Saako lääkäri toimia sairaanhoitajana?

onko mahdollista

Itse olen sairaanhoitaja ja ajattelin vain asiaa. Jossain sairaalasarjoissa lääketieteen kandidaatti on voinut työskennellä hoitajana/sairaanhoitajana osastolla. Onko tällainen Suomessa mahdollista vai vaaditaanko tehtävään sairaanhoitajan pätevyys? Kyseessä on kuitenkin 2 eri ammattia.

17

5225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se periaatteessa..

on mahdollista, mutta kuka hullu lääkäri haluais toimia hoitajana?? Eihän siihen hommaan nyt erikseen mitään sairaanhoitajan koulutusta tarvita, kun lääkikses opitaan jo kaikki mahdollinen. Kannattaiskohan noita sairaalasarjoja kattella hiukka vähemmän:) heh heh... Tuskin tuollainen tulee ihan heti käytännössä vastaan!!

• onko mahdollista

entä jos on kyse opiskelijasta, joka ei saa sitten tehdä vielä lääkärin töitä?

• .......
        onko mahdollista kirjoitti:

entä jos on kyse opiskelijasta, joka ei saa sitten tehdä vielä lääkärin töitä?

joku pari vuotta opiskellut vois tehdä halutessaan hoitajan hommia, mutta taidampa olla melko varma, että harva lääkisläinen alkaa siihen. Neljän vuoden opintojen jälkeen saa tehdä jo niitä lääkärin töitä. Tosin isäni, joka on viiskymppinen lääkäri, oli aikoinaan opiskelijana hoitoapulaisena sairaalassa pari kesää:)Siinä se keitteli potilaille aamupuurot ja vaihtoi vaipat kiltisti..

• Anonyymi
        ....... kirjoitti:

joku pari vuotta opiskellut vois tehdä halutessaan hoitajan hommia, mutta taidampa olla melko varma, että harva lääkisläinen alkaa siihen. Neljän vuoden opintojen jälkeen saa tehdä jo niitä lääkärin töitä. Tosin isäni, joka on viiskymppinen lääkäri, oli aikoinaan opiskelijana hoitoapulaisena sairaalassa pari kesää:)Siinä se keitteli potilaille aamupuurot ja vaihtoi vaipat kiltisti..

Suomessa laillistettu lääkärikään Ei saa tehdä sairaanhoitajan töitä.
        Muissa euroopan maissa, mukaan lukien skandinavia tämä onnistuu. Samoin Yhdysvalloissa.
        Käsittääkseni Suomi on tässä maailmanlaajuinen poikkeus.
        Ymmärrän, että on tiettyjä asioita, joita käydään saidaanhoitajien koulutuksessa läpi eritavalla.
        Todellisuus kentällä on kuitenkin, että jos niidenkin asioiden osalta tarvitaan jeesiä, niin lääkäri on vastuussa ja ohjeistamassa.
        On erikoista, että LL ei saisi/saa tehdä töitä, joiden esimiehenä hänen katostaan kuitenkin voivan toimia.
        Lisäksi totuus on, että verrattuna esim erikoisalalta toiselle (jonka voi tehdä vapaasti) siirtymistä on "uuden" opittavan määrä varmasti LL pohjalta hallittavissa.

• skäribo

Teho-osastoa, niin siinähän kandi oli entiseltä ammatiltaan sairaanhoitaja, eli siis pätevä hoitajan työhön.

En usko että onnistuu USA:ssa tai Suomessa ilman, että lääk. opiskelijalla on hoitajan koulutus. Kyse kun on todella ihan eri ammateista.

• kandi saa

Suomessa työskennellä hoitajan tehtävissä, tai ainakin muutama vuosi sitten vielä sai, kun tulin tuolloin asian tarkistaneeksi. Mutta eihän se nykyään ole yleistä, hommat on niin erilaiset hoitajilla, vaikea niitä on lääkäriopinnoilla kunnolla hallita.

• hoitaja
        kandi saa kirjoitti:

Suomessa työskennellä hoitajan tehtävissä, tai ainakin muutama vuosi sitten vielä sai, kun tulin tuolloin asian tarkistaneeksi. Mutta eihän se nykyään ole yleistä, hommat on niin erilaiset hoitajilla, vaikea niitä on lääkäriopinnoilla kunnolla hallita.

Siis eihän lääkäri tai lääkäriksi opiskeleva ole pätevä esim sairaanhoitajan työhön. Eri asia on jos työskentelee ns sijaisena/hoitoapulaisena (kuten muutkin ns kouluttamattomat apulaiset/sijaiset), muuten kyllä vaaditaan nimenomaan sairaanhoitajan koulutus, mikään muu ei siihen kelpaa. Ihan eri ammatit ja koulutus niinkuin edellä jo todettiinkin.

• laillisetettu
        hoitaja kirjoitti:

Siis eihän lääkäri tai lääkäriksi opiskeleva ole pätevä esim sairaanhoitajan työhön. Eri asia on jos työskentelee ns sijaisena/hoitoapulaisena (kuten muutkin ns kouluttamattomat apulaiset/sijaiset), muuten kyllä vaaditaan nimenomaan sairaanhoitajan koulutus, mikään muu ei siihen kelpaa. Ihan eri ammatit ja koulutus niinkuin edellä jo todettiinkin.

laillistetun ammathenkilön työtä ei saa tehdä muut kuin laillisestut ammattihenkilöt. Ihan sama asia, voiko kandi antaa psykotetapiaa? Ei voi koska ei ole laillistettu ammattihenkilö, psykoterapeutti. Tarkistettu teosta ja stm:stä.

• lääk.kand

Aivan eri ala. Ei lääkärit opiskele mitään hoitotyötä. Ei rakennusarkkitehtikaan voi tehdä aähkömiehen hommia..

• lo_siento

Mikäli lääkärillä ei taustalla ole sh:n koulutusta, ei saa. Eihän lääkäri saa farmaseuttinakaan toimia, vaikka olisi jopa erikoistunut kliiniseen farmakologiaan ja lääkehoitoon.

"Laillistettuja ammattihenkilöitä, joille lain nojalla myönnetään ammatinharjoittamisoikeus, ovat lääkäri, hammaslääkäri, proviisori, psykologi, puheterapeutti, ravitsemusterapeutti, farmaseutti, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, hammashuoltaja/ suuhygienisti, toimintaterapeutti, optikko ja hammasteknikko (17 nimikettä).

Edellä mainittuja ammatteja saa säännönmukaisesti harjoittaa vain ao. laillistettu ammattihenkilö.

Terveydenhuollon oikeusturvakeskus myöntää hakemuksesta laillistuksen em. ammatteihin."

www.teo.fi

• minäpä

Lääkäri tai lääketieteen opiskelija voi toimia ainakin sairaanhoitajan sijaisena.

• työskennellä

Ei se ihan niin mene. Sairaanhoitajana ei voi toimia ilman asianmukaista koulutusta ja TEO:n rekisteröintiä. Epäpätevänä voi työskennellä, mutta ei siihenkään lääketieteen opiskelu riitä, vaan pitää olla sairaanhoidon opiskelija.

• xxxxxxxx

Kyllähän lääketieteen opiskelija voi toimia sairaanhoitajan sijaisena. Vakanssia ei tietenkään sitte voi saada, mutta kuka lääkäri nyt edes haluaisi hoitajaksi?? Voihan sitä opiskelun alkuaikoina olla vaikka kesälomat töissä sairaanhoitajana taikka perushoitajana.

• lääk.yo

Jo yksi vuosi lääkiksessä antaa muodollisen pätevyyden toimia sairaanhoitajan sijaisena, repikää
        siitä huumoria...(Opiskelukaverit olleet sijaisina silloin tällöin, itse en kyllä menisi)
        Ja kuten mainittiin:
        "Edellä mainittuja ammatteja saa säännönmukaisesti harjoittaa vain ao. laillistettu ammattihenkilö."
        Mutta sijaisena saa lääketieteen opiskelija toimia ihan niinkuin sairaanhoito-opiskelijakin joka ei myöskään ole vielä pätevä.

• Minä.vaan.
        lääk.yo kirjoitti:

Jo yksi vuosi lääkiksessä antaa muodollisen pätevyyden toimia sairaanhoitajan sijaisena, repikää
        siitä huumoria...(Opiskelukaverit olleet sijaisina silloin tällöin, itse en kyllä menisi)
        Ja kuten mainittiin:
        "Edellä mainittuja ammatteja saa säännönmukaisesti harjoittaa vain ao. laillistettu ammattihenkilö."
        Mutta sijaisena saa lääketieteen opiskelija toimia ihan niinkuin sairaanhoito-opiskelijakin joka ei myöskään ole vielä pätevä.

Muistaakseni omalta kurssiltani joku taisi toimia laboratoriohoitajan hommissa mutta en muista sairaanhoitajan töitä kenenkään tehneen. Muistaakseni jossain oli juttua että enää ei otettaisi kandeja tai muitakaan sairaanhoitajan tehtäviin (Meilahdessa?). Mielestäni ainakin lääkiksen alkupuolen opinnot ovat siinä määrin teoreettisia että eipä niistä hyötyä ole sairaanhoitajan töissä paitsi että lääkeaineista jonkinlainen pohja jää ja että terveen ihmisen fysiologiaa ymmärtää. Sinällään perushoitajan tai lähihoitajan töitä olisi jokaisen hyvä tehdä jonkun aikaa opiskelun alkuvaiheessa vaikka jonkun hoitajan ohjauksessa niin näkisi niitä käytännön ongelmia mitä hoitotyössä oikein on.

• kyllä

Sijaisena voi toimia, mutta vakinaista sairaanhoitajan toimea ei voi saada (tai toimen kelpoisuusehdothan sen tapauskohtaisesti määrittelee).

• Anonyymi

Perushoito vaatii vähintään hoitoapulaisen koulutuksen. Sh:n hommissa (myös) käytännön näytöt pitäisi olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe