Nurkkakuntaisuus?

Sisäinen minä

Mitä se on? Se ilmenee monissa tilanteissa ja on sallittua toimintaa? Miksi; sulkeehan se pois monia sellaisia ulottuvuuksia, joista voisi "rikastua".

Jokaisella on siihen omat tuntemuksensa; mikä syynä kenelläkin. Kuitenkin täytyy ottaa huomioon se, että osa meistä ihmisistä ei halua kuulua mihinkään yhteisöön virtuaalisesti. On vain ja ainoastaan tarve/ mielenkiinto kommentoida/ rikastuttaa omaa elämäänsä.

Missä siis suvaitsevaisuus ja eri näkökulmien tiedostaminen? Kaikkien ei tarvitse olla "jees" tyyppejä keskinäisessä kommunikaatiossaan, silti eriävätkin/ välillä jopa huvittavatkin näkemykset, ovat elämää itseään. Ei suinkaan henkilökohtaista rienaamista.

Jos jonkun kirjoittamat sanat eivät jotakuta saavuta, ne voivat silti olla jollekin toiselle se päivän pelastus. Emme voi tietää toistemme ajatuksia; voimme kuitenkin kirjallisista sanoista löytää yllättäviäkin näkökulmia itsellemme.

Vapaalla foorumilla nurkkakuntaisuuskin joutuu väistymään pienempään tilaan. Meitä on paljon, jotka haluamme toimia vapaan tahtomme mukaisesti, ilman "yhteisön" mukanaan tuomia velvotteita. Vai onko?

36

2512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikakakkonen

Hieno julistus, jos nyt sellaisen nimikkeen saan antaa kirjoituksellesi. Kantasi on sitä mitä pitäisikin olla ja sitä oli sen vuoksi mukava lukea. Virkistävä tuulahdus :)

Ainoa mitä jäin pohtimaan oli lopussa mainitsemasi velvollisuus yhteisöä kohtaan? Mitkä velvollisuudet? Virtuaaliyhteisössä ei kai niitä erityisemmin ole ja ajatuskin sellaisesta "kauhistuttaa". Omalla kohdallani mukavinta on se, että sitä on tavattavissa silloin kuin huvittaa ja se viesti luetaan mikä kiinnostaa. Etten sen vuoksi koe olevani velvoitettu mihinkään suuntaan...

Minusta vain joskus tuntuu siltä, että se suvaitsemattomuus on oire turhautumisesta.Pettymykset johtuvat vääristä odotuksista. Uskon monen hakevan uutta seuraa, ihmissuhteita ja silloin kirjoituksista tulee vakavia, vakavasti otettavia ja kun joukkoon sekoitetaan provot, ilkeilyt sunmuut syntyy melkoinen hälinä ihan tyhjästä. Tuntuu kuin punainen lanka katoaisi yhden häirikkökirjoituksen vuoksi, vaikka mukana olisi kuinka monta muuta hienoa kannanottoa. Vähän kuin jäätäisiin tuleen makaamaan?!

Toivottavasti pysyin edes jotenkuten kärryillä :)

• Sisäinen minä

sen minkä jätin lukijan vastuulle; turhautuminen ja sen kautta syntyvä vääristymä. Silti heidänkin pitää saada se jossain ilmaista. Liika vaativuus ja odotukset ovat nykyaikana hyvinkin herkkiä henkilöitä "kaatavia" tekijöitä. Silloin ei enää näe "selkeästi".

Velvollisuudella tarkoitin sitä joka aamuista "hyvän huomenen" toivotusta; itse en sitä tarvitse, uskon kuitenkin osan sitä tarvitsevan. Kukin tekee sen itselleen tärkeästä syystä. Itselleni se on jotain "outoa".

Toisaalta joukossamme on paljon myös niitä, jotka turhautuvat liiallisen "nurkkakuntaisuuden" vuoksi ja heitä syrjitään sanallisesti.

• kikakakkonen
        Sisäinen minä kirjoitti:

sen minkä jätin lukijan vastuulle; turhautuminen ja sen kautta syntyvä vääristymä. Silti heidänkin pitää saada se jossain ilmaista. Liika vaativuus ja odotukset ovat nykyaikana hyvinkin herkkiä henkilöitä "kaatavia" tekijöitä. Silloin ei enää näe "selkeästi".

Velvollisuudella tarkoitin sitä joka aamuista "hyvän huomenen" toivotusta; itse en sitä tarvitse, uskon kuitenkin osan sitä tarvitsevan. Kukin tekee sen itselleen tärkeästä syystä. Itselleni se on jotain "outoa".

Toisaalta joukossamme on paljon myös niitä, jotka turhautuvat liiallisen "nurkkakuntaisuuden" vuoksi ja heitä syrjitään sanallisesti.

...sen huomenien huikkaaminen on kyllä sellainen jännä juttu, joka minulla perustuu tarpeeseen sanoa edes jonnekin huomenta. Kun notkun täällä kotonani vielä, niin jonkinmoinen sosiaalisuuden kaipuu se siinä kumpuaa ja kuten hyvin kirjoitit eri tekstit aukeavat eri tavoin eri ihmisille.Kuten kirjoititkin. Olisi silti hirveää, jos huomenien huikkaaminen muotoutuisi pakkopullaksi.

Mutta olen kyllä joskus käynyt kipakkaa keskustelua toisessa yhteisössä velvollisuuksista, koska olen niinkin itsekeskeinen ihminen etten näkisi aiheelliseksi ilmoitella eroamisiakaan. Hämmästyin, miten tärkeäksi se ilmoittelu koettiin ja minä kun olen nimenomaan iloinnut, miten kevyelle kontaktille virtuaaliyhteisöt painottuvat. Ei tulisi mieleenkään oikeassa elämässä olla niin tuppisuu kuin virtuaaliyhteisössä annan itselleni luvan olla ;)

• Ellen.A

tuo tuon kollektiivisuuden tunteen,
      ryhmän jäsenyyden.

Rekkaamattomalla nikillä on taasen jännä maine,
      joten ... Umpikuja.

• sitä mieltä,

että tärkeää on se, MITÄ sanoo, ei KUKA sanoo.
        En kaipaa päästä esille tai tulla "tutuksi"/tunnetuksi, mutta toisinaan haluan sanoa mielipiteeni.

• Sisäinen minä

ei halua/ eikä koe tapeelliseksi kokea virtuaalista kollektiivisuutta.

Duuni tuo mukanaan tarpeeksi velvoitteita; vapaa-aikana on parasta irrotella; ainakin sanallisesti.

• Ellen.A
        sitä mieltä, kirjoitti:

En kaipaa päästä esille tai tulla "tutuksi"/tunnetuksi, mutta toisinaan haluan sanoa mielipiteeni.

Etenkään virtuaaliympäristössä ei luulisi
        olevan mitään merkitystä,
        kuka.

Mutta se nurkanvaltaus on täälläkin hyvin yleistä,
        ryhmittymistä kaivataan,
        että tuntee olonsa turvalliseksi.

• Sisäinen minä
        sitä mieltä, kirjoitti:

samoilla linjoilla. En lue kommentteja nimimerkin mukaan; vaan vastaan niihin omana itsenäni. Tuttuus ja tunnettuus hoidetaan aivan muiden "kanavien" kautta; oikeassa elämässä.

• Ellen.A
        Sisäinen minä kirjoitti:

ei halua/ eikä koe tapeelliseksi kokea virtuaalista kollektiivisuutta.

Duuni tuo mukanaan tarpeeksi velvoitteita; vapaa-aikana on parasta irrotella; ainakin sanallisesti.

Nettiyhteisöt ovat ihan verrattavissa
        tavallisiin kuppikuntiin :D reaaliElämässä :D

• Sisäinen minä
        Ellen.A kirjoitti:

Nettiyhteisöt ovat ihan verrattavissa
        tavallisiin kuppikuntiin :D reaaliElämässä :D

sairasta onkin. Henkilökohtaisesti en hyväksy kuppikuntia, edes pienissä ympyröissä. Ne sulkevat ulos paljon rikkautta ja sen kautta köyhdyttävät ihmistä itseään.

• fin-landia
        sitä mieltä, kirjoitti:

Asia tärkeämpi.

Galleriaan voi rekisteröityä, eikä sinne tarvitse laittaa mitään tietoja itsestään.
        Itse ohjelma antaa sellaisen mahdollisuuksen käyttäjälle, nyt voisi miettiä sitä gallerian tarkoitusta, kun se peri-aatteessa on ihan sama, registyröidytkö tai et, kummassakaan valinnassa ei tule tietoja esille, jos ei itse halua.
        Ero on vain: Väri sininen keskusteluissa jos kirjautuu sisään :)

• Ellen.A
        Sisäinen minä kirjoitti:

sairasta onkin. Henkilökohtaisesti en hyväksy kuppikuntia, edes pienissä ympyröissä. Ne sulkevat ulos paljon rikkautta ja sen kautta köyhdyttävät ihmistä itseään.

sitä minä olen ihmetellyt,
        miten nettiyhteisö pystyy saamaan niin vankan yksimielisyyden niin epävakaassa foorumissa?

vai perustuuko se sittenkään yksimielisyyteen niinkään,

vaan siihen oletukseen Yksimielisyydestä?

• Sisäinen minä
        fin-landia kirjoitti:

Asia tärkeämpi.

Galleriaan voi rekisteröityä, eikä sinne tarvitse laittaa mitään tietoja itsestään.
        Itse ohjelma antaa sellaisen mahdollisuuksen käyttäjälle, nyt voisi miettiä sitä gallerian tarkoitusta, kun se peri-aatteessa on ihan sama, registyröidytkö tai et, kummassakaan valinnassa ei tule tietoja esille, jos ei itse halua.
        Ero on vain: Väri sininen keskusteluissa jos kirjautuu sisään :)

aloituksineni näkyvyyttä "sinisellä boldauksella". Esitän asiani ihan mielelläni aivan "ohuella viivalla", kuin elämä on...

• Sisäinen minä
        Ellen.A kirjoitti:

sitä minä olen ihmetellyt,
        miten nettiyhteisö pystyy saamaan niin vankan yksimielisyyden niin epävakaassa foorumissa?

vai perustuuko se sittenkään yksimielisyyteen niinkään,

vaan siihen oletukseen Yksimielisyydestä?

jokainen tarvitsee "johtajaa". Kuitenkin loppupeleissä olet aina yksin; olet siis itsesi johtaja.

Kollektiivinen yhteisö on tarpeellinen osalle; ei niille , jotka tiedostavat oman itsenäisen itsensä.

Oma mielipiteeni yksimielisyydestä löytyy linkin alta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=558&posting=22000000023485026

• fin-landia
        Sisäinen minä kirjoitti:

aloituksineni näkyvyyttä "sinisellä boldauksella". Esitän asiani ihan mielelläni aivan "ohuella viivalla", kuin elämä on...

Sitä pitää arvostaa, minäkin arvostan.

Ohuella viivalla kirjoitat asialliseti :)

Ja minä taas en etes sinisellä kirjoita asiallisesti, mut yritän kummiskin :))

• Ellen.A
        Sisäinen minä kirjoitti:

jokainen tarvitsee "johtajaa". Kuitenkin loppupeleissä olet aina yksin; olet siis itsesi johtaja.

Kollektiivinen yhteisö on tarpeellinen osalle; ei niille , jotka tiedostavat oman itsenäisen itsensä.

Oma mielipiteeni yksimielisyydestä löytyy linkin alta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=558&posting=22000000023485026

kuulua esim. KannatusJäsenenä, tai vierailla KunniaJäsenenä, tai konsultoimassa Uusia tuulia,

eihän yhteisöjen hyviä puoliakaan saa väheksyä.

Oppia ikä kaikki :D

Positiivisuutta :D Hyvä mies :D

• Sisäinen minä
        fin-landia kirjoitti:

Sitä pitää arvostaa, minäkin arvostan.

Ohuella viivalla kirjoitat asialliseti :)

Ja minä taas en etes sinisellä kirjoita asiallisesti, mut yritän kummiskin :))

sana on pääomaa;...joskus. Värillä ei ole enää siinä vaiheessa mitään tekemistä, ainoastaan "oivalluksella".

• umpisolmu
        Ellen.A kirjoitti:

kuulua esim. KannatusJäsenenä, tai vierailla KunniaJäsenenä, tai konsultoimassa Uusia tuulia,

eihän yhteisöjen hyviä puoliakaan saa väheksyä.

Oppia ikä kaikki :D

Positiivisuutta :D Hyvä mies :D

Lueskelin ja kas, kas...nyt on muutettava mielikuvaa... Kirjoitit, että positiivisuutta hyvä mies... Mulle "sisäinen minä" on tähän asti ollut nainen.... Tuo asia ei ole mitenkään merkityksellinen, kunhan vaan totesin.

Toinen asia kyllä vähän jäytää.... Näiden syvällisten keskustelujen jälkeen tunnen itseni aina vähän tyhmäksi...ja se on epämiellyttävä tunne...miten sitä sitten oikeastaan voi kirjoittaa yhtään mitään...

Nimim. Rekisteröitynyt, mutta ilman jäsenkirjaa

• tuttu juttu
        umpisolmu kirjoitti:

Lueskelin ja kas, kas...nyt on muutettava mielikuvaa... Kirjoitit, että positiivisuutta hyvä mies... Mulle "sisäinen minä" on tähän asti ollut nainen.... Tuo asia ei ole mitenkään merkityksellinen, kunhan vaan totesin.

Toinen asia kyllä vähän jäytää.... Näiden syvällisten keskustelujen jälkeen tunnen itseni aina vähän tyhmäksi...ja se on epämiellyttävä tunne...miten sitä sitten oikeastaan voi kirjoittaa yhtään mitään...

Nimim. Rekisteröitynyt, mutta ilman jäsenkirjaa

älä välitä, sehän tämän tarkoitus onkin, siis saada muut tuntemaan itsensä huonommiksi ja tyhmemmiksi.
        Tuollainen itsensä ylentäminen ja toisten alentaminen kertoo paljon asianomaisesta.
        Älkää nyt vaan kukaan sen takia lopettako kirjoittamista, olette ihania, oikeita ihmisiä. Netissä on niin helppo päteä erilaisilla tavoilla, tämä vain yksi esimerkki siitä.

• Mysteriet

Tietyssä mielessä se on jopa luonnonvalintaa...
      Henkisesti samalla viivalla olevat yksilöt muodostavat liittoutumia, vahvistaakseen oikeina/hyvinä pitämiään ajatuksia ja tapoja...

Uuden, raikkaan ja mielenkiintoisen yksilön astuessa näköpiiriin, alkavat olemassaolevat yhteisöt kalastella sielua riveihinsä - politikointi - se on paitsi rikastuttavaa, myös tärkeää estää taantuminen...

Yhteisön sisällä taas sosiaalisten siteiden vahvistaminen, pitää yhteisön elinvoimaisena ja vahvana - valmiina puolustamaan kantaansa...
      Ties koska yhteisön laitamilla vaanivat shakaalit koittavat murtaa puolustuslinjan, hyökkäämällä heikoimman lenkin kimppuun ;D

• ...ngg

etsivät laumasieluja ja kun muutama ulina osallis-
        tuu kuoroon, räksytys ja nilkkojenpurenta yltyy
        ja pysyy tasollaan pisteeseen, jossa aiheen tuo-
        reus menettää särmänsä.

Mainittu kasuaalinen sinisilmäuhri ei ole vielä
        ympäristöorientoitunut voidakseen astella joukossa
        kuin kotikadullaan, eikä osaa vielä käyttää sormi-
        asettaan sujuvasti, joten nopea huomaanotto voikin
        osoittaa tarpeellisuutensa.

Menettääkö untuvikko persoonansa särmät liitou-
        tuessaan? Uskon niin joidenkin tapausten osalta.
        Tämä on sitä jeesmielisyyttä, jota vieroksun,
        mutta aika ajoin joukkoon liitty persoonia anta-
        maan uutta suuntaa ja esimerkkiä hiljaisille jä-
        senille.

Nurkkakuntaisuus onkin suuri punainen vaate (vaik-
        ka härkä onkin värisokea) ja katalyytti pilkkakir-
        veiden armeijalle, jonka naamioiden takaa löytynee
        kostosieluinen tai muuten vain ilkeä luonne.

• Sisäinen minä

pukee sinua. Sellainen ei kuitenkaan kosketa minua edes ohi hipaisulla. Kannallasi on paljon kannattajia, silti lyhytnäköistä on rakentavien/ kantaaottavien mielipiteiden "ulossulkeminen".

Kuka siis on valmis hyökkäämään heikoimman lenkin kimppuun? Mielestäni se, joka hyötyy siitä eniten; siis keskiluokkaisuus...

• Sisäinen minä
        ...ngg kirjoitti:

etsivät laumasieluja ja kun muutama ulina osallis-
        tuu kuoroon, räksytys ja nilkkojenpurenta yltyy
        ja pysyy tasollaan pisteeseen, jossa aiheen tuo-
        reus menettää särmänsä.

Mainittu kasuaalinen sinisilmäuhri ei ole vielä
        ympäristöorientoitunut voidakseen astella joukossa
        kuin kotikadullaan, eikä osaa vielä käyttää sormi-
        asettaan sujuvasti, joten nopea huomaanotto voikin
        osoittaa tarpeellisuutensa.

Menettääkö untuvikko persoonansa särmät liitou-
        tuessaan? Uskon niin joidenkin tapausten osalta.
        Tämä on sitä jeesmielisyyttä, jota vieroksun,
        mutta aika ajoin joukkoon liitty persoonia anta-
        maan uutta suuntaa ja esimerkkiä hiljaisille jä-
        senille.

Nurkkakuntaisuus onkin suuri punainen vaate (vaik-
        ka härkä onkin värisokea) ja katalyytti pilkkakir-
        veiden armeijalle, jonka naamioiden takaa löytynee
        kostosieluinen tai muuten vain ilkeä luonne.

ja uppos. Tänks...

• Sisäinen minä kirjoitti:

pukee sinua. Sellainen ei kuitenkaan kosketa minua edes ohi hipaisulla. Kannallasi on paljon kannattajia, silti lyhytnäköistä on rakentavien/ kantaaottavien mielipiteiden "ulossulkeminen".

Kuka siis on valmis hyökkäämään heikoimman lenkin kimppuun? Mielestäni se, joka hyötyy siitä eniten; siis keskiluokkaisuus...

muiden yläpuolelle..sarkasmillako ?
        " kuka itsensä ylentää,se alennetaan "..sanotaan jo Kirjassakin...

• umpisolmu
        Sisäinen minä kirjoitti:

...jyviä.... :)
        Kirjoitat hyvin, mutta keskiluokkaisen pääni sisältämät aivot eivät oikein jaksa sanojasi vastaanottaa.. Siis ainakaan musta ei ole ottamaan tätä niin vakavasti.

Tämä kirjoittaminen tänne....on minulle tapa puuhastella koneella..... Voisin pelata tietenkin pasianssiakin, mutta sitä ei rajattomasti jaksa.
        Tietenkin myötämielisten vastausten saaminen on miellyttävää. Joskus taas mielihyvin vastaan itsekin kärkevästi. Vähän millä tuulella olen...
        Nimimerkkien kirjoitustyylit tulevat jotakuinkin tutuiksi, jos heidän kirjoituksiaan lukee, ja toki tällöin luo kuvaa henkilöstä kirjoituksien takana. Kuinka todellinen tuo kuva on, sitä ei voi tietää, eikä ole tarviskaan. Mutta toki jokainen kirjoitus, kärkevä tai yltiöiloinen, on kuitenkin uusi linkki tuohon mielikuvaan, mielikuvaan joka on sellaisenaan olemassa vain omassa pikku päässäni...

Tunnustan, että on helpointa olla samanlainen, mutta en sitä, että siitä pitäisi tuntea syyllisyyttä :)

• Mysteriet
        Sisäinen minä kirjoitti:

Piikki voisi pistääkin ;D

• tukihenkilö
        Sisäinen minä kirjoitti:

pitkästä aikaa. Ymmärsin alkuperäisen viestisi, niin Mysterietkin. Vaan etpä tainnut ymmärtää häntä. Ei koko maailma sinua vastaan ole.

• tuffe

Koska varmaankin jokaisella on oma näkemyksensä millaisena täällä esiintyy, mikä ei välttämättä täsmää muiden silmissä. Jokaisella meillä on omat tarpeet ja syyt ottaa osaa tähän, omat periaatteet ja kokemukset minkä mukaan toimimme, ja sokerina pohjassa vielä omat tulkinnat muiden teksteistä.

Se, mikä toisen mielestä on henkkohtaista rienaamista, voikin toisen mielestä olla pelkkä hauska tarina. Eikä ongelmakaan ehkä vielä tuosta synny, vaan lähinnä kait siitä että on niin vaikeaa pelkästään todeta että toisella on eriävä mielipide. Taitaa olla aika inhimillistä yrittää ylipuhua toista, tai jopa jyrätä, koska itse on niin oikeassa. Ja netissä on erittäin helppoa loukata, koska se paistinpannu ei yllä.

Kyselit missä suvaitsevaisuus on.. uskoisin, että sen olemassaolo on elämänkokemuksista kiinni, ja taitaa vähän vaihdella jokaisella yksilöllä aiheesta riippuen. Sekin on suvaittava, että täällä on sekä jees-tyyppejä, että lonely rider-tyyppejä, jotka jostain syystä kokevat tuiskimisen turvallisemmaksi. Sekä koko skaala ihmistyyppejä tältä väliltä.

Itsekin olen usein peräänkuuluttanut sitä, että täällä pitäisi lukea viestit, eikä keskittyä siihen kuka kirjoitti mitäkin. Onhan se puskisjahti jänskää, mutta vie mielekkyyden muilta kirjoittajilta. Enkä minä näe mitään syytä tuomita koko ihmistä, jos hän on käyttäytynyt huonosti jotakuta kohti. Ei kukaan ole paha. On vain ihmisiä joilla on tuskaa elämässään.

Jee, muistan kun aloitin kirjoittamista täällä, silloin ei ollut velvoitteita.. olen taistellut sitä vastaankin, mutta niin se vaan taitaa mennä - missä on ihmiskontakteja, siellä on myös velvoitteita.

• tuffe

kun nyt luin tuon oman mielipiteeni (!mulla on sittenkin sellainen!?)

Kirjoitin että pitäisi keskittyä siihen mitä kirjoitetaan, eikä kuka kirjoittaa.. siihen voisin vielä lisätä, eikä kenelle kirjoittaa, koska se edistää vaan sitä näkemystä että täällä on kuppikuntia..

• puhut

Mulla mitään velvotteita, kiva v*****lla puskista ja naureskella kun nurkkakuntaiset älähtää. Ja purkaa patoutumia tänne, kun en muualla voi.
      Rikastutan taatusti toisten elämää ja jos joku mussuttaa, syytän vaan suvaitsemattomaksi ja tiukkapipoksi. Niin ja vetoan sananvapauteen, yksilönoikeuteen jne. Kyllä hiljenee.
      Pieni ylimielisyys; avot, keskinkertaiset menee häpeemään nurkkaan. Kivat ja kiltit on poljettava jalkoihin, joutavia nössöjä. Itsekkyys ja kovuus voittaa aina! Ugh!

• tuffe

sen kuvan minkä luulet antavan itsestäsi, ei välttämättä täsmää siihen, miten muut sinut näkee.

Rikastutat taatusti toisten elämää?? Noh, ainakaan sun egossa ei ole vikaa.

"Niin ja vetoan sananvapauteen, yksilönoikeuteen jne. Kyllä hiljenee." Ehkä hiljenee siksi, koska porukka on niin fiksua ettei alennu sinun parjaamiseen. Epäilen etteivät hiljene ylitsevuotavasta kunnioituksesta.

Kivat ja kiltit ovat nimenomaan kivoja ja kilttejä, itsekkäät ja kovat juuri sitä - itsekkäitä ja kovia. Mitä sä sillä "voitolla" teet, kun seisot siellä yksin? Eikä keskustelu kai ole kyse voittamisesta, vaan mielipiteiden/ajatusten/kuulumisten vaihtamisesta.

Olen iloinen uudesta peesaaja-nimikkeestäni, mielummin olen toisten tukija kuin toisia loukkaava kirjoittaja. Mutta, jokainen meistä on kokemuksiemme summa..

• Sisäinen minä

teille hyvin avartavista kannanotoistanne. Sain itselleni pohdittavaa sanallisen ilmaisuni suhteen. Se, että sanani tulkitaan "itseni nostamiseksi" oli ehkä yllättävin kommentti. Ehkä joudun sitä pohtimaan illan hiljaisina hetkinä.

Samoin tarkoituksellisesti mainitsemani "keskiluokkaisuus" herätti ärtymystä. Ymmärrän sen täysin; jokainen meistä myöntää keskiluokkaisuuden olemassaolon, harva haluaa myöntää siihen kuuluvansa. Jostain syystä sana on sisällöltään "negatiivinen". Kauniisti sanottuna keskiluokkaisuus on kuitenkin "hyvin toimeentuleva normiajattelija".

JK. Olen siis nainen; sitä ei siis enää tarvitse ihmetellä.

• umpisolmu

...edes yksi oikein :)

• jane.london

liittyykö hyvä toimeentulo ajatteluun?

Saattaa vaikuttaakin,mutta luultavasti valikoitua ajattelutapaa oman edun ja rahallisen hyödyn ja sen ylläpitämisen nimissä!
        En nyt ihan jaksa uskoa,että täällä pelattaisiin näin kovilla panoksilla.

• ArcticEli

eikö meistä 95% ole sellaisia ;)))
        Sen sijaan, että ajattelee keskiluokkaisuutta leimana otsassa, vois ajatella sitä vain määritelmänä, joka selvästi perustuu palkan määrään.
        Vai onko se loukkaus, jos ei tule tarpeeksi liksaa? Häpeä?
        Mutta.. jos on keskiluokkainen ajatustensa sisällöltä....
        Se kuulostaa samalta kuin olla tasapaksu, väritön...
        Mut sekinhän on oma moka...miksi keskiluokka on väritön...katsoo salkkareita ja kotikatua,äänestää halmetta ja surkuttelee kurosia, eikä ajattele itse...
        Oma valinta??

• (.)Y(.)

Lähtisin tarkastelemaan asiaa, sen nurkassa
      seisojan näkö vinkkelistä.. miksi olen täällä,
      miten olen, alun perinkään joutunut tänne?..

Seison nurkassa ja eteeni avautuu huone..
      kolme nurkkaa lisää.. joissa ei toivottavasti
      seiso, yhtään ihmistä minun lisäkseni.. :(

Maailma kulkee omaa rataansa.. mutta
      uskallatko itse, hypätä noille rattaille?.. :)
      Eläen ja nauttien kaikesta, minkä löydät
      päivittäin edestäsi?.. :))

Nurkkakuntaisuus.. ei ole, tilan
      vallitseva olotila.. vaan tunne,
      siellä nurkassa olijalla.. :(

Askel eteen, toinen, kolmas jne.
      kohti huoneen keskustaa.. :)
      Unohtaen vaatimattomuuden,
      arvostaen itseään juuri,
      sellaisena kuin olet.. :)

Jokaisella meistä on omat tuntemuksemme..
      ja hyvä niin, rikastutamme toistemme
      elämää.. toivottavasti?.. :))

Sitten se suvaitsevaisuus, sekin on
      lähtöisin meistä itsestämme.. jotka,
      kukin tavallaan ja ajallaan, olemme
      siirtyneet siihen keskemmälle huonetta.. :))

Saavutetuista sanoista.. jaa, tämäkin
      meni miten meni.. mutta..
      Free.. Yes.. :)))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      20
      3247
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      16
      2229
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      127
      1849
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1226
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      163
      1117
    6. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      1012
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      37
      852
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      54
      778
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      721
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      705
    Aihe