Sanoman Toimittajakoulu?

SakkeTMocca

Gallup:
Haitko Sanoman Toimittajakouluun?
Minkälainen pohjakoulutus/työkokemus?
Mitä mieltä olet hakemuksen kysymyksistä?
Onko sinuun otettu jo yhteyttä?

Entä mitä mieltä ovat ammattilaiset tästä Sanoman koulutuksesta?

Hyväksytyksi tulee 1,4% hakijoista, ettäs tiedätte. Elämä on.

Terveisin, Hakija nro1287

193

45992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksiisi

      ????

    • toimittajatäti

      Sanomien toimittajakouluhan oli pitkään kaputt eli uusia kursseja ei käynnistetty. Olen kerran hakenut, joskus 1980-luvun alussa, enkä päässyt. Tampereelle sitten menin. Mutta ammattilaisena olen sitä mieltä, että Suomen parhaat journalistit ovat tuon koulun tuotoksia, ei sille mitään voi. Ainoa paikka jossa käytäntö ja teoria yhdistyvät sopivasti. Eli kätes ristiin ja nuppi teräväksi ja onnea valintatilanteeseen.

      • KatriinaXX

        Tuskin se koulutuksesta johtuu,että sieltä tulevat parhaat, vaan siitä, että sinne haluavat kaikki ja kermat kuoritaan päältä.

        Ja mikäs sua estää olemasta hyvä, olet muodollisen koulutuksen käynyt ja paikan saanut, mutta ei taida huvittaa, kun palkka juoksee jokatapauksessa?


    • Hakija Ilman Numeroa

      Mistä sait tuollaisen hakijanumeron ?
      Itse en ole mitään numeroa saanut, huolimatta jo ensimmäisestä yhteydenotosta.

      • SakkeTMocca

        Joo, toi numero oli ihan fiktiivinen. Keksin sen vaan kuvastamaan sitä, miten - sanotaanko -toivottoman vaikeaa tuo valituksi tuleminen on.
        Itse olen yhteiskuntatieteen maisteri ja pientä journalistista työkokemustakin löytyy.
        Kiinnostaisi vaan tietää, että onkohan kaikki valitut lopulta vuosia vähintään freenä jo ammattiaan harjoittaneita akateemisia superihmisiä.
        Mielestäni hakemuksen kysymykset olivat melko kinkkisiä, mutta ihan osuvia esim. kirjoitustaidon arvioimiseen. Mulla tuli flow, vastaukset pitkähköjä...
        Tarkoitatko muuten tuolla yhteydenotolla sitä Tapani Pitzenin "kiitos hakemuksestasi, palaamme mahd. pian asiaan" -postia?
        Kertoopa tuntojanne!


      • Hakija Ilman Numeroa
        SakkeTMocca kirjoitti:

        Joo, toi numero oli ihan fiktiivinen. Keksin sen vaan kuvastamaan sitä, miten - sanotaanko -toivottoman vaikeaa tuo valituksi tuleminen on.
        Itse olen yhteiskuntatieteen maisteri ja pientä journalistista työkokemustakin löytyy.
        Kiinnostaisi vaan tietää, että onkohan kaikki valitut lopulta vuosia vähintään freenä jo ammattiaan harjoittaneita akateemisia superihmisiä.
        Mielestäni hakemuksen kysymykset olivat melko kinkkisiä, mutta ihan osuvia esim. kirjoitustaidon arvioimiseen. Mulla tuli flow, vastaukset pitkähköjä...
        Tarkoitatko muuten tuolla yhteydenotolla sitä Tapani Pitzenin "kiitos hakemuksestasi, palaamme mahd. pian asiaan" -postia?
        Kertoopa tuntojanne!

        Ei, vaan Aatos lähetti terveisiä.
        Tosin allekirjoittajana oli Rafaela, kun Aatos ei jaksanut.


    • JIPPIII HURRAA HEI

      Elämäni nyt hesaan vei
      loppui kituutus JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

      • annumaija

        Valintaprosessi on tässä vaiheessa kaikkea muuta kuin valmis. Kestää vielä kuukauden päivät ennen kuin lopulliset päätökset tehdään.


    • Assam

      Onko haussa muita vaiheita, vai valitsevatko suoraan hakemusten perusteella? Ei kai...

    • -Möhköfantti-

      Hain toimittajakouluun. Filosofian maisteriksi (romaaniset kielet) pitäisi valmistua toukokuuhun mennessä. Toimittajan kokemusta ei sitten minkäänlaista, mutta yrittänyttä ei laiteta! :)

      • KatriinaXX

        heti.


      • -Möhköfantti-
        KatriinaXX kirjoitti:

        heti.

        tiedosta. En olisi voinut elää ilman sitä.


      • kysyväeksyy
        -Möhköfantti- kirjoitti:

        tiedosta. En olisi voinut elää ilman sitä.

        mitä on romaanikielet?


      • -Möhköfantti-
        kysyväeksyy kirjoitti:

        mitä on romaanikielet?

        eli latinasta pohjautuvat kielet. Italia, espanja, ranska, portugali, romania jne...


      • Ei varmaankaan
        -Möhköfantti- kirjoitti:

        eli latinasta pohjautuvat kielet. Italia, espanja, ranska, portugali, romania jne...

        Osa on saanut jo kutsun jatkoon, onkohan vielä toiveita....Mites teillä muilla?


      • SakkeTMocca
        Ei varmaankaan kirjoitti:

        Osa on saanut jo kutsun jatkoon, onkohan vielä toiveita....Mites teillä muilla?

        Ai niinkö?
        Eipä taideta sitten olla jatkossa. Se taitaa olla juuti niin kuin yksi keskustelija tuolla kirjoitti: täällä palstoilla kyselevät ja ruinaavat vain säälittävät wannabe häviäjät.
        Harmin paikka.


      • Emma
        SakkeTMocca kirjoitti:

        Ai niinkö?
        Eipä taideta sitten olla jatkossa. Se taitaa olla juuti niin kuin yksi keskustelija tuolla kirjoitti: täällä palstoilla kyselevät ja ruinaavat vain säälittävät wannabe häviäjät.
        Harmin paikka.

        Mulle tuli eilen tieto valintakokeisiin pääsystä. Voisi siis päätellä, että pahalta näyttää, jos tänään ei sähköpostia rapsahda. Itse pääsin kokeisiin yli-innokkaalla hakemuksella, kokemusta toimittajan työstä on yhden julkaistun jutun verran.. Tuoretta verta siellä kaivataan, niin uskon! Onneksi jalkansa voi saada esimerkiksi Hesarin oven väliin ihan vaan pommittamalla toimituksia nasevilla jutuilla. Tsemppiä tulevat kollegani!


      • Ellinoora.
        Emma kirjoitti:

        Mulle tuli eilen tieto valintakokeisiin pääsystä. Voisi siis päätellä, että pahalta näyttää, jos tänään ei sähköpostia rapsahda. Itse pääsin kokeisiin yli-innokkaalla hakemuksella, kokemusta toimittajan työstä on yhden julkaistun jutun verran.. Tuoretta verta siellä kaivataan, niin uskon! Onneksi jalkansa voi saada esimerkiksi Hesarin oven väliin ihan vaan pommittamalla toimituksia nasevilla jutuilla. Tsemppiä tulevat kollegani!

        Milloin se valintakoe tarkalleen on? Pahoin pelkään, että vaikka kutsu tulisikin niin en pääse osallistumaan.


      • rullakkoullakko
        Ellinoora. kirjoitti:

        Milloin se valintakoe tarkalleen on? Pahoin pelkään, että vaikka kutsu tulisikin niin en pääse osallistumaan.

        Valintakoe on tiistaina 27.2. kello 9-11.


      • hdfjalkdh
        Ei varmaankaan kirjoitti:

        Osa on saanut jo kutsun jatkoon, onkohan vielä toiveita....Mites teillä muilla?

        Kyselin asiaa eilen valinnasta vastaavilta henkilöiltä ja minulle vastattiin, että viimeisillekin valituille vastataan ensi viikon kuluessa. Toivoa on Sakke ja muut.


      • MM82
        hdfjalkdh kirjoitti:

        Kyselin asiaa eilen valinnasta vastaavilta henkilöiltä ja minulle vastattiin, että viimeisillekin valituille vastataan ensi viikon kuluessa. Toivoa on Sakke ja muut.

        paras uutinen! Ehdin jo luopua toivosta...


      • Lopussa kiitos seisoo?!
        MM82 kirjoitti:

        paras uutinen! Ehdin jo luopua toivosta...

        Me too! Kiitos toivonhitusesta :)


      • SakkeTMocca
        hdfjalkdh kirjoitti:

        Kyselin asiaa eilen valinnasta vastaavilta henkilöiltä ja minulle vastattiin, että viimeisillekin valituille vastataan ensi viikon kuluessa. Toivoa on Sakke ja muut.

        Niin ehkä Sanoma osoittaa näin, että ne hakemukset todella käydään läpi huolella. Muistettakoon, että niitä on 1425 kappaletta. Vaikea niitä on kymmenessä päivässä analysoida. Ehkä valittuihin otetaan yhteyttä sitä mukaa, kun selvästi sopivia löytyy.
        Koska eräs tällä palstalle kertoi tulleensa valituksi jo päivää hakuajan umpeutumisen jälkeen, mietin vaan onkohan nämä nyt "valituksi tulleet" myös ihan vaan suutasoittaakseen liikkeellä. Onko esim. tuo valintakokeen ajankohta oikea? Onko jollain lähipiirissä ihmisiä joihin on otettu yhteyttä? En syytä ketään, koska ihan asiallisilta nuo viestit kuullostavat. Mietin vaan. Epätoivoinen kun olen.


      • vastaa
        SakkeTMocca kirjoitti:

        Niin ehkä Sanoma osoittaa näin, että ne hakemukset todella käydään läpi huolella. Muistettakoon, että niitä on 1425 kappaletta. Vaikea niitä on kymmenessä päivässä analysoida. Ehkä valittuihin otetaan yhteyttä sitä mukaa, kun selvästi sopivia löytyy.
        Koska eräs tällä palstalle kertoi tulleensa valituksi jo päivää hakuajan umpeutumisen jälkeen, mietin vaan onkohan nämä nyt "valituksi tulleet" myös ihan vaan suutasoittaakseen liikkeellä. Onko esim. tuo valintakokeen ajankohta oikea? Onko jollain lähipiirissä ihmisiä joihin on otettu yhteyttä? En syytä ketään, koska ihan asiallisilta nuo viestit kuullostavat. Mietin vaan. Epätoivoinen kun olen.

        Minulle tuli eilen vastaus, että pääsin jatkoon ja koetilaisuus järjestetään tosiaan ti 27.2. klo 9-11. Sieltä valitaan seuraavalle kierrokselle 50, jotka haastatellaan vkoilla 10 ja 11. Noista 50 melkein puolet pääsee sisään joten mahdollisuudet paranee koko ajan.


      • Peku257
        SakkeTMocca kirjoitti:

        Niin ehkä Sanoma osoittaa näin, että ne hakemukset todella käydään läpi huolella. Muistettakoon, että niitä on 1425 kappaletta. Vaikea niitä on kymmenessä päivässä analysoida. Ehkä valittuihin otetaan yhteyttä sitä mukaa, kun selvästi sopivia löytyy.
        Koska eräs tällä palstalle kertoi tulleensa valituksi jo päivää hakuajan umpeutumisen jälkeen, mietin vaan onkohan nämä nyt "valituksi tulleet" myös ihan vaan suutasoittaakseen liikkeellä. Onko esim. tuo valintakokeen ajankohta oikea? Onko jollain lähipiirissä ihmisiä joihin on otettu yhteyttä? En syytä ketään, koska ihan asiallisilta nuo viestit kuullostavat. Mietin vaan. Epätoivoinen kun olen.

        Jos kaikille on jo ilmoitettu, miksi tiedusteluihin vastattaisiin toisin? Tiedustelkaa itse asiaa Sanomalta, ellette usko.


      • Mats
        Peku257 kirjoitti:

        Jos kaikille on jo ilmoitettu, miksi tiedusteluihin vastattaisiin toisin? Tiedustelkaa itse asiaa Sanomalta, ellette usko.

        Soitin itsekin ja tiedustelin, että josko asia olisi ehkä jo lyöty lukkoon. Kertoivat, että vielä ilmoitellaan joillekin, mutta äänensävystä päättelin, että aika suuri osa valintakokeisiin pääsevistä on jo valittu. Oma tulkintaniko vain? Mene ja tiedä, mutta voipi olla, että minulta jää tällä kertaa nuo pääsykokeet väliin. Harmi sinänsä. Jos olisi edes päässyt kokeisiin ja saanut siellä sitten turpiinsa, niin olisi ainakin voinut olla varma, että hävisi paremmilleen. Toisaalta nyt voi sitten uskotella itselleen olevansa väärin ymmärretty nero.

        Mutta jees, eipä heitetä vielä kaikkea toivoa.


      • jatkoon myös päässyt
        Mats kirjoitti:

        Soitin itsekin ja tiedustelin, että josko asia olisi ehkä jo lyöty lukkoon. Kertoivat, että vielä ilmoitellaan joillekin, mutta äänensävystä päättelin, että aika suuri osa valintakokeisiin pääsevistä on jo valittu. Oma tulkintaniko vain? Mene ja tiedä, mutta voipi olla, että minulta jää tällä kertaa nuo pääsykokeet väliin. Harmi sinänsä. Jos olisi edes päässyt kokeisiin ja saanut siellä sitten turpiinsa, niin olisi ainakin voinut olla varma, että hävisi paremmilleen. Toisaalta nyt voi sitten uskotella itselleen olevansa väärin ymmärretty nero.

        Mutta jees, eipä heitetä vielä kaikkea toivoa.

        tuo loppuporukka, josta sanomalla puhuttiin, joille siis ei vielä ilmoitettu jatkoonpääsystä, voisi olla varasijoilla pääsykokeeseen. ihan vaan sillä perusteella, että siinä meilissä jonka sain, pyydettiin vahvistamaan osallistuminen. eli oisko näin, että jos joku jättää vahvistamatta, valitaan joku toinen vielä rannalle jäänyt hänen sijastaan?


    • saara01

      Minutkin kutsuttiin koetilaisuuteen. Olisi kyllä kiva kuulla, millaista porukkaa kokeeseen on pyydetty.

      Itse olen 21-vuotias, alan toisen vuoden opiskelija ja vuoden verran freelancerina kirjoitellut.

      • miäs25vee

        Kutsu kävi mullekin. Lehtialan kokemusta viiden vuoden ajalta, aika monesta lehdestä. Jotain pientä vähäistä lyhyttä säätöä muun median parissa. Takana kolme vuotta epämääräisiä viestinnän opintoja (erään ammattikorkeakoulun ei-kovin-tasokas medianomilinja) ja puoli vuotta tv- ja radioalan opintoja koulussa, jonka linjat on vähän selkeämmin määritelty. Omatoimista opiskelua, kuten erilaisten kirjoitus-, media-analyysi- ja toimitustyöoppaiden lueskelua.

        Toivottavasti näillä eväillä pärjää. Pidetäänhän itsellemme peukkuja siinä valintakokeessa. Toivotaan toisillemme huonompaa onnea.


      • tiitu
        miäs25vee kirjoitti:

        Kutsu kävi mullekin. Lehtialan kokemusta viiden vuoden ajalta, aika monesta lehdestä. Jotain pientä vähäistä lyhyttä säätöä muun median parissa. Takana kolme vuotta epämääräisiä viestinnän opintoja (erään ammattikorkeakoulun ei-kovin-tasokas medianomilinja) ja puoli vuotta tv- ja radioalan opintoja koulussa, jonka linjat on vähän selkeämmin määritelty. Omatoimista opiskelua, kuten erilaisten kirjoitus-, media-analyysi- ja toimitustyöoppaiden lueskelua.

        Toivottavasti näillä eväillä pärjää. Pidetäänhän itsellemme peukkuja siinä valintakokeessa. Toivotaan toisillemme huonompaa onnea.

        Mäkin pääsin valintakokeeseen. =)

        Koulutustausta on kansanopiston medialinja ja ammattikorkean viestinnän koulutusohjelmasta valmistun toukokuussa.

        Freelancerina tehnyt lehtiin juttuja ja puolivuotta verkkotoimittana. Lisäksi 1,5 vuotta tv:n ja radion puolella. Jospa ois koulutuksesta ja kokemuksesta jtn apua valintakokeessa! :)


      • diabolical, now
        tiitu kirjoitti:

        Mäkin pääsin valintakokeeseen. =)

        Koulutustausta on kansanopiston medialinja ja ammattikorkean viestinnän koulutusohjelmasta valmistun toukokuussa.

        Freelancerina tehnyt lehtiin juttuja ja puolivuotta verkkotoimittana. Lisäksi 1,5 vuotta tv:n ja radion puolella. Jospa ois koulutuksesta ja kokemuksesta jtn apua valintakokeessa! :)

        Kutsu kokeeseen tuli. Olen 25-vuotias mies, ylioppilas ja journalistiikan approbaatturi, työkokemusta lehtityöstä noin 3,5 vuotta.


      • Ellit
        diabolical, now kirjoitti:

        Kutsu kokeeseen tuli. Olen 25-vuotias mies, ylioppilas ja journalistiikan approbaatturi, työkokemusta lehtityöstä noin 3,5 vuotta.

        Tuolla Ellien "Kurssilla"-osiossa on lisää keskustelua aiheesta. Tosin ihan samanlaista..


      • ITH
        Ellit kirjoitti:

        Tuolla Ellien "Kurssilla"-osiossa on lisää keskustelua aiheesta. Tosin ihan samanlaista..

        Kutsu valintakokeeseen tuli mulleki pari paivaa sitten.

        Vuoden verran on tyokokemusta jonka lisaks kv-politiikan, viestinnan seka eu-lain opinnot on kesken.


      • sap
        Ellit kirjoitti:

        Tuolla Ellien "Kurssilla"-osiossa on lisää keskustelua aiheesta. Tosin ihan samanlaista..

        Onko siis kaikki toivo mennyt jos ei kutsua ole vielä tullut? Tuossa aikaisemmin joku sanoi, että olivat paikan päältä sanoneet, että osa voi saada kutsun vielä ensi viikolla. Mutta tätä ketjua luettuani tuntuu, että olisi se jo tullut jos ois tullakseen. Harmi! Mutta onnea teille jotka kokeeseen pääsette!


      • blääh
        sap kirjoitti:

        Onko siis kaikki toivo mennyt jos ei kutsua ole vielä tullut? Tuossa aikaisemmin joku sanoi, että olivat paikan päältä sanoneet, että osa voi saada kutsun vielä ensi viikolla. Mutta tätä ketjua luettuani tuntuu, että olisi se jo tullut jos ois tullakseen. Harmi! Mutta onnea teille jotka kokeeseen pääsette!

        Kyllä valitut on valittu. Luulen että vastaavat noihin tiedusteluihin niin kuin vastaavat, koska odottavat nimenomaan niitä mahdollisia peruutuksia, joita ei kyllä varmastikaan montaa tule.
        Mitä tässä olen lueskellut, näyttäisi siltä, että valitut ovat kaikki alle 25-vuotiaita ja jo vankkaakin kokemusta niittäneitä. Opiskelut on suurimmalla osalla kesken. Jos on 26 ja "vain" maisteri, ei se oikein taida riittää. Vaikka korostettiin nimenomaan intoa ja "fiksuutta", tuntuu että se on osoitettavissa juuri tuon työkokemuksen kautta, mikä tietenkin on ihan ymmärrettävää. Ikäloppu, muutaman jutun kirjoittanut maisteri ei oikein vakuuta, vaikka millaisin sanoin korostaisi "intoaan ja tahtoaan" tulla toimittajaksi. Jos niin kauhean innostunut olet, mikset ole kirjoittanut juttuja? Kymmeniä erilaisia juttuja niin sanoma- kuin aikakauslehtiin? Mikset ole ollut kesätoimittajana?
        Tämä on vaan hyväksyttävä. Nyt tämä Markus-Setä lähtee kirjoittamaan tutkimussuunnitelmaa väitöskirjan tekoon. Viiden vuoden päästä olen samassa tilanteessa, joskin tohtori. Työtön, katkera tohtori. Ja yli 30-vuotias eli lopullisiesti kelpaamaton.


      • tähän
        blääh kirjoitti:

        Kyllä valitut on valittu. Luulen että vastaavat noihin tiedusteluihin niin kuin vastaavat, koska odottavat nimenomaan niitä mahdollisia peruutuksia, joita ei kyllä varmastikaan montaa tule.
        Mitä tässä olen lueskellut, näyttäisi siltä, että valitut ovat kaikki alle 25-vuotiaita ja jo vankkaakin kokemusta niittäneitä. Opiskelut on suurimmalla osalla kesken. Jos on 26 ja "vain" maisteri, ei se oikein taida riittää. Vaikka korostettiin nimenomaan intoa ja "fiksuutta", tuntuu että se on osoitettavissa juuri tuon työkokemuksen kautta, mikä tietenkin on ihan ymmärrettävää. Ikäloppu, muutaman jutun kirjoittanut maisteri ei oikein vakuuta, vaikka millaisin sanoin korostaisi "intoaan ja tahtoaan" tulla toimittajaksi. Jos niin kauhean innostunut olet, mikset ole kirjoittanut juttuja? Kymmeniä erilaisia juttuja niin sanoma- kuin aikakauslehtiin? Mikset ole ollut kesätoimittajana?
        Tämä on vaan hyväksyttävä. Nyt tämä Markus-Setä lähtee kirjoittamaan tutkimussuunnitelmaa väitöskirjan tekoon. Viiden vuoden päästä olen samassa tilanteessa, joskin tohtori. Työtön, katkera tohtori. Ja yli 30-vuotias eli lopullisiesti kelpaamaton.

        Minä olin onnekas ja sain kutsun koetilaisuuteen. Olen 29 v, vailla minkaanlaista toimittajan kokemusta. Olen ollut konsernin kustantamossa töissä joten se ehkä merkkaa jotain. Kuulin, että Akatemian avajaistilaisuudessa oli korostettu, että sinne halutaan opiskelijoiksi mahdollisimman eri taustaisia henkilöitä. Tarkoittanee juuri varmaan koulutusta, ikää, työkokemusta jne.


      • sadfs
        tähän kirjoitti:

        Minä olin onnekas ja sain kutsun koetilaisuuteen. Olen 29 v, vailla minkaanlaista toimittajan kokemusta. Olen ollut konsernin kustantamossa töissä joten se ehkä merkkaa jotain. Kuulin, että Akatemian avajaistilaisuudessa oli korostettu, että sinne halutaan opiskelijoiksi mahdollisimman eri taustaisia henkilöitä. Tarkoittanee juuri varmaan koulutusta, ikää, työkokemusta jne.

        Totta kai merkkaa.


      • sap
        sadfs kirjoitti:

        Totta kai merkkaa.

        Itse olen 24-vuotias, medianomiksi lukeva, innokas ja ulkomaillakin opiskeleva. Muutamia julkaistuja juttuja on. Ja palo tehdä työtä todella kova. Siksi kismittää ettei kutsua tullut.
        Mutta ehkä juuri tuo haettavien monipuolisuus koitui esteeksi. Kaltaisiani hakijoita oli varmaan satoja. Blaah! On tämä surkiaa.


      • -äS
        sap kirjoitti:

        Itse olen 24-vuotias, medianomiksi lukeva, innokas ja ulkomaillakin opiskeleva. Muutamia julkaistuja juttuja on. Ja palo tehdä työtä todella kova. Siksi kismittää ettei kutsua tullut.
        Mutta ehkä juuri tuo haettavien monipuolisuus koitui esteeksi. Kaltaisiani hakijoita oli varmaan satoja. Blaah! On tämä surkiaa.

        Tässä taas huomaa miten paljon viestinnän alalla ylikoulutetaan porukkaa, medianomilla kun on edellytykset toimittajanhommiin samat kuin putkimiehellä.

        Yliopistotaustalla ja yli viiden vuoden kokemuksella en yhtään ihmettele että kutsu tuli.
        Arvatkaa lähdenkö 16-kuukaudeksi "kouluun" harkkaripalkalla?

        Aivan, en todellakaan


      • ihmetyttää
        -äS kirjoitti:

        Tässä taas huomaa miten paljon viestinnän alalla ylikoulutetaan porukkaa, medianomilla kun on edellytykset toimittajanhommiin samat kuin putkimiehellä.

        Yliopistotaustalla ja yli viiden vuoden kokemuksella en yhtään ihmettele että kutsu tuli.
        Arvatkaa lähdenkö 16-kuukaudeksi "kouluun" harkkaripalkalla?

        Aivan, en todellakaan

        Moneenkos medianomikoulutukseen olet mahtanut syvällisemmin perehtyä? Vai tyydytkö vain ilman parempaa tietoa toistelemaan alan yleisiä ennakkoluuloja? Ja jos on viiden vuoden työkokemus, niin miksi ihmeessä edes haet kyseiseen koulutukseen?

        Ihmettelen vain...


      • diabolical, now
        -äS kirjoitti:

        Tässä taas huomaa miten paljon viestinnän alalla ylikoulutetaan porukkaa, medianomilla kun on edellytykset toimittajanhommiin samat kuin putkimiehellä.

        Yliopistotaustalla ja yli viiden vuoden kokemuksella en yhtään ihmettele että kutsu tuli.
        Arvatkaa lähdenkö 16-kuukaudeksi "kouluun" harkkaripalkalla?

        Aivan, en todellakaan

        "Arvatkaa lähdenkö 16-kuukaudeksi "kouluun" harkkaripalkalla?"

        Mistä lähtien työehtosopimuksen mukainen palkka on ollut harkkaripalkka?


      • kehnoa on
        diabolical, now kirjoitti:

        "Arvatkaa lähdenkö 16-kuukaudeksi "kouluun" harkkaripalkalla?"

        Mistä lähtien työehtosopimuksen mukainen palkka on ollut harkkaripalkka?

        Heh, kyllä nuo sanomalehtialan palkat ovat tosiaan aika "harkkaritasoa", joten nimitys kyllä osui ihan oikeaan. Lähtöpalkat 2000 euroa, mikä on aika harjoittelijatasoa.


      • emma
        kehnoa on kirjoitti:

        Heh, kyllä nuo sanomalehtialan palkat ovat tosiaan aika "harkkaritasoa", joten nimitys kyllä osui ihan oikeaan. Lähtöpalkat 2000 euroa, mikä on aika harjoittelijatasoa.

        Kyllä parin tonnin palkalla koulun penkillä istuu, ihan ilokseen! Enpä ole Suomesta vielä sellaista koulua löytänyt, jossa palkkaa maksettaisiin. Toimittajien palkat eivät ole mitään mainosalan palkkoja. Rahan takia ei tosiaan kannata toimittajan ammattiin ryhtyä. Sanoma toimittajakoulu on sen verran arvostettu instituutio, että allekirjoittanut ei palkan perään haikaile. Tsemppiä meille alasta oikeasti innostuneille!


      • Mats
        emma kirjoitti:

        Kyllä parin tonnin palkalla koulun penkillä istuu, ihan ilokseen! Enpä ole Suomesta vielä sellaista koulua löytänyt, jossa palkkaa maksettaisiin. Toimittajien palkat eivät ole mitään mainosalan palkkoja. Rahan takia ei tosiaan kannata toimittajan ammattiin ryhtyä. Sanoma toimittajakoulu on sen verran arvostettu instituutio, että allekirjoittanut ei palkan perään haikaile. Tsemppiä meille alasta oikeasti innostuneille!

        Muistaakseni www-sivuillaan kertoivat hakuvaiheessa, että palkka, jota opiskeluajalta maksetaan on 75% aloituspalkasta eli pyöreästi tuommoiset 1500 €/kk. Voin muistaa väärinkin. Joka tapauksessa, se on vähän, mutta ei kyseiseen kouluun (en nyt sentään instituutioksi kutsuisi) minunkaan mielestäni rahan takia kannata mennä. Kyllä siellä varmasti aika arvokasta oppia saa.

        By the way, muun muassa maanpuolustuskorkeakoulussa maksetaan palkkaa sen lisäksi, että ruoka ja asuminen on ilmaista, joten ei tuo Sanoman ratkaisu aivan ainutlaatuinen ole. Houkutteleva kylläkin.


      • emma
        Mats kirjoitti:

        Muistaakseni www-sivuillaan kertoivat hakuvaiheessa, että palkka, jota opiskeluajalta maksetaan on 75% aloituspalkasta eli pyöreästi tuommoiset 1500 €/kk. Voin muistaa väärinkin. Joka tapauksessa, se on vähän, mutta ei kyseiseen kouluun (en nyt sentään instituutioksi kutsuisi) minunkaan mielestäni rahan takia kannata mennä. Kyllä siellä varmasti aika arvokasta oppia saa.

        By the way, muun muassa maanpuolustuskorkeakoulussa maksetaan palkkaa sen lisäksi, että ruoka ja asuminen on ilmaista, joten ei tuo Sanoman ratkaisu aivan ainutlaatuinen ole. Houkutteleva kylläkin.

        Pitäisiköhän vielä miettiä uratoiveita uudemman kerran, maanpuolustuskoulustakin varmasti saisi eväitä elämään.. :) Tylsä juttu, kun nuo toimittajakoulun hakuvaiheen sivut ovat nyt poissa käytöstä (minä en ainakaan ole enää päässyt sivuille), sieltähän sai vaikka mitä tietoa toimittajakoulusta. Esimerkiksi opiskeluohjelman runko oli kiinnostava.

        Voisin kuvitella, että toimittajakoulun harjoittelupalkkaa saisi rukattua vähän ylöspäin työkokemuksen perusteella. Itse olen parhaillaan konsernissa töissä, joten oudolta tuntuisi, jos palkkani toimittajakoulussa laskisi nykyisestä. Jos siis ylipäätään pääsen sisään (sormet ristiin!).


      • Mats
        emma kirjoitti:

        Pitäisiköhän vielä miettiä uratoiveita uudemman kerran, maanpuolustuskoulustakin varmasti saisi eväitä elämään.. :) Tylsä juttu, kun nuo toimittajakoulun hakuvaiheen sivut ovat nyt poissa käytöstä (minä en ainakaan ole enää päässyt sivuille), sieltähän sai vaikka mitä tietoa toimittajakoulusta. Esimerkiksi opiskeluohjelman runko oli kiinnostava.

        Voisin kuvitella, että toimittajakoulun harjoittelupalkkaa saisi rukattua vähän ylöspäin työkokemuksen perusteella. Itse olen parhaillaan konsernissa töissä, joten oudolta tuntuisi, jos palkkani toimittajakoulussa laskisi nykyisestä. Jos siis ylipäätään pääsen sisään (sormet ristiin!).

        ,sillä itselleni ei kutsua kokeeseen tullut. Ei oikein tämä projektien koordinointikaan (enimmäkseen tuntuu, että projektit koordinoi minua) tunnu siltä elämän tarkoitukselta, josta kovasti puhutaan. Tosin 27-vuotiaana en oikein voi maanpuolustuskorkeaankaan hakea, sinne kun vaaditaan alle 26 vuoden ikää.

        Pyhiinvaeltajamunkin homma kiehtoisi kyllä kovasti ;-)

        Mutta oli miten oli, toivotan Emmalle ja muille valintakokeeseen tiensä raivanneille lämpimästi onnea voimainmittelöön. Ehkä saan jatkossa lukea juttujanne Hesarista...tai jotain.


      • chria
        Mats kirjoitti:

        ,sillä itselleni ei kutsua kokeeseen tullut. Ei oikein tämä projektien koordinointikaan (enimmäkseen tuntuu, että projektit koordinoi minua) tunnu siltä elämän tarkoitukselta, josta kovasti puhutaan. Tosin 27-vuotiaana en oikein voi maanpuolustuskorkeaankaan hakea, sinne kun vaaditaan alle 26 vuoden ikää.

        Pyhiinvaeltajamunkin homma kiehtoisi kyllä kovasti ;-)

        Mutta oli miten oli, toivotan Emmalle ja muille valintakokeeseen tiensä raivanneille lämpimästi onnea voimainmittelöön. Ehkä saan jatkossa lukea juttujanne Hesarista...tai jotain.

        Kutsu tuli mullekin. Kohta valmistun medianomiksi, freenä radiossa ja lehtipuolella kuutisen vuotta...

        Onko teillä mitään tietoa/aavistuksia, millaiset pääsykokeet 27. päivä odottaa? Jutun kirjoittamista ehkä?
        zemppiä kaikille!


      • threeou
        blääh kirjoitti:

        Kyllä valitut on valittu. Luulen että vastaavat noihin tiedusteluihin niin kuin vastaavat, koska odottavat nimenomaan niitä mahdollisia peruutuksia, joita ei kyllä varmastikaan montaa tule.
        Mitä tässä olen lueskellut, näyttäisi siltä, että valitut ovat kaikki alle 25-vuotiaita ja jo vankkaakin kokemusta niittäneitä. Opiskelut on suurimmalla osalla kesken. Jos on 26 ja "vain" maisteri, ei se oikein taida riittää. Vaikka korostettiin nimenomaan intoa ja "fiksuutta", tuntuu että se on osoitettavissa juuri tuon työkokemuksen kautta, mikä tietenkin on ihan ymmärrettävää. Ikäloppu, muutaman jutun kirjoittanut maisteri ei oikein vakuuta, vaikka millaisin sanoin korostaisi "intoaan ja tahtoaan" tulla toimittajaksi. Jos niin kauhean innostunut olet, mikset ole kirjoittanut juttuja? Kymmeniä erilaisia juttuja niin sanoma- kuin aikakauslehtiin? Mikset ole ollut kesätoimittajana?
        Tämä on vaan hyväksyttävä. Nyt tämä Markus-Setä lähtee kirjoittamaan tutkimussuunnitelmaa väitöskirjan tekoon. Viiden vuoden päästä olen samassa tilanteessa, joskin tohtori. Työtön, katkera tohtori. Ja yli 30-vuotias eli lopullisiesti kelpaamaton.

        Olen 30 vuotias valokuvaaja monipuolisella työkokemuksella ja sain kutsun jatkoon.


      • emma
        threeou kirjoitti:

        Olen 30 vuotias valokuvaaja monipuolisella työkokemuksella ja sain kutsun jatkoon.

        Täälläkin odotellaan valintakokeita.. Mua ihmetyttää suuresti, millainen tuo pääsykoe mahtaa olla. Kutsussa kun luki, että ennakkoon ei voi juuri valmistautua, paitsi "seuraamalla julkisuutta median kautta". Emmeköhän me kaikki toimittajanalut seuraile julkisuutta ihan tiiviisti.. Edes kynää ei pyydetty ottamaan pääsykokeeseen mukaan, mitä ihmettä? Ehkä siellä karsitaan porukkaa performanssiesitystaitojen perusteella.. :) Ryhdyn tässä harjoittelemaan ihmispyramidin muodostamisen alkeita.


