Paljon puhutaan pirtuveneistä.Kieltolakiaikana oli salakuljettajilla moottoriveneitä joita sanottiin piruveneiksi.Nyt kuulee vähän väliä jonkun puhuvan pirtuveneistä.Ei kai niitä ole voinut säilyä 20luvulta nykyaikaan.Onko pirtuvene joku oma oneoff tyyppi nykyisin?
Pirtuvene
12
4184
Vastaukset
- heh
Mitä lehdistä olen lukenut, on niitä jokunen korjattu alkuperäistä vastaavaksi (moottoria lukuun ottamatta), mutta en niistä paljon ole kuullut puhuttavan. Liikumme ilmeisesti eri piireissä ja puhumme eri aiheista.
- pirtuvene
Pirtuveneellä tarkoitetaan monessa yhteydessä sellaista pitkäkeulaista kapeaa keskimoottorivenemallia. Siis sellaista, jossa on keulakantta noin 2/3 koko veneen pituudesta.
Suurin osa näistä on sotien jälkeen rakennettuja, eikä pirtun kanssa mitään tekemistä. Oikeita pirtuveneitä on säilynyt vain muutama.- veneeseen
Katso puuvene.netistä nimimerkin Veli-Matti alta kunnianhimoinen pirtuveneen entisöintiprojekti...
- vain kuvissa
veneeseen kirjoitti:
Katso puuvene.netistä nimimerkin Veli-Matti alta kunnianhimoinen pirtuveneen entisöintiprojekti...
Lienee Kiisken veistämö entisöinyt yhden oiken pirtuveneen.Tuskin enää muita olemassa.
Ovat puuveneitä joissa iso sisäkone,tavall. lentokoneen kone. Nopeus yli 30 kn.Tuulilasi vene jossa ei kunnon kajuuttaa.Kone melko edessä. Avotila suuri (sopii paljon pirtukanistereita). - pirtuveneen
vain kuvissa kirjoitti:
Lienee Kiisken veistämö entisöinyt yhden oiken pirtuveneen.Tuskin enää muita olemassa.
Ovat puuveneitä joissa iso sisäkone,tavall. lentokoneen kone. Nopeus yli 30 kn.Tuulilasi vene jossa ei kunnon kajuuttaa.Kone melko edessä. Avotila suuri (sopii paljon pirtukanistereita).Lentokoneen moottori
pitkä nokka
oisko lähes 10 metriä koko vene.Aika oli joskus 1952
vetivät perässään peltiluotia jonka sisälle oli pakattu pirtukanisterit.
Kertoivat että joskus ovat joutuneet sen luotinarun katkaisemaan ja narussa merkki ,hakeneet sen talteen myöhemmin jos vain ovat löytäneet.
olumpialaisia janoisia juotti.
- Pirtuveneeseen
Tällainen linkki löytyi puuvene.net kautta.
http://www.holviala.com/~kimmy/archives/venemessut/alukset/pirtuvene.html- Kj-son
Isot kiitokset tiedoista ja varsinkin tuosta linkkivinkistä.Perimätieto näkyy pitävän paikkansa lentokonemoottoreineen ja rovin muotoineen.Kannattaisiko ehkä jonkun veistämön ruveta rakentamaan retrona tuollaista venettä - luulis olevan ostajia.Ainakin mua kiinnostaa. Mikähän sitten olis hinta?
- Aito Pirtuvene
Ollut vuosikymmenet ja tietääkseni on vieläkin. Vene on kuidutettu joskus (Punavalkoinen) ja akuperäinen lentokoneenmoottori vaihdettu, mutta kulkee vieläkin hyvin.
- E.J
Kyllä niitä alkuperäisiä pirtuveneitä on vielä mutta harvassa itse olin mukana kaverille sellaista
projektia hakemassa vene oli noin 7,5 metriäpitkä
1,90 leveä vene oli ikäisekseen todella hyväkuntoinen vm oli 1910 moottorina kaksi sylinterinen 17hv olympia veistämöstä ei oletietoa eikä muustahistoriasta
Komeita veneitä !! - Veneilijä
Itse ostin juuri pirtuveneen. Ent. omistaja on omistanut veneen noin 40 vuotta. Ja hänelle tullessa siinä oli pitkät penkit ja kanistereita kätketty penkkien runkoon. Eli aito pirtuvene :) Hinta oli vain 500€ ja koneena Wikström W3 pensa petrooli ja toimii. Vene kuidutettu kokonaan... Aika persoonallinen ja edullinen projekti :)
- pirtuapaatissa
tuollaisia "pirtuveneen" mallisia paatteja oli vielä 90-luvulla, aika usein tarjolla. Rautaveneitä, joissa oli suora keula, pitkä etuhytti pyörein ikkunoin. Itse veneen rovi kapea.
Vieläkin harmittaa, kun ei sellaista tullut ostettua, vaikka oli tarjolla. Olisi ostettu "kimppaveveeksi".
Suunnitelmat olivat seuraavanlaiset, veneen "tuunaamiseksi": mattamusta maalilla uusi väri ja liekit keulaan. Ja koneeksi esim. 454 cid letukan isolohkokasi. Ja suorat pakoputket. Olisi Saimaan rannat raikuneet ! Olisi kyllä ollut aika itsensätappovehjes. Mutta, nämä oli näitä nuoruudenaikaisia ideoita.
Nyt vanhempana ja viisaampana, haave toteutunut.. vain veneen malli hieman eri. Eikä maalattu mattamustaksi ja liekkejä kylkiin.
Mutta tekniikka sama, kuin nuoruuden haaveissa, isolohko veekasi ja suorat putket jenkkipaatin perälaudassa. :-D
- soossiiss
Pirtuveneitä on tallinnan satamat täynnä, tunnistaa perässä olevasta valko-sini raidallisesta perälipusta.
miehistö on myös pirtussa ja örveltää sitloorassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 14957
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi82775Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740