nythän mä vasta tajusin

Kuten jo alempana käviilmi pääsi virtaloppumaan akusta ja jouduin turvautumaan apuvirtaan.Ja täytyy todeta että hyvää on että autossa on akku takakontissa ja näin sain virtaa sen kautta koska auto oli katoksessa johon ei olisi päässyt toisella autolla viereen.Mutta jos autoni olisi ollut toisin päin niin apuvirtaa olisikin saanut konepellin alta.Hienoa minusta että autoon voi antaa apuvirtaa kummastakin päästä autoa.

19

6613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ricracing

      Älä missään tapauksessa anna/ota virtaa suoraan akusta.

      Koehuoneessa on sitä varten liittymät jotka ovat suojattuja.
      Suoraan akun kanssa pelehtiminen voi tuhota koko auton sähköjärjestelmän...

      • Jotenkin vaikeea usko että voisi hajota jotain?Mutta sen tiedän että jos antaa virtaa ja toinen strattaa piuhat ollessa kiinni niin silloin voi palaa esim mittarin valoja.Noh kumminkin mulla toimii kaikki ja hyvä niin.Niin otin apuvirtaa vain akkuun omassa ei ollut avaintakaan paikoillaa ja hetken päästä otettiin kaapelit pois ja sit vasta starttaus pelkästään auton omalla akulla.


      • Joujoujou

        Millä lailla tuo "suoraan akun kanssa pelehtiminen voi tuhota koko auton sähköjärjestelmän?" Eihän siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä. Toki on kätevämpää käyttää niitä liittymiä, kuin alkaa akkua esille kaivelemaan, mutta mitään suoranaista haittaa ei suoraan akun kanssa pelehtimisestä pitäisi olla, vai?


      • päinvastoin

        Lapsi lapsi, asia on juuri toisinpäin!


      • päinvastoin kirjoitti:

        Lapsi lapsi, asia on juuri toisinpäin!

        Jos itse ajattelen niin akkun kautta on turvallisempaa koska eikö kaikki virta mene sulakkeiden kautta ja noin miten me teimme elikkä latasimme vain akkua ja starttaus vain oman akun kanssa niin ei luulisi hajottavan mitään??
        Toimiiko muuten akun lataus samalla periaatteella myös konehuoneen kautta?


      • Ricracing
        keppe kirjoitti:

        Jotenkin vaikeea usko että voisi hajota jotain?Mutta sen tiedän että jos antaa virtaa ja toinen strattaa piuhat ollessa kiinni niin silloin voi palaa esim mittarin valoja.Noh kumminkin mulla toimii kaikki ja hyvä niin.Niin otin apuvirtaa vain akkuun omassa ei ollut avaintakaan paikoillaa ja hetken päästä otettiin kaapelit pois ja sit vasta starttaus pelkästään auton omalla akulla.

        Sähkö ei toimi yhtä loogisesti kuin ihminen(?).

        Jännitepiikki suojaamattomana voi sekoittaa auton herkän elektroniikan.

        Mutta suurempaakin pahaa se voi tehdä, esim. puoli Eurooppaa oli ilman sähköjä tässä hiljattain.

        Better safe than sorry!


      • kuitenkin päinvastoin

        On niin, että nimenomaan akusta akkuun voi, ja kuuluu vetää. Silloin ei tule muuhun sähköjärjestelmään mitään kuormitusta.

        Laitappa linkkiä siihen lähteeseen, joka sanoo, että akusta-akkuun sähkön siirto ei ole suotavaa, tai voi jopa aiheuttaa ongelmia muualle autoon?
        Uskaltaisin väittää, että muu järjestelmä kuormittuu vähemmän, kun sähköä ei kierrätetä muuta kautta, vaan suoraan akusta akkuun.


      • paikkansa...

        ...ei sitä turhaan sinne manuaaliin ole kirjoitettu.


      • lukenut...
        kuitenkin päinvastoin kirjoitti:

        On niin, että nimenomaan akusta akkuun voi, ja kuuluu vetää. Silloin ei tule muuhun sähköjärjestelmään mitään kuormitusta.

        Laitappa linkkiä siihen lähteeseen, joka sanoo, että akusta-akkuun sähkön siirto ei ole suotavaa, tai voi jopa aiheuttaa ongelmia muualle autoon?
        Uskaltaisin väittää, että muu järjestelmä kuormittuu vähemmän, kun sähköä ei kierrätetä muuta kautta, vaan suoraan akusta akkuun.

        ...käyttöohjeen kuinka monta kertaa? Itse luotan enemmän BMW:n insinööreihin kuin sinuun.


      • perustelu:
        Joujoujou kirjoitti:

        Millä lailla tuo "suoraan akun kanssa pelehtiminen voi tuhota koko auton sähköjärjestelmän?" Eihän siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä. Toki on kätevämpää käyttää niitä liittymiä, kuin alkaa akkua esille kaivelemaan, mutta mitään suoranaista haittaa ei suoraan akun kanssa pelehtimisestä pitäisi olla, vai?

        RTFM


      • kenties siitä
        lukenut... kirjoitti:

        ...käyttöohjeen kuinka monta kertaa? Itse luotan enemmän BMW:n insinööreihin kuin sinuun.

        Että tumpeloille on tehty oikein liittimet, ettei vahingossa pääse plussa osumaan koriin, kuten akun kanssa voi käydä, jos on ihan käsi?
        Tulee nyt ihan alkuun mieleen 10 muuta merkkiä ja 50 mallia, joissa on niin laadukkaat osat että niissä voi ladata akusta akkuun. Että onko BMW yksinkertaisesti niin surkea laatuinen sähköosien kanssa, vai olisiko liittimet sittenkin tehty vain "turvallisuus" mielessä, eikä niinkään auton virtapiirien kestävyys?

        Ja kyllä, oma kärry on vanhempi BMW, ja jos oikeasti uudet BMWn sähköjärjestelmät on noin surkeat verrattuna vaikka mihin korean ihmeeseen, niin ehkä sittenkin ne idän ihmeet olisi laadukkaampaa tavaraa.


      • mie vuan
        kuitenkin päinvastoin kirjoitti:

        On niin, että nimenomaan akusta akkuun voi, ja kuuluu vetää. Silloin ei tule muuhun sähköjärjestelmään mitään kuormitusta.

        Laitappa linkkiä siihen lähteeseen, joka sanoo, että akusta-akkuun sähkön siirto ei ole suotavaa, tai voi jopa aiheuttaa ongelmia muualle autoon?
        Uskaltaisin väittää, että muu järjestelmä kuormittuu vähemmän, kun sähköä ei kierrätetä muuta kautta, vaan suoraan akusta akkuun.

        syy miksi akusta akkuun ei saa antaa virtaa on yksinkertainen: tyhjä akku varautuu nopeasti ja muodostaa vetykaasua. Sitten apukaapelin kenkä liikahtaa sopivasti ja BUM. Akku muuta räjähtää
        tai voi räjähtää. Eli - kytketään autettavan auton runkoon tai muuhun paikkaan kuin - napaan.
        Yleensä ei kannata antaa virtaa jos on uudehko auto itsellä. Tämä siksi, että jos antavassa autossa ei ole tarpeeksi sähkölaitteita päällä voi kytkentävaiheessa antavan auton elektroniikka saada tuhoavan piikin. Ja vaikka olisi laitteita päälläkin voi vaurioita syntyä.


      • BMWssä
        mie vuan kirjoitti:

        syy miksi akusta akkuun ei saa antaa virtaa on yksinkertainen: tyhjä akku varautuu nopeasti ja muodostaa vetykaasua. Sitten apukaapelin kenkä liikahtaa sopivasti ja BUM. Akku muuta räjähtää
        tai voi räjähtää. Eli - kytketään autettavan auton runkoon tai muuhun paikkaan kuin - napaan.
        Yleensä ei kannata antaa virtaa jos on uudehko auto itsellä. Tämä siksi, että jos antavassa autossa ei ole tarpeeksi sähkölaitteita päällä voi kytkentävaiheessa antavan auton elektroniikka saada tuhoavan piikin. Ja vaikka olisi laitteita päälläkin voi vaurioita syntyä.

        Volvoissa, Audeissa ja Toyotassa ei tätä ongelmaa esiinny.

        Jos esiintyy, saa laittaa linkkejä suomesta esimerkkitapauksiin.


      • oikeassa
        mie vuan kirjoitti:

        syy miksi akusta akkuun ei saa antaa virtaa on yksinkertainen: tyhjä akku varautuu nopeasti ja muodostaa vetykaasua. Sitten apukaapelin kenkä liikahtaa sopivasti ja BUM. Akku muuta räjähtää
        tai voi räjähtää. Eli - kytketään autettavan auton runkoon tai muuhun paikkaan kuin - napaan.
        Yleensä ei kannata antaa virtaa jos on uudehko auto itsellä. Tämä siksi, että jos antavassa autossa ei ole tarpeeksi sähkölaitteita päällä voi kytkentävaiheessa antavan auton elektroniikka saada tuhoavan piikin. Ja vaikka olisi laitteita päälläkin voi vaurioita syntyä.

        Maajohto kuuluu laittaa autettavan auton runkoon, mahdollisimman kauas akusta juuri tämän räjähdysvaaran takia. Näin on kaikissa autoissa, ja ohjeissa apuvirran käytöstä. Hirvittää joskus kun näkee näitä kytkentöjä jossa kaapelit on vedetty suoraan akkujen välille. Eli plus kaapeli saa olla suoraan akusta akkuun, mutta miinus vedetään auttavan akun miinusnavalta autettavan auton runkoon.

        Varmaankin bemari on turvallisuuden takia tehnyt ne liittimet sinne konehuoneeseen, on ainakin kaukana akusta eika kaasua pääse muodostumaan.

        On noista virran antamisista ollut juttua ihan yleisesti esim. moottorilehdessä, et uusien autojen kanssa voi tulla ongelmia ja syyksi mainittiin se kun autoissa on niin paljon elektroniikkaa. Muistaakseni S40 volvon ohjekirjassakin oli tästä mainita, mut en satavarma kun siitä on jo vuosia aikaa.


      • tämä sitä että?
        oikeassa kirjoitti:

        Maajohto kuuluu laittaa autettavan auton runkoon, mahdollisimman kauas akusta juuri tämän räjähdysvaaran takia. Näin on kaikissa autoissa, ja ohjeissa apuvirran käytöstä. Hirvittää joskus kun näkee näitä kytkentöjä jossa kaapelit on vedetty suoraan akkujen välille. Eli plus kaapeli saa olla suoraan akusta akkuun, mutta miinus vedetään auttavan akun miinusnavalta autettavan auton runkoon.

        Varmaankin bemari on turvallisuuden takia tehnyt ne liittimet sinne konehuoneeseen, on ainakin kaukana akusta eika kaasua pääse muodostumaan.

        On noista virran antamisista ollut juttua ihan yleisesti esim. moottorilehdessä, et uusien autojen kanssa voi tulla ongelmia ja syyksi mainittiin se kun autoissa on niin paljon elektroniikkaa. Muistaakseni S40 volvon ohjekirjassakin oli tästä mainita, mut en satavarma kun siitä on jo vuosia aikaa.

        Vanhoja autoja voi ladata kuten aina on ohjeistettu, eli akusta akkuun, ja uusissa autoissa elektroniikka ei tätä kestä, (ainakaan osassa autoissa?) mutta näissä autoissa jotka eivät tätä kestä, omaavat latausliittimet?


    • 530DA

      Juuri näin. Vaikka täällä on yritetty väittää muuta. Itselläni on ollut sama juttu, kun akku sanoi eräänä pakkasaamuna itsensä irti. Eipä tarvinnut miettiä että miten tuonne etupuolelle saan virtaa. Auton kannalta ei ole mitään väliä, kummasta päästä virtaa antaa. Jos antaa suoraan akkuun, pitää olla varovaisempi kipinoiden takia, ettei kaasut räjähdä.Oikea kiinnitysjärjestys ja paikat.

      • -------

        Niin ja autettavan auton EI tulisi olla käynnissä, jotta ei mahdollinen jännitepiikki riko autettavan elektroniikkaa.


      • =====
        ------- kirjoitti:

        Niin ja autettavan auton EI tulisi olla käynnissä, jotta ei mahdollinen jännitepiikki riko autettavan elektroniikkaa.

        Korjaan: Auttava auto ei saa olla käynnissä.


      • ===== kirjoitti:

        Korjaan: Auttava auto ei saa olla käynnissä.

        Lueskentelin tossa ohjekirjaa ja siellä ei mainittu että apuvirtaa ei saa antaa suoraan akkuun,tosin kyseistä tapaa ei edes mainittu.Vaan ainoastaan konehuoneen kautta ja startatessa pitää laittaa valotpäälle,puhallin täysille ja takalasin lämmitin päälle estämään virtapiikin syntymistä joka voisi rikkoa sähkölaitteita.
        Mutta mielestäni jos annetaan suoraan akkuun niin joko ladataan toisella autolla sitä ja startataan pelkästään omalla akulla niin pitäisi olla turvallista(kunhan on kaapeleiden kanssa varovainen).
        Tai kuten jo ylempänä oli kirjoitus että kytkee kaapelit ja auttavaauto EI OLE KÄYNNISSÄ.Näin ei pitäisi tulla virtapiikkiä sähkölaitteille(jää akkuun jos tulee??).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      163
      10988
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      114
      6242
    3. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      170
      5587
    4. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      86
      5501
    5. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      172
      4462
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      77
      4375
    7. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      48
      3979
    8. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      55
      3856
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      17
      3504
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      85
      3110
    Aihe