Vaikea paikka

autava tytär

Äitini 76v.on ruvennut puhumaan höpöjä ja tuntuu kuin välillä olisi aivan pihalla...!Mietin,miten sanon hänelle siitä.Isäni joka on ihan skarppi,on myös tod.näk.huomannut saman,emme ole vielä keskustelleet asiasta.Miten lähestyä heitä,kertokaa,pyydän.

4

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

parasta olisi puhua isäsi kanssa varovasti ensin, monesti vanhukset eivät halua muiden puuttuvan asioihinsa mutta mieti miten saisit heidät tajuamaan että haluat vain heidän parastaan.Meillä oli tuo alku vaikein, mummi ei suostunut lähtemään lääkäriin joten sain kotisairaanhoitajan käymään mummin luona ja siitä lähti asiat sujumaan.Ksh sai mummin lääkäriin ja diagnoosina oli alzheimer.

• aloittaja

Kiitos vastauksestasi.Olen tehnyt päätökseni puhua isäni kanssa,sillä meillä on hyvä yhteys.Vaikeaa se on ajatellen äitiä,joka ei huomaa ko.asiaa.Siskoaan arvostelee samasta asiasta...

• mmse
        aloittaja kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi.Olen tehnyt päätökseni puhua isäni kanssa,sillä meillä on hyvä yhteys.Vaikeaa se on ajatellen äitiä,joka ei huomaa ko.asiaa.Siskoaan arvostelee samasta asiasta...

Luulen, että äitisi huomaa. Tuossa alkuvaiheessa sairastunut usein huomaa itse sen ja yrittää salailla asiaa ja usein siitä seuraa ahdistusta, masennusta, sosiaalisten tilanteiden välttelyä. On kaikista parhain, että otat asian rohkeasti puheeksi, ajoissa saatu apu on parasta. Muistin heikkeneminen etenee kuitenkin suht. hitaasti ja elämä ei siihen kaadu. Ota asioista selvää ennen kuin rupeat keskustelemaan. Googleen hakusanaksi: alzheimer, dementia, muistihäiriöt, vanhenemis muutokset yms. tietoa on loputtomasti!

Voimia ja toivottavasti asiat selkiytyy...

Olisi mukava kuulla miten sait asian otettua esille ja kuinka kaikki nyt sujuu!

• piipi
        mmse kirjoitti:

Luulen, että äitisi huomaa. Tuossa alkuvaiheessa sairastunut usein huomaa itse sen ja yrittää salailla asiaa ja usein siitä seuraa ahdistusta, masennusta, sosiaalisten tilanteiden välttelyä. On kaikista parhain, että otat asian rohkeasti puheeksi, ajoissa saatu apu on parasta. Muistin heikkeneminen etenee kuitenkin suht. hitaasti ja elämä ei siihen kaadu. Ota asioista selvää ennen kuin rupeat keskustelemaan. Googleen hakusanaksi: alzheimer, dementia, muistihäiriöt, vanhenemis muutokset yms. tietoa on loputtomasti!

Voimia ja toivottavasti asiat selkiytyy...

Olisi mukava kuulla miten sait asian otettua esille ja kuinka kaikki nyt sujuu!

Voit hakea apua vaikka vanhustyönkeskusliitosta

Heiltä saa myös julkaisuja miten vanhusta voi hoitaa. Itse olen löytänyt heiltä apua isoisäni dementian hoitoon =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      37
      2704
    2. Yksi kuoli nokkakolarissa

Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      14
      1496
    3. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      9
      1178
    4. Helvetistä ei ole paluuta

Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      340
      1109
    5. Mikä on kaivattusi ammatti

entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      53
      1048
    6. Terveisiä vanhemmalle

J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      45
      914
    7. Järjetön Topi-ilta

Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      20
      899
    8. Halutaan toisiamme

Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      46
      798
    9. Niin siinä Kävi

Ettemme koskaan saaneet toisiamme
      Ikävä
      45
      790
    10. Miksi nainen nukut huonosti

Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo
      Ikävä
      61
      784
    Aihe