Pirtuvene

Kj-son

Paljon puhutaan pirtuveneistä.Kieltolakiaikana oli salakuljettajilla moottoriveneitä joita sanottiin piruveneiksi.Nyt kuulee vähän väliä jonkun puhuvan pirtuveneistä.Ei kai niitä ole voinut säilyä 20luvulta nykyaikaan.Onko pirtuvene joku oma oneoff tyyppi nykyisin?

12

4193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

Mitä lehdistä olen lukenut, on niitä jokunen korjattu alkuperäistä vastaavaksi (moottoria lukuun ottamatta), mutta en niistä paljon ole kuullut puhuttavan. Liikumme ilmeisesti eri piireissä ja puhumme eri aiheista.

• pirtuvene

Pirtuveneellä tarkoitetaan monessa yhteydessä sellaista pitkäkeulaista kapeaa keskimoottorivenemallia. Siis sellaista, jossa on keulakantta noin 2/3 koko veneen pituudesta.

Suurin osa näistä on sotien jälkeen rakennettuja, eikä pirtun kanssa mitään tekemistä. Oikeita pirtuveneitä on säilynyt vain muutama.

• veneeseen

Katso puuvene.netistä nimimerkin Veli-Matti alta kunnianhimoinen pirtuveneen entisöintiprojekti...

• vain kuvissa
        veneeseen kirjoitti:

Katso puuvene.netistä nimimerkin Veli-Matti alta kunnianhimoinen pirtuveneen entisöintiprojekti...

Lienee Kiisken veistämö entisöinyt yhden oiken pirtuveneen.Tuskin enää muita olemassa.
        Ovat puuveneitä joissa iso sisäkone,tavall. lentokoneen kone. Nopeus yli 30 kn.Tuulilasi vene jossa ei kunnon kajuuttaa.Kone melko edessä. Avotila suuri (sopii paljon pirtukanistereita).

• pirtuveneen
        vain kuvissa kirjoitti:

Lienee Kiisken veistämö entisöinyt yhden oiken pirtuveneen.Tuskin enää muita olemassa.
        Ovat puuveneitä joissa iso sisäkone,tavall. lentokoneen kone. Nopeus yli 30 kn.Tuulilasi vene jossa ei kunnon kajuuttaa.Kone melko edessä. Avotila suuri (sopii paljon pirtukanistereita).

Lentokoneen moottori
        pitkä nokka
        oisko lähes 10 metriä koko vene.Aika oli joskus 1952
        vetivät perässään peltiluotia jonka sisälle oli pakattu pirtukanisterit.
        Kertoivat että joskus ovat joutuneet sen luotinarun katkaisemaan ja narussa merkki ,hakeneet sen talteen myöhemmin jos vain ovat löytäneet.
        olumpialaisia janoisia juotti.

• Pirtuveneeseen
      • Kj-son

Isot kiitokset tiedoista ja varsinkin tuosta linkkivinkistä.Perimätieto näkyy pitävän paikkansa lentokonemoottoreineen ja rovin muotoineen.Kannattaisiko ehkä jonkun veistämön ruveta rakentamaan retrona tuollaista venettä - luulis olevan ostajia.Ainakin mua kiinnostaa. Mikähän sitten olis hinta?

• Aito Pirtuvene

Ollut vuosikymmenet ja tietääkseni on vieläkin. Vene on kuidutettu joskus (Punavalkoinen) ja akuperäinen lentokoneenmoottori vaihdettu, mutta kulkee vieläkin hyvin.

• E.J

Kyllä niitä alkuperäisiä pirtuveneitä on vielä mutta harvassa itse olin mukana kaverille sellaista
      projektia hakemassa vene oli noin 7,5 metriäpitkä
      1,90 leveä vene oli ikäisekseen todella hyväkuntoinen vm oli 1910 moottorina kaksi sylinterinen 17hv olympia veistämöstä ei oletietoa eikä muustahistoriasta
      Komeita veneitä !!

• Veneilijä

Itse ostin juuri pirtuveneen. Ent. omistaja on omistanut veneen noin 40 vuotta. Ja hänelle tullessa siinä oli pitkät penkit ja kanistereita kätketty penkkien runkoon. Eli aito pirtuvene :) Hinta oli vain 500€ ja koneena Wikström W3 pensa petrooli ja toimii. Vene kuidutettu kokonaan... Aika persoonallinen ja edullinen projekti :)

• pirtuapaatissa

tuollaisia "pirtuveneen" mallisia paatteja oli vielä 90-luvulla, aika usein tarjolla. Rautaveneitä, joissa oli suora keula, pitkä etuhytti pyörein ikkunoin. Itse veneen rovi kapea.
        Vieläkin harmittaa, kun ei sellaista tullut ostettua, vaikka oli tarjolla. Olisi ostettu "kimppaveveeksi".
        Suunnitelmat olivat seuraavanlaiset, veneen "tuunaamiseksi": mattamusta maalilla uusi väri ja liekit keulaan. Ja koneeksi esim. 454 cid letukan isolohkokasi. Ja suorat pakoputket. Olisi Saimaan rannat raikuneet ! Olisi kyllä ollut aika itsensätappovehjes. Mutta, nämä oli näitä nuoruudenaikaisia ideoita.
        Nyt vanhempana ja viisaampana, haave toteutunut.. vain veneen malli hieman eri. Eikä maalattu mattamustaksi ja liekkejä kylkiin.
        Mutta tekniikka sama, kuin nuoruuden haaveissa, isolohko veekasi ja suorat putket jenkkipaatin perälaudassa. :-D

• soossiiss

Pirtuveneitä on tallinnan satamat täynnä, tunnistaa perässä olevasta valko-sini raidallisesta perälipusta.

miehistö on myös pirtussa ja örveltää sitloorassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe