Varsinainen Berliinin-matka

Päätimme kerran viettää erilaisen talviloman,ja valitsimme reitiksi laivalla Tukholmaan - junalla Länsi-Berliiniin - ja toisin päin kotiin.
Laivamatka meni mukavasti, ja meillä oli päivä aikaa pyöriskellä Tukholmassa. Löysin jopa elämäni hatun, mutta mieheni ilmoitti inhoavansa sitä.
Olisin sen siitä huolimatta ostanut, mutta mies uhkasi heittäytyä lattialle ja kiukutella kuin huonosti kasvatetut lapset. Hattu jäi ostamatta, sillä en ollut varma olisiko osannut pii-paa-autolla tulleille noutajille sanoa ruotsiksi, ettei mieheni ole ympäristölle vaarallinen.

Yhtä loistava oli saksantaitoni: koulussa pari vuosikymmentä aiemmin laiskasti luettu ja sen jälkeen lahjakkaasti unohdettu lyhyt oppimäärä.
Kielitaitoni joutuikin heti junassa koetukselle, sillä jouduimme eri hytteihin: mieheni vieraan miehen hyttiin ja minä tuntemattoman daamin seuraksi.
Pähkäilimme junan käytävässä, miten niin oli päässyt käymään, kun junailija tuli tarkastamaan liput. Sen verran uskalsin ymmärtää, että hän kysyi olimmeko pariskunta. Vastasin olevamme. Sen jälkeen mies kysyi jotakin, jonka epäilin tarkoittavan: - Haluatteko samaan koppiin?
Ajattelin etten niin hyvin voi saksaa ymmärtää, ja junailija toisti kysymyksensä. Silloin mieheni, joka ei ollut lukenut saksaa, loihe lausumaan: - Vastaa nyt, että halutaan samaan hytiin.
Äänsin älykkäästi "jaa, bitte", ja niin pääsimme samaan hyttiin. Aamulla junailija toi teetä ja höpisi jotakin junan jäämisestä seuraavalle asemalle. Minä olin jo rohkeampi ja näytin lippuamme: Berlin West Hauptbahnhof. Mies yritti selittää jotakin vaihtamisesta, mutta ei minun tarvinnut sitä noteerata. Olimmehan Helsingin rautatieasemalta ostaneet suoran yhteyden Länsi-Berliinin päärautatieasemalle.

Seuraavalla asemalla väki alkoi lappaa ulos junasta. Vaunu oli miltei tyhjä. Viimeisenä tuli ruotsalainen kitaransoittajapoika, jonka kanssa olimme illalla jutelleet. Hän huikkasi meille, että alkakaan jo tulla,sillä juna jää tähän!
Nappasimme matkatavarat ja syöksyimme toisten perään kiskojen yli paikkaan, jossa oli tulli ja passien tarkastus.
Laukussani oli päällimmäisenä pari satukirjaa, ja tullimies selaili niitä. Sitten hän kysyi, kenelle ne oli tarkoitettu. Nyt uskoin jo oppineeni ymmärtään kysymyksen ja selostin niin paljon kuin osasin. Tullimies kehui kielitaitoani ja kysyi vielä jotakin. Ymmärsin siitä vain "Wie lange" ja vastasin "zwei Wochen". Wunderbaria hokien mies toivotti meille hyvää matkaa, ja me siirryimme toiseen junaan. Kun turvallisesti jyskyttelimme kohti päämäärää, kysyi saksantaidoton mieheni: - Minkä takia sinä valehtelit sille ystävälliselle tullimiehelle opiskelleesi saksaa vain kaksi viikkoa? Kolme vuottahan sinä sitä luit.
Vasta silloin tajusin, että mies oli kysynyt, kuinka kauan olin opiskellut saksaa, ja minä kun olin kuvitellut hänen kysyvän kuinka kauan aiomme viipyä!
No, kaksi viikkoa kului nopeasti ja mielenkiintoisesti. Onnistuin jopa löytämään melkein samanlaisen hatunkin, jota olin Tukholmassa havitellut. Ukko-kulta yritti kyllä taaskin estellä, mutta minä luotin hänen huonoon suunnistustaitoonsa. Lähdin kiltisti pois tavaratalon hattuosastolta, kävelytin miestäni pari kertaa korttelin ympäri ja vein hänet toisesta ovesta takaisin. Raukka oli niin lannistettu ettei enää pistänyt vastaan.

Paluumatka oli helppo, ja päätimme nukkua matkaväsymystämme vaikka Tukholmaan asti. Ei onnistunut! Makuuvaunut eivät jatkaneet perille asti, ja jouduimme vaihtamaan ruotsalaiseen junaan. Yritimme ostaa istumapaikkoja jopa ensimmäisestä luokasta, mutta se ei onnistunut.
Joka asemalla jännitimme, tuleeko yhtään istumapaikkaa tyhjäksi tai tuleeko taas joku istumapaikan varannut häätämään meidät pystyyn. Lähempänä Tukholmaa jännittivät jo kanssamatkustajatkin meidän puolestamme, ja joka kerta, kun pääsimme istumaan, oli seurauksena raikuvat applodit.
Laivamatkasta en muista muuta kuin sen, että painuimme suoraan hyttiin ja nukuimme Helsinkiin asti.
Oli se unohtumaton reissu, ja mieheni muistaa erityisesti sen, kun kotiin tullessamme tapasimme naapurin vanhanrouvan, joka kehui hattuani ja kysyi sitten: - Onko se sinun miehesi vanha?

12

3524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naurava laivakissa

      Tämä oli todellinen matkakertomus!
      Kerro muistakin matkoistasi!

    • Andi Amo

      Niillä minä olen lentänyt Saksaan.
      Kirjoittajan kuvauksessa on mielikuvituksen siipien havinaa. Tosin saattaa se tottakin olla.
      Mielenkiintoinen luettava joka tapauksessa.

    • Yllytyshullu

      Vaikutti niin mielenkiintoiselta, että taidamme joskus kokeilla!
      Tuli mieleen, että verestikö kirjoittaja jälkeenpäin saksan opintojaan?

    • Pääasia

      Pääasiahan kai oli Berliini. Miksi siitä ei kerrottu yhtään mitään?

      • Oletko tosikko?

        Sehän oli VARSINAINEN MATKAKERTOMUS!
        Pakko sanoa, että tosiaankin oli VARSINAINEN.
        Olisi voinut lukea ettei tosikoille.


      • Matkamies maan

        Tämä on jo toinen hyvä matkakuvaus tällä palstalla. Aiheen valinta ja käsittely mainio.
        Katsokoon Googlesta Berliinin tietoja ken niitä kaipaa.
        Olihan tämä jotakin toista kuin ~menen silloin ja silloin sinne onko kivaa~!


    • Myös Berliinissä käynyt

      Kiitos hauskasta matkakuvauksesta!
      Minä olen mennyt lentäen. Siinä ei ole mitään kerrottavaa. Jos rohkeus riittäisi ja kaveri löytyisi voisin kokeilla laiva-juna-juna-laivaa!

      • Ei sanakirjaa

        Tarvita. Ehkä silloin matkalla olisi tarvittu. Ilman sitä matkasta tuli kuitenkin varmaan jännittävämpi. Ainakin sitä oli jännittävä lukea.


    • Vanha tuttu

      Olet sitten tänne eksynyt. Juttusi saattaa jopa olla tosi. Nautinto sitä ainakin oli lukea.
      Terveisin Tobias sieltä toisaalta.

      • Pääsin vihdoin

        Millään tänne ei ollut päästä. Ei ihmekään. Kaikki kai lukivat kahteen kertaan!
        Hauska matkakertomus.


    • reissaaja...

      Tämä on niitä matkailijoiden helmiä!

      • Aleksanteri XV

        Matkustelin täällä haeskellen makoista juttuja.
        Eikös vaan vastaan tullut tuttuja! On tämän matkakertomuksen kirjoittaja hersyttänyt ennenkin makeat naurut. Nyt meinasi hersyä runokin.
        Ei voi muuta sanoa kun että olipa VARSINAINEN!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe