Naisena raksalla?

kokemuksia?

Onko täällä naisia jotka tekee raksahommia? Minkä tyyppisiä töitä siellä? Pitääkö olla bodari vai pärjääkö hyvällä yleiskunnolla?

Entä raksamiehet, onko naiset kivoja työkavereita?

26

6894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jesse timpuri

      tuntuu raksatytöt olevan aika hotteja välillä, etenkin muutaman nuoren maalaritytsyn kanssa on ollut silmäpeliä. ei naiset kyllä mun mielestä tällä alalla
      pärjää, paljon niiltä jää töitä tekemättä ja menee niiden puolelta jutusteluksi ja juoruiluksi muista.

      naiset jotka kuvittelee pärjäävänsä vaikka maalarina raksalla on aivan väärässä, maalarin hommiin kuuluu aika paljon raskaita hommia mistä monet ei tiedä, esim. tasotukset,rappaukset, hiomiset, kipsilevyasennukset, kylpyhuonerempat ym purkua, piikkausta ja tietenkin maalaustyöt jotka ei taida olla niin helppoja ku näyttää. Maalarit hengittää paljon asbestia saneeraushommissa sekä muita myrkkyjä kun niitä suojaimia on pirun hankala käyttää eikä ne mitään edes auta.

      Timpurinakin on mukava olla jos on mies, naistimpurit harvemmin jaksaa.

      • 888

        ..naisena haluais naisvaltaiselle alalle juuri ton juoruilun ja kuppikuntien takia. En tykkää ja tulee paha olo sellaisesta.
        Lähinnä mietityttää että kai nainen nyt raksalla voi pärjätä aivan hyvin jos työkavereitten asenne ei oo alentuva vaan pidetään duunarina siinä missä muitakin?


      • Kirvesmies vuodesta 91

        Aivan täyttä paskaa jauhat. että työnnä sinä homo vaikka se vasara perseeseen ja jää työttömäksi.


      • raksanainen

        Opiskelen toista vuotta rakennusinsinööriksi, ja juuri tuollainen "naiset-ei-pärjää-raksalla-asenne" ärsyttää suunnattomasti. Nyt eletään kuitenkin 2000 -lukua ja tänä päivänä on, lähes melkein, saavutettu tasa-arvo naisten ja miesten välillä. Sitten tulee tollaisia apinoita, jotka kuvittelee ettei naisista ole mihinkään!
        Itse olen onneksi onnistunut tähän mennessä tapaamaan pääasiassa sellaisia henkilöitä, jotka omat suhtautuvat hyvin siihen, että olen nainen ja rakennusalalla.
        Onhan siellä tosin raskaitakin töitä, mutta eivät niitä kaikki miehetkään jaksa tehdä. Itse olen ainakin nähnyt jos jonkin moista kukkakepinpidikettä siellä työmaalla, siis miespuolia! Ei se jaksaminen ole pelkästään sukupuolesta kiinni. Sitä paitsi oletko sattunut huomaamaan että nykyään on aika paljon kaikkia koneita ym apuvälineitä, joilla työtä voi helpottaa, eikä tarvitse käyttää niin paljoa omaa habaa?? Sita paitsi naiset ovat työssään useimmin tarkempia, joten jälkikin on parempaa.
        Toivottavasti en satu samalle työmaalle sun kanssa!

        ps. en todellakaan ole mikään bodari, ihan vaan tavallinen normaalivartaloinen tyttö!


      • Anonyymi

        Onpa joskus osattu vähätellä naisten kykyjä. Onneks ne nykyään käytettävät tökötit ei pehmennä päätä enää siihen malliin kun aikoinaan vaikka niistä ei vanhan koulukunnan mukaan mihinkään olekaan.


    • kunnossa .

      jotta jaksaa naiskennella usseemmankin timppurin kanssa.....

    • pärjää

      Osaaminen ratkaisee.Ei todellakaan tarvitse olla mikään roteva.Siellä on joka sorttista porukkaa.Varaudu huomioon.Monet ei näe naista kovin usein,kun vuoron päätteeksi kipaisevat handeliin hakemaan lekan ja juovat sen ja nukkumaan.Aamulla töihin taas.Ja sama kierto jatkuu.

      • dappa

        Voihan sitä kuvitella keskiverto naisen pärjäävän ihan samalla tavalla kuin keskiverto miehen... Todellisuus on kuitenkin toista. Joskus niitä raskaita hommia ja surkeita olosuhteita vaan tulee vastaan ja tarvitaan vahvoja tekijöitä.

        Ei heikot miehetkkään pärjää kaikissa hommissa raksalla.

        Jos välttämättä työmaalle haluaa, niin kannattaa ainakin kouluttautua sellaiseksi ammattilaiseksi, ettei tarvi liian usein rankkoihin hommiin ryhtyä. Maalari,sähkäri jne voisi olla hyviä.


    • pärjännyt.

      Olen nainen maanrakennusalalla. Hyvin olen pärjännyt kun pysyy työkalut (esim. lapio ja rautakanki) käsissä. Hyvällä yleiskunnolla nykyään pärjää jos ei pelkää tuulia ja tuiverruksia. Siellä ulkona ollaan nimittäin kelillä kuin kelillä. Vaatteet ja kädet ja välillä yltä päältä paskaantuu, on kylmä ja tuulee ja sataa räntää ym. mukavaa. Vastapainona kesällä on ihanaa kun ei tarvitse jumittaa missään toimistossa.

      Tarkoitit ehkä ennemminkin vähän erilaisia raksahommia, mutta kerroinpahan kuitenkin oman mielipiteen =)

      Niin ja aiemmin naisvaltaisella alalla olleena voin sanoa, että miehet ovat paljon reilumpia ja mukavampia työkavereita, kuppikuntia ja kyräilyä paljon vähemmän. Kaikenlaista huulen heittoa tietenkin saa kuulla, mutta niihin pitää vaan osata suhtautua ja heittää itse samanlaista läppää niin hyvin pärjää.

      Tsemppiä vaan jos lähdet alalle!

      • Anonyymi

        Juurikin tähän malliin. Ei lisättävää.


    • monissa hommissa

      jos on vaan sitä tyyppiä, että tykkää käytännön työstä. Yleiskunnon on oltava vähintään kohtuullinen.

      Maalareina on paljon naisia ja näkyyhän noita naisia laatoittajinakin (siisti ja nätti jälki on tytöillä).

      • Anonyymi

        Totta, totta. ☺️


    • peekoo82

      Nainen pärjää rakennusalalla, siinä kuin miehetkin. Olettaen, että asenne on kohdallaan. Niinkuin tuossa äsken jo joku mainitsikin tuiskuja saa välillä hiukan uhmata.

    • naispuolinen

      Olen ollut 1985 vuodesta rakennussiivoojana , kouluttauduin sähköasentajaskin.
      Nykyisin työskentelen kesät sähköliikkeillä ja talvet raksalla ja työn kuva on mukavan vaihtelevaa
      En vain siivoa vaan purkaan,kasaan ,hion lattoita ,paikkaan,piikkaan,teen pieniä lattiavaluja(wct ilman lattiakaivoja),
      rälläköin,olen apuna ammatimiehille vien ja tuon tavaroita(vain kahvi-ja ruokataukojen ohessa)en ole piika
      palkka pyörii raksalla 13-17 €/h ja sähköpuolella 10,18-13.20/h
      ja tämä kaikki Tampereella muiden alueiden jutuista en tiedä
      Jos päädyt alalletsemppiä,miehet ei kaikki oo sikoja asiallisia suurin osa kavereita

    • pitää-

      mielessä, että mies on MIES rakennuksilla ja sille ei sovi mitään opastaa, se on kengän kuva persuuksissa heti. talot maalataan 20 asteen pakkasella, vaikka maalipöntössä jo muuta sanotaan ja mitään ilmareikiä ei tartte tuulensuojalevyn ja paneelin väliin jättää. eli hiljaa pitää olla niin ihan hyvin menee. ja motivoitunut nainen apparina tekee kahden huonomman miespuolisen duunit, mutta ei sitäkään hyveeksi lasketa. eli hiljaa hyvä tulee.

      • t.y.t.t.ö

        yleensä en tänne jaksa kirjotella mitään omia mielipiteitä, mutta nyt on kyllä pakko vähän avautua. rupes sen verran paljon kyrsiin noi jotkut kommentit.
        ite olen nainen ja rakennusalalla, naiset pärjää siellä lähes yhtä hyvin kuin miehetkin, tietenkin on niitä töitä joissa tarvitaan enemmän voimaa ja naiselta se ei ehkä niin hyvin onnistu, mutta yleisesti ottaen nainen voi tehdä samoja töitä kuin mieskin. ja jos nyt hiukan kehun naisia, niin naiset tekee tarkempaa työtä kuin miehet, ja ehkä sen takia kannattaa hakeutua sellaiseen työhön, missä ehkä tarkkuus on valttia.
        eikä todellakaan tarvitse olla mikään bodari, kunhan nyt ei mikään langan laiha ole.

        mutta toi on täyttä paskaa että naiset ei muka pärjäis, on raksalla miehiäkin jotka on niin hukassa että ei mitään rajaa, ei tiedä eikä osaa.

        ne miehet jotka ajattelee että naisista ei raksalla oo mihinkään, vois pikkusen ajatella niillä aivoilla ja muuttaa suhtautumistaan tähän asiaan.

        tyhmää tälläsestä asiasta tapella. itse olen nainen ja pärjään, tiedän myös muita naisia jotka pärjää mainiosti.....


      • raksanainen
        t.y.t.t.ö kirjoitti:

        yleensä en tänne jaksa kirjotella mitään omia mielipiteitä, mutta nyt on kyllä pakko vähän avautua. rupes sen verran paljon kyrsiin noi jotkut kommentit.
        ite olen nainen ja rakennusalalla, naiset pärjää siellä lähes yhtä hyvin kuin miehetkin, tietenkin on niitä töitä joissa tarvitaan enemmän voimaa ja naiselta se ei ehkä niin hyvin onnistu, mutta yleisesti ottaen nainen voi tehdä samoja töitä kuin mieskin. ja jos nyt hiukan kehun naisia, niin naiset tekee tarkempaa työtä kuin miehet, ja ehkä sen takia kannattaa hakeutua sellaiseen työhön, missä ehkä tarkkuus on valttia.
        eikä todellakaan tarvitse olla mikään bodari, kunhan nyt ei mikään langan laiha ole.

        mutta toi on täyttä paskaa että naiset ei muka pärjäis, on raksalla miehiäkin jotka on niin hukassa että ei mitään rajaa, ei tiedä eikä osaa.

        ne miehet jotka ajattelee että naisista ei raksalla oo mihinkään, vois pikkusen ajatella niillä aivoilla ja muuttaa suhtautumistaan tähän asiaan.

        tyhmää tälläsestä asiasta tapella. itse olen nainen ja pärjään, tiedän myös muita naisia jotka pärjää mainiosti.....

        itseänikin kyllä nyppi nuo jotkut tekstit aika pahasti, ni pakko vielä lisätä, että olen aivan samaa mieltä kanssasi. Naiset pärjäävät raksalla aivan loistavasti. Sitä paitsi naiset raksalla ovat yleensä motivoituneempia kuin miehet. Itse olen nähnyt, jos jonkin moista nollataulua, siis miespuolista, siellä "työntekijänä" Toki monelta raksalta löytyy aina joku vanha kärttynen timpuri, joka dissaa naisia, mutta se täytyy vaan sivuuttaa. Päasiassa työkaverit ovat mukavaa porukkaa :) Miesten asenne johtuu ehkä siitä, että niitä pelottaa, että naiset tietävät enemmän rakentamisesta kuin ne ite ja näin ollen tuntevät itsensä uhatuiksi tms..


    • Feliciaaa

      Minä oon nainen ja rakennussiivoojana aloitin vähän aikaa sitten. Olen tykännyt työstä! Hyvä peruskunto riittää siihen mitä minä teen. Mutta toki, jos on mitään kovasti painavempaa tavaraa niin apuahan siinä tarvii nostamisessa. Kyllä raksamiehet silloin jeesaa, mistä olen kiitollinen. On ollut ihan mukavia kavereita. :) Ei niitä nostamisia kuitenkaan koko ajan ole, pieniä taakkoja kylläkin ja vaikka millä mitalla. Käveltyä tulee paljon työpäivän aikana! Tänään tuli täyteen 15 kilometriä ihan vaan työmaalla. :O Että juu kuntoa vaatii kumminkin kyllä!

    • beethooven

      Tyttö-parat vielä sinne itä-eurooppalaisten sekaan mukamas tekemään jotain huuhaa nykyaikaisia rakennushommia pilipali-taloihin? Heh,heh ja heheheheh ei vaan mun kulta-aikana näkynyt siellä 1970-1980 luvuilla juuri kumpiakaan. mitä nyt paitsi siivoojina vielä silloin tietenkin ja kahvin keittäjinä toki ja palkan laskijoina..

      • Anonyymi

        Oot semmonen kunnon vanhan koulun jääräpaviaani. Herääppä vuoteen 2020. Tai no et varmaan ehdi enää.


    • kakkis

      rakennusinsinööri ei ymmärrä käytännön töistä mitään....säälittävää

      • Anonyymi

        Riippuu onko itse aloittanut joskus rivityöntekijänä. Sama pätee mestarien kanssa, mutta onneks ne käy yleensä läpi haalausharjottelun. Se jos mikä opettaa. Riippuu mitä lällyilyä se on missäkin paikassa.


    • Anonyymi

      En tiiä mikä siinä on mutta jotkut äijät kohtelee toisia naisia paremmin ku toisia. Naaman ja kropan mukaan menee joskus. Ja se vaan että jos on luonnostaan keskittyneenä semmonen grumpynaama eikä oo mikään tekopirteä ja tekoreipas teeskentelijä niin saa osakseen outoa tuhahtelua ja murinaa. Kummaa semmosta passiivis-aggressiivista käytöstä.
      Aivan tuntemattomilta ihmisiltä jotka ei tiä yhtään mistään yhtään mitään. Siis minusta. Kaikkee sitä näkee.
      Raksalla on silti kivaa ja löytyy niitä mukaviakin työkamuja sieltä. Ei kannata oikeasti välittää idiooteista ja miettiä liikaa muiden mielipiteitä sinusta.

    • Anonyymi

      Mulle kävi joskus tässä niin että yks mies työmaalta teki mun kuvilla musta feikkiprofiilin deittimielessä ja alko lähetellä viestejä samalla työmaalla oleville jätkille. Että semmosta. Voitte arvaa mitkä seuraukset sellaiselle sadistille voipi tulla.

    • Anonyymi

      Kokemuksia on todella paljon. Palkka ok. Työtä saanut tehdä laidasta laitaan. Jos on vähänkään isompi työmaa missä porukkaa on joka sorttia niin onhan sitä saanu hämmentävää kohtelua osakseen myöskin joskus. Sitä välillä miettii, että ois hyvä jos oltais avoimia kaikista ongelmista eikä yritetä tukkia sen suuta joka sanoo totuuden.
      Jos on pääpiirteissään hyvä ilmapiiri nii se jo riittää. Onhan se kiva saada työskennellä ihmisten kanssa jotka on mukavia ja ymmärtää hieman hiljaisempaakin tyyppiä joka ei oo yltiösosiaalinen kuitenkaan. Jos on pitkään samalla työmaalla sama porukka niin siinä vasta oppii tuntemaan. Ei muutamassa viikossa tai aina edes kuukaudessa opi tietämään ja tuntemaan ketään täydellisesti ellei käy hyvä tuuri. Ihan sillä vaan sanon että joskus voi yllättyä.
      Jotkut on kusipäitä, outoja ja hirveitä, mutta ei kaikki. Pätee joka työpaikkaan joka on iso.
      Jotkut saa osakseen naisena ulkonäön arvostelua,viheltelyä, flirttailua jne tai haukkumista. On toki romanssejakin ja ne on ihan jees jos se ei työtä häiritse.
      Joskus toiset naiset raksalla on nenäkkäitä toisia naisia kohtaan. Joskus se häviää ajan kanssa ja joskus se vaan on ja pysyy toisilla tyypeillä. Syytä siihen miksi naiset on toisilleen hirveitä ei voi tietää. Sen näkee naisvaltaisilla työpaikoilla jo...
      Joskus on onni että pääsee lähtemään toiselle työmaalle. Yks paska ku loppuu niin saa kivempaa paskaa tilalle ❤️ jos ymmärrätte sarkasmia. Itse tykkään työstäni.

    • Anonyymi

      rakennustyö lähtee perustuksista ja päätty rakennuksen luovutukseen tilaajalle.
      Sinä aikana porukat vaihtuu moneen kertaan. Kaivurit ja paalujunttaporukat ovat häipyneet toisille mestoille kun sisätyöntekijät aloittelevat omaa savottaansa. Harva on alusta loppuun saman rakennuksen kimpussa. Ihmisiä tulee ja menee. Alihankintafirmojen miehiä omine homminensa. Pääurakoitsijan vastaava mestari todennäköisesti ja muutamat mittatimpurit ovat pisimpään, Raskaimmat työt ovat alkuvaiheen betonivalut ja raudoitukset, En tiedä moniko nainen on raudoittajana ja betonijassikan vivussa kiinni. Voi olla muutama. Entisaikaan karskit naiset kantoivat tiiliä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe