Olen miettinyt pääni puhki, sitä että onko Terhin ABS-muovinen vene pitemmällä juoksulla kannattava hankinta vai kannaittaisikos sijoittaa hiukan enenmmän ja hommata Yamarin 4210 tai 4110. Nyt olen myös alkanut miettimään Silver Colibria yhtenä vaihtoehtona. Siis veneessä ei tarvitse olla kuin 15-30 hv moottori. Veneen käyttö on lähinnä yksin huvialjelua heittokaslastusta ja pienenperheen retkiä saareen (pienet lapset) Olen lukenut palstoilta ABS-muoviväittelyjä, mutta minusta tuntuu että paljon mahtuu joukkoon ns. urbaanilegendoja. Joten ihan realistisia neuvoja kaipaisin. Terhi on pakettina noista kaikista edullisin ja siinä on valmiina kaikki tarvittava valomastoista päävirtakatkaisijaan ja tupakansytytyspistokkeita ja kaiteita myöten. tiedän rantautumisen tuskat mutta lasikuituveneelläkin pääsee rantaan varovasti tullen. Olen alkanut epäilemään Terhissä sen haurastumista vuosien kuluessa ja muodon säilymistä. Onko kellään kokemuksia. Kiitos
Terhi vai Yamarin
20
16116
Vastaukset
- Terhillä ajeleva
Itse ajelen Terhillä, mainittakoon se tässä niin pääsevät muutkin keskustelijat vauhtiin, eikä tarvitse arvuutella.. Mielestäni Terhin vahvuuksia on mainitsemasi varustelu sekä viimeisen päälle mietityt käyttöominaisuudet, esim. säilytystilat jne. Oletan että puhut 4110 mallista? Ajoasento on hyvä kun vertaa muihin saman kokoluokan veneisiin, ei ns. apina-asentoa ratti alhaalla ja polvet ylhäällä. ABS:n iskunkestävyyden jo toki tiedätkin verrattuna lujitemuoviin. Onhan noita tehty jo parikymmentä vuotta joten tuskin kestävyyskään mikään ongelma on. Yamarin on todennäköisesti parempi ajaa tai on ainakin jos vertaa Terhin 4100 malliin, 4110 tuli tälle vuodelle uudistettuna ja on ajoltaan parannettu 4100-mallista (perän kantavuutta lisätty).Hauskoja muuten nuo mallimerkinnät numero se ja se, varsinkin Yamarinilla...
- aloitteleva
Kiitos kommenteistasi. Tarkoitan nimenomaan Terhi 4110 mallia. Onkos siinä ajo-ominaisuuksissa tosissaankin paljonkin muutosta vanhaan 4100 malliin? Sitten toinen asia on mietityttänyt, että onko tuo Terhin sisäkuori kuinka liukasta esim. kastuessaan? Olen todellakin samaa mieltä siitä että olen ihastunut Terhin käytännöllisiin tilaratkaisuihin, ja etenkin tuohon mielestäni tuossa kokoluokassa erittäin toimivaan ja " massiiviseen" pulpettiin. Pulpetissa on erittäin tukeva tuulilasi ja kaidekaari, jotka ovat mielestäni erittäin tarpeellisia. Onkos sinulla malli 4100 ja minkäikäinen tuo on? Oletkos ollut laatuun tyytyväinen ja nimenomaan ABS- ominaisuuksiin? Tuohon Terhiin 4110 olen ajatellut 20 hv Yamahaa, johon saa 25 hv tehot. Se on ilmeisesti riittävä minun maltilliseen käyttöön.Minkälainen kone sinulla on omassasi?
- Terhillä ajeleva
aloitteleva kirjoitti:
Kiitos kommenteistasi. Tarkoitan nimenomaan Terhi 4110 mallia. Onkos siinä ajo-ominaisuuksissa tosissaankin paljonkin muutosta vanhaan 4100 malliin? Sitten toinen asia on mietityttänyt, että onko tuo Terhin sisäkuori kuinka liukasta esim. kastuessaan? Olen todellakin samaa mieltä siitä että olen ihastunut Terhin käytännöllisiin tilaratkaisuihin, ja etenkin tuohon mielestäni tuossa kokoluokassa erittäin toimivaan ja " massiiviseen" pulpettiin. Pulpetissa on erittäin tukeva tuulilasi ja kaidekaari, jotka ovat mielestäni erittäin tarpeellisia. Onkos sinulla malli 4100 ja minkäikäinen tuo on? Oletkos ollut laatuun tyytyväinen ja nimenomaan ABS- ominaisuuksiin? Tuohon Terhiin 4110 olen ajatellut 20 hv Yamahaa, johon saa 25 hv tehot. Se on ilmeisesti riittävä minun maltilliseen käyttöön.Minkälainen kone sinulla on omassasi?
Minulla on vielä 4100 malli jonka tosin vaihdan nyt kesän korvalla Nordiciin. 4100 on yksin ajaen hieman ongelmallinen siinä mielessä että "laukkaa" helposti jos yrittää ajaa liian kovaa. Itsellä 25 hv Johnson joka on vähintäänkin riittävä kys. veneelle. Tosin kuten sanoin niin 4110 on korjattu perän osalta ja uskoisin että siinä on em. ominaisuus saatu hallintaan. Kannattaa kysellä myyjältä. ABS ei ole mitenkään liukas materiaali märkänä (vrt. lasikuitu), en oikein ymmärrä mistä maine tulee? Lisäksi pohjan liukuesteteippaukset ovat todella pitävät, harva sitä lakeri-kengillä kuitenkaan veneilee. On tullut sen verran kokeiltua myös ABSn iskunkestävyyttä (kivinen ja tuulinen ranta) etten kovin helpolla enää siirry takaisin lasikuitu veneisiin (laiska korjailemaan).
Noista alumiinisista sen verran että ainakin Silvereiden (mm. Beaver) ja myös Buster S:n sisätilat ovat mielestäni onnettoman matalat ja niissä ajoasento jää hyvinkin huonoksi. - Nordic
aloitteleva kirjoitti:
Kiitos kommenteistasi. Tarkoitan nimenomaan Terhi 4110 mallia. Onkos siinä ajo-ominaisuuksissa tosissaankin paljonkin muutosta vanhaan 4100 malliin? Sitten toinen asia on mietityttänyt, että onko tuo Terhin sisäkuori kuinka liukasta esim. kastuessaan? Olen todellakin samaa mieltä siitä että olen ihastunut Terhin käytännöllisiin tilaratkaisuihin, ja etenkin tuohon mielestäni tuossa kokoluokassa erittäin toimivaan ja " massiiviseen" pulpettiin. Pulpetissa on erittäin tukeva tuulilasi ja kaidekaari, jotka ovat mielestäni erittäin tarpeellisia. Onkos sinulla malli 4100 ja minkäikäinen tuo on? Oletkos ollut laatuun tyytyväinen ja nimenomaan ABS- ominaisuuksiin? Tuohon Terhiin 4110 olen ajatellut 20 hv Yamahaa, johon saa 25 hv tehot. Se on ilmeisesti riittävä minun maltilliseen käyttöön.Minkälainen kone sinulla on omassasi?
Viime kesänä ABS Nordicia käyttäessä voin sanoa ettei käyttömukavuuden takia ainakaan kannata olla huolissään ABSn kanssa. Kuumana päivänä on mukava lötkötellä miellyttävää ABSää vasten, kaikki reunatkin on mukavasti pöyristettyjä. Ei ollut liukaskaan sateella.
Mutta mutta, kannattaa huomioida että valmistajakin varoittelee pitkäaikaisen pistemäisen kuorman vaarasta muoville joka voi venyä. Ei siis paras mahdollinen trailerin päällä jatkuvasti säilytettäväksi, pitää laittaa lautaa väliin. Iskuja ABS kyllä kestää.
Noita vettymis/halkeamisjuttuja on esiintynyt jonkin verran, en kyllä tiedä onko se enää uusimmissa ongelma. Taisipa tuossa olla 10v takuu.
- Osku
Kehoittaisin ottamaan vakavasti myös sen alumiinivaihtoehdon. Huoleton materiaali, joka kestää taatusti niin pitkään, kuin samaa venettä viitsii pitää. Sietää vettä ja aurinkoa ja rantautumista aivan eri tavoin kuin muovit ja lasikuidut. Ja kun haluaa päästä eroon, saa vielä kunnon hinnan, vrt. käytettyjen Bustereiden ja lasikuitupaattien hinnat.
- tuntematon
Kaverilla ehti olla 405 Fun ankarassa mökkikäytössä noin 17 vuotta kunnes ulkokuori halkesi viime syksynä ja vene muuttui ongelmajätteeksi. Ongelmia oli pitkin matkaa sisäkuoren irrotessa vaahdosta ja väliin mennessä vettä yms. Tilalle tuli Buster XS.
Noista mainitsemastasi kahdesta valitsisin ilman muuta tuon Yamarinin. Itse ajelen Yamarinilla eikä rantautuminenkaan ole niin vaikeata kuin alu-kuskit esittävät. Jos veneen saisi vielä köliraudalla varustettuna, voisi rantautua tosi huolettomasti. Taipuu nimittäin 2mm alu-peltikin törmäyksessä.- Osku
>Itse ajelen Yamarinilla eikä rantautuminenkaan ole niin vaikeata kuin alu-kuskit esittävät.>
Ei kai rantautuminen lasikuitupaatilla sen vaikeampaa ole kuin alupaatillakaan. Veneen käyttöä vaan rajoittaa se, jos täytyy varoa pientäkin osumista kiveen tai muuhun kovaan rantautuessa tai venettä maihin vedettäessä. Kolhut, jotka rikkovat helposti murtuvan gelcoatin, eivät aiheuta alumiinille yhtään mitään. Gelcoatin rikkoutuminen ei ole pelkästään esteettinen haitta kaloille, vaan se saattaa aiheuttaa veden imeytymisen kuitujen sekaan, mikä voi olla tuhoisaa.
>Taipuu nimittäin 2mm alu-peltikin törmäyksessä.>
Kysyjä ei varmaankaan ole etsimässä venettä tarkoituksenaan törmäillä. Tosin alumiinin taipuminen ei välttämättä vielä haittaa mitään. Autoissakin on taipuisat puskurit, jotta vältytään suuremmilta vaurioilta. - aloitteleva
Olen tosiaankin pohtinut tuon Terhin rinnalla vaihtoehtona yamarin 4210 S tai 4110. Mitenkä luulet, tiedätkö että mahtaakos tuo 4210 pulpettiversiona kuvaamallani käytöllä toimia 15 hv nelitahtimoottorilla, Kun suositus tuohon on 10-20hv? Riittääkös 15 hv? 4110 varmaankin tarvitsee vähintääkin sen 20 -25 hv, vaikka onkin kooltaan samanlainen, mutta on ilmeisesti painavampi ja jyrkempi pohjainen (olen lukenut että pohjan muoto vaikuttaa tuohon, eli mitä loivempi v-lulma niin sitä helpommin..pienemmällä teholla nousee plaaniin) Jos hinnaltaan 20 hv 2-t(jossa on 25 tehot)on noin 300 euroa halvempi kuin yamahan 15 hv nelitahti, niin onko järkevämpi ottaa noista tuo 4 tahti. Puhutaan nimenomaan veneeseen Yamarin 4210. Tuossa 15 hv 4-tahtisessa on lisänä sähkökippi, jota 2-tahti 20hv:ssa ei ole. Muuten samat ominaisuudet.
Yamarin 4110 ei kulje varmaankaan 15 hv riittävästi kuin ei Terhin 4110:kaan. Noihin hinnalllisesti joudun varmaankin valitsemaan tuon 2-tahtisen 20 hv (25hv).
- T
Itse olen ajellut Yamarin 4300:lla.
Laiturikaverilla on muuten samanlainen
köliraudalla varustettuna,sellaisen siis saa
halutessaan.
Vene on ollut hyvä pääasiallisessa käytössään
eli pojan kanssa lähisaariin tai kalaan.
Merellä tuo tuntuu välillä kovin pieneltä ja
tällä kokemuksella arvelen että kannattaa heti
kättelyssä hommata isompi,vaihdossa se kauppias
pitää puolensa... - harha
Sinuna ostaisin Buster RS tai Vator 14R ja käytettyinä, voisihan niihin vaihtaa uuden 2T koneen 25heppanen riittää. Pitkässä juoksussa terhi ei kestä, sillä sen kaksoiskuorirakenne on susi. Vene on täytetty polyuretaanivaahdolla, joka ei mukamas ime vettä. Tosiasiassa se imee vettä ja veneen paino tuplaantuu. Buster on huoleton vetää sorarannalle maihin, terhin ABS-muovi repeää siinä hommassa 100% varmuudella. Lasikuitukin kärsii, mutta se on helpompi korjata. ABS-muovi ei vaan kestä, terhit repee joka saumasta ja kohdasta. Itselläni kokemuksia 245 ja 385 malleista. Jos sietää sen että vene imee kosteutta ja muuttuu painavaksi ja tykkää korjailla ABS-muovivenettä niin terhi on oikea valinta. Kovin pitkäikäinen se ei kyllä ole, mutta yleisesti ottaen kaikki terhit on vankkoja veneitä. Osta mieluummin se yamarin.
- ABS
Tätä vähän odottelinkin, lasikuitu- ja alumiiniveneiden kellukeaineet sitten eivät ime vettä mutta Terhin imee... Uskomatonta potaskaa mutta tätähän sieltä hevosmiesten tietotoimistosta saa. Kerro vähän vuotavista niitti-Bustereista ja revenneistä ja vettyneistä lasikuitu vehkeistä niin saadaan keskustelu samalle tasolle niidenkin osalta. Tosiasia on että kullakin materiaalilla (myös puu) on heikkoutensa ja vahvuutensa, mutta pysyttäis nyt edes neutraalina kun kaveri kyselee neuvoja! Tämä veneala on muuten mielenkiintoinen ala; täällä tuntuu riittävän rantojen asiantuntijoita joka lähtöön...
- Æmpæri
ABS kirjoitti:
Tätä vähän odottelinkin, lasikuitu- ja alumiiniveneiden kellukeaineet sitten eivät ime vettä mutta Terhin imee... Uskomatonta potaskaa mutta tätähän sieltä hevosmiesten tietotoimistosta saa. Kerro vähän vuotavista niitti-Bustereista ja revenneistä ja vettyneistä lasikuitu vehkeistä niin saadaan keskustelu samalle tasolle niidenkin osalta. Tosiasia on että kullakin materiaalilla (myös puu) on heikkoutensa ja vahvuutensa, mutta pysyttäis nyt edes neutraalina kun kaveri kyselee neuvoja! Tämä veneala on muuten mielenkiintoinen ala; täällä tuntuu riittävän rantojen asiantuntijoita joka lähtöön...
En ymmærræ miten joku voi tosissaan olla kiinnostunut Terheistæ. Nehæn ovat heikkoja, huonot ajoominaisuudet, vettyvæt, niitit løystyvæt ja vesi pææsee sisææn. Kaiken lisæksi Terhit ovat todella mauttoman nækøisiæ. Ei ABS ole veneenrakennus materiaaliksi sopiva, jos olis olishan sitæ kæytetty maailmalla lasikuidun sijaan. No jokainen sijoittakoon rahansa mihin haluaa.
- Neptun.
Kannattais kysyä Sir"valurautapannu"BB:ltä jos se tekis betonista sulle terhin!!!
- Vaneriveneilijä
no nyt on saatu sota käyntiin... erittäin mielenkiintoista, joten osallistun keskusteluun. itselläni oli terhi micro fun. Erittäin hyvä vene. totta se on että vanhoissa terheissä vettä menee muovin väliin, siitäkin on kokemusta, mut reikä pohjaan ja vesi pois ja terhi fixiä tilalle ja no problem. kuulostaa hurjalta mutta toimii... vesi muuten menee sisään tulpan reiästä(ainakin -87 microssa) Mitä abs-muoviin tulee, niin sitähän saa hakata vasaralla niin paljon kun jaksaa eikä mee rikki(lasikuidulle en suosittele).
korjaus on myös omien kokemusteni perusteella helppoa. sitten vielä siihen alumiini-abs-lasikuitu keskusteluun, niin kyllä ite ottasin alumiiniveneen, on se vaan huoleton. eikä silver colibri mikään matala vene oo kun sitä joku haukku. ps. Vaneria en aloittelijalle suosittele ;)- TDK
Miten olisi SUVI 4500 tai SUVI 4500
http://www.termalin.fi/
Ainakin 3900 malli on todella hyvin liukuva ja kantava ( 3 aikuista kyydissä nousee liukuun 9.9 heppasella ) - TDK
TDK kirjoitti:
Miten olisi SUVI 4500 tai SUVI 4500
http://www.termalin.fi/
Ainakin 3900 malli on todella hyvin liukuva ja kantava ( 3 aikuista kyydissä nousee liukuun 9.9 heppasella )... ja se toinen malli oli tietenkin SUVI 4900
- venev
Yamarin on tasapainoinen kokonaisuus. Buster kyntää syvällä, vaatii ison koneen ja kuluttaa paljon. Terhi on lahoava
- ettarviivaihtoehtoja
aloittaja... halvin on sulle paras
usko minua, ilman sarvia ja hampaita - Jeppjeo
Alut hapertuvat. Yksikin väärä metalli taikka sähkökytkentä niin se on siinä.
- IhanaMateriaali
Onko paljonkin kokemusta aiheesta vai ainoastaan "luin internetin keskustelupalstoilta muiden aiheesta tietämättömien kirjoituksia".
Alumiinisella retkiveneellä vuodesta 2009 ilman ongelmia. Tiedän kyllä sähkökemallisen korroosion erimateriaalien välillä. Ehkä juuri siksi ilman ongelmia.
Melko kestävää materiaalia tuo alumiini:
http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2016/Eax3PczCp/M2016-03_Tutkintaselostus.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421674Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo103995