      • chria
        emma kirjoitti:

        Täälläkin odotellaan valintakokeita.. Mua ihmetyttää suuresti, millainen tuo pääsykoe mahtaa olla. Kutsussa kun luki, että ennakkoon ei voi juuri valmistautua, paitsi "seuraamalla julkisuutta median kautta". Emmeköhän me kaikki toimittajanalut seuraile julkisuutta ihan tiiviisti.. Edes kynää ei pyydetty ottamaan pääsykokeeseen mukaan, mitä ihmettä? Ehkä siellä karsitaan porukkaa performanssiesitystaitojen perusteella.. :) Ryhdyn tässä harjoittelemaan ihmispyramidin muodostamisen alkeita.

        Toivottavasti ei sentään performanssiesityksiä:)
        Luulisi sen kyllä olevan kirjoittamista, en ymmärrä mitä muutakaan voi olla, koska aikaa on vain kaksi tuntia ja pyrkijöitäkin 200...
        Tuurillani se on kuitenkin esim. kolumnin kirjoittamista jostakin aivan itselle utopia-aiheesta kuten politiikasta...:)
        Toivottavasti ei....


      • emma
        chria kirjoitti:

        Toivottavasti ei sentään performanssiesityksiä:)
        Luulisi sen kyllä olevan kirjoittamista, en ymmärrä mitä muutakaan voi olla, koska aikaa on vain kaksi tuntia ja pyrkijöitäkin 200...
        Tuurillani se on kuitenkin esim. kolumnin kirjoittamista jostakin aivan itselle utopia-aiheesta kuten politiikasta...:)
        Toivottavasti ei....

        Valintakokeen täytyy liittyä jotenkin yleissivistyksen testaamiseen, sen verran on hehkutettu tätä sivistyksen tarvetta.. Ja eiköhän samalla testata taas kirjoitustaitoja, kuten hakukaavakkeessakin käsittääkseni oli jonkinlaisena taka-ajatuksena. No joo, ei tää spekulointi jännitystä ainakaan vähennä, parempi olla miettimättä sen suurempia. Opettelee vaan ulkoa talouden ja politiikan lähihistorian. Ja lukee suurennuslasilla viimeisimmät Hesarit ja Iltikset ja kaikki mahdolliset konsernin lehdet :) Onnea sulle Chria, toivottavasti istutaan molemmat toukokuussa Akatemiassa!


    • Mää vaan

      Saiko kukaan "kiitos mielenkiinnostanne"-viestiä? Mua harmittaa laittamani lehtijutut, niitä kun ei enää palauteta. Siellä ovat enkä uusia saa enää tilalle jos haluaisin laittaa juttuni johonkin toiseen kouluun/työpaikkaan liitteeksi.

      • yks vinkki

        En yleensä tykkää haukkua ketään nettikeskusteluissa, mutta on tyhmää laittaa jutuista originaalit yhtään kellekkään. Lähetä ensi kerralla KOPIOT. Jos haluat hyvälaatuiset/värilliset, käy vaikka jossain painossa teetättämässä.


      • kljh

        En ole minä ainakaan saanut minkäänlaista "kiitos vaan" -viestiä. Älä niistä jutuista huolehdi. Voit lähettää juttunäytteet tavallisina word-tiedostoina, joiden alussa mainitset julkaisun nimen ja julkaisuajankohdan. Kyllähän alkuperäiset aina jossain arkistossa ovat tallella.


    • meerir

      No, miten meni? Aikaa ei ainakaan ollut tarkistamiseen asti...

      • chria

        Ei tuntunut ihan putkeen menevän..aika tosiaan meinasi loppua kesken ja itselläni ainakin yleistiedossa on näemmä puutteita...:)
        Nyt vaan toivotaan..mutta ei liikoja:)
        Mites muilla?


      • Della Croce
        chria kirjoitti:

        Ei tuntunut ihan putkeen menevän..aika tosiaan meinasi loppua kesken ja itselläni ainakin yleistiedossa on näemmä puutteita...:)
        Nyt vaan toivotaan..mutta ei liikoja:)
        Mites muilla?

        Tuonhan nyt saattoi arvatakin.
        Valintakokeeseen on taas otettu junioreita, jotka tarvivat yhden liuskan kirjoittamiseen kolme päivää, eivätkä erota torvisientä käyrätorvesta.
        Nykyajan vitsaus on yleistiedon ja syvemmän sivistyksen puute.


      • saara01
        chria kirjoitti:

        Ei tuntunut ihan putkeen menevän..aika tosiaan meinasi loppua kesken ja itselläni ainakin yleistiedossa on näemmä puutteita...:)
        Nyt vaan toivotaan..mutta ei liikoja:)
        Mites muilla?

        Vaikea sanoa. Vähän pettynyt olin, kun koe olikin vain rastia ruutuun, eikä pitänytkään kirjoittaa kolumneja tai ruotia jotain ajankohtaisten tapahtumien taustoja. Luulisi, että sellaiset laajemmat kirjoitustehtävät karsisivat tehokkaammin jyviä akanoista.

        Olisi kiva kuulla sitten missä vaiheessa ihmiset alkaa saamaan kutsuja haastatteluihin.


      • Dellalle
        Della Croce kirjoitti:

        Tuonhan nyt saattoi arvatakin.
        Valintakokeeseen on taas otettu junioreita, jotka tarvivat yhden liuskan kirjoittamiseen kolme päivää, eivätkä erota torvisientä käyrätorvesta.
        Nykyajan vitsaus on yleistiedon ja syvemmän sivistyksen puute.

        Ajan "pitikin" loppua kesken. Yhtään liuskaa ei kirjoitettu.


      • ksdj

        Hirveän vaikeaa sanoa, miten valintakoe meni. Yleistieto-osuus meni hyvin ja kysymykset olivat helppoja, mutta muissa osuuksissa tuli tosi kova kiire. Ehkäpä olen taipuvainen kallistumaan siihen ajatukseen, ettei kutsua haastatteluun tule mutta katsotaan nyt sitten. Ei maailma siihen kuitenkaan kaadu!


      • utelias
        ksdj kirjoitti:

        Hirveän vaikeaa sanoa, miten valintakoe meni. Yleistieto-osuus meni hyvin ja kysymykset olivat helppoja, mutta muissa osuuksissa tuli tosi kova kiire. Ehkäpä olen taipuvainen kallistumaan siihen ajatukseen, ettei kutsua haastatteluun tule mutta katsotaan nyt sitten. Ei maailma siihen kuitenkaan kaadu!

        Kiinnostuneena kysyn, minkämoisia kysyivät?
        Millaisia yleistietokysymyksiä? Mitä ne muut osiot olivat?


      • Kyösti-Yrjö
        utelias kirjoitti:

        Kiinnostuneena kysyn, minkämoisia kysyivät?
        Millaisia yleistietokysymyksiä? Mitä ne muut osiot olivat?

        Kokeessa oli neljä osaa ja kaikkien suorittamiseen oli tietty aikaraja.

        Ensimmäisessä osassa kysyttiin yleistietokysymyksiä, joihin kuhunkin oli neljä vastausvaihtoehtoa. Aikaa vastaamiseen oli kahdeksan minuuttia.

        Kysymyksiä olivat esimerkiksi tällaisia:
        - Kuinka monta sinfoniaa Jean Sibelius sävelsi?
        - Minä vuonna Suomi voitti jääkiekon maailmanmestaruuden?
        - Minkä yksikkö on valovuosi?
        - Missä Napoleon kuoli?
        - Kuka on Ruotsin pääministeri?
        - Missä maassa on Santiago?
        - Mikä on poliisin hätänumero Suomessa?
        - Minkä värinen on safiiri?
        - Mikä on okapi?
        - Mikä on natriumkloridin tutumpi nimi?

        Toisessa osassa oli Nokian ja Siemensin kolmisivuinen lehdistötiedote, josta piti 20 minuutissa koostaa lyhyt uutisjuttu.

        Kolmannessa osassa oli tekstipätkiä, joihin liittyi kuhunkin kolme väittämää. Väittämien osalta tuli valita, että pitävätkö ne paikkansa tekstin perusteella vai ei. Väittämiä oli 45 ja aikaa muistaakseni 12 minuuttia.

        Neljännessä osassa oli neljä lyhyttä uutista, joihin piti keksiä mahdollisimman monta erilaista otsikkoa. Aikaa oli käytettävissä 15 minuuttia.

        Paljonkos te kokeessa oleet saitte vastauksia aikaiseksi?


      • kysymykseesi
        utelias kirjoitti:

        Kiinnostuneena kysyn, minkämoisia kysyivät?
        Millaisia yleistietokysymyksiä? Mitä ne muut osiot olivat?

        Kokeessa oli yhteensä 4 osiota. Ensimmäinen oli yleistieto-osio, jossa taisi olla nelisenkymmentä kysymystä eri aihealueista. Jokaisessa kysymyksessä oli 4 vastausvaihtoehtoa. Aikaa tehtävän suorittamiseen oli 8 minuuttia.

        Toisessa tehtävässä piti 20 minuutissa laatia 3 sivuisesta Nokian tiedotteesta pieni 1-2 palstainen juttu lehteen.

        Kolmas tehtävä kielellis-looginen päättelytehtävä, jossa lyhyestä jutusta piti päätellä, oliko väittämä tosi vai epätosi. Tämän tehtävän suorittamiseen oli aikaa 12 minuuttia ja itse en ainakaan ehtinyt tehdä sitä loppuun.

        Neljännessä tehtävässä oli 4 lyhyttä uutista, joihin piti keksiä mahdollisimman paljon, mahdollisimman hyviä otsikoita. Aika siihen oli 15 minuuttia.

        Sinänsä tehtävät eivät olleet hankalia, mutta aikarajoitus toi lisähaasteensa tehtäviin. Olisi mukavaa kuulla muiden kommentteja omasta suoriutumisestaan! Ja onnittelut jo etukäteen niille, jotka pääsevät haastatteluun :)


      • --?-
        utelias kirjoitti:

        Kiinnostuneena kysyn, minkämoisia kysyivät?
        Millaisia yleistietokysymyksiä? Mitä ne muut osiot olivat?

        Miksi mulla yhä enemmän ja enemmän tulee sellainen fiilis, että kirjoitusTAIDOLLA ei ole paljoakaan merkitystä kouluun pääsemisessä, vaan etsivät jotain....mitä? Ei ihme että nykyään lehtiä lukiessa toimittajat kirjoittavat välillä kauheaa kieltä ja jutut on sitä tasoa, että tönkkösuolattu muikku.


      • viserrät
        --?- kirjoitti:

        Miksi mulla yhä enemmän ja enemmän tulee sellainen fiilis, että kirjoitusTAIDOLLA ei ole paljoakaan merkitystä kouluun pääsemisessä, vaan etsivät jotain....mitä? Ei ihme että nykyään lehtiä lukiessa toimittajat kirjoittavat välillä kauheaa kieltä ja jutut on sitä tasoa, että tönkkösuolattu muikku.

        Tuolla testilla koeteltiin ainakin stressinsietokykyä, mikä tietysti nykyajan työelämässä on erittäin tärkeää. Toivon vaan, että kouluun pääsee mahdollisimman heterogeeninen joukko eri-ikäisiä ja -taustaisia ihmisiä. Itse edustan varmasti hyvinkin erilaista hakijatyyppiä kuin suuri osa.


      • sarihelena

        Mielenkiintonen kokemus. Olisin oottanut enemmän varsinaisia kirjoitustehtäviä.

        Ei jäänyt kyllä kovin luottavainen fiilis. Ehkä mulla ei oo paineensietokykyä, mutta ne aikarajat pisti vähän panikoimaan.. en usko, että kutsua haastatteluu tulee. Täytyy myöntää, et yleistieto meni luvattoman heikosti. Ja uutisenkin teossa rupesin epäröimään, kun se tiedote oli niin hirveää höttöä.

        Mietin vaan, painottaakohan ne joitain osa-alueita toisia enemmän tossa kokeessa? Tai saako yleistieto-osuudessa enemmän pisteitä esim. historian kuin viihteen tietämyksestä? Aika jännä jos kaikki osuudet on yhtä "painavia."

        Onnea haastatteluun jatkaville! Minua tuskin siellä nähdään...


      • Emma
        sarihelena kirjoitti:

        Mielenkiintonen kokemus. Olisin oottanut enemmän varsinaisia kirjoitustehtäviä.

        Ei jäänyt kyllä kovin luottavainen fiilis. Ehkä mulla ei oo paineensietokykyä, mutta ne aikarajat pisti vähän panikoimaan.. en usko, että kutsua haastatteluu tulee. Täytyy myöntää, et yleistieto meni luvattoman heikosti. Ja uutisenkin teossa rupesin epäröimään, kun se tiedote oli niin hirveää höttöä.

        Mietin vaan, painottaakohan ne joitain osa-alueita toisia enemmän tossa kokeessa? Tai saako yleistieto-osuudessa enemmän pisteitä esim. historian kuin viihteen tietämyksestä? Aika jännä jos kaikki osuudet on yhtä "painavia."

        Onnea haastatteluun jatkaville! Minua tuskin siellä nähdään...

        Aikamoinen koettelemus oli tuo pääsykoe! Onneksi muillakin tähän viestiketjuun osallistuneilla tuntui olleen aukkoja yleissivistyksessä.. Itse vetäisin Sibeliuksen sinfoniat tuurilla oikein, mutta perskules kun pääsi unohtumaan Keskon pomon nimi. No joo, vaikea sanoa miten tuli kokeessa pärjättyä, sain kyllä kaikkiin rastitustehtäviin vastattua aikarajan puitteissa, mutta vastausten laatu on kyseenalainen.. :) Uutisen tekeminen oli ahdistavaa kun aikaa oli se 20 minsaa, samoin otsikointini oli tasoa "Lehmä uiskenteli kanavassa". Että tältä pohjalta toimittajaksi. Onkos joku onnekas jo saanut pelastavan puhelinsoiton?


      • vaan

        Kannattaa käydä katsomassa myös keskustelua myös Sonera Plazan Ellit -keskustelupalstalla...


      • Miettikää nyt
        --?- kirjoitti:

        Miksi mulla yhä enemmän ja enemmän tulee sellainen fiilis, että kirjoitusTAIDOLLA ei ole paljoakaan merkitystä kouluun pääsemisessä, vaan etsivät jotain....mitä? Ei ihme että nykyään lehtiä lukiessa toimittajat kirjoittavat välillä kauheaa kieltä ja jutut on sitä tasoa, että tönkkösuolattu muikku.

        Tämän kokeen tarkoitus oli varmasti karsia yleistiedon ja -taidon perusteella 200:sta 50 parasta. Muistathan, että 1 500:sta karsittiin jo nämä 200, ja hakemuksessa kysyttiin esimerkiksi äidinkielen ylioppilaskirjoitusten arvosanaa.

        Eli luultavasti tämä kokeisiin päässyt joukko osaa jo kirjoittaa aineita tai ainakin sen hakemuksen. Kirjoittaminen on toimittajan työn pienenpieni osa (sähköisissä ei sitäkään), työkalu. Ei hyvästä tarinoidenkirjoittajasta todellakaan automaatilla tule hyvää toimittajaa!

        Ehdottomasti asenne, yleistieto ja nämä muut ovat tärkeämpiä. Aina sen tekstin joku editoi. Hyvä, että testasivat juuri yleistietoa kielen logiikkaa tässä vaiheessa prosessia!


      • kaikissa lehdissä
        Miettikää nyt kirjoitti:

        Tämän kokeen tarkoitus oli varmasti karsia yleistiedon ja -taidon perusteella 200:sta 50 parasta. Muistathan, että 1 500:sta karsittiin jo nämä 200, ja hakemuksessa kysyttiin esimerkiksi äidinkielen ylioppilaskirjoitusten arvosanaa.

        Eli luultavasti tämä kokeisiin päässyt joukko osaa jo kirjoittaa aineita tai ainakin sen hakemuksen. Kirjoittaminen on toimittajan työn pienenpieni osa (sähköisissä ei sitäkään), työkalu. Ei hyvästä tarinoidenkirjoittajasta todellakaan automaatilla tule hyvää toimittajaa!

        Ehdottomasti asenne, yleistieto ja nämä muut ovat tärkeämpiä. Aina sen tekstin joku editoi. Hyvä, että testasivat juuri yleistietoa kielen logiikkaa tässä vaiheessa prosessia!

        Vai on kirjoitustaito sinusta vain pienen pieni osa toimittajan työstä? No ei se nyt ihan noinkaan ole. Ja ihan tiedoksi vaan, että kaikissa lehdissä ei ole töissä ihmistä, joka korjaisi toimittajan kirjoittaman tekstin.

        Ei toimittajan mikään tietosanakirja tarvitse olla, kaikki tiedot löytää etsimällä. Jokaista nippeli tietoa ei ole pakko olla päässä valmiina.


      • aliweruhi.ewöK
        kaikissa lehdissä kirjoitti:

        Vai on kirjoitustaito sinusta vain pienen pieni osa toimittajan työstä? No ei se nyt ihan noinkaan ole. Ja ihan tiedoksi vaan, että kaikissa lehdissä ei ole töissä ihmistä, joka korjaisi toimittajan kirjoittaman tekstin.

        Ei toimittajan mikään tietosanakirja tarvitse olla, kaikki tiedot löytää etsimällä. Jokaista nippeli tietoa ei ole pakko olla päässä valmiina.

        Kyllä mun mielestä toimittajan kuuluu ilman googlea tietää esim. maansa oikeusasteet.


      • Lauryn
        vaan kirjoitti:

        Kannattaa käydä katsomassa myös keskustelua myös Sonera Plazan Ellit -keskustelupalstalla...

        Onko täällä ketään jonka puhelin olisi vielä pirahtanut haastattelukutsun merkeissä? Pääsykokeessahan lupasivat että kutsuminen käynnistyy "jo viikolla 9".

        Minun puhelimeni ei ole soinut. Ja kämmenet hikoaa.

        Terveisin valt. yo (kesken jättänyt), kokopäiväistä lehtitoimittajan työtä takana 6 vuotta, tv-työtä vajaa vuosi. Ikää 27.


      • äskeinen
        aliweruhi.ewöK kirjoitti:

        Kyllä mun mielestä toimittajan kuuluu ilman googlea tietää esim. maansa oikeusasteet.

        Siis löytyykö äskeisestä kannanotostani nimenomaan tuo maamme oikeusasteet? Kirjoitinko jotain niistä?


      • puhelinsoittoja tule...
        Lauryn kirjoitti:

        Onko täällä ketään jonka puhelin olisi vielä pirahtanut haastattelukutsun merkeissä? Pääsykokeessahan lupasivat että kutsuminen käynnistyy "jo viikolla 9".

        Minun puhelimeni ei ole soinut. Ja kämmenet hikoaa.

        Terveisin valt. yo (kesken jättänyt), kokopäiväistä lehtitoimittajan työtä takana 6 vuotta, tv-työtä vajaa vuosi. Ikää 27.

        sillä kokeeseen jäi sen verta tyhjiä vastauksia. Mutta olisi kiintoisaa kuulla missä vaiheessa alkavat soittelemaan ja mitä sanottiin.


      • Kokeessa
        puhelinsoittoja tule... kirjoitti:

        sillä kokeeseen jäi sen verta tyhjiä vastauksia. Mutta olisi kiintoisaa kuulla missä vaiheessa alkavat soittelemaan ja mitä sanottiin.

        Minulle tuli soitto ja pyyntö haastatteluun tänään! Jaiks, ehkä se koe meni hyvin ja toivottavasti kokemus auttoi haastattelussa. Vähän pelottavaa olisi, jos pelkästään noilla kysymyksillä valitsisivat porukkaa jatkoon. Hyvä koe sinänsä, nopeastihan siinä näkee, kuka kestää painetta minkälaisin suorituksin...


      • Miettikää nyt
        kaikissa lehdissä kirjoitti:

        Vai on kirjoitustaito sinusta vain pienen pieni osa toimittajan työstä? No ei se nyt ihan noinkaan ole. Ja ihan tiedoksi vaan, että kaikissa lehdissä ei ole töissä ihmistä, joka korjaisi toimittajan kirjoittaman tekstin.

        Ei toimittajan mikään tietosanakirja tarvitse olla, kaikki tiedot löytää etsimällä. Jokaista nippeli tietoa ei ole pakko olla päässä valmiina.

        Kyllä ihan oikeasti kirjoittaminen on pieni osa jopa lehtitoimittajan työstä. Se on se lopputulos, jutun kokoon koostaminen.

        Asiat, tiedonhaku, ideat, uutiset, maailmankuva, oikeat kysymykset... Kaikki se on tärkeämpää kuin jutun valmiiksi kursiminen. Se on osattava, mutta siihen kiinnitetään todella vähän huomiota toimituksissa. Saattaa olla, että päivän aikana soittelet, kyselet jne. 8 tuntia ja kirjoitat pienen uutisen 20 minuutissa.

        En sano, ettei kirjoittamisella olisi merkitystä. Se pitää osata ja hyvin. Mutta se on vain työkalu. Ihan turha alkaa hienostella uutisessa, että "tiedoksesi vaan".

        Nippelitietoja ei tarvitse olla valmiina, mutta yleistieto ja maailmantaju kyllä.


      • utelias
        Kokeessa kirjoitti:

        Minulle tuli soitto ja pyyntö haastatteluun tänään! Jaiks, ehkä se koe meni hyvin ja toivottavasti kokemus auttoi haastattelussa. Vähän pelottavaa olisi, jos pelkästään noilla kysymyksillä valitsisivat porukkaa jatkoon. Hyvä koe sinänsä, nopeastihan siinä näkee, kuka kestää painetta minkälaisin suorituksin...

        Tosi hienoa! Vilpittömät onnen toivotukset ja muista palata tänne kertomaan mitä kysyttiin :)


      • äskeinen
        Miettikää nyt kirjoitti:

        Kyllä ihan oikeasti kirjoittaminen on pieni osa jopa lehtitoimittajan työstä. Se on se lopputulos, jutun kokoon koostaminen.

        Asiat, tiedonhaku, ideat, uutiset, maailmankuva, oikeat kysymykset... Kaikki se on tärkeämpää kuin jutun valmiiksi kursiminen. Se on osattava, mutta siihen kiinnitetään todella vähän huomiota toimituksissa. Saattaa olla, että päivän aikana soittelet, kyselet jne. 8 tuntia ja kirjoitat pienen uutisen 20 minuutissa.

        En sano, ettei kirjoittamisella olisi merkitystä. Se pitää osata ja hyvin. Mutta se on vain työkalu. Ihan turha alkaa hienostella uutisessa, että "tiedoksesi vaan".

        Nippelitietoja ei tarvitse olla valmiina, mutta yleistieto ja maailmantaju kyllä.

        Tiedonhaku, asiat ja ne muut ovat siis tärkeämpiä kuin jutun valmiiksi kursiminen? Ne ovat olennainen osa työtä, totta kai, mutta kyllä kirjoittamistaitoa, sujuvaa kynää, pitää myös olla. Riippuu tietenkin siitä, minkälaisia tekstejä tekee. Jos työ koostuu pienen pienten uutisten kirjoittamisesta, niin silloin kirjoittaminenkin on vain pienen pieni osa työtä.

        Kovasti täällä väheksytään kirjoittamistaitoa. Ei ihme, että lehdissä on nykyisin turhan paljon virheitä.


      • chria
        Kokeessa kirjoitti:

        Minulle tuli soitto ja pyyntö haastatteluun tänään! Jaiks, ehkä se koe meni hyvin ja toivottavasti kokemus auttoi haastattelussa. Vähän pelottavaa olisi, jos pelkästään noilla kysymyksillä valitsisivat porukkaa jatkoon. Hyvä koe sinänsä, nopeastihan siinä näkee, kuka kestää painetta minkälaisin suorituksin...

        onnittelut jatkoon pääsystä täältäkin!!:)


      • justin1975
        Miettikää nyt kirjoitti:

        Tämän kokeen tarkoitus oli varmasti karsia yleistiedon ja -taidon perusteella 200:sta 50 parasta. Muistathan, että 1 500:sta karsittiin jo nämä 200, ja hakemuksessa kysyttiin esimerkiksi äidinkielen ylioppilaskirjoitusten arvosanaa.

        Eli luultavasti tämä kokeisiin päässyt joukko osaa jo kirjoittaa aineita tai ainakin sen hakemuksen. Kirjoittaminen on toimittajan työn pienenpieni osa (sähköisissä ei sitäkään), työkalu. Ei hyvästä tarinoidenkirjoittajasta todellakaan automaatilla tule hyvää toimittajaa!

        Ehdottomasti asenne, yleistieto ja nämä muut ovat tärkeämpiä. Aina sen tekstin joku editoi. Hyvä, että testasivat juuri yleistietoa kielen logiikkaa tässä vaiheessa prosessia!

        Ensinnäkin, tekstitäsi huomaa, ettet ole paljoakaan toimittajan töitä tehnyt. Älä vaan ala väittelemään aiheesta kenenkään lehtialan ammattilaisen kanssa.

        Ylioppilaskirjoituksen arvosana ei tee toimittajaa. Aine ei ole synonyymi sanalle lehtijuttu. Tarinoistakin olen eri mieltä: lehtijuttuihin perätään ainakin isommissa taloissa (Alma&Sanoma) juuri ihmisiä, jotka osaavat kertoa tarinoita. On eri asia osata kirjoittaa teknisesti oikein, kuin osata kirjoittaa hyvin ja elävästi.

        Kirjoitustaito on lehteen kirjoittavan toimittajan tärkein osa-alue. Muut voi opetella, mutta taitavaksi kirjoittajaksi synnytään.

        Myös tiedoksesi: lehdissä ei ole todellakaan niitä "joitakin, jotka sen tekstin editoi".

        Koetilanteessa huomasi jo, ettei kaikista meistä taida olla toimittajiksi, sen verran erikoisia kysymyksiä ilmaan heitettiin. Tuleeko 400 merkkiä pitkään juttuun ingressi? Jos tehtävänantona on luoda jutulle otsikko, pitääkö kirjoittaa alaotsikko ja ingressi myös? Pitääkö välimerkit laittaa tekstiin paikalleen?

        Toivon kaikille haastatteluun päässeille onnea, toivottavasti koulunpenkillä tavataan.


    • jeppisleppis

      Mullekin soitettiin tänään, parin viikon päästä haastatteluun. Soiton sai lisäksi 2 tuttavaani, joten ilo on kolminkertainen! Tsemppiä kaikille!

      • Edelliselle

        Miltä alalta tarkemmin olette tuttaviesi kanssa, jos kaikki kolme pääsitte jatkoon? Vai miten tunnette, jos saa kysellä?

        On aika jännää, että jopa kolme toisensa tuntevaa pääsi lopulle.


      • jeppisleppis
        Edelliselle kirjoitti:

        Miltä alalta tarkemmin olette tuttaviesi kanssa, jos kaikki kolme pääsitte jatkoon? Vai miten tunnette, jos saa kysellä?

        On aika jännää, että jopa kolme toisensa tuntevaa pääsi lopulle.

        Olemme kaikki alaa opiskelleita, yksi jo valmistunut muutama vuosi takaperin ja siitä asti ollut lehtityössä, kahdella vielä opiskelut kesken ja työkokemusta alle vuosi.

        Oman tuntumani mukaan pääsykokeessa oli paljon alan opiskelijoita tai yliopistosta jo valmistuneita, esim. Hesarissa jo nyt työskenteleviä kasvoja. Melko tasokasta joukkoa, luulisin.

        Hauska nähdä, ketä lopulliseen kouluun valikoituu: ainakin tuon pääsykokeen perusteella luulisi olevan vaikea valita 50 näppärintä toimittajaa: niin tärkeää kuin onkin tietää "minkä värinen on safiiri", silti tärkeintä on taito kirjoittaa. Siksi luulen, että työkokemus on aika kova sana haastatteluun pääsemisvalinnassa. Kokemus takaa ainakin jonkin tasoisen valmiuden tuottaa lehtitekstiä.


      • "äskeinen"
        jeppisleppis kirjoitti:

        Olemme kaikki alaa opiskelleita, yksi jo valmistunut muutama vuosi takaperin ja siitä asti ollut lehtityössä, kahdella vielä opiskelut kesken ja työkokemusta alle vuosi.

        Oman tuntumani mukaan pääsykokeessa oli paljon alan opiskelijoita tai yliopistosta jo valmistuneita, esim. Hesarissa jo nyt työskenteleviä kasvoja. Melko tasokasta joukkoa, luulisin.

        Hauska nähdä, ketä lopulliseen kouluun valikoituu: ainakin tuon pääsykokeen perusteella luulisi olevan vaikea valita 50 näppärintä toimittajaa: niin tärkeää kuin onkin tietää "minkä värinen on safiiri", silti tärkeintä on taito kirjoittaa. Siksi luulen, että työkokemus on aika kova sana haastatteluun pääsemisvalinnassa. Kokemus takaa ainakin jonkin tasoisen valmiuden tuottaa lehtitekstiä.

        Siis en ole äskeinen, mutta sitä nimimerkkiä vähän ylempänä käyttänyt. Kiva, että joku täällä arvostaa toimittajan työssä myös kirjoitustaitoa. Olen itse toimittajana lehdessä, jossa tiedon hankkimisen ja sen muun lisäksi on osattava myös kirjoittaa sujuvasti. En kirjoita uutisia (on niidenkin oltava ymmärrettäviä) vaan artikkeleita. Eihän tietoa voi kertoa ranskalaisin luetelmaviivoin, kyllä se on saatava sellaiseen muotoon, että sitä on kiva lukea.


      • jepsjeps
        jeppisleppis kirjoitti:

        Olemme kaikki alaa opiskelleita, yksi jo valmistunut muutama vuosi takaperin ja siitä asti ollut lehtityössä, kahdella vielä opiskelut kesken ja työkokemusta alle vuosi.

        Oman tuntumani mukaan pääsykokeessa oli paljon alan opiskelijoita tai yliopistosta jo valmistuneita, esim. Hesarissa jo nyt työskenteleviä kasvoja. Melko tasokasta joukkoa, luulisin.

        Hauska nähdä, ketä lopulliseen kouluun valikoituu: ainakin tuon pääsykokeen perusteella luulisi olevan vaikea valita 50 näppärintä toimittajaa: niin tärkeää kuin onkin tietää "minkä värinen on safiiri", silti tärkeintä on taito kirjoittaa. Siksi luulen, että työkokemus on aika kova sana haastatteluun pääsemisvalinnassa. Kokemus takaa ainakin jonkin tasoisen valmiuden tuottaa lehtitekstiä.

        Niin, oli puhetta tuosta toimittajataustasta.

        Itsellä ei nyt ole kunnollista kokemusta mistään mitenkään tai ainakaan kauheasti en ole hommissa ollut. Silti sieltä napsahti kutsu haastatteluun. Ehkä he hakevatkin vielä kehitysvaiheessa olevia luopioita...


      • Keskon johtaja Esko Epäkesko

        Miten teillä kokeet menivät? Vedittekö suvereenisti kaikki yleistietokysymykset oikein, minkä valitsitte it-uutisen kärjeksi ja paljonko keksitte otsikoita per juttu vikaan tehtävään? Entä vastasitteko kaikkiin tekstinymmärtämiskysymyksiin?

        Onnea vaan, vähänkö oon teille kade :)

        Terveisin nimimerkki Esko


      • Anneli3
        Keskon johtaja Esko Epäkesko kirjoitti:

        Miten teillä kokeet menivät? Vedittekö suvereenisti kaikki yleistietokysymykset oikein, minkä valitsitte it-uutisen kärjeksi ja paljonko keksitte otsikoita per juttu vikaan tehtävään? Entä vastasitteko kaikkiin tekstinymmärtämiskysymyksiin?

        Onnea vaan, vähänkö oon teille kade :)

        Terveisin nimimerkki Esko

        Mietin tässä vain, onko kukaan saanut kutsua enää maaliskuun ensimmäisen päivän jälkeen.


      • Relikti
        Anneli3 kirjoitti:

        Mietin tässä vain, onko kukaan saanut kutsua enää maaliskuun ensimmäisen päivän jälkeen.

        Heipä. Aiempiin kommentteihin vahvistuksena se, että joo, kokeessa oli pirun kovaa porukkaa, nuo Hesarin määräaikaiset esimerkiksi, ja muutenkin hyvin valmiiksi koulutettua. Mikäli vanhat tavat ovat vielä voimassa, kouluun otetaan kuitenkin myös niitä, joilla koulutusta tai kokemusta ei juurikaan ole, jotain muuta, esimerkiksi jonkun erikoisalan substanssia sitten kuitenkin. Semmoinen varsin heterogeeninen porukkahan aiemmilla luokilla on ollut.

        Itsellekin tuli kutsu haastatteluun. Yleistiedossa oli varmaan pari väärää, muutamaan en vastannut. Kolme jäi vissiin luetun ymmärtämisestä vastaamatta ja otsikoita tuli kai yhteensä noin 30. Luulen, että moni on sössinyt sen uutisen kanssa jonkin verran. Kun itse asiassahan koko halvatun tiedote oli lähes tulkoon puffi, josta itse en olisi mihinkään lehteen mitään kirjoittanut. Luulen, ja tiedänkin, että uutiseksi on nostettu esimerkiksi Siemensin ja Nokian fuusiota.


      • Lauryn
        Anneli3 kirjoitti:

        Mietin tässä vain, onko kukaan saanut kutsua enää maaliskuun ensimmäisen päivän jälkeen.

        Enpä tiedä onko kutsuja soiteltu muulloin kuin 1.3. Kiinostaisi minuakin.


      • Pöllöpää
        Relikti kirjoitti:

        Heipä. Aiempiin kommentteihin vahvistuksena se, että joo, kokeessa oli pirun kovaa porukkaa, nuo Hesarin määräaikaiset esimerkiksi, ja muutenkin hyvin valmiiksi koulutettua. Mikäli vanhat tavat ovat vielä voimassa, kouluun otetaan kuitenkin myös niitä, joilla koulutusta tai kokemusta ei juurikaan ole, jotain muuta, esimerkiksi jonkun erikoisalan substanssia sitten kuitenkin. Semmoinen varsin heterogeeninen porukkahan aiemmilla luokilla on ollut.

        Itsellekin tuli kutsu haastatteluun. Yleistiedossa oli varmaan pari väärää, muutamaan en vastannut. Kolme jäi vissiin luetun ymmärtämisestä vastaamatta ja otsikoita tuli kai yhteensä noin 30. Luulen, että moni on sössinyt sen uutisen kanssa jonkin verran. Kun itse asiassahan koko halvatun tiedote oli lähes tulkoon puffi, josta itse en olisi mihinkään lehteen mitään kirjoittanut. Luulen, ja tiedänkin, että uutiseksi on nostettu esimerkiksi Siemensin ja Nokian fuusiota.

        Mistä sinä sitten kirjoitit uutisen? Minä kirjoitin nimenomaan firmojen verkko-osastojen fuusiosta.


      • johannesxxxxx
        Pöllöpää kirjoitti:

        Mistä sinä sitten kirjoitit uutisen? Minä kirjoitin nimenomaan firmojen verkko-osastojen fuusiosta.

        Mun mielestä itse mahdollinen fuusio on jo aikanaan uutisoitu isosti, joten ton jutun pointti oli (mun mielestäni) se, että fuusion toteutuminen on nyt ihan lähellä, kun messuilla tehdään jo yhteistyötä.


      • Lauryn
        johannesxxxxx kirjoitti:

        Mun mielestä itse mahdollinen fuusio on jo aikanaan uutisoitu isosti, joten ton jutun pointti oli (mun mielestäni) se, että fuusion toteutuminen on nyt ihan lähellä, kun messuilla tehdään jo yhteistyötä.

        Hyvä että joku muukin on laittanut kärjeksi muuta kuin fuusioitumisuutisen. Minustakin se on vanhaa kauraa. Minä käytin mobiili-tv:ta otsikossa, koska fuusion jauhaminen sellaisenaan tuntui tyhmältä. Sisällytin kyllä tekstiin sen, että fuusio toteutuu maaliskuun aikana.


      • onnittelut jatkoon päässeille
        Lauryn kirjoitti:

        Enpä tiedä onko kutsuja soiteltu muulloin kuin 1.3. Kiinostaisi minuakin.

        Millaisia ovat olleet haastattelut? Kimurantteja, yllättäviä, helppoja?


      • E.H.S.Budiman
        Lauryn kirjoitti:

        Hyvä että joku muukin on laittanut kärjeksi muuta kuin fuusioitumisuutisen. Minustakin se on vanhaa kauraa. Minä käytin mobiili-tv:ta otsikossa, koska fuusion jauhaminen sellaisenaan tuntui tyhmältä. Sisällytin kyllä tekstiin sen, että fuusio toteutuu maaliskuun aikana.

        .. etta 75 prosenttia kokeeseen osallistuneista kirjoitti uutisen Nokian ja Siemensin fuusiosta. Tietenkaan siita ei siis ollut kyse, vaan ensimmaisista yhteisista tuotteista. Olin muuten eka haastateltava.. miten meni muilla? Tuliko kysymykset yllatyksena?


      • freemike
        E.H.S.Budiman kirjoitti:

        .. etta 75 prosenttia kokeeseen osallistuneista kirjoitti uutisen Nokian ja Siemensin fuusiosta. Tietenkaan siita ei siis ollut kyse, vaan ensimmaisista yhteisista tuotteista. Olin muuten eka haastateltava.. miten meni muilla? Tuliko kysymykset yllatyksena?

        Pliis-pliis-pliis kerro jotain siitä haastattelusta. Mitä kysyttiin, kuka paikalla, kuumottiko?


      • vielä...
        freemike kirjoitti:

        Pliis-pliis-pliis kerro jotain siitä haastattelusta. Mitä kysyttiin, kuka paikalla, kuumottiko?

        Haastattelut eivät tietääkseni ole vielä ohi. Älkää vielä paljastako kysymyksiä, koska siitä olisi epäreilua etua viimeisille haastateltaville.


      • E.H.S.Budiman
        vielä... kirjoitti:

        Haastattelut eivät tietääkseni ole vielä ohi. Älkää vielä paljastako kysymyksiä, koska siitä olisi epäreilua etua viimeisille haastateltaville.

        .. vaikka se vahan lapselliselta tuntuukin. Olisi kohtuuton etu, jos kysymyksiin olisi valmiit vastaukset. :)


      • onnitteluja
        jepsjeps kirjoitti:

        Niin, oli puhetta tuosta toimittajataustasta.

        Itsellä ei nyt ole kunnollista kokemusta mistään mitenkään tai ainakaan kauheasti en ole hommissa ollut. Silti sieltä napsahti kutsu haastatteluun. Ehkä he hakevatkin vielä kehitysvaiheessa olevia luopioita...

        juu ihan mielenkiinnosta olisi hauska kuulla teidän haastatteluihin päässeiden ikähaarukkaa :)
        ja ei voi muuta sanoa, kuin että kovatasoista porukkaa varmasti joka ikinen teistä.

        itselleni jäi kokeen jälkeen vähän sellainen tunne, etten ehkä ihan tarpeeksi kypsä ole vielä tuollaisen paineen alla järkevästi toimimaan. haastattelukutsua en ole saanut (yllättäen) x)


      • jeppisleppis
        onnitteluja kirjoitti:

        juu ihan mielenkiinnosta olisi hauska kuulla teidän haastatteluihin päässeiden ikähaarukkaa :)
        ja ei voi muuta sanoa, kuin että kovatasoista porukkaa varmasti joka ikinen teistä.

        itselleni jäi kokeen jälkeen vähän sellainen tunne, etten ehkä ihan tarpeeksi kypsä ole vielä tuollaisen paineen alla järkevästi toimimaan. haastattelukutsua en ole saanut (yllättäen) x)

        Niin, siis olen 23-vuotias ja haastattelu vielä edessä. Wish me luck.


      • Relikti
        onnittelut jatkoon päässeille kirjoitti:

        Millaisia ovat olleet haastattelut? Kimurantteja, yllättäviä, helppoja?

        Joo, tämä yhtyy edellisiin. Eli haastatteluja tehdään vielä ensi viikollakin, eli ei misssään nimessä tänne mitään niitten sisällöstä ennen sitä. Vaikka se himppusen typerältä tuntuukin. Päättävät sisäänpäässeista puolentoista viikon päästä keskiviikkona.

        Ikähaarukkaa ja koulutusta kysyneille vielä että itse olen 27 v, melkein valmis alan maisteri ja aika paljon työkokemusta.


      • E.H.S.Budiman
        Relikti kirjoitti:

        Joo, tämä yhtyy edellisiin. Eli haastatteluja tehdään vielä ensi viikollakin, eli ei misssään nimessä tänne mitään niitten sisällöstä ennen sitä. Vaikka se himppusen typerältä tuntuukin. Päättävät sisäänpäässeista puolentoista viikon päästä keskiviikkona.

        Ikähaarukkaa ja koulutusta kysyneille vielä että itse olen 27 v, melkein valmis alan maisteri ja aika paljon työkokemusta.

        .. on seuraavanlainen: 21v, ekan vuoden opiskelija (politiikka-tiede ulkomailla), vuoden verran työkokemusta. Tuntuu hiukan toivottomalta, kun muut haastatteluun edenneet näyttävät olevan maistereita tai likimaistereita.. toisaalta: miks olisivat halunneet haastatella, jos muodollinen pätevyys menee edelle.


      • paljastuksia
        vielä... kirjoitti:

        Haastattelut eivät tietääkseni ole vielä ohi. Älkää vielä paljastako kysymyksiä, koska siitä olisi epäreilua etua viimeisille haastateltaville.

        Älkää kertoko kysymyksiä? Se on haastattelu eikä mikään tietokilpailu. Toivottavasti sinne ei pääse kukaan, joka saa kohtuutonta etua kun kuulee, että siellä kysytään miksi haluaa toimittajaksi ja mitä pitää vahvuuksinaan tai heikkouksinaan. Niin, ja arvatkaa mitä! Siellä voidaan käydä keskustelua vaikkapa suomalaisen median tilasta.


      • h-e-h
        paljastuksia kirjoitti:

        Älkää kertoko kysymyksiä? Se on haastattelu eikä mikään tietokilpailu. Toivottavasti sinne ei pääse kukaan, joka saa kohtuutonta etua kun kuulee, että siellä kysytään miksi haluaa toimittajaksi ja mitä pitää vahvuuksinaan tai heikkouksinaan. Niin, ja arvatkaa mitä! Siellä voidaan käydä keskustelua vaikkapa suomalaisen median tilasta.

        Samaa naureskelen minä täällä itsekseni :)


      • seisomat
        paljastuksia kirjoitti:

        Älkää kertoko kysymyksiä? Se on haastattelu eikä mikään tietokilpailu. Toivottavasti sinne ei pääse kukaan, joka saa kohtuutonta etua kun kuulee, että siellä kysytään miksi haluaa toimittajaksi ja mitä pitää vahvuuksinaan tai heikkouksinaan. Niin, ja arvatkaa mitä! Siellä voidaan käydä keskustelua vaikkapa suomalaisen median tilasta.

        .. niin myös toimitaan vastaavalla tavalla. Itse olisin ainakin lyönyt pöytään sisällöltään täydellisiä ja rakenteeltaan kauniita vastauksia, jos olisin tiennyt kysymykset etukäteen. En tiedä mitä itse olisit tehnyt.


      • H-a-h
        seisomat kirjoitti:

        .. niin myös toimitaan vastaavalla tavalla. Itse olisin ainakin lyönyt pöytään sisällöltään täydellisiä ja rakenteeltaan kauniita vastauksia, jos olisin tiennyt kysymykset etukäteen. En tiedä mitä itse olisit tehnyt.

        No mieti nyt sitten rakenteeltaan looginen vastaus kysymykseen "Mitkä ovat hyvät ja huonot puolesi?" Mieti tarkkaan!

        Hehheheheehhee!


      • asasas
        H-a-h kirjoitti:

        No mieti nyt sitten rakenteeltaan looginen vastaus kysymykseen "Mitkä ovat hyvät ja huonot puolesi?" Mieti tarkkaan!

        Hehheheheehhee!

        .. itsit, aika lapsellista vaantaa karjistamalla. Tiedat hyvin, etta osa kysymyksista oli luonteeltaan hyvinkin erilaisia.


      • paljastuksia
        asasas kirjoitti:

        .. itsit, aika lapsellista vaantaa karjistamalla. Tiedat hyvin, etta osa kysymyksista oli luonteeltaan hyvinkin erilaisia.

        Haastateltavat on kovin erilaisia ja etsittävä väki mainostetusti heterogeenistä - luuletko ihan tosiaan että kaikilta kysytään samat kysymykset?! Tell u a secret: ei kysytä. Tunnen useampia haastattelussa käyneitä ja olemme jutelleet ihan avoimesti omista tilanteistamme - ei siitä mitään etua kukaan saa. Itse ainakin koen olevani myös ammatillisine tulevaisuudennäkymineni niin keskeneräinen ihminen, että se saa mielellään ihan näkyä. Vai sitäkö tietoa täällä varjellaan, että joiltakin on testattu perustietämystä Sanoma-konsernista?


      • kjhgjhgjkhg
        paljastuksia kirjoitti:

        Haastateltavat on kovin erilaisia ja etsittävä väki mainostetusti heterogeenistä - luuletko ihan tosiaan että kaikilta kysytään samat kysymykset?! Tell u a secret: ei kysytä. Tunnen useampia haastattelussa käyneitä ja olemme jutelleet ihan avoimesti omista tilanteistamme - ei siitä mitään etua kukaan saa. Itse ainakin koen olevani myös ammatillisine tulevaisuudennäkymineni niin keskeneräinen ihminen, että se saa mielellään ihan näkyä. Vai sitäkö tietoa täällä varjellaan, että joiltakin on testattu perustietämystä Sanoma-konsernista?

        keskeneräisiä ollaan monessakin suhteessa.


      • asasasasas
        paljastuksia kirjoitti:

        Haastateltavat on kovin erilaisia ja etsittävä väki mainostetusti heterogeenistä - luuletko ihan tosiaan että kaikilta kysytään samat kysymykset?! Tell u a secret: ei kysytä. Tunnen useampia haastattelussa käyneitä ja olemme jutelleet ihan avoimesti omista tilanteistamme - ei siitä mitään etua kukaan saa. Itse ainakin koen olevani myös ammatillisine tulevaisuudennäkymineni niin keskeneräinen ihminen, että se saa mielellään ihan näkyä. Vai sitäkö tietoa täällä varjellaan, että joiltakin on testattu perustietämystä Sanoma-konsernista?

        pakko kai se on viela vastata. :)

        Tyohaastatteluja on monesti kovin erilaisia. Itsekin rekrytointikonsultointia tehneena tiedan, etta haastateltavia saatetaan esimerkiksi pyytaa tekemaan tehtavia, suunnittelemaan alalle sopivia rakenteita, pohtimaan tulevaisuutta tai vain kertomaan itsestaan. Haastattelutilanteet ovat melko usein ilmapiiriltaan poikkeavia, joten merkittava osa haastattelusuoritusta on kyky hallita uusi ja yllattava tilanne. Monesti haastateltavat arvioivat hakijan uskottavuutta juuri esiintymisen perusteella - mita paremmin haastattelutilanteen tuntee etukateen, sita varmemmin hakija esiintyy. Juuri uskottavuuten vaikuttaa myos vastausten rakenne ja varmuus.
        Niinpa vaittaisinkin, etta hakija, jolla on tiedossa haastattelun luonne, kykenee esiintymaan uskottavammin. Tassa tapauksessahan haastattelussa olisi saatettu pyytaa hakijaa ideoimaan vaikka muutamia juttuja, nostamaan ilmioita poydalle, selittamaan maailmaa. Mutta ei. Kyse ei ole siita, etta kysymykset olisivat olleet erityisen vaikeita tai erillista pohtimista vaatineita, vaan siita, etta jo haastattelutyyppi antaa merkittavaa etua. Ainakin yleensa ihmiset jannittavat tilanteita, joiden kulku ei ole etukateen tiedossa.


      • Haastattelussa käynyt
        asasasasas kirjoitti:

        pakko kai se on viela vastata. :)

        Tyohaastatteluja on monesti kovin erilaisia. Itsekin rekrytointikonsultointia tehneena tiedan, etta haastateltavia saatetaan esimerkiksi pyytaa tekemaan tehtavia, suunnittelemaan alalle sopivia rakenteita, pohtimaan tulevaisuutta tai vain kertomaan itsestaan. Haastattelutilanteet ovat melko usein ilmapiiriltaan poikkeavia, joten merkittava osa haastattelusuoritusta on kyky hallita uusi ja yllattava tilanne. Monesti haastateltavat arvioivat hakijan uskottavuutta juuri esiintymisen perusteella - mita paremmin haastattelutilanteen tuntee etukateen, sita varmemmin hakija esiintyy. Juuri uskottavuuten vaikuttaa myos vastausten rakenne ja varmuus.
        Niinpa vaittaisinkin, etta hakija, jolla on tiedossa haastattelun luonne, kykenee esiintymaan uskottavammin. Tassa tapauksessahan haastattelussa olisi saatettu pyytaa hakijaa ideoimaan vaikka muutamia juttuja, nostamaan ilmioita poydalle, selittamaan maailmaa. Mutta ei. Kyse ei ole siita, etta kysymykset olisivat olleet erityisen vaikeita tai erillista pohtimista vaatineita, vaan siita, etta jo haastattelutyyppi antaa merkittavaa etua. Ainakin yleensa ihmiset jannittavat tilanteita, joiden kulku ei ole etukateen tiedossa.

        Well put!


      • Haastiksessa ollut
        Haastattelussa käynyt kirjoitti:

        Well put!

        Totta kaikki edellä. En silti ymmärrä, miksi kukaan haastattelussa käynyt haluaisi julkisesti kertoa yhtään mitään haastattelun sisällöstä. Itselläni läpät meni ihan hyvin, mutta olen aika varma, että niin meni monella muullakin. Monesti tällaiset kuviot ovat pienestä kiinni, joten naama kiinni, perkele! ;) Tietysti jos jo nyt tietää päässeensä varmasti sisään, niin mikäs siinä tilittäessä...


    • kwq

      Ihmettelen, miten ei ole tullut minkäänlaista ilmoa sieltä Sanoman suunnasta, vaikka kaikille piti tämän viikon loppuun mennessä ilmoittaa, onko päässyt haastoihin vai ei.
      Toki oman toivoni haastoon pääsystä menetin jo viikko sitten, kun soittoa ei kuulunut, mutta miksi pitkittävät sitä "kiitos mutta ei kiitos"-sähkiksen lähettämistä viimeiseen saakka? Vai onko joku "hylätyistä" saanut jonkun mailin tai soiton?

      • Relikti

        Budiman, mulle ainakin sanoivat haastossa, että hakevat melko heterogeenistä porukkaa sinne. Ja niin on tehty ennenkin - toki se 20 vuotta sitten, mutta kuitenkin. Että joukossa on ollut sekä hyvin kokeneita että ei-niinkään. Ja omalla kohdallani saattavat esimerkiksi ajatella, että liian jo jotain.


      • Miepämie

        Ei tosiaan ole kuulunut sieltä mitään, ihan samoilla fiiliksillä olen, että toivo meni jo viikko sitten kun soittoa ei tullut, mutta voisivat edes ilmoittaa että ei kiitos. No mut tässä on vielä sunnuntai-ilta aikaa;)

        harmittaa ku ei päässy haastiksiin ja vielä enemmän harmittaa ettei päässy sisään...:(


      • bbd
        Miepämie kirjoitti:

        Ei tosiaan ole kuulunut sieltä mitään, ihan samoilla fiiliksillä olen, että toivo meni jo viikko sitten kun soittoa ei tullut, mutta voisivat edes ilmoittaa että ei kiitos. No mut tässä on vielä sunnuntai-ilta aikaa;)

        harmittaa ku ei päässy haastiksiin ja vielä enemmän harmittaa ettei päässy sisään...:(

        tänään tai huomenna. kysyin asiaa, kun ei mitään kuulunut.


    • MasiL

      No onko kukaan haastateltu ihan varma että pääsee? Menikö haastattelu ihan nappiin?

      On kyllä monesta asiasta kiinni, kenet ottavat, kun kerta hakevat mahdollisimman laaja-alaista oppilasjoukkoa.

      • jeppisleppis

        en usko että kukaan voi olla varma sisäänpääsystä. Millanen tilanne haastattelu teistä oli? Musta se oli rento, mua haastatteli neljä ihmistä. Jännityskin katosi kun tilanne ei ollutkaan niin paha kuin ajattelin.

        Kovasti haluaisin sisään päästä, mutta en vieläkään uskalla uskoa siihen, koska he haastattelivat niin montaa. No, ens viikollahan se sitten selviää.


      • asasasasasas
        jeppisleppis kirjoitti:

        en usko että kukaan voi olla varma sisäänpääsystä. Millanen tilanne haastattelu teistä oli? Musta se oli rento, mua haastatteli neljä ihmistä. Jännityskin katosi kun tilanne ei ollutkaan niin paha kuin ajattelin.

        Kovasti haluaisin sisään päästä, mutta en vieläkään uskalla uskoa siihen, koska he haastattelivat niin montaa. No, ens viikollahan se sitten selviää.

        .. etta kukaan voi ihan saletti olla. Mua haastatteli vaan kaks ihmista, tunnelma oli leppoisa ja keskustelulle altis, keli oli natti ja limppari loppu! :) Saa nahda, vahan jo meinaa jannittaa. Turhan pitka on taa odotteluaika, mun haastattelusta on kuitenkin jo puoltoista viikkoa.


    • Nimimerkki

      Ilmeisesti jotakuta on haastatellut kaksi, toista neljä. Kyselisinkin galluppina, että montako haastattelijaa siellä olleilla oli?

      Ja luuletko, että enemmän vai vähemmän on parempi sisäänpääsyn kannalta?

      • asasasa

        .. kaks ihmista. Olin kylla vara-ajalla, koska piti olla ulkomailla tenttia tekemassa sillon, kun varsinaista aikaa tarjottiin. Voisi kuvitella, etta useampi on parempi.


    • perhonen

      Oliko tänään perjantaina viimeiset haastattelut? Onko tietoa, miten prosessi etenee, siis esimerkiksi miten pian haluavat allekirjoittaa sopimukset?

      Entä haluavatko kaikki haastattelussa käyneet intohimoisesti kouluun, vai onko joku joka vielä pohtii? Oletteko ensi kesäksi sitoutuneet jonnekin?

      • Haastattelussa ollut

        On varmaan monia, jotka nyt odottavat malttamattomina infoa valinnoista... Ymmärsin, että keskiviikkona antavat nimilistan tiedoksi jossain johtajamiitingissä. Mutta oliko se nyt niin, että ilmoittavat valituillekin vasta silloin ke?


      • Merkki
        Haastattelussa ollut kirjoitti:

        On varmaan monia, jotka nyt odottavat malttamattomina infoa valinnoista... Ymmärsin, että keskiviikkona antavat nimilistan tiedoksi jossain johtajamiitingissä. Mutta oliko se nyt niin, että ilmoittavat valituillekin vasta silloin ke?

        Soittelevat kai huomenna. Se olisikin jännää, jos joku saisi soiton jo tänään...

        Olisi hauska tietää, miten erilaisia haastatteluja ovat pitäneet ja monellako haastattelijalla, kun haastateltavia on kuitenkin ollut 60!


      • Haastattelussa ollut
        Merkki kirjoitti:

        Soittelevat kai huomenna. Se olisikin jännää, jos joku saisi soiton jo tänään...

        Olisi hauska tietää, miten erilaisia haastatteluja ovat pitäneet ja monellako haastattelijalla, kun haastateltavia on kuitenkin ollut 60!

        Olin haastattelussa ensimmäisenä mahdollisena päivänä. Paikalla oli lisäkseni neljä haastattelijaa Sanoman eri medioista. Tilanne oli jännittävä, kysymykset haastavia - mutta ihmiset kuitenkin huumorintajuisia. Jännitystä lievensi vähän se, että tunsin kaksi haastattelijaa etukäteen. Homma kesti 45 minuuttia, ja sinä aikana tuntui, että on aikamoisessa ristitulessa. Kun oli päässyt vastaamasta yhden kysymykseen, toinen tykitti jo seuraavan. Huh!


      • Suokko_
        Haastattelussa ollut kirjoitti:

        Olin haastattelussa ensimmäisenä mahdollisena päivänä. Paikalla oli lisäkseni neljä haastattelijaa Sanoman eri medioista. Tilanne oli jännittävä, kysymykset haastavia - mutta ihmiset kuitenkin huumorintajuisia. Jännitystä lievensi vähän se, että tunsin kaksi haastattelijaa etukäteen. Homma kesti 45 minuuttia, ja sinä aikana tuntui, että on aikamoisessa ristitulessa. Kun oli päässyt vastaamasta yhden kysymykseen, toinen tykitti jo seuraavan. Huh!

        Mua haastatteli, jos oikein laskin, kuusi ihmistä. En tuntenut ketään, oli aika kuumottavaa.

        Tunsitko edellinen työn kautta kaksi, vai miten?

        Saitteko kuulla, miten se pääsykoe teillä meni? Itse en muistanut soitella ajoissa Psyconiin.


      • Haastattelussa ollut
        Suokko_ kirjoitti:

        Mua haastatteli, jos oikein laskin, kuusi ihmistä. En tuntenut ketään, oli aika kuumottavaa.

        Tunsitko edellinen työn kautta kaksi, vai miten?

        Saitteko kuulla, miten se pääsykoe teillä meni? Itse en muistanut soitella ajoissa Psyconiin.

        Joo, tunsin työn kautta kaksi haastattelijaa. Toinen entinen pomoni!

        Mulle totesivat haastattelussa kokeesta, että olin sijoittunut kärkipäähän ja saanut otsikkotehtävästä täydet. Olivat kiinnostuneita siitä, oliko testausmetodi mielestäni pätevä. Lisäksi tuli palautetta tiedotteesta jutuksi -tehtävästä. Olin kai jotenkin onnistunut (mutta vain osin) välttämään se minkä 75% teki väärin. Eli olin nostanut fuusion otsikkoon, mutta korjannut sen heti kärjessä kirjoittamalla niistä messuista...

        Kovasti mietityttää, onko koulu sen väärti, että jätän potentiaalisesti vakituisen työpaikan eri konsernissa. Nyt siis pätkätöissä, mutta ehkä saan vakituisen pestin. Mitäs muut mietitte?


      • Miettimus
        Haastattelussa ollut kirjoitti:

        Joo, tunsin työn kautta kaksi haastattelijaa. Toinen entinen pomoni!

        Mulle totesivat haastattelussa kokeesta, että olin sijoittunut kärkipäähän ja saanut otsikkotehtävästä täydet. Olivat kiinnostuneita siitä, oliko testausmetodi mielestäni pätevä. Lisäksi tuli palautetta tiedotteesta jutuksi -tehtävästä. Olin kai jotenkin onnistunut (mutta vain osin) välttämään se minkä 75% teki väärin. Eli olin nostanut fuusion otsikkoon, mutta korjannut sen heti kärjessä kirjoittamalla niistä messuista...

        Kovasti mietityttää, onko koulu sen väärti, että jätän potentiaalisesti vakituisen työpaikan eri konsernissa. Nyt siis pätkätöissä, mutta ehkä saan vakituisen pestin. Mitäs muut mietitte?

        Minä jotenkin toivoisin ja uskonkin, että 16 kk:n käyttäminen tällä tavalla olisi hyödyksi ja helpottaisi huomattavasti jatkoa.

        Se on kuitenkin todella lyhyt aika kun miettii työuraa, jota noin 25-vuotiaalla on vielä nelisenkymmentä vuotta... Mitä siitä on 16 kuukautta? Koulutus toisi takuulla aika paljon osaamista ja nimenomaan kokemusta eri viestimistä. En usko, että ainakaan huonommilla perustein saisit sen vakituisen pestin tämän jälkeen, vai?

        Saa nähdä, miten meillä kävi.


      • Haastattelussa ollut
        Miettimus kirjoitti:

        Minä jotenkin toivoisin ja uskonkin, että 16 kk:n käyttäminen tällä tavalla olisi hyödyksi ja helpottaisi huomattavasti jatkoa.

        Se on kuitenkin todella lyhyt aika kun miettii työuraa, jota noin 25-vuotiaalla on vielä nelisenkymmentä vuotta... Mitä siitä on 16 kuukautta? Koulutus toisi takuulla aika paljon osaamista ja nimenomaan kokemusta eri viestimistä. En usko, että ainakaan huonommilla perustein saisit sen vakituisen pestin tämän jälkeen, vai?

        Saa nähdä, miten meillä kävi.

        Juuri tuota olen itsekin miettinyt. On toi koulu niin hieno näköalapaikka eri viestimiin, että suht huono palkka on sekin vain pieni miinus.


      • asassaas
        Haastattelussa ollut kirjoitti:

        Juuri tuota olen itsekin miettinyt. On toi koulu niin hieno näköalapaikka eri viestimiin, että suht huono palkka on sekin vain pieni miinus.

        .. aikalailla. Mulle sanottiin, etta valituille ilmoitetaan 21. ja 22. paiva. Eli huomenna ja torstaina. Silti oon tanaan vilkuillu puhelinta oudon kiinnostuneesti. ;)


      • C'est la Vie
        Haastattelussa ollut kirjoitti:

        Joo, tunsin työn kautta kaksi haastattelijaa. Toinen entinen pomoni!

        Mulle totesivat haastattelussa kokeesta, että olin sijoittunut kärkipäähän ja saanut otsikkotehtävästä täydet. Olivat kiinnostuneita siitä, oliko testausmetodi mielestäni pätevä. Lisäksi tuli palautetta tiedotteesta jutuksi -tehtävästä. Olin kai jotenkin onnistunut (mutta vain osin) välttämään se minkä 75% teki väärin. Eli olin nostanut fuusion otsikkoon, mutta korjannut sen heti kärjessä kirjoittamalla niistä messuista...

        Kovasti mietityttää, onko koulu sen väärti, että jätän potentiaalisesti vakituisen työpaikan eri konsernissa. Nyt siis pätkätöissä, mutta ehkä saan vakituisen pestin. Mitäs muut mietitte?

        Hieman huvittuneena saa seurata tällä palstalla, miten rystyset valkoisena sisäänpääsyään jännittävät vastavalmistuneet abit ja hieman pateettisemmin työelämässä jo parkkiintuneet.

        Ja niin pienestä valinnat eivät kuitenkaan ole kiinni, että pitäisi panikoida, kuten tälläkin palstalla jotkut tekevät, siitä ettei joku paljasta mitä haastattelussa kysyttiin. Eivätköhän nämä haastattelijat osaa erottaa todellisen ihmisen ennalta opeteltujen rimpsujen takaa.

        Olen ollut lukuisissa haastatteluissa, joissa on ihan vittuilemallakin koeteltu kanttia. Tässä haastattelussa ei vittuiltu, mutta kysymykset oli todella, todella yllättäviä välillä... Ettei niihin välillä osannut vastata oikein mitään.

        Ja sekin vielä, että jos haastattelu on mennyt kivasti ja on kysytty mukavia ei välttämättä tarkoita, että haastattelu on mennyt hyvin tai että hyvältä näyttäisi.

        Huomenna selvinnee..


      • paljastuksia
        C'est la Vie kirjoitti:

        Hieman huvittuneena saa seurata tällä palstalla, miten rystyset valkoisena sisäänpääsyään jännittävät vastavalmistuneet abit ja hieman pateettisemmin työelämässä jo parkkiintuneet.

        Ja niin pienestä valinnat eivät kuitenkaan ole kiinni, että pitäisi panikoida, kuten tälläkin palstalla jotkut tekevät, siitä ettei joku paljasta mitä haastattelussa kysyttiin. Eivätköhän nämä haastattelijat osaa erottaa todellisen ihmisen ennalta opeteltujen rimpsujen takaa.

        Olen ollut lukuisissa haastatteluissa, joissa on ihan vittuilemallakin koeteltu kanttia. Tässä haastattelussa ei vittuiltu, mutta kysymykset oli todella, todella yllättäviä välillä... Ettei niihin välillä osannut vastata oikein mitään.

        Ja sekin vielä, että jos haastattelu on mennyt kivasti ja on kysytty mukavia ei välttämättä tarkoita, että haastattelu on mennyt hyvin tai että hyvältä näyttäisi.

        Huomenna selvinnee..

        Toivottavasti valitsevat sinne paitsi hyviä yksilöitä, myös ryhmänä sellaisen kattauksen, että siitä oikeasti saavat nämä pateettisemmatkin tapaukset jotain itselleen. Selvää on, että kokemattomat oppivat kahmalokaupalla pitkään toimitustyötä tehneiltä - ja harmi, jos näiden rooli jää pelkän nuoren innostuksen pönkittäjäksi. Ainakin itseä tuo täälläkin esiintyvä "älä kerro kysymyksiä" -tyyppinen pienisieluisuus ahdistaa jo lähtökohtaisesti aika lailla. Tässä seurassa en itse viihtyisi.


      • xxxxxxx
        C'est la Vie kirjoitti:

        Hieman huvittuneena saa seurata tällä palstalla, miten rystyset valkoisena sisäänpääsyään jännittävät vastavalmistuneet abit ja hieman pateettisemmin työelämässä jo parkkiintuneet.

        Ja niin pienestä valinnat eivät kuitenkaan ole kiinni, että pitäisi panikoida, kuten tälläkin palstalla jotkut tekevät, siitä ettei joku paljasta mitä haastattelussa kysyttiin. Eivätköhän nämä haastattelijat osaa erottaa todellisen ihmisen ennalta opeteltujen rimpsujen takaa.

        Olen ollut lukuisissa haastatteluissa, joissa on ihan vittuilemallakin koeteltu kanttia. Tässä haastattelussa ei vittuiltu, mutta kysymykset oli todella, todella yllättäviä välillä... Ettei niihin välillä osannut vastata oikein mitään.

        Ja sekin vielä, että jos haastattelu on mennyt kivasti ja on kysytty mukavia ei välttämättä tarkoita, että haastattelu on mennyt hyvin tai että hyvältä näyttäisi.

        Huomenna selvinnee..

        Kuitenkin myös sinä olet täällä ja seuraat keskustelua, ylevästi kommentoiden muiden vähäpätöisten tuskailua pääsykoetuloksista. Ehkä se siitä pikkusieluisuudesta, eikö totta? Tervetuloa meidän taviksien (ja heh, abiturienttien) joukkoon.


      • Haastattelussa ollut
        xxxxxxx kirjoitti:

        Kuitenkin myös sinä olet täällä ja seuraat keskustelua, ylevästi kommentoiden muiden vähäpätöisten tuskailua pääsykoetuloksista. Ehkä se siitä pikkusieluisuudesta, eikö totta? Tervetuloa meidän taviksien (ja heh, abiturienttien) joukkoon.

        Kaikki tämä spekulointi kertoo varmastikin lähinnä siitä, kuinka ylikilpailtu tämä ala on. Ja kuinka hienoon paikkaan me olemme hakemassa. Silti on mun mielestä vähän kummallista, että joku kokee tarpeekseen kettuilla täällä muille siitä, että jännittää. Totta helvetissä jännittää! Jos jotain kovasti haluaa ja sitä jo vähän heilutellaan nokan edessä, niin sellaista se on. Ja sitten se saattaa mennä joissakin kohdin vähän överiksi.

        Tuosta koulutuksesta sen verran, että totta tosiaan kukin lähtee sinne omine toiveineen ja taustoineen. Sitä minullekin haastattelussa korostettiin, että kaikille kokemuksesta riippumatta annetaan mahdollisuus kehittyä niistä omista lähtökohdista. Minä haen kouluun siksi, että kehittyisin itse, en opettamaan muita. Sitä joudun nykyhommassa tekemään ja jos sitä etsisin, jäisin tänne.


      • mietteitä
        Haastattelussa ollut kirjoitti:

        Kaikki tämä spekulointi kertoo varmastikin lähinnä siitä, kuinka ylikilpailtu tämä ala on. Ja kuinka hienoon paikkaan me olemme hakemassa. Silti on mun mielestä vähän kummallista, että joku kokee tarpeekseen kettuilla täällä muille siitä, että jännittää. Totta helvetissä jännittää! Jos jotain kovasti haluaa ja sitä jo vähän heilutellaan nokan edessä, niin sellaista se on. Ja sitten se saattaa mennä joissakin kohdin vähän överiksi.

        Tuosta koulutuksesta sen verran, että totta tosiaan kukin lähtee sinne omine toiveineen ja taustoineen. Sitä minullekin haastattelussa korostettiin, että kaikille kokemuksesta riippumatta annetaan mahdollisuus kehittyä niistä omista lähtökohdista. Minä haen kouluun siksi, että kehittyisin itse, en opettamaan muita. Sitä joudun nykyhommassa tekemään ja jos sitä etsisin, jäisin tänne.

