Pilkkutauti-laakkeista

KaiP

Ostin Faunamor-p merkkista laaketta, sellaisia pusseja. Ohjeessa neuvottiin siirtamaan suodatinmateriaali vesiampariin pois akvaariosta hoidon ajaksi. Ilmeisesti laake heikentaa bakteerikantaa. Onko kenellakaan kokemusta ja mitenka tarkkaan olette ohjeita seuranneet. Itsella on kiintea Juwelin sisasuodatin ja siis joudun kaivamaan sienet sellaisenaan esiin. Suositteletteko toimimaan ohjeen mukaan vai ...Kauanko sienet voi amparissa liota? Hoito itsessaan kestaa 8pv.

7

1021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Hauska lukee kun ei oo noita pisteitä... sulla on pilkku tauti myös näppiksessä, hehe.

      Ei sitä suodatinta tarvitse sieltä kaivaa, suurin baku kanta on kuitenkin hiekassa ja lasipinnoilla akvaariossasi.

      Toimit nyt vain todella tarkasti ohjeiden mukaan niin katsellaan toipuuko kalat taudistaan joka olis voinut tulla mistä, mitä itse epäilet???

      Eihän akvaariossa ole sellaisia kaloja joiden "nahka" ei kestä lääkitystä?

      • KaiP

        Joo iski tauti nappikseen pari viikkoa sitten ja mita ilmeisemmin joudun ohjelmoimaan kayttiksen uudestaan. Mutta asiaan. Tautia ei muissa kaloissa viela ole ilmennyt ja toi Perhoskirjoahven-uros muutti altaaseen 1,5 viikkoa sitten joten olisiko stressi syyna. Muuten erittain vitaali ja kiinostunut naaraastaan :D Noi pussit roikkuu altaassa ja katsellaan mita tapahtuu, ei ainakaan 24 tunnin aikana mitaan muutosta parempaan tai huonompaa. Mulla on Kupari, Neon ja Mustaneontetroja, Perhoskala, 2 Plekoa, Partis, 2 Levabarbia, 2 Albinoa.


      • FISH king
        KaiP kirjoitti:

        Joo iski tauti nappikseen pari viikkoa sitten ja mita ilmeisemmin joudun ohjelmoimaan kayttiksen uudestaan. Mutta asiaan. Tautia ei muissa kaloissa viela ole ilmennyt ja toi Perhoskirjoahven-uros muutti altaaseen 1,5 viikkoa sitten joten olisiko stressi syyna. Muuten erittain vitaali ja kiinostunut naaraastaan :D Noi pussit roikkuu altaassa ja katsellaan mita tapahtuu, ei ainakaan 24 tunnin aikana mitaan muutosta parempaan tai huonompaa. Mulla on Kupari, Neon ja Mustaneontetroja, Perhoskala, 2 Plekoa, Partis, 2 Levabarbia, 2 Albinoa.

        Minimissään äkkiä laskettuna sopivilla parvilla aateltuna ainakin 250 litrainen saisi olla ;)

        Mitä noi kaks albinoa on?

        Yleensä kyllä ovat muuton syyt ja tuomat häiriö tilat laukaisseet kaloilla tuon pilkkutaudin mutta voi olla että huonot vesi olotkin ovat syynä tähän tautiin... varsinkin herkät ahvenesi voivat joutua taudin kouriin jos NO2 ja NO3 heilahtelevat rajusti akvaariossasi, ylikansoituskin liian pienessä akvaariossa on monasti syypää vesi arvojen heilahteluihin... kiinnostas tietää...


      • KaiP
        FISH king kirjoitti:

        Minimissään äkkiä laskettuna sopivilla parvilla aateltuna ainakin 250 litrainen saisi olla ;)

        Mitä noi kaks albinoa on?

        Yleensä kyllä ovat muuton syyt ja tuomat häiriö tilat laukaisseet kaloilla tuon pilkkutaudin mutta voi olla että huonot vesi olotkin ovat syynä tähän tautiin... varsinkin herkät ahvenesi voivat joutua taudin kouriin jos NO2 ja NO3 heilahtelevat rajusti akvaariossasi, ylikansoituskin liian pienessä akvaariossa on monasti syypää vesi arvojen heilahteluihin... kiinnostas tietää...

        on altaalla kokoa, mutta toi massiivinen sisasudatin ja Juwelin sisainen taustalevy tietysti verottaa sisasilavuutta. PH on 6,5-7, Gh 4, Nitraatti 12,5,-20 juuri ennen viikottaista veden vaihtoa (Sunnuntaisin ja 60-80 litraa), Nitriittia ei ole eika Ammoniumia. Lammon olen pitanyt 25 asteessa nyt 4 viikkoa. Akvaarioni on melko uusi koska ensimmaiset kalat kypsytyksen jalkeen hommasin vahan ennen joulua. Olen muuten eilen nostanut tuon taudin takia lammon 26:een. Albiinot on monnisia. En tieda mutta nuo Kuparitetrat ovat kuteneet 4 viikkoa ja urokset hairikoivat melkoisesti joten sekin on varmaan yksi stressaava efekti muille kaloilleni.


      • fish KING
        KaiP kirjoitti:

        on altaalla kokoa, mutta toi massiivinen sisasudatin ja Juwelin sisainen taustalevy tietysti verottaa sisasilavuutta. PH on 6,5-7, Gh 4, Nitraatti 12,5,-20 juuri ennen viikottaista veden vaihtoa (Sunnuntaisin ja 60-80 litraa), Nitriittia ei ole eika Ammoniumia. Lammon olen pitanyt 25 asteessa nyt 4 viikkoa. Akvaarioni on melko uusi koska ensimmaiset kalat kypsytyksen jalkeen hommasin vahan ennen joulua. Olen muuten eilen nostanut tuon taudin takia lammon 26:een. Albiinot on monnisia. En tieda mutta nuo Kuparitetrat ovat kuteneet 4 viikkoa ja urokset hairikoivat melkoisesti joten sekin on varmaan yksi stressaava efekti muille kaloilleni.

        ... reippaasti puolet akvan korkeudesta vaan vaihtoon näin alku metreillä niin pysyy no mahdollisesti nousevat nitraatit ja nitriitit kurissa... aikaa myöten voit pitää vaihdettavan veden määrän samana mutta vaihto väli voi venyä kahteenkin viikkoon, kunhan nitraatti ei nouse yli 30mg/l (millä mitta laitteilla mittailet), niissäkin on jo oma toleranssinsa yleensä ja alakanttiin tuo virhe marginaali.

        Muuten näyttää hyvältä mutta tuo taudin esiintymisen syy lienee muutto stressin aikaan saannoksia... miten teit totuttautumisen?


      • fish KING
        KaiP kirjoitti:

        Joo iski tauti nappikseen pari viikkoa sitten ja mita ilmeisemmin joudun ohjelmoimaan kayttiksen uudestaan. Mutta asiaan. Tautia ei muissa kaloissa viela ole ilmennyt ja toi Perhoskirjoahven-uros muutti altaaseen 1,5 viikkoa sitten joten olisiko stressi syyna. Muuten erittain vitaali ja kiinostunut naaraastaan :D Noi pussit roikkuu altaassa ja katsellaan mita tapahtuu, ei ainakaan 24 tunnin aikana mitaan muutosta parempaan tai huonompaa. Mulla on Kupari, Neon ja Mustaneontetroja, Perhoskala, 2 Plekoa, Partis, 2 Levabarbia, 2 Albinoa.

        ... Olisi hyvä selvittää L-koodi plekoillesi tai edes typerä suomen kielinen käännös kalan lontoolaisesta.

        Neonit tosiaan on viileämmän veden kaloja kuin mitä niitä nyt pitelet 25 asteen vedessä.

        Leväbarbit vaatisi pidemmän akvan ja parvea ympärilleen mutta minkäs teet.

        Samoin monniset. Parvea parvi kaloille!


      • KaiP
        fish KING kirjoitti:

        ... reippaasti puolet akvan korkeudesta vaan vaihtoon näin alku metreillä niin pysyy no mahdollisesti nousevat nitraatit ja nitriitit kurissa... aikaa myöten voit pitää vaihdettavan veden määrän samana mutta vaihto väli voi venyä kahteenkin viikkoon, kunhan nitraatti ei nouse yli 30mg/l (millä mitta laitteilla mittailet), niissäkin on jo oma toleranssinsa yleensä ja alakanttiin tuo virhe marginaali.

        Muuten näyttää hyvältä mutta tuo taudin esiintymisen syy lienee muutto stressin aikaan saannoksia... miten teit totuttautumisen?

        ...teen Tetran tippatesteilla. Puolisen tuntia pussi altaassa etta lampotila tasaantuu ja sen jalkeen lisailen 2 dl n. 10-15 valein 1,5 tunnin ajan. Sen jalkeen haavin fisut altaaseen. Olen kylla ajatellut karanteeni altaan hommaamista. Miten muuten toi kar.allas/kutuallas lisiko siella hyva olla koko ajan asukkaita vai pitaisko olla tyhjana? Ajattelen noin bakteerikannan ja muunkin hoidon kannalta.
        Pilkkutaudin kannalta nayttaa hyvalta kun ne vahat pilkut on melkein havinnyt, vain 3 kpl evissa. Muuten, taytyy varmaan odottaa ton seuraavan vedenvaihdon kanssa kunnes 8pv:n kuuri on ohi.
        Noista Plekoista viela sen verran etta L tunnus on 083. Tieda tiedan etta tarvitsevat 2 kertaa isomman altaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe