Kiväärin kiikareista

Valovoimakkuus

Mikä vaikuttaa kiväärin kiikareissa valovoimakkuuteen? Esim. saman merkkiset kiikarit joiden suurennukset ovat 1,1-4x24 ja 1,5-6x42 onko kiikareiden valovoimakkuudella eroa ja paljonko? Mistä löytyisi jotain tietoa ko. asiasta.

9

3146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loista

      YLEENSÄ valonvoimakkuuteen vaikuttaa etulinssin halkaisija, eli esimerkissäsi toinen kiikari olisi valovoimaisempi, MUTTA hinnalla on myös iso merkitys...

      Halpa perunanuija mitä alle kahdensadan kaupataan saattaa hävitä linssien huonouden takia pienelläkin etu objektiivillä olevalle KUNNON kiikarille...

      Tai ainakin minä näin luulen... Viisaammat korjatkoon.. :)

      • alanmies

        hyvää ei saa halvalla osta kiikari käyttötarkoituksen mukaan metsästäähän nuo jotkut maitolsitaskollakin


      • Pieneläjä.
        alanmies kirjoitti:

        hyvää ei saa halvalla osta kiikari käyttötarkoituksen mukaan metsästäähän nuo jotkut maitolsitaskollakin

        Tuossa edellä oli kaksi asiantuntijaa. Toinen perunanviljelijä ja toinen meijärimies. En ole vuosikymmenien kiikariaseilla metsästyksestä huolimatta asiantuntija. Karkeasti ottaen sen valovoimaisempi mitä isompi etulinssi ja putken halkaisija. USAssa metsästetään vain valoisaan aikaan. Eurooppalaiset tehdään siis paremmilla hämäräominaisuuksilla vaikka etulinssi yhtä iso. Tästä seuraa suurikin hinta-ero. Voi siis sanoa; raha ratkaisee.


    • Skeet

      Kannattaa satsata kiikaritähtäimessä laatuun. Pelkkä suurennus ja linssin halkaisija ei ole ainoa valovoimaan vaikuttava tekijä. Optiikan laatu ratkaisee paljon. Valovoiman kannalta paras etulinssin halkaisija on 56 mm ja suurennos 8x sekä runkoputken halkaisijan tulee olla 30 mm. Kirjastosta löytyy teos jossa kerrotaan hyvin yksityiskohtaisesti kysymästäsi aiheesta. Itse olen erittäin tyytyväinen omaan kiikariini, Swarovski PV-N 3-12 x 50. Parhaan valovoiman tässä mallissa saa 7x suurennoksella. Tosi asia on että hinta ratkaisee kun halutaan hyvä kiikari, mutta onhan se pitkäikäinen investointi.

      • hämäräluku

        Nimim.skeet on oikeassa,mutta ei kannata miettiä valovoimaa vaan kiikarin hämäräluku on ratkaiseva
        tekijä putken halkaisijan kanssa.Ihmisen silmän pupillin halkaisija on normaalisti tuo 7mm ja sen takia tuo objekstiivin halkaisija jaettuna kiikarin suurennuksella pitäisi olla lähellä tuota seitsemää(56mm/8suurennus=7)Tietysti linssien hionnalla on myös tärkeä osuus.Itselläni on useita kiikareita eri aseissa ja mielestäni iltajahdeissa
        pathaita näkyvyydeltään ovat olleet 4xZeiss ja Karl Kaps 8x56,


    • katto tämä

      http://pssstequipment.com/product_2623_detailed.htm siinä on kiikari jota haet jos haet sekä valovoimaisuutta että suurennosmahdollisuuksia. Olen käyttänyt tuota 3 kuukautta ja tarjoan kyllä pullakahvit sille joka löytää paremman. Rahaa siihen menee riippuen millä ristikolla haluaisit sen, jotkin ristikkomallit jopa on erikseen tilattavia.

      • sitten saa?

      • Suurennons vähä alakanttii ...
        sitten saa? kirjoitti:

        Missäs päin sitä kahvia on tarjolla? Jos ei rahasta ahdista, niin uskoisin tuossa olevan NightForcelle vastusta ihan tarpeeksi. Selvyyden vuoksi kerrottakoon kuitenkin, ettei omakohtaisia kokemuksia ole kummastakaan tähtäimestä.

        http://www.zeiss.de/C12567A80033F8E4/Contents-Frame/1BF0CF79C23BC796C1257297004B1686

        Vai oletko vieläkin eri mieltä?

        Okei, tos on valovoimakkuutta paljo enemmän, ei ole kokemuksia tuosta mutta jos tarttee pelata suuremmilla etäisyyksillä, niin tuo 6-24 on vähä alakanttii. On sekä huonompi että parempi siis, samaa tasoa kuitenkin... eli mun puolesta pullakahvit saa vähä jäähtyä koska muutenki harrastan 2 km ja suurempia etäisyyksiä...


      • suurennuskertoimesta...
        Suurennons vähä alakanttii ... kirjoitti:

        Okei, tos on valovoimakkuutta paljo enemmän, ei ole kokemuksia tuosta mutta jos tarttee pelata suuremmilla etäisyyksillä, niin tuo 6-24 on vähä alakanttii. On sekä huonompi että parempi siis, samaa tasoa kuitenkin... eli mun puolesta pullakahvit saa vähä jäähtyä koska muutenki harrastan 2 km ja suurempia etäisyyksiä...

        Kuten sanottu, omakohtaista kokemusta ei ole kummastakaan em. tähtäimestä.

        Mutta ei silti kannata tuijottaa pelkkään suurennuskertoimeen. Havaitsin asian itse muutamia vuosia sitten, kun vertailtiin toisiinsa 1,5-6x Zeissiä ja 6,5-20x Leupoldia. Matka oli 100m ja keli kirkas kesäpäivä. Mielestäni yllättävää oli huomata se, että luotien reiät näkyivät taulusta ainakin yhtä selvästi ja helposti Zeissillä kuin Leupoldillakin, vaikka suurennuskertoimia vertailemalla voisi luulla jotain ihan muuta.

        Em. kokemuksen perusteella kyselen edelleen niiden pullakahvien perään.

        Mutta ota ja vertaile itse! Jos oikeasti olet jompaa kumpaa ostamassa, uskoisin, että myyjä voi järjestää molemmat yhtä aikaa vertailtaviksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. 257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe