kaikille ruoka-aineallergisille

hemu75

Olen asiakaspalvelutyössä ravintolassa ja itsekin saan iho-oireita joistakin syömistäni ruuista, joten tiedän että mielellään jokainen ne ruuat välttää.Mutta...tarvitseeko tarjoilijan päälle jo alkuvaiheesa, kiukkuisena ja mahdollisimman negatiivisena käydä asiansa kanssa kun tilausta tehdään? Ei ole ravintolan henkilökunnan vika jos sinulla on vaikkapa keliakia! Ymmärrän että jokainen keliakiaa sairastava mielellään eläisi ilman sitä ja varmasti jokainen nykyaikainen ravintola panostaa asiakaspalvelussaan erityisruokavaliohin koko ajan entistä enemmän.Mutta lähes aina saa kuulla kiukuttelua,melkeinpä ennen tervehtimistä. Puhelin on keksitty ja ravintolasta voi etukäteen varmistaa ja vaikka tilata itselle sopivan ruuan, säästyy aikaa ja voi keskittyä olennaiseen, hyvällä mielellä syömiseen!

8

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltä

      Moro.

      Olen itse ravintolassa salin puolella työtä tekevä. Minulla todettiin kaksi viikkoa sitten keliakia, ja hyvä niin. Nyt ainakin tiedän mistä hankala olo on johtunut, nyt tiedän mitä ei saa syödä. Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa siitä että ihmiset, joilla on jokin erikoisruokavalio ovat erittäin hyökkääviä ja kiukkuisia. Aletaan kiljumaan suunnilleen jo ovella. Jos ravintolassa syöminen on niin hankalaa, kannattaako haaskata rahojaan mokomaan kidutukseen?

      Jos on epävarma siitä, ymmärretäänkö ravintolan keittiössä esim. keliaakikon ruokavalion ehdottomuus, pysy poissa. Itsesi ja kaikkien muidenkin vuoksi. Itse olen nyt huomannut, keliakiasta enemmän tietävänä että suurin osa keittiöihmisistä ei ymmärrä kuinka tarkkana on oltava. Ehkä tässä on koulutuksen paikka! Kiukuttelu ja kiljuminen eivät auta, se on ainakin varma.

      Pieni huomautus edelliselle kirjoitajalle. Keliakia ei ole allergia. Ja jos sitä ei hoida, siitä saattaa seurata erittäin ikäviä lisäsairauksia.

    • hemu75

      ehkä yleistin liikaa aiheen otsikossa...ja keliakiakin oli vain esimerkkinä. Pari ystävääni sairastaa keliakiaa ja todellakin tiedän kuinka tarkkana saa olla, ja olen myöskin nähnyt miten pahat oireet ovat jos gluteenia on jossain ruuassa ollut kaikesta tarkkaavaisuudesta huolimatta. Olisi ehkä hyvä olla sellaisella ihmisellä, joka ei voi jotain ruoka-/lisäaineita käyttää, lista niistä aineista jonka hän antaa henkilökunnalle. Niin ei tarvitse juoksuttaa joka ainoaa natriumglutamaattia sun muuta yksitellen tarkistuttamassa. Tarjoilijan vikahan se aina on kun kestää palvelu? Toivotan kaikki tervetulleeksi ruokailemaan, mutta korjataanko asennetta, edes vähän, niin se ruokakin maistuu paremmalta.

      • Nimetön

        Ei ole allergiaa, eikä keliakiaa, mutta erittäin vaikea tulehduksellinen sairaus, jonka yksistään ruoka voi viedä seuraavan päivän vuoteen pohjalle.

        Olen asennoitunut niin, että syön, mitä sattuu olemaan, eli silloin en suurenmiten suurennuslasilla tarkkaile ruokaa, kun käyn valmiilla syömässä, kun sitä tapahtuu äärimmäisen harvoin.

        Ja valitsen juuri noutopöydän. Sellaiset valmisannokset ovat vaikeita. Minunkaan sairaus ei noudata mitään virallista erityistä erityisruokavaliota, vaan on TÄSMÄRUOKAVALIO juuri tähän minun tapaukseeni.

        Sellaisia toiveita on minulla, joissa törmään joka ristityn kerran, että niitä ruoan sisältämiä aineita ei ole näkyvissä siinä ruoan lähellä. Salaatin kastikkeissa ei ole selostusta, mitä ne pitävät sisällään.

        Säästyisi todella paljon paljon henkilökunnan aikaa, ja kaikkien vaivaa, jos siinä ruoan lähellä olisi se ruoan sisältölappu. Siitä heti voisi punnita, kuinka kipeäksi tulee, ottaako vai eikö ota.

        Viime keskiviikkona kävin syömässä, sain nimittäin siihen lahjakortin.

        Kesti todella kauan, ja monta ihmistä oli asian kimpussa, että sai selville, mitä salaatin kastike sisältää. Aivan turhaa vaivaa, kun se olisi ollut siinä salattikastikekannun vieressä lappu, mitä aineita siinä on, ei olisi tärvääntynyt monen ihmisen aika.

        On minulle niinkin käynyt useita kertoja, että kun olen etukäteen sopinut keittiön kanssa, esim. kursseilla, jotka ovat jossain hotellissa tai esim. kuntoutuslaitoksella, ja minulle on laitettu oma ruoka, niin kun tulen syömään, mun ruokaa ei ole missään. Joku muu on sen syönyt.

        Näin käy, kun monet keittiöt kuvittelevat, että kun he laittavat lapun päälle, että maidoton, tai kluteiiniton tai lihaton, niin jokainen osaa ottaa omansa. Mutta käytännössä ei.

        Olen esittänyt monessa kohteessa, että laittakaa nimi päälle, mutta nimen käyttö tuntuu olevan ylivoimaista monissa ravintoloissa. Myönnän hikeentyneeni, kun on yhden viikon aikana useampana päivänä ruokani puuttunu, vaikka keittiö on sen minulle tehnyt. Silloin kun olen kursseilla esim. viikon, silloin en voi lintsata, koska lintsausta ei voi tehdä kuin yhden ruoan kohdalla, muuten sairastuu vaikeasti.

        Aikoinaan yritin keskustella ravintoloiden keittiöiden kanssa että asia sujuisi, nimilappu päälle, mutta ei. Tämä tuntui olevan monen ravintolan kynnyskysymys, että nimeä ei käytetä.

        Näin ollen hyvin mielellään teen näin, jos olen itse ruokani maksava, että tuon oman ruokalautasen ja syön sen ravintolassa. Kyllähän se mulkoilua aiheuttaa, mutta kun ongelmia on liian paljon.

        Taas olen keväällä menossa kahden viikon kursseille, ja toisaalta valmiiksi jo pelottaa se ruokasouvi.

        Edellisellä kurssilla oli aika kiva päättäjäistilaisuus, kun minun ruoat oli taas syöty (oli nimittäin juhlalounas). Silloinkin olimme kaksi viikkoa talossa olleet ja tänä aikana keittiö ei suostunut vielä nimilappuja ruoka-annosten päälle laittamaan.

        Kyllä minä vastuulliseksi katson keittiön, sillä merkinnät pitää olla sellaiset, etteivät muut sitä syö. Jos siellä lukee kluteiiniton, jollain voi olla vieras, ja se syö suihinsa sen kluteiinittoman tai muun diettiruoan katsoen, että hänellähän on keliakia tai muu kluteiinin sietämättömyys. Näin se vaan käytännössä on.


      • ruoka-allerginen

        Jokaisen ravintolatyöntekijän pitäisi nähdä, millaista on, kun joku saa anafylaktisen sokin, kun ruoka-annoksessa on (henkilökunnan oman arvion mukaan) niin vähän pähkinää, ettei siitä voi olla mitään haittaa.

        Mieluiten en mene koskaan mihinkään ravintolaan syömään, mutta joskus on melkein pakko. Ällöttää selittää ruokavalioasioita, kun ei etukäteen voi tietää, millainen reaktio voi olla seurauksena. Kuka haluaa olla silmätikkuna? Joissakin ravintoloissa on aika tarkkaan selostettu, mistä ruoat on valmistettu, mutta mausteista joutuu aina erikseen kyselemään. Kerran pitsaravintolassa kokkikin tuli oikein viereen tölläämään, että kuka oikein haluaa pitsaa ilman oreganoa ja valkosipulia.

        Olen kyllä ollut sellaisissakin ravintoloissa, joissa on voinut huomiotaherättämättä selittää, mitä ei voi syödä, ja annos on muuteltu sen mukaisesti, esim. kastikkeesta on tehty maidoton versio.


      • Kun tekee itse, tietää aina...
        ruoka-allerginen kirjoitti:

        Jokaisen ravintolatyöntekijän pitäisi nähdä, millaista on, kun joku saa anafylaktisen sokin, kun ruoka-annoksessa on (henkilökunnan oman arvion mukaan) niin vähän pähkinää, ettei siitä voi olla mitään haittaa.

        Mieluiten en mene koskaan mihinkään ravintolaan syömään, mutta joskus on melkein pakko. Ällöttää selittää ruokavalioasioita, kun ei etukäteen voi tietää, millainen reaktio voi olla seurauksena. Kuka haluaa olla silmätikkuna? Joissakin ravintoloissa on aika tarkkaan selostettu, mistä ruoat on valmistettu, mutta mausteista joutuu aina erikseen kyselemään. Kerran pitsaravintolassa kokkikin tuli oikein viereen tölläämään, että kuka oikein haluaa pitsaa ilman oreganoa ja valkosipulia.

        Olen kyllä ollut sellaisissakin ravintoloissa, joissa on voinut huomiotaherättämättä selittää, mitä ei voi syödä, ja annos on muuteltu sen mukaisesti, esim. kastikkeesta on tehty maidoton versio.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000654&posting=22000000022396889&view_mode=flat_threaded


    • hemu75

      johan oli taas täysin väärinäymmäretty mitä tarkoitin! TOTTAKAI ainakin itse pyrin toteuttamaan asiakkaan toiveet ja palvelemaan parhain päin, mutta tarvitseeko joka paikkaan tulla sillä asenteella jo valmiiksi että kaikki menee päin peetä, kun edellisellä kerralla edellisessä paikassa se lehmä siinä kassalla ei tajunnut edes mitä keliakia tarkoittaa.

    • Moniallerginen

      Ja sitten kun on moniallerginen niin aina on lautasella joku jolle on allerginen vaikka on valmiiksi pyytänyt poistamaan...

      • vielä tämä

        Miten kokeille on niin pirun vaikeaa paistaa kypsä pihvi jos asiakas pyytää läpikypsän pihvin???Noin yksi sadasta kokista tuo kerralla kypsän pihvin ettei tarvitse viedä keittiöön uudelleen paistettavaksi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe