Nenän väliseinä

Nenä_

Onko kukaan käynyt nenän väliseinän korjausleikkauksessa? Oliko rasittava operaatio? Miten pitkään sen jälkeen oli nenä jumissa? Onko siitä jotain haittaa, nenä heikompi?
Itsellä on nenän väliseinässä pullistuma ja nenän kautta on hieman hankala hengittää. Samaten on krooninen nuha.
Pitääkö tämmöinen leikkaus maksaa itse vai mikä on?
Olisi kiva jos voisi lenkilläkin hengittää normaalisti, mutta en kyllä leikkauta, jos sen jälkeen joutuu varomaan normaalia enemmän nenään tulevia iskuja.

4

3164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klyyva kunnossa

Mulla leikattiin umpikiero nenän välilevy Keskussairaalassa päiväkirurgisena operaationa. Ite hommaan ei kauaa aikaa kulunut, sain esilääkityksen ja sitte vietiin leikkaussaliin jossa nokka puuduteltiin. Operaatio alkoi tekemällä viilto nenän väliseinän kudoksiin, haavan kautta vedettiin ulos joku rusto joka sitte oiottiin ja viilailtiin kuntoon "ruuvipenkissä". Ehostettu rusto takas paikalleen, ommeltiin haava kiinni ja tungettiin nenään jonkinlainen tamppooni ja silikooniset tukilevyt. Pari tuntia piti olla tarkkailtavan, että pää selviää ja verenvuoto lakkaa. Sit sai saattajan avustamana lähtee kotiin. Seuraavana päivänä sai ite repiä ton tamppoonin pois ja kolmen päivän päästä oli jälkitarkastus korvapolilla jossa otettiin noi tukilevyt pois ja todettiin haavan parantuneen ja muutoinkin koko hökötyksen pysyneen hyvin läjässä. Kipulääkkeitä käytin kaks päivää jonka jälkeen särkyjä ei enää ilmennyt. Viikkoon ei saanu niistää, kuumia juomia ja ruokia piti vältellä jokunen päivä. Sairaslomaa oli kaks viikkoo.

Kannattiko?
      Kyllä vain, olin kärsinyt jatkuvasta allergisesta nuhasta, toistuvista poskiontelun tulehduksista koko silloisen ikäni(n.30v). Työterveys lääkärin lähetteellä kävin po-röntgenissä jossa todettiin kysta. Ton perusteella lähetettiin kunnalliselle puolelle korva- ja nenätautien erikoislekurille joka totesi ton välilevyn vinouden ja ehdotti leikkausta. Leikkaukseen piti jonottaa reilu puol vuotta. Ja maksut muodostu noista kahdesta poliklinikkakäynneistä ja päiväkirran maksusta(2x22 1x72 = 116EUR). No, nyt mennään jo viidettä vuotta ja po-tulehduksista ei oo tietookaan ja nuhaoireetkin on ollut huomattavasti lievempiä.

• pitäis_

sitten yrittää sinne leikkaukseen joskus päästä. Ei ole kiva kun aina on nenä tukossa/vuotaa. Hohhoijjaa.

• :o)

Lue tältä palstalta sivulta 3, otsikon "PANIIKKI-nenän väliseinän suoristusleikkaus" alta. Siellä muutamia kokemuksia nenän väliseinän korjausleikkauksesta.

• eräs kokemus

Kävin pari vuotta sitten. Minulla luupiikki sekä vinoutta väliseinässä.
      Päiväkirurginen toiminpide oli. Kävi niin, että saivat vain luupiikin poistettua. Muu oikominen ei täysin onnistunut.
      Joten suosittelevat uutta leikkausta, joka sitten tehtäisiin nukutuksella, jotta saadan kunnolla ja rauhassa tehtyä.

Itse leikkaukseen sai odotella pitkään yli 7 kk. Ja kun aamulla meni. Heti aloitettiin puuduttaminen ja esilääkitysten anto. Nenään piikittämistä ja puudutusrättejä sieraimiin sai runsaasti. Sen jälkeen leikkauspäydälle ja kaikki sujui jossain vajaassa tunnissa. Kipua ei tuntenut. Taltta ja vasarakaan ei häirinnyt, vaikka niitä käyttivät( hyvä lääkitys).
      Leikkauksen jälkeen olin tarkkailussa jonkin aikaa. Kolmen tunnin jälkeen otettiin nenätamppoonit pois. Epämiellyttävä kokemus kun vetävät tamppoonit pois. Mutta helpotus kuitenkin, kun ilma taas nenän kautta alkoi kulkemaan.

Sitten pääsin kotia. Sain särkylääkkeitä ja kolme vikkoa sairaslomaa. Minulla ainakin viikon tuntui nenä kipeältä ja silikoonitukilevyt ahdisti nenässä. Kipeää otti kun vetivät silikoonitukilevyt viikon jälkeen pois.

Koko jutun jälkeen huomasin ilmavirtausten parantuneen, ja nenä ei niin tukkoinen enää.
      Muttei ihan 100% vieläkään.

En toiseen leikkaukseen ollut halukas. Joten sitten suosittelivat ilmavirtausten parantamiseksi uutta RTF-menetelmää, jossa sieraimiin nenän kuorikoiden kutistumista saadaan kuumentamalla aikaiseksi.
      Kävin 2 käsittelyä ja sekin paransi ilmavirtausta jonkin verran paremmaksi.

Viimeinen silaus puuttu, koska nenäni ei ole 100% kunnossa vieläkään. Ja harkinnan alla vielä menenkö toiseen väliseinän korjausleikkaukseen. On aina oma juttunsa, lähteä mihin tahansa leikkaukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16483
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      38
      4417
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2587
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1888
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1533
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      389
      1486
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1309
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1263
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      972
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      955
    Aihe