        Emmä usko että kyse on niinkään kettuilusta, vaan ehkä juuri siitä ikä- ja sitä kautta perspektiivierosta. Kai se on ymmärrettävää, että maisteritasoisen koulutuksen saaneet eivät ole enää ihan niin jesh jesh jostain Sanoman omasta ja, kaikella kunnioituksella, pitkän tauon jälkeen aika kiireisen oloisesti kokoon kyhätystä ohjelmasta, niin jokainen fiksu ihminen on huolissaan siitä, onko pioneerierä tässäkin silkkaa sutta. En tiedä kirjoittajien taustoista, mutta henk. koht en kyllä ikinä maailmassa itse ajattelisi, että 16 kuukauden koulu riittäisi koulutukseksi lukion jälkeen. Siksi arvelenkin, että koulutus on omiaan toimittajasieluisille ihmisille, joilla on jo paperit joltakin muulta alalta.


      • Miettimus
        mietteitä kirjoitti:

        Emmä usko että kyse on niinkään kettuilusta, vaan ehkä juuri siitä ikä- ja sitä kautta perspektiivierosta. Kai se on ymmärrettävää, että maisteritasoisen koulutuksen saaneet eivät ole enää ihan niin jesh jesh jostain Sanoman omasta ja, kaikella kunnioituksella, pitkän tauon jälkeen aika kiireisen oloisesti kokoon kyhätystä ohjelmasta, niin jokainen fiksu ihminen on huolissaan siitä, onko pioneerierä tässäkin silkkaa sutta. En tiedä kirjoittajien taustoista, mutta henk. koht en kyllä ikinä maailmassa itse ajattelisi, että 16 kuukauden koulu riittäisi koulutukseksi lukion jälkeen. Siksi arvelenkin, että koulutus on omiaan toimittajasieluisille ihmisille, joilla on jo paperit joltakin muulta alalta.

        Ei kai kukaan ole niin ajatellutkaan tässä ketjussa? Ennemminkin niin, että kannattaako oma työpaikka tms. päästää pois tämän 16 kuukauden takia.

        Itse olen sitä mieltä, että se on suhteessa lyhyeen aikaansa niin täynnä hyötyjä, että auttaa työnsaannin kannalta. On mullakin nyt alan töitä, mutta tulevaisuudessa saattaa olla hyvinkin eri juttu. Tämän koulun käyneillä on taatusti paalupaikka.

        Mikseivät he käyttäisi aiempien erien kouluttamisen tietämystä? Vankassa keski-iässä aiemmin koulutetut vasta ovat, viimeisimmän (verkkomedia)kurssin käyneet vielä nuorempia. Toki Sanomalla on ollut syyt koulutuksne aloittamiselle, joten kai he nyt tietävät, mitä hakevat. Sitä joko on tai sitten ei.

        Niin, olen maisteri, jos sitä ihmettelit.


      • Art Vandalay
        paljastuksia kirjoitti:

        Toivottavasti valitsevat sinne paitsi hyviä yksilöitä, myös ryhmänä sellaisen kattauksen, että siitä oikeasti saavat nämä pateettisemmatkin tapaukset jotain itselleen. Selvää on, että kokemattomat oppivat kahmalokaupalla pitkään toimitustyötä tehneiltä - ja harmi, jos näiden rooli jää pelkän nuoren innostuksen pönkittäjäksi. Ainakin itseä tuo täälläkin esiintyvä "älä kerro kysymyksiä" -tyyppinen pienisieluisuus ahdistaa jo lähtökohtaisesti aika lailla. Tässä seurassa en itse viihtyisi.

        Pienisieluisuus ja pateettisimmat tapaukset... Juuri näin. Toivottavavasti me opiskellaan just vierekkäisissä penkeissä. Oikeesti.


      • joo-joo...
        paljastuksia kirjoitti:

        Toivottavasti valitsevat sinne paitsi hyviä yksilöitä, myös ryhmänä sellaisen kattauksen, että siitä oikeasti saavat nämä pateettisemmatkin tapaukset jotain itselleen. Selvää on, että kokemattomat oppivat kahmalokaupalla pitkään toimitustyötä tehneiltä - ja harmi, jos näiden rooli jää pelkän nuoren innostuksen pönkittäjäksi. Ainakin itseä tuo täälläkin esiintyvä "älä kerro kysymyksiä" -tyyppinen pienisieluisuus ahdistaa jo lähtökohtaisesti aika lailla. Tässä seurassa en itse viihtyisi.

        No ylimielistä tai ei, mutta kyllä noita alkupään viestejä kun luki, niin ajatteli välillä että mihinköhän sitä on tullut haettua... Ihmiset siellä niin söpösti kannusti toisiaan. Anteeksi kyynisyys, mutta toisilla työt jatkuu entiseen tapaan jos ei tärppää. Ymmärrän kyllä niitäkin, joilla on kaikki pelissä.

        Mutta se kyllä vähän huvitti, että vielä täällä haastattelujen alettua pidettiin yllä tämmöistä anonyymiä ryhmähenkeä. "Ei saa kertoa, viimeiset saavat etua..." Big deal.


      • Toivo
        joo-joo... kirjoitti:

        No ylimielistä tai ei, mutta kyllä noita alkupään viestejä kun luki, niin ajatteli välillä että mihinköhän sitä on tullut haettua... Ihmiset siellä niin söpösti kannusti toisiaan. Anteeksi kyynisyys, mutta toisilla työt jatkuu entiseen tapaan jos ei tärppää. Ymmärrän kyllä niitäkin, joilla on kaikki pelissä.

        Mutta se kyllä vähän huvitti, että vielä täällä haastattelujen alettua pidettiin yllä tämmöistä anonyymiä ryhmähenkeä. "Ei saa kertoa, viimeiset saavat etua..." Big deal.

        Toivotaan, että valitsijat ottavat sellaisia tyyppejä, joiden kanssa itse jaksaisivat ja haluaisivat työskennellä aika pitkän ajan! Uskon, että haastattelussa saa kuitenkin toisesta paremman kuvan kuin näissä anonyymeissä keskusteluissa.

        En sitten tiedä, kuuluisinko itse niihin.


      • tampereelle syksyksi
        Miettimus kirjoitti:

        Ei kai kukaan ole niin ajatellutkaan tässä ketjussa? Ennemminkin niin, että kannattaako oma työpaikka tms. päästää pois tämän 16 kuukauden takia.

        Itse olen sitä mieltä, että se on suhteessa lyhyeen aikaansa niin täynnä hyötyjä, että auttaa työnsaannin kannalta. On mullakin nyt alan töitä, mutta tulevaisuudessa saattaa olla hyvinkin eri juttu. Tämän koulun käyneillä on taatusti paalupaikka.

        Mikseivät he käyttäisi aiempien erien kouluttamisen tietämystä? Vankassa keski-iässä aiemmin koulutetut vasta ovat, viimeisimmän (verkkomedia)kurssin käyneet vielä nuorempia. Toki Sanomalla on ollut syyt koulutuksne aloittamiselle, joten kai he nyt tietävät, mitä hakevat. Sitä joko on tai sitten ei.

        Niin, olen maisteri, jos sitä ihmettelit.

        öö niinhän siinä kävi, että unohdin kokonaan kysyä sitä palautetta tältä Lehtiseltä.

        Soittiko joku ja minkänlaista infoa sieltä tuli? Sen verran jo aiemmista viesteistä päättelin, että ilmeisesti se uutisjuttu meni reisille... sitä fuusiotahan minäkin siinä painotin. Niin ja ei siis tullut haastattelukutsua. Noo, olenkin vasta viime kevään ylioppilas ja Tampereelle on jo paikka, eli eiköhän tässä vielä ole aikaa kasvaa korkoa.


      • Relikti
        tampereelle syksyksi kirjoitti:

        öö niinhän siinä kävi, että unohdin kokonaan kysyä sitä palautetta tältä Lehtiseltä.

        Soittiko joku ja minkänlaista infoa sieltä tuli? Sen verran jo aiemmista viesteistä päättelin, että ilmeisesti se uutisjuttu meni reisille... sitä fuusiotahan minäkin siinä painotin. Niin ja ei siis tullut haastattelukutsua. Noo, olenkin vasta viime kevään ylioppilas ja Tampereelle on jo paikka, eli eiköhän tässä vielä ole aikaa kasvaa korkoa.

        Jep, nyt täytyy kyllä sanoa, että oikein kovin kovasti jännittää, että mihin aikaan soittavat ja mitä sieltä tulee. Vaikka itsellä on kesäksi konsernista vanhaan tapaan paikka ja syksyksikin ihan järkeviä suunnitelmia. Damn. Olishan tuo kivaa. Pistäkäähän viestiä, jos alkaa puhelimet soida.


      • nykyaikaa
        Miettimus kirjoitti:

        Ei kai kukaan ole niin ajatellutkaan tässä ketjussa? Ennemminkin niin, että kannattaako oma työpaikka tms. päästää pois tämän 16 kuukauden takia.

        Itse olen sitä mieltä, että se on suhteessa lyhyeen aikaansa niin täynnä hyötyjä, että auttaa työnsaannin kannalta. On mullakin nyt alan töitä, mutta tulevaisuudessa saattaa olla hyvinkin eri juttu. Tämän koulun käyneillä on taatusti paalupaikka.

        Mikseivät he käyttäisi aiempien erien kouluttamisen tietämystä? Vankassa keski-iässä aiemmin koulutetut vasta ovat, viimeisimmän (verkkomedia)kurssin käyneet vielä nuorempia. Toki Sanomalla on ollut syyt koulutuksne aloittamiselle, joten kai he nyt tietävät, mitä hakevat. Sitä joko on tai sitten ei.

        Niin, olen maisteri, jos sitä ihmettelit.

        17 vuotta on pitkä aika, eikä niitä kokemuksia enää varmaan oikein hyödynnetä. Maailma ja Suomi on ihan eri tavalla avoin yhteiskunta kuin silloin. Kyselepä joskus huviksesi nelikymppistenkin toimittajien kokemuksia alkuvuosiltaan niin huomaat, että ne on tulleet alalle VÄHÄN eri aikana. Sillon vielä piti paikkansa monet toimittajiin liitettävät kliseet - hauskoja tarinoita, mutta ah niin kaukana tehoja vaativasta nykyajasta. Että kyllä, minäkin olen vähän huolissani siitä että tämä on ensimmäinen koulutuserä pitkän tauon jälkeen...


      • verkkoväestä
        Miettimus kirjoitti:

        Ei kai kukaan ole niin ajatellutkaan tässä ketjussa? Ennemminkin niin, että kannattaako oma työpaikka tms. päästää pois tämän 16 kuukauden takia.

        Itse olen sitä mieltä, että se on suhteessa lyhyeen aikaansa niin täynnä hyötyjä, että auttaa työnsaannin kannalta. On mullakin nyt alan töitä, mutta tulevaisuudessa saattaa olla hyvinkin eri juttu. Tämän koulun käyneillä on taatusti paalupaikka.

        Mikseivät he käyttäisi aiempien erien kouluttamisen tietämystä? Vankassa keski-iässä aiemmin koulutetut vasta ovat, viimeisimmän (verkkomedia)kurssin käyneet vielä nuorempia. Toki Sanomalla on ollut syyt koulutuksne aloittamiselle, joten kai he nyt tietävät, mitä hakevat. Sitä joko on tai sitten ei.

        Niin, olen maisteri, jos sitä ihmettelit.

        työllistyi konserniin harva. Sanomalla on ihan yleisessä tiedossa että se kurssi meni aika persiilleen eikä todellakaan osunut aikaan niinkuin piti. Mutta toivottavasti tämä kurssi onnistuu paremmin!


    • Valitsijat

      Tiedote:
      Seurattuamme tätä keskustelua ja jäljitettyämme kirjoittajat on meidän valitettavasti peruttava koko koulutus. Valitsimme vahingossa pelkkiä märkäkorvia ja juoruilijoita joten goodbye.
      Ensi vuonna olemme viisaampia ja te jotka pääsitte loppumetreille unohtakaa hakeminen!

      t. Valitsijat

      • JepHep

        Tämäpä fiksua ja ystävällistä!


    • Hoohoohoohoox

      Uteliaana kyselen, että eikö todellakaan kenellekään tätä palstaa seuraavista ole soitettu ilouutista sisäänpääsystä? Tietääkö kukaan jotakuta kelle olisi soitettu?

      Eikös se niin ollut, että tänään olisi rimpautettu jos ne olisivat sisään ottaneet.

      Ei meillä hyvin mene :( Päät pystyyn silti, ensi kerralla...jos sellainen tulee.

      • miettii tämä

        Moi, samaa olen itse miettinyt. Kun en läheisesti ketään muita haastateltuja tunne, että olisi tiedossa, onko ne jo jotain kuulleet. Itse tosin ymmärsin, että kokoustavat asiasta tänään ja sitten ilmoittelevat - jotenkin minä arvelin, että tiedot tulee joka tapauksessa vasta torstaina. En kyllä tiiä. Miten muut?


      • pinna

        ei ole soitettu. Kaveri soitteli reipas tunti sitten: Lähekö dokaan? Oli kuulemma päässyt sisään. En sitten lähtenyt.


      • Hermostunut

        Koko päivä on kulunut jännityksessä, mutta soittoa ei vain ole kuulunut. Otin sitten itse puhelimen käteen ja tiedustelin asiaa Sanomilta, mutta sieltä sanottiin vain että valinnat ovat kesken. Täti ei tosin tiennyt tarkasti, mikä tilanne on. Tuntuisi, että kyllä ns. varmoille tapauksille ainakin on jo soitettu. Toisaalta voihan olla, että valintojen aikataulut ovat pettäneet.


      • jkjkjkjkjk
        pinna kirjoitti:

        ei ole soitettu. Kaveri soitteli reipas tunti sitten: Lähekö dokaan? Oli kuulemma päässyt sisään. En sitten lähtenyt.

        Ihan oikeastiko pääsi sisään? Voi vitt*. Onnea hänelle. Toivottavasti tämä ei ole mitään fuulaa.


      • pinna
        jkjkjkjkjk kirjoitti:

        Ihan oikeastiko pääsi sisään? Voi vitt*. Onnea hänelle. Toivottavasti tämä ei ole mitään fuulaa.

        ole fuulaa, valitettavasti. Vitun perse. No, sen arvasi. Loppu ja kuitti.


      • Hermostunut
        pinna kirjoitti:

        ole fuulaa, valitettavasti. Vitun perse. No, sen arvasi. Loppu ja kuitti.

        No, helpotti tämäkin tieto. Odottaminen ja epätietoisuus on kurjinta!


      • puh
        Hermostunut kirjoitti:

        Koko päivä on kulunut jännityksessä, mutta soittoa ei vain ole kuulunut. Otin sitten itse puhelimen käteen ja tiedustelin asiaa Sanomilta, mutta sieltä sanottiin vain että valinnat ovat kesken. Täti ei tosin tiennyt tarkasti, mikä tilanne on. Tuntuisi, että kyllä ns. varmoille tapauksille ainakin on jo soitettu. Toisaalta voihan olla, että valintojen aikataulut ovat pettäneet.

        No ei ole kuulunut mullekaan mitään :/ Itsekin kyllä ymmärsin, että eivät välttis soita vielä tänään... Annas kattoo ny.


      • Toodi

        Mulle tuli soitto tänään. Pääsin sisälle. Kylläpä minäkin taida lähteä tänään baariin :)


      • Ei enää hermostunut
        Toodi kirjoitti:

        Mulle tuli soitto tänään. Pääsin sisälle. Kylläpä minäkin taida lähteä tänään baariin :)

        Onneksi olkoon sinulle ja kaikille muille hyväksytyille :-)


      • hoh
        Toodi kirjoitti:

        Mulle tuli soitto tänään. Pääsin sisälle. Kylläpä minäkin taida lähteä tänään baariin :)

        ei ne vielä ole kenellekään soittaneet. tapahtuu torstaina. hauskaa iltaa silti, voihan sitä viunaa ottaa vaikka ei vielä tietäiskään :)


      • kikke
        Hermostunut kirjoitti:

        Koko päivä on kulunut jännityksessä, mutta soittoa ei vain ole kuulunut. Otin sitten itse puhelimen käteen ja tiedustelin asiaa Sanomilta, mutta sieltä sanottiin vain että valinnat ovat kesken. Täti ei tosin tiennyt tarkasti, mikä tilanne on. Tuntuisi, että kyllä ns. varmoille tapauksille ainakin on jo soitettu. Toisaalta voihan olla, että valintojen aikataulut ovat pettäneet.

        Niin no. Jo silloin, kun jengiä kutsuttiin kokeisiin, väittivät vielä pari viikkoa kutsujen lähettämisen jälkeen, että valinnat on edelleen kesken. Mäkin kelasin silloin että ehkä "varmoille tapauksille" on lähetetty jo kutsut ja kiikunkaakun jengille myöhemmin. Vaikkei siinä kyllä juuri järkeä ole tuossa logiikassa. Mutta älä ihmeessä vielä menetä toivoasi, voihan olla että joku huijaa huvikseen täällä kirotuilla palstoilla. Ja ole nyt tyytyväinen, että pääsit näinkin pitkälle, kuulut "parhaaseen" pariin prosenttiin.


      • Art Vandalay
        Toodi kirjoitti:

        Mulle tuli soitto tänään. Pääsin sisälle. Kylläpä minäkin taida lähteä tänään baariin :)

        vaan paljon! Nyt on varmaan tosi lunkki olo, kun ei tarvitse miettiä soittavatko vai eivätkö soita huomenna. Varmaan istut nytkin jossain mukavassa pubissa siemailemassa paljon ansaittua bisseä. Olisipa se hienoa, kun tietäisi jo tänään tulokset. Onnea nyt vielä kerran kaikille voittajille!


      • Ei enää hermostunut

        Älkää vielä menettäkö toivoa, minäkin sain soiton vasta tänä aamuna.


      • Toodi
        Ei enää hermostunut kirjoitti:

        Älkää vielä menettäkö toivoa, minäkin sain soiton vasta tänä aamuna.

        Eli kuten haastattelussakin jo totesivat, soittoja on tullut eilen ja tänään.

        Saa nähdä kuinka kirjava 21 ihmisen joukko meitä sitten siellä on!


      • kkkkkkk
        Ei enää hermostunut kirjoitti:

        Älkää vielä menettäkö toivoa, minäkin sain soiton vasta tänä aamuna.

        Jokohan kaikki valitut ovat saaneet tiedon? Itse odottelen vielä...


      • sfdgfdgfd
        kkkkkkk kirjoitti:

        Jokohan kaikki valitut ovat saaneet tiedon? Itse odottelen vielä...

        ole ainakaan mulle vielä soitettu. Pää räjähtää...


      • JOJOJOJÅ
        kkkkkkk kirjoitti:

        Jokohan kaikki valitut ovat saaneet tiedon? Itse odottelen vielä...

        tuli ainakin mulle hylkäysviesti.


      • Art Vandalay
        JOJOJOJÅ kirjoitti:

        tuli ainakin mulle hylkäysviesti.

        Joo, hylsy tuli. Nyt tätä pettymystä täytyy vaan käsitellä kypsästi, esimerkiksi juopottolemalla. Helsinki, anyone?


      • reerrr
        Ei enää hermostunut kirjoitti:

        Älkää vielä menettäkö toivoa, minäkin sain soiton vasta tänä aamuna.

        Nimilista sisäänpäässeistä löytyy muuten Hesarin sivuilta.


      • linkin?
        reerrr kirjoitti:

        Nimilista sisäänpäässeistä löytyy muuten Hesarin sivuilta.

        Mua kiinnostaa suuresti se lista, mut en löydä sitä Hesarin sivuilta. Antaisiko joku suoran linkin?


      • HAE, toope!
        linkin? kirjoitti:

        Mua kiinnostaa suuresti se lista, mut en löydä sitä Hesarin sivuilta. Antaisiko joku suoran linkin?

        ....


      • hakuun
        linkin? kirjoitti:

        Mua kiinnostaa suuresti se lista, mut en löydä sitä Hesarin sivuilta. Antaisiko joku suoran linkin?

        toimittajakoulu ja hae.


      • aikoihin eletty
        HAE, toope! kirjoitti:

        ....

        Tämä on varmasti ainoa nettifoorumi, josta jotain kysymällä saa jonkun vihat niskaansa 80-prosenttisella varmuudella. Näinkö raastavaa media-ala on?


    • Valitsijat

      Tiedote:
      Teistä kenellekään ei soiteta huomenna ei ylihuomenna eikä milloinkaan.
      Tuollainen olematon paineensietokyky ja leikitään journalistia. Hävetkää!

      t. Valitsijat

      • Art Vandalay

        1. Et asu venäjällä.
        2. Et ole rullatuolissa.
        3. Taidat muutenkin olla aika hyväosainen ääliö.
        Eiköhän tämä "elämä" tästä jatku. Fuk dat.


    • PaskaMocca

      Onnea valituille!!!
      Pikku googletuksella näyttää siltä, että enemmän kuin yhdellä teistä on jo valmiiksi sanoma.fi-loppuinen sähköpostiosoite. Siinä on tietenkin se hyvä, ettei tarvitse muuttaa osoitetta seuraavaksi 16 kuukaudeksi. Tai ei ehkä enää ikinä. Niin...ja Sanoma saa vielä kivasti suunnattua toimittajakouluun budjetoituja varoja talon sisälle.

    • hesalaisia nuoria

      jotka ovat enemmän ja vähemmän räpeltäneet "toimittajana".
      ainakin yksi valmis toimittaja ja muut opiskelee kukamitäkin joko hesassa tai vaasassa. osa ei mitään. yksi uskova, yksi intinkäynyt humppaveikko.
      sukunimistä tulee mieleen muutama mediahahmo, joten voisi olla suhteilla sisäänmenoa jonkinverran.
      oikeasti jos näissä on hesarin tulevaisuus, pelottaa.

      • jkhgl

        Kaikilla näyttää olevan Helsingissä osoite. Kai sitä muuallakin osataan kirjoittaa. Vai eikö osata? Miksei hakukriteerissä lukenut vaikkapa: "Sujuvan kirjoitustaidon, innostuneisuuden ja yleistiedon lisäksi hakijoilta odotetaan pääkaupunkiseudun paikallisasioiden tuntemusta ja olemassa olevaa (työ)suhteita Sanoma-konsernin viestimiin. Katuosoite Helsingissä luetaan hakijalle hyödyksi."?


      • Päässyt
        jkhgl kirjoitti:

        Kaikilla näyttää olevan Helsingissä osoite. Kai sitä muuallakin osataan kirjoittaa. Vai eikö osata? Miksei hakukriteerissä lukenut vaikkapa: "Sujuvan kirjoitustaidon, innostuneisuuden ja yleistiedon lisäksi hakijoilta odotetaan pääkaupunkiseudun paikallisasioiden tuntemusta ja olemassa olevaa (työ)suhteita Sanoma-konsernin viestimiin. Katuosoite Helsingissä luetaan hakijalle hyödyksi."?

        Ihan pakko kommentoida, että ei minulla ainakaan ole osoite Helsingissä, vaan 700 km:n päässä sieltä.


      • xxxxx
        Päässyt kirjoitti:

        Ihan pakko kommentoida, että ei minulla ainakaan ole osoite Helsingissä, vaan 700 km:n päässä sieltä.

        Nyt alkaa armoton kommentointi ja haukkuminen kuin Idolsissa parhaimmillaan... kyllähän tuonne aika valmiita ammattilaisia valittiin, se on fakta.


      • ggggge
        xxxxx kirjoitti:

        Nyt alkaa armoton kommentointi ja haukkuminen kuin Idolsissa parhaimmillaan... kyllähän tuonne aika valmiita ammattilaisia valittiin, se on fakta.

        Yksi esimerkki nuoresta sisäänpäässeestä: Matias Orola, ilmeisesti nuorin valittu eli 19-vuotias. Meriitteinä mm. Ylen Free Your Mindin toimituspäällikön pesti jostain vuodesta 2002 lähtien sekä usean vuoden avustajuus Helsingin Sanomissa. Eli se siitä kokemattomuudesta ja uusien tuoreiden lupauksien etsimisestä. Siis jos tässä on nyt se pakollinen parikymppinen.

        En todellakaan tarkoita, etteikö kaveri olisi paikkaansa ansainnut tai että hänestä ei voisi tulla huipputoimittajaa - hänhän on pidemmällä kuin monet 10 vuotta vanhemmat - mutta Sanoma olisi säästänyt meidän kaikkien aikaa ja rahaa jos olisivat vain pitäneet valinnat suljetuin ovin.


      • Kamar1
        xxxxx kirjoitti:

        Nyt alkaa armoton kommentointi ja haukkuminen kuin Idolsissa parhaimmillaan... kyllähän tuonne aika valmiita ammattilaisia valittiin, se on fakta.

        En tiedä muista valituista mutta itse tulin valituksi ilman toimittajakokemusta, yliopistokoulutusta ja ikää vasta 20v. En tiedä olenko poikkeus...mutta kaikki valitut eivät siis samasta pienestä piiristä!


      • Toodi
        Kamar1 kirjoitti:

        En tiedä muista valituista mutta itse tulin valituksi ilman toimittajakokemusta, yliopistokoulutusta ja ikää vasta 20v. En tiedä olenko poikkeus...mutta kaikki valitut eivät siis samasta pienestä piiristä!

        Minäkin olen 20-vuotias :) Tosin työkokemusta alalta reilu vuosi. Mutta eri konsernista ja pohjoisesta, joten kyllä siellä erilaisia ihmisiä on.


      • *****
        Kamar1 kirjoitti:

        En tiedä muista valituista mutta itse tulin valituksi ilman toimittajakokemusta, yliopistokoulutusta ja ikää vasta 20v. En tiedä olenko poikkeus...mutta kaikki valitut eivät siis samasta pienestä piiristä!

        Ja kyllähän työkokemus kertoo juuri siitä "kipinästä". Jos on lukiot ja muut käyty ja kipinä toimittajaksi, miki ihmeessä ei jo olisi hakeutunut joko opiskelemaan alaa tai sitten töihin?

        Tietenkin joukossa on "puoliammattilaisia".


      • Ei ymmärrä
        ggggge kirjoitti:

        Yksi esimerkki nuoresta sisäänpäässeestä: Matias Orola, ilmeisesti nuorin valittu eli 19-vuotias. Meriitteinä mm. Ylen Free Your Mindin toimituspäällikön pesti jostain vuodesta 2002 lähtien sekä usean vuoden avustajuus Helsingin Sanomissa. Eli se siitä kokemattomuudesta ja uusien tuoreiden lupauksien etsimisestä. Siis jos tässä on nyt se pakollinen parikymppinen.

        En todellakaan tarkoita, etteikö kaveri olisi paikkaansa ansainnut tai että hänestä ei voisi tulla huipputoimittajaa - hänhän on pidemmällä kuin monet 10 vuotta vanhemmat - mutta Sanoma olisi säästänyt meidän kaikkien aikaa ja rahaa jos olisivat vain pitäneet valinnat suljetuin ovin.

        Jos sinä kommenoija halusit kouluun eli alalle, miksi et ole hankkiutunut Orolan tavoin jo nuorena alan töihin? En ole varma, mutta luulisin, että esimerkiksi Free Your Mindistä ei makseta penniäkään. Jos tuota tekee ilman palkkaa, on kyse oikeasta halusta. En ymmärrä esimerkkiäsi ollenkaan.


      • miukumaukuilija
        ggggge kirjoitti:

        Yksi esimerkki nuoresta sisäänpäässeestä: Matias Orola, ilmeisesti nuorin valittu eli 19-vuotias. Meriitteinä mm. Ylen Free Your Mindin toimituspäällikön pesti jostain vuodesta 2002 lähtien sekä usean vuoden avustajuus Helsingin Sanomissa. Eli se siitä kokemattomuudesta ja uusien tuoreiden lupauksien etsimisestä. Siis jos tässä on nyt se pakollinen parikymppinen.

        En todellakaan tarkoita, etteikö kaveri olisi paikkaansa ansainnut tai että hänestä ei voisi tulla huipputoimittajaa - hänhän on pidemmällä kuin monet 10 vuotta vanhemmat - mutta Sanoma olisi säästänyt meidän kaikkien aikaa ja rahaa jos olisivat vain pitäneet valinnat suljetuin ovin.

        Eiköhän Hesari aja tässä sitä takaa, että saa kouluttaa taloonsa sopivat, "aivopestyt" ammattilaiset, jottei tarvitse enää ottaa ulkopuolelta määräaikaisia. Kyllä pelottaa tuo kehitys.


    • jaahanz

      Onnea valituille, vieläkin v*tuttaa, mutta mä selviän.

      Totta, että monet valituista ovat jo konsernissa töissä. Voin suorilta käsin, nimien perusteella mainita 5 tyyppiä jotka jo nyt ovat Sanoman lehdissä töissä. Toivottavasti ovat paikkansa ansainneet, toivottavasti kyse ei ole etukäteen sovitusta kuviosta, siitä, että pomot lobbaisivat määräaikaisen alaisensa kouluun ja sitä kautta vakipestille.

      Kouluun otettiin 11 miestä ja 10 naista. Toivottavasti tämä oli myös hakijoiden suhde, mitä kyllä epäilen. Keskivertopoika on mennyt parempien naisten ohi sukupuolellaan, koska kouluun ja tuleviksi esimiehiksi halutaan myös miehiä. Sama toistuu joka kesä kesätyövalinnoissa, aina se on yhtä vaikea hyväksyä.

    • nipinapi

      Olen samaa mieltä siitä, että jo hakukriteereissä olisi tullut korostaa, että kouluun haetaan nimenomaan vankkaa kokemusta omaavia viestinnän (vähintään puoli)ammattilaisia (mieluiten konsernin sisältä). Tai sitten, kuten sanottu, haku oltaisiin voitu järjestää suljetuin ovin. Odotus, toiveet ja pettymys eivät olisi näin ollet monella niin suuria. Nythän Pitzen sanoi esim. Tutkan haastattelussa seuraavaa:

      "Työkokemus ei kuitenkaan ole hakukriteereistä päällimmäisenä.Tärkeintä on asenne, ja että on kipinä toimittajaksi. Kaikki valitut eivät tule olemaan samanlaisia. Haemme kuitenkin pääsääntöisesti nuoria, joilla on yleissivistys kunnossa", Pitzen täsmentää."

      • mieltä

        Samaa mieltä.
        Pelkkää Hesarin mainostusta koko hakijoiden määrän nostatus.
        Pitäisi jo alkuun laittaa selkeämmät kriteerit niin johan hakijoiden määrä olisi laskenut ainakin puoleen.
        Hyi Hesari.


      • ...
        mieltä kirjoitti:

        Samaa mieltä.
        Pelkkää Hesarin mainostusta koko hakijoiden määrän nostatus.
        Pitäisi jo alkuun laittaa selkeämmät kriteerit niin johan hakijoiden määrä olisi laskenut ainakin puoleen.
        Hyi Hesari.

        Happamia sanoi kettu...


      • minnakasikaks
        ... kirjoitti:

        Happamia sanoi kettu...

        ärsyttävää!


      • kiytre
        minnakasikaks kirjoitti:

        ärsyttävää!

        Se on ärsyttävää, että tyypit kirjottelee tähän ketjuun uusia viestejä keskelle ketjua. Ei tätä jaksa uudet viestit nähdäkseen aina kahlata alusta loppuun. Toisaalta tää taitaa hiipua jo muutenkin.


      • popopop
        kiytre kirjoitti:

        Se on ärsyttävää, että tyypit kirjottelee tähän ketjuun uusia viestejä keskelle ketjua. Ei tätä jaksa uudet viestit nähdäkseen aina kahlata alusta loppuun. Toisaalta tää taitaa hiipua jo muutenkin.

        No niinhän tämä hiipui, kouluun päässeitä ei varmaan kiinnosta tänne kirjoitella ja ei näköjään enää niitäkään, jotka eivät päässeet :P

        Harmi kun ei ole enää ohjelmaa tuolla Sanoman sivuilla, minkähänlaisella koulutuksella tai ohjelmalla tuo koulu silloin 14.5. alkaa? Kiinnostaisi tietää mitä sisäänpäässeitä odottaa...

        No hyvää kevättä joka tapauksessa kaikille!


      • :((
        popopop kirjoitti:

        No niinhän tämä hiipui, kouluun päässeitä ei varmaan kiinnosta tänne kirjoitella ja ei näköjään enää niitäkään, jotka eivät päässeet :P

        Harmi kun ei ole enää ohjelmaa tuolla Sanoman sivuilla, minkähänlaisella koulutuksella tai ohjelmalla tuo koulu silloin 14.5. alkaa? Kiinnostaisi tietää mitä sisäänpäässeitä odottaa...

        No hyvää kevättä joka tapauksessa kaikille!

        Ei vissiin kukaan sisäänpäässyt halua enää kertoa tunnelmiaan? :´(


      • Kamar1
        :(( kirjoitti:

        Ei vissiin kukaan sisäänpäässyt halua enää kertoa tunnelmiaan? :´(

        Ei ole oikeestaan mitään kerrottavaa. Kävin terveystarkastuksessa ja nyt odottelen kuin kuuta nousevaa että joku kertoisi mitä seuraavaksi tapahtuu. Onko muut saanu yhteydenottoja?


      • MmM
        Kamar1 kirjoitti:

        Ei ole oikeestaan mitään kerrottavaa. Kävin terveystarkastuksessa ja nyt odottelen kuin kuuta nousevaa että joku kertoisi mitä seuraavaksi tapahtuu. Onko muut saanu yhteydenottoja?

        Samaa odotellaan täälläkin. Ehkä sitä tietoa kohta tulee, kouluhan alkaa jo vajaan kuukauden päästä.


      • trading eights
        MmM kirjoitti:

        Samaa odotellaan täälläkin. Ehkä sitä tietoa kohta tulee, kouluhan alkaa jo vajaan kuukauden päästä.

        En ole varmaankaan ainoa ulkopaikkakuntalainen, joka on muuttamassa Helsinkiin jo toukokuun alussa. Itse pyrin viettämään toukokuun ekat pari viikkoa kesälomaa, jonka aikana olisi jo hauska tutustua arvon opiskelutovereihin - myös pesunkestäviin tzadilaisiin. Jos jollakulla muulla on samanlaisia ajatuksia, niin sähköposti tavoittaa: [email protected]

        Terveystarkastukseen olen menossa vasta tämän viikon perjantaina. Kieltämättä olisi pikku hiljaa kiva tietää esimerkiksi se, missä ensimmäinen harjoittelupätkä tulee kulumaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe