Heipä hei.
Olen viime viikolla diagnosoitu uusi epiläinen. Kyllähän tuon diagnoosin kanssa mentiin ees-taas melkein vuosi, niin että sitä melkein osasi odottaa, mutta oli se silti aika jymäys.
Miten olette osaanne sopeutuneet, miten elämä ja opiskelu/työssäkäynti lääkkeiden ja kohtausten kanssa käytännössä sujuu? Oletan, että lääkkeillä suuri osa kohtauksista saadaan kuriin, mutta silti mua vähän pelottaa. Mulla on yli vuosi opintoja jäljellä ja vielä ulkomailla. Myös lääkkeiden sivuvaikutuksista olen huolissani, pysynkö muiden kelkassa opinnoissa, jos koko ajan väsyttää.
Lisänä on tietenkin vielä jatkuva takaraivossa hiipivä pelko, milloin seuraava paha kohtaus yllättää. Kertokaa te konkarit, miten epin kanssa eletään!
Kaipaan virtuaaliolkapäätä
15
1038
Vastaukset
- Teri
Heippa!
Tälläpä niitä olkapäitä riittää! Sopeutuminen vie jokaiselta oman aikansa. Itselläni epi todettiin 1v ja 6kk sitten. Sopeutunut olen kait joten kuten, kun on ollut pakko. Itse opiskelin vielä silloin, kun sain tuon diagnoosin ja pohdiskelin samoja asioita kuin sinä nyt. Alku oli hankalaa, kun lääke (Trileptal)väsytti liikaa, joten se vaihdettiin varsin pian (Neurotol Slow). Minua helpotti opiskelujen suhteen se, että kerroin epistä niin opettajille kuin opiskelukavereillekin sekä työssäoppimispaikassani. Tällöin ei tarvinnut selitellä väsymystäni tai poissaolojani. Tenttin lukeminen ja itse tenttien teko tuntui aluksi vaikealta, kun huomasin muutoksia lähimuistissa. Eipä muu auttanut kuin lukea entistä ahkerammin ja käyttää ajatuksissaan maind mappiä tentti aiheesta. Pikku hiljaa olo alkoi kohenemaan kun lääkitys alkoi puremaan. Pääasia oli, että tein itselleni selväksi sen, että sallin nuo väsymykset ja ettei tarvitse aina olla touhuamassa jotakin.
Kyllä kait jokaisella, ainakin minulla vielä tässä vaiheessa on myös mielessä, milloin tulee seuraava kohtaus. Se pelottaa ja masentaa ja saan jopa ajoittain paniikkikohtauksia sen vuoksi. Lähinnä nuo ajoittuvat tilanteeseen kun olen yksin. Ja yksi varsin hermojani raastava tilanne on ollut vuoden ajokielto. Onneksi on se tilanne, et voin saada ajoluvan huhtikuussa, jos kohtaukset pysyvät poissa vielä nämä pari kuukautta. I hope that!
Suosittelen hakemaan vertaistukea täältä tai muualta, esim. liittymällä paikalliseen epiyhdistykseesi ja hakeutumalla sopeutumisvalmennuskurssille. Itselläni sopeutumista on varmasti vaikeuttanut se,että en ole päässyt keskustelemaan toisten epiläisten kanssa kasvokkain vaan ainut kontakti on ollut tämä palsta.
Ja yksi tärkeä, jota älä unohda, on KESKUSTELEMINEN omaisten kanssa. Onnekseni minulla on ihana ja ymmärtäväinen puoliso ja lapset jo niin isoja, että ymmärtävät tilanteen.
Tosin nuorempi tyttäreni (13v) vahtii minua välillä turhautumiseenkin asti. Mutta rakkautta ja huolehtimistahan se on.
Tästä tuli varsin pitkä vastaus ja minun mielipiteeni. Tulet varmasti saamaan paljon vastauksia ja ohjeita "konkareilta".
Voimia sinulle jatkossa sopeutumiseesi!!! - melkosta pujottelua
nää 20 vuotta t: ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
- tyttö -85
No, hei vaan..
Sairastuin 7-vuotiaana epilepsiaan ja silloin se vain kuuluin minulle7minun elämään, ehkä joskus tappelin lääkkeitten otosta, jotta olisin saanut jotain periksi. "Juuri oikeaan aikaan," kuudennella luokalla lopetettiin lääkitys. Ja ajatus oli, että kaikki oli ohi.
Mutta kun, murkku-ikä oliohi, niin kaikki alkoi uudestaan ja tieten ymmärsin heti mistä oli kysymys. Äitini taisi olla järkyttyneempi, kun minä ite. Mutta ajan kuluessa taistelin sisimmässäni sairauteni kanssa (vaikka kohtauksia ei ollut). vanhemmiltani en oikiastaan tukea saanut, enkä ole tähänkään päivään saanut! Mutta paras tuki olivat kaksi siskoa ja ystävät, joiden kanssa puhuin!
Aluksi en halunnut, että muut kuin aivan läheiset tietävät sairautteni. Kielsin kaikkia kertomasta mitään. (Sisäistäminen kesti ainakin kolme vuotta.)
Koulussa kävin ja kouluaika oli rankkaa. Olin tosi väsynyt lääkkeistä, minua väsytti aina. Ja koulussa oli väliin vaikea pysyä hereillä...(väsymyksenkin olen huomannut vasta jälkeenpäin, että mistä se johtui). Mutta kohtauksia ei ollut "kolmen ensimmäisen vuoden aikana". Heti kesällä sain viisi kohtausta samana päivänä.. (-Kyllä otti koville maata sairaalassa letkuissa muitten autettavana, nuori ja tottunut itse hoitamaan muita potilaita. kukaan ei huomannut etes antaa ajokieltoa.)
Valmistumiseni jälkeen olin töissä ja siellä minulla meni vallan hyvin, vaikka olin 5-vuoro työssä.(Yövuorossa nukuin ja tarvittaessa heräsin hoitamaan..) Paljon helpompaa, kun koulussa, kun ei läksyjä, tenttejä ja muita paineita. Kohtuksetkaan ei pelottanut, että milloin tulee.
Työt loppuivat ja menin uuteen työhön, joka oli rankempaa. Silloin ajatukseen hiipi, että milloin tulee kohtaus.. Työ oli mukavaa, mutta työkaverini oli aivan kamala! Olin työ-yksikössä "johtaja" ja kaksi "alaistani" olivat n.20 ja n.30 vuotta vanhempia. Nelikymppinen akka oli kylän inhottu ihminen. Ja minä ja 50vuotias työkaverini jäimme sen akan "henkiseen väkivallan alle." Kerroin johtajalle siitä aina, mutta se ei puuttunut asiaan. Kunnes sain kohtauksen, olin sairauslomalla. jätin työn (vajaa vuosi sitten), josta johtajani oli vähän ihmeissään. Kun ymmärsi asian vasta jäleenpäin! (Ajokielto kyllä teki tosi tiukkaa!!! )Sitten minulla nostettiin lääkitystä (Trileptalia), josta olin aivan pökkyrällä. Sitten minulle vaihdettiin Lamictal. jonka vaihto kesti reilu puoli vuotta. Olin tosi väsynyt, kun söin kahta lääkettä isoilla annoksilla. (Pääsykokeissa minulle tuli joku ihme "paniikki kohtaus" tai semmonen, mutta pysyin silti aisoissa. Kaikki tuntui kaatuvan päälle. Tuntui, että repiän ja huudan vain..Mutta onneksi pystyin hallitsemaan itseni. Mitähän se oli??? Onko muilla ollut semmosta.. Purkautuiko paineet päästäni?)
Viime syksynä aloitin toisen koulun. Hyvin on mennyt. Kun olen vain takonut päähäni, että tallaan semmosta vauhtia, kun terveus sallii! Kokoajan ei tarvi höyrytä, pitää sallia, että väliin saa ottaa rennosti. Luokkakaverini muut tietävät mun epi:stä. (Ja on paljon helpompi elää) Eikä se ole enää mikään salaisuus. :) Kaulassanikin riippuu epi-tunnus varalta! itsellänikin on ollut paljon helpompaa. Lamictal kyllä huonontaa muistia, mutta olen ajatellut, että lääkkeestä on kuitenkin enemmän hyötyä, kuin haittaa.. Väliin väsyttää, mutta sitten on painettava jarrua.. :) Opinnoissa olen pysynyt muiden mukana! Ja jos vauhti hidastuu, niin sitten hidastuu, en ole ajattelut ottaa siitä pulttia.. Mulla on koulua vielä jäljellä 2,5 vuotta -näillä näkymin... :)
Tulipa pitkä kirje, vaikka ei ollut tarkoitus! Epi historiaa löytyy n. 14-vuotta. Joten on monta ajatusta läpikäynyt, vaikken mikään konkari ole! Mutta voimia sinulle!! (Taijat olla myös nuori?)
Saitkohan tästä jotain irti?.. osoite tuo virtuaaliolkapää:
http://nyyti.medixine.com/- sekka
Mulla on puoli vuotta diagnoosista ja nyt on tullu tajuntaan ymmärrys, että mulla on epi. Elämässä jaksan ainakin minä, (ei varmaan kauhean paha epilepsia) pysyä ihan kohtalaisesti. Mulla kohtaukset tulee yleensä illalla tai alkuyöstä. Ne ei siis sinänsä rajoita elämää, mutta aina on takaraivossa pelko. Musta ainakin tuntu, että sairastuttua perhe ja ystävät, niiden tuki on korvaamaton. Ilman sitä ei pärjäis. Pitää vain rohkeasti sanoa ääneen ystävillekin, että mää oon hukassa ja tarvin apua. Paljon on saanu kuulla ystäviltä, että mikä on ongelma? Eihän epi rajoita elämää? Toisten on vaikeampi ymmärtää sitä pelkoa, mutta silloin pitää vain ajatella, että ei se mitään, toisessa tilanteessa nuo taas on niitä vahvoja tukia, toisenlaisessa elämäntilanteessa. Suosittelisin, että ottaisit johonkin epilepsia yhdistykseen yhteyttä, kuin myös vertaistukileirille yms. Virtuaaliavun lisäksi siis. Koska vaikka perhe ja ystävät, läheiset tukee, niin vain toinen epileptikko voi auttaa toista. Sokeakin siis voi taluttaa toista sokeaa!
- Peeth.
Mulla elämä sujuu kuten muillakin, sillä epilepsia ei häiritse päivittäistä elämää. Vain kerran kuussa, ja opiskelua epilepsia joskus haittaa. Muistini nimittäin temppuilee, saan huimauskohtauksia ja joudun miettimään koko ajan ainakin alitajuisesti mitä voin tehdä, ja mitä en. Onneksi jokainen kaverini ja etenkin vanhempani ovat suhtautuneet järkevästi ja tukeneet. Sen avulla jaksaa. Kun aloitin lääkityksen, häiritsi se jonkin verran opiskeluja sillä olin koko ajan väsynyt. Onneksi sain kuitenkin kesän ajan totutella lääkkeisiin
Uudessa työpaikassa on hieman ärsyttävää se että vaikka kohtaukset eivät ole minun syytäni, se silti hävettää. Työkaverit kylläkin saivat tietää asiasta nopeasti(kerroin), joten ei tarvitse jännittää heidän suhtautumistaan.
Toivon sulle onnea opiskeluun. Kohta olen minäkin kouluni loppuun käynyt vaikkakin pikkaisen olen ns. aikataulusta myöhässä :) Onneksi myös opettajat ovat olleet ymmärtäväisiä ja auttaneet suunnittelemaan uudelleen opintojani pidemmälle aikavälille. Itse asiassa olen todella ylpeä itsestäni että olen jatkanut koulua vaikka jossain vaiheessa luulin etten kykenisi siihen. Kaikki järjestyy vaikka vaikeuksia ilmenisi! - m-54
Hei itsellesi Peppi!
Sopeutuminen= nykypäivänä erittäin paljon helpmpaa kuin silloin kun omalle kohdalleni osui, elikä 1957
epiä kutsuttin kaatumataudiksi ja asenteet sen mukaiset, joka suhteessa.
Opiskelu= Ainakin minulla himpun verran vaikeampaa kuin ikätoveireilla,mistä johtuen en käynytkään kuin sen ajan pakolliset koulut ja mikä tärkeintä en ottanut englantia kun se oli vapaa ehtoista, sitä olen katunut vuosia.
Työssäkäynti= Omat kokemukset myönteisiä kun ensin on päässyt töihin,hain aikoinani töitä pitkään mutta mutta , kun sanoin sairaudestani ja että se on oireeton lääkityksellä , niin silti vaan sanottiin et joo me sit soitellaan,ei kuulunut puhelua. Lääkeen väsymys tilat ovat yksilöllisiä ja häviävät n3-6 kk päästä aloituksesta,KOITA VÄLTTÄÄ STRESSIÄ , älä mieti mahdollista kohtausta.Voit kirjotella suoraan sähköpostiin [email protected]- Peppi
Kiitos kaikille tuesta, on ollut ihana huomata etten ole asian kanssa yksin... kommentit ovat edelleen enemmän kuin tervetulleita!
Kuten moni kirjoitti, pahinta lienee pelko. Sen kanssa on kai opittava elämään, ajan kanssa. Läheiseni ovat kyllä erittäin ymmärtäväisiä ja tukevat, mutta kukapa muu ymmärtäisi epilepsiaan liittyviä tunteita ja pelkoja kuten muut saman asian kanssa päivittäin painivat.
Sopeutumista odotellessa...stressittömämpää elämää opetellessa...onko hyväksi todettuja stressin purkukeinoja? :) - m-54
Peppi kirjoitti:
Kiitos kaikille tuesta, on ollut ihana huomata etten ole asian kanssa yksin... kommentit ovat edelleen enemmän kuin tervetulleita!
Kuten moni kirjoitti, pahinta lienee pelko. Sen kanssa on kai opittava elämään, ajan kanssa. Läheiseni ovat kyllä erittäin ymmärtäväisiä ja tukevat, mutta kukapa muu ymmärtäisi epilepsiaan liittyviä tunteita ja pelkoja kuten muut saman asian kanssa päivittäin painivat.
Sopeutumista odotellessa...stressittömämpää elämää opetellessa...onko hyväksi todettuja stressin purkukeinoja? :)Miulla henk.kohtaisesti vai? Mahdollisuuksia on paljon,jos itselläni huomaan alkavan sellaisen,menen ja rupean tekemään jotain sellaista mikä vie ajatukset muualle.Olen juuri hiljattain hommannut sellaiset kaiverrus välineet joilla voi tehdä puuhun,metalliin ja lasiin melkein mitä vain.Etsin juuri sopivaa kuvaa pikareihin,ajattelin kokeilla tehdä itse kun olen pari halpaa pikaria hommannut.
Tai sitten aln suunnittelemaan jotain viikonlopun ruokalajia valmiiksi etukäteen,pidän nimittäin kokkailemisesta ja kokeilimesta.
On mulla vielä yksi hyvä keino mitä harvemmat miehet ainakaan tunnustavat tekevänsä,nimittäin pieni muotoinen ompelu,viimeksi tein sohvatyynyn päälisiä 4 kpl.
Mieti itse kaikessa rauhassa mikä sopisi sinulle,
hyvää ja iloista viikonloppua sinulle Peppi ja tietenkin myös kaikki muutkin. - sauvatar
Peppi kirjoitti:
Sopeutumista odotellessa...stressittömämpää elämää opetellessa...onko hyväksi todettuja stressin purkukeinoja? :)kävelyllä ja kesällä harjoittelen
rullaluistelua ja nyt talvella
luistelen lasten kanssa.
Kotona neulon sukkia, lapasia ym...
Teen ristikoita ym...
Kaikkea jolla saan ajatukset muualle
ja se jos mikä rentouttaa.
Välillä on hyvä pitää taukoja tän
palstankin kanssa niin huomaa kuin
ikävä tänne on,
mutta sitä myös rentoutuu muihin
hommiin eikä ajattele Epiä koko ajan.
- elli77
sairastuin epilepsiaan tai ensimmäiset oireet tulivat minun ollessani 10vuotias , mutta dg tehtiin vasta 15 vuotiaana. tässä on eletty siis pian 15 vuotta sairauden kanssa. Eka lääkkeeni oli deprakine joka piti kohtaukset pois mutta aiheutti muita sivuvaikutuksia ja purettiin pois. sen jälkeen sain lamictalia, jonka teho on täysin kadonnut..joten sain keppraa lisäksi. olen saannut kaksi tajuttomuus kohtausta ja joka päivä tän viimeisen kohtauksen jälkeen on pelko persiissä että jos saan kohtauksen. minulla on täällä kotona 3 lasta 1,5kk , 2v ja 6v..vituttaa välillä tosi rankasti tän sairauden kanssa ja varsinkin nyt kun joudun paljon valvomaan vauvan kanssa ja tuntuu että en voi elää normaalia elämää ilman sitä pelkoa että taju lähtee..
haluaisin niin kovasti olla terve , mutta ei niin ei :(- Pinja
Hei,
viestisi kosketti paljon, koska kuvaamasi perusteella meillä on samantapainen tilanne paitsi minulla lapset ovat vasta haaveissa. Olen myös nainen ja lähestyn kolmeakymmentä. Kiinnostaisikin tietää kuinka raskautesi on mennyt Lamictal-Keppra -yhdistelmällä (ymmärtääkseni). Itse nautin samaa cocktailia, mutta siltikään kohtaukset eivät pysy täysin poissa vaan GM tulee yllättäen, ilman varoitusta n. kahden kuukauden välein. Muuten ei ole muita oireita. Lamictalia syön 200 200 ja Keppraa 750 750 eli pitoisuudet eivät edes ole pieniä. Lapset eivät ole hetkellä ajankohtaisia, mutta silti ajattelen sitä paljon. Kuinka epileptikko jaksaa vauvan yövalvomisia ja epäsäännöllistä rytmiä? Pelkään tiputtavani lapsen, jos kohtaus yllättääkin ilman varoitusta. Kaikki kokemukset raskausajasta ja synnytyksen jälkeisestä jaksamisesta kiinnostavat.
Minulla on myös pelko koko ajan läsnä, koska seuraava kohtaus tuleekin ja missä. Sairastanut olen kymmenisen vuotta ja alussa Absenor piti oireeni poissa. Siitä aiheutui kuitenkin huomattavaa painonnousua ja se vaihdettiin Lamictaliin. Tuntuu, ettei Lamictalista oikein ole mihinkään. Keppra sen sijaan on vienyt pois kokonaan pois "nykimiset" eli aikaisemmin aamuisin kädet nykivät satunnaisesti hetken.
Ja vielä alkuperäiselle kirjoittajalle. Näinkin pitkän sairastamisen jälkeen en ole oikein vieläkään sinut sairauden kanssa. Minulla on salaileva tyyli enkä halua, että epilepsiani on yleisesti tiedossa. Vaikeaa on kertoa asiasta työpaikalla. Kaikki läheiseni ja ystäväni tietävät eli ne joiden tarviikin. En kuitenkaan ole koskaan pitänyt näistä epirannekkeista ym. muista tunnuksista. Kun elämä on suurimmilta osin normaalia niin koen tunnuksen kauhean leimaavaksi. Ihmisillä on kuitenkin edelleen niin paljon ennakkoluuloja. Elän kuitenkin normaalia ja aktiivista elämää eikä epilepsia ole ollut esteenä vielä pahemminkaan. Opiskelen vaativaa tutkintoa korkeakoulussa ja olen pärjännyt opinnoissani hyvin eikä epilepsia ole koskaan rajoittanut sitä. Unen tarve on kyllä suuri. Ajokorttikin on saatu aikoinaan, mutta nyt ajaminen ei kannata.
Kauheasti tämä epilepsia itseäni harmittaa. Varsinkin kohtauksen jälkeinen aika on vaikeaa. Ensin on ollut innoissaan ja laskenut päiviä kuinka kauan on saanut ollut rauhassa ja sitten laskuri taas nollataan. En varmaan koskaan enää saa ajo-oikeuttani takaisin, siltä ainakin nyt tuntuu. Harmittaa paljon myös avomieheni puolesta kun hän huolehtii niin paljon. Kaikkea hyvää hän tarkoittaa, mutta koen sen kauhean rajoittavaksi kun toinen murehtii liikaa. Ei se niin paljoa ulospäin näy, mutta tiedän, että se on paljon ajatuksissa.
Tästä tulikin tällainen vuodatuskirje, mutta tältä nyt vaan tuntuu. Olisi se elämä niin paljon helpompaa ilman tätä kirousta. - Hugo.
Pinja kirjoitti:
Hei,
viestisi kosketti paljon, koska kuvaamasi perusteella meillä on samantapainen tilanne paitsi minulla lapset ovat vasta haaveissa. Olen myös nainen ja lähestyn kolmeakymmentä. Kiinnostaisikin tietää kuinka raskautesi on mennyt Lamictal-Keppra -yhdistelmällä (ymmärtääkseni). Itse nautin samaa cocktailia, mutta siltikään kohtaukset eivät pysy täysin poissa vaan GM tulee yllättäen, ilman varoitusta n. kahden kuukauden välein. Muuten ei ole muita oireita. Lamictalia syön 200 200 ja Keppraa 750 750 eli pitoisuudet eivät edes ole pieniä. Lapset eivät ole hetkellä ajankohtaisia, mutta silti ajattelen sitä paljon. Kuinka epileptikko jaksaa vauvan yövalvomisia ja epäsäännöllistä rytmiä? Pelkään tiputtavani lapsen, jos kohtaus yllättääkin ilman varoitusta. Kaikki kokemukset raskausajasta ja synnytyksen jälkeisestä jaksamisesta kiinnostavat.
Minulla on myös pelko koko ajan läsnä, koska seuraava kohtaus tuleekin ja missä. Sairastanut olen kymmenisen vuotta ja alussa Absenor piti oireeni poissa. Siitä aiheutui kuitenkin huomattavaa painonnousua ja se vaihdettiin Lamictaliin. Tuntuu, ettei Lamictalista oikein ole mihinkään. Keppra sen sijaan on vienyt pois kokonaan pois "nykimiset" eli aikaisemmin aamuisin kädet nykivät satunnaisesti hetken.
Ja vielä alkuperäiselle kirjoittajalle. Näinkin pitkän sairastamisen jälkeen en ole oikein vieläkään sinut sairauden kanssa. Minulla on salaileva tyyli enkä halua, että epilepsiani on yleisesti tiedossa. Vaikeaa on kertoa asiasta työpaikalla. Kaikki läheiseni ja ystäväni tietävät eli ne joiden tarviikin. En kuitenkaan ole koskaan pitänyt näistä epirannekkeista ym. muista tunnuksista. Kun elämä on suurimmilta osin normaalia niin koen tunnuksen kauhean leimaavaksi. Ihmisillä on kuitenkin edelleen niin paljon ennakkoluuloja. Elän kuitenkin normaalia ja aktiivista elämää eikä epilepsia ole ollut esteenä vielä pahemminkaan. Opiskelen vaativaa tutkintoa korkeakoulussa ja olen pärjännyt opinnoissani hyvin eikä epilepsia ole koskaan rajoittanut sitä. Unen tarve on kyllä suuri. Ajokorttikin on saatu aikoinaan, mutta nyt ajaminen ei kannata.
Kauheasti tämä epilepsia itseäni harmittaa. Varsinkin kohtauksen jälkeinen aika on vaikeaa. Ensin on ollut innoissaan ja laskenut päiviä kuinka kauan on saanut ollut rauhassa ja sitten laskuri taas nollataan. En varmaan koskaan enää saa ajo-oikeuttani takaisin, siltä ainakin nyt tuntuu. Harmittaa paljon myös avomieheni puolesta kun hän huolehtii niin paljon. Kaikkea hyvää hän tarkoittaa, mutta koen sen kauhean rajoittavaksi kun toinen murehtii liikaa. Ei se niin paljoa ulospäin näy, mutta tiedän, että se on paljon ajatuksissa.
Tästä tulikin tällainen vuodatuskirje, mutta tältä nyt vaan tuntuu. Olisi se elämä niin paljon helpompaa ilman tätä kirousta.Jos pystyy kirjoittamaan noin selkeästi ja avoimesti, ei asiat voi kovin huonosti olla. Nuo pelot on normaaleja ihmiselle ja olen kuullut, että Kepprasta on joku parannettu versio kehitteillä.
Kirjoitat mielestäni asioista täysin realistisesti ja onhan se selvää, että pelkää lapsen tiputtamista, mutta on sitä terveillekin käynyt ja sen jälkeen on toimittava oikein. Toivottavasti itselläsi on aurat, jotka auttavat ennen kohtauksen tuloa.
Depprakinen ja Lamictalin yhteisvaikutuksesta aivan samat kokemukset minulla. Tosin miehillä ei tuota painonnousua välttämättä tule, mielestäni se on tullut siitä, että ei ole urheilut tarpeeksi.
Kevät tulee, joten ylös ulos ja lenkille ja aktiivista toimintaa ja itse ainakin kadehdin, että sulla joku, joka huolehtii. Tietenkin onhan se kelju, jos se tuntuu rajoittavalta, mutta se on sitten oman pään sisällä ja varmasti saatte puhumalla asian sovittua tai parannusta aikaan.
- Ilse
Mulla todettiin epi vuosi sitten. Alkuun oli tosi vaikeaa ja masensi. Miksi juuri minä sairastuin? Pahinta oli silti epätietoisuuden vaihe, kun diagnoosia ei oltu vielä tehty. Tuli mietittyä sairauksia jos jonkinlaisia ja elämää monelta kantilta.
Lopulta diagnoosin saatuani huokaisin helpotuksestani ja päätin ottaa sairaudesta selvää. Etsin tietoa ja kyselin. Ja puhuin. Jo tutkimuksissa käydessäni kerroin asiasta avoimesti kaikille: perheelle, työkavereille, ystäville jne. Muista, että mitään hävettävää ei ole! Kaikki ovat tukeneet, ymmärtäneet ja kannustaneet todella paljon, mikä on auttanut myös minua hyväksymään sairauteni. Nyt on kolmannet lääkkeet menossa ja musta huumori kukkii. Mikäli ns. vintti pimenee, pystyn heittämään asiasta huumoria ja nauramaan asialle, vaikka vakavasta asiasta onkin kyse.
Ja muista, että et jää hautomaan asioita vaan kysyt lääkäreiltä ja hoitajilta itseäsi askarruttavia asioita. Vaikka kiusaksikin asti! Tiedon antaminen on heidän työnsä!Kiva lukea joskus myös tämänkaltaista tekstiä.
Epihän on paska sairaus, mutta asennoitumisesi on niin kuin ennen sanottiin:
"10 pistettä ja papukaijamerkki".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata962713Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2051705- 1171628
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411501Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641252Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻811046- 56999
- 82969
- 45887
- 62859