belgi opiskelijalle???

turha toivo?

Elikkä aivan älytön koirakuume jyllää jo ties kuinka monetta vuotta peräkkäin eikä millään malttaisi odottaa opiskelujen loppumista. Opintoja on noin neljänä päivänä viikossa viikonlopputyöt, asuntona on kerrostaloyksiö. Omaa koiraa ei ole aikaisemmin ollut, kavereitten koiria olen kyllä lenkittänyt ja lapsuudessani meillä oli tervu, joka aika ajoin oli myös minun hoitovastuullani. Kaikki koirakirjat on luettu puhki ja vapaa-aika kuluu usein näyttely- ja tokokehien laidoilla nuohotessa. Olen erittäin aktiivinen urheilija ja lisäksi hyvin kiinnostunut lähes kaikista koiraharrastuksen muodoista.

Olen kyllä kovasti koettanut suunnata kiinnostustani pikkukoirien puoleen, mutta ei auta, olen vain kertakaikkiaan isojen koirien ihminen. Ja isoista koirista nimenomaan belgi on minun rotuni, en vain pysty kuvittelemaan itselleni mitään muuta rotua... (Vai johtuuko tämä vain siitä, että entinen koiramme oli niin mieletön tyyppi, etteivät muitten rotujen edustajat edes tunnu oikeilta roduilta?)Olen kyllä ihan vakavissani harkinnut collieita, ne kun kuulemma sopivat paremmin ekaksi koiraksi, mutta pk. collien ylijalostettu ulkonäkö sekä "veltto" olemus ja lk. collien pehmeys eivät oikein miellytä.

Kertokaapa siis rakkaat ihmiset rehellinen mielipiteenne, onko minun mitään järkeä ryhtyä belgin emännäksi? Kun kaikkialla jatkuvasti kielletään ottamasta kerrrostaloon ja ekaksi koiraksi... Mutta on se silti vaan niin upea rotu! Ja nimenomaan se on luonne, joka minua kiehtoo, eli se suunnatton vilkkaus, energisyys ja temperamentti ja toisaalta myös palvelualttius ja älykkyys. Ja tietenkin aivan omanlaisensa ilmeikkyys ja luonnollisuus. -huokaus-.

Hautaanko unelmani vai pyrinkö toteuttamaan sen, rodun vaativuuden ja omat kykyni koiranpitäjänä tiedostaen? Koirakuume on kiduttavaa...

21

2241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiat

      Ratkaise itse asia. Ei muut siihen puolestasi pysty.

    • mitä haluat

      toimi siten!
      Ja jos jokaista kielto ja suositusta uskot, saattaa sinulle ehkä jopa sopia joku rotu sitten kun asut maalaistalossa muutaman hehtaarin tontilla, mutta sekin vain jos tontti on aidattu ja harrastat koiran kanssa aktiivisesti, ainakin agilitya tai tokoa ja näyttelyissä käyt tiuhaan tahtiin ;)
      Eli teet kuten sinusta tuntuu!
      Jos tiedät että belggari on se oikea rotu, osta sellainen! Ei siinä sen kummempaa.
      Ainakin tuntemani isot koirat purkavat energiansa ulkona, ei sillä ole väliä asutaanko yksiössä tai parin sadan neliön kämpässä.

    • Tervueren

      Meillä oli tervu 12 vuotta. Aivan ihana koira! Otimme sen myös opiskellessamme. Eli joutui lähes heti olemaan kotona 8 h päivässä yksin. Aamusella käytiin kunnon lenkki ja kotiin tullessa heti ulos energiaa purkamaan! Ja sitä tosiaankin riitti! Ei harrastettu aktiivisesti mitään pk-toimintaa. Kotina meillä oli ekat 5 vuotta 38 neliön yksiö. Ei tuhoja tehnyt juurikaan. Pari kenkää sai kyytiä ja sohvan tyynyt repi pienen pieniksi palasiksi.
      Eli jos jaksat keksiä energian purkutapoja kasapäin ja kestät joskus jonkin pikku vahongonteonkin niin belggarista saat uskollisen ja jopa palvovankin ikiystävän!

