Otsikon kysymykseen joutuu aina välillä vastaamaan. Välillä, kun joku kysyy ja välillä, kun itse asiaa pohtii. Metsästyksen kriitikot esittävät usein muutamia perusväittämiä, jotka kuvaavat harmittavan osuvasti sitä erehdystä, jonka perusteella he yleensä metsästystä kritisoivat. Vihaako metsästäjä saaliseläintä? Onko metsästyksen motiivina viha, kosto tai muu vastaava agressio? Metsästäjät eivät tunne vihaa tai agressiota saaliseläimiä kohtaan vaan tunne on täysin päinvastainen: saaliseläintä kunnioitetaan ja eläinten hyvinvointi koetaan tärkeäksi. Onko riistanhoidon takana itsekäs motiivi? (Ensin hoidetaan, sitten metsästetään) Kyllä, motiivi on mielestäni hyvin lähellä kasvien kasvattajan motiivia. On mielenkiintoista ja palkitsevaa seurata koko kasvin elämänkaari taimesta täysikasvuiseksi ja lopulta korjata sato. En oikein osaa paheksua tomaatinkasvattajaa siitä, että hän ensin kasveja kasvattaa ja myöhemmin satoa korjaa. Itse hankittuun ruokaan tuntuu liittyvän melko voimakas vietti. Itse kasvatettu tomaatti maistuu paremmalta kuin merten takaa rahdattu. Kait siinä jotain onnistumisen iloa koetaan.
Kokeekohan tomaatin kasvattaja erityisen kliimaksin silloin, kun hän poimii tomaatin kypsänä talteen? Varmaan osaltaan, mutta itse uskoisin koko pitkän prosessin tuovan tyydytystä. Samoin on metsästäjän kohdalla. Koiranpentujen kasvattaminen, opettaminen, kouluttaminen, riistanhoitotyö ja lopulta metsästysretken huipennus saaliin saamiseen. Kyllä ilo ja onnistuminen liittyy koko pitkän tien eri vaiheiden onnistuneeseen läpikäyntiin, ei vain metsästyksen lopputulokseen.
Ihmiskunnan pahimmat konfliktit ovat poikkeuksetta syntyneet tilanteissa, joissa erilaiset kulttuurit, uskonnot tai muut perinteet ovat törmänneet vastakkain. Kun metsästyksen vastustaja toteaa metsätysken 'tarpeettomaksi, kun kaupastakin saa ruokaa' on teon mielekkyys vstaavaa luokkaa, kuin jos muslimeille kerrotaan, että 'kumartelemisen perse pystyssä voi lopettaa, koska se ei tuo mitään lisäarvoa elämään'. Kokeilkaa, niin huomaatte, että asia ei ole merkityksetön muslimeille. Vastaavalla tavalla metsästysperinne ei ole merkityksetön metsästäjille. Perinne on pyhä, koskematon. Ja tuon koskemattomuuden kyseenalaistajat (susi, metsästyksenvastustaja, tehometsätalous jne.) joutuvat kyllä erityisen silmälläpidon kohteeksi. Jotenkin on hämmentävää, että kulttuurinen lukutaito ja suvaitsevaisuus on metsästyksen vastustajilla typistynyt 'listaamisen tasolle'. Susiongelman ydin on metsästyskulttuurin vaarantuminen. Ongelma on siis tämä, ei mikään muu. Joten kehottaisin vastustajia miettimään asiaa lähinnä suvaituvaisuuden ja moniarvoisen kulttuurin näkökulmasta. Suvaitseminen tarkoittaa pyrkimystä ymmärtää erilaisia kulttuureja ja tapoja, ilman välitöntä käännytysmentaliteettia.
Ja lopuksi täytyy näin vaalien alla todeta, että antaisin ääneni heti luonnonsuojelua tukeville henkilöille, jos vain saisin takuun siitä, että metsästyskulttuuria ei pyritä vahingoittamaan....
Miksi metsästän?
11
913
Vastaukset
- :)))
Että metsästys on pieni osa siitä koko harrastuksesta. Jo pelkkä luonnossa liikkuminen antaa mielihyvää ja paluu arkeen on mielekkäämpää. Henkilökohtaisesti olen kantojen hoitamisesta sitä mieltä että silloin "metsästäjä" osoittaa kunnioitusta myös luontoa ja eläimiä kohtaan sekä pitää myös huolta siitä.
Loppuun pakko mainita asiasta tomaatti. Suomalaisen tomaativiljelijän saaman EU-tuen määrällä saataisiin ostettua espanjasta 2 kertaa niin paljon tomaattia, kuin Suomalaiset tomaatin viljelijät saavat aikaan sillä rahalla. Ja sehän on taas kuluttajilta pois. Niin mutta täytyyhän Suomalaisia tomaatin viljelijöitä tukea? :)) no jos valita saisin niin EN... Sillekkin rahalle olisi parempia tarkoitusperiä.- maataloudelle!!!
Espanjalaiset tomaatithan ovat aivan kaamean makuisia. Mielelläni ostan kotimaisia maukkaita tomaatteja ja maksan niistä jopa korkeampaa hintaa - maun takia. Lisää vain maataloustukia ja kotimaista tuotantoa. Nam nam.
- metsästäjä minäkin
Noinhan se on.
- sbhdzetj
juuri noin se menee.
ja sitä paitsi itse kyllä mielummin pyydystän ruokani sillä tällöin voin olla varma että se on saanut elää kunnon elämää ja kuollut inhimmillisellä tavalla, toisin kuin jotkut lihatalouden tuotteet jotka ovat koko ikänsä kituneet häkeissä ja sitten tapetaan jollakin sähköllä mikä on äärimmäisen tuskallinen tapa(olen itse nähnyt miten elikot teurastamoissa lopetetaan, tämän jälkeen tuntui aseella tapahtuva tappaminen todella hyvältä vaihto ehdolta) - metsästäjä myös
Ymmärrän kyllä metsästäjiä ja tunnetta jonka siitä saa kun jäljestää, vaanii ja jahtaa jotain toista elävää olentoa. Itse en ole metsästäjä sanan perinteisessä merkityksessä, mutta koen samoja tuntemuksia aina ulos lähtiessäni... =)
Ja täytyy vielä rehellisesti sanoa että en kyllä pystyisi ampumaan mitään iso silmäistä peuraa joka on jossain puun katveessa mutustelemassa ruohoa... ennemmin ampuisin vaikka toisen metsästäjän syömässä voileipiään ja hörppimässä termoksestaan. Voi kuullostaa jonkun mielestä vähän hurjalta, mutta minusta se olis vaan jotenkin reilumpaa.- ajatelkaa vähän
eipä ole metsästyksen vastustajien kommentteja näkynyt tässä ketjussa. miksiköhän? voisikohan syyn olla se etteivät he keksi mitään järkevää syytä, jonka perusteella vastustavat metsästystä.
muutenkin olen sitä mieltä että metsästystä voi puollustaa parhaiten metsästämällä. niinkuin rakastamistakin voi puollustaa vain rakastamalla. mittikääpä vaikka: jos jokin ihminen ei olisi ikinä rakastanut ketään, niin kuinka hän voisi ymmärtää kun jotkut muut ihmiset rakastavat toisiaan? ei ainakaan helposti. eiköhän oteta metsästyksen vastustajia mukaan katsomaan mitä se metsästys oikeasti on. saattaisi avata heidän silmiään...?? vai miten on ??? - nainen made in 1964-1965
ajatelkaa vähän kirjoitti:
eipä ole metsästyksen vastustajien kommentteja näkynyt tässä ketjussa. miksiköhän? voisikohan syyn olla se etteivät he keksi mitään järkevää syytä, jonka perusteella vastustavat metsästystä.
muutenkin olen sitä mieltä että metsästystä voi puollustaa parhaiten metsästämällä. niinkuin rakastamistakin voi puollustaa vain rakastamalla. mittikääpä vaikka: jos jokin ihminen ei olisi ikinä rakastanut ketään, niin kuinka hän voisi ymmärtää kun jotkut muut ihmiset rakastavat toisiaan? ei ainakaan helposti. eiköhän oteta metsästyksen vastustajia mukaan katsomaan mitä se metsästys oikeasti on. saattaisi avata heidän silmiään...?? vai miten on ???En itse ole koskaan metsästänyt, enkä tiedä pystyisinkö. Rehellisesti sanoen en kyllä tiedä.
Sen kyllä tiedän, että jos vastassa olisi päälle tuleva karhu, niin takuulla ampuisin. Moniko ampumatta jättäisi? Minä tai se karhu mentaliteetillä.
Pääsiskö tällainen mukaan metsästysreissulle? (Mut saunailtaan selänpesijäksi en kyllä suostu, ainakaan enempää kuin yhdelle, jos sillekkään...
En siis vastusta metsästystä.
Voisiko jostain ostaa metsästyksen satoa? Siis vaikkapa hirvenlihaa, lintua, pupua? Tykkään niin ruoanlaitosta ja tykkään soveltaa omia juttua kun teen ruokaa. Lintujen kyniminen kyllä arvelluttaa... Tietysti voisin ostaa valmiiksi kynityn... ainakin aluksi...
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Kun itsellä ei ole metsästävää ukkoa, ei edes minkäänlaista kakslahkeista ja itsekkin olen ampunut tarkkuutta vain ilmakiväärillä ja pienoiskiväärillä (aika hyvin) sallituilla paikoilla, mm. Santahaminassa poikaystävän kanssa v. 1984, ihan puhtaita ratoja ja aika vauhdikkaasti.
Niin että järjestättekö te niitä tutustumissafareita metsästyksen saloihin, vai onko se sittenkin sellainen salaseura? nainen made in 1964-1965 kirjoitti:
En itse ole koskaan metsästänyt, enkä tiedä pystyisinkö. Rehellisesti sanoen en kyllä tiedä.
Sen kyllä tiedän, että jos vastassa olisi päälle tuleva karhu, niin takuulla ampuisin. Moniko ampumatta jättäisi? Minä tai se karhu mentaliteetillä.
Pääsiskö tällainen mukaan metsästysreissulle? (Mut saunailtaan selänpesijäksi en kyllä suostu, ainakaan enempää kuin yhdelle, jos sillekkään...
En siis vastusta metsästystä.
Voisiko jostain ostaa metsästyksen satoa? Siis vaikkapa hirvenlihaa, lintua, pupua? Tykkään niin ruoanlaitosta ja tykkään soveltaa omia juttua kun teen ruokaa. Lintujen kyniminen kyllä arvelluttaa... Tietysti voisin ostaa valmiiksi kynityn... ainakin aluksi...
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Kun itsellä ei ole metsästävää ukkoa, ei edes minkäänlaista kakslahkeista ja itsekkin olen ampunut tarkkuutta vain ilmakiväärillä ja pienoiskiväärillä (aika hyvin) sallituilla paikoilla, mm. Santahaminassa poikaystävän kanssa v. 1984, ihan puhtaita ratoja ja aika vauhdikkaasti.
Niin että järjestättekö te niitä tutustumissafareita metsästyksen saloihin, vai onko se sittenkin sellainen salaseura?Hyvä tarjous, kyllähän se riista mitä meinaat antaumuksella suuhunpantavaksi laitella, tulisi olla ns. itse pyydystettyä. Elikkä nyt bongaamaan "perämetsien einareita", niistä ne parhaat metsästäjät löytyvät, saattaahan siinä pientä juroutta aluksi esiintyä, mutta kyllä se hyvän metsästyspäivän päätteeksi saunanlauteilla sulaa. Ovatpa nämä metsästäjät vielä semmoista sakkia, kun sisään pääsee porukkaan, että kaveria ei sitten jätetä, olipa tilanne lähes mikä hyvänsä. Olipa asiallinen tiedustelu.
- hyviä pointteja
kerbiili62 kirjoitti:
Hyvä tarjous, kyllähän se riista mitä meinaat antaumuksella suuhunpantavaksi laitella, tulisi olla ns. itse pyydystettyä. Elikkä nyt bongaamaan "perämetsien einareita", niistä ne parhaat metsästäjät löytyvät, saattaahan siinä pientä juroutta aluksi esiintyä, mutta kyllä se hyvän metsästyspäivän päätteeksi saunanlauteilla sulaa. Ovatpa nämä metsästäjät vielä semmoista sakkia, kun sisään pääsee porukkaan, että kaveria ei sitten jätetä, olipa tilanne lähes mikä hyvänsä. Olipa asiallinen tiedustelu.
mä olen itse täyspäiväinen luonnonsuojelija enkä metsästystä vastusta. Näillä palstoillahan pyörii kaikenmaailman idiootteja, jotka tosiaan luulevat että maito tehdään kaupassa ja niinpoispäin. Mutta tuo porukka on sitä nuorta porukkaa. Kuten kaikki varmaan muistavat, 14-17vuotiaana tietomäärät ovat aika pienet mutta mielipiteet sitäkin jyrkemmät.
Metsästyksestä senverran, että mä itse en ole koskaan metsästänyt mitään eläimiä. Silti syön lihaa kaupasta. Mun mielestä metsästämällä pöytään saatu lihan on ekologisesti ja moraalisesti kaikkein parhaiten hankittua. Menenkin metsälle proidien mukaan,kunhan jonkun otuksen saalistuskausi taas alkaa. Sittenpä nähdään mitä mun lihansyönnille tapahtuu. ehkä ei mitään, ehkä loppuu, ehkä jotain muuta.
Eräs ongelma on myös se, että metsästyksen suuri kuva jää pimentoon. Kyllä se vihaksi pistää, kun lukee että jotkut porsaat ovat tykittäneet nukkuvan karhun talvipesäänsä viidellä haulikolla tai hirvikiväärillä. Se on ehdottomasti väärin. Se on sadismia, sikamaista ja rikollista. Toisaalta näidenkin temppujen tekijät ovat nuorisoa, joilla ei päässä paljoa vielä pyöri. Tarkoitan muuten tässä myös niitä lapsenmielisiä aikuisia. Niitäkin on joka leirissä.
Eräs asia kuitenkin ihmetyttää. Miksi hirvikannat pidetään niin suurina? Hirvikolareita tulee jatkuvasti. Miksei lupia myönnetä enempää? - Nainen made in 1964-1965
hyviä pointteja kirjoitti:
mä olen itse täyspäiväinen luonnonsuojelija enkä metsästystä vastusta. Näillä palstoillahan pyörii kaikenmaailman idiootteja, jotka tosiaan luulevat että maito tehdään kaupassa ja niinpoispäin. Mutta tuo porukka on sitä nuorta porukkaa. Kuten kaikki varmaan muistavat, 14-17vuotiaana tietomäärät ovat aika pienet mutta mielipiteet sitäkin jyrkemmät.
Metsästyksestä senverran, että mä itse en ole koskaan metsästänyt mitään eläimiä. Silti syön lihaa kaupasta. Mun mielestä metsästämällä pöytään saatu lihan on ekologisesti ja moraalisesti kaikkein parhaiten hankittua. Menenkin metsälle proidien mukaan,kunhan jonkun otuksen saalistuskausi taas alkaa. Sittenpä nähdään mitä mun lihansyönnille tapahtuu. ehkä ei mitään, ehkä loppuu, ehkä jotain muuta.
Eräs ongelma on myös se, että metsästyksen suuri kuva jää pimentoon. Kyllä se vihaksi pistää, kun lukee että jotkut porsaat ovat tykittäneet nukkuvan karhun talvipesäänsä viidellä haulikolla tai hirvikiväärillä. Se on ehdottomasti väärin. Se on sadismia, sikamaista ja rikollista. Toisaalta näidenkin temppujen tekijät ovat nuorisoa, joilla ei päässä paljoa vielä pyöri. Tarkoitan muuten tässä myös niitä lapsenmielisiä aikuisia. Niitäkin on joka leirissä.
Eräs asia kuitenkin ihmetyttää. Miksi hirvikannat pidetään niin suurina? Hirvikolareita tulee jatkuvasti. Miksei lupia myönnetä enempää?Olen samaa mieltä siitä, että hirvenkaatolupia pitäisi myöntää enemmän, sillä poikanikin on ollut hirvikolarissa mukana. Onneksi auto oli linja-auto ja ei sattunut pahasti. Linja-auto vain hajosi ja piti odottaa uutta. Samalla tiellä samalla alueella on ollut useita hirvikolareita.
Kannatan sitä seikkaa, että metsästäjät metsästäisivät niin ahkerasti, että saisin ostettua sitä lihaa joko suoraan heiltä tai kaupasta. Voisipa olla vaikka ihan oma riistakauppa riistanlihalle.
Minä en pidä naudanlihasta, koska mielestäni se on ruvennut maistumaan kamalalle, liekö AIV-rehun syytä? Ennen rehunsyöttämistä kyseinen liha oli hyvää. Lisäksi saan outoja kiputiloja lihaksistooni naudanlihasta. Yhteyden huomasin vuosia sitten. Jätin lihan pois ja kivut katosivat. Tilanne tuli possunlihan lisäksi lampaanliha, poro, hirvi ja olenpa purkitettua karhuakin päässyt maistamaan.
Viljapossukin on parempaa kuin rehulla syötetty. Ja kananmuna, jonka muninut kana on syönyt kalarehua, maistuu ihan kalalle.
Vielä sen verran lohdutuksena metsästäjille. Nämä vastustajat ovat lapsia - nuoria aikuisia enmimmäkseen. Siinä iässä sitä näkee monet asiat niin mustavalkoisena eikä osata katsoa asiaa monestakaan sperspektiivistä. Ikä tuo mukanaan enemmän suhteellisuudentajua ja silloin osataan katsoa asioita useammista näkökulmista. Eli, iän myötä elämään tulee enemmän väriä.
Kuitenkin valtaosalla ihmisistä on suhteellisuudentajua eivätkä he puutu metsästykseen, vaan näkevät sen yhtenä elämäntapana, jolla on niin pitkät perinteet kun maapallomme ensimmäinen eläin on metsästänyt. - kysellä
Nainen made in 1964-1965 kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että hirvenkaatolupia pitäisi myöntää enemmän, sillä poikanikin on ollut hirvikolarissa mukana. Onneksi auto oli linja-auto ja ei sattunut pahasti. Linja-auto vain hajosi ja piti odottaa uutta. Samalla tiellä samalla alueella on ollut useita hirvikolareita.
Kannatan sitä seikkaa, että metsästäjät metsästäisivät niin ahkerasti, että saisin ostettua sitä lihaa joko suoraan heiltä tai kaupasta. Voisipa olla vaikka ihan oma riistakauppa riistanlihalle.
Minä en pidä naudanlihasta, koska mielestäni se on ruvennut maistumaan kamalalle, liekö AIV-rehun syytä? Ennen rehunsyöttämistä kyseinen liha oli hyvää. Lisäksi saan outoja kiputiloja lihaksistooni naudanlihasta. Yhteyden huomasin vuosia sitten. Jätin lihan pois ja kivut katosivat. Tilanne tuli possunlihan lisäksi lampaanliha, poro, hirvi ja olenpa purkitettua karhuakin päässyt maistamaan.
Viljapossukin on parempaa kuin rehulla syötetty. Ja kananmuna, jonka muninut kana on syönyt kalarehua, maistuu ihan kalalle.
Vielä sen verran lohdutuksena metsästäjille. Nämä vastustajat ovat lapsia - nuoria aikuisia enmimmäkseen. Siinä iässä sitä näkee monet asiat niin mustavalkoisena eikä osata katsoa asiaa monestakaan sperspektiivistä. Ikä tuo mukanaan enemmän suhteellisuudentajua ja silloin osataan katsoa asioita useammista näkökulmista. Eli, iän myötä elämään tulee enemmän väriä.
Kuitenkin valtaosalla ihmisistä on suhteellisuudentajua eivätkä he puutu metsästykseen, vaan näkevät sen yhtenä elämäntapana, jolla on niin pitkät perinteet kun maapallomme ensimmäinen eläin on metsästänyt.hirviporukoilta sitä lihanostoa.Ainakin omassa porukassani joka syksy myydään jos halukkaita ostajia ilmaantuu ja vielä noita on löytynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta
Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään13913243Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla
"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen853685Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta
Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,1283000Martinalta vahva viesti
"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J2791420Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?371393Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin
"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup1551356Jos mies olet oikeasti...?
Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh1151294Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista
Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S141224- 811081
Nautitko riidan haastamisesta?
Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin205989