Terästä vai valurautaa

Tuleva ilman kierrättäjä

Omakoti rakenteilla ja vuorossa takan valinta. Talo tulee kivestä ja tarkoitus on ottaa kiertoilmatakka, mutta sen valinta ei ollutkaan niin helppoa kuin aluksi luuli. Nyt on mietinnän alla tulisiko sydämen olla teräksestä vai ns. valurautainen sydän. Onko kenelläkään kokemuksia kiertoilmatakkojen sydämien valmistusmateriaalien kestävyydestä, käytettävyydestä?

8

4089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä_hiukan

Laita uuni joka kestää talon iän. Siinä ei ole teräs- eikä valurautasydäntä.

• Takkasydän

Mikäli rakennat perustakan perusluukulla,laita valurautainen sydän. Oikein käytettynä et sinä saa sitä rikki. Jos haluat suuren pesän ja ehkä hissiluukun, valurautaiset tippuvat lähes automaattisesti pois. Niitä kun ei ole. Paremmat teräsrakenteiset ovat todella vahvoja ja pitkäikäisiä.

Käsittämättömän syvällä on Suomalaisen pääkopassa (kuten edellisellä kirjoittajalla), että vain varaava takka on oikea ratkaisu. Itselläni on kiertoilmatakka, joka toimii paremmin kuin yksikään aikaisemmin minulla ollut varaava tulisija.

• takka hankinnassa

Ajattelin itse hankkia Jotulin kiertoilmatakan rintamamiestalon alakertaan. Syy valintaan olisi nimenomaan tuo ilman kierto (pitäisi saada myös muut huoneet lämpenemään) ja toisaalta nopea lämmitys. Ja ainakin edustaja väittää hyötysuhteenkin hakkaavan varaavien takkojen vastaavan. Lisäksi varaava uuni vaatisi meillä lattiarakenteen vahvistusta.

Millainen takka itselläsi on ja millaisia kokemuksia se on antanut? Soveltuuko kiertoilmatakka jatkuvaan, jokapäiväiseen lämmitykseen?

• uusi arina

tai sitten ei. Minulla on ollut n.20 vuotta mökkikäytössä. Pahimmat pakkaset jolloin olen aloittanut varovan lämmityksen ovat olleet -39.

Mökki lämpenee n. 2 astetta tunnissa. Ja olen ollut takkaan tyytyväinen. Pahimmillakaan pakkasilla mökki ei hikoile lämmitystä aloittaessa kuten ns. varaavat takat saavat aikaan. (Seinät ovat ja pysyvät kuivina)

• Jaakko Laukka

Mikä on mökkisi koko?

Milliasen tulisijan omistat?

Kuinka nopiasti lämmittää?

Kuinka ylläpidät lämpöä?

Heräätkö yöllä lämmittään mökkiä?

• uusi arina
        Jaakko Laukka kirjoitti:

Mikä on mökkisi koko?

Milliasen tulisijan omistat?

Kuinka nopiasti lämmittää?

Kuinka ylläpidät lämpöä?

Heräätkö yöllä lämmittään mökkiä?

1. mokki: valm. Suoranta, Tupala, n. 40 m2 iso parvi, pyöröhirsi 170 mm.

2. takka: Finntakka, kiertoilmatakka
        3. aamupäivällä kun menee, niin illalla on jo n. 18 astetta jos aloittaa sähkölämmitys apuna (n. 3,5 kW ) Alussa ei ollut sähköjä ja pelkällä takallakin pärjättiin ihan hyvin.
        Takkaa lämmitetään joskus aamulla herättyä ja aina illalla. Joskus kolmekin pesällistä vuorokaudessa. Ei ole kyllä varmaankaan mikään hyötysuhdeihme, mutta puutahan on metsät ja järvenpohjat täynnä.

4. Normaalisti ylläpidetään lämpöä pelkällä takalla.
        (ulkona max - 15) Sähkölämpö on varalla ja käytetään tosi kylmillä keleillä lisänä.

5. Joskus pitää herätä sulkemaan juskat (pellit). Yöllä ei ole koskaan tarvetta lämmittää. Nukkumaan mennessä n. klo 22.30 sisälämpö max 23, aamulla min. 18 (klo 8 )

Meilä on kyllä myös sauna samassa, joten se vie tietysti oman palansa mökin lattiapinta-alasta.
        Mökki soveltuu erinomaisesti n. 3-4 henkilölle.
        Joskus on kyllä majoittunut 9 täysikasvuistakin... (talvella) Mökki on paremminkin "erämaja" kuin huvila.

ps.
        Mökin eristys katto 300 mm, mökki rossipohjalla jossa 250 mm eristys. (en nyt tarkasti muista eristyksiä mutta voi olla 50 mm ohuemmatkin)
        Seinissä ei mitään lämpöeriteitä. Ikkunat 3 lasisia. Yläkertaa korotettu 1 hirsikerralla.

Itse olen sitä mieltä että jos on iso mökki jota käytetään talvella pitää olla jaettavissa siten, ettei koko tilaa lämmitetä jos ei ole tarvis.

Toivottavasti näistä on apuja jos puntaroit mökin tekoa.

• uusi arina
        uusi arina kirjoitti:

1. mokki: valm. Suoranta, Tupala, n. 40 m2 iso parvi, pyöröhirsi 170 mm.

2. takka: Finntakka, kiertoilmatakka
        3. aamupäivällä kun menee, niin illalla on jo n. 18 astetta jos aloittaa sähkölämmitys apuna (n. 3,5 kW ) Alussa ei ollut sähköjä ja pelkällä takallakin pärjättiin ihan hyvin.
        Takkaa lämmitetään joskus aamulla herättyä ja aina illalla. Joskus kolmekin pesällistä vuorokaudessa. Ei ole kyllä varmaankaan mikään hyötysuhdeihme, mutta puutahan on metsät ja järvenpohjat täynnä.

4. Normaalisti ylläpidetään lämpöä pelkällä takalla.
        (ulkona max - 15) Sähkölämpö on varalla ja käytetään tosi kylmillä keleillä lisänä.

5. Joskus pitää herätä sulkemaan juskat (pellit). Yöllä ei ole koskaan tarvetta lämmittää. Nukkumaan mennessä n. klo 22.30 sisälämpö max 23, aamulla min. 18 (klo 8 )

Meilä on kyllä myös sauna samassa, joten se vie tietysti oman palansa mökin lattiapinta-alasta.
        Mökki soveltuu erinomaisesti n. 3-4 henkilölle.
        Joskus on kyllä majoittunut 9 täysikasvuistakin... (talvella) Mökki on paremminkin "erämaja" kuin huvila.

ps.
        Mökin eristys katto 300 mm, mökki rossipohjalla jossa 250 mm eristys. (en nyt tarkasti muista eristyksiä mutta voi olla 50 mm ohuemmatkin)
        Seinissä ei mitään lämpöeriteitä. Ikkunat 3 lasisia. Yläkertaa korotettu 1 hirsikerralla.

Itse olen sitä mieltä että jos on iso mökki jota käytetään talvella pitää olla jaettavissa siten, ettei koko tilaa lämmitetä jos ei ole tarvis.

Toivottavasti näistä on apuja jos puntaroit mökin tekoa.

Se Finntakan valurautasydän palotila on mahtavan iso. Sinne menee paljon isoja puita (40-50 cm pitkiä) n. 5- 6 kpl kerralla.
        esim. n. 20 cm paksun puun halon yleensä kolmeen osaan. Koivupuilla lämmitän ainoastaan talvella kun on alle 15 pakkasta.

Takka ottaa kiertoilman myös ulkoa jos haluaa. Kiertoilman lämpötila on turhan korkea yli 100. Jos tekisin nyt takan miettisin jonkinlaisen sähköpuhaltimen ilmankierron vauhdittamiseksi. Voishan sen vieläkin tehdä, mutten ole viitsinyt.
        Piippu kannattaa pellittää ja sellainen hattu päälle niin kestää iät ajat. Verkko pitää myös laittaa piippuun ylös, ettei Telkät tule takan sisään. (1 tuli) Mulla on muuten 3 Telkänpönttöä, mutta niillä on pakkomielle, että savupiippu olisi parempi !!

• Nimetön

jos oot niin älykäs että rakennat massa talon ,niin miksi sinne rimpula kaminan haluut,no mutta materiaaliin, paraskaan pelti ei oo valuraudan veronen kamina materiaali,koskee myös oikeiden uunien luukkuja,pelti vanhenee rumasti---valuja siis uuniinkin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe