Onko muilla kokemuksia seuraavasta havainnosta: autoni on viime kesänä uutena hankittu E61, 3-litraisella dieselkoneella ja automaattivaihteistolla.
Autossa on vakionopeudensäädin. Joskus kun ajan cruise päällä pitkää pätkää hyvin tasaisella tiellä (siis ei mäkiä), alkaa auto "nykiä", se ikään kuin jarruttaa sekunnin kymmenyksen verran ja sitten ottaa taas vauhtia. Ilmiö ei ole voimakas, mutta se on alkanut häiritä. Hitaammilla nopeuksilla (esim 50 km/h tai alle) nykiminen on selvempää.
Käytin auton syksyllä Laakkosella, mutta siinä ei ollut kuulemma mitään vikaa. Ohjelmisto päivitettiin.
Voiko seuraava itse keksimäni teoria pitää paikkansa: moottorin tehot näkyvät siinä, että se vastaa liian ärhäkästi cruisen komentoihin lisätä tai vähentää nopeutta, ja se tuntuu nykimisenä... Teoriaani tukisi se, että myös aikaisemmassa autossani oli cruise, eikä se nykinyt, mutta siinä olikin heikkotehoisempi bensakone. Olisi kuitenkin vaikea uskoa, että tämän hintaisessa laatuautossa pitäisi sietää jatkuvaa nykimistä. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai näkemystä ongelmaan?
E61 nykii
24
9233
Vastaukset
- asentaja..
Dieselin ongelma on juuri siinä. Dieselillähän on hankala kiihdyttää hitaasti, moottori nostaa kierrokset yhtä nopeasti riippumatta kuinka syvälle painat kaasua. Ts. kaasun pohjaan painaminen ei tuo lisätehoa, kuten bensiinimoottorissa.
Diesel on parhaimmillaan työkoneissa ja kuorma-autoissa mieluummin vakiokierroksilla.
Käyttökelpoinen kierroslukualue on hyvin kapea, tästä johtuen kuorma-autoissa on 12-16 vaihdetta.- 530DA
Nyt ei ihan ymmärrä?
"Ts. kaasun pohjaan painaminen ei tuo lisätehoa, kuten bensiinimoottorissa. "
Eikös mm. kaasupolkimen asento määrittele ruiskutussuuttimesta lähtevän polttoaineen määrää. Eli kun painaa pedaalin pohjaan, niin polttoainemäärä sylinteriin kasvaa ja näin ollen myös kiertokangen päästä saatava teho.
Diesel on myös parhaimmillaan henkilöautoissa kun haetaan taloudellisuutta ja iso vääntömomentti pienillä kierroksilla on mukavuustekijä. Kun on vielä automaatti, ei haittaa vaikka vaihteita tarvittaisiinkin enemmän kuin bensakoneesa. - 530da
530DA kirjoitti:
Nyt ei ihan ymmärrä?
"Ts. kaasun pohjaan painaminen ei tuo lisätehoa, kuten bensiinimoottorissa. "
Eikös mm. kaasupolkimen asento määrittele ruiskutussuuttimesta lähtevän polttoaineen määrää. Eli kun painaa pedaalin pohjaan, niin polttoainemäärä sylinteriin kasvaa ja näin ollen myös kiertokangen päästä saatava teho.
Diesel on myös parhaimmillaan henkilöautoissa kun haetaan taloudellisuutta ja iso vääntömomentti pienillä kierroksilla on mukavuustekijä. Kun on vielä automaatti, ei haittaa vaikka vaihteita tarvittaisiinkin enemmän kuin bensakoneesa.Pitäisi kai rekisteröidä tämä nimimerkki, että keskustelu pysyisi ladullaan. Minä aloitin tämän keskustelun, ja tämä yllä oleva "HÄH" on jonkun muun kommentti melkein samalla nimimerkillä - ihan asiallinen kylläkin, mutta ei kai liity kysymykseeni.
Onko HÄH:in kirjoittajalla kokemuksia tuosta nykimisestä? - 530DA
530da kirjoitti:
Pitäisi kai rekisteröidä tämä nimimerkki, että keskustelu pysyisi ladullaan. Minä aloitin tämän keskustelun, ja tämä yllä oleva "HÄH" on jonkun muun kommentti melkein samalla nimimerkillä - ihan asiallinen kylläkin, mutta ei kai liity kysymykseeni.
Onko HÄH:in kirjoittajalla kokemuksia tuosta nykimisestä?Kyseisestä ilmiöstä ei ole huomioita. Itselläni on tosin e39. Käytän vakionopeussäädintä aina kun on mahdollista, eli aika usein. Tuo mainitsemasi nykiminen kuullostaa selkeästi vialta. Haaste on saada huolto ottamaan asia vakavasti. Tuntuu siltä, että jos auto liikkuu, niin vikaa ei tunnusteta olevankaan.
Nimimerkkini on lähellä käyttämääsi. Olen omaani käyttänyt jo melko pitkään eikä tarkoitus ole hämätä.
Meni sivuraiteelle, kyllä. Oli sen verran provoa dieseleiden suuntaan että lankesin.
- nykiä
Tuon hintaluokan auton ei kuulu nykiä. Tai sitten se pitää mainita autoa myydessä. Nykikö koeajoauto? Kirjallinen reklamaatio maahantuojalle jos ei Laakkosen kautta onnistu.
- Jack2
mulla 2 -litran diiseli kulkee erittäin tasaisesti vakionopeussäätimellä. Kyllä 3-litraisen pitäisi myöskin kulkea tasaisesti, jokin vika on autossasi. Käy koeajolla laakkosen korjaamopäälikön kanssa. Vai johtuuko nykiminen siitä että automaatti hakee kokoajan sopivaa vaihdetta.
- 530da
Joo, ei kuuluisi nykiä.
Ongelmana on, että autolla oli ajettu varmaan jo tuhat kilometriä kun "vika" alkoi ilmetä. Koeajoautossa saattoi olla sama ilmiö, mutta ei sitä voinut huomata kun nykiminen tulee kuvaan vasta aivan tasaisella tiellä aivan tasaisella nopeudella (esim tasainen moottoritie yöllä kun ei ole muuta liikennettä). Lisäksi "nykiminen" on liian voimakas sana, vaikka ei sitä miksikään muuksikaan voi sanoa. Kesti tosiaan aika kauan ennen kuin äkkäsin sen omasta autostani. Vaimokaan ei huomannut mitään ennen kuin sanoin asiasta. Nyt hän on meistä se joka kiinnittää asiaan enemmän huomiota.
Siksi ajattelin, että kyseessä saattaa olla myös tuon 3-litraisen dieselin ominaisuus (eikä vika), ja että tällä palstalla jollakin muulla saattaa olla samoja kokemuksia
Seuraava vaihe on varmaan se, että kaappaan Laakkosen korjaamolta jonkun mukaani ja lähden ajelulle - ongelmana vain on demoilmiö, eli eihän se auto silloin nyi kun on joku asiantuntija mukana. Ja eihän Helsingissä ole missään keskellä päivää tyhjää tasaista moottoritietä! - Espooseen
530da kirjoitti:
Joo, ei kuuluisi nykiä.
Ongelmana on, että autolla oli ajettu varmaan jo tuhat kilometriä kun "vika" alkoi ilmetä. Koeajoautossa saattoi olla sama ilmiö, mutta ei sitä voinut huomata kun nykiminen tulee kuvaan vasta aivan tasaisella tiellä aivan tasaisella nopeudella (esim tasainen moottoritie yöllä kun ei ole muuta liikennettä). Lisäksi "nykiminen" on liian voimakas sana, vaikka ei sitä miksikään muuksikaan voi sanoa. Kesti tosiaan aika kauan ennen kuin äkkäsin sen omasta autostani. Vaimokaan ei huomannut mitään ennen kuin sanoin asiasta. Nyt hän on meistä se joka kiinnittää asiaan enemmän huomiota.
Siksi ajattelin, että kyseessä saattaa olla myös tuon 3-litraisen dieselin ominaisuus (eikä vika), ja että tällä palstalla jollakin muulla saattaa olla samoja kokemuksia
Seuraava vaihe on varmaan se, että kaappaan Laakkosen korjaamolta jonkun mukaani ja lähden ajelulle - ongelmana vain on demoilmiö, eli eihän se auto silloin nyi kun on joku asiantuntija mukana. Ja eihän Helsingissä ole missään keskellä päivää tyhjää tasaista moottoritietä!Espoossa on kehä kakkosella tyhjää baanaa silmänkantamattomiin päiväsaikaan.
- Bemu
530da kirjoitti:
Joo, ei kuuluisi nykiä.
Ongelmana on, että autolla oli ajettu varmaan jo tuhat kilometriä kun "vika" alkoi ilmetä. Koeajoautossa saattoi olla sama ilmiö, mutta ei sitä voinut huomata kun nykiminen tulee kuvaan vasta aivan tasaisella tiellä aivan tasaisella nopeudella (esim tasainen moottoritie yöllä kun ei ole muuta liikennettä). Lisäksi "nykiminen" on liian voimakas sana, vaikka ei sitä miksikään muuksikaan voi sanoa. Kesti tosiaan aika kauan ennen kuin äkkäsin sen omasta autostani. Vaimokaan ei huomannut mitään ennen kuin sanoin asiasta. Nyt hän on meistä se joka kiinnittää asiaan enemmän huomiota.
Siksi ajattelin, että kyseessä saattaa olla myös tuon 3-litraisen dieselin ominaisuus (eikä vika), ja että tällä palstalla jollakin muulla saattaa olla samoja kokemuksia
Seuraava vaihe on varmaan se, että kaappaan Laakkosen korjaamolta jonkun mukaani ja lähden ajelulle - ongelmana vain on demoilmiö, eli eihän se auto silloin nyi kun on joku asiantuntija mukana. Ja eihän Helsingissä ole missään keskellä päivää tyhjää tasaista moottoritietä!Itsellä on e61 520da ja nykii kanssa. Sama vika edellisessä e60 530xda. Todella ärsyttävää
- Jebujee
Mulla oli mersussa C200CDI sama ongelma. Vika korjaantui kun Veholla vaihtoivat laatikkoon öljyt ja kuulemma päivitti jotain ohjelmaa samalla.
Nykiminen oli tasaisella maalla cruiseri päällä noin 100rpm heittoa. Hiljaisilla nopeuksilla nyki myös ilman cruiseria tasaisella kaasulla.- 530da
Kiitos asiallisista vastauksista! Kyllä tällä palstalla näemmä saa aikaiseksi järkevääkin keskustelua ja hyviä neuvoja.
Otan yhteyttä Laakkoseen ja yritän saada jonkun sieltä mukaan ajelulle.
Nöyrä anteeksipyyntö nimimerkille 530DA kun korjasin turhan äkäisesti keskustelua oikeaan suuntaan! En tiennyt, että olit käyttänyt nimimerkkiä pitkään ja valitsin omani vain kiinnittääkseni niiden huomiota, joilla on samanlainen auto kuin minulla. Jatkossa kirjoittelen toisella nimimerkillä.
- Ricracing
Tuollainen vähäinenkään nykiminen ei kuulu BMW autoihin oli sitten kone mikä hyvänsä.
Tuo ongelma pitäisi näkyä testerissä ja siten uusi Progman CIP hoitaa homman.
Mutta voihan vika olla myös vääränlaatuisessa dieselissä (ei tarpeeksi pakkaskestävää).
Vaadi autosi kuntoon! - 567890
TERVE
Tänään polkiessani kotiin pirteässä pakkassäässä, ajattelin kysyä samaa asiaa. Auto on sama kuin sinulla, mutta 4 rengasta vetää. Olen kokeillut, vaikutttaako, jos ajaa "manuaalisesti", ei vaikuta. Ongelmaan tai ominaisuuteen kiinnittetty huomiota myös Ruotsissa, ohessa linkki: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=143790&sida=15
Kertonet, jos huollossa löydetään ratkaisu. - 530dA 10/05
Faktaa:
Ilmiö esiintyy ainoastaan hiukkassuodattimella varustetuissa dieseleissä, kun hiukkassuodatin tekee puhdistuspolttoa.
Ihmeellisen huonosti tiedetty asia merkkihuolloissa.- 530da
Onkohan neliveto ongelman aiheuttaja? Se minullakin on, mutta jätin tiedon pois kun aloitin keskustelun.
Hiukkassuodattimen puhdistuspolttokin kuulostaa järkevältä selitykseltä, koska ilmiötä ei esiinny aina. Jos syy on siinä, kyseessä on ominaisuus eikä vika... - 525dA 4/05
Meikäläisellä sama huomio: Hiukkassuodattimen puhdistuspoltto aiheuttaa lievää nykimistä, tapahtuu juuri noin 1000 km välein 20 - 50 km matkan kerrallaan. Ensimmäisen puhdistuspolton yhteydessä luulin että on pahaakin vikaa, mutta sittenmin olen tottunut ilmiöön
- Jack2
eikä nyki, en ainakaan ole huomannut mitään erikoista. Olen ajanut n. 35 tkm ilman nykimistä. E90 2.0 D
- 530d vm.2005
Näin on tehnyt minullakin. Huomasin mitättömältä tuntuvaa nykimistä, pysäytin auton tyhjäkäynnille varmuuden vuoksi. Moottorin ääni vaikutti vähän erilaiselta normaaliin verrattuna. Sammutin, käynnistin uudestaan, ei nykinyt ja äänikin normalisoitui.
Seuraavalla kerralla, kuukausia myöhemmin temppu toistui. En hidastanut vaan jatkoin ajoa. Muutaman minuutin ajan hiukan nyhti, kunnes oire katosi.
Kysyin huollosta, kuvailin oireen, ja vastaus tuli yksiselitteisesti: Hiukkassuodattimella oli puhdistuspolton aika. Aika harvoin toistuva juttu, 2 vuotta ja 80 tkm - 2 kertaa.
Ei siis vika eikä ohjelmaversion bugi, vaan ominaisuus. Huollon mukaan ei ilmene, kuin 500-sarjan kuusisylinterisissä malleissa. - Ricracing
530d vm.2005 kirjoitti:
Näin on tehnyt minullakin. Huomasin mitättömältä tuntuvaa nykimistä, pysäytin auton tyhjäkäynnille varmuuden vuoksi. Moottorin ääni vaikutti vähän erilaiselta normaaliin verrattuna. Sammutin, käynnistin uudestaan, ei nykinyt ja äänikin normalisoitui.
Seuraavalla kerralla, kuukausia myöhemmin temppu toistui. En hidastanut vaan jatkoin ajoa. Muutaman minuutin ajan hiukan nyhti, kunnes oire katosi.
Kysyin huollosta, kuvailin oireen, ja vastaus tuli yksiselitteisesti: Hiukkassuodattimella oli puhdistuspolton aika. Aika harvoin toistuva juttu, 2 vuotta ja 80 tkm - 2 kertaa.
Ei siis vika eikä ohjelmaversion bugi, vaan ominaisuus. Huollon mukaan ei ilmene, kuin 500-sarjan kuusisylinterisissä malleissa.Oletko varma että autossasi on jo hiukkas suodatin.
Käsittääkseni ne ovat vasta juuri tulleet vakioksi dieseleissä.
Muuten tuo selitys kuulostaa jopa uskottavalta, mutta siitä huolimatta ohjemiston pitäisi pystyä estämään nykiminen.
Cruise modessa ajettaessa tuo poltto on tietenkin tavallaan loogista tehdä mutta silti.
Nelivedolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. - löytyy
Ricracing kirjoitti:
Oletko varma että autossasi on jo hiukkas suodatin.
Käsittääkseni ne ovat vasta juuri tulleet vakioksi dieseleissä.
Muuten tuo selitys kuulostaa jopa uskottavalta, mutta siitä huolimatta ohjemiston pitäisi pystyä estämään nykiminen.
Cruise modessa ajettaessa tuo poltto on tietenkin tavallaan loogista tehdä mutta silti.
Nelivedolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.Ja olemassaolo helposti tarkastettavissa I-Driven service-valikosta. Hiukkassuodattimet tulivat vakioksi 2005.
Viimeksi kun tarkastin huoltoaikataulua, niin "Particle filter" näytti että olisi 130 000 km jäljellä.
Ei se nykiminen juurikaan tunnu, eikä se kestä kuin hetken. Olisihan toki aina mukavampi, jos sitä vähäistäkään nykimistä ei tuntuisi.
- e46 2,2
Yliherkkä lievästi myös 2,2/6 koneessa. Ylämäkeen se hiukan liiankin innokksati tarjoaa hanaa ja alamäkeen jarruttaa niin että takanatulija lähes puskuriin kiinni jos ei omista yhtä herkkää vakkaria.
Olen tosin tottunut mutta jos saman oloinen niin tuo teho varmaan lisää aistimusta...Luulisi tosin että herkkyyttä voisi säätää enemmän perään antavaksi? - Zipelius
Moro! Itellä kanssa bmw e61 530xd -06 jossa about 235 000km mittaris ja juuri sama ongela eli vauhdissa vähävälin tekee pienen jarrutus ilmiön ku ilta pimeäs oikein keskityin ajamiseen niin huomasin ku tuli vaihde loodalle tehtyä pikku öljyn vaihto operaatio niin seuraavana vastaavana kysymyksenä kysyysin että joutuuko vaihdelootahan lisäämähän moottorin käydessä niin monta kertaa öljyä että ensimmäiset 2-3 vaihdetta vaihtuis kiihdytykses loppujen lopuksi ihan normaalisti ilman että automaattiloota ei laittaisi vapaalle vaihdetta välissä ennen kuin laittaa isommalle = kun rupean kiihdyttämähän niin aluksi on 1 vaihde ja kaasu puolessa välisä ja kun sen pitäisi vaihtaa saman tien 2 vaihteelle niin jättääkin vaihdeloota vaihteen vapaalle sekunniksi tai pariksi jolloin tekee sellaisen pienen jarrutus nykäyksen myös ja sitte vasta laittaa sen 2 vaihtee ja vastaava ilmiö myös 2-3 vaihteella mutta loput vaihteet 3-6 välillä vaihtuu ongelmitta. Jotta mitä kyseesille nykimis ilmiöille kannattais tehdä? kerran jo moottorin käydessä laitettu mukava määrä vaihdeöljyä koppaan mutta vieläkin näköjään pieni nykiminen nuossa 2 ekassa vaihteessa...
- Väykkä
Minä ihmettelin kanssa miksi aina välillä tasaisella auto nykäisi muutaman kerran ja menin vaihdattamaan askiöljyt kun luulin että vaihdelaatikon öljynsuodatin on tukossa. Selvisi jostain että se nykiminen johtuu siitä että autossa on jarrulevyjen kuivaus, eli silloin tällöin tasaisella vaihdilla motarilla auto käyttää jarruja pikaisesti joka kuivattaa levyt, ja tämä toiminto on aika monessa autossa käytössä.
- Anonyymi
Vähä myöhäinen vastaus, mutta sama ongelma täällä Opel Combo Lifessä (vuosimallia 2020 tai 2021, en nyt muista kumpi). Vika ei ole hiukkassuodattimessa, ja moottorissa on tiedettävissä valmistusvika (ketju liian ohut, rikkoutuu n. 100tkm välein). Osaako kukaan sanoa mikä vois olla ongelmana? Nykii myös vaihdettaessa vaihteita, pahin nykiminen tapahtuu vaihdettaessa ykköseltä kakkoselle tai kakkoselta kolmoselle. Tosiaan automaattivaihteisto, eikä korjaamolla löydy vikakoodia testerillä, eikä kuulemma "huomata" nykimistä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491115- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206929Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13845- 72835
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 39822