nousee välillä pintaan itsellänkin. Onnettomuudet, sairaudet, ym. voivat osua kohdalle milloin vain. Mitä vanhempien kuolema toisi tullessaan? Kenen puoleen osaisi kääntyä? Jos jotain jäisikin sanomatta..

        Sinun kannattaa jutella asiasta äitisi kanssa sillä uskon sen merkitsevän hänelle, mutta ennenkaikkea itsellesi, hyvin paljon. Huolesi voi olla aivan turha ja varmuuden siihen saat vain äidiltäsi. Voimia sinulle!

        No vanhempien kuolema pelottaa aina, isä kuoli kun olin 7v, ja ei se harmittanut taikka surettanut paljoa, koska en isääni kauhean hyvin tuntenut, mutta kun äidilläni todettiin syöpä kun olin 17 niin alkoi pelottaa oikein toden teolla. iltaisin itkin yksin kun oli surullinen mieli koska varauduin pahimpaan aina! ja kesällä (pari kk ennen kuin täytin 18) niin tapahtui se mitä olin jo monta kuukautta pelännyt, eli äitini menehtyi sairauteensa. olin todella rikki koska äitini oli minulle rakkain maailmassa, enkä ole vieläkään päässyt yli äidin kuolemasta, koulua en pahemmin käy, enkä kavereitakaan yhtäään nää, olen aivan yksin ongelmieni kanssa. enkä tiedä pääsenkö koskaan asiasta yli, niin rakas äitini oli minulle. Tuntuu kuin elämä olisi yhtä tyhjän kanssa, ei ole mitään mitä odottaa, eikä ole ketään jota rakastaa, elämä antaa elämä ottaa. Mun elämä on jo piloilla, koittakaa te pärjätä vanhempienne mahdollisesta kuolemasta paremmin kuin minä.


      • Anonyymi

        Niimpä kyllä Jeesus auttaa ja kuuntelee!!!


    • enjaksatätä

      minuakin pelottaa äidin kuolema PALJON.. äitini on tärkein asia elämässäni,ainut joka saa oloni paremmaksi. en pysty elämään ilman häntä..menetin juuri tärkeimmän siskoni, en kestä josäitikin lähtee pois,hän on jo yli 60...mitä teen? oma elämäni menee päin helvettiä, itsemurha ajatukset mielessä usein,alan uskoa siihen että tapan itseni kun äiti kuolee..ennen sitä en voi tehdä itsemurhaa koska tiedän ettei äiti kestäisi surua. mutta ei kestäisi sisarenikaan.. mitä teen en jaksa enää tätä paskaa elämää.. ei ole kavereita, en jaksa kykene pitämään yhteyttä ja vaikka pitäisin niin he eivät minuun, en jaksa siivota,en jaksa enää mitään muuta kuin maata sohvalla ja olla koneella ja murehtia.........toivon vain,että maailmanloppu tulisi.

    • Elämä jatkuu

      Isä kuoli -09 syöpään, olin sillon 12v. Sillon se ei surettanut kun vain vähän aikaa sen jälkeen (vaikka isi oli mulle tosi läheinen, mutta niinkon mummonikin sano: "elämää täytyy elää eteenpäin"). Nyt 15 on tullu ajatelleeks, että millastahan munkin elämä nyt ois. Muistan, kuinka isi aina kun ajeltiin puhu siitä päivästä, jollon mulla ois ajokortti ja mä ajelisin sitä ympäriinsä. Se saa sellasen haikean, epätoivosen kaupuun tunteen kumpuamaan joskus esiin. Varsinkin sellaisina iltoina kun äiti ja "feikki-faija" (joksi häntä kutsun) riitelee. Se on ihan mulkku äijä, en tajua äitiä ku meni semmosen naimaan. (Suosii vaan sen lapsia, eli mun puolpikkusiskoo ja -veljee, mulle on tympee ja epäreilu.)
      Pahin pelkoni kai olisi, että äitikin äkillisesti kuolisi, sillä silloin joutuisin elämään aikuiseksi asti diktaattori-mulkun alaisena...
      Onneksi se on epätodennäköistä, sillä äiti on 45, ei polta, ja elää terveellisesti. Mä oon melko justiinsa 16, eli kyllä kerkeen täysikäseks ennen, ko mitään semmosta tapahtuu... Toivottavasti.
      Kysyt, että kuinka selviät.
      Neuvoni, jonka sain mummolta ja jota itse hioin: "Elä eteenpäin. Säilytä läheisesi muisto; kaipaa häntä, mutta älä jää murehtimaan, Elämä jatkuu.

    • Kauheaa123

      Mun vanhemmat ei oo kuollu mutta äidin mummo on. Se oli mulle tosi rankkaa. Mä olin sillloin 5. Mulla on yksi kaveri jonka äiti kuoli kun se oli ihan pieni. Toivottavasti kenellekään se ei olisi niin rankaa kuin mun kaverilla.

    • Anonyymi

      En tiedä liittyykö mun asia paljookaan tähän, mutta siis mua ahdistaa tulevaisuus ja kuolema. Varsinkin se, että äiti kuolee. Vaikka oon ihan pikku Lapsi niin silti. Yritän ajatella niin, että se kuuluu elämään.

    • Anonyymi

      Olet joutunut ottamaan liikaa vastuuta jo nuorena. Tunne johtuu siitä että olet koko ajan huolissasi ja stressaantunut. Äitiäsi voi auttaa vain ammattilainen. Kysy neuvoa vaikka mielenterveystoimistosta tai muista terveydenhoitopalveluista.

    • Anonyymi

      Siis mulla on ihan sama muakin pelottaa ihan hirveesti ja mietin että miten muka selviän kun se tapahtuu???
      En oo yhtään valmis sellaiseen
      Mutta mä rukoilen!
      Se on auttanut mua ihan hirveen paljon ja jotenkin kaikki huoli katoaa kun rukoilen, joten rukoile!
      Jeesus rakastaa teitä ja se kyllä auttaa!
      Jeesus rakastaa myös teidän vanhempianne!
      Rukoilkaa, kiittäkää elämästä ja rukoilkaa apua!!!
      Jos ette oo samaa mieltä niin sitten ette oo!
      Jeesus auttaa kun pyytää!
      Ja Jeesus on LUVANNUT RAKASTAA MEITÄ KAIKKIA JA PALATA HAKEMAAN OMANSA VIELÄ TAKAISIN!!!
      Ja se kyllä tapahtuu!!!

    • Anonyymi

      Voi harmi😥. Kaikki tsemppi sulle💖 Ja jos stressaa vielä tommenen voit jutella täällä chatissa https://sekasin247.fi/ ilmaiseksi ja luottamuksella aikuisen kanssa. Voit kokeilla myös tätä https://apuu.fi/ samalla tyylillä toimivaa chattia jos toisessa on jonoa. Älä jää yksin❤️

    • Anonyymi

      Ei kuoleman kanssa pidä märehtiä ja sitoa itseä sen kautta jalkapuuhun.
      Kuolema ei tule silloin, kun astun ovesta ulos, ja menen muualle asumaan jne.
      Mentyä- elämä jatkuu lähtöpaikalla kuten ennenkin. Kyllä elämän sitkeys on meissä olemassa, että jopa vanhuudessa vaikka äitini kituutti hoitolaitoksessa yli 10-vuotta.

      Eläkää vapaana, unohtakaa sisäiset kahleet, sillä kahle on kuin häkä, se käy päähän.
      Eli kuin uuninpelti, se auki niin häkä häviää.

    • Anonyymi

      Minua pelottaa kuin Äiti kuoli syöpään ja isä on jo 50+vuotias

    • Anonyymi

      Huolehdi siitä, että
      Äitisi hakee jaa saa apua mielenterveysongelmiinsa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe