Tarviiko nokkaketjua vaihtaa, vai kestääkö se isältä pojalle. Huoltokirja antaa hihnalle vaihtoväliksi 100tkm, mutta ketjusta ei ole mitään mainintaa. Sunnyn (N13) mittarissa on 180tkm.
nokkaketjun vaihto
10
17476
Vastaukset
- ex-N13
Nokkaketju on niitä osia, jotka uusitaan tarpeen vaatiessa. Nokkaketju ei kulumisen vuoksi katkea, mutta alkaa pitämään selvästi kuuluvaa ääntä.
Nissanin nokkaketjut kestävät hyvin, enkä ole kuullut niitä erikseen vaihdetun. Ketju kestää ainakin yhtä kauan kuin moottori, eli Nissanissa ainakin 300 000 km.- sami
No niin tosiaan ääntää, sellasta ihme kilkutusta pitää. Tai varmaks en osaa sanoa, onko se ääni ketjusta, mutta epäilen.
- joku
sami kirjoitti:
No niin tosiaan ääntää, sellasta ihme kilkutusta pitää. Tai varmaks en osaa sanoa, onko se ääni ketjusta, mutta epäilen.
GA-sarjan moottorit pitää melkoista rohinaa ihan luonnostaan, varsinkin kylmänä. Lämpimänä tyhjäkäynnillä kuuluva pieni rapsutus jakopäästä ei ole vaarallista. Moottorit ovat erittäin kestäviä, Sunnysi ratkeaa melko varmasti jostakin muualta ennen moottoria, oli kilometrejä miten paljon tahansa.
Mutta jos ajossa, kiihdytettäessä kuuluu sellaista "ritinää" tai "kilinää", niin sulla on väärää bensaa tankissa. Ainakaan GA16-kone ei toimi moitteettomasti 95E-bensiinillä. Käytä siis 98-oktaanista. - Datsunisti
joku kirjoitti:
GA-sarjan moottorit pitää melkoista rohinaa ihan luonnostaan, varsinkin kylmänä. Lämpimänä tyhjäkäynnillä kuuluva pieni rapsutus jakopäästä ei ole vaarallista. Moottorit ovat erittäin kestäviä, Sunnysi ratkeaa melko varmasti jostakin muualta ennen moottoria, oli kilometrejä miten paljon tahansa.
Mutta jos ajossa, kiihdytettäessä kuuluu sellaista "ritinää" tai "kilinää", niin sulla on väärää bensaa tankissa. Ainakaan GA16-kone ei toimi moitteettomasti 95E-bensiinillä. Käytä siis 98-oktaanista.alkaa ketju pitää ääntä, syynä on useimmiten pitkän ketjun ohjaimen kiinnitysnurkan murtuminen.
Työ on aika lailla suuri, osia ei ehkä välttämättä muuta tarvii kuin uusi ohjain. - *
Datsunisti kirjoitti:
alkaa ketju pitää ääntä, syynä on useimmiten pitkän ketjun ohjaimen kiinnitysnurkan murtuminen.
Työ on aika lailla suuri, osia ei ehkä välttämättä muuta tarvii kuin uusi ohjain.Tiedän ainakin yhden sunnyn, jossa pääsi hypäämään ketju muutaman piikin sivuun -> tehot katos. Autolla edes ajettu paljoa. Tähän tapaukseen asti luulin ketjun ohjaimen kestävän auton iän... Eli kaikenlaista voi sattua.
- **
* kirjoitti:
Tiedän ainakin yhden sunnyn, jossa pääsi hypäämään ketju muutaman piikin sivuun -> tehot katos. Autolla edes ajettu paljoa. Tähän tapaukseen asti luulin ketjun ohjaimen kestävän auton iän... Eli kaikenlaista voi sattua.
Micra -95, jakopää meni vaihtoon kun autolla oli ajettu n. 100tkm.
- joo
** kirjoitti:
Micra -95, jakopää meni vaihtoon kun autolla oli ajettu n. 100tkm.
Joo, mutta Micrassa onkin hihna ja hihnan vaihtoväli on huoltokirjan suosituksen mukaan 90 tkm. Ketju on eriasia kuin hihna.
- Datsunisti
joo kirjoitti:
Joo, mutta Micrassa onkin hihna ja hihnan vaihtoväli on huoltokirjan suosituksen mukaan 90 tkm. Ketju on eriasia kuin hihna.
Micrassa on -93 alkaen ketjukone ja sellaisten ketjuja on tullut vaihdettua useampiakin.
Työ on samaa luokkaa kuin noissa 12-valveissa.
- Autoinssi
Ketjua ei tarvitse vaihtaa jos se ei oireile. Ja varmuuden vuoksikaan ei kannata koska on niin suuritöinen ja kallis. Ketjua vaihtaessa joudut ottamaan pois mm. moottorin alapuolella olevan tuen, pakoputken etuosan, öljypohjan, moottorin tuennan, vesipumpun, venttiilikopan ja jakoketjun koteloinnin.
Mutta jos epäilet vikaa niin suosittelen että kävisit paikallisessa Nissan-liikkeessä kuuntelututtamassa vikaa. Kokenut mekaanikko osaa sanoa onko normaali ääni vai onko ketjun ohjaimen nurkat murtuneet. Itselläni kävi syksyllä niin, että rupes ääntämään kone ja paikallistin vian jakopäähän. Kävin liikkeessä ja sanoivat ohjaimen murtuneen. No ostin samantien uuden ketjun, ohjaimet ja kiristimet. ja sitten remontoimaan...oli todella työläs homma, koska ketju on hyvin koteloitu lohkon päähän. Ja ohjainhan oli murtunut molemmista nurkista, eli eipä ollut enää paljon apua ketjun ohjaamisessa. Onneksi ketju ei päässyt hyppäämään, ajelin varovasti pienillä kierroksilla vian ilmettyä.
Sellainen huomio, että vanha ohjain oli kokomuovinen, mutta uudessa oli metallirunko ja muoviset liukupinnat. On tainnu olla ennenki ongelmia... Nii ja mun GA16S:ssä oli kilsoja takana 264tkm. Nii että hintaa remontille tulee itse tehtynä n.200 euroo jos vaihtaa kaikki palikat niinkuin minä tein. Merkkikorjaamollaki siinä menee vähintään kaheksan tuntia, eli osat työ n. 600-700 euroo. Jos joudut kyseiseen remonttiin, suosittelen että vaihdat kaikki palikat juuri tuon työn vaivan/hinnan takia, harmittaa jos muutaman kuukauden päästä hajoo jotain muuta.- sami
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789