      • on yleisesti

        ottaen sopeutuvaisia elukoita. Itse asun kerrostalossa pienessä kaksiossa ja jouduin vanhan belgini antamaan vanhemmilleni kun se alkoi vanhuuttaan hieman eroahdistuneeksi ja itki kun olin poissa kotoa. Ja siitähän ei naapurit tykänneet. Mun kokemuksen mukaan belgit hajottavat nuorena yksin ollessaan asuipa niitten kanssa millasessa asunnossa tahansa ja harrastipa niitten kanssa kuinka paljon tahansa ja keksipä niille kuinka paljon tahansa virikkeitä. Että siihen ku varautuu niin kerrostaloyksiö käy vallan hyvin.


      • vastauksista! :)
        on yleisesti kirjoitti:

        ottaen sopeutuvaisia elukoita. Itse asun kerrostalossa pienessä kaksiossa ja jouduin vanhan belgini antamaan vanhemmilleni kun se alkoi vanhuuttaan hieman eroahdistuneeksi ja itki kun olin poissa kotoa. Ja siitähän ei naapurit tykänneet. Mun kokemuksen mukaan belgit hajottavat nuorena yksin ollessaan asuipa niitten kanssa millasessa asunnossa tahansa ja harrastipa niitten kanssa kuinka paljon tahansa ja keksipä niille kuinka paljon tahansa virikkeitä. Että siihen ku varautuu niin kerrostaloyksiö käy vallan hyvin.

        Niin, tuo yksinolo taitaa ollakkin se eniten epäilyttävä asia koiran otossa, koira joutuisi pahimmillaan olemaan arkisin 4-8 tuntia päivässä yksikseen... Entiselle koirallemme tuli myös vanhoilla päivillään eroahdistusta. Mutta suunnitelmissani on, että hankkisin pennun aivan siinä kesän korvilla, jolloin edessä olisi kokonaiset kolme kuukautta kasvattaa uutta tulokasta ja opetella hieman yksinoloakin. Ihanaa kuulla, että kerrostaloasuminen niinkin energisen koiran kuin belgin kanssa on mahdollista! Täytyypä alkaa kasvattajia haastattelemaan... :)


      • Cindy85
        vastauksista! :) kirjoitti:

        Niin, tuo yksinolo taitaa ollakkin se eniten epäilyttävä asia koiran otossa, koira joutuisi pahimmillaan olemaan arkisin 4-8 tuntia päivässä yksikseen... Entiselle koirallemme tuli myös vanhoilla päivillään eroahdistusta. Mutta suunnitelmissani on, että hankkisin pennun aivan siinä kesän korvilla, jolloin edessä olisi kokonaiset kolme kuukautta kasvattaa uutta tulokasta ja opetella hieman yksinoloakin. Ihanaa kuulla, että kerrostaloasuminen niinkin energisen koiran kuin belgin kanssa on mahdollista! Täytyypä alkaa kasvattajia haastattelemaan... :)

        Tottakai voit ottaa koiran, jos sinulta siltä tuntuu ja rahaa koiran pitoon riittää. Eihän tuo 4-8h ole kovin pitkä aika päivässä. Ja kesällähän sinulla on aikaa koirallesi runsaasti. Onnea vaan sinulle koiran hankintaan:)!


    • kaksiplusyks

      mulla on 2 belgiä wintti ja kipsu ja ne asuvat kerrostalossa ja tulevat hyvin toimeen keskenään koska ne antavat toisilleen seuraa. kerrostalos on iso tila niille ja päivässä olen pois 6 tuntia......onnea koiran etsimiseen ;)

    • BPT

      On vaikeaa ymmärtää yhtäasiaa. Moni kertoo, että kaikki koirakirjat ovat luettu, mutta käyttäytyvät toisin. Kysytään suorastaan tyhmiä..
      Itsekkin olen siihen sortunut, mutta kyllä maalaisjärki lopulta sanelee totuuden. Siispä, voiko Belgiä/koiraa ottaa kerrostaloasuntoon.
      VOI voi...
      Voi ottaa jos koira ei jää yksin joka päivä 8h:ksi...Ja tämä tarkoittaa sen ensimmäisiä elin kuukausia. Kyllä aikuinen koira sopeutuu monenlaisiin olosuhteiin jos pentuaika on ollut positiivinen. Jokainen tietää, että ensimmäiset 10-12vk ratkaisevat paljon, tämä leimautuminen ja moni muu asia. Sieltä tulee koiran luottamus, rakkaus, tasapaino, terve itsetunto...Jos koira on aikuisena arka, pelokas, agressiivinen jne.
      Jokainen kasvattaja/pennun omistaja 10-12vk:sta aikuisuuteen voi mennä peilin eteen. Koira tarvitsee aikaa ja rakkautta yhtenä perheen jäsenenä.
      Jokainen voi mennä itseensä. Miten tulla yhteiskuntakelpoiseksi ihmiseksi jos esim. vanhemmat eivät anna aikaa ja rakkautta...???
      Siispä - älä hanki koiraa, ellei Sinulla ole aikaa sille. Belgi on oikeasti todella älykäs ja oppivainen koira, älä pilaa yhtään yksilöä sentakia, että haluat vain belgin...Rauhoitu ja hanki Belgi sitten vasta kun Sinulla on AIKAA sille !!!

      • belgi

        itsellä on malinarttu ja opiskelen. Mulla on tosin tuo mies myös auttamassa ulkoiluttamisessa jos itsellä on pitkä päivä koulussa.

        Mutta oma aika koulun ulkopuolella, kyllä menee ihan melkein kokonaan harrastuksissa ravaamisessa että koulu kyllä hieman on jäänyt kakkoseksi,puhumattakaan että ehtisi ketään ei koiraystäviä tapaamaan... kyllä belgin ottaa voi opiskelujen aikana jos sitoutuu todellakin myös koiraan ja sen liikunnan tarpeen yms. tyydyttämiseen. Siihen menee kyllä kaikki likenevä vapaa aika....


    • Belkkari aina vaan

      Itsellä ollut belgi vuodesta -75. Siis jo vuosia kaksi urosta kerrallaan, pääharrastus näyttelyt. Ei pk-toimintaa. Nyt 6-vuotias tervu, vanha musta kuoli syksyllä. Sanoisin kokemuksena näistä vuosista että belgi tarvitsee yhdessäoloa, rakkautta ja toimintaa,(aikaa koiralle JOKA IKINEN PÄIVÄ). Kaiken muun liikunnan ilman koiria olen jättänyt,viikonloppuisin kuluu useita tunteja luonnossa koirien kanssa. Erilaista puuhailua, kaikkea mahdollista tehdään; jos tykkää vetää pulkkaa, vedetään, hiihtovedätystä, joskus juoksua pyörän rinnalla,uintia yms.
      Pk-puolta en ole koskaan harrastanut, mutta yhteiskuntakelpoisia koiria ovat olleet. Ei suurempia ongelmia, mutta ulkoilusta on pidettävä, oli sää mikä tahansa. Kerrostalossa voi mielestäni hyvinkin pitää, mutta vapaana on johonkin päästävä juoksemaan ja se vaatii perustottelevaisuuden.

    • opiskelijaelämästä

      Tällaisen neuvon antaisin kaikille nuorille. Koiran on ikävä olla yksin, kun omistaja on päivät poissa ja usein on myös iltamenoja. Koiran ennättää hankkia sittenkin, kun on elämä vakiintunut. Olen omistanut kaksi tervua ja ainakin ne tuntuivat olevan kovia ikävöimään. Ihania koiria.

      • belgialaisen hankintaa

        Tämä on minun oma kokemukseni belgialaisesta.
        Älykäs, ääriherkkä ja melkein ihminen.

        En itse hankkisi koiraa, jos joutuisin jättämään ilman ihmisseuraa päivät pitkät. Koira haluaa kuulua omaan laumaansa ja kärsiin yksinolosta, jos jää säännöllisesti ja päivittäin moneksi tunniksi yksin.

        En ole suostunut myymään omia pentujani, jos ei ole taattu, ettei jätetä liikaa yksin.

        Ruotsissa jopa on ehdotettu lakia, joka kieltää koiran yksinjättämisen yli viisi tuntia päivittäin.

        On myös tiedettävä, miten voit selvitä koiranomistuksesta seuraavat kymmen-viisitoista vuotta.

        Ehkä haluat tehdä pitempiä matkoja? Mitä työtä teet opiskelun jälkeen? Onko halukkaita sukulaisia, tuttavia, jotka haluavat auttaa tarvittaessa? Onko Sinulla varaa jättää koira päiväkotiin tai lomakotiin?

        Belgialainen on vaativa koira.


      • sitten tavalliset
        belgialaisen hankintaa kirjoitti:

        Tämä on minun oma kokemukseni belgialaisesta.
        Älykäs, ääriherkkä ja melkein ihminen.

        En itse hankkisi koiraa, jos joutuisin jättämään ilman ihmisseuraa päivät pitkät. Koira haluaa kuulua omaan laumaansa ja kärsiin yksinolosta, jos jää säännöllisesti ja päivittäin moneksi tunniksi yksin.

        En ole suostunut myymään omia pentujani, jos ei ole taattu, ettei jätetä liikaa yksin.

        Ruotsissa jopa on ehdotettu lakia, joka kieltää koiran yksinjättämisen yli viisi tuntia päivittäin.

        On myös tiedettävä, miten voit selvitä koiranomistuksesta seuraavat kymmen-viisitoista vuotta.

        Ehkä haluat tehdä pitempiä matkoja? Mitä työtä teet opiskelun jälkeen? Onko halukkaita sukulaisia, tuttavia, jotka haluavat auttaa tarvittaessa? Onko Sinulla varaa jättää koira päiväkotiin tai lomakotiin?

        Belgialainen on vaativa koira.

        työssäkäyvät ihmiset - jotka tekevät n. 8h töitä päivässä - voisivat ikinä ottaa koiraa? Kyllä mennään taas liiallisuuksiin jos aletaan moisia lakeja ja tuntimääräyksiä asettamaan. Ja kuka niitä edes valvoisi? Toki koiran hankintaa täytyy harkita ja sille täytyy löytyä aikaa mutta kyllä koira käy ihan tavallisen ihmisen arkeen. Itselläni oli kaksi vuotias belgi uros kun muutin aikoinani kotoa opiskelemaan ja koira lähti tietysti mukaani. Myöhemmin tuli myös toinen koira ja nykyään meillä on kolme koiraa, töissä käyn 5 päivänä viikossa 6-9 tuntia päivässä eikä koirilla ole ongelmia pärjätä. Me myös matkustellaan pari kertaa vuodessa jolloin koirat menevät hoitoon. Koirat ovat aikaa vaativia mutta myös monenlaiseen elämänmenoon sopeutuvaisia ihania otuksia.


      • huomioitava
        sitten tavalliset kirjoitti:

        työssäkäyvät ihmiset - jotka tekevät n. 8h töitä päivässä - voisivat ikinä ottaa koiraa? Kyllä mennään taas liiallisuuksiin jos aletaan moisia lakeja ja tuntimääräyksiä asettamaan. Ja kuka niitä edes valvoisi? Toki koiran hankintaa täytyy harkita ja sille täytyy löytyä aikaa mutta kyllä koira käy ihan tavallisen ihmisen arkeen. Itselläni oli kaksi vuotias belgi uros kun muutin aikoinani kotoa opiskelemaan ja koira lähti tietysti mukaani. Myöhemmin tuli myös toinen koira ja nykyään meillä on kolme koiraa, töissä käyn 5 päivänä viikossa 6-9 tuntia päivässä eikä koirilla ole ongelmia pärjätä. Me myös matkustellaan pari kertaa vuodessa jolloin koirat menevät hoitoon. Koirat ovat aikaa vaativia mutta myös monenlaiseen elämänmenoon sopeutuvaisia ihania otuksia.

