Otsikon mukainen kapistus tuli kesällä hankittua kun sai niin halvalla ettei voinut kieltäytyä. Onkin kyllä se ainoa merkki ja malli minkä voi hankkia Sitikan rinnalle ilman että luullaan terveeksi ... :)
No, asiaan ... kytkin toimii hienosti muuten mutta polkimessa on reilu vapaaliike, noin 5 senttiä ennen kuin "kilahtaa" sylinterin haarukkaan kiinni. Kojelaudan alle kurkkimalla sain todettua että tuossa haarukassa näyttää olevan pitkulaiset hahlot, ennemminkin kuin reiät - eli polkimessa oleva tappi on paikallaan ja rakenne sinänsä "nipussa, mutta liikkuu tuossa hahlossa ensin tyhjää enennkuin ottaa kiinni.
Kuuluuko tuo asiaan, vai onko tuossa kulunut reikä pitkulaiseksi, vai eikö sylinteri palaudu ylös asti? Ja jos syy on tuossa viimeisessä niin konsteja tuon herättelemiseksi? Tai muita ehdotuksia ..?
Saab 900i '86 kytkinpolkimen vapaaliike
5
755
Vastaukset
- Saabilla v.77
Ei kuulu olla pitkulainen "hahlo" vaan akselitappiin sopiva pyöreä reikä, se on kulunut käytössä ja huollon puutteessa (ei ole rasvattu)
soikeaksi hahloksi ja nyt on tietysti suuri polkimen liike ja lopulta ehkä kytkin ei irroita ollenkaan?
Itse korjasin saman vian irroittaen polkimen ja hitsaten reiän täyteen sekä poraten uuden reiän sopivaksi akselitapille, eikä ollut vaikea ja pitkä homma, ainoastaan hieman näppäryyttä ahtaassa paikassa työskennellessä kun irroittaa ja laittaa polkimen takaisin.
Taikka sitten ostat jostain, vaikka hajottamosta kulumattoman polkimen ja vaihdat sen.Tarkennan tosin vielä sen verran että se pitkulaiseksi kulunut hahlo ei siis ole polkimessa vaan sylinterin haarukassa. Eli se polkimen läpi menevä tappi näyttää kyllä liikkuvan säntillisesti polkimen mukana, mutta sylinterissä on tuota väljää. Mutta pyöreä siis kuuluisi ilmeisesti siinäkin olla tuon reiän, eipä senkään irroitus ilmeisesti paljon vaativampaa ole kuin polkimen, kunhan saa ilmauksen onnistumaan kasauksen jälkeen.
Kytkin on tosiaan siinä vaiheessa että irroittaa kyllä ihan hyvin, tasan lattiassa :) Eli pelivara on kyllä aika hyvin jo käytetty ...- saabilla v77.
shamr0ck kirjoitti:
Tarkennan tosin vielä sen verran että se pitkulaiseksi kulunut hahlo ei siis ole polkimessa vaan sylinterin haarukassa. Eli se polkimen läpi menevä tappi näyttää kyllä liikkuvan säntillisesti polkimen mukana, mutta sylinterissä on tuota väljää. Mutta pyöreä siis kuuluisi ilmeisesti siinäkin olla tuon reiän, eipä senkään irroitus ilmeisesti paljon vaativampaa ole kuin polkimen, kunhan saa ilmauksen onnistumaan kasauksen jälkeen.
Kytkin on tosiaan siinä vaiheessa että irroittaa kyllä ihan hyvin, tasan lattiassa :) Eli pelivara on kyllä aika hyvin jo käytetty ...kun nyt sanot sen "tapin" kuluneen ja kun muistelin tarkemmin niin se oli aika konstikas ottaa pois poljinta irroittamatta mutta juuri sopi tulemaan kun pyöräytti sen sopivalle mallille.
En sitä mitenkään ilmannut koska muistaakseni painoin sen männän ja tapin mahdollisimman syvälle ja sitten pidin mäntää siellä jollain ohuella piikillä ja silloin sain sen tapin irti ja takaisin myös ilman nesteiden poistoa ja polkimen irroitusta. - TST
saabilla v77. kirjoitti:
kun nyt sanot sen "tapin" kuluneen ja kun muistelin tarkemmin niin se oli aika konstikas ottaa pois poljinta irroittamatta mutta juuri sopi tulemaan kun pyöräytti sen sopivalle mallille.
En sitä mitenkään ilmannut koska muistaakseni painoin sen männän ja tapin mahdollisimman syvälle ja sitten pidin mäntää siellä jollain ohuella piikillä ja silloin sain sen tapin irti ja takaisin myös ilman nesteiden poistoa ja polkimen irroitusta....myös kytkinsylinterissä männänpalautusjousi poikki?? En muista rakennetta tarkemmin, mutta meillä kotosalla jossakin 99:ssä oli sama tilanne kytkimen kanssa, eikä sitä saanut ilmatuksi vian takia ja kytkinpolkimessa oli löysää vaikka kuinka. Jousi oli katkennut ja pätkät kiertyneet sisäkkäin, jolloin mäntä ei palautunut tarpeeksi.
TST kirjoitti:
...myös kytkinsylinterissä männänpalautusjousi poikki?? En muista rakennetta tarkemmin, mutta meillä kotosalla jossakin 99:ssä oli sama tilanne kytkimen kanssa, eikä sitä saanut ilmatuksi vian takia ja kytkinpolkimessa oli löysää vaikka kuinka. Jousi oli katkennut ja pätkät kiertyneet sisäkkäin, jolloin mäntä ei palautunut tarpeeksi.
Sylinteri kuitenkin palautuu sellaiselle korkeudelle että ellei tuota välystä haarukassa olisi, korkeus olisi mielestäni juuri oikea ... eli jonkin verran jarrupolkimen yläpuolella. Muutenkin kytkimen toiminta on takertelematonta ja sinänsä kunnossa, eli jos vain sylinteri seuraisi polkimen liikkeitä, ei olisi mitään hätää. Kiitos vinkistä kuitenkin, aion ensiapuna laittaa tuonne polkimen varren ja haarukan pohjan väliin kumisuikaleen jolla saan välystä pois ja pääsen kokeilemaan kytkimen toimivuutta paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 625138
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai544602Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1234559Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san2981817- 851478
- 911462
- 2281338
- 3181065
- 200961
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.50870
