nythän mä vasta tajusin

Kuten jo alempana käviilmi pääsi virtaloppumaan akusta ja jouduin turvautumaan apuvirtaan.Ja täytyy todeta että hyvää on että autossa on akku takakontissa ja näin sain virtaa sen kautta koska auto oli katoksessa johon ei olisi päässyt toisella autolla viereen.Mutta jos autoni olisi ollut toisin päin niin apuvirtaa olisikin saanut konepellin alta.Hienoa minusta että autoon voi antaa apuvirtaa kummastakin päästä autoa.

19

6551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ricracing

      Älä missään tapauksessa anna/ota virtaa suoraan akusta.

      Koehuoneessa on sitä varten liittymät jotka ovat suojattuja.
      Suoraan akun kanssa pelehtiminen voi tuhota koko auton sähköjärjestelmän...

      • Jotenkin vaikeea usko että voisi hajota jotain?Mutta sen tiedän että jos antaa virtaa ja toinen strattaa piuhat ollessa kiinni niin silloin voi palaa esim mittarin valoja.Noh kumminkin mulla toimii kaikki ja hyvä niin.Niin otin apuvirtaa vain akkuun omassa ei ollut avaintakaan paikoillaa ja hetken päästä otettiin kaapelit pois ja sit vasta starttaus pelkästään auton omalla akulla.


      • Joujoujou

        Millä lailla tuo "suoraan akun kanssa pelehtiminen voi tuhota koko auton sähköjärjestelmän?" Eihän siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä. Toki on kätevämpää käyttää niitä liittymiä, kuin alkaa akkua esille kaivelemaan, mutta mitään suoranaista haittaa ei suoraan akun kanssa pelehtimisestä pitäisi olla, vai?


      • päinvastoin

        Lapsi lapsi, asia on juuri toisinpäin!


      • päinvastoin kirjoitti:

        Lapsi lapsi, asia on juuri toisinpäin!

        Jos itse ajattelen niin akkun kautta on turvallisempaa koska eikö kaikki virta mene sulakkeiden kautta ja noin miten me teimme elikkä latasimme vain akkua ja starttaus vain oman akun kanssa niin ei luulisi hajottavan mitään??
        Toimiiko muuten akun lataus samalla periaatteella myös konehuoneen kautta?


      • Ricracing
        keppe kirjoitti:

        Jotenkin vaikeea usko että voisi hajota jotain?Mutta sen tiedän että jos antaa virtaa ja toinen strattaa piuhat ollessa kiinni niin silloin voi palaa esim mittarin valoja.Noh kumminkin mulla toimii kaikki ja hyvä niin.Niin otin apuvirtaa vain akkuun omassa ei ollut avaintakaan paikoillaa ja hetken päästä otettiin kaapelit pois ja sit vasta starttaus pelkästään auton omalla akulla.

        Sähkö ei toimi yhtä loogisesti kuin ihminen(?).

        Jännitepiikki suojaamattomana voi sekoittaa auton herkän elektroniikan.

        Mutta suurempaakin pahaa se voi tehdä, esim. puoli Eurooppaa oli ilman sähköjä tässä hiljattain.

        Better safe than sorry!


      • kuitenkin päinvastoin

        On niin, että nimenomaan akusta akkuun voi, ja kuuluu vetää. Silloin ei tule muuhun sähköjärjestelmään mitään kuormitusta.

        Laitappa linkkiä siihen lähteeseen, joka sanoo, että akusta-akkuun sähkön siirto ei ole suotavaa, tai voi jopa aiheuttaa ongelmia muualle autoon?
        Uskaltaisin väittää, että muu järjestelmä kuormittuu vähemmän, kun sähköä ei kierrätetä muuta kautta, vaan suoraan akusta akkuun.


      • paikkansa...

        ...ei sitä turhaan sinne manuaaliin ole kirjoitettu.


      • lukenut...
        kuitenkin päinvastoin kirjoitti:

        On niin, että nimenomaan akusta akkuun voi, ja kuuluu vetää. Silloin ei tule muuhun sähköjärjestelmään mitään kuormitusta.

        Laitappa linkkiä siihen lähteeseen, joka sanoo, että akusta-akkuun sähkön siirto ei ole suotavaa, tai voi jopa aiheuttaa ongelmia muualle autoon?
        Uskaltaisin väittää, että muu järjestelmä kuormittuu vähemmän, kun sähköä ei kierrätetä muuta kautta, vaan suoraan akusta akkuun.

        ...käyttöohjeen kuinka monta kertaa? Itse luotan enemmän BMW:n insinööreihin kuin sinuun.


      • perustelu:
        Joujoujou kirjoitti:

        Millä lailla tuo "suoraan akun kanssa pelehtiminen voi tuhota koko auton sähköjärjestelmän?" Eihän siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä. Toki on kätevämpää käyttää niitä liittymiä, kuin alkaa akkua esille kaivelemaan, mutta mitään suoranaista haittaa ei suoraan akun kanssa pelehtimisestä pitäisi olla, vai?

        RTFM


      • kenties siitä
        lukenut... kirjoitti:

        ...käyttöohjeen kuinka monta kertaa? Itse luotan enemmän BMW:n insinööreihin kuin sinuun.

        Että tumpeloille on tehty oikein liittimet, ettei vahingossa pääse plussa osumaan koriin, kuten akun kanssa voi käydä, jos on ihan käsi?
        Tulee nyt ihan alkuun mieleen 10 muuta merkkiä ja 50 mallia, joissa on niin laadukkaat osat että niissä voi ladata akusta akkuun. Että onko BMW yksinkertaisesti niin surkea laatuinen sähköosien kanssa, vai olisiko liittimet sittenkin tehty vain "turvallisuus" mielessä, eikä niinkään auton virtapiirien kestävyys?

        Ja kyllä, oma kärry on vanhempi BMW, ja jos oikeasti uudet BMWn sähköjärjestelmät on noin surkeat verrattuna vaikka mihin korean ihmeeseen, niin ehkä sittenkin ne idän ihmeet olisi laadukkaampaa tavaraa.


      • mie vuan
        kuitenkin päinvastoin kirjoitti:

        On niin, että nimenomaan akusta akkuun voi, ja kuuluu vetää. Silloin ei tule muuhun sähköjärjestelmään mitään kuormitusta.

        Laitappa linkkiä siihen lähteeseen, joka sanoo, että akusta-akkuun sähkön siirto ei ole suotavaa, tai voi jopa aiheuttaa ongelmia muualle autoon?
        Uskaltaisin väittää, että muu järjestelmä kuormittuu vähemmän, kun sähköä ei kierrätetä muuta kautta, vaan suoraan akusta akkuun.

        syy miksi akusta akkuun ei saa antaa virtaa on yksinkertainen: tyhjä akku varautuu nopeasti ja muodostaa vetykaasua. Sitten apukaapelin kenkä liikahtaa sopivasti ja BUM. Akku muuta räjähtää
        tai voi räjähtää. Eli - kytketään autettavan auton runkoon tai muuhun paikkaan kuin - napaan.
        Yleensä ei kannata antaa virtaa jos on uudehko auto itsellä. Tämä siksi, että jos antavassa autossa ei ole tarpeeksi sähkölaitteita päällä voi kytkentävaiheessa antavan auton elektroniikka saada tuhoavan piikin. Ja vaikka olisi laitteita päälläkin voi vaurioita syntyä.


      • BMWssä
        mie vuan kirjoitti:

        syy miksi akusta akkuun ei saa antaa virtaa on yksinkertainen: tyhjä akku varautuu nopeasti ja muodostaa vetykaasua. Sitten apukaapelin kenkä liikahtaa sopivasti ja BUM. Akku muuta räjähtää
        tai voi räjähtää. Eli - kytketään autettavan auton runkoon tai muuhun paikkaan kuin - napaan.
        Yleensä ei kannata antaa virtaa jos on uudehko auto itsellä. Tämä siksi, että jos antavassa autossa ei ole tarpeeksi sähkölaitteita päällä voi kytkentävaiheessa antavan auton elektroniikka saada tuhoavan piikin. Ja vaikka olisi laitteita päälläkin voi vaurioita syntyä.

        Volvoissa, Audeissa ja Toyotassa ei tätä ongelmaa esiinny.

        Jos esiintyy, saa laittaa linkkejä suomesta esimerkkitapauksiin.


      • oikeassa
        mie vuan kirjoitti:

        syy miksi akusta akkuun ei saa antaa virtaa on yksinkertainen: tyhjä akku varautuu nopeasti ja muodostaa vetykaasua. Sitten apukaapelin kenkä liikahtaa sopivasti ja BUM. Akku muuta räjähtää
        tai voi räjähtää. Eli - kytketään autettavan auton runkoon tai muuhun paikkaan kuin - napaan.
        Yleensä ei kannata antaa virtaa jos on uudehko auto itsellä. Tämä siksi, että jos antavassa autossa ei ole tarpeeksi sähkölaitteita päällä voi kytkentävaiheessa antavan auton elektroniikka saada tuhoavan piikin. Ja vaikka olisi laitteita päälläkin voi vaurioita syntyä.

        Maajohto kuuluu laittaa autettavan auton runkoon, mahdollisimman kauas akusta juuri tämän räjähdysvaaran takia. Näin on kaikissa autoissa, ja ohjeissa apuvirran käytöstä. Hirvittää joskus kun näkee näitä kytkentöjä jossa kaapelit on vedetty suoraan akkujen välille. Eli plus kaapeli saa olla suoraan akusta akkuun, mutta miinus vedetään auttavan akun miinusnavalta autettavan auton runkoon.

        Varmaankin bemari on turvallisuuden takia tehnyt ne liittimet sinne konehuoneeseen, on ainakin kaukana akusta eika kaasua pääse muodostumaan.

        On noista virran antamisista ollut juttua ihan yleisesti esim. moottorilehdessä, et uusien autojen kanssa voi tulla ongelmia ja syyksi mainittiin se kun autoissa on niin paljon elektroniikkaa. Muistaakseni S40 volvon ohjekirjassakin oli tästä mainita, mut en satavarma kun siitä on jo vuosia aikaa.


      • tämä sitä että?
        oikeassa kirjoitti:

        Maajohto kuuluu laittaa autettavan auton runkoon, mahdollisimman kauas akusta juuri tämän räjähdysvaaran takia. Näin on kaikissa autoissa, ja ohjeissa apuvirran käytöstä. Hirvittää joskus kun näkee näitä kytkentöjä jossa kaapelit on vedetty suoraan akkujen välille. Eli plus kaapeli saa olla suoraan akusta akkuun, mutta miinus vedetään auttavan akun miinusnavalta autettavan auton runkoon.

        Varmaankin bemari on turvallisuuden takia tehnyt ne liittimet sinne konehuoneeseen, on ainakin kaukana akusta eika kaasua pääse muodostumaan.

        On noista virran antamisista ollut juttua ihan yleisesti esim. moottorilehdessä, et uusien autojen kanssa voi tulla ongelmia ja syyksi mainittiin se kun autoissa on niin paljon elektroniikkaa. Muistaakseni S40 volvon ohjekirjassakin oli tästä mainita, mut en satavarma kun siitä on jo vuosia aikaa.

        Vanhoja autoja voi ladata kuten aina on ohjeistettu, eli akusta akkuun, ja uusissa autoissa elektroniikka ei tätä kestä, (ainakaan osassa autoissa?) mutta näissä autoissa jotka eivät tätä kestä, omaavat latausliittimet?


    • 530DA

      Juuri näin. Vaikka täällä on yritetty väittää muuta. Itselläni on ollut sama juttu, kun akku sanoi eräänä pakkasaamuna itsensä irti. Eipä tarvinnut miettiä että miten tuonne etupuolelle saan virtaa. Auton kannalta ei ole mitään väliä, kummasta päästä virtaa antaa. Jos antaa suoraan akkuun, pitää olla varovaisempi kipinoiden takia, ettei kaasut räjähdä.Oikea kiinnitysjärjestys ja paikat.

      • -------

        Niin ja autettavan auton EI tulisi olla käynnissä, jotta ei mahdollinen jännitepiikki riko autettavan elektroniikkaa.


      • =====
        ------- kirjoitti:

        Niin ja autettavan auton EI tulisi olla käynnissä, jotta ei mahdollinen jännitepiikki riko autettavan elektroniikkaa.

        Korjaan: Auttava auto ei saa olla käynnissä.


      • ===== kirjoitti:

        Korjaan: Auttava auto ei saa olla käynnissä.

        Lueskentelin tossa ohjekirjaa ja siellä ei mainittu että apuvirtaa ei saa antaa suoraan akkuun,tosin kyseistä tapaa ei edes mainittu.Vaan ainoastaan konehuoneen kautta ja startatessa pitää laittaa valotpäälle,puhallin täysille ja takalasin lämmitin päälle estämään virtapiikin syntymistä joka voisi rikkoa sähkölaitteita.
        Mutta mielestäni jos annetaan suoraan akkuun niin joko ladataan toisella autolla sitä ja startataan pelkästään omalla akulla niin pitäisi olla turvallista(kunhan on kaapeleiden kanssa varovainen).
        Tai kuten jo ylempänä oli kirjoitus että kytkee kaapelit ja auttavaauto EI OLE KÄYNNISSÄ.Näin ei pitäisi tulla virtapiikkiä sähkölaitteille(jää akkuun jos tulee??).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3550
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3503
    3. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3322
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2769
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2036
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1962
    7. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1695
    8. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1625
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1390
    Aihe