        Ehkä työssä käyvän tavallisen ihmisen, jotka tekevät 8h päivässä, tulisi hankkia joko koirapäiväkoti tai joku, joka käy ulkoiluttamassa koiraa keskellä päivää.
        Jos on useampia koiria tai vaikkapa kissa seurana, ei koko lauma ole poissa.

        Ruotsin koirakeskustelu on hyödyllinen siksi, että se panee ihmiset huomioimaan myös koiran, eikä vain ihmisen, joka saattaa käsitellä koiraa samalla välinpitämättömyydellä kuin polkupyörää.


      • fillaristani huolta
        huomioitava kirjoitti:

        Ehkä työssä käyvän tavallisen ihmisen, jotka tekevät 8h päivässä, tulisi hankkia joko koirapäiväkoti tai joku, joka käy ulkoiluttamassa koiraa keskellä päivää.
        Jos on useampia koiria tai vaikkapa kissa seurana, ei koko lauma ole poissa.

        Ruotsin koirakeskustelu on hyödyllinen siksi, että se panee ihmiset huomioimaan myös koiran, eikä vain ihmisen, joka saattaa käsitellä koiraa samalla välinpitämättömyydellä kuin polkupyörää.

        Kylläpä sun päässä on lirua. Monet pitävät pyörästään hyvää huolta. Jos on kunnon rotupyörä, niin sitä kannattaa huoltaa hyvin.


      • no nykyajan
        huomioitava kirjoitti:

        Ehkä työssä käyvän tavallisen ihmisen, jotka tekevät 8h päivässä, tulisi hankkia joko koirapäiväkoti tai joku, joka käy ulkoiluttamassa koiraa keskellä päivää.
        Jos on useampia koiria tai vaikkapa kissa seurana, ei koko lauma ole poissa.

        Ruotsin koirakeskustelu on hyödyllinen siksi, että se panee ihmiset huomioimaan myös koiran, eikä vain ihmisen, joka saattaa käsitellä koiraa samalla välinpitämättömyydellä kuin polkupyörää.

        pullamössöyhteiskunnassa kasvaneet ihmiset, joita ei ole varustettu normaalilla maalaisjärjellä niin heille ei kannattaisi myydä mitään elollista olentoa. Mutta ikävä kyllä ne hankkivat jopa lapsia ja jättävät nekin tuntikausiksi yksin.


      • tavallinen ihminen
        sitten tavalliset kirjoitti:

        työssäkäyvät ihmiset - jotka tekevät n. 8h töitä päivässä - voisivat ikinä ottaa koiraa? Kyllä mennään taas liiallisuuksiin jos aletaan moisia lakeja ja tuntimääräyksiä asettamaan. Ja kuka niitä edes valvoisi? Toki koiran hankintaa täytyy harkita ja sille täytyy löytyä aikaa mutta kyllä koira käy ihan tavallisen ihmisen arkeen. Itselläni oli kaksi vuotias belgi uros kun muutin aikoinani kotoa opiskelemaan ja koira lähti tietysti mukaani. Myöhemmin tuli myös toinen koira ja nykyään meillä on kolme koiraa, töissä käyn 5 päivänä viikossa 6-9 tuntia päivässä eikä koirilla ole ongelmia pärjätä. Me myös matkustellaan pari kertaa vuodessa jolloin koirat menevät hoitoon. Koirat ovat aikaa vaativia mutta myös monenlaiseen elämänmenoon sopeutuvaisia ihania otuksia.

        joka on 8-9tuntia töissä ja iltamenot päälle tekee koiralla, joka tylsistyy yksin kotona?


      • että koiria
        tavallinen ihminen kirjoitti:

        joka on 8-9tuntia töissä ja iltamenot päälle tekee koiralla, joka tylsistyy yksin kotona?

        on vain sellaisilla ihmisillä joilla ei ole muuta elämää? Myös tavalliset ihmiset omistavat koiria, käyvät töissä ja heillä saattaa jopa joinakin päivinä olla muutakin menoa. Taas täällä fanaatikot elämää kokematomat teinit puhuu täyttä sontaa.


      • nyt eläkeläinen
        että koiria kirjoitti:

        on vain sellaisilla ihmisillä joilla ei ole muuta elämää? Myös tavalliset ihmiset omistavat koiria, käyvät töissä ja heillä saattaa jopa joinakin päivinä olla muutakin menoa. Taas täällä fanaatikot elämää kokematomat teinit puhuu täyttä sontaa.

        Olen käsittääkseni tavallinen ihminen. Olen käynyt työssä ja minulla on nyt kolme aikuista lasta. Olen nyt eläkkeellä.
        Olen myös niin tavallinen, että olen aina elänyt koirien kanssa. Jo lapsena totuin siihen, että koira on perheenjäsen.
        Kun itse kävin työssä, järjestin aina niin, että joku, naapurit, lapset, puoliso tai palkattu koiravahti ulkoiluttivat, seurustelivat koirien kanssa.
        Nykyään on koirapäiväkoteja, mikä helpottaa työssäkäyvien koiranomistajien tilannetta.

        Minusta oli itsestään selvää huolehtia koirista elävinä olentoina...ei sen kummempaa.


      • juttua
        belgialaisen hankintaa kirjoitti:

        Tämä on minun oma kokemukseni belgialaisesta.
        Älykäs, ääriherkkä ja melkein ihminen.

        En itse hankkisi koiraa, jos joutuisin jättämään ilman ihmisseuraa päivät pitkät. Koira haluaa kuulua omaan laumaansa ja kärsiin yksinolosta, jos jää säännöllisesti ja päivittäin moneksi tunniksi yksin.

        En ole suostunut myymään omia pentujani, jos ei ole taattu, ettei jätetä liikaa yksin.

        Ruotsissa jopa on ehdotettu lakia, joka kieltää koiran yksinjättämisen yli viisi tuntia päivittäin.

        On myös tiedettävä, miten voit selvitä koiranomistuksesta seuraavat kymmen-viisitoista vuotta.

        Ehkä haluat tehdä pitempiä matkoja? Mitä työtä teet opiskelun jälkeen? Onko halukkaita sukulaisia, tuttavia, jotka haluavat auttaa tarvittaessa? Onko Sinulla varaa jättää koira päiväkotiin tai lomakotiin?

        Belgialainen on vaativa koira.

        ns. "koiraihmiseltä". Haluaako joku tuollaiselta ihmiseltä koiraa edes? itse en ottaisi.


    • ..voit hankkia belgin!

      Älä suotta hautaa haavettasi :)!

      Tunnista vaan omat voimavarasi ja mieti kuinka käytät vapaa-aikasi tai tulisit käyttämään.
      Itse otin aikoinaan ensimmäisen belgini juuri kun aloitin opiskelut eikä ongelmia.. tosin oli jo pieni koira ennestään joten sen ei tarvinnut ihan yksin päiviä odotella.. Paljon tiedän niitäkin jotka on pienestä pitäen yksin jääneet kotiin odottamaan eikä ongelmia ! En todellakaan näe tätä ongelmana.

      Meilläkin koirat ovat perheenjäseniä mutta ne ovat kuitenkin koiria.. ei lapsen asemassa!
      Ei kannata näitä yksinolo asioita lähteä paisuttelemaan jos koiran hyvinvoinnista, niin psyykkisestä kuin fyysisestäkin huolehditaan ! Ja omista opiskeluistani on sitten kulunutkin aikaa... :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1451
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      41
      951
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      777
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe