kokemattomana kysynkin, että mikä veneessä on köysileikkuri akselille ? (leikkaa kai köyden, mutta missä olosuhteissa/tilanteissa)
onko merivesisuodatin jonkinsortin suolanpoistaja moottorin jäähdytykseen liittyvässä vesijärjestelmässä ?
köysileikkuri akselille ja
7
1014
Vastaukset
- että tieto leviää
>köysileikkuri akselille ? (leikkaa kai köyden, mutta missä olosuhteissa/tilanteissa)
Ikään kuin sakset tai saksipari. Toinen terä vannasputken takapäässä ja toinen potkuriakselissa. Kun söhellät köyden pyörivään potkuriin, niin leikkuri silppuaa sen pätkiksi, niin että matkasi jatkuminen mahdollistuu.
>onko merivesisuodatin jonkinsortin suolanpoistaja moottorin jäähdytykseen liittyvässä vesijärjestelmässä
Ei ole. Se suodattaa ainoastaan sammakot, ruohot, sinilevän ja sensemmoiset merivedestä, jotta ne eivät pääsisi esim. moottorin jäähdytyssysteemiin. - Onko kokemuksia?
Sen verran täydennän jo saamaasi hyvää vastausta, että lisätietoa saat kirjoittamalla googleen "rope cutter". (Tätä termiä tosin näytetään käytettävän myös niistä juotoskolvimaisista vehkeistä, joilla köysiä katkotaan siistin leikkauspinnan aikaansaamiseksi.)
Oma jatkokysymys tietäville: onko kenelläkään kokemuksia näistä potkuriakseliin tai vetolaitteeseen asennettavista leikkureista? Vaikuttavatko jotenkin esimerkiksi potkurin ominaisuuksiin? Suomessa en muista millään telakalla sellaista nähneeni. Käsittääkseni Itämeren ulkopuolella niille on enemmän tarvetta, kun kaiken maailman köydet ja verkot haluavat kietoutua potkuriin.
Uusimmassa Venemestarissa oli muuten pari hyvää kuvaa k.o. leikkureista sivulla 34.- hoh
....ole huomannut mitään negatiivista vaikutusta. Muutoinkin on ollut huoleton; eli eipä juuri köysiä ole tarttunut tai sitten on laite toiminut kerrassaan lostavasti!
Pari kesää sitten venäläisten täyttämä vuokravene onnistui sähläämään liinansa paattini potkuriini ilman, että itse aluksi huomasin mitään. Kerrassaa uskomaton suoritus heiltä; äijien ankkuriliina kulki veneeni alitse peräsimen ja kölin välistä vaikka olin tullut laituriin kauan ennen heitä! Laiturista lähtiessäni täräyttäessäni pakin päälle, tunsi erittäin lievän "nykäisyn" ja naapurin paatin ankkuriliinan jäännösten päässä ei ollut enää ankkuria!
Omani hommasin pitäessäni venettäni Englannin itärannikolla; siellä ei meikäläinen ainakaan uskaltanut ajella ilman ao. laitetta, enkä kuulunut vähemmistöön.... - leikkureista
hoh kirjoitti:
....ole huomannut mitään negatiivista vaikutusta. Muutoinkin on ollut huoleton; eli eipä juuri köysiä ole tarttunut tai sitten on laite toiminut kerrassaan lostavasti!
Pari kesää sitten venäläisten täyttämä vuokravene onnistui sähläämään liinansa paattini potkuriini ilman, että itse aluksi huomasin mitään. Kerrassaa uskomaton suoritus heiltä; äijien ankkuriliina kulki veneeni alitse peräsimen ja kölin välistä vaikka olin tullut laituriin kauan ennen heitä! Laiturista lähtiessäni täräyttäessäni pakin päälle, tunsi erittäin lievän "nykäisyn" ja naapurin paatin ankkuriliinan jäännösten päässä ei ollut enää ankkuria!
Omani hommasin pitäessäni venettäni Englannin itärannikolla; siellä ei meikäläinen ainakaan uskaltanut ajella ilman ao. laitetta, enkä kuulunut vähemmistöön....Kuulostaa ihan lupaavalta. Oliko brittien kanssa puhetta siitä, että onko näiden hankinnassa otettava jotain erikoista huomioon? Suomessahan kokemuksia ei taida ihmeemmin olla, vai enkö vain ole huomannut teriä telakointipaikoilla kulkiessani??? Sen mainitsemani Venemestarin suppeiden kuvatekstienkin perusteella voinee päätellä, että vetolaite- ja akseliratkaisuissa on ilmeisesti erilaiset leikkurit.
- hoh
leikkureista kirjoitti:
Kuulostaa ihan lupaavalta. Oliko brittien kanssa puhetta siitä, että onko näiden hankinnassa otettava jotain erikoista huomioon? Suomessahan kokemuksia ei taida ihmeemmin olla, vai enkö vain ole huomannut teriä telakointipaikoilla kulkiessani??? Sen mainitsemani Venemestarin suppeiden kuvatekstienkin perusteella voinee päätellä, että vetolaite- ja akseliratkaisuissa on ilmeisesti erilaiset leikkurit.
....mallit on eri tietty vetolaitteelle ja akselille. Parhaiten testeissä ovat pärjänneet sellaiset "Gators"-tyyppiset (esim. http://www.propprotect.com/ ).....
- linkistä
hoh kirjoitti:
....mallit on eri tietty vetolaitteelle ja akselille. Parhaiten testeissä ovat pärjänneet sellaiset "Gators"-tyyppiset (esim. http://www.propprotect.com/ ).....
Kiitos linkistä! Sen pohjalta on hyvä jatkaa asian pohdintaa, kun on konkreettisempi käsitys systeemistä ja hintaluokasta. Kyllähän tuossa taitaa olla ajatusta, kun edessä näyttää olevan ihan uuden veneen hankinta.
Olen joskus aikaisemminkin nähnyt jotain juttua näistä vehkeistä, en tosin Suomessa. Ehkä meillä on niin hyvä veneilykulttuuri, että epätodennäköisyys joutua köysi potkurissa -vaikeuksiin ei kannusta leikkurin hankintaan. Tai sitten leikkureista ei vaan tiedetä.
Vieläkään en tosin ymmärrä, kuinka venäläiset onnistuivat sählämisessään. - hoh
linkistä kirjoitti:
Kiitos linkistä! Sen pohjalta on hyvä jatkaa asian pohdintaa, kun on konkreettisempi käsitys systeemistä ja hintaluokasta. Kyllähän tuossa taitaa olla ajatusta, kun edessä näyttää olevan ihan uuden veneen hankinta.
Olen joskus aikaisemminkin nähnyt jotain juttua näistä vehkeistä, en tosin Suomessa. Ehkä meillä on niin hyvä veneilykulttuuri, että epätodennäköisyys joutua köysi potkurissa -vaikeuksiin ei kannusta leikkurin hankintaan. Tai sitten leikkureista ei vaan tiedetä.
Vieläkään en tosin ymmärrä, kuinka venäläiset onnistuivat sählämisessään....en ymmärrä minäkään, kun en nähnyt koreografiaa. Oli se köysi vaan siellä peräsimen ja kölin välissä, muutoin ei leikkuri olisi sitä silpunnut potkurin lähtiessä pyörimään. Paattinihan ei kerennyt liikahtaa..........
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä
Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod3311876Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty
niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul361755Voi minkä rikoksen teki
Kunnosti ihan pa..akuntoon päässeen tien ilman ELYn lupaa. Kyllähän se nyt viranhaltijaa kirpasee. Sellainen yritteliäis551197Torniolainen Tiiliä lukemaan
Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.21076- 761063
Mitä olen tehnyt
Mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Rakastuin ja en pysty unohtamaan Miksi teet tämän minulle? Yritä ymmärtää, vaikka olet73977Kumpa kaikkeen vois palata
Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin7839Tuon sinulle jännitystä
Siksi pidät minusta. Tiedämme molemmat, että meistä ei voi tulla mitään todellista.79818Pitkään kestänyt ihastuminen
Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen73763Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.
Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain145738