APUA, Kissaa laiminlyödään

kisunkaveri

Siirsin itse tämän oman viestini tuosta rokotuskeskustelusta omaksi aiheekseen, että useampi lukisi sen ja mahdollisesti antaisi minulle hyviä vinkkejä. Eli:

Eräs "tuttuni" on yksinkertaisesti sossun asiakas, joka ei osaa edes huolehtia itsestään. Taloudessa asuu myös 5 vuotias kissa ja on todella agressiivinen, ei leikattu ja kuin luuta ja nahkaa. Olen joskus nähnyt kissan saavan koko päivän ruoaksi yhden lauantaimakkarasiivun.

Kissaa ei rokoteta, koska se on niin kallista. Se ei juo eikä syö kunnolla ja on todella ilkeä ja agressiivinen. Henkilö on minulle sanonut kissan olevan niin ronkeli, että on siksi laiha. Leikkuuseen ei ole rahaa ja jatkuvat kiimat rasittavat sitä todella paljon.

Olen ajatellut ilmoittaa asiasta viranomaisille, mutta henkilö kärsii mielenterveydellisistä ongelmista ja kissa on hänelle kuitenkin tärkeä. Hän teksi varmaankin itsemurhan, jos kissakin häneltä vietäisiin. Siksi omien kissojeni lisäksi yritän huolehtia myös tästä yksilöstä minkä pystyn. Olen vienyt sille lihaa yms, mutta sitten selvisi että possut oli mennyt omaan suuhun kun ei ollut rahaa ostaa itsellekään ruokaa.

Nyt olen vienyt vain kissanruokaa, mitä kissa saa, mutta ei kuulema syö silti paljoa. Ompahan edes jotakin tarjolla. Olen myös madottanut kissan ja päättänyt maksaa opiskelijana senkin kissan rokotukset heti kun saan kerättyä siihen tarvittavat varat. Toisen kissaa minulla ei valitettavasti ole varaa leikkauttaa.

Kissa on luultavasti muutenkin sairas, koska se ei juo kunnolla eikä syökään. Ei se arista vartsaansa tai mitään, mutta ei kyllä anna ottaa syliinkään. Saattaa "mielenosoitukseksi" kuulemma paskoa ja kusta kissan WC:n ulkopuolelle. Säälittää niin kamalasti.

Ihmiset muutenkin ovat kotoa pois miten sattuu, eikä kissalla ole mitään päivärytmiä. Olen yrittänyt vierailla ja antaa kissalle huomiota sen verran minkä se suvaitsee. Se jopa syö herkkuja käsistäni, mitä ei omistajien kanssa tee. Kissa on tullut heille noin 2 vuotiaana, koska se oli edellisessä kodissaan muuttunut sellaiseksi, ettei siedä muita kissoja.

Voiko kissalla olla mikä? Sen tiedän ettei sitä pahoinpidellä tai kiusata tässä kodissa, mutta siitä huolehtiminen on surkeaa. Nyt sillä on sentään ruokaa joka päivä kun olen sinne viikoittain sitä kuskannut. Ja vien usein myös puhdasta kissanhiekkaa, koska he vaihtavat sille hiekat noin 6 viikon välein, mikä on minusta kamalaa.

Osaisiko joku muuten neuvoa joitakin edullisia vitamiinituotteita tai muita vaikka apteekista, jotka sopisivat omaan opiskelijabudjettiini, joilla voisin auttaa kissaa. Se on todellakin niin laiha. Mihinkään ihmeisiin en pysty kun on omatkin kissat hoidettava, jotka syövät sata kertaa paremmin kuin minä ja joista huolehdin kuin omista lapsista. Eläinlääkäriin vien tämän kissan kun saan rahat kokoon, mutta tyhjästä on paha nyhjäistä. Olisiko silti jotain, mitä voisin tehdä?

Ja vielä tähän alkuperäiseen lisäystä:
Kissa on selvästi jo jollain tapaa kiintynyt minuun. Kun tulen kylään, se tulee ovelle vastaan ja vierailun aikana saattaa kiehnätä jalkaani vasten. Kun ojennan käteni silittääkseni, se kuitenkin juoksee karkuun. Herkut todella syö kädestäni. Olen yrittänyt vierailla pari kertaa viikossa ja juttelen silloin aina kissalle paljon. se kuuntelee innoissaan ja selvästi silläkin on paljon asiaa.

Olen yrittänyt vihjaista siitä, että olisiko kissasta hyvä luopua jos sen olisi parempi jossain muualla. Omistaja on silti kiintynyt kissaansa ja oli kamalan itkupotkuraivari-puuskan kourissa kun asiaa ehdotin. Itselleni en voisi edes kustannussyistä kissaa ottaa, eikä se hyväksyisi omiani kun on niin agressiivinen. Asuntoni on myös kolmelle kissalle liian pieni, mutta tässä ratkaisussa omistaja voisi tulla katsomaan kissaa vaikka muutaman kerran viikossa. Ei onnistu sekään.

Haluan saada kuitenkin kissan terveeksi, että sillä olisi parempi olla. Täytyy se saada varmaankin eläinlääkäriin. Tällainen käyttäytyminen on kuulema tullut ajan kanssa isekseen, koska koti josta se on tullut, on omistajille tuttu. Tässä kodissa kissoista on huolehdittu ihan normaalisti, mutta se on alkanut agressiiviseksi.

Antakaa vinkkejä ja neuvoja miten voin auttaa kissarukkaa?

16

993

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • desi

en tiedä missä asut? mutta suomessa on eläinsuojelulaki ,ei muuta kun ilmoitus paikalliselle eläinsuojelu yhdistykselle, hommaan tulee toppi, tee se heti.

• heti kans!

eläimen hyvinvointi on kyseessä - silloin ei voi eikä SAA aikailla!
      sun on soitettava eläinsuojeluviranomaiselle - esim. http://www.sey.fi/valvojat/valvluekehys.html

kun tietää, että eläintä kohdellaan huonosti, on velvollisuus tehdä jotain asialle! soita jo tänään!!!!

• kuuluu tämä asia

Tässä ei nyt pidä liikaa ottaa huomioon omistajan tunteita ja mielenterveyttä. Jos kissa kärsii, on siitä ilmoitettava. Toivottavaa tietysti olisi, että omistajakin saisi apua ongelmiinsa, mutta kissa ei ongelmia paranna, se vain joutuu niiden kohteeksi.

Rokottamatta jättäminen ja leikkaaminen eivät vielä ole eläinsuojelurikkomuksia sinänsä (mikä on minusta väärin), mutta se että kissa on laiha, sairas, ei saa kunnolla ruokaa ja käyttäytyy aggressiivisesti, ovat jo. Eli nyt kipin kapin ilmoittamaan tilanteesta. Kissa on saatava kuntoon, se on kissan oikeus!

Ihanaa, että olet vastuullisena pitänyt kissasta huolta, mutta minusta on aika siirtää asia eläinsuojelun käsiin. Ethän voi loppuelämääsi antaa kissalle ruokaa, hoitaa sitä jne. Kun kissa pääsee eläinsuojeluyhdistykselle, se hoidetaan kuntoon varmasti etkä menetä omia rahojasi, jotka saattaisivat mennä hukkaan, jos omistaja kuitenkin edelleen kohtelisi kissaa huonosti.

Nyt siis toimeen!

• eläinsuojelu

ihmisen kanssa asiasta.

näin homma ei voi jatkua. kissa tarvitsisi todellakin käynnin eläinlääkärin tarkastuksessa. rokotus ei ole ensimmäinen asia mikä pitäisi hoitaa, vaan tutkia onko kissa terve, agressiivisuus voi johtua kivuista tai jatkuvista kiimoista. sairasta eläintä ei voi rokottaa.

eläintä ei välttämättä viedä automaattisesti pois, vaan annetaan hoito-ohjeita ja seurataan siis tilannetta. ja siinähän sinä voisit auttaa.

tai ottaisitko kissan esimerkiksi itsellesi hoitoon, ettei tuttavasi tarvitsisi siitä kokonaan luopua?

matokuuri ja pirskattikuuri (molemmat apteekista tai eläinlääkäreiltä, missä myös yleensä halvempaa) olisi varmaan hyvä aloittaa heti.

ota kuitenkin heti yhteys eläinsuojeluväkeen.

• ELÄINSUOJELUYHDISTYKSEN JÄSEN

Älä odota vaan toimi! Menet käymään ja sanot miten asiat on.Kissan omistaja ei ole kykenevä huolehtimnaan lemmikistä. Kissa kärsii ja sen takia se puolustautuu ja on äkeä.Osoittaa mieltään tekemällä tarpeet vessan ulkopuolelle. Kun luet tätä toivon että olet jo toiminut. Ilmoitus eläinsuojeluyhdistykselle ei maksa mitään.

• kisunkaveri

Tämä asia on vaivannut minua jo niin paljon, että otin tänään pitkän puhelun asianomaiselle kissanomistajalle. Kerroin suoraan miten asia on, enkä minä voi olla puuttumatta siihen, koska kissa ei todellakaan voi hyvin.

Tämä ihminen on siis henkisesti hyvin sairas ja tätä asiaa vaikeuttaa se, että olen tavallaan hänen ainoa luottohenkilönsä. Minulle hän puhuu, minä sain hänet lääkäriin ja lääkitykselle ja olen kuulema ainoa asia miksi hän on enää elossa.

Sovimme kuitenkin näin, koska hän ei halua mihinkään eläinsuojeluun ilmoitettavan, että minä hoidan kissan lääkärikustannukset. Oikeastaan sen joutuvat tekemään vanhempani, koska opiskelijana minulla ei kamalasti sitä ylimääräistä rahaa ole. Etsin isompaa asuntoa, johon tälle kissalle saataisiin oma huone, kun se ei hyväksy muita kissoja ja on agressiivinen. Sovimme myös, että kissa tulee seuraavan kiiman aikana tutustumaan meidän leikattuihin kolleihin, koska kiimassa kissa on suvaitsevainen. Jatkan kissan ruokintaa siihen asti, että saan tuon isomman asunnon johon kissa muuttaa luokseni. Asianomaisella kissanomistajalla on sitten mahdollisuus tulla sitä katsomaan. Eläinlääkärin varaan ensi viikoksi kun saan tuon kustannuskysymyksen keskusteltua vanhempieni kanssa.

Mitä mieltä olette ratkaisusta? Ainkin kissa pääsee huolehtivaan ja rakastavaan kotiin. Mutta onko kissa tämän jälkeen minun vai hänen kissansa? Jos minä ja jopa vanhempani laitamme kissaan niin paljon rahaa, en haluaisi missään tapauksessa siitä myöhemmin luopua, jos tämän henkilön tilanne paranee ja kissa onkin sopeutunut omien kissojeni kanssa. Hän tuskin suostuu myöskään osallistumaan kustannuksiin, koska ei ole tähänkään mennessä niin tehnyt. Ei edes kiitä avustani, kun kannan kissalle ja joskus hänellekin ruokaa, usein maksan hänen lääkkeensä, koska hänellä ei ole rahaa yms...Ja minulle aiheutuu kyllä valtavasti kustannuksia jo isommasta asunnosta, koska opiskelijalla ei todellakaan ole rahaa. Kesäksi minulla on onneksi todella hyväpalkkainen työpaikka, josko pystyn sitten vaikka säästämään kissoihin ja jatkamaan siellä vaikka osa-aikaisena.

Älkää nyt ymmärtäkö ihmistä ihan väärin. Ei hän kamala ole. Masentunut ja ahditunut sairas ihminen vain, joka ei osaa edes huolehtia itsestään.

Rasittaa vaan itseäkin tämä tilanne, kun kokoajan saa olla huolissaan kummastakin ja oma elämäkin pitäisi samalla tässä hoitaa.

Toivotaan että asioilla on taipumus selvitä...

• Mirkkak

Kissa kuuluu kaiken kertomasi perusteella eläinsuojeluyhdistykselle. Tietääkö kukaan voiko poliisi jäljittää kirjoittajaa ja siten saada kissan eläinsuojelukeskukseen, jos kirjoittaja ei aio itse ilmoittaa kissan kiduttamisesta?

• koko jutun?
        Mirkkak kirjoitti:

Kissa kuuluu kaiken kertomasi perusteella eläinsuojeluyhdistykselle. Tietääkö kukaan voiko poliisi jäljittää kirjoittajaa ja siten saada kissan eläinsuojelukeskukseen, jos kirjoittaja ei aio itse ilmoittaa kissan kiduttamisesta?

kirjoittahan sanoi, että ottaa kissan luokseen ja hoitaa kuntoon..

alkuperäiselle sanoisin, että et ole vastuussa kuitenkaan tästä ihmisestä ja hänen tekemisistään. on hienoa, että autat häntä ja hänen kissaansa, mutta muista myös oma elämäsi ja hyvin vointisi. et voi koko elämääsi elättää tuota ihmistä..

eikös sossu maksa hänen lääkkeitään?? otapa asiasta selvää.. auta kyseistä ihmistä hakemaan apua ja taistelemaan byrokratiaa vastaan.

sinun pitää sopia kissan nykyisen omistajan kanssa, että kyseessä on omistajan vaihdos. kissa saa hyvän kodin ja hoidon, jossa entinen omistaja saa vierailla aina kissaa katsomassa tai käytte hänen luonaan kissan kanssa. toinen vaihtoehto on, että joudut ottamaan yhteyttä viranomaisiin.

tee tämä asia selväksi. eihän hän voi olettaa, että maksat mahdollisesti suuretkin kulut pelkkää hyväntahtoisuuttasi pienistä tuloistasi.

onko vaarana, että omistaja ottaisi uuden kissan samanlaisiin oloihin, kun vanha otetaan pois?..

• ...
        koko jutun? kirjoitti:

alkuperäiselle sanoisin, että et ole vastuussa kuitenkaan tästä ihmisestä ja hänen tekemisistään. on hienoa, että autat häntä ja hänen kissaansa, mutta muista myös oma elämäsi ja hyvin vointisi. et voi koko elämääsi elättää tuota ihmistä..

eikös sossu maksa hänen lääkkeitään?? otapa asiasta selvää.. auta kyseistä ihmistä hakemaan apua ja taistelemaan byrokratiaa vastaan.

sinun pitää sopia kissan nykyisen omistajan kanssa, että kyseessä on omistajan vaihdos. kissa saa hyvän kodin ja hoidon, jossa entinen omistaja saa vierailla aina kissaa katsomassa tai käytte hänen luonaan kissan kanssa. toinen vaihtoehto on, että joudut ottamaan yhteyttä viranomaisiin.

tee tämä asia selväksi. eihän hän voi olettaa, että maksat mahdollisesti suuretkin kulut pelkkää hyväntahtoisuuttasi pienistä tuloistasi.

onko vaarana, että omistaja ottaisi uuden kissan samanlaisiin oloihin, kun vanha otetaan pois?..

mielestäni kissa olisi kuitenkin syytä hakea heti pois ja toimittaa mahdollisimman nopeasti lääkäriin, eikä odotella seuraavaa kiimaa..

kissa voi olla kiimattomanakin toisessa huoneessa aluksi.

feliway haihdutin on verraton apu tällaisissa tapauksissa.
        http://www.vetcare.fi/index.php?id=86

• kisunkaveri
        Mirkkak kirjoitti:

Joku jo aikaisemmin sanoi, että lain mukaan rokottamatta ja leikkaamatta jättäminen ei lain mukaan ole rikos. Tältä osalta siis kissaa ei kiduteta. Jos myös luit tekstin, olen MINÄ huolehtinut siitä, että kissa SAA ruokaa ja olen MADOTTANUT sen ja olen omiin kustannuksiini viemässä sen ELÄINLÄÄKÄRIIN. Sitä EI kohdella nykyisessä kodissa väkivaltaisesti tai kiusata.

Jos siis minä kustannan kaiken ja otan kissan itselleni niin miten ihmeessä sitä kidutetaan. Minähän olen henkilökohtaisesti huolehtinut siitä kuin omastani. Ja jos et oikein ymmärtänyt, olen ottamassa kissan asumaan omaan kotiini, jossa tämä edellinen omistaja voi käydä kissaa tapaamassa.

• kisunkaveri
        ... kirjoitti:

mielestäni kissa olisi kuitenkin syytä hakea heti pois ja toimittaa mahdollisimman nopeasti lääkäriin, eikä odotella seuraavaa kiimaa..

kissa voi olla kiimattomanakin toisessa huoneessa aluksi.

feliway haihdutin on verraton apu tällaisissa tapauksissa.
        http://www.vetcare.fi/index.php?id=86

Eläinlääkäri on varattu loppuviikolle, jolloin ainakin mahd. sairaudet selviää. Ehkä ruokakin alkaa paremmin maistumaan. Älkää ymmärtäkö väärin, kissa saa ruokaa eikä sitä kiusta nykyisessä kodissaan, koska minä olen omasta tahdostani toimittanut sinne ruokaa.

Asia kyllä järjestyy kunhan ainakin mahdolliset sairaudet aluksi saadaan hoitoon. Sen jälkeen sitten hoidetaan rokotukset ja muut tärkeät toimenpiteet.

Luottakaa nyt edes minuun kirjoitusteni perusteella sen verran, että ymmärrätte, että huolehdin kissasta kokoajan. Ja myös omistaja välittää kissastaan. ei vain osaa hoitaa sitä, saatika itseäänkään.

• kisunkaveri
        koko jutun? kirjoitti:

En usko, että hankkisi toista kissaa. Ei yksinkertaisesti jaksa nähdä sellaista vaivaa. On niin masentunut. Ja kyllä hän tämänpäiväisen jälkeen ymmärsi aika paljon ja oli kuitenkin iloinen kun lupasin, että saa tulla koska vain katsomaan ja vaikka yökylään kissan luo tai miten vain...

• matkaan!
        kisunkaveri kirjoitti:

En usko, että hankkisi toista kissaa. Ei yksinkertaisesti jaksa nähdä sellaista vaivaa. On niin masentunut. Ja kyllä hän tämänpäiväisen jälkeen ymmärsi aika paljon ja oli kuitenkin iloinen kun lupasin, että saa tulla koska vain katsomaan ja vaikka yökylään kissan luo tai miten vain...

kerrothan kuulumisia.

• kisunkaveri
        matkaan! kirjoitti:

kerrothan kuulumisia.

Ilman muuta kerron, jos joku vaan haluaa kuulla.

Asuntoni vain on aika pieni, että oikeastaan ainoa paikka, missä uusi kissa saa olla rauhassa olisi keittiö. Se on tietysti niitä vaarallisimpia ympäristöjä, mutta täytyy järjestää sinne paljon aktivitetteja ja keksiä keinot miten saa laatikot ja kaapit lukittua.

Huoneistossa on se hyvä puoli, että näin vanhassa on ovissa tuommoiset ihmeelliset tuuletusritilät alhaalla. Kissat pääsevät näköetäisyydellä haistelemaan toisiaan turvallisesti ovien takana.

Emmeköhän pärjää....kerron sitten lisää

• tästä
        kisunkaveri kirjoitti:

Ilman muuta kerron, jos joku vaan haluaa kuulla.

Asuntoni vain on aika pieni, että oikeastaan ainoa paikka, missä uusi kissa saa olla rauhassa olisi keittiö. Se on tietysti niitä vaarallisimpia ympäristöjä, mutta täytyy järjestää sinne paljon aktivitetteja ja keksiä keinot miten saa laatikot ja kaapit lukittua.

Huoneistossa on se hyvä puoli, että näin vanhassa on ovissa tuommoiset ihmeelliset tuuletusritilät alhaalla. Kissat pääsevät näköetäisyydellä haistelemaan toisiaan turvallisesti ovien takana.

Emmeköhän pärjää....kerron sitten lisää

yhtään apua:
        http://www.incat.fi/6easysteps.asp

näitä voi soveltaa tai ottaa käyttöön, jos kissat ei ala lainkaan sopeutua. ei kuitenkaan kannata luovuttaa, vaikka sopeutuminen kestäisi kuukausiakin. se on toisille normaalia.

todennäköisesti kissa agressiot johtuvat kivusta, kunhan ne saadaan hoidettua, tutustuminenkin helpottuu.

feliway haihdutin kannattaa ottaa käyttöön.

kerro ihmeessä kuulumisia.

• kisunkaveri
        tästä kirjoitti:

yhtään apua:
        http://www.incat.fi/6easysteps.asp

näitä voi soveltaa tai ottaa käyttöön, jos kissat ei ala lainkaan sopeutua. ei kuitenkaan kannata luovuttaa, vaikka sopeutuminen kestäisi kuukausiakin. se on toisille normaalia.

todennäköisesti kissa agressiot johtuvat kivusta, kunhan ne saadaan hoidettua, tutustuminenkin helpottuu.

feliway haihdutin kannattaa ottaa käyttöön.

kerro ihmeessä kuulumisia.

Juu. Tuttua tämä totuttelu. Juuri tässä sopeuttanut kuukauden verran kahta kollia keskenään ja nyt aletaan kärsivällisyys palkita kun löysin kissat yhdessä nukkumasta olkkarin sohvalta :)

Kyllä tämä tästä. Kunhan kissa saa rakkautta ja huolenpitoa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe